Showing posts with label Huumori. Show all posts
Showing posts with label Huumori. Show all posts

Thursday, March 3, 2016

Osuuspankin Oma talous-palvelu historiaan -miksi?


Käytössäni on jo vuosien ajan ollut pääpankkini Osuuspankin eli nykykielellä OP:n   oma talous-palvelu. Se on ollut todella näppärä työkalu pysyä kartalla. 

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että tilitapahtumat voi luokitella joko saajan/maksajan tai tapahtumatyypin mukaan monella eri tavalla reaaliaikaisesti. Käden käänteessä näen, paljonko Rodrigo Nikkasen korjaamo, kalahalli  tai Botnia Pub on saanut rahojani viime kuussa tai toissa vuonna. Tai varaosakaupat tai pubit yleensä. Freelancer tai yrittäjä näkee vastaavasti hetkessä, kuka oli se suurin palkkionmaksaja. Voin halutessani siirtää nämä sitten graafiseksi esitykseksi. 



Kiva ominaisuus oli myös rahamäärän seuranta. Kuvaa oli kauska katsella iltaisin ja muistella, millaista oli olla varoissaan.




Tähän idylliin tuli verkkopankkiin tylynoloinen ilmoitus:


Oma talous-palvelu poistuu käytöstä 9.3.2016

Muistathan tulostaa Oma talous-palvelusta kaikki tarvitsemasi tiedot ennen palvelun päättymistä tai ennen kuin lopetat palvelun käytön. Tietoja ei voi saada lopetuksen jälkeen eikä palvelua voi ottaa uudelleen käyttöön.
Op.fi-palvelussa Oma talous-palveluun pääset kohdasta: Henkilöasiakkaat > Tilit ja maksut  > Tilit  >  Oma talous.
Jatkossa voit hyödyntää oman talouden seurantaan Pivo-mobiililompakkoa ja verkkotiliotetta. Myös uusia oman talouden hallinnan apuvälineitä on kehitteillä op.fi -palveluun.
Verkkotiliote näkyy olevan pdf-muotoinen versio, ja tiliote tarjoaaa mahdollisuuden viedä tilitapahtumia taulukkolaskentamuotoon, mitä ainakin me yrittäjät ja muut kirjanpitoa tekevät osaamme arvostaa. Pivo on taas puhelimessa oleva ominaisuus, joka ei minua kiinnosta.

Sen jälkeen kun jäin pois päivätöistä lopetin kokonaan puhelimen käytön uskonnollisista syistä.  Uskonnon jumalan nimi on Perkele, jonka nimen lausuin turhaan satoja kertoja viikossa, kun  tavoitettavissa piti olla 24/7. 

Nyt minut tavoittaa banaanipostilla tai savumerkeillä, jos satun olemaan laaksossa.

Täytyy toivoa, että jokin vielä innovatiivisempi palvelu astuu tilalle, etten sorru hulvattomaan elämäntapaan tietämättäni, ilman vakaata harkintaa.

----------

Muutosvastarintaa päin ja epämukavuusalueelleen pääsee nopeasti lukemalla Pekka Viljakaisen kirjan NO FEAR. 

Suosittelen kirjaa vakavasti meille  jämähtäneille. Enjoy!



















Friday, November 14, 2014

Somestetiikkaa


Mothers of Invention.

"Todellisuudessa talousuutisointi on pelkkää kohinaa. -
Ei ole harvinaista, että yhtenä päivänä talouslehdessä kerrotaan, miksi uusi lama on nurkan takana, ja seuraavana, miksi nousu jatkuu. 
Uutisointi on lähes skitsofreenista. Nousuille ja laskuille ei välttämättä ole mitään erityistä syytä."   - Erilainen ote omaan talouteen  - vapaus, onni ja hyvä elämä (Pasi Havia, Ville Lappalainen, Antti Rinta-Loppi)

"Tällä en tarkoita, etteivätkö nettipalstat voisi olla ihan kelpo välineitä sosiaaliseen kanssakäymiseen sijoittajien välillä. Käyttäjän on vain syytä muistaa, että vakavasti otettavia neuvoja niiltä ei kannata hakea - korkeintaan viihdettä." -Anders Oldenburg


Sijoittajien sosiaalisen median yhteisöt ovat peilikuva muusta sosiaalisesta mediasta. 

Suurryhmäilmiöt kukkivat oli kyse Kauppanlehden suositusta keskustelupalstasta tai Seeking Alpha -yhteisön ammatillisesti ilmeisen kokeneen alustajakaartin ja heidän kommentoijiensa keskustelusta. 

Välistä tunteet kuohuvat ja sanan säilä sivaltelee. Puukkoja paitsi putoilee myös hiotaan toisinajattelijan skalppeeraamista varten. 

Kaikilla alustoilla nimimerkin suojissa tapaa maltillista ja välistä erinomaisen informatiivista ja selvästi tietoon perustuvaa pohdiskelua, tulevaisuuden arvailua, huulenheittoa ja suoranaista trollaustakin. 

Varsinaista kiusaamista en ole havainnut tai siihen törmännyt. Ajoittain toki puhutaan virtuaaliympäristössä virtuaalisalkuista eli salkuista, joita ehkä haaveillaan omistettavaksi, ostoista jotka tehdään vain kuvitelmissa ja myynneistä 1000 % voitolla.

Suurimmalla osalla lienee silti oma koira tappelussa, kuten englanninkielinen fraasi asian muotoilee.

Omalla nimellään esiintyvät kirjoittaja ovat sosiaalisen median eliittiä. Osa on alan ammattilaisia, osa kokeneita harrastajia ja ilahduttavan paljon myös yksittäiset yhtiöt ja niiden johto ovat tajunneet reaaliaikaisen informaation jakamisen olevan tärkeä osa omaa työtään , ei erillinen harrastus. 

Viime aikoina vaikkapa Technopoliksen  näkyvyys on ollut esimerkillistä.

Piksu-yhteisö on seuraamisen arvoinen, joskin keskustelua on kovin vähän ja sekin muutamiin vakiokävijöihin keskittynyttä.

Nordnetin Sharevillen jutut ovat ainakin vielä lyhyttä twitter-tyylistä toisen salkun tapahtumien jutustelunomaista arviointia ja ällistelyä.

Twitteriin moni sijoittaja jakaa omat blogi-päivityksensä ja päivittäiset havaintonsa. Twitterillä on etunaan laaja kansainvälinen näkyvyys ja reaaliaikaisuus.

Blogi-maailma on sitten oma lukunsa. Siihen pääsee tutustumaan vaikka tämän sivun blogroll-palkista. Ehdoton suosikkini on Anders Oldenburgin Phoebus-blogi.

Alustasta riippumatta tavallinen bullero, rommari, peluri, tuulipuku, geelitukka ja guru vääntävät asiaa ja asian vierestä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. 

Esimerkiksi Kauppalehden pitkiä ketjuja taaksepäin seuraamalla pääsee mukaan aikakauden tunnelmaan aidosti lähellä olevan mikrohistorian hengessä. 

Valitettavasti finanssinero "repese" on moderaattoreiden toimesta näköjään poistettu Kauppalehden historiankirjoista tykkänään. Sen sijaan väsymätön Google ei unohda.

Joku toinen kaipaa vanhoja aikoja. 

Nimimerkki nakkipaketti 24.7.2014: "Jotenkin omituista kun ei tarvii käydä ostamassa hillomunkkeja eikä laittaa Nokia kaffeja tippumaan. Pakko se on silti koiran kanssa katsella Nokian osari niin kuin ennenkin (koiran pyynnöstä). 
Ei ole osakkeita kyydissä, mutta kai sitä voi laittaa kahvit tippumaan ja ottaa vaikka kaurakeksejä kaapista ."



________________________________________________________________________





Ai niin. Olin vallan unohtaa! Olette käyneet tässä blogissa yli 100 000 kertaa. 


Kiitos! 





















Tuesday, October 7, 2014

Rahat pois



Mutta minähän halusin vain istua verannalla syksyisen iltapäivän auringon säteissä keinutuolissa viileää olutta siemaillen.

...Mutta aurinko aiheuttaa melanoomaa, keinutuoli voi keikahtaa ympäri, pää kolahtaa, lasi kaatua tai olut pilata maksan. Riskit voivat toteutua. Niitä on hallittava.

Turvallisuusuhkien poistamisen jälkeen minä sitten könötän  turvavöihin kytkettynä lattiaan pultatussa tuolissa pyöräilykypärä päässä sateessa ja kaljakin on loppunut.

Myynnissä hyvä osake. 

Keväällä iskin silmäni todelliseen löytöön. Tässäpä herkkupala. Tasaista osingonkasvua ja verrokkeihin nähden hyvä, uusi kalusto. Ohjaimissa taitavaksi tunnettu tiimi, puikoissa kasvollinen pääomistaja, vanha kettu. Arvosijoittajan unelma.

Tunnuslukuja:
ROE 47,7
ROI   22
P/E    2,95
P/S 2,36
P/B   1,15

Dividend Yield 16.1
Dividend Yield - 5 Year Avg. 8.05
Dividend 5 Year Growth Rate 25.3
Payout Ratio(TTM) 11.1

Myin tämän herkkupalan. Kyseessä on tietysti Seadrill Ltd.


Kun tarkemmin perkaa, osinkohistoria ei olekaan niin vakuuttava, Yhtiön lainataakka on raskas.

Seadrillin  osinkohistoria ja täällä tarkempi erittely historiasta.

Ostin yhtiötä laskevaan kurssiin  kesäkuusta  lähtien useaan otteeseen. Huonoja uutisia on riittänyt.

Tor Olav Troemin ero, öljyn hinnan lasku,  pääomistajan mahdolliset terveysongelmat ja Ukrainan kriisiin liittyvät Venäjä-pakotteet. huolestuttavat.

Seadrill on hyvä, joskin velkainen yhtiö, joka kärsii off shore -markkinan yleisestä heikkoudesta. Laitteiden käyttöasteet ja päiväansiot alenevat ja Seadrillin talousjohtaja varoitti viime kuussa, että huonot ajat kestävät vielä ainakin pari vuotta.

Tuleva öljyn hinnan kehittyminen ratkaisee, kuinka nopeasti ala toipuu. Tavoitehintoja on alennettu ja yleisesti veikkaillaan, että osinkoa joudutaan leikkaamaan viimeistään 2016, minne on runsas vuosi aikaa. Osinkojen leikkaamista rahastot eivät katso hyvällä ja saattaa olla, että nykyisessä myyntiaallossa on kyse paitsi bulleropaniikista myös sellaisesta, mitä minä en tiedä. Salaliittoteoriat Venäjän panemisesta polvilleen öljyn hintaa manipuloimalla tuskin pitävät paikkaansa.

Oslon pörssissä osakkeen kurssi on laskenut vuoden ylimmästä arvosta 285 NOK arvoon 160 NOK eli 44%. Noustakseen takaisin samalle tasolle Seadrillin pitäisi nousta 124 NOK eli nykyhinnasta +78%, mikä on aika kova nakki.

Jotta pääsisin omilleni (216 NOK) osakkeen arvon pitäisi nousta  56 NOK eli  +35%. Tämä ei ole mikään mahdottomuus sykliselle osakkeelle, päin vastoin on jopa todennäköistä että nousu tapahtuu jollain aikavälillä.

Öljyala on syklistä ja nykyisessä epävakauden tilassa ei ole mitään varmuutta että toipuminen tapahtuisi nopeasti.

Kun piti valita, haluanko jatkaa ostoja laskevaan kurssiin vai lähteä jäähylle, valitsin jälkimmäisen.

Myynti:

Seadrill Ltd  190 kpl. Keskihinta 216 NOK, myyntihinta 160 NOK. Transaktiokulut yhteensä 332 NOK, osingot ennen veroja 872 NOK, Ennen myyntiä SDRL edusti salkussa 3,1% osuutta.

Tappio 10640 NOK  - 1298€


Seadrill: kurssi 1 vuosi

Jokaisessa pilvessä on reunansa.

On tarpeen tuoda asian tämäkin puoli esiin, jotta tappion ottamisen idea hiukan avautuisi. Olen saanut salkun ulkopuolisesta lähteestä pääomatuloa 4k€. Tulosta on jo pidätetty pääomavero ja ensi vuoden verotuksessa vero kuittaantuu tällä myyntitappiolla.

Olisikohan aika ryhtyä vakaisiin osingonkasvattajiin,  Niitä ovat vaikkapa Coca-Cola, PG, Kelloggs tai Colgate-Palmolive ja REIT-osastolta Realty Income. Norjassakin on monta hyvää ja vakavaraista firmaa.

Kuljenko lauman mukana? Kyllä vain. Silloin kun se on järkevää. En pidä riskistä enkä lyö vetoa. Sijoittajat hokevat jonkun amerikkalaisen äijän -jonka nimeä en nyt saa mieleeni -muka lanseeraamaa ajatusta, että pitäisi olla ahne kun muut pelkäävät.

On syytä muistaa myös sanonnan suomalainen ja arkijärkisempi versio, se joka puhuu ahneen lopusta.

Palataanpa syksyiselle lasiverannalle, lämpösäteilijän ja kissan kupeeseen. Keinutuolin sijaan taidan valita laiskanlinnan, sytyttää kynttilän ja kohdistaa muutaman lämpöisen ajatuksen arktisen Karan meren ahavoituneille öljynporaajille. Kyllä te pärjäätte ilman minun pennosiani. 
Taidanpa kietoa kaulaliinan ja vaihtaa villasukat.

Aika nostaa lasi tappiolle. Cheers!




































Tuönohjaaja toimeliaana.







Thursday, June 26, 2014

Elekta ei humppaa tarpeeksi



Viimeisten parin viikon ajan olen tehnyt puutarhatöitä. Sää on ollut kamala. Keskeinen projekti on ollut ruusujen istutus ja siinä yhteydessä olen joutunut soveltamaan raadollista ohjetta kovin monelle pienelle ruusulapselle, joka tuotiin kotiansarin lämmöstä ja suojasta koleaan kainuulaiseen juhannussäähän, jossa rakeet ja lumipyry kesken kokonpolton ovat vain satunnainen tapaus suuren kesäisen suunnitelman luomisessa ja toteutuksessa.

Ohje on huumoriyhtye Eläläisten Humppaa tai kuole !


"Elekta (EKTA), on ruotsalainen sädehoitolaitteisiin keskittyvä yhtiö. Se on  maailman parhaiten pärjäävien joukossa, top 2 joukossa. 

Pääomistaja on keksinyt tuotteen, on hyvin aktiivisesti mukana yhtiön toiminnassa ja yhtiöllä on markkina-asema kunnossa ja sitä myöten myös kannattavuus on kunnossa. 

Mikä tarkoittaa että kaikki edellytykset ovat olemassa hyvään kasvuun. Tässä tapauksessa voi todeta myös että yhtiöllä on rakenteellista kasvua kun väestö vanhenee."  

- Markus Larsson, Fondita


Olen omistanut sädehoitoyhtiö Elektaa joulukuusta 2012  lähtien. Yhtiö on antanut toistuvia tulosvaroituksia ja viimeksi toukokuussa ilmoitettiin osingon leikkauksesta. Lisäosinko ei paranna vaikutelmaa siitä, että nyt on kehitys hyytynyt ainakin tältä erää. Toistuva tulosvaroitus on paitsi merkki huonosta markkinaympäristöstä myös merkki virheellisestä ohjeistuksesta. Onko johto tehtäviensä tasalla? Hyvää tuotetta tekevä yhtiö ei aina ole hyvä sijoitus. 

Lopetan stoploss-rajan ylittyessä lisäostot laskevaan kurssiin, kevennän positiota puoleen ja panen yhtiön tarkkailuosastolle.

Koko historiansa aikana yhtiö on maksanut osinkoa kaksi (2) kruunua osakkeelta eli puolentoista vuoden holdaus 6% painolla on tuottanut muutaman kympin ja  -15% tappion päälle.

Vähennys 350 kpl a' 84,90 SEK. 
Salkkuun jää 2,43 % osuus keskihinnalla 93,19 SEK.

Sorry Elekta-B ja Gammaveitsi, tällaista tää on,

Humppaa tai kuole. Katsotaan myöhemmin.



Irtaantuvien varojen arvelen päätyvän kasvavaa osinkoa maksavan energiayhtiön ostoon.

Kinder Morgan voisi olla sellainen.