Showing posts with label ARR. Show all posts
Showing posts with label ARR. Show all posts

Wednesday, November 13, 2013

Syyssiivous

Vaahteran lehti
putoaa. Nyt se näyttää
minulle toisen
puolensa, ja varmuuden
vuoksi vielä sen toisen.
- Ryōkan


Salkunhoidollista syistä myin yli 20% tappiolla olleen 655 kpl erän amerikkalaisen kiinteistöyhtiön MFA Financial osakkeita. Tappiota koitui tilapäisesti 920 euroa, jonka voi kuitenkin vähentää vuoden 2013 myyntivoitoista, joita on kertynyt näköjään vuoden alusta noin neljä tuhatta euroa. Summa tuntuu äkkiä arvioiden pieneltä, mutta selittyy tietoisella kaupanteon rajoittamisella. Tästä hiukan lisää tuonnempana.

Vajaan vuoden aikana MFA takoi osinkoja verot huomioon ottaen 514 euroa. Yhtiö maksaa oman ilmoituksensa mukaan osinkoa tämänhetkiseen hintaan suhteutettuna 12,2%. Kun mukaan luetaan vuonna 2013 maksetut erityisosingot vuotuinen osinkotuotto on ollut huikea 22%.

Pohjat on ilmeisesti nähty ja yhtiö on uudelleenjärjestellyt portfolionsa koronnousun varalta lyhentämällä vastuidensa duraatiota ja pienentämällä lainoitusastetta.

MFA palaa parin päivän päästä salkkuuni hiukan pienemmällä painolla. Ajattelin hajauttaa kiinteistöomistuksia osallistumalla Technopoliksen antiin ja tutkin kahta uutta REIT-yhtiötä HTA ja XIN.

Arvio vuoden 2013 myynneistä

Jälkiviisaus on viisauden imelin muoto, sanaili Huovis-Veikko. Vuoden 2013 alusta lähtien myin viisi osaketta ja vähensin yhtä. Jokainen myynti olisi saanut jäädä tekemättä. Tosin XAIN floppasi pahasti ja ARR on liian riskinen salkkuuni, joten se jouti mennä. Yhtiön johtoon ei ilmeisesti voi luottaa. 

Sen sijaan
SLG OMXH25 on lyönyt laudalta monet globaalit indeksit.
DXSU:n myynti oli hätäinen.
Okmetic antoi keväällä tulosvaroituksen mutta on taas kasvu-uralla.
PKC:n vähennys keväällä oli aivan älytön tempaus.

Olen alkanut tulla yhä vakuuttuneemmaksi muun kuin veroteknisen kaupankäynnin tarpeettomuudesta. Vuonna 2012 kaupankäyntikulut olivat peräti 0,93% salkun arvosta ja se kaikki oli tuotosta pois. Tänä vuonna kertymä on huomattavasti pienempi. Sijoitusrahastojen TKA-kulut ovat hyvin pieni osuus salkun arvosta.

Osto-ohjelma 2013-2015

Käynnistän päivittäisiä kulutustavaroita ja energiaa globaalisti jakeleviin yhtiöihin kohdistuvan pitkäaikaisen osto-ohjelman vuosille 2013-2015.

Listalla ovat tutut nimet Coca-Cola, Unilever, PG, JNJ, Exxon ja Cogate-Palmolive. Sen ohella lisään aiempia omistuksia markkinatilanteen mukaan ja myös siitä riippumatta. Ennustaa kun ei osaa.

Salkun osakepaino on erittäin korkea. Korkosijoituksia on vain nimeksi ja käteistä 5%. Ajattelen parhaaksi pitää käteistä varalla mahdollista tulevaa markkinan korjausliikettä ajatellen. Toisaalta markkinoilta pois oleminenkin tulee kalliiksi. Huomaan, ettei kokonaistalouttani hetkauta, vaikka portfolio syöksyisi tilapäisesti vaikkapa 60%. Olen näet taloudellisesti riippumaton, vaikken säästäisi latin latia. Tämä homma tuo verta poskipäille ja saa sykkeen välistä kiihtymään. Nam.-

Tämän vuoden Sijoitus-Invest 13 -tapahtuman motto on: 

Joku nousee aina.




Keskustelua


Blogspotin kommenttiosion julkaisumoottori takkuaa tai sitten en vain osaa käyttää sitä. Laiska sijoittaja on vastannut korkosijoituksia, lähinnä DXSUta koskevaan kysymykseeni:


"Tässä poliittinen, neuvoa-antamaton vastaus :) Aion tankata DXSU:ta jatkossakin kuukausittain minimisummalla eli tällä hetkellä vähän vaajaalla 300 eurolla. Heilunta siinä on kovaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei minua haittaa. Isot riskit, isot tuotot. Tämä siis täydentävänä osana muuta korkoportfoliota johon minulla kuuluu nuo molemmat Seligsonin pitkän koron rahastot. Välillä kehittyvien markkinoiden lainoista oli pakoa kun jenkkielvytyksen lopettamisesta oli huhuja. Jatkossa näitä samoja panikointeja saattaa tulla vastaan ja DXSU saattaa lasketella taas voimakkaasti. Sitä suuremmalla syyllä haluan pitää kuukausisijoituksen, sillä tähtäimeni on tässä kuviossa varsin pitkä. Eikös se ole niin, että pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi ennemmin iloita kurssien laskusta kuin noususta? :) "

kohteessa Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

Hm. Olen harkinnut palauttaa DXSU Nordnetin osto-ohjelmaan. Tuossa on järkeä. Kiitos palautteesta!








Friday, October 4, 2013

OSTO -Nokian renkaat

Kuva: Wikipedia Hakkapeliitat

Nokian renkaat (NRE1V) antoi tulosvaroituksen aamulla. Pahimmillaan kurssi oli liki 10% syöksyssä, joskin markkinarektio vaimeni päivää kohti. Tankkasin lisää. Oston jälkeen Nokian renkaiden osuus salkussa on 7,2% keskikurssilla 33,39€. Hintava osake on edelleen (P/BV 3,2).

Yhtiön mukaan 

"Venäjän ruplan epäsuotuisa kehitys vuoden 2013 aikana heikentää Nokian Renkaat -konsernin koko vuoden liikevaihtoa arviolta 25 MEUR ja liikevoittoa arviolta 14 MEUR.
Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa kysyntä on elpymässä. Pohjoismaissa Nokian Renkaiden koko vuoden myynnin arvioidaan kasvavan hieman. Keski-Euroopassa yhtiön toisen vuosipuoliskon myynnin arvioidaan kasvavan..."

Pitkällä aikavälillä pidän Nokian renkaita vahvasti kehittyvänä yhtiönä. Sillä on hinnoitteluvoimaa ja hyvä kilpailuasema jakelun ja brändin kautta Venäjällä ja idässä. Se parantaa markkina-asemiaan koko ajan, josta osoituksena on markkina-osuuksien voittaminen kolmannen kvartaalin aikana kaikilla tärkeillä markkinoilla. 

P.S. Olin varannut rahat Exxonin ja Coca-Colan ostoon. Ne saavat nyt odottaa. Käteistä on syytä pitää varalla edelleen. Voi tulla lisää ostopaikkoja meillä ja muualla.

Osto-ohjelma 2013 -14 
(Muistiinpano mielen viereen omaan käyttöön. Saman tapaan merkataan järvellä hyvä kalapaikka tekemällä puukolla pykälä veneen laitaan.)

XOM
KO
MFA
TWO
CTI1V
ARR ??

VTI
WWO
OMXS30





















Thursday, October 3, 2013

Tilinpäätös Q3 2013 - Ohutta yläpilveä

syksy ohi väläyksessä

hyvän sadon saaneista maalaiskylistä

 ei näy jälkeäkään


-Hai Zi




Lokakuu on alkanut intiaanikesän merkeissä. Huolimatta monenlaisista uhkakuvista käänne parempaan näyttäisi olevan käsillä, vaikka makrotalouden puolelta tulee solkenaan huonoja uutisia yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Oulussa Renesas Mobilen ilmoitus taas uusien yt-neuvottelujen alkamisesta ei pahemmin yllätä mutta ei kai voi olla vaikuttamatta ilmapiiriin. Kuinka paljon on mahdettu tutkia yhtiöiden sisällä jatkuvan epävarmuuden negatiivista vaikutusta työn tuottavuuteen?

Ainakin vanhaa Nokiaa läheltä seuranneena sai selvän käsityksen muutoksesta, jonka seurauksena työpaikalla samat makuupusseissa yöpyvät koodaajat, jotka viikonloppuisin hioivat tiimitaitoja ja olivat hehkua ja intoa täynnä sekä ylpeitä omista tuotoksistaan riutuivat jatkuvassa myllytyksessä harmaankalpeiksi ja mörkeiksi puurtajiksi, joiden ainoa tavoite oli pitää pää visusti saavissa, ettei viikate vilahda. Arviointiprosessi täydensi tuhotyötä.

Leikkisästi ja hirsipuuhuumoria viljellen todettiin Oulussa olevan kaksi isoa työnantajaa: Nokia joka polttaa ihmiset loppuun ja Merikosken kuntoutuskeskus, joka elvyttelee näitä Kelan piikkiin.

Sijoitussalkun kolmas kvartaali on sujunut vauhdikkaasti. Jo oli aikakin. Q1 ja Q2 menivät mollivoittoisesti mutta nyt helpottaa.

Salkun tulos syyskuussa oli 5,2% ja koko Q3 tuotti +8,5%. Alkuvuoden tulos on kohtuullinen +9,6%. Annualisoitu Nordnetin salkun  tuotto on +15% ja Seligsonin salkun +16%.  Volatiliteetti kuukausi- ja vuositasolla on laskenut noin kymmeneen prosenttiin.

Osto:

DBXJ
XACT OMX30
CTY1S

Myynti: ARR. Myynnistä lisää aiemmassa päivityksessä.

Osingot Q3            565
Lisätty pääoma   1000

Vuoden alusta uutta pääomaa on lisätty kutakuinkin tarkkaan 500 euroa kuussa ja vuositasolla 691 euroa kuukausittain. Tavoitteessa on pysytty. Portfolion kokonaisarvo 30.9.2013 on 67946€.

Osingot vuoden alusta                       2618€.
Osingot 1.10.2012 -30.9.2013            2773€.

Suunnitelmaa

Nordnetissä on 1.10. -20.10.2013 menossa USA-kampanja, jossa pääsee alennetulla palkkiolla kiinni muutamaan  alan markkinajohtajaan. Kinskin kiikarissa on nyt XOM, joskin myös Coca-Cola houkuttelee. Saisi Team Alphan jalalle. Realty Income salkussa jo onkin.

***********************************************

Kuvatekstin haikeat säkeet kuuluvat kaikkien kiinalaisten hyvin tuntemalle, nuorena kuolleelle Hai Zille (”Meren poika) jonka oikea nimi oli Zha Haisheng. Hän kirjoitti  runonsa kuuden vuoden aikana vuosina 1983–1989. Hai Zin tekstit ovat ihmetteleviä ja kuvailevat maailmaa mystisestä näkökulmasta. Hai Zi teki suisidin menemällä junan alle 25-vuotiaana, vain muutamaa kuukautta ennen Taivaallisen rauhan aukion verilöylyä toukokuussa 1989.






















Wednesday, July 3, 2013

Alkuvuosi miinuksella humputtelun takia

täällä aurinko iskee suoraan ihmisten selkiin 
mutta öisin kuu imee 
ihmisten kasvot itseensä

- Hai Zi






Kevät ja kesä ovat olleet kiivasvauhtisia reaalielämän puolella, joten salkun raportointi on jäänyt retuperälle. Keväällä vietimme kivan mutta kalliin loman Hollannissa, missä ainakin Amsterdamin hintataso aiheutti lompakkoon edelleen tuntuvan loven. Ehkä olemme liian maalaisia loistohotelliin, jossa henkilökunta teki asennon aina kun onnuimme paikalle, aamulla oven rivassa oli Financial Times ja kotihengetär kyseli kolmesti päivässä, onko kaikki ihan varmasti hyvin. Kalja oli naurettavan kallista ja annokset kuin kärpäsen lika isolla lautasella.
Jos tuo on rikkaiden elämää, mieluummin möyrin mökillä, jossa vesi kulkee kun Kinski juoksee.                        

 Sijoitussalkussa on alkuvuoden aikana ollut pientä liikettä. Touko- kesäkuussa pelot korkotason nopeasta noususta saivat varsinkin riskisimmät  kiinteistösijoitukset syöksymään ja irrottauduin hallitusti Armour Residential REITistä (ARR), jonka tase vajoaa ja yhtiö saattaa olla todellisissa vaikeuksissa. Heiluntaa salkkuyhtiöissä on ollut muutenkin.

REIT-rintamalla MFA ja Realty Income jatkavat prskuttamistaan pienen notkon jälkeen. Suomesta otin kyytiin Cityconin ja seurailen myös Technopolista; samoin tuumin lisäostoja MFA:sta.  Pahaksi onneksi käteistä ei kesädippiä varten ole -syynä visan vinguttelu Amsterdamissa.

Kohdassa muut asiat Nokiasta on paljon ollut puhetta mutta NSN:n osto ei taida enää pelastaa, varsinkin jos myös Oulun tehdas myydään bulvaaneille, mikä olisi kehitysyksikölle lopullinen niitti ja älyttömyyden huippu. Ääliörallin emmeet kuitenkin saatiin kasaan. Epävakautta Nokialta on totuttu näkemään sen(kin) jälkeen kun "Seppo" on hypännyt lautalle. Technopolis otti ilmeisesti turhaan osumaa Renesasin lopettamisuutisen takia. Talvivaara menee omaa surullista tietään, joten sepä siitä. Onko kymmenen vuoden kuluttua pörssissä en uskalla sanoa.

Nettotulos tammi-kesäkuusta jää lievästi plussalle, mutta kun rehellisyyden nimessä pannaan mukaan kulutusvelka, tappio on -2,49%. Kun katsotaan annualisoitua tuottoa, se näyttäisi olevan Nordnetin puolella 13% ja Seligsonin salkussa 14%.





                                                                                                                       
















Nordnet.









Kevään osinkokertymä oli jo mukavasti 2076 euroa, mistä verojen jälkeen jäi uudelleen sijoitettavaksi 1668 euroa. Kuukausikertymä on nettona 278 egeä, mikä alkaa jo tuntua, jos siistimmin eläisi. Lisäksi kuukausisijoitus jäi noin 564 euroon ja sillä tasolla jatkan. Nordnetin ETF-sopimus on edelleen voimassa. Nyt vietetään kesää Oulujärven maisemissa ja annetaan rahan tehdä työtä.                                                      

                                                                                                                                                                     


Jos joku ihmettelee, miksi asetan sijoitusomaisuuden osaksi luottokorttivelan, syy on seuraava: se kuuluu osaksi sijoitustoimintaa. Kokeilimme vallan piruuttamme, osaammeko myös tuhlata niitä säästettyjä pennosia. -saada elämään säihkettä ja glamouria... Kyky hyödyntää saavutettuja varoja lienee myös kyky. Elämä ei ole pelkkää kituuttamista.

Kun  (ja jos) on varaa.











Wednesday, April 3, 2013

Kevättä kohti -Q1. Osaamattoman valitus.



Miten paljon asioita, miten kiireisiä! Taivas ja maa kiertävät ratojaan, 
aikaa on vähän. 
Kymmenentuhatta vuotta on liian pitkä aika pohdittavaksi: 
tartu vain tähän aamuun ja iltaan!


- Mao Tse-tung (1893-1973)




Vuodenvaihteen jälkeen suunnanmuutos kohti vakaampaa salkkua on jatkunut. Arvonnousu on kohtuullista. Onhan sitä tuottoakin muutama prosentti.


Tavoite 100 k€ 2014 lopussa on vielä kaukana. Indeksiä portfolio ei juuri hätyyttele. Verrattuna vuoden loppuun 2011 (21475€) mistä katson järjellisen sijoittamisen alkaneen salkun arvo on +290,7%. 




Salkun vuosihuollosta muutama sana.

Erinomaisessa kirjoituksessaan salkun vuosihuollosta Jukka Oksaharju antaa yksityiskohtaiset ohjeet salkun tuottavuuden laskemisesta.

Näin laskien Kinskin portfolion tulostuotto on 5,08%, P/E 19,9 ja osingonjakosuhde 59,4%. Tarkastelu vastaa tilannetta, jossa salkun strategiamuutos on vielä täysin kesken ja asiaan lienee viisaampaa palata syksymmällä. Suurin osa salkun uusista ostoista on tehty vasta kesän 2012 jälkeen.


Paljon parranpärinää ovat aiheuttaneet hallituksen kehysriihen linjaukset osinkoverojen osittaisen verovapauden poistamisesta ja näin piensijoittajien kurittamisesta peräti 43% osinkoveron korotuksella.

Koskapa asia näyttää olevan vielä vaiheessa, Kinski ei käytä energiaa tähän enempää. Ulkomaisista ETF-sijoituksista on tähänkin saakka maksettu 30% mukaan, joten jäitä hattuun. Epäilemättä jatkossa siirryn lisääntyvästi sijoittamaan Seligsonin rahastojen kautta. Tämänhetkinen pienehkö Seligson-omistus kehrää ihan mukavaa annualisoitua tuottoa 29,72%.
         



Ostoslistalla: VIG
Lisäksi Nordnetissa on huhtikuun alusta lähtien sopimus kuukausiostoista Kiinaan (DBX9), Indonesiaan (XAIN) ja Brasialiaan (DBX6) sijoittavista DB X-Trackers -ETF -osuuksista muutamalla satasella.


Vae victis; per aspera ad astra

Ja lopuksi valitteluosioon. Kaikkiin hyviin blogeihin pitää kirjata tyytymättömyyden ilmauksia. Nyt on niiden aika. Kuten tarkkaavainen lukija, jos sellaista yleensä on, on pannut merkille Kinskin tavattoman kömpelyyden eräissä perustaidoissa. 

Miten helkutissa Bloggeriin laitetaan sivulinkki, jos haluaisi vaikka kiinteän salkkuomistuksen jonnekin yläpalkkiin? Miten korrelaatio lasketaan? Miten se aikapainotettu tuotto taas menikään? Miten riski lasketaan? Taulukkolaskenta on silkkaa hepreaa ja grafiikkaa on käsittämättömän vaikeaa siirtää nettiin. Miten salkkua voi seurata Google Financen linkin kautta reaaliajassa? Ei voi tietää.

Kun on akateemisesti vallan toiselle alalle koulutettu maalaismies tällaisten juttujen opiskeleminen omin päin on varsin veemäistä, joskin palkitsee kun hoksaa jonkin itsestäänselvyyden, jonka nykynuoret oppivat jo peruskoulussa. Harjoitus siis jatkukoon.

Siinäpä niitä kehittämisen painopistealueita.

Tässä koko portfolio.


















Wednesday, March 20, 2013

Kiinteistöistä kohti ei-syklistä kulutusta

                    
Vahvemman teoksen loin minä pronssia,
ylväämmän Egyptin faaraohautoja:
syövyttää sade ei, hillitön myrskykään
raastaa sitä ei voi, ei lukemattomat
sarjat vuosien tai aikojen vaihtelut.

-Quitus Horatius Flaccus (65-8 eKr.)
Suom. Teivas Oksala




Tavoiteallokaatiooni on kirjattu kiinteistöomistuksen osuudeksi 20%. Tänään ollaan miltei tavoitteessa.

Olen viime aikoina ostanut osuuksia amerikkalaista kiinteistöyhtiöistä (REIT). Listalla ovat Armour Residential ARR, MFA Finacial MFA ja Realty Income O. Näistä Armour Residential ja Realty Income maksavat osinkoa kuukausittain. Armour Residetialin tilanne on nyt aika tuulinen ja seuraan osakkeen kehitystä kriittisesti hold-sell- biaksessa. Joidenkin tahojen mukaan osingon alentaminen vahvistaa tasetta, joskin ihmetellään millä kuprulla yhtiön nokkamiehet onnistuivat tiputtamaan kirjanpitoarvoa niin nopeasti

Luovuin tappiolliseksi painuneesta DXSU:sta, joka on ollut pienoinen pettymys. Valtionlainat kehittyville markkinoille eivät ainakaan ETF-muodossa taida olla minun juttuni. Raha pitää panna poikimaan vaikka vuokratuottoa ja niinpä ostin pitkään seuraamani kotimaisen kiinteistöyhtiö Cityconin osakkeita pienen nipun 980 kpl hintaan 2,44€. 

Citycon versus muut samantyyliset kotimaiset yhtiöt monimuuttuja-analyysin valossa näkyvät jäljempänä. Spondaa en tunne ja tuotto näyttäisi kehittyvän tahmeasti. Kuten huomataan, Citycon ja Technopolis ovat monessa suhteessa liki identtisiä. Ero on siinä, että Citycon omistaa, vuokraa ja kehittää kauppakeskuksia ja Technopolis nimensä mukaisestikin vuokraa tiloja teknologiayrityksille. 

Cityconin vastikään onnistuneesti sujunut osakeanti tulee ilmeisesti pienentämään yhtiön riskiprofiilia ja siten nostaa markkinoiden luottamusta. Osake tarjonnee vakaata osinkotuottoa ja osakkeen arvostus on kohtuulliseksi luokiteltava verrokkeihin nähden (Inderes).



Tämänhetkinen osakkeiden allokaatio toimialoittain. Ei-syklinen kulutus on seuraava kehittämiskohde. Todennäköisesti ryhdyn hankkimaan Team Alphan mukaisia arvopapereita. Niissä on paljon päivittäiskulutustavaraan ja arkiseen elämänmenoon keskittyviä toimialoja. Ensimmäisinä mieleen tulevat Procter & Gamble PG, Colgate- Palmilive CL, Unilever ja JNJ ja ilman muuta myös Diageo plc DEO. Hyvä viina on aina hintansa väärti.















Kiinteistösalkun perusta tässä.
















Liityin Suomen Osakesäästäjien Keskusliiton jäseneksi. Jäsenyys tarjoaa kohtuuhinnalla muutamia etuja, joista Nordnetin Kompassi-analyysikirjasto ei ei ole vähäisin. Maksutta saa käyttöön myös WinTrade-kaupankäytnityökalun, joka ainakin ensi vilkaisulla on näkymältään levoton ja epäilemättä houkuttele turhaan kaupankäyntiin. Onhan se perin ammatillisen näköinen. Pitänee hommata pari näyttöä lisää ja ryhtyä huhkimaan paitasillaan. Heko heko.
Kompassin analyysityökalu vaikuttaa äkkiä katsoen toimivalta, joskin tiedot taitavat perustua pitkälti konsensusennusteisiin ja ennusteinä niihin lienee syytä suhtautuakin. Mukaan tulee pari lehteä, Viisas raha ja Kauppalehden perjantainumero. Nordnetissa edut kytkeytyivät päälle parin tunnin jälkeen ilmoittamisesta, mistä suuri kiitos asiakaspalvelulle; Thomas toimi tapansa mukaan sukkelasti.
Nordnet
Edut Osakesäästäjien Keskusliiton jäsenille
  • automaattisesti vähintään palkkiotaso 3 (esim. Suomen osakemarkkinat min. 7 € / 0,15 %)
  • reaalikainen WinTrade-kaupankäyntisovellus veloituksetta (arvo 9 eur/kk)*
  • Kompassi-analyysikirjasto veloituksetta (arvo 20 eur/kk)
Jos olet Osakesäästäjien jäsen ja haluat edut käyttöösi, toimita kopio vuoden 2013 jäsenmaksusta Nordnetin asiakaspalveluun. Asiakaspalvelumme kytkee edut päälle. Voit tarkistaa kytketyn jäsenetusi kirjautumalla Nordnetin palveluun. Jos kohdassa Salkku > Asetukset palkkioluokassasi lukee Taso 1–4, jäsenetu ei ole vielä käytössäsi.

Esimerkki WinTrade-näkymästä. Kai tuota oppii käyttämään kun pyörittelee. Näkyy sisältävän maksullisia palveluja reaaliaikaisiin kursseihin esimerkiksi USA:ssa. Noinkohohan on hyötyä, jos tekee 1-2 kauppaa kuukaudessa?







Thursday, March 14, 2013

ETF-kuukausisäästäminen Nordnetissa



Kun ihmiset kokoontuvat joen partaalle
ja ylistävät lauluillaan elämää
minä palaan varmuudella yksin
autiolle, tyhjälle vuorelle.

-Hai Zi






Lueskelin aamutuimaan Thomas Brandin blogia Nordnetin maksuttomasta ETF- kuukausisäästämisestä ja hoksasin, että ostot jotka kohdistuvat ruotsalaiseen XACT OMXS30 ETF-paperiin kannattaa toden totta automatisoida ja panna samalla Saksaan ja Kiinaan pieni siivu myös. Panin nyt alkuun muutaman kympin pohjiksi. Tällä yhdistelmällä TER on komea 0,22%, mikä pärjää Vanguardin indeksiosuusrahastoillekin. Spreadi mahtaa olla isompi?

Katsotaan kuinka tämä alkaa toimia. 

Toistaiseksi listalla ovat kahden suuren eurooppalaisen ETF-liikkeeseenlaskijan (Deutsche Bank X-trackers ja BlackRock iShares) ETF-tuotteita. Suomalaisasiakkaiden ETF-valikoimasta löytyy lisäksi myös muutama ruotsalaisen Handelsbankenin XACT:n ETF-tuote. Valittavana on itse rakennettu (mutta korkeintaan neljästä) ETF:stä muodostuva kuukausisäästösalkku tai Nordnetin valitsema toistaiseksi kahdesta ETF:stä muodostuva “mallisalkku”.

Omaa viritystäni tutkin vielä. Kiinnostavia ovat Afrikka, Vietnam, Indonesia, Latinalainen Amerikka ja muut reuna-alueet.


ARR

Sitten pari sanaa Armour Residential REITista. ARR ilmoitti alentavansa kuukausittaista osinkoaan tasolle 0,07USD, mikä aiheutti kurssissa liikehdintää ja huolestumista. Kurssireaktio on palautumassa ja Kinski jää seuraamaan tilannetta (HOLD).














Kotimaisista kiinteistöyhtiöistä seurannassa on Citycon.









Sunday, March 3, 2013

Puolella vauhdilla eteenpäin

Joku on juonut kuun vajaaksi.
Nyt puoli kuutamoa on täysi uni.
Runoilijan kuonon päällä
viisi mittaa multaa. Li Po - virkamies ja
typerys niin kuin minäkin - kuka nyt
mölyää kilpaa auringon kanssa?
-Li Bao

Osto Armour Residential REIT Inc. 300 hintaan 6,66 USD. 

ARR on kuukausittain 14%  osinkoa jakava, aggressiivisesti kasvava ja vahvalla vivulla operoiva miREIT, jonka huono viime neljännes säikäytti sijoittajat. Osake on houkuttelevasti hinnoiteltu ja täydentää kiinteistökoriani, johon pitänee ottaa ytimeksi jokin vakaampi REIT-ETF esimerkiksi Vanguardilta VNQ

Salkun tuotto Nordnetin osalta on  3,1 %. Kolmen kuukauden tuotto on 6,5% mutta vuosituotto laahaa edelleen. Seligsonin pikkuposition annualisoitu tuotto on reippaasti 21,8%. Viime vuoden tappiot painavat Nordnet-salkun tulosta. Vuoden alusta talletukset

Salkun arvo 1.3.2013 oli 60395. Tuotto viime aikoina pari prosenttia kuussa. Lupailee hyvää tulosta. Kohtuullista mutta ei riittävää. Kulujen osuus on edelleen liian korkea ja toisaalta korkosijoitukset (DXSU, korkorahastot) joita on 8,2% salkusta tuottavat huonosti.



Nordnet

Tässä kuvaus toimialahajautuksesta. Kiinteistöjen osuus on jo 16,8% mutta ei-syklinen kulutus on huolestuttavasti alipainossa.

Kiinteistöjen kehitys ja keskihajonta. Kiinteistökoria voisi vielä täydentää. Monessa sijoittajassa asuu pieni asuntosäästäjä. Miksi maksaa velkaa kun voi ostaa asumisosuuksia käteisellä ja nauttia vuokratuotosta ja korkoa korolle -ilmiöstä.