Showing posts with label Aktiivinen sijoittaminen. Show all posts
Showing posts with label Aktiivinen sijoittaminen. Show all posts

Sunday, November 2, 2014

Lokakuu tuli ja meni. Blogi täyttää kaksi vuotta




Blogista

Marraskuun toinen päivä vuonna 2012 oli merkittävä päivä sijoittajan taipaleellani. Tuolloin aloitin pitkän pähkäilyn jälkeen julkisen sijoituspäiväkirjan pitämisen. Alusta pitäen blogin saama palaute on yllättänyt. Olen saanut pelkästään kannustavia ja ymmärtäväisiä viestejä.

Kun tämä aluksi yksityiseksi päiväkirjaksi aiottu blogi  täytti vuoden olivat tunnelmat rauhalliset. Nyt toisen vuoden merkkipaalun kohdalla puksutellaan eteen päin rajummassa aallokossa. Keli on kova.

Blogi on saanut suosiota. Yleisesti ottaen kyseessä on silkan amatöörin kirjaus opinnoistaan, tuumailuistaan ja toilailuistaan. Jos joku löytää viihdearvon lisäksi joitakin ideoita tai uusia ajatuksia, hyvä niin. Pientä yhteisöllisyyttäkin on syntynyt.

Käyntejä blogissa on yli 95000, mikä on enemmän kuin osasin odottaa. Kautta aikain suosituin käyntikohde on ollut Portfolio-sivu ja suosituin teksti on juttu Nordnetin kuluttomasta   Suomi 25 -rahastosta.

 Alkuvaiheen runoilu on saanut väistyä arkisten huolten alla, mutta kaksivuotiaan kunniaksi pieni silmäys vanhaan Japaniin. (Lähteenä olen käyttänyt milajan mainiota J-Blogia.)


"...Haikun erityispiirteitä ovat yksinkertaisuus ja säästeliäs kuvakieli, mutta haikut ovat kaikkea muuta kuin helppotajuisia. Monet japanin sanat ovat moniselitteisiä, ja useilla erimerkityksisillä sanoilla on lähes identtinen kirjoitusasu. Sillä, mitä jätetään sanomatta, on yhtä suuri merkitys kuin sillä, mitä sanotaan. Sanoja jätetään tarkoituksellisesti pois:
Pilvien huiput
ovat sortuneet mureniksi –
kuutamoinen vuori
(Matsuo Bashō)

Siinäpä sijoittajan kokemia ailahduksia mahanpohjassa, kun volatiliteetti röykyttää ja kuviteltu konkurssi kolkuttaa portilla.  

Elämä kantaa pienistä kolhuista huolimatta ja vastoinkäymisen voi nähdä kuun valaisemana vuorena. 

Ja penninvenyttäjäkin voi olla herkkätunteinen hölmö. Ruusujen kasvattamisen ohella sijoitustoimet ovat parasta ja opettavaisinta mitä voi tehdä aurinkohattu päässä ja shortsit jalassa.

Ruusuja ryhdyin harrastamaan, koska koko homma tuntui niin hirveän vaikealta. Kun häärii piikikkäiden ystävien seassa hiki otsalla on aluksi kaukana mukavuusalueelta. Vähin erin oppii lainalaisuudet. 

Riittävästi vettä ja paskaa. 

Jos sijoitustouhuissa raha on lavean psykoanalyyttisesti ja leikkimielisesti tulkittuna ulosteen symboli ja vesi markkinoiden hyökyvä vuorovesivaihtelu metafora tulee ehkä ymmärrettäväksi.

Hidas ja ajoittain tuskallinen opin tie on laajentanut mielenkiintoisella ja yllättävällä tavalla näköalaa talouden lainalaisuuksiin. Olen tutustunut erilaisten skreenien ja hakujen avulla suureen joukkoon hienoja, keskinkertaisia ja huonoja yhtiöitä, rahastoja, instrumentteja ja tuotteita. 

Nykyään pääsee reaaliajassa katsomaan kauppakeskusta Angolassa, japanilaista huuhtelevien vessojen tekijää  tai pillaritehtaan osinkohistoriaa.

Kirkkaaksi on tullut oma rajallisuus. Strategiassa pysyminen on vaikeaa. Olen rikkonut kaikkia sääntöjä. Strategiakirjauksessa sanotaan ylevästi:

"AINA KUN SAAN PÄÄHÄNI JOTAIN NEROKASTA SALKUN SUHTEEN, HENGITÄN SYVÄÄN LASKEN TUHANTEEN JA LUEN HUOLELLA LÄPI TÄMÄN SUUNNITELMAN. JOS AJATUS TUNTUU VIELÄKIN NEROKKAALTA, POHDIN VOISIKO SEN TOTEUTTAMISTA SIIRTÄÄ ESIMERKIKSI VUODELLA TAI MIELUUMMIN KAHDELLA. TÄMÄ PÄTEE ERITYISESTI MYYNTEIHIN."


Useammin kuin kerran olen tehdä pökeltänyt jotain tolkutonta ja ajatellut vasta sitten.

Omat töppöilyni olen kirjannut aivan tietoisesti, koska mielestäni on liikaa väkeä, joka ostaa halvalla, myy kalliilla eikä koskaan häviä rahaa. (Tai sitten he sijoittavat indeksiin.)

Pyrin joskun laatimaan kokonaisen kirjoituksen tekemistäni virheistä. Osaa niistä voisi sanoa konservatiiseksi varovaisuudeksi;  pelkuruudeksi, joka sitten maksaa. Ajoittaa en osaa ja virheitä tulee. Pahinta tuhoa saa aikaan kun on innokas, tyhmä ja ahkera.

Ilmeisesti kykyni poimia laadukkaita osakkeita on juuri niin huono kuin kaikki tutkimukset kertovat. Laskutaitokin taitaa olla heikonpuoleinen. 

Muuten: lukekaapa kiireesti Mika Hyttisen kirja  Vaurastu kuin Warren Buffett,  Kirjoitan siitä laajemmin kun ehdin. 

Näiden madonlukujen jälkeen viime aikojen tulokseen. 

Lokakuu 2014

Kuukauden aikana lisäsin salkkuun vain 56 euroa ja nekin Seligsonin rahamarkkinarahastoon.
Lokakuun tuotto meni tappiolle -0,47%. Salkun arvo (opo) 31.10.2014  on 88321 e.

Kuukauden aikana tein aika monta kauppaa käteisen saamiseksi.

Myynti  

SDRL, ARCP. Näistä on omat postaukset aiemmin.

Vähennys ja voittojen kotiutus. Suluissa osuus salkussa transaktioiden jälkeen.

Elisa          (3,8%)
Sampo      
PKC          (1,1%)
Fortum      (6,4)
 MFA         (5,8%)

Käytin juustohöylää vähennyksissä. Määrät eivät ole kovin merkittäviä.

Lisäys

Sampo (1,3%). Kuitattuani osamyynnillä 67% voiton ostin osakkeet takaisin.

STAG (3,4%)
AVANCE (2,0%)
Nokian renkaat (9,2%) osavuosikatsauksen jälkeisestä kurssilaskusta. 


PJP on pysytellyt hissuksiin yhtenä salkun kivijaloista Seligsonin Global Top Pharmaceutical-indeksirahaston kanssa. Kun PJP parin vuoden jälkeen on tuplannut arvonsa, tuplasin myös omistuksen.

Ostin myös hiukan jokaista Nordnetin pohjoismaista rahastoa.

Kaupankäyntikulut 99 euroa.

Osingot lokakuussa 2014

PJP, VTI, KO, HTA, STAG, ARCPP, AVANCE

Lokakuu 14                      299

alkuvuosi  14                   4409                                                     ( 441 e/kk   ennuste 31.12.   5290)

31.10.13-31.10.14            4610                                                     (409 e/kk    ennuste 31.12.    4910)

Vuoden loppuun osinkokertymä menee jonnekin noiden kahden ennusteen väliin. Fiskarsin lisäosinko on tulossa mutta muuten marras- ja joulukuu ovat aika köyhiä osinkojen suhteen.  - Keväällä on "osinkot hyvät".


Salkku 31.10.2014                                                               88321

Talletus 1.1.-31.10.2014                                                       7889

Salkku 31.12.2013                                                               75204

Tuotto vuoden alusta 2014                                                                 +5228 e              ~ +6,95%

Arvonnousu  vuoden alusta                                                              +13117 e              ~ +17,4%          

Salkku 31.10.2013                                                               70837
Talletus 1.11.2013 - 31.10.2014                                          12063
                                                
Arvonnousu  1 vuosi                                                           +17684                                 ~+24,9%

Tuotto  1.11.2013- 31.10.2014                                            +5421                                    ~ +7,9%

ARVIO

Vuoden tuotto takautuvasti on liki 8% ja oman pääoman arvo on noussut neljänneksellä. Ei paha.  Menestykseni perustuu muulimaiseen säästämiseen.                       





Kaikille tilaajille ja lukijoille lämmin kiitos! 

Pysykää kanavalla!































______________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 583




Thursday, June 26, 2014

Elekta ei humppaa tarpeeksi



Viimeisten parin viikon ajan olen tehnyt puutarhatöitä. Sää on ollut kamala. Keskeinen projekti on ollut ruusujen istutus ja siinä yhteydessä olen joutunut soveltamaan raadollista ohjetta kovin monelle pienelle ruusulapselle, joka tuotiin kotiansarin lämmöstä ja suojasta koleaan kainuulaiseen juhannussäähän, jossa rakeet ja lumipyry kesken kokonpolton ovat vain satunnainen tapaus suuren kesäisen suunnitelman luomisessa ja toteutuksessa.

Ohje on huumoriyhtye Eläläisten Humppaa tai kuole !


"Elekta (EKTA), on ruotsalainen sädehoitolaitteisiin keskittyvä yhtiö. Se on  maailman parhaiten pärjäävien joukossa, top 2 joukossa. 

Pääomistaja on keksinyt tuotteen, on hyvin aktiivisesti mukana yhtiön toiminnassa ja yhtiöllä on markkina-asema kunnossa ja sitä myöten myös kannattavuus on kunnossa. 

Mikä tarkoittaa että kaikki edellytykset ovat olemassa hyvään kasvuun. Tässä tapauksessa voi todeta myös että yhtiöllä on rakenteellista kasvua kun väestö vanhenee."  

- Markus Larsson, Fondita


Olen omistanut sädehoitoyhtiö Elektaa joulukuusta 2012  lähtien. Yhtiö on antanut toistuvia tulosvaroituksia ja viimeksi toukokuussa ilmoitettiin osingon leikkauksesta. Lisäosinko ei paranna vaikutelmaa siitä, että nyt on kehitys hyytynyt ainakin tältä erää. Toistuva tulosvaroitus on paitsi merkki huonosta markkinaympäristöstä myös merkki virheellisestä ohjeistuksesta. Onko johto tehtäviensä tasalla? Hyvää tuotetta tekevä yhtiö ei aina ole hyvä sijoitus. 

Lopetan stoploss-rajan ylittyessä lisäostot laskevaan kurssiin, kevennän positiota puoleen ja panen yhtiön tarkkailuosastolle.

Koko historiansa aikana yhtiö on maksanut osinkoa kaksi (2) kruunua osakkeelta eli puolentoista vuoden holdaus 6% painolla on tuottanut muutaman kympin ja  -15% tappion päälle.

Vähennys 350 kpl a' 84,90 SEK. 
Salkkuun jää 2,43 % osuus keskihinnalla 93,19 SEK.

Sorry Elekta-B ja Gammaveitsi, tällaista tää on,

Humppaa tai kuole. Katsotaan myöhemmin.



Irtaantuvien varojen arvelen päätyvän kasvavaa osinkoa maksavan energiayhtiön ostoon.

Kinder Morgan voisi olla sellainen.

























Saturday, May 3, 2014

Kun maali kuivuu seinässä -huhtikuu 2014. Sijoittaminen addiktiona


Sijoitussäästäminen -mistä kohdallani on kyse -on suunnilleen yhtä jännittävää kuin seuraisi maalin kuivumista seinässä. Joskus tapahtumia tulee vilkkaammin.

Kevät on Suomessa sijoittajalle miellyttävää aikaa, kun vuotuiset osingot tulevat tilille. Veroseuraamus on kuitenkin raskas. Yli neljäsosan kuittaa valtio kirstuunsa.

Huhtikuussa tein kauppaa vähän. Lisärahaa talletin vain 184 euroa. Talletus vuoden alusta osingot poislukien on 3599 euroa eli 900€/ kk. Salkun arvo nousi lukemaan 80544€, mikä on oman pääoman ATH. Salkun oman pääoman lisäys on 7,1%.

Lainaa on 19% ja salkun kokonaisarvo on  103455€. Lainan määrä on korkeanlainen, muttei vielä hirvitä. Salkun lainoitusarvo on 65700€.

Myin Okmeticin osakkeet, vähensin YIT-omistusta puolella ja ostin lisää Prospect Capitalia ja Nokian renkaita. Kuukausituotto oli 2,3%. Vivun oman pääoman tuottoa parantava vaikutus alkaa hiipua ja velka pitänee maksaa pois vikkelästi.

Alla Morningstarin salkunseurantaa muutamia indeksejä vasten. OMXH 25 se pitää pintansa.




Tuotto





Huhtikuussa osinkoja tuli bruttona 2197 euroa. Kertymä vuoden alusta on 2832 euroa ja 12 kk kumulatiivinen kertymä 3734 euroa.

Kolmen vuoden osinkoseuranta osoittaa osinkovirran hiljalleen lisääntyvän. Pääosa osinkojen maksusta tapahtuu keväällä. Laajempi ajallinen hajautus on tavoite.

Välillä 1.5.2013 -30.4.2014 osinkojen määrä on kasvanut 40% edelliseen vuoden jaksoon verrattuma. Tavoitteeni vuodelle 2014 on 4500 euroa osinkoja, mikä taitaa olla mahdollisen rajoissa.




Omistusten erittelyä Morningstarin mukaan.

Hajautus saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta olen siihen tyytyväinen. Jatkossa tavoitteeni on lisätä amerikkalaisten ja kanadalaisten osinkoaristokraattien osuutta.




Kriittinen pohdinta:
Passiivisena pysymisen vaikeus

Verottaja tekee kaupankäyntiin perustuvan sijoitustoiminna vaikeaksi. Ainoa järkevä tapa sijoittaa olisi ostaa pienikuluisia indeksiosuusrahastoja. Kinski on kuitenkin pyrkinyt omistamaan passiivisesti laadukkaita ja hyvin defensiivisiä osinkopapereita, joskin ETF-omistusta ja passiivisia osakerahastoja on salkussa noin 17%.

Syynä tähän ristiriitaan taitaa olla harhainen kuva omasta osaamisesta, informaation seuraamisen jännittävyydestä, mielenkiintoisesta harrastuksesta ja osinkojen kertymisestä. Tulee jatkuvaa tuloa ja tätä myöten taloudellista turvaa. Asenne on epärationaalinen. Todellisuudessa sijoittamalla säännöllisesti muutamaan halpaan indeksiosuusrahastoon saisin paremman tuoton. Miksi se on niin vaikea ajatus?

Onko kuitenkin niin, että kaupanteko ja ostopaikkojen kyttääminen tuo jotain muuta lisäarvoa, sellaista mielihyvää, joka johtuu sijoituskoukkuun jäämisestä? Tunne subjektiivisesti "hyvän" kaupan jälkeen on kiihtyneen euforinen.

Tappion tullen olo vaihtuu lyhytkestoiseksi dysfooriseksi krapulaksi, josta nopeasti kehittyy äreä, vastahakoinen ja kieroontuneen nautinnollinen tyytyväisyys,  kun tuli mahdollisuus jälleen kerran ostaa hyvää halvalla.-

Jos addiktio pitää olla, olkoon se arvopapereiden osto sen sijaan että pelaisi kaljapäissään hedelmäpeliä. Vai?

Kirjassaan Erilainen ote elämään - Vapaus, onni ja hyvä elämä. Havia, Lappalainen ja Rinta-Loppi suomivat ankarasti aktiivista sijoittamista.

"Suomessa pääomavero on 30 prosenttia pääomatulosta.

Mikäli pääomatulo ylittää 40 000 euroa, vero on "32 prosenttia ylittävältä osalta. Tämä tarkoittaa, että aktiivisen sijoittajan tulee saada lähes puolet (42,83 %) parempaa tuottoa kuin passiivinen sijoittaja, jotta hän saa saman hyödyn. Kuulostaako uskomattomalta? Verottaja totisesti on sijoittajan pahin vihollinen.

Tässä muutama esimerkki:
»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 6 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 8,57 prosentin vuosituottoon, jotta molemmilla olisi saman verran rahaa kasvamassa korkoa korolle. (100 * 1,06) vs. (100 * 1,0857 - (8,57 * 0,3) = 106). Aktiivisen sijoittajan on siis päästävä 2,57 prosenttiyksikköä parempaan vuosituottoon.

»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 8 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 11,43 prosentin tuottoon. Ero on 3,43 prosenttiyksikköä.
»  Vuosituoton ollessa 10 prosenttia vaaditaan aktiiviselta sijoittajalta jo 4,28 prosenttiyksikköä kovempi tulos: 14,28 %.
»  Tuoton kasvaessa 12 prosenttiin kasvaa ero jo 5,14 prosenttiyksikköön. Aktiivisen sijoittajan tulee päästä nyt huimaan 17,14 prosentin vuosituottoon. Se on 42,83 prosenttia korkeampi tuotto kuin 12 %..."

Järeita lukuja, eikä totta? Kaikki hupi maksaa. Pitänee lähteä mökille tekemään halkoja ja panemaan kasvitarha kuosiin.










____________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
6 831