Showing posts with label Hajautus. Show all posts
Showing posts with label Hajautus. Show all posts

Saturday, March 12, 2016

Helmikuussa 2016

             

            

                                      - huimaa menoa  
Salkun seuranta

Helmikuussa kertyi talletuksia 1255 euroa (tammikussa 820, alkuvuonna yhteensä 2075 e). Alkuvuoden netto-osingot 627 euroa olen sijoittanut uudelleen. Silti salkun arvo laski. 

29.2.2016  oli oman pääoman osuus salkussa 111685 euroa.  
Helmikuun tuotto on   -2,6%  ja tuotto vuoden alusta  -7,4%. 

Vuoden takaiseen verrattuna tuotto on  hivenen miinuksella (- 0,12%).

Helmikussa ostin tasaisesti kaikkia pohjoismaisia superrahastoja sekä Handelsbankenin USA- ja Eurooppaindeksirahatoja. Lisäsin Fortumia alle 12 euron hintaan ja samoin Avance Gas Holdingin osakkeita hintaan 79 NOK. 

Koko salkun p/e -ennuste on laskujeni mukaan 15,9. Ei  erityisen kallista enää. Samoin osoittaa TINPIE  -indeksi.

Salkun arvo notkuu kuten ennenkin. Salkun oman pääoman ATH oli 123000 euroa marraskuussa 2015.  Volaa piisaa.

Kulut 2015


Palkkiot 2015
Välityspalkkiot EUR344.00
Välityspalkkiot NOK178.20
Välityspalkkiot SEK279.90
Välityspalkkiot USD49.15

Välityspalkkiot yhteensä (EUR)  EUR **439.05
Korot                                                                                       659

Yhteensä                                                                                1098

Kun salkun koko 1.1.2015 oli 90322,  kokonaiskulusuhteeksi saan inhorealistisesti arvioiden 1,2%.  Kauppaa on käyty liikaa. Tavoite olkoon 0,8%.

Oma pääoma



Tuottohistoria

Alla oleva graafi kuvaa koko salkkuni historiaa neljän vuoden ajalta, eli siitä kun tämän harrastuksen tosimielellä aloitin. 

Kuten jokainen erilaisten rahastojen tuottohistorioita ihmetellyt on havainnut, saadaan mikä tahansa näyttämään tuottavalta - riippuu mihin vertaa. 

Tässä on mukana pääasiallinen vertailuindeksini MSCI World NR USD

Parempaakaan en ole löytänyt. Olen käyttänyt sitä alusta pitäen. Näyttää kuin olisin pysynyt tahdissa mukana. 

Näin lyhyellä ajalla kyse on tietysti sattumasta.




Morningstarin salkkuominaisuus auttaa hallitsemaan kokonaisuutta. 




Salkun 10 suurinta omistusta alla.





Osingot helmikussa 426 euroa brutto.






Osinkokertymä näkyy täällä.

Havainnekuva kertymästä alla. 


Osinkojen määrä lisääntyy hiljalleen.  Viime aikoina olen ostanut pajon kasvuindeksiosuuksia, joten osinkojen määrän kasvu on vaimenemassa. 

Maali näkyy jo

Tämän vuoden osinkoennuste on 7000 euroa, joten 18000 euron vuosittaiseen osinkotavoitteeseen on matkaa. Pääomaa pitäisi tuossa tilanteessa olla 450000€, jotta 4% voi ottaa ulos pääomaan koskematta. 

Seligsonin laskuri antaa seuraavan ennusteen, jos nykyiseen portfolioon (111000) lisätään pääomaa 1400 euroa kuukaudessa (1000 e kuukausitalletus + 400 e osingot uudelleen sijoitettuna):



Siihen vielä 8 vuotta lisää niin on miljoona kasassa!


Yksittäisistä osakepoiminnoistani kaikki yhtiöt maksavat osinkoa. Osinkotulojen järkevyydestä voi olla monta mieltä, koskapa verottaja niistä rankaisee. 

Koen jatkuvan osinkovirran motivoivana tekijänä. Rahan survominen koko ajan hupenevaan salkkuun voisi ilman osinkotuloa olla  tympeää ja turhauttavaa touhua. 

Pitkäaikainen omistaja ei periaatteessa saa yhtiöistään muuta tuloa, kuin osingot ja pääomapalautukset. Yhtiön arvon muutokset eivät omistajaa lämmitä. 

John Burr Williamsin lanseeraaman ajatuksen mukaan lehmän arvo määräytyy sen lypsämän maidon mukaan, ei sen mukaan, kuinka paljon maitoa se sisältää. 




Palataan vielä tuottoihin.

 Indeksit eria aloilla ja eri alueilla kehittyvät eri tahtiin. 
Alla olevaan kuvaan keräsin oman salkun indeksiosuusrahastot. Isoin omistus on Vanguardin USA- etf ja toiseksi suurin Seligson & Co Global Top 25 Pharmaceuticals-rahasto. 

Molemmat ovat menestyneet hyvin ja molempiin kannattaa lisätä pääomaa jatkossakin. 

Palkankorotus ilman työtä, into ja uteliaisuus

Osingoihin ja tuottavuuden seurantaan projisoituvat ja myös realisoituvat omat toiveet ja haaveet. 

Minut motivoi löysäilyyn, joutilaisuuteen ja luovaan meditaatioon ajatus siitä, että vuosittain saan pienoisen palkanlisän, kun eurot ja dollarit raatavat puolestani. Aika on niin kallista, ettei minulla ole enää varaa myydä sitä niin paljon kuin ennen. Toisaalta käytän hyvinkin paljon tunteja asioiden seuraamiseen ja tutkiskeluun. Se on elämäntapa.

Kaikkia muita kehotan kaikin mokomin paiskimaan työtä, uurastamaan läpi projekteja, suunnittelupalavereita ja strategiaseminaareja sekä nostamaan painetta tauottomalla deadline - jumppalla parhaan kykynsä mukaan.  

Ajamaan autolla unenpöpperössä ruuhkissa ja lumimyrskyssä, loskassa ja kovalla kiireellä! Syömään kuivia sämpylöitä ynseiden neitien silmien alla huoltamoilla ja litkimään kitkerää kahvinsumppia. Tapaamaan epäkiitollisia asiakkaita ja väsyneitä työkavereita. Olemaan hyödyksi yhteiskunnalle. (1)

Pitäähän se pois muusta pahanteosta.  -  Itse en viitsi. Käännän kylkeä, jos sataa.

Olenko siis laiska? Miten sen ottaa. Luen, kirjoitan, otan selvää ja opiskelen usein kellon ympäri, välillä taas kelkkailen hangilla tai istun tulilla.  Mielensisäinen prosessi ei keskeydy. 

Sanassa sanotaan: 
"Älä sulje puivan härjän suuta."

Lisään: 
Into miehen tiellä pitää. Into ja intohimoinen uteliaisuus.

P.S.
Hyttisen Mika on kirjoittanut uuden kirjan. Samaa asiaa käydään lävitse tässä puheessa eli luennossa Tampereen yliopistolla. 

Katsokaa ihmeessä!


P.S. II


Osallistuin arvauskisaan. Ei käynyt faksi.












_______________________________________________________



Sivun katselut viime kuussa
10 058
Sivun katselujen koko historia
272 535


________________________________________________________

1)  Aiemman työn kuvaus.




Saturday, May 3, 2014

Kun maali kuivuu seinässä -huhtikuu 2014. Sijoittaminen addiktiona


Sijoitussäästäminen -mistä kohdallani on kyse -on suunnilleen yhtä jännittävää kuin seuraisi maalin kuivumista seinässä. Joskus tapahtumia tulee vilkkaammin.

Kevät on Suomessa sijoittajalle miellyttävää aikaa, kun vuotuiset osingot tulevat tilille. Veroseuraamus on kuitenkin raskas. Yli neljäsosan kuittaa valtio kirstuunsa.

Huhtikuussa tein kauppaa vähän. Lisärahaa talletin vain 184 euroa. Talletus vuoden alusta osingot poislukien on 3599 euroa eli 900€/ kk. Salkun arvo nousi lukemaan 80544€, mikä on oman pääoman ATH. Salkun oman pääoman lisäys on 7,1%.

Lainaa on 19% ja salkun kokonaisarvo on  103455€. Lainan määrä on korkeanlainen, muttei vielä hirvitä. Salkun lainoitusarvo on 65700€.

Myin Okmeticin osakkeet, vähensin YIT-omistusta puolella ja ostin lisää Prospect Capitalia ja Nokian renkaita. Kuukausituotto oli 2,3%. Vivun oman pääoman tuottoa parantava vaikutus alkaa hiipua ja velka pitänee maksaa pois vikkelästi.

Alla Morningstarin salkunseurantaa muutamia indeksejä vasten. OMXH 25 se pitää pintansa.




Tuotto





Huhtikuussa osinkoja tuli bruttona 2197 euroa. Kertymä vuoden alusta on 2832 euroa ja 12 kk kumulatiivinen kertymä 3734 euroa.

Kolmen vuoden osinkoseuranta osoittaa osinkovirran hiljalleen lisääntyvän. Pääosa osinkojen maksusta tapahtuu keväällä. Laajempi ajallinen hajautus on tavoite.

Välillä 1.5.2013 -30.4.2014 osinkojen määrä on kasvanut 40% edelliseen vuoden jaksoon verrattuma. Tavoitteeni vuodelle 2014 on 4500 euroa osinkoja, mikä taitaa olla mahdollisen rajoissa.




Omistusten erittelyä Morningstarin mukaan.

Hajautus saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta olen siihen tyytyväinen. Jatkossa tavoitteeni on lisätä amerikkalaisten ja kanadalaisten osinkoaristokraattien osuutta.




Kriittinen pohdinta:
Passiivisena pysymisen vaikeus

Verottaja tekee kaupankäyntiin perustuvan sijoitustoiminna vaikeaksi. Ainoa järkevä tapa sijoittaa olisi ostaa pienikuluisia indeksiosuusrahastoja. Kinski on kuitenkin pyrkinyt omistamaan passiivisesti laadukkaita ja hyvin defensiivisiä osinkopapereita, joskin ETF-omistusta ja passiivisia osakerahastoja on salkussa noin 17%.

Syynä tähän ristiriitaan taitaa olla harhainen kuva omasta osaamisesta, informaation seuraamisen jännittävyydestä, mielenkiintoisesta harrastuksesta ja osinkojen kertymisestä. Tulee jatkuvaa tuloa ja tätä myöten taloudellista turvaa. Asenne on epärationaalinen. Todellisuudessa sijoittamalla säännöllisesti muutamaan halpaan indeksiosuusrahastoon saisin paremman tuoton. Miksi se on niin vaikea ajatus?

Onko kuitenkin niin, että kaupanteko ja ostopaikkojen kyttääminen tuo jotain muuta lisäarvoa, sellaista mielihyvää, joka johtuu sijoituskoukkuun jäämisestä? Tunne subjektiivisesti "hyvän" kaupan jälkeen on kiihtyneen euforinen.

Tappion tullen olo vaihtuu lyhytkestoiseksi dysfooriseksi krapulaksi, josta nopeasti kehittyy äreä, vastahakoinen ja kieroontuneen nautinnollinen tyytyväisyys,  kun tuli mahdollisuus jälleen kerran ostaa hyvää halvalla.-

Jos addiktio pitää olla, olkoon se arvopapereiden osto sen sijaan että pelaisi kaljapäissään hedelmäpeliä. Vai?

Kirjassaan Erilainen ote elämään - Vapaus, onni ja hyvä elämä. Havia, Lappalainen ja Rinta-Loppi suomivat ankarasti aktiivista sijoittamista.

"Suomessa pääomavero on 30 prosenttia pääomatulosta.

Mikäli pääomatulo ylittää 40 000 euroa, vero on "32 prosenttia ylittävältä osalta. Tämä tarkoittaa, että aktiivisen sijoittajan tulee saada lähes puolet (42,83 %) parempaa tuottoa kuin passiivinen sijoittaja, jotta hän saa saman hyödyn. Kuulostaako uskomattomalta? Verottaja totisesti on sijoittajan pahin vihollinen.

Tässä muutama esimerkki:
»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 6 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 8,57 prosentin vuosituottoon, jotta molemmilla olisi saman verran rahaa kasvamassa korkoa korolle. (100 * 1,06) vs. (100 * 1,0857 - (8,57 * 0,3) = 106). Aktiivisen sijoittajan on siis päästävä 2,57 prosenttiyksikköä parempaan vuosituottoon.

»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 8 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 11,43 prosentin tuottoon. Ero on 3,43 prosenttiyksikköä.
»  Vuosituoton ollessa 10 prosenttia vaaditaan aktiiviselta sijoittajalta jo 4,28 prosenttiyksikköä kovempi tulos: 14,28 %.
»  Tuoton kasvaessa 12 prosenttiin kasvaa ero jo 5,14 prosenttiyksikköön. Aktiivisen sijoittajan tulee päästä nyt huimaan 17,14 prosentin vuosituottoon. Se on 42,83 prosenttia korkeampi tuotto kuin 12 %..."

Järeita lukuja, eikä totta? Kaikki hupi maksaa. Pitänee lähteä mökille tekemään halkoja ja panemaan kasvitarha kuosiin.










____________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
6 831










Saturday, January 25, 2014

Active share -%

         Hailuoto, Marjaniemi



Huomautus: Tämä on harjoitus. 
Tehkää tätä kotona niin paljon kuin mielitte.

Viime aikoina olen tutkaillut menetelmiä selvittää, kuinka paljon portfolioni eroaa indeksistä. Aiheesta on ansiokkaasti kirjoittanut Warren Graham, jonka Osinkopuu-blogista löytyi työkalu tähän. Myöhemmässä kirjoituksessa hän selittää, kuinka rahastonhoitajan aktiivisuuden voi tutkia.

Huolimatta kovin pelottavasta tutkijoiden Cremers ja Petäjistö kehittämästä kaavasta päätin yrittää laskea oman salkunhoitoni aktiivisuuden.


Active sharen laskemisessa lasketaan rahaston sekä vertailukohdan omistusten painoerot eli niiden itseisarvot yhteen ja jaetaan saatu luku kahdella. Luvun pitäisi olla yli 50-60 % erottuakseen indeksistä edes siedettävästi. 

Toinen asia on, miten valita indeksi, johon verrata.

Oma salkkuni sisältää 98,5% osakkeita (myös ETF) ja loput, pikku siivu on korkorahastoja. Osakkeista 70% on Euroopassa, pääasiassa Suomessa ja Ruotsissa, 24% USA:ssa ja loput kehittyvillä markkinoilla. Harjoituksen vuoksi katson, kuinka paljon potfolio eroaa Seligsonin OMXH25-ETF:n arvoista.





















Sunday, May 5, 2013

Huhtikuu niukasti plussalla


Kääpiön kuu on noiduttu uistin.
Sokea vesi vie nukkujan muistin.
Unessa lentää kalojen suku.
Unessa lapsi ei huku.


-Jukka Kemppinen





Huhtikuussa markkina heilui voimakkaasti. Osavuosikatsausten jälkeisten perusteettomien kurssisyöksyjen yhteydessä syntyi monta hyvää ostopaikkaa, joita hyödynsin.

 2013 tapahtui vähäisiä muutoksia portfoliossa. Myin  100 kpl  PKC:n osakkeista kohtuullisella voitolla 24,8%. Pääomaa lisättiin 555 euroa ja osinkoja tuli mukavasti, niin että verojen  jälkeen huhtikuun osinkokertymä on 1418 euroa. Näin pääomaa tuli sijoitettavaksi 1973 euroa.

Dipeistä poimin salkkuun lisää Elisaa, Fortumia ja UPM:n osakkeita. Uusina salkkuun tulivat Nordnetin kuukausiostoina XAIN, DBXJ ja DBX6 ja lisäys Ruotsi-ETF:ää. Tuotto raapi nollatasoa, mutta pinnisteli tasoon +1,23%,  kun taas kokonaisarvo kasvoi huhtikuussa tasolle 63754€ oltuaan huhtikuun alussa 62428€. Salkun arvo lisääntyi vuoden alusta 9,61%, joskaan tuotto ei ole suurempi kuin 4,36% 1.1.2013 alkaen.




Salkku konaisuudessaan.



Salkun allokaatio: ydin, kiinteistöt, aivan pikkuruinen korkopositio ja osakepoiminnat.


Ja ettei totuus unohtuisi, huolimatta kitkuisista, suurin piirtein indeksiä seuraavista tuottoluvuista sijoitusomaisuuden arvo on lisääntynyt muutaman vuoden aikana vakuuttavasti. Lainoista ja luottokorteista luopuminen, nettivälittäjä,  maltillinen kaupanteko ja hajautuksen miettiminen ovat auttaneet. Tästä on hyvä jatkaa.








Friday, April 5, 2013

Verot köyhälistön verta juo





Pitääkseen muut paikalliset sotilaskomentajat uskollisina, Tang-keisarit joutuivat myöntämään heille erinäisiä etuuksia. He saivat perustaa omia joukko-osastojaan, kerätä veroja ja tehdä komentoasemastaan perinnöllisen. Rajaseutuja valvovista keisarillisista komissaareista tuli lähes itsenäisiä keskushallintoon nähden, ja he alkoivatkin kutsua alueitaan "valtioiksi". Talonpoikaiskapinat nopeuttivat Tang-valtion hajoamista.


Wilkins, Schultz, Linduff: The Chinese Imperial City of Chang'an (7-8th Century A.D.) University of Pittburgh.












Hallituksen uudet osinkoverolinjaukset nähtiin eilen. Kokonaisuutena prosessi oli kovin sotkuinen, mutta lopputulos piensijoittajan kannalta lohdullisempi kuin aiemmin kaavailtu. 

Kaikkineen tämä osoittaa, miten epäluotettava sopimuskumppani valtio on. Edellinen vastaava tapaus oli PS-tilille säästävien pettäminen nostamalla varojen nostoikää 63 vuodesta tasolle 68. Tämähän romutti koko PS-tilien idean.

Pankkien tarjoamista eläkevakuutuksista Kinski haluaa varoittaa vielä erikseen, samoin kuin erilaisista korkeakuluisista rahastoista. Epäilemättä ne ovat hyvä binses meille, jotka omistamme niitä pankkeja.

Päivitys Nordnetin ETF -kuukausisäästämisohjelmaan

Omistan kiinalaisia yhtiöitä VWO:n kautta, jonka osuuksia tulen lisäämään tasaiseen tahtiin. Niinpä vaihdoin Nordenetin kuukausikoriin DB X-Trackersin Japani-osuuden.

Listalla ovat nyt XAIN (Indonesia), DBX6 (Brasilia), XACT OMXS30 ja elpymässä oleva Japani (DBXJ). 












Sunday, March 24, 2013

Haussa ETF - tarkastelussa VIG



Istutin männyn 
ensi kertaa T'ai-hangin tiellä 

Selviän yöllä humalasta. 
Yöllinen lumi 
kirjastosta löytyy!





Pohdiskelen edelleen osakesalkun toimialahajautuksen tasapainoa. Ei-syklisen kulutuksen sijoituksia on liian vähän, samoin energiaa. 




Yksi varteenotettava mahdollisuus tasapainottaa toimiala-allokaatiota olisi Vanguard Dividend Appreciation ETF eli VIG, Vangardin osinkoyhtiöihin keskittyvä indeksiosuusrahasto. TER on maltillinen 0,10% ja spreadi isolla markkinalla hyväksyttävä. Samalla vääristymä korjautuisi. VIG painottaa sijoituksensa yhtiöihin, jotka ovat parantaneet osinkotuottoaan vähintään kymmenenä vuotena peräkkäin ja painoalueet ovat kulutustuotteet, energia ja teollisuustuotteet.


VIG-salkussa on tuttuja ja tunnettuja amerikkalaisia yhtiöitä, joista ainakin Procter & Gamble on investoimssa voimakkaasti myös kehittyville markkinoille. Kokista ja Pepsiä juodaan kaikkialla.


VIG:n sijoituspolitiikka käy ilmi jäljempänä.




Tässäpä Alpha Teamille hyvä ydin. Tuosta se käyntiin pannaan.
Kaikki ETF:n sijoitukset tässä.

















Wednesday, March 13, 2013

Sijoittamisen suloinen aloitus kuin uni valveilla

ennen kuin horsma ehtii kukkaan
alkaa kesän hiljaisuus: yö huokaa
     jää sitten henkeään pidättäen odottamaan
        että edes yksi lintu sanoisi vielä jotakin

- Kai Nieminen -







Kinskiltä on kysytty, miten hän aloitti sijoittamisen. Tässä hiukan vastausta. Ensiksi kuitenkin tärkein: sijoittaminen pitää aloittaa heti. Sitä varten tarvitaan arvo-osuustili. Avaa siis sellainen.

Aikanaan aloitin kivijalkapankissa eli OP:ssa lähinnä ostamalla Nokiaa ja muita muotiosakkeita. Välityskulut olivat aika korkeat, taisi olla 16€/kauppa ja mahdollinen tuotto menikin siis pankille. Sitten löysin Seligsonin, jonka rahastoihin lisään pääomaa kuukausittain. Niille kelpaa kymppikin kerrallaan. 

Nettivälitäjäni nykyisin on Nordnet, jonka palkkiotasoa tosin nostettiin muutama vuosi sitten, mutta joka silti on kotimaisista edullisin. Interactive Brokersia ja Lynxiä suosivat isot pojat, mutta koen Nordnetin verohallinnan kannalta helpommaksi. 

Nordnetin kulutasot menevät näin:

"Nordnetin kaupankäyntihinnasto on jaettu neljään tasoon. Maksamasi välityspalkkiotaso määräytyy edellisen kuukauden kaupankäyntiaktiviteetin (kauppojen määrä) mukaan. Palkkioluokka voi olla: 
- Taso 1 (yli 50 kauppaa edellisessä kuussa)
- Taso 2 (11–50 kauppaa edellisessä kuussa)
- Taso 3 (1–10 kauppaa edellisessä kuussa) 
- Taso 4 (0 kauppaa edellisessä kuussa)Palkkiotaso tarkistetaan kuukausittain, jos aktiviteetti on muuttunut (poikkeuksena taso 1, jolla pysyt vähintään kolme kuukautta). Aktiviteettisi mukaan voit siirtyä suoraan jopa parhaimmalle tasolle (portaaton korotus). Alaspäin tasosi voi tippua vain yhden tason kerrallaan (portaittainen aleneminen)..." 


Itse olen tasolla 3 eli teen noin 1-2 kauppaa kuussa, joskus en yhtään.

https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/pricelistFI.html

Suomen Osakesäästäjien Keskusliiton jäsenyys alentaa palkkiotasoa  tasolle 3 kun toimittaa tositteen maksetusta jäsenmaksusta Nordnetiin.

Jokainen päättää itse, minne ryhtyy sijoittamaan. Fiskars, Sampo, Nokian Renkaat, UPM, Elisa, Fortum ja muutamat muut isot ja vakaat yhtiöt näkyvät olevan salkussani. Lisäksi omistan amerikkalaisia kiinteistöyhtiöitä. 

Ennen suoraa sijoittamista kehoitan kuitenkin tutustumaan mahdollisuuteen hajauttaa salkun ydin muutamalla ETF:llä. Itselläni niitä ovat mm. VTI, VWO, PJP, QQQ ja korkopuolella DXSU. Muutamalla saa maailmanlaajuisen hajautuksen. 

Itselläni lienee osuus n. 4500-5000 eri yhtiöstä tuollaisissa pörssikaupankäynnin kohteena olevissa rahastoissa (exchange-traded fund). 

Niissäkin kulujen vahtiminen on tärkeintä. Itse suosin Vanguardia, koska firma on iso ja vakaa, kokonaiskulusuhde (TER-%) on hyvin matala, usein alle o,20% (VTI 0,05!) ja spreadi eli osto- ja myyntitarjouksen väli on pienempi NYSE:ssä kuin pienillä markkinoilla (the difference between the bid and the ask price of a security or asset).

ETF on tarpeen siksi, että Seligsonin tarjonta on kovin kapea ja ETF lisää näkyvyyttä, tietää mitä omistaa. Ulkomainen ETF voi sijoittaa osingot uudelleen tai jakaa osinkoa. Suomen verottaja kohtelee ETF-osinkoa myyntivoittona, eli alempi osinkoverokanta ei koske näitä osinkoja.

Ja sitten kun hyvin hajautettu salkun ydin on valmis, voi ryhtyä pelaamaan satelliittien, yksittäisten osakkeiden kanssa. En usko, että se on kaikille edes tarpeellista. Onhan siinä viihdearvoa enemmän kuin tylsän ideksin seuraamisessa, joskaan varsinaista järkeä yksittäisessä osakepoiminnassa ei ole (Lyhennelmä Marko Erolan teeseistä TÄÄLLÄ). Todellisuudessa hyvin harva sijoittaja kykenee voittamaan indeksin. Itse en ole niin lahjakas tai kyvykäs.

Irtorahaa ja käteiseen verrattavia lyhyitä korkorahastoja kannattaa olla sen verran, että kun kurssit taas jonain päivänä syöksyvät alas, on varaa ostaa halvalla. Aina ne kurssit uudelleen nousevat. Samoin vararahasto, sotakassa siltä varalta että auto hajoaa tai sairastuu tms. Ei tarvitse pakkomyydä osakkeita.

Noin 1000 euroa on minimisumma, jolla mielestäni kannattaa ostoja tehdä.


Esimerkki hajautuksesta. 

Tässä on ostettu 100 kpl VTI ja 100 kpl VWO 11.6.2001. Hajautettu salkku IND (sininen viiva) pärjää hyvin.








Sunday, January 13, 2013




Avaan verhot, näen uuden kuun,
kiirehdin portaita alas jakamaan iloni;
arkoja sanojani ei kuule kukaan,
suvun suusta puhaltaa pohjatuuli.

-Li Tuan




Ohessa listaus tämänhetkisistä osakkkeista ja niiden maantieteellisestä painotuksesta. Korkorahastot ja valtionlainat (Joukkolainat 10,85%, käteinen 1,20% )  eivät tässä näy.

SLG OMXH25 myytiin miltei kokonaan pois, koska tavoitteena on edelleen kotimaisen osakepainon vähentäminen. Tilalle tuli lisäsiivu Realty Income Corp (O) ja VWO: ta. VWO on tähän saakka pelittänyt hyvin ja alhainen TER (0,18%) on sen etuja. En oikein tiedä, onko esimerkiksi EEM yhtään parempi. Ainakin se on kalliimpi.

REIT-osuus on nyt 6,37%. Eri lähteissä kehoitetaan hajauttamaan myös REIT, mREIT ja REIT-hybridipositioita. Tätä täytynee tutkia lähemmin. Toisaalta Realty Income vaikuttaa aika turvalliselta pitkän päälle.

Alustava tavoite sjoitusvarallisuuden kasvulle vuosille 2013 -14 on 100 000 euron ylittäminen vuoteen 2015 mennessä, kun nykyarvo on 58000 euroa.

Tiukkaa tekee. Vaatisi runsaan tonnin kuukausisäästöä noin 9% tuotto-odotuksella.Tällä erää en ole töissä vaan elelen eläketulon varassa. Autokin pitäisi vaihtaa, jos ryhdyn taas ajamaan pitkää työmatkaa "tuotannon" piiriin. Toisaalta, jos autoa ei vaihda, koituu n. 20 k€:n säästö. Nykyinen 2006 vm diedel-Octavia riittää ihan hyvin. Autoa tarvitsemme mökillä käymistä varten.

Veroprosentteja on korotettu ja hiljaiselo sijoituskirjallisuutta ja kaunokirjallisuutta, myös runoja tutkien saattaa itse asiassa tulla halvemmaksi kuin työ, josta menee veroa 51%.


Omistus
Suur-Eurooppa
Amerikat
Suur-Aasia
Paino
(%)
1.01
98.91
0.08
13.07
Fortum Oyj
100.00
0.00
0.00
9.69
PKC Group Oyj
100.00
0.00
0.00
7.48
17.99
21.08
60.93
7.34
Fiskars Oyj
100.00
0.00
0.00
6.61
Okmetic Oyj
100.00
0.00
0.00
6.50
Realty Income Corporation
0.00
100.00
0.00
6.37
UPM-Kymmene Oyj
100.00
0.00
0.00
6.36
Elekta AB
100.00
0.00
0.00
5.58
Nokian Tyres PLC
100.00
0.00
0.00
5.37
Sampo Oyj
100.00
0.00
0.00
3.43
0.00
100.00
0.00
2.75
Elisa Oyj
100.00
0.00
0.00
2.13
1.63
96.98
1.39
1.88
37.63
46.15
16.22
1.39
17.54
20.32
62.13
0.94
100.00
0.00
0.00
0.79
28.63
65.00
6.37
0.43
0.50
99.50
0.00
0.08