Showing posts with label DBXJ. Show all posts
Showing posts with label DBXJ. Show all posts

Thursday, December 5, 2013

Marraskuu plusmiinus nolla; ketunlenkki Orioniin

Vallihauta.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Tästä hiukan tuonnempana.

Marraskuu meni hiljaiselon merkeissä. Portfolioon tallettui uutta pääomaa 2005€, mistä osinkoja valuutanvaihdon ja verojen jälkeen 108€. Osinkoa maksoivat QQQ, MFA ja Realty Income.

Salkun arvo oli lokakuun lopussa 70837€ ja 30.11.2013 jo 73173€.

Tuottoa kertyi vaivaiset 331 euroa eli +0,47%. Tulosta painoi verotussyistä tehdystä MFA:n myynnistä realisoitunut 950 euron tappio.

Vuoden alusta tuotto on nyt +13,3% kulujen ja verojen jälkeen. 

Vuoden alusta salkun arvo on lisääntynyt 15173€ kun pääoman lisäys ja uudelleensijoitetut osingot olivat 7465€. Kuukausisäästö oli alkuvuoden aikana 679 euroa eli tavoitteessa  (500€/kk) olen pysynyt.

Osingot vuoden alusta olivat verojen jälkeen 2250€. Keskimäärin siis 205€, mikä on vallan mukava lisätulo. Ennen pitkää korkoa korolle -ilmiö alkaa toimia ja portfolio pyörii omillaan.
Osinkoverotus nousee ensi vuonna 21%, joten aion siirtää ostoni lisääntyvästi Seligsonin rahastoihin, joskin laadukkaiden osinkoyhtiöiden metsästys jatkuu.

Marraskuu 2013

Osto
DBJX
DBX6
OMXS30
Okmetic

Myynti
MFA, takaisinosto pienemmällä volyymilla.


Kaupankäyntikulut vuoden alusta olivat 474€ eli 0,65% salkun arvosta. Seuraavassa vuoden tulos verrattuna muutamaan indeksiin.



Tapahtunut joulukuussa

Verosuunnittelu jatkui. Myin vajaat 14% tappiolla olleen Realty Incomen kokonaisuudessaan. Realty Incomen arvostustaso on liian korkea, 5% kuukausiosinkoa on leikattu toistuvasti ja näkymä muutenkin on korkojennousun alla vaikea. Turvamarginaali alkaa nähdäkseni löytyä vasta tasoilla 30-31 USD, jolla voisin harkita O:n palautusta portfolioon. Veivauksen kohteena ollut MFA sen sijaan jatkaa, samoin HTA.

Ja se ketunlenkki. 

Kutakuinkin vuosi sitten myin koko Orionin osakekannan hinnalla 20,55€. Nyt olin ostoksilla hintaan 18,67€. Orionin osuus salkusta on nyt 3,8%. Alusta alkaen pidin selvänä, että Orion palaa kokoelmiini, joskin aikaa siihen meni. 

Kun ottaa huomioon hyvän -menetetyn -osingon keväällä 1,30€) voin vain happamana sanoa saaneeni alennusta 58 senttiä. Kim/Tom Lindström kirjoittivat 2012 Nordnetin blogissa:

"Orionin osakekurssi on ollut aina melko tylsä. Kurssi on ollut kuin naulittu samalle tasolle, mikä on ehkä vaikuttanut siihen, että monien mielestä osake on sijoituskohteena mielenkiinnoton. Moni unohtaa kuitenkin yhden ratkaisevan tekijän. Orion on lähes aina jakanut koko tuloksensa omistajilleen. Jos osingot olisi sijoitettu takaisin yhtiön osakkeisiin olisi keskimääräinen vuotuinen tuotto ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 14 prosenttia. Ei hullummin tylsältä sijoituskohteelta." 

Orionin kurssi Nordnetin mukaan viimeisen 3 vuoden ajalta oli tämännäköinen.



Halvemmallakin sitä olisi siis saanut. Orionin oman pääoman tuotto on Helsingin pörssin korkeimpia, P/E<14, P/B tosin yli 5 mutta osinkotuotto 7%. Ostin itselleni kotoisan joululahjan.

Orioniin yhtiönä tutustuin jo vuonna 1972 Pitkäniemen sairaalan amanuenssina. Tuskin on suuri salaisuus, että tämä yhtiö kasvatti tavoille -hyville ja myös vähemmän hyville -kymmeniä vuosikursseja lääkäreitä. 

Trahteeraukset olivat aina laadukkaita ja yhteistyö pelasi. Joku nipo väittää sitä korruptioksi, mutta viis siitä. Monta koulutustilaisuutta ja oppia olisi mennyt ohi ilman tätä suomalaista ylpeydenaihetta, kotimaista lääketehdasta. Monista yhtiön edustajista tuli henkilökohtaisia ystäviä. Pari kurssikaveriani on siellä työssä.  



Hyvää Itsenäisyyspäivää lukijoille.















Wednesday, November 6, 2013

Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

        Tytöt rannalla. Oulu, Nallikari 2013

Salkun arvo nousi lokakuussa tasolle 70837€. Pääoman lisäys oli 938€. Tuottoa kertyi 1973€ eli +2,87%.
Tuotto vuoden alusta on 13,1% ja vuositasolla P/A% 22,2.

Talletus alkuvuoden aikana on ollut 5223€ (522€/kk) eli viidensadan egen vauhdissa olen pysynyt.

Tankkasin Nokian Renkaita ja tein tavanomaiset ETF-hankinnat Nordnetin kuukausiohjelman mukaisesti (DXBJ, DXB6, OMXS30). Seligson-salkussa lisäsin molempia brandirahastoja ja ostin kokeeksi myös seurantaan Phoenixia ja Phoebusta. Osingot PJP ja Realty Income yhteensä 27 USD.

Uutena asiana ryhdyin seurailemaan Technopolista, jonka kasvutarina on aika vaikuttava. Otin kyytiin 310 osaketta keskihintaan 4,85 ja todennäköisesti osallistun osakeantiin.

MFA on erityistarkkailussa koska se kolkuttuttelee uhkaavasti stoploss-rajaa (-19,2%). Toisaalta pohjat on kai koettu ja osinkotuotto on 11%.

**********************************

Ai niin. 2.11. blogi täytti yhden vuoden.

Sinä aikana olen seurannut markkinoita hyvin tiiviisti. Jos joku  ihmettelee nälkävuoden mittaista blogirollia oikealla sivulla voin kertoa, että aamuisin käyn kertyneet postaukset lävitse. Tietysti luettuani ensin Kalevan, Kauppalehden, Helsingin Sanomat, Taloussanomat, Arvopaperin ja Morningstarin etusivun. Oksaharjun kirjasta on paljon kirjoitettu ja lukemisen arvoinen se onkin. Tärkein opetus on, ettei hyvien yhtiöiden kurssia isommin kannata arvailla.

Tärkeä muutos on myös, että hankin salkkuun lainoitusominaisuuden. Nyt kurssihuipun aikaan sillä ei ole käyttöä mutta onpahan varalla kun 20-30 % korjausliike todennäköisesti helmikuussa 2014 tapahtuu.

Vivun käytöstä kirjoitetaan aika vähän. Voisiko joku asiaan perehtynyt tarttua haasteeseen? Tässä Kai Nymanin juttu velkavivusta vuodelta 2012:

"Yllä olevassa laskelmassa 15% lainoitusaste olisi 70% kurssipudotuksen yhteydessä johtanut pakkomyynteihin ja sijoittajan osittaiseen vararikkoon. Näin olisi käynyt kaksi kertaa viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana ja kolmasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Kannattaa siis olla varovainen. Noin 10% lainoitusaste on melko turvallinen..."











Thursday, October 3, 2013

Tilinpäätös Q3 2013 - Ohutta yläpilveä

syksy ohi väläyksessä

hyvän sadon saaneista maalaiskylistä

 ei näy jälkeäkään


-Hai Zi




Lokakuu on alkanut intiaanikesän merkeissä. Huolimatta monenlaisista uhkakuvista käänne parempaan näyttäisi olevan käsillä, vaikka makrotalouden puolelta tulee solkenaan huonoja uutisia yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Oulussa Renesas Mobilen ilmoitus taas uusien yt-neuvottelujen alkamisesta ei pahemmin yllätä mutta ei kai voi olla vaikuttamatta ilmapiiriin. Kuinka paljon on mahdettu tutkia yhtiöiden sisällä jatkuvan epävarmuuden negatiivista vaikutusta työn tuottavuuteen?

Ainakin vanhaa Nokiaa läheltä seuranneena sai selvän käsityksen muutoksesta, jonka seurauksena työpaikalla samat makuupusseissa yöpyvät koodaajat, jotka viikonloppuisin hioivat tiimitaitoja ja olivat hehkua ja intoa täynnä sekä ylpeitä omista tuotoksistaan riutuivat jatkuvassa myllytyksessä harmaankalpeiksi ja mörkeiksi puurtajiksi, joiden ainoa tavoite oli pitää pää visusti saavissa, ettei viikate vilahda. Arviointiprosessi täydensi tuhotyötä.

Leikkisästi ja hirsipuuhuumoria viljellen todettiin Oulussa olevan kaksi isoa työnantajaa: Nokia joka polttaa ihmiset loppuun ja Merikosken kuntoutuskeskus, joka elvyttelee näitä Kelan piikkiin.

Sijoitussalkun kolmas kvartaali on sujunut vauhdikkaasti. Jo oli aikakin. Q1 ja Q2 menivät mollivoittoisesti mutta nyt helpottaa.

Salkun tulos syyskuussa oli 5,2% ja koko Q3 tuotti +8,5%. Alkuvuoden tulos on kohtuullinen +9,6%. Annualisoitu Nordnetin salkun  tuotto on +15% ja Seligsonin salkun +16%.  Volatiliteetti kuukausi- ja vuositasolla on laskenut noin kymmeneen prosenttiin.

Osto:

DBXJ
XACT OMX30
CTY1S

Myynti: ARR. Myynnistä lisää aiemmassa päivityksessä.

Osingot Q3            565
Lisätty pääoma   1000

Vuoden alusta uutta pääomaa on lisätty kutakuinkin tarkkaan 500 euroa kuussa ja vuositasolla 691 euroa kuukausittain. Tavoitteessa on pysytty. Portfolion kokonaisarvo 30.9.2013 on 67946€.

Osingot vuoden alusta                       2618€.
Osingot 1.10.2012 -30.9.2013            2773€.

Suunnitelmaa

Nordnetissä on 1.10. -20.10.2013 menossa USA-kampanja, jossa pääsee alennetulla palkkiolla kiinni muutamaan  alan markkinajohtajaan. Kinskin kiikarissa on nyt XOM, joskin myös Coca-Cola houkuttelee. Saisi Team Alphan jalalle. Realty Income salkussa jo onkin.

***********************************************

Kuvatekstin haikeat säkeet kuuluvat kaikkien kiinalaisten hyvin tuntemalle, nuorena kuolleelle Hai Zille (”Meren poika) jonka oikea nimi oli Zha Haisheng. Hän kirjoitti  runonsa kuuden vuoden aikana vuosina 1983–1989. Hai Zin tekstit ovat ihmetteleviä ja kuvailevat maailmaa mystisestä näkökulmasta. Hai Zi teki suisidin menemällä junan alle 25-vuotiaana, vain muutamaa kuukautta ennen Taivaallisen rauhan aukion verilöylyä toukokuussa 1989.






















Sunday, September 1, 2013

Elokuu miinuksella

Onnea me
kumarramme
oikuttelevaa.
Se vähenee
tai lähenee -
ja on puistattavaa!


-Catullus




Globaali hedelmäkori    

Elokuu oli sijoitusmielessä tuulinen. Monenlaista mörköä nähtiin horisontissa ja osakkeiden arvot heiluivat. FEDin toimet huolettivat, samoin Syyrian tilanne näkyy. 

Salkun tuotto jäi niukasti miinukselle elokuussa 2013. Kun salkun kokonaisarvo heinäkuun lopussa oli 64233 euroa, oli se elokuun lopussa 64214 euroa. Talletuksia tehtiin 486 euroa ja tuotto vajosi tasolle yhteensä -0.76%. Nordnet vajosi 0,9%, Seligson hiukan vähemmän.

Salkkutapahtumat:
Osto XACT OMXS30, DBXJ, DBX6
Myynti XAIN.
Osingot MFA, Realty Income, QQQ.

Luettu 
Kim Lindsröm: Puoli vuosisataa pörssin sisäpiirissä. Lindström kirjoittaa helppoa, ymmärrettävää kieltä ja osoittaa vakuuttavasti että sijoittaminen on paitsi kovaa työtä myös vaatii paneutumista ja intohimoa ja on siis enemmän kuin työtä. Onneakin tarvitaan ja pelisilmää. 
Vahva lukusuositus.

Kinski jäi tuumimaan Linströmin vastavirtaa edustavaa arviota Orionista. Hän pitää sitä edelleen vahvasti suositeltavana yhtiönä. Lindström roimii kovalla kädellä muutamia johtajia nimeltä mainiten.

Vuoden tuotot Nordnet +12,27%, Seligson +15,21%.












Nordnet-salkun kehitys elokuussa.






Wednesday, July 3, 2013

Alkuvuosi miinuksella humputtelun takia

täällä aurinko iskee suoraan ihmisten selkiin 
mutta öisin kuu imee 
ihmisten kasvot itseensä

- Hai Zi






Kevät ja kesä ovat olleet kiivasvauhtisia reaalielämän puolella, joten salkun raportointi on jäänyt retuperälle. Keväällä vietimme kivan mutta kalliin loman Hollannissa, missä ainakin Amsterdamin hintataso aiheutti lompakkoon edelleen tuntuvan loven. Ehkä olemme liian maalaisia loistohotelliin, jossa henkilökunta teki asennon aina kun onnuimme paikalle, aamulla oven rivassa oli Financial Times ja kotihengetär kyseli kolmesti päivässä, onko kaikki ihan varmasti hyvin. Kalja oli naurettavan kallista ja annokset kuin kärpäsen lika isolla lautasella.
Jos tuo on rikkaiden elämää, mieluummin möyrin mökillä, jossa vesi kulkee kun Kinski juoksee.                        

 Sijoitussalkussa on alkuvuoden aikana ollut pientä liikettä. Touko- kesäkuussa pelot korkotason nopeasta noususta saivat varsinkin riskisimmät  kiinteistösijoitukset syöksymään ja irrottauduin hallitusti Armour Residential REITistä (ARR), jonka tase vajoaa ja yhtiö saattaa olla todellisissa vaikeuksissa. Heiluntaa salkkuyhtiöissä on ollut muutenkin.

REIT-rintamalla MFA ja Realty Income jatkavat prskuttamistaan pienen notkon jälkeen. Suomesta otin kyytiin Cityconin ja seurailen myös Technopolista; samoin tuumin lisäostoja MFA:sta.  Pahaksi onneksi käteistä ei kesädippiä varten ole -syynä visan vinguttelu Amsterdamissa.

Kohdassa muut asiat Nokiasta on paljon ollut puhetta mutta NSN:n osto ei taida enää pelastaa, varsinkin jos myös Oulun tehdas myydään bulvaaneille, mikä olisi kehitysyksikölle lopullinen niitti ja älyttömyyden huippu. Ääliörallin emmeet kuitenkin saatiin kasaan. Epävakautta Nokialta on totuttu näkemään sen(kin) jälkeen kun "Seppo" on hypännyt lautalle. Technopolis otti ilmeisesti turhaan osumaa Renesasin lopettamisuutisen takia. Talvivaara menee omaa surullista tietään, joten sepä siitä. Onko kymmenen vuoden kuluttua pörssissä en uskalla sanoa.

Nettotulos tammi-kesäkuusta jää lievästi plussalle, mutta kun rehellisyyden nimessä pannaan mukaan kulutusvelka, tappio on -2,49%. Kun katsotaan annualisoitua tuottoa, se näyttäisi olevan Nordnetin puolella 13% ja Seligsonin salkussa 14%.





                                                                                                                       
















Nordnet.









Kevään osinkokertymä oli jo mukavasti 2076 euroa, mistä verojen jälkeen jäi uudelleen sijoitettavaksi 1668 euroa. Kuukausikertymä on nettona 278 egeä, mikä alkaa jo tuntua, jos siistimmin eläisi. Lisäksi kuukausisijoitus jäi noin 564 euroon ja sillä tasolla jatkan. Nordnetin ETF-sopimus on edelleen voimassa. Nyt vietetään kesää Oulujärven maisemissa ja annetaan rahan tehdä työtä.                                                      

                                                                                                                                                                     


Jos joku ihmettelee, miksi asetan sijoitusomaisuuden osaksi luottokorttivelan, syy on seuraava: se kuuluu osaksi sijoitustoimintaa. Kokeilimme vallan piruuttamme, osaammeko myös tuhlata niitä säästettyjä pennosia. -saada elämään säihkettä ja glamouria... Kyky hyödyntää saavutettuja varoja lienee myös kyky. Elämä ei ole pelkkää kituuttamista.

Kun  (ja jos) on varaa.











Sunday, May 5, 2013

Huhtikuu niukasti plussalla


Kääpiön kuu on noiduttu uistin.
Sokea vesi vie nukkujan muistin.
Unessa lentää kalojen suku.
Unessa lapsi ei huku.


-Jukka Kemppinen





Huhtikuussa markkina heilui voimakkaasti. Osavuosikatsausten jälkeisten perusteettomien kurssisyöksyjen yhteydessä syntyi monta hyvää ostopaikkaa, joita hyödynsin.

 2013 tapahtui vähäisiä muutoksia portfoliossa. Myin  100 kpl  PKC:n osakkeista kohtuullisella voitolla 24,8%. Pääomaa lisättiin 555 euroa ja osinkoja tuli mukavasti, niin että verojen  jälkeen huhtikuun osinkokertymä on 1418 euroa. Näin pääomaa tuli sijoitettavaksi 1973 euroa.

Dipeistä poimin salkkuun lisää Elisaa, Fortumia ja UPM:n osakkeita. Uusina salkkuun tulivat Nordnetin kuukausiostoina XAIN, DBXJ ja DBX6 ja lisäys Ruotsi-ETF:ää. Tuotto raapi nollatasoa, mutta pinnisteli tasoon +1,23%,  kun taas kokonaisarvo kasvoi huhtikuussa tasolle 63754€ oltuaan huhtikuun alussa 62428€. Salkun arvo lisääntyi vuoden alusta 9,61%, joskaan tuotto ei ole suurempi kuin 4,36% 1.1.2013 alkaen.




Salkku konaisuudessaan.



Salkun allokaatio: ydin, kiinteistöt, aivan pikkuruinen korkopositio ja osakepoiminnat.


Ja ettei totuus unohtuisi, huolimatta kitkuisista, suurin piirtein indeksiä seuraavista tuottoluvuista sijoitusomaisuuden arvo on lisääntynyt muutaman vuoden aikana vakuuttavasti. Lainoista ja luottokorteista luopuminen, nettivälittäjä,  maltillinen kaupanteko ja hajautuksen miettiminen ovat auttaneet. Tästä on hyvä jatkaa.








Friday, April 5, 2013

Verot köyhälistön verta juo





Pitääkseen muut paikalliset sotilaskomentajat uskollisina, Tang-keisarit joutuivat myöntämään heille erinäisiä etuuksia. He saivat perustaa omia joukko-osastojaan, kerätä veroja ja tehdä komentoasemastaan perinnöllisen. Rajaseutuja valvovista keisarillisista komissaareista tuli lähes itsenäisiä keskushallintoon nähden, ja he alkoivatkin kutsua alueitaan "valtioiksi". Talonpoikaiskapinat nopeuttivat Tang-valtion hajoamista.


Wilkins, Schultz, Linduff: The Chinese Imperial City of Chang'an (7-8th Century A.D.) University of Pittburgh.












Hallituksen uudet osinkoverolinjaukset nähtiin eilen. Kokonaisuutena prosessi oli kovin sotkuinen, mutta lopputulos piensijoittajan kannalta lohdullisempi kuin aiemmin kaavailtu. 

Kaikkineen tämä osoittaa, miten epäluotettava sopimuskumppani valtio on. Edellinen vastaava tapaus oli PS-tilille säästävien pettäminen nostamalla varojen nostoikää 63 vuodesta tasolle 68. Tämähän romutti koko PS-tilien idean.

Pankkien tarjoamista eläkevakuutuksista Kinski haluaa varoittaa vielä erikseen, samoin kuin erilaisista korkeakuluisista rahastoista. Epäilemättä ne ovat hyvä binses meille, jotka omistamme niitä pankkeja.

Päivitys Nordnetin ETF -kuukausisäästämisohjelmaan

Omistan kiinalaisia yhtiöitä VWO:n kautta, jonka osuuksia tulen lisäämään tasaiseen tahtiin. Niinpä vaihdoin Nordenetin kuukausikoriin DB X-Trackersin Japani-osuuden.

Listalla ovat nyt XAIN (Indonesia), DBX6 (Brasilia), XACT OMXS30 ja elpymässä oleva Japani (DBXJ).