Showing posts with label Pörssi. Markkinahäiriö. Show all posts
Showing posts with label Pörssi. Markkinahäiriö. Show all posts

Saturday, January 11, 2020

2019

Nordnet-salkku. Lisäksi osakkeita on OP:ssa ja rahastoja Seligsonilla.

Vuonna 2019 sijoitussalkun markkina-arvo lisääntyi 42274 euroa (+21%) 204100 euroon ja ja oma pääoma peräti 57353 euroa (+38%) 238897 euroon. Uutta rahaa netto-osinkojen ja talletusten muodossa lisäsin kaikkiaan 18000 e. 

Näin oman pääoma tuotoksi tulee komeasti +26% ja sijoitetun pääoman tuotto on +12%.

Taustalla oli  tappiollinen vuosi 2018

Kun katson tuottolukuja vuodesta 2017 alkaen ne tasaantuvat indeksin tasolle eli ovat noin 10% p.a.

                                       2019                      2018                     lisäys

Oma pääoma              204100                 150527               57353     lisäys  +38%
Markkina-arvo             238897                196629               42274     lisäys  +21%

laina (0,99%)               34797                    46102            Laina pieneni  11305  euroa eli 24%.    
  
Käteinen                     1500                        7830             

Korollinen vieras pääoma                       33297            

Lainaosuus väheni   24%. Sopiva luoton lyhennysnopeus  voisi jatkossa olla netto-osingon (6000 euroa) verran vuodessa, Tavoitan nyt Nordnetin kiristyneet luottoehdot halvimmalle superluotolle (0,99%). Näin matalilla osinkotuotoilla seuraavna tason 2,5% korko olisi kannattamatonta.

Koko salkun gearing  (lainaraha/ oma pääoma)   16,3%  

Nordnetin  luottonäkymä alla. 

Oikealla näkyvät myös suurimmat omistusosuudet. Kehnosti pärjänneestä  Nokian Renkaista lähti suurin osa myyntiin. 

Ilahduttavasti Vaisala on kirinyt merkittävän kokoiseksi positioksi ilman sen kummempia lisäyksiä. Koneen suuri osuus heikentää hiukan hajautushyötyä, mutta antaa koneen käydä.



Nykyinen salkku on kasattu nollilta (tai sen alle) helmikuussa 2012. Opo kasvaa, laina lyhenee.

Osingot kumulatiivinen 2012-2019.
Tärkeä asia tässä salkussa on kasvava kassavirta. Näitä numeroita voin tiirailla, jos haluan lyödä läskiksi ja myydä kaikki laitaan.Osinkotuotto on 3,2%. Suurin osa vuoden 2019 lisäyksistä osui indeksiin.


Vuoden 2020 tavoitteena olkoon oman pääoman kasvu tasolle 230k€ ja osinkojen 10% kasvu.
Salkkuun tästä.


Toivotan seuraajille hyvää Uutta Vuotta! Aina kannattaa aloittaa. Niin minäkin tein.



Edit 12.1.2020

Kommenttiosio näyttää taas takkuileva, Kommentist Sharevilleen, kiitos!
Kinsk1

Saturday, May 14, 2016

Huhtikuussa maksoin velkaa


          Kevään enteitä. Vola kohdallaan.

Riskit.

Markkinariskiltä voi suojautua monin tavoin. Suojautuminen vaikkapa johdannaisilla lienee kallista ja suojaustarpeen aikataulua on mahdoton ennustaa. Ennen kaikkea johdannaisten kanssa puljaaminen menee osaamistasoni yli huimasti enkä isommin halua edes opetella.

Volatiliteetti, markkinoiden satunnainen ja arvaamaton huojuminen taas  ovat mieluummin mahdollisuus kuin uhka. Riittävä omistusten hajautus ja käteinen ovat parasta suojausta. 

Oman sijoitusportfolioni allokaatiossani korkosijoituksia on nyt vähän, kiinteistöjä (REIT) noin 15% ja loput osakepoimintoja tai osakeindeksiosuuksia. 

Rahoitusriskin alentamista velkaa maksamalla olen harkinnut jo pitkään. Nykyisen matalan korkotason kestoa ei voi ennakoida. Varteenotettava on huomata mahdollisuus ajautua maksukyvyttömyyteen liian velkaisessa salkussa.

Osakkeissa lienee nykyisin paljon sellaista rahaa, joka normaaleissa, tavanomaisissa, totutuissa, terveissä  korko-olosuhteissa olisi muualla. Roskalainoja kutsutaan eufemistisesti high yield -lainoiksi, mutta silti ne ovat roskalainoja. Vertaislainaus eli koronkiskonta ei sekään houkuttele kaikkia. Jäljelle jäävät osinko-osakkeet.

Jos ja kun turvasatamaa osinko-osakkeista hakeva riskipääoma hakeutuu muualle, osakkeiden markkina-arvot laskevat yhtä aikaa, samoin myös kiinteistöjen arvot. Korkojen noustessa osinkotasot alenevat ja velanhoitoon käytettävät osinkotulot alenevat.   

Markkinan laskiessa edelleen osakkeiden vakuusarvot romahtavat. 
Nykyisen lainoitusarvon ei tarvitse alentua rahoitusyhtiön yksipuolisella ilmoituksella enempää kuin tasolta 85 % tasolle 50 %, kun velkasijoittaja onkin jo pulassa. 


Veli Velka muuttuu veljenpojaksi niskassa. 

Tähän liittyen kevensin portfolion velkaa reippaasti. Kun sijoituslaina oli suurimmillaan 43200 euroa, se on nyt 17999 euroa. 
Koko salkun velka on 13 % kokonaisarvosta. 
Nordnet- velkatilin lainoitusarvo eli limiitti on 90 731  EUR. 

Oman pääoman keräämiseksi myin lisää osakkeita, rahastoja ja korkorahastoja lähes 24000 euron edestä ja lisäsin myös pääomaa salkkuun. Myynnit sain justeerattua niin, että veroseuraamuksia ei ule. 

Yritin jättää mahdollisimman korkean potentiaalin omaavia yhtiöitä myyntien ulkopuolelle. Portfolio on nyt vähemmän hajautettu kuin aiemmin. Alla salkkujen suurimman omistukset.

1. Nordnet


2. Seligson &Co.






Koko porfolion eri komponenttien rahoitus ajan funktiona  näyttää 8.5.2016 tältä



Huhtikuun osingot. 
Osingot tukivat myös velan alentamisen pyrkimystä.



















Osinkojen vuosieuranta.



Viimeisen vuoden ajalta netto-osingot kuukautta kohti ovat 513 euroa. Eteenpäin mennään ja matkalla tavoitteeseen -1000e/kk olen puolivälissä.

---

Ei se salkku ihan tyhjäksi jäänyt. Tässä linkki koko salkkuun.
Ellei linkki toimi, ilmoita siitä kommenttilaatikossa!

Päivitys on vähän myöhässä, koska olemme olleet mökillä kevättöissä. Puutarhassa touhuaminen ei kostaudu huonona tuloksena kuten sijoittamisessa pakkaa käymään. Olen myös innostunut opiskelemaan kokkaamista kasviskeittiössä. Siinä hyvät raaka-aineet, niiden tasapaino sekä AJOITUS ovat ratkaisevia. Maistuisiko parsa?

Näin harrastukset tukevat toisiaan. Nam.




Heleää helluntaita!












__________________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
12 072
Sivun katselujen koko historia
298 785






Sunday, April 17, 2016

Q1 2016. Polkumylly ja teurastuspuuhia.



Muuan maailmanhistorian merkkimies heittäytyi perin runolliseksi uudenvuoden yönä kauan sitten. - Kuka? (  - vastaus lopussa..*)

Joskus minä vihaan isoa kaupunkia,
kuinka kaunista ja miellyttävää on olla täällä,
joskus en koskaan haluaisi palata.

Lapset odottavat meitä ovella myrskylyhtyjen kanssa,
lumimyrsky raivoaa ulkopuolella,
kuinka paljon parempaa on tarinoida takan äärellä.

Omaatuntoani kalvaa se, että meillä ovat asiat täällä niin hyvin
mutta minun on pian palattava polkumyllyyn.



Maaliskuussa osinkoja on tullut bruttona 933 euroa, jotka verojen jälkeen palautuvat salkkuun.




Osinkokertymän näkymä ulottuu puoleen väliin huhtikuuta.

Summat linkin takana.

Seligson-salkun allokaatio.



Seligsonin salkun historiaa.





Sama aika Nordnetilla. Olen kehnompi aktiivisijoittaja kuin indeksi.



Tässä linkki koko salkkuun.

Velkaisuus.





Kuten kuviosta näkyy, sijoituslaina on roihahtanut yli äyräiden. Se kyllästyttää. Miksi polkea? Olen päättänyt tehdä asialle jotain ja ryhtyä panemaan teuraaksi osan yhtiöistä. Turhat rönsyt ja tappiolla olevat omistukset on syytä myydä.

Teurastuslista.

Alustava listaus suunnitelluista myynneistä on seuraava:

-Avance Gas Holding kokonaan. Tappiolla 36%.
-Aspo  (25%). Hyvä yhtiö, rahaa on saatava. +-
-Elisa 33%. Voitolla 120%. 
-Fortum 33%. Tappiolla 14%.
.Nokia 25%. Hiukan tappiolla.
-Nokian Renkaat 20%. Voitolla.
-Investor 100%. Omistan samoja yhtiöitä indeksin kautta.
.QQQ 100%. Voitolla 80%. Omistan yhtiöt toista kautta.


Näillä myynneillä kustannusvaikutus verotukseen olisi neutraali. Allokaatiossa pienet yhtiöt korostuvat hiukan. Nykyinen Nordnetin sijoituslaina 42000 euroa 0,99% korolla puolittuu ja koko portfolio on paremmassa asemassa tulevaa varten - on se millainen hyvänsä. Myyn vain osan ja jatkan myyntejä edelleen.

Tavoite on reilusti alle 10% vipu, jonka voisi maksaa pois kuukausittain 12 kuukauden aikana pidättymällä lisäostoista. 

Kaikki korkopositiot ajattelin myös realisoida, sen mitä kevään myynneistä enää jäi.

TAVOITE ON VELATON SALKKU.

Nämä ovat alustavia suunnitelmia.  Vaikutus tuleviin osinkotuottohin olisi 0,04* 42000 =1680. Ei kohtuutonta.

Velka on rasite.  Meno mahdolliseen taantumaan 42 k€ velkalastissa estäisi lisäostot. Koska ajoittaminen  ei onnistu, nyt on yhtä hyvä aika myydä kuin koska tahansa. 






Mitäs tuumaatte?












______________________________________________________________

Sivun katselut tänään
142
Sivun katselut eilen
352
Sivun katselut viime kuussa
11 220
Sivun katselujen koko historia
287 480
_



_______________________________________________________________

*Tuntematon runoilija on propagandaministeri ja kielen virtuoosi Joseph Goebbels päiväkirjassaan 31.12.1940. Barbarossa-suunnitelma oli valmistunut kaksi viikkoa aikaisemmin. Runo on julkaistu Paavo Rantasen teoksessa Suomi kaltevalla pinnalla. Suomentajaa ei mainita.




Monday, June 22, 2015

Kreikka lisää hermoilua myös kaupankäynnissä

               Kuva ihastuttavalta rannalta Kos-saarella. Moussaka oli hyvää!


Mainitsin viime viestissäni, että olen avannut mikrotilin DEGIRO.fi-palvelussa. Sieltä tulikin vallan jännä ilmoitus. Taidan pitää tilin yllä, koska sieltä saa infoa aika laajasta markkina-alueesta.
Ottamatta sen enempää kantaa asiaan erikoiskirjeenvaihtajamme tiedonanturoi lukijoille seuraavaa. Kyseessä ei ole mainos.



22.6.2015
Keskeytys Ateenan pörssin kaupankäyntiin


”DEGIRO on aikaisemmin raportoinut Kreikan nykyisestä tilanteesta ja korostanut kasvavia riskejä.
Tilanteen viimeaikaiset tapahtumat eivät ole positiivisia eikä ratkaisua ole näköpiirissä.
Kyseinen kiristynyt tilanne nostaa asiakkaidemme riskejä. 

Olemme olleet jatkuvasti yhteydessä clearing-kumppaneidemme kanssa ja olemme yhdessä tulleet siihen tulokseen että Kreikka voi joutua rajoittamaan pääoman liikkuvuutta.

Jos näin tapahtuu, seuraukset voivat olla sekä vakavia että ennalta-arvaamattomia. On mahdollista että toimeksiantoja ei voida toteuttaa. Tavallisissa osaketoimeksiannoissa kestää pari päivää ennen kuin itse osake ja käteinen vaihtaa omistajaa.

Haluamme tarjota turvallisen sijoitusympäristön asiakkaillemme. Koska Kreikan nykyinen tilanne on kehittynyt siihen pisteeseen että emme voi pitää sijoittamista Kreikkaan turvallisena, johtuen mahdollisista pääomarajoituksista, olemme päättäneet estää sijoittamisen Kreikkaan.

Kreikan pörssin sijoittaminen on estetty kunnen saamme lisää tietoa tilanteesta.
Tästä eteenpäin, sijoitusalustamme kautta ei voi antaa toimeksiantoja Kreikan pörssiin.
Tämä pitää myös sisällään sen ettei asiakkaamme voi myydä tämänhetkisiä positioitaan, koska toimeksiannon loppuunsuorittaminen on epävarmaa.

Seuraamme tilannetta jatkuvasti ja ilmoitamme asiasta heti kun saamme lisätietoa.
Ymmärrämme tilanteen vakavuuden ja pyydämme anteeksi aiheutunutta vaivaa."