Showing posts with label Paniikki. Kurssit. Show all posts
Showing posts with label Paniikki. Kurssit. Show all posts

Wednesday, April 8, 2020

Q12020 Miestä päiväksi ja koiraa viikoksi




Salkkujen arvo on tullut vuoden alusta alas 21% eli 36 k€. Vola on hirmuista. En ole tehnyt muuta kuin pysynyt nahoissani, makaillut ritsillä ja kantanut riskiä. Päivävaihtelut ovat ajoittain tuhansia euroja suuntaansa. Tässä tilanteessa ei auta kuin ostella lisää halventuneita osakkeita, kun rahaa sattuu olemaan. Päähuomio on ollut laadussa. Markkina ei ole vieläkään kovin halpa, joskin alelaarissa on jo tavaraa. 

Erityisesti USA pysyy sietämättömän korkeissa lukemissa. Shillerin PE on 25.
Lisätty osakeriskiä pienillä summilla OP:ssa.

Fortum
Neste
Nokian Renkaat
Revenio
Wärtsilä
Qt
Maailman indeksi

Kaikkien salkkujen yhteenlaskettu pääoma on 167000 euroa ja markkina-arvo 27000€ lainan kanssa 194000€. 

Nettogearing on 16%. Nordnetin superluoton korko on 0,99%. Rahoitustilanne on siis ainakin toistaiseksi tyydyttävä. 

Tappiota on turha vielä laskea; saattaa tippua vielä 50%, mutta nousee heti kun jotain lohdullista aletaan diskontata ja arvellaan että kyllä tästä selvitään. 

Vakuusarvojen laskun varalle pohdin toimia. riippumaton marginaali on pantava hakuun kun käteinen on vähissä. Seligsonin salkku on vielä kolmanneksen voitolla. Siitä on turha myydä mitään.  

Uusille sijoittajille tämä on oppimisen tilaisuus. Tämän jälkeen on rokotettu liiallista ylimielisyyttä ja riskin ahnehtimista vastaan. Vahvaa mahaa tämä vaatii, onneksi sitä on, vahvuutta ja mahaa.

Suositeltavaa on ottaa iisisti ja pitää jonkinlaista päiväkirjaa tuntemuksista. Se on tärkeä historiallinen dokumentti joskus myöhemmin. Fyysiset kivut ja yöllist kauhut ovat tärkeimmät raportoitavia. Vaikka olsi tervekin.


ihmisen mieli kehittää kuviteltuja kauhuja. Harmi voi saada mahan sekaisin. Mitään hätää ei kuitenkaan ole, kun pysyy aloillaan, jatkaa sitten matkaa, pesee kätensä ja on varovainen. 

Vyötäkin voi kiristää.







Saturday, February 29, 2020

Kun aurinko paistaa

       ja jää kimaltaa kuin jalokivi.

Lyhyesti voin todeta, että tämänkaltaisissa tilanteissa, kun markkinoilla vallitsee eräänlainen joukkohysteria, olen ostanut osakkeita. Samoin teen nyt.”
- Kim Lindström

Markkinoilla on nähty heiluntaa ja korjausliikkeen merkit ovat ilmassa. Lehtien kirkuvat  otsikot kertovat paksuin pölkkykirjaimin sijoittajien paniikista, romahduksesta ja maailmanlopun varmasta saapumisesta pienen ilkeän viruksen muodossa. Muita riskiskenaarion elementtejä  ovat väestön lisääntyvä kuolemankauhu, koulujen ja työpaikkojen sulkeminen, elintarvikkeiden loppuminen, logistiikkaketujen murtuminen, rajojen sulkeutuminen, brexit, jo kertaalleen sovittu kauppasota, Turkin toimet Syyriassa. Lisäksi Eurooppa japanisoituu, tuotot hiipuvat. Narratiivi on hyvä mutta väärä.


Edelleen ylihinnoiteltuja osakkeita myydään hiukan kalliimmalla kuin kolme vuotta sitten. Osinkoja alkaa kohta sadella arvo-osuustileille.

Palaan sijoitusuunnitelmani tekstiin:

"Pyrin poistamaan tappiot nopeasti. Osakkeesta ja tilanteesta riippuen siedän tappiota -15% (päivitys 30.1.2014 -35%) asti. Jos kyseessä on osinkoaristokraatti tai laadukas yhtiö, pyrin laskuissa ostamaan lisää ja alentamaan keskikurssia. Koko markkinan korjausliikkeen näen tilaisuutena, en myyntien aiheena. Tavoite on, ettei osakkeita tarvitsisi myydä lainkaan. Hajautan." 
Salkun (spekulatiivinen) markkina-arvo on 223384 euroa eli ath-lukemista on tultu alas  -14%.
Velkaa on 31900 € ja kokonaisgearing 16,5%. Portfolio kestää isonkin kurssilaskun ilman margin callia.
Ei ole syytä hötkyillä. Jää nähtäväksi, millaisen shokin korona talouteen tekee. Ilman muuta kyseessä on musta joutsen, joka on niin musta, etteivät kaikki sitä näe. Lisäilen indeksirahastoja kuukausiohjelman mukaisesti. Business as usual?


Discalimer: Saatan olla väärässäkin. Jos et saa unta, siirry InvestingIslandSuomi-sivulle.


Tuesday, October 2, 2018

Mennään syyskuussa paniikkiin joukolla (tai lokakuussa)


Pimeneviä iltoina on siihen taipuvaisen aika masentua ja lyödä läskiksi. Hiiteen ruska ja säteilevän ilman kristallinen, jäätävä kuulaus.

Riski ja harkittu riski

Taantuman mahdollisuudesta puhutaan nyt joka tuutissa. Tohtori Tuho on herännyt. Asiantuntijat kertovat varmana tietona, että uusi aiempia rajumpi lama iskee USA:n kautta marraskuusta 2019 alkaen. Italialaiset haluavat tuhlata, vaikka ovat hyvin varakkaita. Englanti haluaa mököttää saarellaan. Trump on tullut taas ihan kahjoksi. Elvyttää ihan uhallaan, laskee ruoja veroja ja on rakastunut Pohjois-Korean pulskaan diktaattoripoikaan. Suomen hallitus askartelee irtisanomissuojan romuttamiseksi, vaikka maassa on jättimäinen työttömyys. Asunnot, virtuaalivaluutat, kannabis ja vertaislainat ovat kuplassa. Kehoittavat pitämään kaiken käteisenä tai mieluummin kaivamaan niin syvälle maahan, ettei kukaan löydä. Henki haisee ja tuppi heiluu, karavaanin koirat haukkuvat.

En oikein osaa suhtautua tähän. Lypsäviä lehmiä ei kannattaisi panna teuraaksi ainakaan omassa navetassa vain sillä perusteella, että joku oli kirkolla kuullut puhuttavan maailmanlopusta. Haanpää tosin on sellaisenkin tapauksen kirjannut.

Salkku tuottaa kassavirtaa sen verran, että jos pahin tapahtuu, markkina-arvon sulamisella ei sinänsä ole merkitystä, mikäli kykenen pitämään rahoittajan eli Nordnet-pankin tyynenä. Poikkimenemisen ahdollisuus on aika pieni.  Pakkohan tämä on katsoa.

Juuri saamani tiedon mukaan pmaailmanlaajuinen pankkikriisi alkaa tällä viikolla perjantaiaamuna klo 10.22. On mielenkiintoista nähdä, menenkö silloin paniikkiin. Ja menevätkö muutkin?

Sharevillessa on mainio kuva asiasta.





Tammikuu -syyskuu 2018

Syyskuussa osinkoa maksoivat Wärtsilä ja kiinteistöyhtiö STAG yhteensä 205 euroa. Vuoden alusta saadut brutto-osingot ovat yhteensä  6487 euroa. Nettona salkkuun on tuloutunut lainaa lyhentämään 5001 euroa ja kaikki osingot on sijoitettu uudelleen.

Uutta pääomaa talletin vuoden alusta lähtien 6397 euroa. Näin koko portfolioon lisätty uusi pääoma on yhteensä 11398 euroa eli 1266 euroa kuukaudessa. Säästöaste on 22%.

Osinkokertymä kasvaa hiljalleen.




Koko salkku

Markkina-arvo                    223464                       
Oma pääoma                      173566                       
Sijoitusvelka 0,99%             49898                         

Käteinen ja lyhyet korot     6754
Vieras korollinen pääoma  43144

Nettogearing  (  vieras pääoma/ oma pääoma)    25%


Lainoitusaste ( vieras pääoma/ markkina-arvo)   19%

Nousun tässäkin vaiheessä osakkeiden osuus portfoliosta on 125%. 

Osakeallokaatio

Seuraavassa tarkastelen salkkuni suurimpia yksittäisiä omistuksia. Nordnetin pääsalkku näyttää tältä. Huolimatta laajasta hajautuksesta koko portfoliossa osakepoiminnat ovat hyvinkin keskittyneitä. Seitsemän suurinta yhtiötä kattaa 50% koko salkusta. 






Osakesektorit 21.9.18 Morningstarin mukaan. Mukana myös indeksirahastot ja etf:t.


Sektorijakaumassa vertailuindeksinä on maailmaindeksi. Allkokaatiossa korostuvat kiinteistöt ja teollisuus, alipainossa on teknologia.


Alipainossa Amerikka ja Aasia, ylipainossa euron ulkopuoliset pohjoismaat. 




Arvostuskertoimien perusteella salkku on kovin kallis.




Tuotto vuoden alusta on 6%. Alla koko porfolion kehitys perustamishetkestä lähtien. Nousukauden aikana olen nippa nappa pysynyt indeksien kyydissä. Saatu lisäarvo on lähinnä viihteen puolella. Hauskaahan asioiden luuraaminen on!



Top 10 Hodings Breakdown



Kumulatiivinen kehitys. Säästöprojekti etenee. Seuranta antaa lohtua notkoissa.



Hyvää syksyä kanssamatkustajille! Olkaa varovaisia sen paniikin kanssa.


______________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
6 618
Sivun katselujen koko historia
589 100
Sivun katselut tänään
78
Sivun katselut eilen
191





Monday, February 2, 2015

On se Kone


                                                      Ylös vai alas?

Aloitin kansainvälisen hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneen osto-ohjelman kutakuinkin tasan vuosi sitten  -epäröiden tosin. Kautta historian yhtiötä on pidetty kalliina. Sitä se onkin. 

Ostojen hajauttaminen liki vuoden jaksolle kannatti. Keskihinta on nyt 30,37€ ja voitolla ollaan +30%.  

Osuus salkusta on toiseksi suurin eli 9%. 
Nokian Renkaiden kanssa Kone pitää suurimman yksittäisen osakeomistuksen paikkaa vuorovedolla. 

Tulos 2014

Koneen tulos oli jälleen hyvä. Tilaukset, liikevaihto ja voitto kasvoivat. Oman pääoman tuotto ROE oli huimat 41%. Osinkoehdotus on 1,20 euroa. Lisäosinkoa pidetään mahdollisena, sillä tase on vahva ja velkaa ei juuri ole. Omistaja-arvon kasvattaminen siis sujuu. Johto on tehtäviensä tasalla. Pääomistajasuku on mukana vahvasti ja uusi CEO on näyttönsä antanut.



KONE yrityksenä

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. 


KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. 

Vuonna 2014 KONEen liikevaihto oli 7,3 miljardia euroa ja vuoden 2014 lopulla henkilöstömäärä yli 47 000. 

(Kone. Kotisivu)

Heti tuoreeltaan analyysipalvelu Inderes arvioi arvostuksen jo menneen överiksi ja  kehottaa vähentämään.

"Korkea arvostus nostaa osakkeen riskejä Osakkeen arvostustaso on mielestämme erittäin korkea. Osakkeen 2015e EV/EBIT on vajaat 17x ja EV/EBITDA vajaat 16x. Nämä kertoimet ovat haastavia sekä absoluuttisesti että suhteessa verrokkeihin. Arvostuksessa rajat alkaa mielestämme tulla vastaan, vaikka Kone on erinomainen yhtiö. 

Nykyinen arvostustaso ei kestä heikkouden merkkejä, jotka voisivat johtaa preemion supistumiseen ja painaa osakekurssia alaspäin."

Avainluvut Inderesin mukaan:






Thomson Reutersin keräämä konsensusennuste on jonkin verran optimistisempi. Osakekohtaisen tuoton arvioidaan lisääntyvän tasaisesti lähivuosina. Osinkojen kasvu on ollut 25% viidessä vuodessa.

Konsensusennuste kurssiksi on 35,30.


Osinkosuhteen ennuste Reutersin mukaan



Kone ohjeisti vuoden 2015 liikevaihdon kasvun olevan 6-9 % vertailukelpoisin valuuttakurssein ja liikevoiton olevan 1130-1230 MEUR olettaen, että valuuttojen muuntokurssit pysyisivät suunnilleen tammikuun 2015 keskimääräisellä tasolla. 
Ohjeistus sisältää siis euron heikkenemisestä tulleen positiivisen vaikutuksen. 

Omat toimet


Vastoin analyytikkojen - mielestäni lyhytnäköisiä -ennusteita ja suosituksia pysyn Koneen tyytyväisenä omistajana. Pidän Konetta Suomen pörssin helmenä. On mukava olla kyydissä. Lisäksi olen alkanut vihdoin tajuta sivuille vilkuilun tarpeettomaksi. 

Lyhyesti: koska ajoittaminen on mahdotonta eikä koskaan tiedä, mitä tuleva tuo, on parasta satsata laatuun. Muuhun köyhällä ei ole varaa -saati rikkaalla.

Silti, mikäli jonkin markkinahäiriön tai korjausliikkeen vuoksi osake halpenee olen valmis lisäämään osuutta salkussa. Kiinan tuleva kehitys määrittelee paljon. Toisaalta jokseenkin suhdannevapaan, pitkillä sopimuksilla tehdyn huoltotoiminnan osuuden lisääntyminen tukee hyvää kehitystä. 




P.S. Mielenkarvaudekseni lukaisin aiemmassa linkissä olleen maininnan UPM:n myynnistä. Aivan tolkuton tempaus!

 "Samalla kevennän yli 10 % osuuteen noussutta UPM Kymmene omistusta hieman." 












Tuesday, October 21, 2014

Kun on tunteet. Salkun Q3 2014 tulosjulkistukset alkavat. Elisa

Kaaos: Lääkkeitä pakkoneuroosiin
Viime viikolla odotettiin alustavasti maailmanloppua, jonka tarpeita on mielen syövereissä, puheissa, otsikoissa ja ilmassa ihan tungokseksi parveiluun ja parviälyttömyyteen asti. Ukraina, Ebola, talouden hiipuminen Euroopassa ja ehkä USA:ssakin, Saksan yllättävä luisu, kotimaan jatkuvat lomautukset ja irtisanomiset, Kreikan konkurssin uudelleen alkanut kuumottelu, eurokriisi 3.0 ja sukellusveneellä pitkin Ruotsin rannikkoa hurua ajeleva Ruokolahden leijona.

Lisänä sopassa on julma ISIS, öljyn hinnan lasku, ruplan romahdus ja monta muuta kauhun paikkaa.

Talvivaara menee nurin ja EU:n eläköityvä pysyvä edustaja paljastaa, miten vakuusasiassa kansaa höynättiin kunnolla. Poliitikot riitelevät kalastusluvista, viskimainoksista, suonsuojelusta ja muusta sangen tarpeellisesta kun iankaikkinen helvetti ammottelee tulenpalavaa kitaansa meille kaikille. 

Maailmanmeno on täten tavanomaista ja tutun turvallista. Elämisen meininkiä riittää. Valveutunut kulkija ymmärtää, että tärkeintä on vaieta siitä, mikä on tärkeää. Temppu on suoraan silmänkääntäjiltä lainattu. Menossa on jälleen omaisuuden uusjako, ellei pidä hermojaan kurissa.


Tästä kaikesta aiheutuu kurssihuojuntaa ja välistä salkku tuntuu Mauri Sariolaa lainaten sulavan kuin jää kuumissa käsissämme, kun  taas seuraavan euforiapäivän illassa piensijoittaja kiroaa paitsi syntymäänsä ja ryhtymistä moiseen hullun touhuun kuin sijoittaminen myös jokaista myyntiään vaikka se olisi tapahtunut 70% voitolla.

Kurssipöhinän takana on kuitenkin oikeita yhtiöitä ja ne kertoilevat, miten on mennyt. Seuraavassa portfolion suomalaisten yhtiöiden tuloksia. 



Salkun Suomi-yhtiöiden Q3 2014 tulosjulkistuspäivät

Viikko 42

Perjantai 17.10.

Elisa                                              

Viikko 43
Tiistai 21.10.
 KoneOrion

Torstai 23.10.
Fortum

Viikko 44

Torstai 30.10.

PKC Group, Technopolis
Perjantai 31.10.

 Fiskars, Nokian Renkaat
Viikko 45
Torstai 6.11
Sampo

Tulossuman purkua I.

Elisa Oyj 
Osuus salkussa 3,6%.

ELISAN OSAVUOSIKATSAUSTIEDOTE 17.10.2014 KELLO 8.30
ELISAN OSAVUOSIKATSAUS TAMMI–SYYSKUU 2014

Kolmas neljännes 2014

• Liikevaihto oli 384 miljoonaa euroa (395)
• Käyttökate oli 142 miljoonaa euroa (138) ja liikevoitto 89 miljoonaa euroa (84)
• Tulos ennen veroja oli 83 miljoonaa euroa (78) 
• Osakekohtainen tulos oli 0,43 euroa (0,38)
• Kassavirta investointien jälkeen oli 39 miljoonaa euroa (51)
• Mobiilin liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) oli 15,9 euroa (16,2 euroa ed. neljänneksellä)
• Vaihtuvuus oli 16,9 prosenttia (15,7 toisella neljänneksellä)
• Elisan mobiilin liittymäkanta kasvoi neljänneksen aikana 33 600 liittymällä 
• Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä väheni edellisestä neljänneksestä 3 600 liittymällä
• Nettovelka/käyttökate oli 2,0 (2,0 vuoden 2013 lopussa) ja velkaantumisaste 126 prosenttia 
(113 vuoden 2013 lopussa)

Tammi–syyskuu 2014
• Liikevaihto oli 1 150 miljoonaa euroa (1 146)
• Käyttökate oli 395 miljoonaa euroa (369) ja liikevoitto 234 miljoonaa euroa (212) 
• Osakekohtainen tulos nousi 1,10 euroon (0,93)
• Kassavirta investointien jälkeen oli 143 miljoonaa euroa (58), ilman sijoituksia osakkeisiin
166 miljoonaa euroa (146)

Yhtiön ilmoittamat osakekohtaiset tunnusluvut täällä

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2014

Suomen makrotalousympäristön odotetaan yhä olevan heikon vuonna 2014.
Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu myös haasteellisena. 

Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman parempi
kuin vuonna 2013. 

Mobiilidatan, ICT-palvelujen ja uusien verkkopalvelujen sekä
tehtyjen yritysostojen odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. 

Konsernin kertaluonteisista eristä puhdistetun koko vuoden käyttökatteen odotetaan olevan
hieman parempi kuin vuonna 2013. 

Koko vuoden investointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta. 

Elisan rahoitusasema ja maksuvalmius ovat hyvät. 


Lyhyesti
Beta:0.50
Market Cap (Mil.):€3,271.40
Shares Outstanding (Mil.):167.34
Dividend:1.30
Yield (%):6.65


Tarkemmat Elisan tunnusluvut Reutersin tietokannassa

CEO:n katsaus.

Oma johtopäätös

Elisa teki vahvan tuloksen ja pysyy ankkuriomistuksena. Osuutta on syytä hiukan kasvattaa sopivan tilaisuuden tullen. Hyvää on korkea osinkotuotto, kohtuullinen tase ja vakaus. Kasvua ei taida tulla paljoa.

Ennuste entiselään. Arvostus entistä tasoa mutta verrokkeihin nähden osake on kallis. EV/EBITDA -kertoimet lähivuosina tasoa 8x. 


Oma suositus PIDÄ. Oma tavoitehinta 15,39. 
On syytä selventää, että tässä tavoitehinta on hinta, jolla olisin valmis lisäämään osaketta salkkuun. Se on samalla tämänhetkinen keskihinta.






















Blogissa esitettävät kirjoitukset ja kommentit ovat kirjoittajan henkilökohtaisia mielipiteitä. Kirjoittaja omistaa Elisaa.