Showing posts with label OMXS30. Show all posts
Showing posts with label OMXS30. Show all posts

Thursday, December 5, 2013

Marraskuu plusmiinus nolla; ketunlenkki Orioniin

Vallihauta.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Tästä hiukan tuonnempana.

Marraskuu meni hiljaiselon merkeissä. Portfolioon tallettui uutta pääomaa 2005€, mistä osinkoja valuutanvaihdon ja verojen jälkeen 108€. Osinkoa maksoivat QQQ, MFA ja Realty Income.

Salkun arvo oli lokakuun lopussa 70837€ ja 30.11.2013 jo 73173€.

Tuottoa kertyi vaivaiset 331 euroa eli +0,47%. Tulosta painoi verotussyistä tehdystä MFA:n myynnistä realisoitunut 950 euron tappio.

Vuoden alusta tuotto on nyt +13,3% kulujen ja verojen jälkeen. 

Vuoden alusta salkun arvo on lisääntynyt 15173€ kun pääoman lisäys ja uudelleensijoitetut osingot olivat 7465€. Kuukausisäästö oli alkuvuoden aikana 679 euroa eli tavoitteessa  (500€/kk) olen pysynyt.

Osingot vuoden alusta olivat verojen jälkeen 2250€. Keskimäärin siis 205€, mikä on vallan mukava lisätulo. Ennen pitkää korkoa korolle -ilmiö alkaa toimia ja portfolio pyörii omillaan.
Osinkoverotus nousee ensi vuonna 21%, joten aion siirtää ostoni lisääntyvästi Seligsonin rahastoihin, joskin laadukkaiden osinkoyhtiöiden metsästys jatkuu.

Marraskuu 2013

Osto
DBJX
DBX6
OMXS30
Okmetic

Myynti
MFA, takaisinosto pienemmällä volyymilla.


Kaupankäyntikulut vuoden alusta olivat 474€ eli 0,65% salkun arvosta. Seuraavassa vuoden tulos verrattuna muutamaan indeksiin.



Tapahtunut joulukuussa

Verosuunnittelu jatkui. Myin vajaat 14% tappiolla olleen Realty Incomen kokonaisuudessaan. Realty Incomen arvostustaso on liian korkea, 5% kuukausiosinkoa on leikattu toistuvasti ja näkymä muutenkin on korkojennousun alla vaikea. Turvamarginaali alkaa nähdäkseni löytyä vasta tasoilla 30-31 USD, jolla voisin harkita O:n palautusta portfolioon. Veivauksen kohteena ollut MFA sen sijaan jatkaa, samoin HTA.

Ja se ketunlenkki. 

Kutakuinkin vuosi sitten myin koko Orionin osakekannan hinnalla 20,55€. Nyt olin ostoksilla hintaan 18,67€. Orionin osuus salkusta on nyt 3,8%. Alusta alkaen pidin selvänä, että Orion palaa kokoelmiini, joskin aikaa siihen meni. 

Kun ottaa huomioon hyvän -menetetyn -osingon keväällä 1,30€) voin vain happamana sanoa saaneeni alennusta 58 senttiä. Kim/Tom Lindström kirjoittivat 2012 Nordnetin blogissa:

"Orionin osakekurssi on ollut aina melko tylsä. Kurssi on ollut kuin naulittu samalle tasolle, mikä on ehkä vaikuttanut siihen, että monien mielestä osake on sijoituskohteena mielenkiinnoton. Moni unohtaa kuitenkin yhden ratkaisevan tekijän. Orion on lähes aina jakanut koko tuloksensa omistajilleen. Jos osingot olisi sijoitettu takaisin yhtiön osakkeisiin olisi keskimääräinen vuotuinen tuotto ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 14 prosenttia. Ei hullummin tylsältä sijoituskohteelta." 

Orionin kurssi Nordnetin mukaan viimeisen 3 vuoden ajalta oli tämännäköinen.



Halvemmallakin sitä olisi siis saanut. Orionin oman pääoman tuotto on Helsingin pörssin korkeimpia, P/E<14, P/B tosin yli 5 mutta osinkotuotto 7%. Ostin itselleni kotoisan joululahjan.

Orioniin yhtiönä tutustuin jo vuonna 1972 Pitkäniemen sairaalan amanuenssina. Tuskin on suuri salaisuus, että tämä yhtiö kasvatti tavoille -hyville ja myös vähemmän hyville -kymmeniä vuosikursseja lääkäreitä. 

Trahteeraukset olivat aina laadukkaita ja yhteistyö pelasi. Joku nipo väittää sitä korruptioksi, mutta viis siitä. Monta koulutustilaisuutta ja oppia olisi mennyt ohi ilman tätä suomalaista ylpeydenaihetta, kotimaista lääketehdasta. Monista yhtiön edustajista tuli henkilökohtaisia ystäviä. Pari kurssikaveriani on siellä työssä.  



Hyvää Itsenäisyyspäivää lukijoille.















Wednesday, November 13, 2013

Syyssiivous

Vaahteran lehti
putoaa. Nyt se näyttää
minulle toisen
puolensa, ja varmuuden
vuoksi vielä sen toisen.
- Ryōkan


Salkunhoidollista syistä myin yli 20% tappiolla olleen 655 kpl erän amerikkalaisen kiinteistöyhtiön MFA Financial osakkeita. Tappiota koitui tilapäisesti 920 euroa, jonka voi kuitenkin vähentää vuoden 2013 myyntivoitoista, joita on kertynyt näköjään vuoden alusta noin neljä tuhatta euroa. Summa tuntuu äkkiä arvioiden pieneltä, mutta selittyy tietoisella kaupanteon rajoittamisella. Tästä hiukan lisää tuonnempana.

Vajaan vuoden aikana MFA takoi osinkoja verot huomioon ottaen 514 euroa. Yhtiö maksaa oman ilmoituksensa mukaan osinkoa tämänhetkiseen hintaan suhteutettuna 12,2%. Kun mukaan luetaan vuonna 2013 maksetut erityisosingot vuotuinen osinkotuotto on ollut huikea 22%.

Pohjat on ilmeisesti nähty ja yhtiö on uudelleenjärjestellyt portfolionsa koronnousun varalta lyhentämällä vastuidensa duraatiota ja pienentämällä lainoitusastetta.

MFA palaa parin päivän päästä salkkuuni hiukan pienemmällä painolla. Ajattelin hajauttaa kiinteistöomistuksia osallistumalla Technopoliksen antiin ja tutkin kahta uutta REIT-yhtiötä HTA ja XIN.

Arvio vuoden 2013 myynneistä

Jälkiviisaus on viisauden imelin muoto, sanaili Huovis-Veikko. Vuoden 2013 alusta lähtien myin viisi osaketta ja vähensin yhtä. Jokainen myynti olisi saanut jäädä tekemättä. Tosin XAIN floppasi pahasti ja ARR on liian riskinen salkkuuni, joten se jouti mennä. Yhtiön johtoon ei ilmeisesti voi luottaa. 

Sen sijaan
SLG OMXH25 on lyönyt laudalta monet globaalit indeksit.
DXSU:n myynti oli hätäinen.
Okmetic antoi keväällä tulosvaroituksen mutta on taas kasvu-uralla.
PKC:n vähennys keväällä oli aivan älytön tempaus.

Olen alkanut tulla yhä vakuuttuneemmaksi muun kuin veroteknisen kaupankäynnin tarpeettomuudesta. Vuonna 2012 kaupankäyntikulut olivat peräti 0,93% salkun arvosta ja se kaikki oli tuotosta pois. Tänä vuonna kertymä on huomattavasti pienempi. Sijoitusrahastojen TKA-kulut ovat hyvin pieni osuus salkun arvosta.

Osto-ohjelma 2013-2015

Käynnistän päivittäisiä kulutustavaroita ja energiaa globaalisti jakeleviin yhtiöihin kohdistuvan pitkäaikaisen osto-ohjelman vuosille 2013-2015.

Listalla ovat tutut nimet Coca-Cola, Unilever, PG, JNJ, Exxon ja Cogate-Palmolive. Sen ohella lisään aiempia omistuksia markkinatilanteen mukaan ja myös siitä riippumatta. Ennustaa kun ei osaa.

Salkun osakepaino on erittäin korkea. Korkosijoituksia on vain nimeksi ja käteistä 5%. Ajattelen parhaaksi pitää käteistä varalla mahdollista tulevaa markkinan korjausliikettä ajatellen. Toisaalta markkinoilta pois oleminenkin tulee kalliiksi. Huomaan, ettei kokonaistalouttani hetkauta, vaikka portfolio syöksyisi tilapäisesti vaikkapa 60%. Olen näet taloudellisesti riippumaton, vaikken säästäisi latin latia. Tämä homma tuo verta poskipäille ja saa sykkeen välistä kiihtymään. Nam.-

Tämän vuoden Sijoitus-Invest 13 -tapahtuman motto on: 

Joku nousee aina.




Keskustelua


Blogspotin kommenttiosion julkaisumoottori takkuaa tai sitten en vain osaa käyttää sitä. Laiska sijoittaja on vastannut korkosijoituksia, lähinnä DXSUta koskevaan kysymykseeni:


"Tässä poliittinen, neuvoa-antamaton vastaus :) Aion tankata DXSU:ta jatkossakin kuukausittain minimisummalla eli tällä hetkellä vähän vaajaalla 300 eurolla. Heilunta siinä on kovaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei minua haittaa. Isot riskit, isot tuotot. Tämä siis täydentävänä osana muuta korkoportfoliota johon minulla kuuluu nuo molemmat Seligsonin pitkän koron rahastot. Välillä kehittyvien markkinoiden lainoista oli pakoa kun jenkkielvytyksen lopettamisesta oli huhuja. Jatkossa näitä samoja panikointeja saattaa tulla vastaan ja DXSU saattaa lasketella taas voimakkaasti. Sitä suuremmalla syyllä haluan pitää kuukausisijoituksen, sillä tähtäimeni on tässä kuviossa varsin pitkä. Eikös se ole niin, että pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi ennemmin iloita kurssien laskusta kuin noususta? :) "

kohteessa Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

Hm. Olen harkinnut palauttaa DXSU Nordnetin osto-ohjelmaan. Tuossa on järkeä. Kiitos palautteesta!








Wednesday, November 6, 2013

Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

        Tytöt rannalla. Oulu, Nallikari 2013

Salkun arvo nousi lokakuussa tasolle 70837€. Pääoman lisäys oli 938€. Tuottoa kertyi 1973€ eli +2,87%.
Tuotto vuoden alusta on 13,1% ja vuositasolla P/A% 22,2.

Talletus alkuvuoden aikana on ollut 5223€ (522€/kk) eli viidensadan egen vauhdissa olen pysynyt.

Tankkasin Nokian Renkaita ja tein tavanomaiset ETF-hankinnat Nordnetin kuukausiohjelman mukaisesti (DXBJ, DXB6, OMXS30). Seligson-salkussa lisäsin molempia brandirahastoja ja ostin kokeeksi myös seurantaan Phoenixia ja Phoebusta. Osingot PJP ja Realty Income yhteensä 27 USD.

Uutena asiana ryhdyin seurailemaan Technopolista, jonka kasvutarina on aika vaikuttava. Otin kyytiin 310 osaketta keskihintaan 4,85 ja todennäköisesti osallistun osakeantiin.

MFA on erityistarkkailussa koska se kolkuttuttelee uhkaavasti stoploss-rajaa (-19,2%). Toisaalta pohjat on kai koettu ja osinkotuotto on 11%.

**********************************

Ai niin. 2.11. blogi täytti yhden vuoden.

Sinä aikana olen seurannut markkinoita hyvin tiiviisti. Jos joku  ihmettelee nälkävuoden mittaista blogirollia oikealla sivulla voin kertoa, että aamuisin käyn kertyneet postaukset lävitse. Tietysti luettuani ensin Kalevan, Kauppalehden, Helsingin Sanomat, Taloussanomat, Arvopaperin ja Morningstarin etusivun. Oksaharjun kirjasta on paljon kirjoitettu ja lukemisen arvoinen se onkin. Tärkein opetus on, ettei hyvien yhtiöiden kurssia isommin kannata arvailla.

Tärkeä muutos on myös, että hankin salkkuun lainoitusominaisuuden. Nyt kurssihuipun aikaan sillä ei ole käyttöä mutta onpahan varalla kun 20-30 % korjausliike todennäköisesti helmikuussa 2014 tapahtuu.

Vivun käytöstä kirjoitetaan aika vähän. Voisiko joku asiaan perehtynyt tarttua haasteeseen? Tässä Kai Nymanin juttu velkavivusta vuodelta 2012:

"Yllä olevassa laskelmassa 15% lainoitusaste olisi 70% kurssipudotuksen yhteydessä johtanut pakkomyynteihin ja sijoittajan osittaiseen vararikkoon. Näin olisi käynyt kaksi kertaa viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana ja kolmasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Kannattaa siis olla varovainen. Noin 10% lainoitusaste on melko turvallinen..."











Friday, October 4, 2013

OSTO -Nokian renkaat

Kuva: Wikipedia Hakkapeliitat

Nokian renkaat (NRE1V) antoi tulosvaroituksen aamulla. Pahimmillaan kurssi oli liki 10% syöksyssä, joskin markkinarektio vaimeni päivää kohti. Tankkasin lisää. Oston jälkeen Nokian renkaiden osuus salkussa on 7,2% keskikurssilla 33,39€. Hintava osake on edelleen (P/BV 3,2).

Yhtiön mukaan 

"Venäjän ruplan epäsuotuisa kehitys vuoden 2013 aikana heikentää Nokian Renkaat -konsernin koko vuoden liikevaihtoa arviolta 25 MEUR ja liikevoittoa arviolta 14 MEUR.
Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa kysyntä on elpymässä. Pohjoismaissa Nokian Renkaiden koko vuoden myynnin arvioidaan kasvavan hieman. Keski-Euroopassa yhtiön toisen vuosipuoliskon myynnin arvioidaan kasvavan..."

Pitkällä aikavälillä pidän Nokian renkaita vahvasti kehittyvänä yhtiönä. Sillä on hinnoitteluvoimaa ja hyvä kilpailuasema jakelun ja brändin kautta Venäjällä ja idässä. Se parantaa markkina-asemiaan koko ajan, josta osoituksena on markkina-osuuksien voittaminen kolmannen kvartaalin aikana kaikilla tärkeillä markkinoilla. 

P.S. Olin varannut rahat Exxonin ja Coca-Colan ostoon. Ne saavat nyt odottaa. Käteistä on syytä pitää varalla edelleen. Voi tulla lisää ostopaikkoja meillä ja muualla.

Osto-ohjelma 2013 -14 
(Muistiinpano mielen viereen omaan käyttöön. Saman tapaan merkataan järvellä hyvä kalapaikka tekemällä puukolla pykälä veneen laitaan.)

XOM
KO
MFA
TWO
CTI1V
ARR ??

VTI
WWO
OMXS30





















Sunday, September 1, 2013

Elokuu miinuksella

Onnea me
kumarramme
oikuttelevaa.
Se vähenee
tai lähenee -
ja on puistattavaa!


-Catullus




Globaali hedelmäkori    

Elokuu oli sijoitusmielessä tuulinen. Monenlaista mörköä nähtiin horisontissa ja osakkeiden arvot heiluivat. FEDin toimet huolettivat, samoin Syyrian tilanne näkyy. 

Salkun tuotto jäi niukasti miinukselle elokuussa 2013. Kun salkun kokonaisarvo heinäkuun lopussa oli 64233 euroa, oli se elokuun lopussa 64214 euroa. Talletuksia tehtiin 486 euroa ja tuotto vajosi tasolle yhteensä -0.76%. Nordnet vajosi 0,9%, Seligson hiukan vähemmän.

Salkkutapahtumat:
Osto XACT OMXS30, DBXJ, DBX6
Myynti XAIN.
Osingot MFA, Realty Income, QQQ.

Luettu 
Kim Lindsröm: Puoli vuosisataa pörssin sisäpiirissä. Lindström kirjoittaa helppoa, ymmärrettävää kieltä ja osoittaa vakuuttavasti että sijoittaminen on paitsi kovaa työtä myös vaatii paneutumista ja intohimoa ja on siis enemmän kuin työtä. Onneakin tarvitaan ja pelisilmää. 
Vahva lukusuositus.

Kinski jäi tuumimaan Linströmin vastavirtaa edustavaa arviota Orionista. Hän pitää sitä edelleen vahvasti suositeltavana yhtiönä. Lindström roimii kovalla kädellä muutamia johtajia nimeltä mainiten.

Vuoden tuotot Nordnet +12,27%, Seligson +15,21%.












Nordnet-salkun kehitys elokuussa.






Sunday, May 5, 2013

Huhtikuu niukasti plussalla


Kääpiön kuu on noiduttu uistin.
Sokea vesi vie nukkujan muistin.
Unessa lentää kalojen suku.
Unessa lapsi ei huku.


-Jukka Kemppinen





Huhtikuussa markkina heilui voimakkaasti. Osavuosikatsausten jälkeisten perusteettomien kurssisyöksyjen yhteydessä syntyi monta hyvää ostopaikkaa, joita hyödynsin.

 2013 tapahtui vähäisiä muutoksia portfoliossa. Myin  100 kpl  PKC:n osakkeista kohtuullisella voitolla 24,8%. Pääomaa lisättiin 555 euroa ja osinkoja tuli mukavasti, niin että verojen  jälkeen huhtikuun osinkokertymä on 1418 euroa. Näin pääomaa tuli sijoitettavaksi 1973 euroa.

Dipeistä poimin salkkuun lisää Elisaa, Fortumia ja UPM:n osakkeita. Uusina salkkuun tulivat Nordnetin kuukausiostoina XAIN, DBXJ ja DBX6 ja lisäys Ruotsi-ETF:ää. Tuotto raapi nollatasoa, mutta pinnisteli tasoon +1,23%,  kun taas kokonaisarvo kasvoi huhtikuussa tasolle 63754€ oltuaan huhtikuun alussa 62428€. Salkun arvo lisääntyi vuoden alusta 9,61%, joskaan tuotto ei ole suurempi kuin 4,36% 1.1.2013 alkaen.




Salkku konaisuudessaan.



Salkun allokaatio: ydin, kiinteistöt, aivan pikkuruinen korkopositio ja osakepoiminnat.


Ja ettei totuus unohtuisi, huolimatta kitkuisista, suurin piirtein indeksiä seuraavista tuottoluvuista sijoitusomaisuuden arvo on lisääntynyt muutaman vuoden aikana vakuuttavasti. Lainoista ja luottokorteista luopuminen, nettivälittäjä,  maltillinen kaupanteko ja hajautuksen miettiminen ovat auttaneet. Tästä on hyvä jatkaa.








Friday, April 5, 2013

Verot köyhälistön verta juo





Pitääkseen muut paikalliset sotilaskomentajat uskollisina, Tang-keisarit joutuivat myöntämään heille erinäisiä etuuksia. He saivat perustaa omia joukko-osastojaan, kerätä veroja ja tehdä komentoasemastaan perinnöllisen. Rajaseutuja valvovista keisarillisista komissaareista tuli lähes itsenäisiä keskushallintoon nähden, ja he alkoivatkin kutsua alueitaan "valtioiksi". Talonpoikaiskapinat nopeuttivat Tang-valtion hajoamista.


Wilkins, Schultz, Linduff: The Chinese Imperial City of Chang'an (7-8th Century A.D.) University of Pittburgh.












Hallituksen uudet osinkoverolinjaukset nähtiin eilen. Kokonaisuutena prosessi oli kovin sotkuinen, mutta lopputulos piensijoittajan kannalta lohdullisempi kuin aiemmin kaavailtu. 

Kaikkineen tämä osoittaa, miten epäluotettava sopimuskumppani valtio on. Edellinen vastaava tapaus oli PS-tilille säästävien pettäminen nostamalla varojen nostoikää 63 vuodesta tasolle 68. Tämähän romutti koko PS-tilien idean.

Pankkien tarjoamista eläkevakuutuksista Kinski haluaa varoittaa vielä erikseen, samoin kuin erilaisista korkeakuluisista rahastoista. Epäilemättä ne ovat hyvä binses meille, jotka omistamme niitä pankkeja.

Päivitys Nordnetin ETF -kuukausisäästämisohjelmaan

Omistan kiinalaisia yhtiöitä VWO:n kautta, jonka osuuksia tulen lisäämään tasaiseen tahtiin. Niinpä vaihdoin Nordenetin kuukausikoriin DB X-Trackersin Japani-osuuden.

Listalla ovat nyt XAIN (Indonesia), DBX6 (Brasilia), XACT OMXS30 ja elpymässä oleva Japani (DBXJ). 












Thursday, March 14, 2013

ETF-kuukausisäästäminen Nordnetissa



Kun ihmiset kokoontuvat joen partaalle
ja ylistävät lauluillaan elämää
minä palaan varmuudella yksin
autiolle, tyhjälle vuorelle.

-Hai Zi






Lueskelin aamutuimaan Thomas Brandin blogia Nordnetin maksuttomasta ETF- kuukausisäästämisestä ja hoksasin, että ostot jotka kohdistuvat ruotsalaiseen XACT OMXS30 ETF-paperiin kannattaa toden totta automatisoida ja panna samalla Saksaan ja Kiinaan pieni siivu myös. Panin nyt alkuun muutaman kympin pohjiksi. Tällä yhdistelmällä TER on komea 0,22%, mikä pärjää Vanguardin indeksiosuusrahastoillekin. Spreadi mahtaa olla isompi?

Katsotaan kuinka tämä alkaa toimia. 

Toistaiseksi listalla ovat kahden suuren eurooppalaisen ETF-liikkeeseenlaskijan (Deutsche Bank X-trackers ja BlackRock iShares) ETF-tuotteita. Suomalaisasiakkaiden ETF-valikoimasta löytyy lisäksi myös muutama ruotsalaisen Handelsbankenin XACT:n ETF-tuote. Valittavana on itse rakennettu (mutta korkeintaan neljästä) ETF:stä muodostuva kuukausisäästösalkku tai Nordnetin valitsema toistaiseksi kahdesta ETF:stä muodostuva “mallisalkku”.

Omaa viritystäni tutkin vielä. Kiinnostavia ovat Afrikka, Vietnam, Indonesia, Latinalainen Amerikka ja muut reuna-alueet.


ARR

Sitten pari sanaa Armour Residential REITista. ARR ilmoitti alentavansa kuukausittaista osinkoaan tasolle 0,07USD, mikä aiheutti kurssissa liikehdintää ja huolestumista. Kurssireaktio on palautumassa ja Kinski jää seuraamaan tilannetta (HOLD).














Kotimaisista kiinteistöyhtiöistä seurannassa on Citycon.