Showing posts with label Tulos. Show all posts
Showing posts with label Tulos. Show all posts

Friday, December 4, 2015

Marraskuun tulos




                            -  On hämäräinen tie

Salkkutapahtumia loka-marraskuussa 2015

OSTO 
- aloituserät osto-ohjelmiin (noin 750 EUR/kpl)

Okmetic
Outotec
SHB A
Inve-A

LISÄYS /TAKAISINOSTO 

Fortum L Kone  L
Tikkurila L 
Technopolis T

MYYNTI

PSEC
Technopolis

Marraskuun aikana aioin tehdä hiukan kauppaa järjestääkseni salkun verotuskuntoon. Koska kattamattomia myyntivoittoja on kertynyt parin tuhannen euron edestä, arvelin parhaaksi ottaa pari tappiota kotiin., tehdä välttämättömyydestä hyve.

Myin Technopoliksen, joka huiteli 12% miinuksella ja ostin osan jo takain.

Prospect Capitalin kohdalla tulikin sitten tenkkapoo. PSEC on valunut -33% tappiolle ostokurssiinsa verrattuna, mutta dollarin vahvistuttua tappioksi näytti tulevan vain -13%. 

Prospect Capital Corporation on amerikkalainen BDC  eli business development company.

Lainataan esittelyssä Osinkosijoittajaa vuodelta 2014:

" -- Tiivistetysti sanottuna BDC yritykset tukevat pieniä ja keskisuuria yrityksiä erilaisissa rahoitustarpeissa. Kuten Suomessakin, niin myös USA:ssa pienillä ja keskisuurilla yrityksillä voi olla vaikeuksia saada lainoja suurilta liikepankeilta. Ja usein pelkkä raha ei ole yksin tärkeää, vaan myös yritysten opastaminen yritysjärjestelyissä ja muissa isommissa liiketoimissa on BDC yritysten toimialaa.
BDC yritykset voivat tehdä myös pääomasijoituksia yrityksiin. Eli käytännössä siis tulla rahoitettavan yrityksen omistajiksi osana rahoituspakettia. Yleensä omistus on kuitenkin vain väliaikaista, eli tavoitteena on tukea yritystä kasvuun tai esimerkiksi järjestelemään yrityskauppoja, minkä jälkeen BDC yritys voi irtautua omistuksestaan todennäköisesti voitolla.
Sijoituskohteina BDC yritykset ovat mielenkiintoisia.  USA:ssa on paljon enemmän yritysmuotoja kuin Suomessa ja jokaisella yritysmuodolla on omat ominaispiirteensä. Business Development Companyt toimivat aika pitkälti samoilla periaatteilla verotuksellisesti kuin REIT yritykset. Eli yritys on käytännössä vapautettu veroista, kunhan se jakaa vähintään 90% tuloksestaan osakkaille osinkoina."
Huomattakoon, että PSEC  pärjäsi kohtuudella vaikeat vuodet 2008-2009. 

PSEC leikkasi tänä vuonna osinkoaan, jota se on maksanut kuukausittain jopa 13%.

Amerikkalaisilla sivustoilla on toistuvasti esitetty epäilyjä PSEC:in kyvystä säilyttää nykyinen muhkea osinkotaso, joskin vastikään Scott Kennedy antoi osakkeelle BUY -suosituksen ja totesi, että osaketta kaupataan 27% alennuksella (27% Discount to NAV). 

Okei, kaikki täthän asti selvää.

Myin koko PSEC-potin 500 kpl   Ne ovat tuottaneet yhteensä noin 500 dollaria vuodessa osinkoa. Kun otetaan huomioon lähes kolmen vuoden aikana saatu osinkotuotto ja dollarin vahvistuminen yli 20%:lla, jäin kaupassa itse asiassa voitolle noin 10%.

Ja nyt sitten - uskon palauduttua - pitäisi ostaa samat osakkeet takaisin. 

13% tuotto houkuttelee, toisaalta yhtiö on työläs seurattava ja riskit myös pelottavat. Tämä yritys on mitä suurimmassa määrin riski. BDC liiketoiminta on wpävarmaa liiketoimintaa, koska yritysten rahoittaminen on vaikeasti arvioitavaa riskien suhteen. Prospect Capital on onnistunut tähän asti hyvn. Maksukyvyttömyyteen päätyneitä lainoja oli vähän.

Turha asiaa on kaunistella. 
En ymmärrä, millä ilveellä tällainen yritys rahansa tekee!
Ajattelin ottaa selvää ja ostaa rahoilla sillä välin pohjoismaisiin  indekseihin sijoittavia
Nordnetin superrahastoja. Lisäksi jatkan osto-ohjelmaa Investor AB -sijoitusyhtiöön.
USA:n BDC-markkinaan palaan ilmeisesti vielä. PSEC:in osalta harkinta jatkuu.

Koko salkun arvo ja tuotto

Oma pääoma 30.11.2015    123719
Talletus marraskuu                     600
Osingot marraskuu    brutto        756
Marraskuun tuotto                   + 5,2%

Talletus vuoden alusta            7637
Osingot vuoden alusta  br.      6473


Tuotto  vuoden alusta 2015        +28,5%

Tuotto       1 vuosi takautuvasti   +24,6%
Tuotto       2 vuotta takautuvasti +42,7%

Mitä tästä pitäisi ajatella?

Sattumoisin ja syistä, joita en oikein osaa hahmottaa, salkku on ajoittain käväissyt indeksin yläpuolella. Riippuu mihin vertaa. Esimerkiksi Tanskan OMXC20-indeksille häviän kirkkaasti, kuten moni muukin indeksi. 

Tanska on pärjännyt todella hyvin.

Alla salkun yhden vuoden vertailu käyttämääni Maailma, joustavat osakkeet-indeksiin.


Alla muutamien osakkeiden kehitystä graafina.


Ja sama numeroina.



Superrahastot

Nordnet lanseerasi superrahastonsa runsas vuosi sitten. Salkussa niitä on yhteensä noin 2,6% kaikesta, eniten Norjaa ja tasaisesti muita.

Superrahastojen kehitys alusta lähtien alla. Norjaa painaa öljyn hinnan mataluus. Rahastojen kattava esittely täällä.



Osingot vuodesta 2012 lähtien. Osinkosumminen kasvu on tyydyttävää. Luvut ovat euroina brutto. Vuoden alusta tilille tulleet nettososingot, jotka menevät suoraan ykkössalkkuun olivat vuoden alusta 5341 euroa eli 485 euroa kuukaudessa.

Tavoitteeseen 1000 euroa kuukaudessa netto on siis matkaa 515 euroa. 



Oman pääoman kasvu





Tässä tuttu linkki ajantasaiseen salkkunäkymään. 

Näkyvillä ovat nyt myös nettovelkaantumisaste ja lainoitusaste. Päivävaihtelu on aika reipasta ja sen takia käytän linkkiä myös päiväkirjan tavoin tapahtumien seurantaan.




Aina joku nousee









___________________________________________________________________

Blogista sen verran että suosittelen myös Luettua -sivun seuraamista. Työkalut-linkkiluetteloa ja blogirullaa tavailen päivittäin. Kommentit ja ehdotukset ovat tervetulleita. 

Nordnetin Sharevillessä nimimerkki on Kinsk1 ja twitterissä Kinski11.



Sivun katselut eilen
278
Sivun katselut viime kuussa
9 596
Sivun katselujen koko historia
232 973
















Sunday, November 1, 2015

Lokakuu 2015


”Zen Roboticsissa alettiin tajuta, kuinka meidän alamme teollisuus ajattelee. Se on ihan kylmää laskentaa ja riskinottoa, eikä mikään firma voi lähteä pelastamaan maailmaa yhdellä tuotteella.”
                                                                                                                            - Juho Malmberg
Pääomaa lisää salkkuun?

Sijoitusten omaa pääomaa voi kasvattaa salkkuyhtiöiden osinkoja uudelleensijoittamalla, säästämällä palkkatuloista ja suosimalla sijoittamista osakekohtaisen osingon kasvuun pyrkiviä salkkuyhtiöitä. Näitä kaikkia harrastan. Tämän lisäksi olen käyttänyt velkavipua 0,99% korolla. Käytetyillä summilla vuotuinen korkomeno on noin 400 euroa, mistä 30% on vähennyskelpoista veroissa. (EDIT 4.11.2015 100%)

Velan käytön ja siihen liittyvien monenlaisten hallittavien ja hallitsemattominen riskien lisäämisen syynä on tietenkin ylenpalttinen köyhyys ja sen kanssa myötäjalkaa kulkeva ahneus. 

Osingot ja talletukset keventävät lainoituksen osuutta ja ostot lisäävät sitä. Olen pyrkinyt tarkasti rajaamaan, ettei lainoituksen osuus kohoa yli 25% salkun kokonaisarvosta. Tämäkin lainoitusaste on korkea. 

Lainoituksen ulkopuolista likviditeettiä pyrin lisäämään kuukausittain ja tietysti maksan velkaa pois.

Rationaalisesti ajatellen olisi kokonaistaloudellisesti edullisinta pitää kaikki omistukset samalla arvo-osuustilillä. 

Psykologisista syistä koen kuitenkin tarpeelliseksi tietoisesti rajata vivutetun salkun lainoitusarvoa ja pitää ulkopuolista "varasalkkua" ja sen lisäksi puskuritiliä eli sotakassaa äkillisiin menoihin. Samasta syystä - pysyäkseni henkisesti kelkan jalaksilla - sijoitan kuukausittain verraten pienillä summilla, vaikka suuremmat ostoerät tulisivat kuluiltaan halvemmiksi. Toisaalta laskekaapa, miten vaikkapa 0,7% kulu ostoerää kohti hiipuu esimerkiksi 10 vuoden pitoajalla.

Jos kaikki menisi vikaan, voisin myydä varasalkun omistuksia  pois käteisen hankkimiseksi. Varasalkku koosttu halvoista tai kuluttomista osakeindeksirahastoista, joiden ainakin voi kuvitella pitävän paremmin arvonsa kuin yksittäisten osakkeiden. Varasalkun koko on tällä hetkellä 6% portfolion koko arvosta. 

Itse salkun riskitasoa pyrin alentamaan paitsi laajalla hajautuksella myös sijoittamalla kiinteistösijoitusrahastoihin  (suomalaiset kiinteistoyhtiöt, REIT-yhtiöt). Niiden osuus on 15%.

Myönnän, että kyseessä on aika avuton yritelmä kassanhallinnaksi ja ennen kaikkea riskien hallintaan, mutta pätevää vaihtoehtoa korkosijoituksiksi ei ole näköpiirissä, kun rahamarkkinarahastotkin tahkoavat negatiivista tuottoa ja pitkän koron rahastot ovat silkkaa murhaa. Jos et ole tästä vakuuttunut, suosittelen katsomaan Seligsonin videoblogista osan Korkokurjuutta III   (ja edeltävät osat myös!).

Sotakassan koko on tyypillisesti riittämätön. On paradoksaalista, että säästäjää eli sijoittajaa riivaa ainainen rahapula. Maailma on täynnä toinen toistaan houkuttelevampia kohteita varallisuuden kerryttämisksi, sijoitusten suojaamiseen tai likvidin rahan lisäämiseen, mutta kaikkea ei voi saada, vaikka haluaisi. Näillä on mentävä.

Tarkastelen seuraavassa laskelmassa kahden viime vuoden rahavirtaa salkkuun ja saatua tulosta.

Talletukset koostuvat arkisesta elämänmenosta yli jäävästä rahasta. Summa edustaa tuloistani noin 21%.


1.10.-31.10.2015                   700
1.1. - 31.10.2015                   7010   -- 701 e/kk
1.11.2014 - 31.10.2015         8625   -- 719 e/kk
1.11.-2013 -31.10.2015         20722 -- 863 e/kk


Netto-osingot tipahtelevat kotimaisista, pohjoismaisita ja amerikkalaista yhtiöistä. Olen muitta mutkitta uudelleensijoittanut arvo-osuustilille tulleet osingot riippumatta onko vero niistä maksettu ennakkokannossa vai ei. 
              
1.1. - 31.10.2015                   4628 -- 463 e/kk
1.11.2014 - 31.10.2015         5442 -- 454 e/kk
1.11.-2013 -31.10.2015         9105 -- 379 e/kk 

Sijoitettu yhteensä salkkuun

1.1. - 31.10.2015                   11638    --- 1164 e/kk
1.11.2014 - 31.10.2015         14067    --- 1173 e/kk
1.11.-2013 -31.10.2015         29827    --- 1243 e/kk 

Näin jo liki puolet sijoitetusta rahasta tulee osingoista. Kyllä lähtee!

Jos pidän kuukausitalletuksen vakiona, sijoitussumma kasvaa kaiken aikaa. Todennäköisesti voin lähivuosian aikana vähentää sijoitukseen menevää säästöjen määrää, kun lumipallo alkaa vyöryä omaan tahtiinsa.

Ilmeisesti lisään tilillä olevan käteisen osuutta kun osinkotulot edelleen kasvavat. Kulutus jo tällä erää on vallan reilua; näillä (matalilla) säästämisen tasoilla ei ole tarvetta pihtailla oikeastaan mistään.

Tuotosta?

Lokakuun lopussa 2015 salkun omaa pääomaa oli seuraavasti:

Nordnet     108160
Seligson     8830

Yhteensä   116990

Aiemmat arvot

30.9.15       102334
31.12.14      90332
31.10.14        88321

31.12.13       75204
31.10.13       70837




Lokakuun tuotto 12,9%

Tuotto vuoden alusta 21,7%

Yhden vuoden tuotto takautuvasti  22,7%

Kahden vuoden tuotto takautuvasti   35,9%




Alla kolmen viime vuoden kehitys valitsemiani vertailuindeksejä vasten. Kohtuullista.






Seuraavassa kuvassa on verrattu toisiinsa suurimpien salkkuyhtiöiden kolmen vuoden kehitystä. Aina jokin laskee ja jokin myös nousee.  Pahimmat luuserit olen saanut siivottua pois.












Salkun reaaliaikaiseen näkymään pääset tästä linkistä.

Salkun allokaatiota ja osavuosituloksia tarkastelen erillisessä postauksessa. 
























_________________________________________________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
                         8 593
Sivun katselujen koko historia
                 221 802


Blogi täyttää kolme vuotta 2.11.2015.







Thursday, February 5, 2015

UPM Kymmene Oyj 2014 - lagom

                                                      Mene metsään
Jälkikäteen arvioiden vuosi sitten tapahtunut UPM- vähennys oli hölmöilyä. Kirjattuani asian nimimerkki Anonyymi kiirehti kommentoimaan.

"Auts... kuluja pukkaa. Kun otetaan verot + kaupankäyntikulut + spreadit huomioon niin kulut nousevat (103.6e verot + 18e kaupankäyntikulut + 2.4e spreadi = 124e/120/12.16e) = 8.5% UPM-possasi arvosta.  Eli KONE:en olisi tuotettava vähintään tuon verran enemmän kuin UPM-sijoitukseksi koko holdausaikanasi, että tästä oli hyötyä."
No, Kone on toki tuottanut tuon, mutta silti.
UPM Kymmene teki vahvan tuloksen vuodelle 2014 ja nosti osinkoa.
Yhteenveto:
• Kannattavuus parantunut
• Erinomainen rahavirta
• Vahva tase
Linkki UPM Kymmene OYJ:n  TULOSESITYKSEEN 2014

UPM-Kymmene Oyj                         Tilinpäätöstiedote               
3.2.2015 
Q4 2014 verrattuna Q4 2013

Tulos osaketta kohti ilman kertaluonteisia eriä oli 0,32 (0,27) euroa ja
raportoitu 0,01 (0,06) euroa.
 Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä nousi 230 (207) miljoonaan euroon eli
9,1 (8,0) %:iin liikevaihdosta.
 UPM aloitti uuden kannattavuuden parannusohjelman, jonka tavoitteena on 150
miljoonan euron vuotuinen tulosvaikutus vuoden 2015 loppuun mennessä. 
Nettovelat laskivat ennätysalhaiselle tasolle, 2 401 (3 040) miljoonaan euroon.
UPM:n Lappeenrannan biojalostamo aloitti kehittyneen uusiutuvan dieselin
kaupallisen tuotannon tammikuussa 2015.

Vuosi 2014 verrattuna vuoteen 2013
Tulos osaketta kohti ilman kertaluonteisia eriä oli 1,17 (0,91) euroa ja
raportoitu 0,96 (0,63) euroa.
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä nousi 847 (683) miljoonaan euroon eli
8,6 (6,8) %:iin liikevaihdosta tuloksellisen 200 miljoonan euron 
kannattavuusohjelman ansiosta.
 Kasvuhankkeet sellussa, tarramateriaaleissa ja tarralaminaateissa etenivät
hyvin ja valmistuvat vuoden 2015 aikana.
Liiketoiminnan rahavirta oli vahva, 1 241 (735) miljoonaa euroa.
Hallitus ehdottaa osingon nostoa 0,70 (0,60) euroon osaketta kohden."


TunnuslukujaQ4/2014Q4/2013Q3/2014Q1-Q4/2014Q1-Q4/2013
Liikevaihto, milj. euroa2 5312 5882 4159 86810 054
EBITDA, milj. euroa3303023461 2871 155
   % liikevaihdosta13,011,714,313,011,5
Liikevoitto/tappio, milj. euroa71134236674548
   ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa230207235847683
   % liikevaihdosta9,18,09,78,66,8
Voitto/tappio ennen veroja, milj. euroa57115214667475
   ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa216188213774610
Kauden voitto/tappio, milj. euroa836182512335
Tulos per osake, euroa0,010,060,340,960,63
   ilman kertaluonteisia eriä, euroa0,320,270,321,170,91
Oman pääoman tuotto, %0,41,99,76,94,5
   ilman kertaluonteisia eriä, %9,27,59,18,36,4
Liiketoiminnan rahavirta per osake, euroa0,860,490,572,331,39
Oma pääoma per osake kauden lopussa, euroa14,0214,0814,3314,0214,08
Velkaantumisaste kauden lopussa, %3241363241
Korolliset nettovelat kauden lopussa, milj. euroa2 4013 0402 7262 4013 040
CEO Jussi Pesonen:
"Taseemme oli vuoden lopussa vahvempi kuin koskaan aiemmin yhtiön historiassa."
"Liiketoimintojemme hyvän tuloksen, vahvan rahavirran sekä toimialallamme erinomaisen taseen ansiosta olemme ainutlaatuisessa asemassa, ja voimme samanaikaisesti jakaa houkuttelevaa osinkoa, toteuttaa kohdennettuja kasvuhankkeita sekä tarttua strategisiin tilaisuuksiin."
UPM:n hallitus päätti tiistaina uudesta osinkopolitiikasta. Tavoitteena on osinko, joka on 30-40 prosenttia liiketoiminnan rahavirrasta per osake.
Näkymät


Vuonna 2014 saavutetun paremman kannattavuustason arvioidaan jatkuvan vuonna 2015, ja nähdään mahdollisuuksia parantaa edelleen. 

Kannattavuudelle luovat pohjan 150 miljoonan euron kannattavuuden parannusohjelma sekä kasvuhankkeiden ensimmäiset positiiviset tulosvaikutukset. Kannattavuuteen vaikuttavat alemmat sanoma- ja aikakauslehtipaperien hinnat ja alemmat sähkön myyntihinnat vuoden alusta. 

Tämänhetkinen heikentynyt euro ja alentunut öljyn hinta tukevat yhtiön tulosta."
Inderesin Antti Viljakainen näkee lähiajat näin:
Alla Thomson Reutersin UPM:n käsitys menneestä ja tulevasta. 





Oma arvio:
UPM jatkaa salkun peruspaperina. Osuus nyt 5,9%. Keskihinta on 9,04,mistä 
tuotto tälle vuodelle on 7,7%. Tähän mennessä osinkoja on tullut 16% hankintahinnasta.


Lagom, sanoo ruotsalainen.