Showing posts with label Seligson. Show all posts
Showing posts with label Seligson. Show all posts

Sunday, April 8, 2018

Q3 2018



         -    Poncho says Hello. Poncho on amsterdamilaisen Cafe Van Beerenin isäntä.

Sijoituspäiväkirja 8.4.18

Alkuvuosi on ollut markkinoilla täynnä tapahtumia, mutta omaan toimintaan tällä ei ole ollut vaikutusta. Elämä sujuu omissa uomissaan. Markkinoiden volatiliteetti on lisääntynyt ja syitä epävarmuuteen löydetään päivittäin. 

Inflaation pelko, korkotason nousu, kauppasodan uhka ja poliittinen, eri osapuolten keskinäinen ärhentely jatkuvat. Joku Bond myrkytettiin, mutta taitaa toipua. Diplomaatit muuttavat urasuunnitelmiaan. Diktaatorit kutsuvat toisiaan kylään. Syyrian julma sota jatkuu. Kyllä meidän kelpaa.  

Jotkut ounastelevat suurempaakin korjausliikettä. Eletään silti tukevasti reaalitalouden nousukautta ja luottamus on korkealla, joskin hiipumaan päin. Autokaupoissa potkitaan renkaita, kuppiloissa pauhaa räppi ja asuntoesittelyissä on tungosta. 

Silti pelätään pahinta, sitä suurinta, sitä suurta.

Vertauskohtana voisi olla vaikka ihmisen onnellinen ja tyytyväinen elämä. Kuten tämä omamme, minun ja Ladyn. Lomaillaan, pidetään siestaa, korkataan Pilsner Urquell.

Pitäisikö surra jo etukäteen että ehkä tämä joskus loppuu? Mielestäni ei. Huolta on kuitenkin pidettävä siitä, etten ajaudu velkojen takia tilttiin, maksukyvyttömyyteen ja muuhun kurjuuteen. 

Etten joudu kulkemaan ruotivaivaisena keppi kädessä mieron tielle. Ripottelemaan raunioiden tuhkaa päälleni, kaapimaan paiseitani ruukun sirpaleilla ja kiroamaan Mammonan jumalan, joka on minut hyljännyt. Kun naapurit, suku ja kylän miehet kulkevat ohi lottukuponkia viemään, salille tai viinakauppan ja irvailevat, että katsokaa katsokaa, tuossa on se mies, joka sijoitti.

Sen vuoksi on kerättävä käteistä.

Osittainen korjausliike tai tasokorjaus on jo tapahtunut. Eurooppalaisissa osakkeissa erityisesti päivittäistavaroiden ja terveydenhuollon indeksit ovat laskeneet.  Järkeni mukaan riskitaso laskee aina, kun ylihintaa puhalletaan pois tai ainakin vähemmäksi.

Isommin en ole osakeriskiä lisännyt. Pyrin edelleen maksamaan velkaa, Laadin käteiseen kohdistuvan aikatalun ja suunnittelen omatekoisen korkosuojauksen rakentamista.

Kevääseen mahtuu yksi myynti ja yksi veroveivaus ja muutama osto,

Myynnit

Citycon OYJ

Luovuin kokonaan heikkolaatuisesta kiinteistöyhtiö Cityconista. Kuittasin tappiota jonkiverran verohyvitystä varten.


Ostot

Orion
Kone
Hoiva
Siili
Nokia
Nordea
Vincit
Technopolis



Uusi pääoma Q1 2018  

Netto-osingot  1416
Talletus             445
Yhteensä         1861       -- 620 /kk

Salkun kehitys

Q1 2018

Salkku 31.12.17       163600  
Salkku 31,3,18         155533   

Ensimmäisellä kvartaalilla salkku on tappiolla 6%.

31.3.2018

Nordnet   135839
Seligson     13024
OP               3300
BN               3500

Oma pääoma          155533           -  josta käteinen 6000

Sijoituslaina              48976           

Korollinen vieras pääoma 42976

Salkun brutto         204509

gearing   27,6%
lainoitusaste  21%

TAVOITE on kunnianhimoinen.

Tavoitteet 2018

  • Sijoitussalkun arvo 220000 € (kasvua 5%)
  • Säästöprosentti 30 %  (5000 osakkeet, 6000 Bank Norwegian ja OP) 
  • Laina 50000  
  • Käteinen 12000        
  • Nettovarallisuus 182000 €
  • ei muita lainoja 
  • Osingot bruttona  6800 


____________________________________________________________________

Sivun katselut tänään
177
Sivun katselut eilen
144
Sivun katselut viime kuussa
7 189
Sivun katselujen koko historia
548 340


Saturday, November 15, 2014

Tehokkaat markkinat. Portfolio ja Seligson


Jos kidutat dataa riittävän kauan, se tunnustaa mitä vain.
Ronald Coase





Mikäli jollakulla meni ohi Anders Oldenburgin laittamaton ja tavattoman tervejärkinen huomautus erilaisten sijoitusstrategioiden hyödyllisyydestä tehokkailla markkinoilla, liitän sen vielä tänne. 

"En kuitenkaan usko, että millään pelkästään kvantitatiivisella mallilla pystyisi parempiin tuloksiin kuin yhdistämällä laadulliset ja määrälliset arviot yrityksestä ja sen osakkeesta.

Ja sehän on juuri sitä, mitä ammattisijoittajat ovat kautta aikain tehneet. Ja jota tehdessään he ovat keskimäärin hävinneet markkinatuotolle kulujensa verran jo ainakin 70 vuoden ajan."

_______________________________________________________________________


Olen lisännyt välilehdelle Portfolio Google Sheets-näkymän osakesalkusta. Valitettavasti Google Sheets ei ainakaan minun taidoillani tunnista rahasto-osuuksia, joita voi mutkattomasti pyöritellä Mornningstar.com -sivustolla.



Alla Seligsonin osuuksien allokaatio. Seligson-omistusten osuus on runsas 5 % koko salkun arvosta. Nykyisen ajatteluni mukaan suhteen pitäisi olla päinvastainen.

Ja kuten jokainen sijoitusblogin pitäjä tietää, askartelu blogin ja analyysien parissa pitää poissa muusta pahanteosta eli kaupankäynnistä.


































Sunday, November 2, 2014

Lokakuu tuli ja meni. Blogi täyttää kaksi vuotta




Blogista

Marraskuun toinen päivä vuonna 2012 oli merkittävä päivä sijoittajan taipaleellani. Tuolloin aloitin pitkän pähkäilyn jälkeen julkisen sijoituspäiväkirjan pitämisen. Alusta pitäen blogin saama palaute on yllättänyt. Olen saanut pelkästään kannustavia ja ymmärtäväisiä viestejä.

Kun tämä aluksi yksityiseksi päiväkirjaksi aiottu blogi  täytti vuoden olivat tunnelmat rauhalliset. Nyt toisen vuoden merkkipaalun kohdalla puksutellaan eteen päin rajummassa aallokossa. Keli on kova.

Blogi on saanut suosiota. Yleisesti ottaen kyseessä on silkan amatöörin kirjaus opinnoistaan, tuumailuistaan ja toilailuistaan. Jos joku löytää viihdearvon lisäksi joitakin ideoita tai uusia ajatuksia, hyvä niin. Pientä yhteisöllisyyttäkin on syntynyt.

Käyntejä blogissa on yli 95000, mikä on enemmän kuin osasin odottaa. Kautta aikain suosituin käyntikohde on ollut Portfolio-sivu ja suosituin teksti on juttu Nordnetin kuluttomasta   Suomi 25 -rahastosta.

 Alkuvaiheen runoilu on saanut väistyä arkisten huolten alla, mutta kaksivuotiaan kunniaksi pieni silmäys vanhaan Japaniin. (Lähteenä olen käyttänyt milajan mainiota J-Blogia.)


"...Haikun erityispiirteitä ovat yksinkertaisuus ja säästeliäs kuvakieli, mutta haikut ovat kaikkea muuta kuin helppotajuisia. Monet japanin sanat ovat moniselitteisiä, ja useilla erimerkityksisillä sanoilla on lähes identtinen kirjoitusasu. Sillä, mitä jätetään sanomatta, on yhtä suuri merkitys kuin sillä, mitä sanotaan. Sanoja jätetään tarkoituksellisesti pois:
Pilvien huiput
ovat sortuneet mureniksi –
kuutamoinen vuori
(Matsuo Bashō)

Siinäpä sijoittajan kokemia ailahduksia mahanpohjassa, kun volatiliteetti röykyttää ja kuviteltu konkurssi kolkuttaa portilla.  

Elämä kantaa pienistä kolhuista huolimatta ja vastoinkäymisen voi nähdä kuun valaisemana vuorena. 

Ja penninvenyttäjäkin voi olla herkkätunteinen hölmö. Ruusujen kasvattamisen ohella sijoitustoimet ovat parasta ja opettavaisinta mitä voi tehdä aurinkohattu päässä ja shortsit jalassa.

Ruusuja ryhdyin harrastamaan, koska koko homma tuntui niin hirveän vaikealta. Kun häärii piikikkäiden ystävien seassa hiki otsalla on aluksi kaukana mukavuusalueelta. Vähin erin oppii lainalaisuudet. 

Riittävästi vettä ja paskaa. 

Jos sijoitustouhuissa raha on lavean psykoanalyyttisesti ja leikkimielisesti tulkittuna ulosteen symboli ja vesi markkinoiden hyökyvä vuorovesivaihtelu metafora tulee ehkä ymmärrettäväksi.

Hidas ja ajoittain tuskallinen opin tie on laajentanut mielenkiintoisella ja yllättävällä tavalla näköalaa talouden lainalaisuuksiin. Olen tutustunut erilaisten skreenien ja hakujen avulla suureen joukkoon hienoja, keskinkertaisia ja huonoja yhtiöitä, rahastoja, instrumentteja ja tuotteita. 

Nykyään pääsee reaaliajassa katsomaan kauppakeskusta Angolassa, japanilaista huuhtelevien vessojen tekijää  tai pillaritehtaan osinkohistoriaa.

Kirkkaaksi on tullut oma rajallisuus. Strategiassa pysyminen on vaikeaa. Olen rikkonut kaikkia sääntöjä. Strategiakirjauksessa sanotaan ylevästi:

"AINA KUN SAAN PÄÄHÄNI JOTAIN NEROKASTA SALKUN SUHTEEN, HENGITÄN SYVÄÄN LASKEN TUHANTEEN JA LUEN HUOLELLA LÄPI TÄMÄN SUUNNITELMAN. JOS AJATUS TUNTUU VIELÄKIN NEROKKAALTA, POHDIN VOISIKO SEN TOTEUTTAMISTA SIIRTÄÄ ESIMERKIKSI VUODELLA TAI MIELUUMMIN KAHDELLA. TÄMÄ PÄTEE ERITYISESTI MYYNTEIHIN."


Useammin kuin kerran olen tehdä pökeltänyt jotain tolkutonta ja ajatellut vasta sitten.

Omat töppöilyni olen kirjannut aivan tietoisesti, koska mielestäni on liikaa väkeä, joka ostaa halvalla, myy kalliilla eikä koskaan häviä rahaa. (Tai sitten he sijoittavat indeksiin.)

Pyrin joskun laatimaan kokonaisen kirjoituksen tekemistäni virheistä. Osaa niistä voisi sanoa konservatiiseksi varovaisuudeksi;  pelkuruudeksi, joka sitten maksaa. Ajoittaa en osaa ja virheitä tulee. Pahinta tuhoa saa aikaan kun on innokas, tyhmä ja ahkera.

Ilmeisesti kykyni poimia laadukkaita osakkeita on juuri niin huono kuin kaikki tutkimukset kertovat. Laskutaitokin taitaa olla heikonpuoleinen. 

Muuten: lukekaapa kiireesti Mika Hyttisen kirja  Vaurastu kuin Warren Buffett,  Kirjoitan siitä laajemmin kun ehdin. 

Näiden madonlukujen jälkeen viime aikojen tulokseen. 

Lokakuu 2014

Kuukauden aikana lisäsin salkkuun vain 56 euroa ja nekin Seligsonin rahamarkkinarahastoon.
Lokakuun tuotto meni tappiolle -0,47%. Salkun arvo (opo) 31.10.2014  on 88321 e.

Kuukauden aikana tein aika monta kauppaa käteisen saamiseksi.

Myynti  

SDRL, ARCP. Näistä on omat postaukset aiemmin.

Vähennys ja voittojen kotiutus. Suluissa osuus salkussa transaktioiden jälkeen.

Elisa          (3,8%)
Sampo      
PKC          (1,1%)
Fortum      (6,4)
 MFA         (5,8%)

Käytin juustohöylää vähennyksissä. Määrät eivät ole kovin merkittäviä.

Lisäys

Sampo (1,3%). Kuitattuani osamyynnillä 67% voiton ostin osakkeet takaisin.

STAG (3,4%)
AVANCE (2,0%)
Nokian renkaat (9,2%) osavuosikatsauksen jälkeisestä kurssilaskusta. 


PJP on pysytellyt hissuksiin yhtenä salkun kivijaloista Seligsonin Global Top Pharmaceutical-indeksirahaston kanssa. Kun PJP parin vuoden jälkeen on tuplannut arvonsa, tuplasin myös omistuksen.

Ostin myös hiukan jokaista Nordnetin pohjoismaista rahastoa.

Kaupankäyntikulut 99 euroa.

Osingot lokakuussa 2014

PJP, VTI, KO, HTA, STAG, ARCPP, AVANCE

Lokakuu 14                      299

alkuvuosi  14                   4409                                                     ( 441 e/kk   ennuste 31.12.   5290)

31.10.13-31.10.14            4610                                                     (409 e/kk    ennuste 31.12.    4910)

Vuoden loppuun osinkokertymä menee jonnekin noiden kahden ennusteen väliin. Fiskarsin lisäosinko on tulossa mutta muuten marras- ja joulukuu ovat aika köyhiä osinkojen suhteen.  - Keväällä on "osinkot hyvät".


Salkku 31.10.2014                                                               88321

Talletus 1.1.-31.10.2014                                                       7889

Salkku 31.12.2013                                                               75204

Tuotto vuoden alusta 2014                                                                 +5228 e              ~ +6,95%

Arvonnousu  vuoden alusta                                                              +13117 e              ~ +17,4%          

Salkku 31.10.2013                                                               70837
Talletus 1.11.2013 - 31.10.2014                                          12063
                                                
Arvonnousu  1 vuosi                                                           +17684                                 ~+24,9%

Tuotto  1.11.2013- 31.10.2014                                            +5421                                    ~ +7,9%

ARVIO

Vuoden tuotto takautuvasti on liki 8% ja oman pääoman arvo on noussut neljänneksellä. Ei paha.  Menestykseni perustuu muulimaiseen säästämiseen.                       





Kaikille tilaajille ja lukijoille lämmin kiitos! 

Pysykää kanavalla!































______________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 583




Tuesday, March 4, 2014

Helmikuussa hyvä vire




Helmikuu 2014 jää mieleeni vilkkaan kaupankäynnin jaksona. 10.2. Nordnetissa oli 1€:n tarjouskampanja, jonka avittamana tein pieniä lisäyksiä omistuksiin. Yhdysvaltain luottamus nousumarkkinan ikuisuuteen reagoi FED:in ilmoitukseen siitä, että joukkovelkakirjojen ostoa kevennetään jälleen 10 miljadin dollarin arvosta. Kiinakin huolestutti. Syntyi lyhyt korjausliike ja pystyin ostamaan himoitsemaani Coca-Colaa kohtuullisen ison mällin. Pitkän päälle USA:n markkinan ennustettavuus säilynee hyvänä.

Tammikuun laskettelun jälkeen helmikuu tuotti +4,37% ja salkun omarahoitteinen arvo nousi 79720 euroon. Kun velkaa oli kutakuinkin 10k€, kokonaisarvo on jo 89000€. Vivun osuus on siis 11,2%.

Salkun lainoitusarvon ollessa noin 60000 en pidä vivun osuutta isona. 

Seligsonin osuus on 5010€. Lisäilin sinne korkorahastoja ja Global Pharma-indeksirahaston osuuksia. Omistukset tammikuun alussa löytyvät salkkulehdeltä.

Osto

Coca-Cola 180
Kone           80
YIT          300

Lisäys 

MFA     300
Fiskars  40
Elekta   105

Myynti 

DBX6 (Brazil)
VWO

Osingot: MFA 90 USD

Kaupankäyntikulut 2/2014 ~ -105€
Korko-54€


Seligsonin allokaatio






Koko salkun tuotto vuoden ajalta Morningstarin mukaan















Friday, February 21, 2014

Pari sanaa Seligsonista. Pala historiaa ja vanha Lada



Kukaan yksittäinen henkilö eikä mikään instituutio ole onnistunut pitkäjänteisen johdonmukaisesti löytämään riskitasoon nähden muita parempia rahantekopaikkoja pörssikaupoilla – etenkään, jos joutuu maksamaan veroja ja kaupankäyntikuluja.”   -Burton Malkiel

 Ei liene salaisuus, että pidän  markkinoita kohtuullisen tehokkaina ja olen kallellani indeksisijoittamisen suuntaan. Tästä huolimatta en jostain syystä, lähinnä kai epärationaalisesta jännityksen ja säpinän hamuamisesta johtuen malta olla yrittelemättä arvella yhden jos toisenkin sijoitusintrumentin tulevaa käytöstä. Isoan poimia helmiä salkkuun lähinnä terveen järjen ja fundamenttien ahkeran perkaamisen perusteella.

Jos jotain pientä menestystä on pitkällä aikavälillä tullutkin, se on perustunut ainakin alkupäässä silkkaan tuuriin ja senkaltaiseen itsevarmuuteen, jonka perinpohjainen ja autuas ymmärtämättömyys saa aikaan. Vaikkei historiallinen tuotto ole tae tulevasta, historiaa kannattaa opiskella ja vähän muistellakin.

Aloitin sijoittajanurani jo 1990-luvun puolivälissä sangen pienillä panoksilla ja kyse oli lähinnä nollasummapelistä ja kivijalkapankin lihottamisesta korkeilla kaupankäyntikuluilla.

En tiedä kuinka monella lukijoista on ollut ensiautonaan käytetty Lada. Minulla on ollut ja se oli todellinen autoilun korkeakoulu. Samalla tavalla sijoittamisen korkeakouluna on kohdallani toiminut Nokia, johon kohdistin katteellisia ja katteettomia odotuksia, jota treidasin, ostin ja myin, ostin laskevaan kurssiin kuten putoavaa puukkoa ainakin ja lopuksi pistin mäkeen lujalla tappiolla.

Kolmella pytyllä käyneen Ladan myin eräänä vappuyönä merimieskapakan lipevälle portsarille, jonka tiesin joppaavan vanhoja Ladoja Venäjälle siihen aikaan. Niin hyvät kaupat tämä toveri uskoi tehneensä, että kävi varta vasten aamuyöstä tekemässä luovarit ja hakemassa auton pois.

Nokian tunnettua tarinaa en ryhdy kertaamaan. Jos ja kun yhtiö alkaa maksaa kunnollista osinkoa, voin harkita sen palauttamista kokoelmiini. Kysehän on eri firmasta kuin siihen aikaan kun oli olemassa vain kahdenlaisia ihmisiä: meitä neroja jotka omistimme Nokiaa ja sitten niitä toisia.

Muistan lukeneeni Seligsonin perustamisesta ja suhtautuneeni siihen aluksi torjuvasti kuten kaikkeen uuteen ja kummalliseen on näillä lakeuksilla ja niityn perämetsissä totuttu suhtautumaan. Kyse näytti jälleen kerran olevan hurrilaisen herrasväen veijareiden vedätyksestä, jolla pojat aikoivat nyplätä mummoilta markat parempaan talteen. Näin terveeseen arvioon kaikenlaisista rahastoista olin jo tuolloin karvaiden kokemusten ojentamana tullut. Sittemmin olen muuttanut uskoani ja pidän tasapainoista Seligson-salkkua portfolioni kivijalkana.

Voin vakuuttaa, että kiinnostukseni Seligson & Co:n toimintaan on pelkästään ja vilpittömästi oman voiton tavoitteluun pyrkivää vaan ei mainostuksellista tai suositusluonteista.

Seuraavassa videoblogissa lähihistoriaan meitä johdattelee Ari Kaaro ja haastateltavina ovat Peter SeligsonAnders OldenburgJani Homberg sekä taloustoimittaja Helena Ranta-aho. Jos olet videon nähnyt, katso se uudelleen. Niin minäkin tein.

Kun katselee kurssikäyriä, on ollut satumaista onnea, että hyppäsin ulos markkinoilta vuonna 2006, jolloin ostin asunnon.

Videoon pääsee täältä. Enjoy!









Kirjoittaja ja hänen lähipiirinsä omistavat Seligson & Co –rahastoyhtiön tuotteita.




Thursday, November 7, 2013

Salkku 7.11.2013 -päivitys

Jostain syystä en saa yläpalkissa näkyvää salkkuosiota päivitettyä. Pannaanpa tietoja siis suoraan tänne. Listaus on Morningstarin X-ray -työkalulla tehty. Indeksin virkaa edustaa lyhyt korko. Kuten nähdään, salkun voittokerroin on varsin maltillinen.



Osakesektorit. Energiaa ja päivittäiskulutustavaroita pitäisi saada lisää.


Ja vielä maantiede. Suomi on edelleen keskiössä.


Olen entistä enemmän mieltynyt Seligsonin Phoebus-rahaston rahastonhoitaja Anders Oldenburgin tyyliin ja ajatteluun. Vaikkapa tässä postissa hän jakaa näkemystään siitä, miten matemaattiset mallit tulevat vaarallisiksi vasta sitten kun niihin alkaa uskoa ja että sijoituksia pitää hoitaa kuin metsää. Omassa mielessäni sijoittaminen on kuin seuraisi maalin kuivumista.

Anders Oldenburg, olkaa hyvä!

"Todellinen Value-at-Risk on luonnollisesti yhtä kuin riskikohteisiin sijoitetun salkun arvo. Kun asioihin suhtautuu maanläheisesti ja realistisesti, hajautusta ei tule yliarvioineeksi eivätkä suuretkaan heilahtelut johda katastrofeihin."





Lopuksi salkun kehitys viimeisen vuoden ajalta. Vertailuindeksinä Osakkeet, Eurooppa, joustava.


Vuoden seuranta muutamaa indeksiä vasten. OMXH25 on vahvassa vedossa.
























Wednesday, April 3, 2013

Kevättä kohti -Q1. Osaamattoman valitus.



Miten paljon asioita, miten kiireisiä! Taivas ja maa kiertävät ratojaan, 
aikaa on vähän. 
Kymmenentuhatta vuotta on liian pitkä aika pohdittavaksi: 
tartu vain tähän aamuun ja iltaan!


- Mao Tse-tung (1893-1973)




Vuodenvaihteen jälkeen suunnanmuutos kohti vakaampaa salkkua on jatkunut. Arvonnousu on kohtuullista. Onhan sitä tuottoakin muutama prosentti.


Tavoite 100 k€ 2014 lopussa on vielä kaukana. Indeksiä portfolio ei juuri hätyyttele. Verrattuna vuoden loppuun 2011 (21475€) mistä katson järjellisen sijoittamisen alkaneen salkun arvo on +290,7%. 




Salkun vuosihuollosta muutama sana.

Erinomaisessa kirjoituksessaan salkun vuosihuollosta Jukka Oksaharju antaa yksityiskohtaiset ohjeet salkun tuottavuuden laskemisesta.

Näin laskien Kinskin portfolion tulostuotto on 5,08%, P/E 19,9 ja osingonjakosuhde 59,4%. Tarkastelu vastaa tilannetta, jossa salkun strategiamuutos on vielä täysin kesken ja asiaan lienee viisaampaa palata syksymmällä. Suurin osa salkun uusista ostoista on tehty vasta kesän 2012 jälkeen.


Paljon parranpärinää ovat aiheuttaneet hallituksen kehysriihen linjaukset osinkoverojen osittaisen verovapauden poistamisesta ja näin piensijoittajien kurittamisesta peräti 43% osinkoveron korotuksella.

Koskapa asia näyttää olevan vielä vaiheessa, Kinski ei käytä energiaa tähän enempää. Ulkomaisista ETF-sijoituksista on tähänkin saakka maksettu 30% mukaan, joten jäitä hattuun. Epäilemättä jatkossa siirryn lisääntyvästi sijoittamaan Seligsonin rahastojen kautta. Tämänhetkinen pienehkö Seligson-omistus kehrää ihan mukavaa annualisoitua tuottoa 29,72%.
         



Ostoslistalla: VIG
Lisäksi Nordnetissa on huhtikuun alusta lähtien sopimus kuukausiostoista Kiinaan (DBX9), Indonesiaan (XAIN) ja Brasialiaan (DBX6) sijoittavista DB X-Trackers -ETF -osuuksista muutamalla satasella.


Vae victis; per aspera ad astra

Ja lopuksi valitteluosioon. Kaikkiin hyviin blogeihin pitää kirjata tyytymättömyyden ilmauksia. Nyt on niiden aika. Kuten tarkkaavainen lukija, jos sellaista yleensä on, on pannut merkille Kinskin tavattoman kömpelyyden eräissä perustaidoissa. 

Miten helkutissa Bloggeriin laitetaan sivulinkki, jos haluaisi vaikka kiinteän salkkuomistuksen jonnekin yläpalkkiin? Miten korrelaatio lasketaan? Miten se aikapainotettu tuotto taas menikään? Miten riski lasketaan? Taulukkolaskenta on silkkaa hepreaa ja grafiikkaa on käsittämättömän vaikeaa siirtää nettiin. Miten salkkua voi seurata Google Financen linkin kautta reaaliajassa? Ei voi tietää.

Kun on akateemisesti vallan toiselle alalle koulutettu maalaismies tällaisten juttujen opiskeleminen omin päin on varsin veemäistä, joskin palkitsee kun hoksaa jonkin itsestäänselvyyden, jonka nykynuoret oppivat jo peruskoulussa. Harjoitus siis jatkukoon.

Siinäpä niitä kehittämisen painopistealueita.

Tässä koko portfolio.