Showing posts with label Hai Zi. Show all posts
Showing posts with label Hai Zi. Show all posts

Thursday, October 3, 2013

Tilinpäätös Q3 2013 - Ohutta yläpilveä

syksy ohi väläyksessä

hyvän sadon saaneista maalaiskylistä

 ei näy jälkeäkään


-Hai Zi




Lokakuu on alkanut intiaanikesän merkeissä. Huolimatta monenlaisista uhkakuvista käänne parempaan näyttäisi olevan käsillä, vaikka makrotalouden puolelta tulee solkenaan huonoja uutisia yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Oulussa Renesas Mobilen ilmoitus taas uusien yt-neuvottelujen alkamisesta ei pahemmin yllätä mutta ei kai voi olla vaikuttamatta ilmapiiriin. Kuinka paljon on mahdettu tutkia yhtiöiden sisällä jatkuvan epävarmuuden negatiivista vaikutusta työn tuottavuuteen?

Ainakin vanhaa Nokiaa läheltä seuranneena sai selvän käsityksen muutoksesta, jonka seurauksena työpaikalla samat makuupusseissa yöpyvät koodaajat, jotka viikonloppuisin hioivat tiimitaitoja ja olivat hehkua ja intoa täynnä sekä ylpeitä omista tuotoksistaan riutuivat jatkuvassa myllytyksessä harmaankalpeiksi ja mörkeiksi puurtajiksi, joiden ainoa tavoite oli pitää pää visusti saavissa, ettei viikate vilahda. Arviointiprosessi täydensi tuhotyötä.

Leikkisästi ja hirsipuuhuumoria viljellen todettiin Oulussa olevan kaksi isoa työnantajaa: Nokia joka polttaa ihmiset loppuun ja Merikosken kuntoutuskeskus, joka elvyttelee näitä Kelan piikkiin.

Sijoitussalkun kolmas kvartaali on sujunut vauhdikkaasti. Jo oli aikakin. Q1 ja Q2 menivät mollivoittoisesti mutta nyt helpottaa.

Salkun tulos syyskuussa oli 5,2% ja koko Q3 tuotti +8,5%. Alkuvuoden tulos on kohtuullinen +9,6%. Annualisoitu Nordnetin salkun  tuotto on +15% ja Seligsonin salkun +16%.  Volatiliteetti kuukausi- ja vuositasolla on laskenut noin kymmeneen prosenttiin.

Osto:

DBXJ
XACT OMX30
CTY1S

Myynti: ARR. Myynnistä lisää aiemmassa päivityksessä.

Osingot Q3            565
Lisätty pääoma   1000

Vuoden alusta uutta pääomaa on lisätty kutakuinkin tarkkaan 500 euroa kuussa ja vuositasolla 691 euroa kuukausittain. Tavoitteessa on pysytty. Portfolion kokonaisarvo 30.9.2013 on 67946€.

Osingot vuoden alusta                       2618€.
Osingot 1.10.2012 -30.9.2013            2773€.

Suunnitelmaa

Nordnetissä on 1.10. -20.10.2013 menossa USA-kampanja, jossa pääsee alennetulla palkkiolla kiinni muutamaan  alan markkinajohtajaan. Kinskin kiikarissa on nyt XOM, joskin myös Coca-Cola houkuttelee. Saisi Team Alphan jalalle. Realty Income salkussa jo onkin.

***********************************************

Kuvatekstin haikeat säkeet kuuluvat kaikkien kiinalaisten hyvin tuntemalle, nuorena kuolleelle Hai Zille (”Meren poika) jonka oikea nimi oli Zha Haisheng. Hän kirjoitti  runonsa kuuden vuoden aikana vuosina 1983–1989. Hai Zin tekstit ovat ihmetteleviä ja kuvailevat maailmaa mystisestä näkökulmasta. Hai Zi teki suisidin menemällä junan alle 25-vuotiaana, vain muutamaa kuukautta ennen Taivaallisen rauhan aukion verilöylyä toukokuussa 1989.






















Wednesday, July 3, 2013

Alkuvuosi miinuksella humputtelun takia

täällä aurinko iskee suoraan ihmisten selkiin 
mutta öisin kuu imee 
ihmisten kasvot itseensä

- Hai Zi






Kevät ja kesä ovat olleet kiivasvauhtisia reaalielämän puolella, joten salkun raportointi on jäänyt retuperälle. Keväällä vietimme kivan mutta kalliin loman Hollannissa, missä ainakin Amsterdamin hintataso aiheutti lompakkoon edelleen tuntuvan loven. Ehkä olemme liian maalaisia loistohotelliin, jossa henkilökunta teki asennon aina kun onnuimme paikalle, aamulla oven rivassa oli Financial Times ja kotihengetär kyseli kolmesti päivässä, onko kaikki ihan varmasti hyvin. Kalja oli naurettavan kallista ja annokset kuin kärpäsen lika isolla lautasella.
Jos tuo on rikkaiden elämää, mieluummin möyrin mökillä, jossa vesi kulkee kun Kinski juoksee.                        

 Sijoitussalkussa on alkuvuoden aikana ollut pientä liikettä. Touko- kesäkuussa pelot korkotason nopeasta noususta saivat varsinkin riskisimmät  kiinteistösijoitukset syöksymään ja irrottauduin hallitusti Armour Residential REITistä (ARR), jonka tase vajoaa ja yhtiö saattaa olla todellisissa vaikeuksissa. Heiluntaa salkkuyhtiöissä on ollut muutenkin.

REIT-rintamalla MFA ja Realty Income jatkavat prskuttamistaan pienen notkon jälkeen. Suomesta otin kyytiin Cityconin ja seurailen myös Technopolista; samoin tuumin lisäostoja MFA:sta.  Pahaksi onneksi käteistä ei kesädippiä varten ole -syynä visan vinguttelu Amsterdamissa.

Kohdassa muut asiat Nokiasta on paljon ollut puhetta mutta NSN:n osto ei taida enää pelastaa, varsinkin jos myös Oulun tehdas myydään bulvaaneille, mikä olisi kehitysyksikölle lopullinen niitti ja älyttömyyden huippu. Ääliörallin emmeet kuitenkin saatiin kasaan. Epävakautta Nokialta on totuttu näkemään sen(kin) jälkeen kun "Seppo" on hypännyt lautalle. Technopolis otti ilmeisesti turhaan osumaa Renesasin lopettamisuutisen takia. Talvivaara menee omaa surullista tietään, joten sepä siitä. Onko kymmenen vuoden kuluttua pörssissä en uskalla sanoa.

Nettotulos tammi-kesäkuusta jää lievästi plussalle, mutta kun rehellisyyden nimessä pannaan mukaan kulutusvelka, tappio on -2,49%. Kun katsotaan annualisoitua tuottoa, se näyttäisi olevan Nordnetin puolella 13% ja Seligsonin salkussa 14%.





                                                                                                                       
















Nordnet.









Kevään osinkokertymä oli jo mukavasti 2076 euroa, mistä verojen jälkeen jäi uudelleen sijoitettavaksi 1668 euroa. Kuukausikertymä on nettona 278 egeä, mikä alkaa jo tuntua, jos siistimmin eläisi. Lisäksi kuukausisijoitus jäi noin 564 euroon ja sillä tasolla jatkan. Nordnetin ETF-sopimus on edelleen voimassa. Nyt vietetään kesää Oulujärven maisemissa ja annetaan rahan tehdä työtä.                                                      

                                                                                                                                                                     


Jos joku ihmettelee, miksi asetan sijoitusomaisuuden osaksi luottokorttivelan, syy on seuraava: se kuuluu osaksi sijoitustoimintaa. Kokeilimme vallan piruuttamme, osaammeko myös tuhlata niitä säästettyjä pennosia. -saada elämään säihkettä ja glamouria... Kyky hyödyntää saavutettuja varoja lienee myös kyky. Elämä ei ole pelkkää kituuttamista.

Kun  (ja jos) on varaa.