Vaikuttava laivasto.
Olen jo pitkään seuraillut Bermudalle rekisteröidyn syvänmeren oljynporauskalustoa tarjoavan Seadrillin toimintaa. Yhtiö tekee verrokkeihin nähden korkeaa tulosta, kasvaa kannattavasti, sijoittaa moderneihin ja havälaatuisiin syvänmeren aluksiin ja on nyt tiettävästi sopinut riitansa Norjan verottajan kanssa sopimuksella, jonka yksityiskohtia ei julkaistu.
Seadrill on hyvä osingonmaksaja ja viimeisen tulosjulkistuksen Q12014 yhteydessä ilmoitettiin osingon nostosta. Seadrillin osakkeella tehdään kauppaa sekä New Yorkin että Oslon pörsseissä.
Osinkoa maksetaan neljä kertaa vuodessa ja osinkotuotto nykyhinnalla on 10,3%, dollarikurssilla pyöreät yksi dollari kvartaalia kohti.
Yhtiön johtoa pidetään osaavana ja omistajayhtävällinen osinkopolitiikka sekä omien osakkeiden takaisinostot lupailevat hyvää jatkossakin.
Yhtiö on kärsinyt laivastonsa kalustorikoista viime vuonna mutta nyt johto on luvannut asiaan parannusta. Hyviä sopimuksia on tehty ja lisää kasvua odotetaan. Velan osuutta on syytä pitää silmällä.
Seadrillin velanhoitokykyä ja kykyä kasvattaa osinkoaan pohditaan tässä Motley Foolin kirjoituksessa. Siinä viitataan myös Seadrillin ja sen tytätyhtiön North Atlantic Drillingin (NADL) toukokuussa 2014 tekemään yhteistyösopimukseen Rosneftin kanssa.
Aikailu ja tuumaaminen käyvät joskus kukkaron päälle, Niinpä jouduin maksamaan muutaman kruunun enemmän kuin viime viikolla kun nyt ostin aloituserän. Kesän mittaan teen lisäostoja.
Osto
SDRL 77 kpl a' 238,40 NOK.
Tästä vain sitten keskihintaa alentamaan, vaikka tällä erää osake on parin prosentin nousussa.
Tunnusluvut täältä.
Tässä Seeking Alphasta napattu jo vanhempi taulukko ennen Q114 julkistusta.
Osuus salkusta on 1,87%. Osto tasapainottaa allokaatiota lisäämällä energiasektoria, jonka osuus on edelleen luvattoman pieni, vain 2,75% salkun kokonaisarvosta.
___________________________________________________________________
Hifistelijöille elävää kuvaa Meksikon seudulla poraavasta lautasta West Pegasus.