Showing posts with label Passiivinen sijoittaminen. Show all posts
Showing posts with label Passiivinen sijoittaminen. Show all posts

Sunday, September 2, 2018

Elokuu 2018 ATH 227000. Puuduttava jukerrus jatkuu

  • Hellekesän kääntyessä ntiaanikesäksi kirjaan muutamia ajatuksia sijoittamisharrastukseni lähimenneisyydestä. Kesä meni hellettä pitäessä ja montakaan silmäystä en ole salkkuun luonut.
  •  Arvopapereiden markkina-arvot nousevat ja laskevat. Lyhyellä kolmen vuoden aikavälillä Nordnetin salkku nuohoaa surin piirtein indeksiä.

  • Tuotto vuoden alusta 8%
    Tuotto yhden vuoden ajalta  7%
    Tuotto 5 vuoden ajalta  13% p.a.
Kulujen ja inflaation jälkeen tuotot huitelevat  kai noin 5% tasolla p.a.


Koko salkku

Markkina-arvo            227000
Oma pääoma              177000
Sijoitusvelka 0,99%      50000

Käteinen ja lyhyet korot    8600
Vieras korollinen pääoma 41400

Nettogearing                                                             23%
Lainoitusaste (= vieras pääoma/ markkina-arvo)  18%

Taseen tarkastelu

Lainoitusosuus on edelleen laskenut. Nettogearing oli vuodenvaihteessa 26% ja lainoitusaste 20,9%. Hitaasti mutta varmasti velkaosuus vähenee, kun siirrän uutta pääomaa lähinnä käteiseen.

Asian voi ilmaista toisinkin: Osakepainoni on vielä nousun tässä vaiheessa 123%.

Riskin puntarointia:

Mikäli korot nousisivat nopeasti tasolle 6% ja markkina-arvot laskevat samalla 50%, omaa pääomaa jäisi jäljelle 88500 euroa, joka riittäisi kattamaan laina-osuuden. 

On selvää, että tuossa tilanteessa myös osakkeiden lainoitusarvot romahtaisivat. Tämän vuoksi olen lisännyt  nopeasti likvidoitavien omaisuuserin määrää toisissa salkuissa, suomeksi käteistä. 

Nykyisista osakepoiminnoista kertyvät osingot kassavirran lähteenä riittäisivät kattamaan koronhoidon osuuden.

Jatkan tasaista osakekorin osakkeiden ostamista kuukausittain. Nimitän tätä "jukerrukseksi". 

Jos sana ei ole tuttu, selitän. Itäsuomalaisella murrealueella tylsällä puukonnysällä jukerretaan tai vuollaan pieniä lastuja kovasta puupalasta ja valmista ei meinaa tulla millään, mutta tuleepa kumminkin.

Ajallinen hajautus ei takaa kovin messeviä tuottoja, mutta riskit laimenevat. 

Osingot vuoden alusta 6282,  takauvasti vuoden ajalta 7193, ennuste 7300.
6282
Osinkokertymään tästä.


OSTOT
Toukokuu 

Telia
Nokia
Orion
Nordea

Kesäkuu -
Heinäkuu -

Elokuu

Aspo
eQ

Lisäksi ostin kuukausittain kaikkia neljää superrahastoa, Handelsbankenin USA- ja Euroopparahastoja ja  Spiltan Investmentbolag-rahastoa. Maailmanindeksiä seuraavaa  Spiltan Global Invesment -rahastoa hankin myös.

Syyskuun ostokohde tulee olemaan Nordea.

Blogi

Blogi on ollut kesannolla pitkään. Syksyn tullessa ajattelin hiukan skarpata sen suhteen. Huolimatta hiljaisuudestä, kävijoitä on riittänyt. Kiitos kaikille!

______________________________________________________________________


Sivun katselut tänään
79
Sivun katselut eilen
188
Sivun katselut viime kuussa
6 235

Sivun katselujen koko historia
581 915
_______________________________________________________________________

Kommenttini sijoitussäästötiliin:

  • Veikkauksen iikevaihto vuonna 2017 oli  3 230,9 miljoonaa euroa. Sijoitussäästötilin yläraja on 50000 euroa.

Kiitos käynnistä!





Sunday, April 5, 2015

Maaliskuun tulos ja Q1 2015


                                   -  Sinistä valoa

Lisääntyvällä epäuskolla seuraan salkkuni oman pääoman kehitystä kevään aikana. 
Nousuprosentit ovat sellaisia, että hieman hirvittää. Tai sitten ei. Päätalon kielessä tätä sanottaisiin entiian pelaamiseksi.  

Mikä on liian hyvää ollakseen totta ei ole totta ja prosenteilla eivät elä muut kuin tilastonikkarit ja entiianpellaajat eli spekulantit. Toinen hyvin ivallisesti kaikenlaiseen veikkaamiseen suhtautunut kirjailija oli Pentti Haanpää.


Dollarin kallistuminen, öljyn hinnan lasku, yleinen kurssinousu ja osinkokiima  yhdistettyinä maltillisen velkavivun käyttöön ovat hemmotelleet salkkuani tavalla,  joka antaa aavistella, että näin ei voi jatkua tai sitten jatkuu vain. Kuka tietää. Entistä nöyrempänä alan tunnustaa kaikenlaisen sattumanvaraisuuden liittyvän elämään. Ei sitä tiedä missä puussa se piru istuu. Mahdollisesti omassani, tämän näppäimistön äärellä juuri nyt.

Alempana on linkki salkkuyhtiöiden tunnuslukuihin.

TUNNUSLUVUT

Arvostustasot ovat kohtuullisia ja vain muutama kallis yhtiö on mukana, mielestäni ansiosta kallis. On syytä huomata, että kun kyseessä on REIT, P/E-luvusta ei ole juuri haaraa.

Shillerin PE Ratio on joka tapauksessa nyt hyvin korkealla tasolla, peräti  63.9% korkeammalla kuin SP-indeksin pitkäaikainen keskiarvo.  Alan kääntää katsetta Eurooppaan ja varmuuden vuoksi etf-muodossa.

Uusi hankinta ja ostosuunnitelma

db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET     1,01 %

DXET sisältää todella hienoja yhtiöitä ja TER on vain 0,10%,


_______________________________________________________________________________


Tuloslaskelma Q1 2015 ja vuosi takautuvasti



Salkku 31.3.2014                                78414
Salkku 1.1.15                                      90322  

Salkku 31.3.15                                   112610 

Arvon muutos 1 vuodessa                 34196     ( +43,6 %)


Talletukset  2015 Q1 aikana:                          2529 

Osingot (netto) sijoitettu uudelleen                 1177 


Salkun oman pääoman kasvu yhteensä         22288 
               
Salkun oman pääoman kasvu Q1 15 (pl. osingot)     21122           (+ 27,0 %)


TUOTTO Q1  15   20,6 %

Vuoden aikana uudelleensijoitetut osingot   5003
        -"-   uusi pääoma                                      8671

TUOTTO 1 vuosi (osingot pl.)                        26,1%

Suurin osa salkun yhden vuoden tuotosta kehittyi ykköskvartaalilla 2015.

______________________________________________________________________________

Talletusten tarkastelua

Maaliskuu 2015                            900
Q1  2015                                      2529        ( 843e/kk)

Talletus 1 vuoden aikana takautuvasti       8671                     ( 723e/ kk)
Talletus 2 vuoden aikana  takautuvasti     18112                    ( 754e/ kk)

Säästöaste nettotuloista oli vajaa viidesosa, mikä on tyydyttävä taso.


Vuosittaiset brutto-osingot    
(Q1 15                                                    1429)

1 v      (4/14-3/15)                                    6215
2 v     (4/13-3/ 14)                                    3315
3 v      (4/12-3/13)                                    1707

Osinkoraportti maaliskuu 2015


Osinkokertymä vuosittain (brutto)


TUOTTO JA AIKA

Seuraavilla tuottokäyrillä on paitsi viihdearvoa, myös vihjeitä siitä, että hyvä ja kannattava yhtiö peittoaa kaikki indeksit.  Hötkyilyn välttäminen ja kaupanteosta pidättäytyminen kannattaisivat. 

Salkun eräiden osakkeiden ja rahastojen tuotto 3 vuoden aikana Morningstarin salkkuohjelman mukaan.



Salkun historiallisiksi tuotoiksi Morningstar väittää seuraavaa:



Eri indeksien ja yhtiöiden tuotoissa on selviä eroja ajan kuluessa.
Kymmenen vuoden seurannassa tuottoisin olisi ollut Kone. Toisena pitkäaikaisena menestyjänä näkyy olevan PJP eli PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF

Nokian renkaiden kiri näkyy jyrkkänä kulmakertoimena.

Osuudet salkussa:

Nokian renkaat                                                                      11,33%
Kone OYJ                                                                                7,76%
db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET                        1,01%
Vanguard Total Stock Market ETF         VTI                            6,51%
OMX Nordic 40                                                                         4,39%
PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF PJP                  2,99%

Ei myynneille kesken nousun

Ainakin toistaiseksi sanon jyrkän ei primitiiviselle halulle "kotiuttaa voitot". 

Lisäilen talletuksia ja teen pieniä lisäyksiä pohjoismaisiin superrahastoihin. Käyrästössä OMX Nordic 40 edustaa osapuilleen nykyistä superrahastojen yhteenlaskettua osuutta (4,39%).

Odotan mahdollista laskumarkkinaa rauhallisesti ja valmiina jatkamaan osto-ohjemia, jotka tyssäsivät alkuunsa hillittömien kurssinousujen vuoksi,

Ostoslista

DXET
Oriola
Vaisala
Wärtsilä

Salkun nykytilaan täältä.

Jakauma kuvassa alhaalla.



Hyvää Pääsiäistä !



















___________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 738






Monday, February 2, 2015

Tammikuun tulos ja hajamietteitä passiivisuudesta

       
                                                                                                              -Draaman jäljet

Salkkuni tuottavat kohtuullisen hyvää kassavirtaa ja omistaja-arvokin lisääntyy. Tammikuu oli silti aika poikkeuksellinen. Tuottoa yhdelle kuukaudelle tuli yli 11%. 

Sehän tekisi 132% vuodessa - tai sitten ei.


Salkku 31.12.14    90322
Talletus  tammi         773
Salkku 31.1.15    100658

Tuotto  + 10336   ~ + 11,4%

Takautuvan 1 vuoden tuottokin näyttää paremmalta. 
Helppoa kuin heinänteko, sanotaan. Itse heinäpellolla hikoilleena en ole samaa mieltä.

Salkku   31.1.14    74315           
Talletus 2/14-1/15   9356
Salkku 31.1.15     100658

1 vuoden tuotto     +16987  ~  +22,8%

Osingot tammikuussa 2015
QQQ                        
PJP
HTA
STAG
PSEC

233,81 USD  ~  199€
Verojen jälkeen 172€

Morningastarin käyrää vuoden 2014 kehityksestä muutamia indeksejä vasten. Vuositasolla 
SP 500 on ylivoimainen.





Kolmen vuoden kehitys. Portfolio alkaa hiljakseen pärjätä indeksille. Tammikuun jyrkkenevä tulosparannus näkyy selvästi myös salkussa. Kyseessä lienee paitsi kurssinousu myös dollarin vahvistuminen.





Siis ottaako rahat ja juosta?

Ei ole mitään syytä olettaa, että nousu jatkuu. Laskusta ei voi sanoa mitään.

Viime vuosina on ollut monta hetkeä, jolloin markkinoilta poistuminen olisi käynyt kalliiksi.
Tuotot voivat tulla lyhyinä jaksoina, jopa muutamassa päivässä. Tällainen jakso oli muiden muassa tammikuussa 2015.

Noista Morninstarin käyristä ei salkun arvon raju huojunta niin näy toisin kuin Nordnetin TWR-käyrässä.



Pyrin vastaisuudessa olemaan passiivinen. Passiivinen sijoittaminen ei ole samaa kuin osakepeli, jossa pyritään arvaamaan, koska olisi edullinen aika ostaa ja myydä. Ajatuksen tässä muodossa on esittänyt mm. Mika Hyttinen.

Ajoittaminen ei omien kokemusteni perusteella kannata, koska siinä olen niin harvoin oikeassa. Tulevaisuus yllättää pääsääntöisesti aina ja usein tavalla, jota en osannut kuvitellakaan. 

Ja näitähän tulee: Krim, Kreikka, öljyn hinta, raaka-aineiden hinnat, ydinvoimalaonnettomuus, ISIS ja monta muuta. 

Yksi tunnetuista passiivisen sijoittamisen puolesta esitetyistä tilastofaktoista on alla oleva taulukko. 


Sijoituspalveluyritys Charles Schwab laski kuinka SP 500-indeksin sijoitusten tuotot vuosilta 1996-2011 riippuvat muutamista päivistä jolloin indeksi nousi rajusti.




Taulukon mukaan SP 500–indeksin keskimääräinen vuosituotto vuosina 1996-2011 on ollut 7,8 prosenttia. 

Jos tuotoista vähennetään 10 eniten tuottanutta päivää, laskee keskimääräinen tuotto 4,1 prosenttiin, eli lähes puolet tuotoista häviää
Jos tuotoista poistetaan 40 eniten tuottanutta päivää, jää sijoitussalkku jo pakkaselle yli 2 prosenttia.

Tämä on tunnettu ja erittäin merkittävä tulos. 
(Olen lainannut tässä Salkunrakentaja-sivuston artikkelia  Osta ja pidä -sijoitusstrategia on lyömätön.)

Tietysti tällä on merkitystä mitä suuremmassa määrin kurssien huojuntaa eli volatiliteettia esiintyy. Näin ajatellen kurssitasojen huojunta ei olisikaan synonyymi riskille vaan riski liittyy myös markkinoilta poistumiseen menetetyn tuoton vaihtoehtoiskustannuksen takia. 

Pasi Havia on kirjoittanut riskistä paremmin, joten ohjaan sen kirjoituksen äärelle. Itsellenikin riski on lähinnä rahan kokonaan menettämisen vaara.

Omat ajatukseni passiivisuuden hyödyistä ovat lähinnä karvalakkiversioita viisaampien oppineiden ideamaailmoista, joskin hiljakseen alan ne sisäistää eli uskoa näiden totuuksien koskevan myös minua, keskivertoa parempaa sijoittajaa ja osakepoimijaa jumalan armosta.




































______________________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
14 685



On se Kone


                                                      Ylös vai alas?

Aloitin kansainvälisen hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneen osto-ohjelman kutakuinkin tasan vuosi sitten  -epäröiden tosin. Kautta historian yhtiötä on pidetty kalliina. Sitä se onkin. 

Ostojen hajauttaminen liki vuoden jaksolle kannatti. Keskihinta on nyt 30,37€ ja voitolla ollaan +30%.  

Osuus salkusta on toiseksi suurin eli 9%. 
Nokian Renkaiden kanssa Kone pitää suurimman yksittäisen osakeomistuksen paikkaa vuorovedolla. 

Tulos 2014

Koneen tulos oli jälleen hyvä. Tilaukset, liikevaihto ja voitto kasvoivat. Oman pääoman tuotto ROE oli huimat 41%. Osinkoehdotus on 1,20 euroa. Lisäosinkoa pidetään mahdollisena, sillä tase on vahva ja velkaa ei juuri ole. Omistaja-arvon kasvattaminen siis sujuu. Johto on tehtäviensä tasalla. Pääomistajasuku on mukana vahvasti ja uusi CEO on näyttönsä antanut.



KONE yrityksenä

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. 


KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. 

Vuonna 2014 KONEen liikevaihto oli 7,3 miljardia euroa ja vuoden 2014 lopulla henkilöstömäärä yli 47 000. 

(Kone. Kotisivu)

Heti tuoreeltaan analyysipalvelu Inderes arvioi arvostuksen jo menneen överiksi ja  kehottaa vähentämään.

"Korkea arvostus nostaa osakkeen riskejä Osakkeen arvostustaso on mielestämme erittäin korkea. Osakkeen 2015e EV/EBIT on vajaat 17x ja EV/EBITDA vajaat 16x. Nämä kertoimet ovat haastavia sekä absoluuttisesti että suhteessa verrokkeihin. Arvostuksessa rajat alkaa mielestämme tulla vastaan, vaikka Kone on erinomainen yhtiö. 

Nykyinen arvostustaso ei kestä heikkouden merkkejä, jotka voisivat johtaa preemion supistumiseen ja painaa osakekurssia alaspäin."

Avainluvut Inderesin mukaan:






Thomson Reutersin keräämä konsensusennuste on jonkin verran optimistisempi. Osakekohtaisen tuoton arvioidaan lisääntyvän tasaisesti lähivuosina. Osinkojen kasvu on ollut 25% viidessä vuodessa.

Konsensusennuste kurssiksi on 35,30.


Osinkosuhteen ennuste Reutersin mukaan



Kone ohjeisti vuoden 2015 liikevaihdon kasvun olevan 6-9 % vertailukelpoisin valuuttakurssein ja liikevoiton olevan 1130-1230 MEUR olettaen, että valuuttojen muuntokurssit pysyisivät suunnilleen tammikuun 2015 keskimääräisellä tasolla. 
Ohjeistus sisältää siis euron heikkenemisestä tulleen positiivisen vaikutuksen. 

Omat toimet


Vastoin analyytikkojen - mielestäni lyhytnäköisiä -ennusteita ja suosituksia pysyn Koneen tyytyväisenä omistajana. Pidän Konetta Suomen pörssin helmenä. On mukava olla kyydissä. Lisäksi olen alkanut vihdoin tajuta sivuille vilkuilun tarpeettomaksi. 

Lyhyesti: koska ajoittaminen on mahdotonta eikä koskaan tiedä, mitä tuleva tuo, on parasta satsata laatuun. Muuhun köyhällä ei ole varaa -saati rikkaalla.

Silti, mikäli jonkin markkinahäiriön tai korjausliikkeen vuoksi osake halpenee olen valmis lisäämään osuutta salkussa. Kiinan tuleva kehitys määrittelee paljon. Toisaalta jokseenkin suhdannevapaan, pitkillä sopimuksilla tehdyn huoltotoiminnan osuuden lisääntyminen tukee hyvää kehitystä. 




P.S. Mielenkarvaudekseni lukaisin aiemmassa linkissä olleen maininnan UPM:n myynnistä. Aivan tolkuton tempaus!

 "Samalla kevennän yli 10 % osuuteen noussutta UPM Kymmene omistusta hieman." 












Friday, May 2, 2014

Onko se indeksointi niin paha -häh? - Kirja-arvio



Viime aikoina olen hyvin harvan kirjan lukenut yhdeltä istumalta. Eilen -vapunpäivänä näin kävi. Tämä osoittaa kirjoittajien onnistuneen luomaan helppolukuista tekstiä ja asioiden olevan mielenkiintoisia.

Kirja on Pasi Havian, Ville Lappalaisen ja Antti Rinta-Lopin kirjoittama Erilainen ote omaan talouteen - onni, vapaus ja hyvä elämä.


En osaa oikein eritellä, mitä olin odottanut. Kirja ei tarjonnut varsinaisia yllätyksiä, joskin minua ällistytti, miten vastaansanomattoman vakuuttavasti todettiin laajasti hajautetulla  indeksisijoittamisella pärjättävän parhaiten. Kvantitatiiviseen sijoittamiseen viitattiin sivulauseessa.


Tutkitusti 95% aktiivisista salkunhoitajista ei kykene lyömään ideksiä, joten pienen kustannuksen indeksirahastot ja ETF ovat suurimmalle osalle meistä tavallisista kansalaisista paras vaihtoehto. Näkemys on hyvin samantapainen Marko Erolan klassisen Paras sijoitus-kirjan kanssa. 


Kirjassa kerrotaan, että 80% pörssin liikkeistä on ammattilaisten toimeenpanemaa, joten halvalla indeksiosuusrahastolla pääsee ikäänkuin siivelle hyötymään. Allokaation käsittelyssä näkemys on varsin konservatiivinen. Kaikenlaisia sijoitushärpäkkeitä on vältettevä ja on pidettävä korkopaino tarpeeksi korkeana.


Säästämisen ja sijoittamisen neuvot ovat asiaa seuranneelle perusjuttuja, mutta ummikolle taatusti hyödyllistö tietoa.


Mielenkiintoinen nyannssi on kirjan välittämä maailmankuva. Se ei ole yltiöliberaali vaan henkii jonkinlaista uus-linkolalaisuutta, vastustaa konsumerismia eli kulutususkoa ja monin esimerkein näyttää, miten pahaa-aavistamaton oravanpyörässä kulkija ajautuu vapaaehtoiseen velkavankeuteen ja pakkotyöhön, joka riistää vaivihkaa perhearvot, vie ajan loputtomaan työntekoon ja korvaukseksi antaa kalliita keinoelämyksiä, joiden maksamiseen pitää tehdä lisää työtä. Näkökulma on virkistävän anarkistinen, survivalistinenkin. Tulee mieleen Timothy Ferris. 


"Pohjimmiltaan jokainen meistä tavoittelee elämässään onnea ja täyttymystä, kukin omalla tavallaan. Tämä tavoittelu saa meidät tekemään lähes mitä vain. Usein se johtaa täydelliseen umpikujaan ja pahimmillaan vuosikymmenien velkavankeuteen, kun luulemme onnellisuuden mystisen tilan kumpuavan ties mistä; urheiluautosta, tittelistä, luksusasunnosta ja sisustuksesta tai täydellisestä kumppanista..."


Kirjalla on kolme kirjoittajaa ja ainakin Kinskin silmään sattui muutama saumakohta, jossa tyylilaji hiukan notkahti. Toistoa on jonkin verran ja välillä paasaaminen saa tahattoman mahtipontistakin sävyä:


"Perimmäinen ongelma elämäntavassamme ja asenteissamme on se, että koemme elämän taisteluna, erilaisina yksittäisinä suoritteina, jotka on voitettava, saatava valmiiksi. Elämä ei kuitenkaan ole suoritus vaan soljuva virta toisiinsa saumattomasti liittyviä hetkiä. Tätä ymmärrystä hyödyntämällä voit tehdä itsestäsi vaivattomasti terveen, vauraan ja säästää aikaakin, kaikkea yhdessä..."


Kulutustottumuksia ja niihin liittyviä ilmiöitä, uskomuksia ja harhaisia käsityksiä tutkitaan kattavasti. Monin esimerkein osoitetaan, miten kuluttajaa höynäytetään ostamaan tarpeetonta roinaa ylihinnalla. Mielenkiintoinen on ankkuroinnen käsite:


"Meille on ominaista perustaa päätöksemme ja mielipiteemme ensimmäiseen havaintoomme tai saamaamme tiedonmuruseen. Esimerkiksi ostopäätöstä pohtiessamme ”ankkuroimme” käsityksemme hinnan kalleudesta tai halpuudesta aiemmin havaitsemaamme vastaavan tuotteen hintaan..."



 Työn merkityksen uudelleenarviointiin liittyy myös todellisen tuntipalkan määrittely.


"Rahallinen yksi yhteen -kustannus ei anna riittävän konkreettista kuvaa siitä hinnasta, jonka hankinnoista todellisuudessa maksat. Realistisemman kuvan saat, kun muutat hankintahinnan omiksi nettotyötunneiksesi. Toisin sanoen sinun on opeteltava laskemaan, miten paljon joudut viettämään aikaasi töissä (eli poissa muusta toiminnasta) voidaksesi ostaa haluamasi tuotteen tai mitä ikinä oletkaan ostamassa..."


Taloudenpitoa koskevat neuvot ovat järkeenkäyviä ja selkokielisiä. Lainaa kannattaa ottaa vain tuottaviin tarkoituksiin ja jopa asuntolaina omaan asuntoon nähdään tuottamattomana kulueränä. Auto on kallis harrastus ja suurin osa hankinnoistamme liittyy haluun tehdä vaikutus tai miellyttää muita. 


Kuten odottaa sopii, kirja on parhaimmillaan sijoittamista koskevissa luvuissa ja patistelee kutakin kohdallaan arvioimaan tilanteensa ja arvonsa ja tekemään tarpeelliset muutokset suunnitelmallisesti, omista lähtökohdista käsin.


"Sijoittaminen on hyvin yksinkertaista. Se on itse asiassa perusperiaatteeltaan jopa niin yksinkertaista, että eri tahot ovat keskittyneet tekemään siitä mahdollisimman monimutkaiselta vaikuttavan prosessin. Tässä on myös loistavasti onnistuttu, kuten talousuutisointi osoittaa.


Todella monet haluavat tehdä sijoittamisesta hyvin monimutkaista, koska se on heidän intresseissään. Mitä kernaammin annamme säästömme muiden käsiin, sitä paremmin heillä menee, meidän sijaamme."


Sijoitustavaksi suositellaan kuukausisäästämistä, tiukkaa kuluseurantaa, sijoittamista passiivisiin sijoitustuotteisiin ja harkitsemaan allokaatio tarkoin. 


Lopun yhteenveto on hyvä.


_______________________________________________________________


»  Kyseenalaista kuluttaminen arvoa tuovana tekijänä ja tutkaile vaikuttimiasi hankintoja tehdessäsi. Mikä on todellinen syysi?


»  Mitäpä jos raha ei olisi ensimmäinen pakopaikkasi elämän ongelmia ratkoessasi? Opi taitoja, arvosta kykyjä.


»  Tutki omaa arvomaailmaasi ja asenteitasi. Millaiset uskomukset ja arvotukset ovat tuoneet sinut tähän pisteeseen? Onko lopputulos positiivinen niin henkisesti kuin taloudellisesti? Oletko tyytyväinen? Jos vastaukset ovat kielteisiä, on syytä aloittaa muutoksen hakeminen saman tien. Muista kuitenkin: kiireellä ja fanaattisuudella et saavuta mitään.


»  Jos haluat jotain parempaa kuin keskiarvoelämää velkavuorineen, niin ole vähän (tai tarvittaessa enemmänkin) epänormaali. Voit vapaasti tehdä valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja, jopa niin sanotuissa suurissa asioissa, kunhan ne ovat oman arvomaailmasi ja tavoitteittesi mukaisia. Tulet kiittämään itseäsi, vaikka muut kummastelisivatkin. Kyseessä on sinun elämäsi!


»  Opettele hankkimaan tarvitsemasi harkiten ja edullisesti. Ylihinnan maksaminen on tyhmyyttä, ei rikkauden merkki. Muista myös, ettei halu ole tarve, vaikka niillä paljon yhteistä onkin.


»  Ollaksesi tyytyväinen ja onnellinen elämässäsi sinun ei tarvitse olla rikas eikä varakas. Voit itse määritellä varallisuutesi (tai varattomuutesi) tason; sen, mikä on sinulle riittävästi. Muista, että vauraus ei ole absoluuttinen euromäärä vaan elävä määre, johon elintapasi, arvosi ja valintasi vaikuttavat enemmän kuin rahojesi määrä. Suosittelemme tavoitetasoksi tukevaa ja kestävää asemaa varallisuusasteikon maltillisemmassa päässä sen sijaan, että lähtisit huimiin tavoitteisiin ja ponnisteluun kohti varallisuusasteikon ylintä kärkeä.


»  Tee taloutesi stressitesti! Sen avulla selvität ”vapautesi asteen” eli kulutusperustaisen aikavarallisuuden, joka kertoo, kuinka monta kuukautta tai vuotta voisit vaurautesi turvin elää ilman muita tuloja. Selvitä samalla, miten suuri osa nettotuloistasi päätyy säästöön. Tuo osuus kun määrittelee sen, kuinka kauan tavoitteesi saavuttaminen kestää.


»  Sijoittaminen sopii kaikille! Kaikki myös oppivat sen. Anna siis rahan tehdä työtä puolestasi ja nauti korkoa korolle -ilmiön hedelmistä.


»  Tunne omat inhimilliset ja psykologiset rajoitteesi. Yhdistämällä tiedon ja omakohtaiset kokemuksesi voit ajan myötä kehittää itseäsi niin sijoittajana kuin ihmisenä.


»  Tee sijoitussuunnitelma ja etsi juuri sinulle sopivat sijoitustuotteet. Älä kuitenkaan lykkää sijoittamisen aloittamista sillä perusteella, ettet ehdi paneutua riittävästi sijoitussuunnitelman tekoon tai tutustua erilaisiin tuotteisiin. Jos et luota itseesi, hae apua sijoituspalveluiden tarjoajilta, jotta pääset nopeasti alkuun. Kun olet tehnyt ensimmäisen sijoituksesi, voit milloin vain hioa suunnitelmiasi paremmaksi.

»  Lopuksi se kaikkein tärkein: aloita jo tänään, yksi teko kerrallaan!

Loppuarvio


Käsillä on yleistajuinen, perinpohjainen, selkokielinen, hauskasti kirjoitettu ja raikasta näkemystä ottava taloustaidon ja vaurastumisen perusteos. Viestin ydin on oman taloudellisen kohtalon haltuunottaminen, riippumattomuus. Maailman tärkein kaava auttaa siinä.






Vahva lukusuositus meille kaikille!


Suosittelen teosta esimerkiksi ylioppilaslahjaksi tai muuten vain nuorille oppaaksi elämästä. Aloita nuorena!


Koskahan tätä kirjaa luetaan peruskoulussa?



*****



Linkki perinpohjaiseen radio-ohjelmaan kirjasta löytyy täältä. Kuuntelusuositus. Todella hyvin tehty ohjelma Antin ja Pasin ajatuksista. Hiukan haastavana toimittajana Juho-Pekka Rantala.


Kohti taloudellista riippumattomuutta -blogi


Saituri. org