Showing posts with label Avainluvut. Show all posts
Showing posts with label Avainluvut. Show all posts

Thursday, October 22, 2015

Oriola-KD Q3 2015. Myrskyn mentyä

     Kirkastuvaa lännestä.

Oriola-KD on lääkkeiden vähittäis- ja tukkukauppaan keskittyvä suomalainen pörssiyhtiö. Yhtiö toimii tehokkaana ja luotettavana kanavana lääkevalmistajien ja kuluttajien välillä Pohjois-EuroopasOsa. Yhtiö harjoittaa lääkkeiden vähittäiskauppaa eli apteekkitoimintaa Ruotsissa, verkkoapteekkiliiketoimintaa Latviassa ja lääkkeiden tukkukauppaa Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa. Lisäksi yhtiöllä on terveys- ja hyvinvointituotteiden markkinointiliiketoimintaa Suomessa ja Baltian maissa. 

Olen kirjoittanut Oriolasta keväällä  Katumuspilleri tehosi käänneyhtiöön. Tuolloin pohdiskelin, onnistuuko Oriola tekemään käänteen ja vakauttamaan kulkunsa. Siltä alkaa näyttää. Osallistuin keväällä myös antiin.

Tässä alkuvuosi.

"Taloudellinen kehitys tammi-syyskuussa 2015

Liiketoiminnan volyymiä kuvaava laskutus kasvoi 7,1 (laski 2,1) % ja oli 2404,2 (2245,5) miljoonaa euroa.

Liikevaihto kasvoi 0,9 % ja oli 1205,5 (1194,6) miljoonaa euroa.
Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä kasvoi 3,0 % ja oli 62,4 (60,5) miljoonaa euroa.

Käyttökate oli 62,1 (59,5) miljoonaa euroa.

Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 45,5 (44,0) miljoonaa euroa.
Liikevoitto oli 45,3 (42,9) miljoona euroa.
Liiketoiminnan nettorahavirta oli 55,1 (-19,2) miljoonaa euroa.
Tilikauden tulos oli 32,1 (28,5) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos oli 0,18 (0,17) euroa."

Oriola esitteli uutta strategiaansa elkuussa 2015. 

Strategiaa perusteltiin liiketoimintaympäristön muutoksella, missä kuluttajat ovat entistä vaativampia ja tottuneita asioimaan 24/7-maailmassa, sähköisten palveluiden tarve kasvaa ja lääkemarkkinoiden toimijoiden roolit Smuuttuvat. Strategian ytimessä on edelleen tarkoitus toimia linkkinä lääkeyritysten ja kuluttajien välillä, mutta perinteisen lääkejakelun ja apteekkitoiminnan ohelle yhtiö aikoo kehittää uusia lisäarvopalveluita (ml. verkkokauppa) kuluttajille, sairaaloille, terveyskeskuksille ja muille alan toimijoille.


Oriola satsaa verkkopalveluiden ja logistiikan parannukseen 20 miljoonaa.

Viivoitinanalyysilla eps 2015e on 0,24 ja osakekohtainen osinko 0,13. Osingonjakosuhde 54%, yield 3,17% nykyiseen kurssiin laskettuana, Oma keskikurssi on 3,74, Rauhallinen ja tätä nykyä vakaa kasvu jatkunee seuraavinakin vuosina, jos hyvin menee. 

Tärkeintä on, että Venäjän harharetki loppui ja saadaan aitoa voitollisuutta, jota joku oligarkki ei mätä naamaansa. Lisään tätä kun saumaa tulee. Nyt osuus salkussa 1,1%.

Muita osavuosikatsauksia (Fortum, Kone, Wärtsilä) tutkailen parhaillaan ja ehkä lausun jotain myöhemmin.



























Sunday, April 5, 2015

Maaliskuun tulos ja Q1 2015


                                   -  Sinistä valoa

Lisääntyvällä epäuskolla seuraan salkkuni oman pääoman kehitystä kevään aikana. 
Nousuprosentit ovat sellaisia, että hieman hirvittää. Tai sitten ei. Päätalon kielessä tätä sanottaisiin entiian pelaamiseksi.  

Mikä on liian hyvää ollakseen totta ei ole totta ja prosenteilla eivät elä muut kuin tilastonikkarit ja entiianpellaajat eli spekulantit. Toinen hyvin ivallisesti kaikenlaiseen veikkaamiseen suhtautunut kirjailija oli Pentti Haanpää.


Dollarin kallistuminen, öljyn hinnan lasku, yleinen kurssinousu ja osinkokiima  yhdistettyinä maltillisen velkavivun käyttöön ovat hemmotelleet salkkuani tavalla,  joka antaa aavistella, että näin ei voi jatkua tai sitten jatkuu vain. Kuka tietää. Entistä nöyrempänä alan tunnustaa kaikenlaisen sattumanvaraisuuden liittyvän elämään. Ei sitä tiedä missä puussa se piru istuu. Mahdollisesti omassani, tämän näppäimistön äärellä juuri nyt.

Alempana on linkki salkkuyhtiöiden tunnuslukuihin.

TUNNUSLUVUT

Arvostustasot ovat kohtuullisia ja vain muutama kallis yhtiö on mukana, mielestäni ansiosta kallis. On syytä huomata, että kun kyseessä on REIT, P/E-luvusta ei ole juuri haaraa.

Shillerin PE Ratio on joka tapauksessa nyt hyvin korkealla tasolla, peräti  63.9% korkeammalla kuin SP-indeksin pitkäaikainen keskiarvo.  Alan kääntää katsetta Eurooppaan ja varmuuden vuoksi etf-muodossa.

Uusi hankinta ja ostosuunnitelma

db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET     1,01 %

DXET sisältää todella hienoja yhtiöitä ja TER on vain 0,10%,


_______________________________________________________________________________


Tuloslaskelma Q1 2015 ja vuosi takautuvasti



Salkku 31.3.2014                                78414
Salkku 1.1.15                                      90322  

Salkku 31.3.15                                   112610 

Arvon muutos 1 vuodessa                 34196     ( +43,6 %)


Talletukset  2015 Q1 aikana:                          2529 

Osingot (netto) sijoitettu uudelleen                 1177 


Salkun oman pääoman kasvu yhteensä         22288 
               
Salkun oman pääoman kasvu Q1 15 (pl. osingot)     21122           (+ 27,0 %)


TUOTTO Q1  15   20,6 %

Vuoden aikana uudelleensijoitetut osingot   5003
        -"-   uusi pääoma                                      8671

TUOTTO 1 vuosi (osingot pl.)                        26,1%

Suurin osa salkun yhden vuoden tuotosta kehittyi ykköskvartaalilla 2015.

______________________________________________________________________________

Talletusten tarkastelua

Maaliskuu 2015                            900
Q1  2015                                      2529        ( 843e/kk)

Talletus 1 vuoden aikana takautuvasti       8671                     ( 723e/ kk)
Talletus 2 vuoden aikana  takautuvasti     18112                    ( 754e/ kk)

Säästöaste nettotuloista oli vajaa viidesosa, mikä on tyydyttävä taso.


Vuosittaiset brutto-osingot    
(Q1 15                                                    1429)

1 v      (4/14-3/15)                                    6215
2 v     (4/13-3/ 14)                                    3315
3 v      (4/12-3/13)                                    1707

Osinkoraportti maaliskuu 2015


Osinkokertymä vuosittain (brutto)


TUOTTO JA AIKA

Seuraavilla tuottokäyrillä on paitsi viihdearvoa, myös vihjeitä siitä, että hyvä ja kannattava yhtiö peittoaa kaikki indeksit.  Hötkyilyn välttäminen ja kaupanteosta pidättäytyminen kannattaisivat. 

Salkun eräiden osakkeiden ja rahastojen tuotto 3 vuoden aikana Morningstarin salkkuohjelman mukaan.



Salkun historiallisiksi tuotoiksi Morningstar väittää seuraavaa:



Eri indeksien ja yhtiöiden tuotoissa on selviä eroja ajan kuluessa.
Kymmenen vuoden seurannassa tuottoisin olisi ollut Kone. Toisena pitkäaikaisena menestyjänä näkyy olevan PJP eli PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF

Nokian renkaiden kiri näkyy jyrkkänä kulmakertoimena.

Osuudet salkussa:

Nokian renkaat                                                                      11,33%
Kone OYJ                                                                                7,76%
db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET                        1,01%
Vanguard Total Stock Market ETF         VTI                            6,51%
OMX Nordic 40                                                                         4,39%
PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF PJP                  2,99%

Ei myynneille kesken nousun

Ainakin toistaiseksi sanon jyrkän ei primitiiviselle halulle "kotiuttaa voitot". 

Lisäilen talletuksia ja teen pieniä lisäyksiä pohjoismaisiin superrahastoihin. Käyrästössä OMX Nordic 40 edustaa osapuilleen nykyistä superrahastojen yhteenlaskettua osuutta (4,39%).

Odotan mahdollista laskumarkkinaa rauhallisesti ja valmiina jatkamaan osto-ohjemia, jotka tyssäsivät alkuunsa hillittömien kurssinousujen vuoksi,

Ostoslista

DXET
Oriola
Vaisala
Wärtsilä

Salkun nykytilaan täältä.

Jakauma kuvassa alhaalla.



Hyvää Pääsiäistä !



















___________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 738






Monday, February 2, 2015

On se Kone


                                                      Ylös vai alas?

Aloitin kansainvälisen hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneen osto-ohjelman kutakuinkin tasan vuosi sitten  -epäröiden tosin. Kautta historian yhtiötä on pidetty kalliina. Sitä se onkin. 

Ostojen hajauttaminen liki vuoden jaksolle kannatti. Keskihinta on nyt 30,37€ ja voitolla ollaan +30%.  

Osuus salkusta on toiseksi suurin eli 9%. 
Nokian Renkaiden kanssa Kone pitää suurimman yksittäisen osakeomistuksen paikkaa vuorovedolla. 

Tulos 2014

Koneen tulos oli jälleen hyvä. Tilaukset, liikevaihto ja voitto kasvoivat. Oman pääoman tuotto ROE oli huimat 41%. Osinkoehdotus on 1,20 euroa. Lisäosinkoa pidetään mahdollisena, sillä tase on vahva ja velkaa ei juuri ole. Omistaja-arvon kasvattaminen siis sujuu. Johto on tehtäviensä tasalla. Pääomistajasuku on mukana vahvasti ja uusi CEO on näyttönsä antanut.



KONE yrityksenä

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. 


KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. 

Vuonna 2014 KONEen liikevaihto oli 7,3 miljardia euroa ja vuoden 2014 lopulla henkilöstömäärä yli 47 000. 

(Kone. Kotisivu)

Heti tuoreeltaan analyysipalvelu Inderes arvioi arvostuksen jo menneen överiksi ja  kehottaa vähentämään.

"Korkea arvostus nostaa osakkeen riskejä Osakkeen arvostustaso on mielestämme erittäin korkea. Osakkeen 2015e EV/EBIT on vajaat 17x ja EV/EBITDA vajaat 16x. Nämä kertoimet ovat haastavia sekä absoluuttisesti että suhteessa verrokkeihin. Arvostuksessa rajat alkaa mielestämme tulla vastaan, vaikka Kone on erinomainen yhtiö. 

Nykyinen arvostustaso ei kestä heikkouden merkkejä, jotka voisivat johtaa preemion supistumiseen ja painaa osakekurssia alaspäin."

Avainluvut Inderesin mukaan:






Thomson Reutersin keräämä konsensusennuste on jonkin verran optimistisempi. Osakekohtaisen tuoton arvioidaan lisääntyvän tasaisesti lähivuosina. Osinkojen kasvu on ollut 25% viidessä vuodessa.

Konsensusennuste kurssiksi on 35,30.


Osinkosuhteen ennuste Reutersin mukaan



Kone ohjeisti vuoden 2015 liikevaihdon kasvun olevan 6-9 % vertailukelpoisin valuuttakurssein ja liikevoiton olevan 1130-1230 MEUR olettaen, että valuuttojen muuntokurssit pysyisivät suunnilleen tammikuun 2015 keskimääräisellä tasolla. 
Ohjeistus sisältää siis euron heikkenemisestä tulleen positiivisen vaikutuksen. 

Omat toimet


Vastoin analyytikkojen - mielestäni lyhytnäköisiä -ennusteita ja suosituksia pysyn Koneen tyytyväisenä omistajana. Pidän Konetta Suomen pörssin helmenä. On mukava olla kyydissä. Lisäksi olen alkanut vihdoin tajuta sivuille vilkuilun tarpeettomaksi. 

Lyhyesti: koska ajoittaminen on mahdotonta eikä koskaan tiedä, mitä tuleva tuo, on parasta satsata laatuun. Muuhun köyhällä ei ole varaa -saati rikkaalla.

Silti, mikäli jonkin markkinahäiriön tai korjausliikkeen vuoksi osake halpenee olen valmis lisäämään osuutta salkussa. Kiinan tuleva kehitys määrittelee paljon. Toisaalta jokseenkin suhdannevapaan, pitkillä sopimuksilla tehdyn huoltotoiminnan osuuden lisääntyminen tukee hyvää kehitystä. 




P.S. Mielenkarvaudekseni lukaisin aiemmassa linkissä olleen maininnan UPM:n myynnistä. Aivan tolkuton tempaus!

 "Samalla kevennän yli 10 % osuuteen noussutta UPM Kymmene omistusta hieman." 












Thursday, January 29, 2015

Wärre

Three new escort tugs for Norway’s Østensjø Rederi will feature 6-cylinder 34DF dual fuel engines by Wärtsilä and a customized Wärtsilä LNGPac gas storage and supply system. Robert Allan image via Wärtsilä
Wärtsilän tulos on monelle pettymys. 
Vielä parempaa odotettiin. Vahva tilauskanta ja hiljakseen kasvava osinko ja aleneva osinkosuhde tukevat osaketta, joskin nykyinen hinta (41,00€) on vaikea ylläpidettävä. Ohjeistus on ilmeisen varovainen. Tankkaus laskevaan hintaan lienee siis mahdollista. Olen sangen tuore Wärre-fani ja tarkoitukseni on pysyä sellaisena.
Koska hinta on se minkä maksan ja arvo, minkä saan, omistus lisääntyy ajan oloon. Nyt osuus salkussa 1,2%. 

HOLD/ LISÄÄ. Hyvä!
"Wärtsilän kehitys oli hyvä haastavista markkinaolosuhteista huolimatta. Liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät odotustemme mukaisesti. Liikevaihto kasvoi neljä prosenttia pitkälti vahvan neljännen neljänneksen ansiosta."
"Wärtsilä odottaa vuoden 2015 liikevaihdon kasvavan 0-10 prosenttia ja kannattavuuden olevan 12,0-12,5 prosenttia.".
"Vaikka alusten tilausaktiviteetti hidastui vuoden aikana, kaasunkuljetusalusten tilaukset olivat vahvalla tasolla ja erikoistuneelle tonnistolle oli edelleen kysyntää. Tämän seurauksena Ship Power -liiketoiminnan tilauskertymä kehittyi hyvin. Olen erityisen tyytyväinen, että saavutimme kasvutavoitteemme huoltoliiketoiminnassa. Neljäs vuosineljännes oli kaikkien aikojen vahvin, minkä johdosta Services-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi viisi prosenttia vuonna 2014",

KESKEISTÄ NELJÄNNELTÄ NELJÄNNEKSELTÄ 

- Tilauskertymä kasvoi 14% 1.522 milj. euroon (1.334)
- Liikevaihto kasvoi 10% 1.549 milj. euroon (1.403)
- Tilaus-laskutussuhde 0,98 (0,95)
- Liiketulos ennen kertaluonteisia eriä 196 milj. euroa, eli 12,7% liikevaihdosta (211 milj. euroa eli 15,0%)
- Tulos/osake 0,60 euroa (0,74)
- Liiketoiminnan rahavirta 212 milj. euroa (317)
KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA TAMMI-JOULUKUU 2014 

- Tilauskertymä kasvoi 5% 5.084 milj. euroon (4.821)
- Liikevaihto kasvoi 4% 4.779 milj. euroon (4.607)
- Tilaus-laskutussuhde 1,06 (1,05)
- Liiketulos ennen kertaluonteisia eriä 569 milj. euroa, eli 11,9% liikevaihdosta (557 milj. euroa eli 12,1%)
- Tulos/osake 1,76 euroa (1,98)
- Liiketoiminnan rahavirta 452 milj. euroa (578)
- Tilauskanta kasvoi 5% ja oli kauden lopussa 4.530 milj. euroa (4.311)
- Osinkoehdotus 1,15 euroa/osake











Monday, January 5, 2015

Vuosi 2014


                          -  Kajastaa jo

Joulukuussa salkun tuotto laski 3,3 %. Talletin 993 euroa. Koko vuoden aikana  talletuksia  kertyi kaikkiaan 9555 euroa, mikä vastaa 786 euron keskitalletusta kuukautta kohti. 

Tuotoksi siunautui monien käänteiden jälkeen + 7,4%.


Salkun oman pääoman arvo oli 31.12.2014  yhteensä 90322 euroa, 

vuoden 2013 lopussa se oli 75204 euroa.

Salkku 31.12. 2014 


Nordnet    82 749

Seligson     7 573

Yhteensä 90322


Talletus yhteensä 9555€


Tulos  5563 €             ~   +7,4 %


Osingot toivat nettona 4307 euroa. 


Salkun tulos syntyi siis pääosin osingoista ja kaiken kaikkiaan suoritusta ei voi pitää häävinä, varsinkaan kun salkun sisällä runsaan 6000 euron Seligson-indeksisalkku tuotti +24%. 

Tässä sen kokoonpano.




Nordnetin salkkuraportointia muutettiin mielestäni huonompaan suuntaan. 

Aiemmin omaa tulosta pystyi vertaamaan useaan indeksiin, mutta nyt vain yhteen kerrallaan. 


Alla vuoden vuoristorata. Kauhun paikkoja riitti. Voitin OMXH25:n hienoisesti, samoin OSEBEX:in ja DAX30:n. Nasdaq100:kanssa kävi heikommin.

Mauno Koivisto sanaili jo 1978 kirjassaan Väärää politikkaa: "Talouspolitiikka on aina väärää, kysymys on vain siitä kenen kannalta ja miltä kannalta." 






Seuraavassa on Morningastarin piirtämä graafi koko salkun ja suurimpien sijoituksen tuotosta. Graafi on vain suuntaa antava ja kuvaa myös, miksi hajautus on tarpeen.





Seuraavassa 10 suurimman osakesijoituksen tunnuslukuja.  Nämä kaikki Nokian renkaita lukuunottamatta ovat myös tuottaneet hyvin vuoden 2014 aikana. 







Maantieteellinen jakauma.




Koko salkun arvon nousu vuodessa oli 20,1% (15118€ ).  

Tässä viiden vuoden seuranta.

Kulutusluottovelat ovat vaihtuneet pieneen kasvavaan pottiin. Parin vuoden takainen 


muistelma täällä.


Kertauksen vielä osinkojen kasvu.


















Friday, January 2, 2015

Verospekulaatio ja osto: AVANCE



Tein pienen veivin loppuvuodesta verokarhun kiusaksi. Onko siinä muuta järkeä kuin että lähtee kaupoille vastaisuudessa kutakuinkin oikeasta hinnasta, en tiedä.

Myin osan Avance Gas Holdingin osakkeista tappiolla ja ostin ne nyt takaisin. Kiire melkein tuli kun yhtiö ilmoitti omien osakkeiden osto-ohjelmasta ja kurssi on nousussa. Paino salkussa on nyt 1.30 %.

Osto: AVANCE 70 kpl a' 106 NOK. 

E24.no -sivustolla on näppärä analyysityökalu mm. avainluvuista, josta linkki tässä ja kuvaa alla.







Öljyn hinta kurittaa tätäkin käsittääkseni hyvää yhtiötä. Moni muukin tulokas on saanut Oslon pörssissä selkäsaunan.