Showing posts with label Fortum. Show all posts
Showing posts with label Fortum. Show all posts

Thursday, October 1, 2015

Q3 2015. Hei me heilutaan


                                  Kota Kainuun merellä


Havahduin kesäretkiltäni huomioon, ettei blogia ole aikoihin päivitetty. 

Näennaisen paljon on tapahtunut. Kurssit ovat huojuneet ja jopa pienimuotoinen romahduskin kesällä meni autuaasti ja huomaamattani ohi. 

Salkun yhteenlaskettu oma pääoma käväisi huipussaan heinäkuun lopulla ja oli 114893 euroa. 

Elokuussa Kiinan pörssin vaikeudet ja monet muut huolet painoivat kurssien optimismia ja 31.8.2015 oma pääoma oli pudonnut tasolle 102696 euroa.

Syyskuun lopussa olen lukemissa 102334 euroa. 

Salkun tuoton ja arvomuutosten seuraaminen on jonkinlaista viihdettä ja hupailua. Varsinaista vaikutusta säästämiseeni sillä ei juuri ole. Ennustamisen sijaan ostan lisää. 

Todellisuudessa sijoittamien - paremminkin säästäminen, rahojen nyplääminen piiloon sen sijaan että hummaisi ne kavereiden kanssa kuppiloissa Caprin terasseilla tai törsäisi turhuuteen - on tavattoman tylsää ja puuduttavaa hommaa. 

Ostan kuukausittain lisää osakkeita, joiden arvelen olevan hyviä sijoituksia ja pidän saaliini kasvamassa tuottoa, tekemässä lukuuni työtä, toivon mukaan ahkerasti. Sillä aikaa kun minä nukun, kuljeskelen metsissä tai mökkeilen. Tai ihan vähän hummailen.

Huolimatta maailman myrskyistä olen jatkanut ostoja. Onhan hauska ostaa silloin kun tuote on halpaa.

Ajatukseni on poimia varojen mukaan laatuyhtiöitä laskujaksoista. Omituisen ja siis ilahduttavan paljon huojuntaa hinnoissa on viime aikoin on nähty, vaikka yhtiöiden perustilanne ei ole  muuttunut. 

Romahduksen myötä hinnat, tarkemmin sanoen arvostustasot - ovat myös kohtuullistuneet. Äkkiä katsoen salkun P/E:n keskiarvo on noin 15. Jos ollaan lähempänä 10 kuin 20, voisi yhtiöitä jo sanoa halvoiksi. Omista osakkeista halvin täälä mittarilla olisi Avance Gas Holding, P/E 2,69x Reutersin mukaan.  

Talletuksissa olen pysynyt keskiarvossa. Olen saanut lisättyä pääomaa noin 750 euroa kuukaudessa ja uudelleensijoittanut osingot. 

Alla kuvaa vuoden aikana tapahtuneesta heilunnasta tuotossa. Verrokkina ova MSCI World NR- ja OMXH 25-indeksit.







Kolmen vuoden jaksolla viime aikojen kuoppaisuus käy ilmi mainiosti.




Ostot heinä-syyskuussa 2015

13.7.15  Kone       20    35,35
15.7.15  Nokia    100    6,10
17.7.15 Vaisala    30    22,99
17.7.15 Fortum    30    15,94

17.8.15  Aspo        100  7,03

14.9.15 Wärtsilä   20   36,82
22.9.15 Kone         15   34,52
24.9.15 Wärtsilä   20   34,69


Lisäksi olen tankannut hyvin pienissä erissä Nordnetin superrahastoja.

Joskus tuntuu idioottimaiselta survoa lisää rahaa sijoitussalkkuun, jonka arvo heiluu sinne tänne. 
Uskon vahvistukseksi on välillä hyvä silmäillä oman pääoman kehitystä vuosien varrella. Lähtötilanteessa oli kulutusluottoa silmät ja korvat täynnä. Nyt harkiten käytetty velkaosuus tuottaa lisää pääomaa. 


Osinkojakin on valunut tilille.



Veli velkaa ottaessa?

Olen pyrkinyt pitämään 0,99% korolla otetun velkavivun tasolla 25% koko portfolion arvosta.

Tarvittaessa siirrän erillisestä puskurirahastosta käteistä Nordnet-salkkuun, jotta 40% osuus kyseisen vipusalkun lainoitusarvosta ( juuri nyt noin 94000 euroa) ei ylity ja Nordnetin superluoton (tällä hetkellä 36000 euroa) korko pysyy kultatasolla

Miksi sitten käytän lainaa?

Salkun oman pääoman tuottoa saa edullisessa tilanteessa vivutettua ylöspäin. Laskumarkkinassa on varaa ostaa. Myyntejä kun en aio tehdä.

Huojunta lisääntyy, mutta kun pääpaino on toisaalta halvoissa indeksipapereissa ja toisaalta osinkoyhtiöissä kassavirta tasoittaa vuositasolla tilannetta. Muita velkoja ei ole. Omistusasuntoa ja muuta irtainta en laske tähän leikkiin mukaan. 

Ymmärtääkseni tämän kokoinen velka on aika pieni., jos vertaa sitä monen kanssamatkustajan satojen tuhansien asuntolainoihin, joissa kassavirtaa ei välttämättä  heru lainkaan.

Sijoituslainan korot voi vähentää verotuksessa. Velka on työkalu, joskin taiten käytettävä ja varovaisuutta vaativa.  Salkku on kestänyt tämän kesän pienoisromahduksen hyvin. 

On syytä korostaa, että puhun kaiken aikaa salkun oman pääoman arvosta, en bruttoarvosta. Sen tason voit katsastaa täältä

Siellä näkyvät myös osakemäärät ja keskikurssit.


Kiitos mielenkiinnosta.














Opinhaluisille suosittelen Ylen ohjelmasarjaa Mikä maksaa? Tässä linkki  Pertti Haaparantaa käsittelevään juttuun.



_______________________________________________________________________________


Sivun katselut viime kuussa
7 378
Sivun katselujen koko historia
212 344







Thursday, June 4, 2015

Toukokuu 2015. Pärjätään sano Sipilän mummo


       Dyynillemme kesä tulee kovin hitaasti. Tulppaanit ovat vasta aukeamassa.

Mitä salkulle kuuluu?

Sen voi katsoa tästä linkistä.
Osa laskee, osa nousee. 


Vuoden kuvaajassa alkuvuoden raju nousu on tasaantunut. 

Verrokkeina olevista indeksikuvaajista näkee, miten USA on eri maata. Dollarin vahvistuminen taitaa käydä tukalaksi jo siellä toimiville yrityksille. 

Esimerkinomaisesti vaikka verrattaessa salkkuyhtiöni Procter&Gamblen kehitystä Unileveriin, jota kokoelmissani ei vielä ole . vaikka pitäisi - ero eurooppalaiseen verrokkiin on huima, liki 20%, mikäli Dan Strackin artikkeliin 

Portfolion kehitys vuodessa muutamiin indekseihin verrattuna.


Morningstarin esittämät tunnusluvut portfoliolle ovat alla. 
Luvut ovat suuntaa-antavia. Olen päivittänyt sivuston tarjoamaa salkkuosiota ja lukujen pitäisi olla ainakin sinne päin. 




Tapahtui toukokuussa

Mitään isompaa raportoitavaa ei ole, paitsi että hankkiuduin eroon euro-obligaatioista ja vähensin rankalla kädellä myös yrityslainojen osuutta. Pyrin koko ajan lisäämään käteisen osuutta. 

Lisäilin entisiä osakeomistuksia, erityisesti pohjoismaisia superrahastoja. Osuus salkussa lisäyksen jälkeen on  suluissa.

Lisäys

Aspo             (1,02%)                
Kone             (7,91%)
Fortum          (5,05%)
Oriola-KD A  (1,17%)
Rahastot       (4,7%)

Osto-ohjelmista Vaisala, Wärtsilä, Tikkurila, Aspo ja myös Oriola-KD ovat pahasti kesken. mutta sietämättömän korkeat hinnat ovat olleet esteenä. Tuleeko isompaa korjausliikettä ennen vuoden 2016 syksyä jää nähtäväksi.

Osto

AT&T  (T)  0,73%. Koska en tunne yhtiötä vielä hyvin, ajan tarkkailuasemiin odottamaan lisäoston mahdollisuutta.

AT&T Inc. on  Yhdysvaltojen suurin teleoperaattori. 

Reutersin tietokannan perusteella T ei ole teleyhtiöksi mitenkään halpa jos ei kalliskaan, mutta maksaa kunnon osinkoa ja on kasvattanut osinkoaan  jo vuosikymmeniä.

Olkoon se Elisan (osuus 3,90%) ohella kannanottoni telemarkkinaan, toistaiseksi.




Osingot ja tavoite

Osingot toukokuussa olivat 495 euroa.




Osinkotulojen kehitys vuodesta 2012 alkaen. 
(Euroina brutto). 

Kertymä vuosi taaksepäin on 6542 euroa, 25,5% verokannan jälkeen 4874 e  mistä kuukausittaiseksi osinkotuloksi kertyy 406 euroa. 

Näin matka tavoitteeseen - 1000 euron verotuksen jälkeiseen kuukausittaiseen osinkovirtaan ei ole aivan puolivälissä.




DeGiro

Avasin hyvin pienellä summalla tilin DeGiro-nimiseen uuteen nettivälittäjään. 

Sivustossa on monenlaisia epäselviä kohtia, käännöstyö, grafiikka ja lay-out ovat aika alkeellisia virityksiä ja raportteja ei ole saanut, mutta pääsääntöisesti juttu näkyy toimivan. 

Sen verran sekava ja outo sivusto on,etten rohkene sitä kenellekään suositella, vaikka hinnat ovat ainakin USA:n markkinoilla hyvin halvat. Lisäarvoa Nordnetiin verrattuna ei taida tulla. En tuonne omaisuuttani laittaisi.

Linkin takana  KL:n murskaava keskustelu Degiroon littyen.

Jos halpa välittäjä kiinnostaa, Interactive Brokers lienee oikea osoite.


Hyvää kesää kaikille seuraajille!












P.S. 

En yleensä kommentoi politiikkaa. Koulutuksen leikkauksille esitän silti jyrkän vastalauseeni. 

Ilman koulutusta uhkaa käydä niin että lapset ovat sivistymättömämpiä  kuin vanhempansa. Se on huono tie ja johtaa väistämättä selkäytimen rappeutumiseen. ___________________________________________________________






Sivun katselut viime kuussa
8 460
Sivun katselujen koko historia
178 620






















Sunday, March 8, 2015

Tuulimyllyn lämmittäjä. Helmikuu 2015

       - Karvahattuanalyytikko pohtii tuulimyllyn lämmityksen ohella karvahatun olemusta

Näinä aikoina ei mahda olla suurikaan yllätys, että sekä salkkuni oman pääoman arvo että vivutettu  arvo kolkuttelevat kaikkien aikojen korkeimpia lukemia lähes päivittäin. 

Osakemarkkinoilla ollaan nyt hurmiossa, johon näennäisen hyvät uutiset ovat kuin huomaamatta useimmat meistä höynäyttäneet. 

Ukrainassa on saatu aikaan erittäin hauras ja epäilyttävä tulitauko; EKP alkaa mättää markkinoille läjäpäin ilmaista rahaa, öljyn hinta on alhaalla ja markkinakorot ovat sillä tasolla, että suursijoittajat maksavat rahan säilyttämisestä turvasatamissa, jollaiseksi Suomikin on näköjään laskettu. Euro devalvoituu kovaa kyytiä ja teoriassa kaikki on hyvin. 

Osakkeet ovat ainoa mahdollisuus rutiköyhille rikkaille  saada edes hiukan tuottoa, ettei kohtaloksi koidu joutuminen köyhien miljonäärien ukkokotiin, mitä kohtaloa  Scrooge McDuck kovin pelkäsi. 

Yleisenä trendinä näyttäisi olevan nousukausi tai ainakin sen odotus aikana, jolloin tavallisen elämän, makrotalouden kehitys on kokonaan irronnut markkinajohdannaisista. 
Kuplaa siis taidamme rakentaa.

Lisäksi ensimmäiset piensijoittajille tarkoitetut osakkeiden ostovihjeet alkavat esiintyä iltapäivälehdissä, fear-greed-indeksi vihertää ja sijoittajat ostavat osakkeita peläten jäävänsä junasta. 

En osaa arvata, onko tämä suuren onnen tai onnettomuuden edellä vai sittenkin siltä väliltä. Ihmeenä on pidettävä, jos alkuvuoden nousuralli jatkuu kovin pitkään. 

Helmi- maaliskuun taitteessa kevensin salkusta vähemmäksi eniten nousseita osakkeita; hiukan (15%) Fortumia, UPM:n osakkeita ja jopa muutaman Koneen osakkeen. Verotuksellisesti optimaalista kotiutusvaraa on viitisen tuhatta tälle vuodelle. Ensi vuonna neljän vuoden takaiset tappiot jäävät muuten käyttämättä verotuksessa. Kieltämättä on kovaa myydä nousevaan kurssiin. Pieni spekulantti sisälläni kuiskii, että noin ja noin paljon olisi tämäkin noussut jos.-

Syynä 60-70% voittojen osakotiutukseen oli tarve saada lainoitusastetta pienemmäksi.  Nyt se on noin 21%, mitä pidän edelleen liian korkeana. Tavoite tänä vuonna on päästä alle 10% lainoitusasteeseen koko salkun arvosta. 

Otin lainoitusominaisuuden käyttöön joulukuussa 2013 ja kieltämättä oman pääoman kehitys vauhdittui mukavasti. Salkun oman pääoman arvo on lisääntynyt vuoden 2013 lopusta rutkasti ja tuottokin on ollut kohtuullista, lähinnä indeksiä nuolevaa, ei kuitenkaan indeksiä voittavaa, mikä onkin sivuseikka. 

Lisään salkkuuni tasaisesti pääomaa 800-1000 euroa kuukaudessa ja lisäksi osingoista tuleva runsaan 6000 euron kassavirta alentaa edelleen lainoitustarvetta. Tällä erää vipusalkun lainoitusarvosta kolmannes on käytössä.

Lainoituslimiitin ulkopuolelle olen hiljakseen kerännyt indeksiosuusrahastoja ja korkosijoituksia ja muuta likviditeettiä, jotta en joudu vastentahtoisiin myynteihin jonain kauniina aamuna, kun kurssit romahtavat ja rahoitusyhtiö alkaa alentaa arvopapereiden lainoitusasteita.

Helmikuun lopussa salkun oman pääoman arvo oli 109444 euroa. Talletin 958 euroa ja tuottoa tuli 7,6%. Alkuvuoden tuotto oli 19%, mikä osoittaa jotain poikkeuksellista olevan meneillään. Velan ja salkun oman pääoman suhde on 0,26 ja lainoitusaste siten 21%.

Osinkoja tuli USA:sta yhteensä 297 USD eli euroina 262. Eri valuutoissa maksetut osingot jätän kyseisille valuuttatileille odottamaan lisäostoja. 





Vuositasolla helmikuun lopusta 2014 helmikuun loppuun 2015 osinkovirta on jo 5792 euroa, kun se vastaavana jaksona 2013-2014 oli 2882 euroa ja ja sitä edellisenä 2012 -2013 ajanjaksona 1784 euroa. Kuukausien erot alkavat hiukan pienentyä.




Salkun oman pääoman arvo on noussut  vuodessa 79720 eurosta 109444  euroon eli 37%. 
Ahkera säästäminen ja onnenkantamoisena tullut tuottonousu ovat ilmiön takana ja mennyt ei ole tae tulevasta. Tässä nyt lyhyt ajattelu ja pitkä harkinta kisaavat, mitä pitäisi tehdä. 

Edellinen kehottaa "ota rahat ja juokse", jälkimmäinen muistuttaa että 50% lasku edellyttää 100% kasvua, joka taitaa olla vasta menossa ja toisaalta reipas korjausliikekään ei olisi katastrofi vaan mahdollisuus.

Aika näyttää kuinka äijän käy. Odotan ja alan suunnitella ruusupenkkejä.






















______________________________________________________________
Sivun katselut viime kuussa
11 564


Tuesday, January 13, 2015

FORTUM: Venäjä on meidän kotimarkkinaa

         Veden voima on valtaisa. Kovaan kallioon uurtuu polku.

12.1.2015 

Lisäys Fortum 50 kpl a' 17,41€. Osuus salkussa nyt 6,45%. Ajattelin ostaa vielä lisää, mutta pienissä erissä. Voi olla, että osingon irtoamisen jälkeen Fortumia saa halvallakin.

Fortum teki rohkean liikun. Luulenpa, että se saa arvostusta myös vastapuolelta. Peli on kovaa mutta rehtiä. Kuula joukkoineen ansaitsee onnittelut jälkikäteenkin.


"Neljän yhtiön välisessä järjestelyssä Fortum saa enemmistöosuuden perustettavasta venäläisestä vesivoimavoimayhtiöstä ja siirtää yhteisyritys TGC-1:n lämpövoimalat kaasujätti Gazpromin omistukseen.
Osana kuviota Fortum on valmis investoimaan noin 250 miljoonaa euroa Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen, jonka vähemmistöosakas on venäläinen Rosatom."
(Arvopaperi 2.12.2014)

Olihan sitä jo odotettu, ainakin mikäli Anders  Oldenburgiin on uskomista. Ja miksipä ei uskoisi, tunnetusti rehellinen ja viisas mies kun hän on.

Kyse on Fortumin jo joulukuun alussa tapahtuneesta koplauksesta, jolla mitä ilmeisimmin CEO Timo Kuulan johdolla Fortum saa huiman määrän vesivoimaa lähialueelta ja tavattoman halvalla. 

Oldenburgilta suora lainaus tämän jipon eduista:


"1. Pitkään kestänyt hankala pattitilanne TGC-1:ssä ratkeaa
2. Fortum saa hallintaansa TGC-1:n pitkällä tähtäimellä arvokkaimman osan
3. Kaupan rakenteessa on keskipitkällä aikavälillä ”poliittinen suojaus”
4. Ostettava kapasiteetti on kuranttia eikä vaadi äkillisiä jätti-investointeja
5. Epävarmuus Fortumin tulevasta rahankäytöstä vähenee
6. Fortumin arvo pitkän aikavälin sijoituksena nousee selvästi (osakekurssi tuskin heti)

Edellyttäen siis, että kauppa toteutuu.-"


Tämä järjestely tarkoittaa, että venäläiset maksavat Fortumille siitä, että se lähtee mukaan Fennovoimaan. Lisäksi Fortum pääsee myymään asiantuntijapalveluja Fennovoimalle.

Katsokaapa tarkasti Fortumin  webcast  asiasta.

Kaikista kiinnostavimpia ovat kysymykset. Siellä Kuula sanoo jännän lauseen:  "Venäjä on meidän kotimarkkinaa." Kuulan esiintyminen on ihailtavan selkeää. Toivottavasti mies palaa vielä kunnossa sorvin ääreen. Häntä tarvitaan.

Sama vielä kalvojen muodossa (Fortum 2.12.2014):

webcastin kalvot


Fortumin valuaatiosta:

Inderesin laskemat tunnusluvut ovat alla.




Tärkeä luku EV/EBIDTA on noin 12,xx ja osinkotuotto kuuden prosentin pinnassa

 4-Tradersin  ennusteen mukaan konsensus arvon kehityksestä kulkee 14,00 ja 23,50€ välillä. Oma keskihintani on 14,78€ lisäyksen jälkeen. 

Maltillisen osinko-odotuksen 1,08 mukaan osinkotuotto olisi 7,3%, mitä pidän riskin ottamisen väärtinä.


Venäjäriski

Poliittinen riski on ilman muuta olemassa. Toisaalta jos jokin valtio ryhtyy kansallistamaan naapurin valtionyhtiöitä, ollaan muutenkin lirissä. Suomi ei ole Krim.

Salkkuuni sisältyy venäjäriskiä suoraan edustavia yhtiöitä seuraavasti:

Nokian Renkaat    9%
Fortum                  6,4%
Tikkurila                2,3%

Näistä aion vielä lisätä Fortumia ( 9%) ja Tikkurilaa (6%).
Pitkällä aikavälillä uskon yhtiöiden lisäävän omistaja-arvoa tuntuvasti.

Tämä on kai sitä näkemyksen ottamista.


***

Ai niin. Sitten jippo numero kaksi:
(Tämä on ennustus:)


Fortum hakee seuraavalta hallitukselta ja eduskunnalta uutta ydinvoimalalupaa,

sillä Fortumin Loviisan ydinvoimalat ovat poistumassa käytöstä parinkymmenen vuoden 

päästä. Win-win-win.









Sunday, November 2, 2014

Lokakuu tuli ja meni. Blogi täyttää kaksi vuotta




Blogista

Marraskuun toinen päivä vuonna 2012 oli merkittävä päivä sijoittajan taipaleellani. Tuolloin aloitin pitkän pähkäilyn jälkeen julkisen sijoituspäiväkirjan pitämisen. Alusta pitäen blogin saama palaute on yllättänyt. Olen saanut pelkästään kannustavia ja ymmärtäväisiä viestejä.

Kun tämä aluksi yksityiseksi päiväkirjaksi aiottu blogi  täytti vuoden olivat tunnelmat rauhalliset. Nyt toisen vuoden merkkipaalun kohdalla puksutellaan eteen päin rajummassa aallokossa. Keli on kova.

Blogi on saanut suosiota. Yleisesti ottaen kyseessä on silkan amatöörin kirjaus opinnoistaan, tuumailuistaan ja toilailuistaan. Jos joku löytää viihdearvon lisäksi joitakin ideoita tai uusia ajatuksia, hyvä niin. Pientä yhteisöllisyyttäkin on syntynyt.

Käyntejä blogissa on yli 95000, mikä on enemmän kuin osasin odottaa. Kautta aikain suosituin käyntikohde on ollut Portfolio-sivu ja suosituin teksti on juttu Nordnetin kuluttomasta   Suomi 25 -rahastosta.

 Alkuvaiheen runoilu on saanut väistyä arkisten huolten alla, mutta kaksivuotiaan kunniaksi pieni silmäys vanhaan Japaniin. (Lähteenä olen käyttänyt milajan mainiota J-Blogia.)


"...Haikun erityispiirteitä ovat yksinkertaisuus ja säästeliäs kuvakieli, mutta haikut ovat kaikkea muuta kuin helppotajuisia. Monet japanin sanat ovat moniselitteisiä, ja useilla erimerkityksisillä sanoilla on lähes identtinen kirjoitusasu. Sillä, mitä jätetään sanomatta, on yhtä suuri merkitys kuin sillä, mitä sanotaan. Sanoja jätetään tarkoituksellisesti pois:
Pilvien huiput
ovat sortuneet mureniksi –
kuutamoinen vuori
(Matsuo Bashō)

Siinäpä sijoittajan kokemia ailahduksia mahanpohjassa, kun volatiliteetti röykyttää ja kuviteltu konkurssi kolkuttaa portilla.  

Elämä kantaa pienistä kolhuista huolimatta ja vastoinkäymisen voi nähdä kuun valaisemana vuorena. 

Ja penninvenyttäjäkin voi olla herkkätunteinen hölmö. Ruusujen kasvattamisen ohella sijoitustoimet ovat parasta ja opettavaisinta mitä voi tehdä aurinkohattu päässä ja shortsit jalassa.

Ruusuja ryhdyin harrastamaan, koska koko homma tuntui niin hirveän vaikealta. Kun häärii piikikkäiden ystävien seassa hiki otsalla on aluksi kaukana mukavuusalueelta. Vähin erin oppii lainalaisuudet. 

Riittävästi vettä ja paskaa. 

Jos sijoitustouhuissa raha on lavean psykoanalyyttisesti ja leikkimielisesti tulkittuna ulosteen symboli ja vesi markkinoiden hyökyvä vuorovesivaihtelu metafora tulee ehkä ymmärrettäväksi.

Hidas ja ajoittain tuskallinen opin tie on laajentanut mielenkiintoisella ja yllättävällä tavalla näköalaa talouden lainalaisuuksiin. Olen tutustunut erilaisten skreenien ja hakujen avulla suureen joukkoon hienoja, keskinkertaisia ja huonoja yhtiöitä, rahastoja, instrumentteja ja tuotteita. 

Nykyään pääsee reaaliajassa katsomaan kauppakeskusta Angolassa, japanilaista huuhtelevien vessojen tekijää  tai pillaritehtaan osinkohistoriaa.

Kirkkaaksi on tullut oma rajallisuus. Strategiassa pysyminen on vaikeaa. Olen rikkonut kaikkia sääntöjä. Strategiakirjauksessa sanotaan ylevästi:

"AINA KUN SAAN PÄÄHÄNI JOTAIN NEROKASTA SALKUN SUHTEEN, HENGITÄN SYVÄÄN LASKEN TUHANTEEN JA LUEN HUOLELLA LÄPI TÄMÄN SUUNNITELMAN. JOS AJATUS TUNTUU VIELÄKIN NEROKKAALTA, POHDIN VOISIKO SEN TOTEUTTAMISTA SIIRTÄÄ ESIMERKIKSI VUODELLA TAI MIELUUMMIN KAHDELLA. TÄMÄ PÄTEE ERITYISESTI MYYNTEIHIN."


Useammin kuin kerran olen tehdä pökeltänyt jotain tolkutonta ja ajatellut vasta sitten.

Omat töppöilyni olen kirjannut aivan tietoisesti, koska mielestäni on liikaa väkeä, joka ostaa halvalla, myy kalliilla eikä koskaan häviä rahaa. (Tai sitten he sijoittavat indeksiin.)

Pyrin joskun laatimaan kokonaisen kirjoituksen tekemistäni virheistä. Osaa niistä voisi sanoa konservatiiseksi varovaisuudeksi;  pelkuruudeksi, joka sitten maksaa. Ajoittaa en osaa ja virheitä tulee. Pahinta tuhoa saa aikaan kun on innokas, tyhmä ja ahkera.

Ilmeisesti kykyni poimia laadukkaita osakkeita on juuri niin huono kuin kaikki tutkimukset kertovat. Laskutaitokin taitaa olla heikonpuoleinen. 

Muuten: lukekaapa kiireesti Mika Hyttisen kirja  Vaurastu kuin Warren Buffett,  Kirjoitan siitä laajemmin kun ehdin. 

Näiden madonlukujen jälkeen viime aikojen tulokseen. 

Lokakuu 2014

Kuukauden aikana lisäsin salkkuun vain 56 euroa ja nekin Seligsonin rahamarkkinarahastoon.
Lokakuun tuotto meni tappiolle -0,47%. Salkun arvo (opo) 31.10.2014  on 88321 e.

Kuukauden aikana tein aika monta kauppaa käteisen saamiseksi.

Myynti  

SDRL, ARCP. Näistä on omat postaukset aiemmin.

Vähennys ja voittojen kotiutus. Suluissa osuus salkussa transaktioiden jälkeen.

Elisa          (3,8%)
Sampo      
PKC          (1,1%)
Fortum      (6,4)
 MFA         (5,8%)

Käytin juustohöylää vähennyksissä. Määrät eivät ole kovin merkittäviä.

Lisäys

Sampo (1,3%). Kuitattuani osamyynnillä 67% voiton ostin osakkeet takaisin.

STAG (3,4%)
AVANCE (2,0%)
Nokian renkaat (9,2%) osavuosikatsauksen jälkeisestä kurssilaskusta. 


PJP on pysytellyt hissuksiin yhtenä salkun kivijaloista Seligsonin Global Top Pharmaceutical-indeksirahaston kanssa. Kun PJP parin vuoden jälkeen on tuplannut arvonsa, tuplasin myös omistuksen.

Ostin myös hiukan jokaista Nordnetin pohjoismaista rahastoa.

Kaupankäyntikulut 99 euroa.

Osingot lokakuussa 2014

PJP, VTI, KO, HTA, STAG, ARCPP, AVANCE

Lokakuu 14                      299

alkuvuosi  14                   4409                                                     ( 441 e/kk   ennuste 31.12.   5290)

31.10.13-31.10.14            4610                                                     (409 e/kk    ennuste 31.12.    4910)

Vuoden loppuun osinkokertymä menee jonnekin noiden kahden ennusteen väliin. Fiskarsin lisäosinko on tulossa mutta muuten marras- ja joulukuu ovat aika köyhiä osinkojen suhteen.  - Keväällä on "osinkot hyvät".


Salkku 31.10.2014                                                               88321

Talletus 1.1.-31.10.2014                                                       7889

Salkku 31.12.2013                                                               75204

Tuotto vuoden alusta 2014                                                                 +5228 e              ~ +6,95%

Arvonnousu  vuoden alusta                                                              +13117 e              ~ +17,4%          

Salkku 31.10.2013                                                               70837
Talletus 1.11.2013 - 31.10.2014                                          12063
                                                
Arvonnousu  1 vuosi                                                           +17684                                 ~+24,9%

Tuotto  1.11.2013- 31.10.2014                                            +5421                                    ~ +7,9%

ARVIO

Vuoden tuotto takautuvasti on liki 8% ja oman pääoman arvo on noussut neljänneksellä. Ei paha.  Menestykseni perustuu muulimaiseen säästämiseen.                       





Kaikille tilaajille ja lukijoille lämmin kiitos! 

Pysykää kanavalla!































______________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 583




Sunday, July 20, 2014

Kylmän kesäkuun jälkeen lämpenevää. Q2 2014, H1 2014



Kuvassa on  taiteilijan näkemys valtiomiehestä joka on kaukana Wall Streetistä. Muita Kaj Stenvallin synkeän älykästä ironiaa ja ajankohtaisuutta henkiviä töitä löydät täältä.

Kesäkuussakin Ukrainan kriisi kyti ja nyt ollaan jo täyden palon vaiheessa. Malesialaiskoneen alasampuminen  ja siihen liittyvä outo propagandasota saattaa uhata rauhaamme tavalla joka ei ole meille mieluisaa. Ainakin mielenrauhaa kuvaukset humalaisista, ruumiita ryöstelevistä "taistelijoista" häiritsevät; tuollaiset törkeydet ällöttävät ja saavat vihaiseksi. Sijoittaja ei ole gangsteri eikä rosvo toisin kuin eräät.

Kriisin eskaloitumisen suhteen Piksun blogisti Lars Stormbom on toiveikas. Toisaalta on kuten viisas Jukka Kemppinen toteaa "Ei venäläinen mitään niin pelkää kuin ns. kasvojen menetystä, ja Putinilta meni nyt. Sitä hän ei anna anteeksi." 

Sama kirjoittaja pohdiskelee, mahtavatko rauhaa hierovat diplomaatit ottaa huomioon, ettei kyseessä ehkä olekaan reaalipolitiikka vaan raivotauti.

Silmätään kesäkuuhun, menneeseen toiseen kvartaaliin ja alkuvuoteen 2014.  Kaupanteko kesäkuussa oli varsin vähästä lukuunottamatta että tankkasin pikkuerissä Nordnetin Superrahastoa. Ostin Seadrillä, myin osan Elektaa ja myös Orionia hiukan sekä tankkasin Nokian renkaita. Avasin pienen position American Realty Capital Properties -yhtiön etuioikeutetussa osakkeessa. Tämänhetkinen osinko on 7,07% ja se tulee maksuun kuukausittain. Vuodessa osinkoa pitäisi kertyä 142 USD.

Tämänhetkinen toimialahajautus näyttää tältä.


Olen jo aiemmin kommentoinut Portfolio ja kaupat välilehdellä hajautusta, mutta lisättäköön se tännekin.

Energiayhtiöt ovat alipainossa. Kiinteistöjen suuri edustus on tarkoituksellista, Kehittyvät ja frontiermarkkinat vaatisivat uudenlaista näkemyksen ottamista. Tälla erää pysyttelen kypsissä yhtiöissä, joiden osingonmaksukyky on hyvä.

 Eurooppakeskeisyys johtuu lähinnä suomalaisten osakkeiden suuresta osuudesta -ei lukumäärällisesti vaan korkeana painotuksena.  Kone, Elisa, Fortum, Nokian renkaat ja Orion edustavat salkusta yli 40%.

Ruotsin ohella Norja on tullut vahvasti salkkuun mukaan.Lisääntyvässä määrin huomaan kääntyväni DGI-strategiaan päin. Odottelen suurella innolla Tanskaan ja Norjaan sijoittavia Nordnetin kuluttomia superrehastoja. Siirryn jatkossa Pohjoismaissa yhtiötasolta lisääntyvästi näihin indeksirahastoihin. Tuote miellyttää. 














Laskelma ja selitelmä

Salkku 31.5.2014        83963€
Talletus kesäkuu            756€
Salkku 30.6.2014     85843€

Osingot kesäkuu 48
Uudelleensijoitettu 41

Kaupankäyntikulut 49€. Vuoden alusta 371€.
Pääomitettu korko vuoden alusta         477€.

Tulos on +755€ mikä vastaa +0,9% kasvua.

Portfolion leveroitu arvo kesäkuun lopussa oli 120343€ ja lainoituksen osuus  28,7%, koko salkusta.

Lainan määrä jaettuna oman pääoman arvolla eli nettovelkaantumisaste oli 40,2%, mitä on pidettävä korkeana yksityisen sijoittajan salkussa. Tätä kirjoitettaessa olen asiaan reagoinut ja keventänyt lainoitusastetta huomattavasti.  Nykyisellään portfolio puksuttelee 4000-5000 euron osinkoa vuosittain. 

(Vipu /  lainoitusarvo =0,49.)

Periaatteessa salkku pyörii omillaan ellei mitään poikkeuksellista satu. Anyway, lainariskiä on vähennettävä. Poikkekselliset ajat ovat näkösällä.



Q2 2014

Salkku 1.4.2014   78414E
Talletus 4-6/14    1377€
Vastaa 459 euron säästöä kuukaudessa. Lisäsin kakkoskavartaalilla pääomaa salkkuun tavanomaista laiskemmin, koska varsinkin kotimaisia osinkoja tuli tilkitsemään saumoja.

osingot Q2/14         2817€
Uudelleensijoitettu   2163€

Salkku 30.6.2014     85843€

Tulos +6052€ ~ +7,7%. 

Osingot ovat palautuneet salkkuun verojen jälkeen täysimääräisesti, joten lasken ne tulokseen mukaan.

Alkuvuosi H1 2014

1.1.2014            75204€
Talletus 1-6/14     4769€  ~ 795€ /kk
30.6.2014           85843€


H1 tulos +7,8%. 

Osingot H1 2014               3451€.
Osingot        7/13-6/14       4324€

Vuositasolla tulos näkyy olevan noin 22% Morningstarin salkkutyökalun mukaan. Se että pientä ristiriitaa todellisuuden ja Morningstarin välillä on ei ole todellisuuden vika vaan sitä, etten ilmeisesti ole ollut riittävän huolellinen tietoja syöttäessäni. Suuntaa tunnusluvut kuitenkin antavat. Yhdistelmärahastoksi tulos on kohtuullinen.




Kun verrataan portfolion tuottoa muutamaa indeksiä vasten, ei salkku häviä kovin paljon indekseille paitsi kun verrokkina on OMXH25. Taisin tehdä tyhmyyden myydessäni pari vuotta sitten OMXH25-ETFn pois.  Näkymä vuositasolta.







Kun mennään pitempään seurantaan ero vähenee. Salkun tuotto nuolee useimpia indeksejä. Tässä myös havainnolistuu miten kuuma Helsingin pörssi tällä erää on. Ostettavaa on vaikea löytää.