Showing posts with label Vuosiseuranta. Show all posts
Showing posts with label Vuosiseuranta. Show all posts

Sunday, January 7, 2018

Tasapainoa tavoitellen

    -kevättä kohti


Kuusi sijoittamisen vuotta on takana. 

Oma pääoma on noussut vuoden 2012 alun tasolta 22267 euroa yli seitsemänkertaiseksi ja on vuoden 2017 lopussa  159062 euroa. Tässä puhutaan nyt vain sijoitussalkusta. Oma velaton asunto, auto tai kesäpaikka ei kuulu asiaan. Jossain pitää asua ja lomailla tai autoilla. 

Aluksi viattomalta vaikuttanut harrastus on tainnut kokonaan karata lapasesta. Osakkeiden omistaja tykkää, jos firman tavoite on "omistaja-arvon lisääminen". Tämänkin firman eli Kinskin sijoitussalkun - tavoite on täsmälleen se. Pientä säpinää aiheuttaa 20-25% velkavivun kanssa leikkiminen. 

Saa nähdä kuinka kauan iloa kestää.

(Vuoden 2012 tilinpäätökseen tästä.) Täytyiskö uskoa, ettei veivaamisesta ole taikaa. Pahimmat mokailut olen tehnyt myynneissä ja parhaat hitit ostoissa. Tyylini on ohuita  siivuja tiheästi, kokeneen juopon ohje aloittelijoille silloin aikojen aamuna. Aikahajautuksella pysyy miten kuten pinnalla.

Osingot

Nettotulot osingoista ovat 421 e/kk eli 14 euroa päivälle. Puurorahat tuli mutta voisilmään on vielä aikaa puhumattakaan pihvi-illallista. Osinkotuotto on 3.1%.

Alkupräinen tavoite oli saada osinkoja  verottomana 1000 euroa  kuukaudessa. Nostetaan tavoitetta. Passeli summa olisi 2000€/ kk. 

4% palautuksella laskien jo 795000 riittäisi tuohon. 


Kumulatiivinen kertymä.

Osingot 2012-2017

Salkun kehitys alasalkuttain.
31.12.2017

Nordnet               139371
Seligson                13297 
OP                            2700 
Nordea                      194
Bank Norwegian     3500  

Yhteensä             159062  (käteisen osuus 6000)

Laina                    49700 ( -korollinen nettovelka 43700)  

Edellisenä vuonna velkaa oli 48068. Velan määrä on vähentynyt  12%.


Markkina-arvo     208762  (191577) ~ +9%

Oma pääoma      165062    (143509) ~ +15%

Talletukset     11500 (uusi opo 6500, osingot 5000)

Sijoitetun pääoman tuotto +3%, ROE +7%. Ei siis kaksinen tulos. 

Koko portfolion lainoitusaste on  20,9%.      

Nordnetin osakepoiminta-salkun kehitys Sharevillessa.

Seligsonin salkun kehitys samana aikana.



Vuonna 2018 pyrin keräämään lisää käteistä (maksamaan velkaa) ja sijoitan osingot uudelleen nykyisiin salkkuyhtöihin.

Tällä erää listalla ovat p/e:n perusteella superrhastot, Orion, Nordea, Telia, Fiskars, Aspo, Vaisala ja Kone.


Tavoitteet ja saavutukset

Listasin  tähän muutamia tunnuslukuja. 

2017

  • Sijoitussalkun markkina-arvo 208000 
  • Säästöaste 30 %
  • Sijoituslaina 50000  
  • käteinen 6000               
  • Nettovarallisuus 165 000 €  (eläkekuukausia a* 2000 e/kk ~  6,8 v.)
  • Osingot bruttona  6400 (netto 5000)

Tavoitteet 2018

  • Sijoitussalkun arvo 224000 € (kasvua 8%)
  • Säästöprosentti 30 %  ( ~ 5000 osakkeet + 6000 Bank Norwegian ja OP) 
  • Laina 50000  
  • Käteinen 12000        
  • Nettovarallisuus 186000 €   (eläkekuukausia a* 2000 e/kk  ~  7,7 v.)
  • ei muita lainoja 
  • Osingot bruttona  7000 

Reaaliaikaiseen salkkuun TÄSTÄ.

Ja koko matkan yhteenveto.


Hyvää vuoden jatkoa!







______________________________________________________________

Sivun katselut tänään
133
Sivun katselut eilen
204
Sivun katselut viime kuussa
8 611
Sivun katselujen koko historia
524 638



Sunday, April 17, 2016

Q1 2016. Polkumylly ja teurastuspuuhia.



Muuan maailmanhistorian merkkimies heittäytyi perin runolliseksi uudenvuoden yönä kauan sitten. - Kuka? (  - vastaus lopussa..*)

Joskus minä vihaan isoa kaupunkia,
kuinka kaunista ja miellyttävää on olla täällä,
joskus en koskaan haluaisi palata.

Lapset odottavat meitä ovella myrskylyhtyjen kanssa,
lumimyrsky raivoaa ulkopuolella,
kuinka paljon parempaa on tarinoida takan äärellä.

Omaatuntoani kalvaa se, että meillä ovat asiat täällä niin hyvin
mutta minun on pian palattava polkumyllyyn.



Maaliskuussa osinkoja on tullut bruttona 933 euroa, jotka verojen jälkeen palautuvat salkkuun.




Osinkokertymän näkymä ulottuu puoleen väliin huhtikuuta.

Summat linkin takana.

Seligson-salkun allokaatio.



Seligsonin salkun historiaa.





Sama aika Nordnetilla. Olen kehnompi aktiivisijoittaja kuin indeksi.



Tässä linkki koko salkkuun.

Velkaisuus.





Kuten kuviosta näkyy, sijoituslaina on roihahtanut yli äyräiden. Se kyllästyttää. Miksi polkea? Olen päättänyt tehdä asialle jotain ja ryhtyä panemaan teuraaksi osan yhtiöistä. Turhat rönsyt ja tappiolla olevat omistukset on syytä myydä.

Teurastuslista.

Alustava listaus suunnitelluista myynneistä on seuraava:

-Avance Gas Holding kokonaan. Tappiolla 36%.
-Aspo  (25%). Hyvä yhtiö, rahaa on saatava. +-
-Elisa 33%. Voitolla 120%. 
-Fortum 33%. Tappiolla 14%.
.Nokia 25%. Hiukan tappiolla.
-Nokian Renkaat 20%. Voitolla.
-Investor 100%. Omistan samoja yhtiöitä indeksin kautta.
.QQQ 100%. Voitolla 80%. Omistan yhtiöt toista kautta.


Näillä myynneillä kustannusvaikutus verotukseen olisi neutraali. Allokaatiossa pienet yhtiöt korostuvat hiukan. Nykyinen Nordnetin sijoituslaina 42000 euroa 0,99% korolla puolittuu ja koko portfolio on paremmassa asemassa tulevaa varten - on se millainen hyvänsä. Myyn vain osan ja jatkan myyntejä edelleen.

Tavoite on reilusti alle 10% vipu, jonka voisi maksaa pois kuukausittain 12 kuukauden aikana pidättymällä lisäostoista. 

Kaikki korkopositiot ajattelin myös realisoida, sen mitä kevään myynneistä enää jäi.

TAVOITE ON VELATON SALKKU.

Nämä ovat alustavia suunnitelmia.  Vaikutus tuleviin osinkotuottohin olisi 0,04* 42000 =1680. Ei kohtuutonta.

Velka on rasite.  Meno mahdolliseen taantumaan 42 k€ velkalastissa estäisi lisäostot. Koska ajoittaminen  ei onnistu, nyt on yhtä hyvä aika myydä kuin koska tahansa. 






Mitäs tuumaatte?












______________________________________________________________

Sivun katselut tänään
142
Sivun katselut eilen
352
Sivun katselut viime kuussa
11 220
Sivun katselujen koko historia
287 480
_



_______________________________________________________________

*Tuntematon runoilija on propagandaministeri ja kielen virtuoosi Joseph Goebbels päiväkirjassaan 31.12.1940. Barbarossa-suunnitelma oli valmistunut kaksi viikkoa aikaisemmin. Runo on julkaistu Paavo Rantasen teoksessa Suomi kaltevalla pinnalla. Suomentajaa ei mainita.




Monday, February 2, 2015

Tammikuun tulos ja hajamietteitä passiivisuudesta

       
                                                                                                              -Draaman jäljet

Salkkuni tuottavat kohtuullisen hyvää kassavirtaa ja omistaja-arvokin lisääntyy. Tammikuu oli silti aika poikkeuksellinen. Tuottoa yhdelle kuukaudelle tuli yli 11%. 

Sehän tekisi 132% vuodessa - tai sitten ei.


Salkku 31.12.14    90322
Talletus  tammi         773
Salkku 31.1.15    100658

Tuotto  + 10336   ~ + 11,4%

Takautuvan 1 vuoden tuottokin näyttää paremmalta. 
Helppoa kuin heinänteko, sanotaan. Itse heinäpellolla hikoilleena en ole samaa mieltä.

Salkku   31.1.14    74315           
Talletus 2/14-1/15   9356
Salkku 31.1.15     100658

1 vuoden tuotto     +16987  ~  +22,8%

Osingot tammikuussa 2015
QQQ                        
PJP
HTA
STAG
PSEC

233,81 USD  ~  199€
Verojen jälkeen 172€

Morningastarin käyrää vuoden 2014 kehityksestä muutamia indeksejä vasten. Vuositasolla 
SP 500 on ylivoimainen.





Kolmen vuoden kehitys. Portfolio alkaa hiljakseen pärjätä indeksille. Tammikuun jyrkkenevä tulosparannus näkyy selvästi myös salkussa. Kyseessä lienee paitsi kurssinousu myös dollarin vahvistuminen.





Siis ottaako rahat ja juosta?

Ei ole mitään syytä olettaa, että nousu jatkuu. Laskusta ei voi sanoa mitään.

Viime vuosina on ollut monta hetkeä, jolloin markkinoilta poistuminen olisi käynyt kalliiksi.
Tuotot voivat tulla lyhyinä jaksoina, jopa muutamassa päivässä. Tällainen jakso oli muiden muassa tammikuussa 2015.

Noista Morninstarin käyristä ei salkun arvon raju huojunta niin näy toisin kuin Nordnetin TWR-käyrässä.



Pyrin vastaisuudessa olemaan passiivinen. Passiivinen sijoittaminen ei ole samaa kuin osakepeli, jossa pyritään arvaamaan, koska olisi edullinen aika ostaa ja myydä. Ajatuksen tässä muodossa on esittänyt mm. Mika Hyttinen.

Ajoittaminen ei omien kokemusteni perusteella kannata, koska siinä olen niin harvoin oikeassa. Tulevaisuus yllättää pääsääntöisesti aina ja usein tavalla, jota en osannut kuvitellakaan. 

Ja näitähän tulee: Krim, Kreikka, öljyn hinta, raaka-aineiden hinnat, ydinvoimalaonnettomuus, ISIS ja monta muuta. 

Yksi tunnetuista passiivisen sijoittamisen puolesta esitetyistä tilastofaktoista on alla oleva taulukko. 


Sijoituspalveluyritys Charles Schwab laski kuinka SP 500-indeksin sijoitusten tuotot vuosilta 1996-2011 riippuvat muutamista päivistä jolloin indeksi nousi rajusti.




Taulukon mukaan SP 500–indeksin keskimääräinen vuosituotto vuosina 1996-2011 on ollut 7,8 prosenttia. 

Jos tuotoista vähennetään 10 eniten tuottanutta päivää, laskee keskimääräinen tuotto 4,1 prosenttiin, eli lähes puolet tuotoista häviää
Jos tuotoista poistetaan 40 eniten tuottanutta päivää, jää sijoitussalkku jo pakkaselle yli 2 prosenttia.

Tämä on tunnettu ja erittäin merkittävä tulos. 
(Olen lainannut tässä Salkunrakentaja-sivuston artikkelia  Osta ja pidä -sijoitusstrategia on lyömätön.)

Tietysti tällä on merkitystä mitä suuremmassa määrin kurssien huojuntaa eli volatiliteettia esiintyy. Näin ajatellen kurssitasojen huojunta ei olisikaan synonyymi riskille vaan riski liittyy myös markkinoilta poistumiseen menetetyn tuoton vaihtoehtoiskustannuksen takia. 

Pasi Havia on kirjoittanut riskistä paremmin, joten ohjaan sen kirjoituksen äärelle. Itsellenikin riski on lähinnä rahan kokonaan menettämisen vaara.

Omat ajatukseni passiivisuuden hyödyistä ovat lähinnä karvalakkiversioita viisaampien oppineiden ideamaailmoista, joskin hiljakseen alan ne sisäistää eli uskoa näiden totuuksien koskevan myös minua, keskivertoa parempaa sijoittajaa ja osakepoimijaa jumalan armosta.




































______________________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
14 685



Monday, January 5, 2015

Vuosi 2014


                          -  Kajastaa jo

Joulukuussa salkun tuotto laski 3,3 %. Talletin 993 euroa. Koko vuoden aikana  talletuksia  kertyi kaikkiaan 9555 euroa, mikä vastaa 786 euron keskitalletusta kuukautta kohti. 

Tuotoksi siunautui monien käänteiden jälkeen + 7,4%.


Salkun oman pääoman arvo oli 31.12.2014  yhteensä 90322 euroa, 

vuoden 2013 lopussa se oli 75204 euroa.

Salkku 31.12. 2014 


Nordnet    82 749

Seligson     7 573

Yhteensä 90322


Talletus yhteensä 9555€


Tulos  5563 €             ~   +7,4 %


Osingot toivat nettona 4307 euroa. 


Salkun tulos syntyi siis pääosin osingoista ja kaiken kaikkiaan suoritusta ei voi pitää häävinä, varsinkaan kun salkun sisällä runsaan 6000 euron Seligson-indeksisalkku tuotti +24%. 

Tässä sen kokoonpano.




Nordnetin salkkuraportointia muutettiin mielestäni huonompaan suuntaan. 

Aiemmin omaa tulosta pystyi vertaamaan useaan indeksiin, mutta nyt vain yhteen kerrallaan. 


Alla vuoden vuoristorata. Kauhun paikkoja riitti. Voitin OMXH25:n hienoisesti, samoin OSEBEX:in ja DAX30:n. Nasdaq100:kanssa kävi heikommin.

Mauno Koivisto sanaili jo 1978 kirjassaan Väärää politikkaa: "Talouspolitiikka on aina väärää, kysymys on vain siitä kenen kannalta ja miltä kannalta." 






Seuraavassa on Morningastarin piirtämä graafi koko salkun ja suurimpien sijoituksen tuotosta. Graafi on vain suuntaa antava ja kuvaa myös, miksi hajautus on tarpeen.





Seuraavassa 10 suurimman osakesijoituksen tunnuslukuja.  Nämä kaikki Nokian renkaita lukuunottamatta ovat myös tuottaneet hyvin vuoden 2014 aikana. 







Maantieteellinen jakauma.




Koko salkun arvon nousu vuodessa oli 20,1% (15118€ ).  

Tässä viiden vuoden seuranta.

Kulutusluottovelat ovat vaihtuneet pieneen kasvavaan pottiin. Parin vuoden takainen 


muistelma täällä.


Kertauksen vielä osinkojen kasvu.


















Sunday, December 14, 2014

Marraskuun osingot. Kohti 160K


Marraskuussa 2014 salkun oma pääoma käväisi jo ATH-tasolla 92340 € ja lokakuun jälkeen nousua kertyi 3,9%.

Tein vain yhden oston. Lisäsin Nokian renkaita 60 kpl kiskurihinnalla 23,53€ ja osuus salkusta on 9,9 %.

Nokian renkaiden tulosvaroitus näyttää jopa todennäköiseltä. Tyydyn tässä vaiheessa vartoilemaan pallokentän reunalla. Öljy kulkee nyt omia teitään ja tuleva on meille kätkettyä.

Osinkoja sain eri valuutoissa yhteensä marraskuussa 447€  ja vuoden alusta 4858 euroa.

Erityismaininnan ansaitsee Gjensidige Forskingin lisäosinko, joka nosti yhtiön vuotuisen osinkoprosentin 8,6 % tasolle ostohinnasta. 

Vuoden 2014 tavoite 5000€ bruttona täyttynee. 


Tässä kertymä vuodesta 2012 alkaen.

Osingot 1012-2014


Vuoden 2015 osinkotavoite olkoon  niinkin kova kuin 8000 euroa eli 667 euroa kuukaudessa. Suunnilleen  5 % osinkosuhteella salkun arvon olisi oltava 160000€. Kova ja varmaan epärealistinenkin.

Parempi kova kuin löysä tavoite. Marraskuun loppuun talletuksia siunautui 8537 €. Vuoden loppuun saan kasaan ehkä 9200€. Talletustavoite vuodelle 2015 on 10000€.

Niin takkuista kehitys on ollut, että tulevat mieleen Charlie Mungerin sanat: 



"The first $100,000 is a bitch."






 USD -määräisesti taidetaan olla paremmalla puolella.











____________________________________________________________________


Sivun katselut viime kuussa
10 266

Ja ettei totuus unohtuisi kuohuista huolimatta, tässä mallia siitä, missä Nokian Tyres on hyvä.

NOPEUSTESTI IVALOSSA.

Linkki löytyi mainiosta blogista My Road to Half a Million. jossa on myös hyvä kirjoitus kohteesta Nokian Tyres.

Älkää kertoko kenellekään, mutta noin Kinskikin joskus päästelee Hailuodon jäätiellä. Ja alla on tietysti Hakkapeliitat.


















Thursday, October 9, 2014

Syyskuu ja Q3 14 - tulos laahaa


      - punertaa




Talletukset, arvo, tuotto, osingot


Salkun tuotto syyskuussa oli -1,7%. Talletuksia tein 1079€. 

Oman pääoman arvo oli 88622€.


Q3 2014 talletin 3041€,
Arvonnousu 2779 ja tuotto siis - 0,3 %. 


Vuoden alusta talletukset olivat 7833€  eli hyvät 870€ kuukaudessa. 

Arvo nousi 13418 euroa, siis +17,8%. ja tuottoa tuli +7,4%.



Tulosta huononsi Nokian Renkaiden ja muutaman muunkin osakkeen kurssien lasku. Venäjä kummittelee.

Renkaiden ostoa jatkan silti edelleen pienissä erissä pilkkien ja luottamukseni yhtiön tulevaisutteen on säilynyt.

Elekta meni myyntiin stop loss-rajan rikkouduttua ja sen jälkeen kun epäily yhtiön luovasta tilinpidosta  syntyi. Myin myös YIT:n loppuerän.

Tappiollinen seikkailu on ollut Seadrill Ltd, jonka vaiheita olen selostanut aiemmassa merkinnässä.  

Aika näyttää, hätäilinkö turhaan. Jos - niin onnea voittajille. Sitä off shore- toiminnassa tarvitaan. 


Vuoden alusta talletukset olivat 7833€  eli hyvät 870€ kuukaudessa. 

Arvo nousi 13418 euroa, siis +17,8%. ja tuottoa tuli +7,4%.


Syyskuusta 2013 arvonnousua tapahtui 30,4 % ja tuottoa sain 11.5 %. Aivan tuuleen en siis ole kylvänyt rahojani, joskin tuotto on hidastunut kaiken aikaa. Tämä pätee osinkopoimintoihini. 

Seligsonin rahastosalkku puksuttaa tasaista +20 % annualisoitua tuottoa. Noinkohan pitäisi vetää johtopäätökset?


Ilahduttavaa on, että vuositasolla olen kyennyt säästämään keskimäärin yli 1000 euroa kuukaudessa. 

Tapahtumat

Syyskuun osingot euroina               232
Osingot Q3 2014                             659              
Osingot vuoden alusta                   4110
Osingot Q413 - Q314                   4327
Pääomitettu korko vuoden alusta    856




Osingot lisääntyvät vuosittain




Kaupanteko

Osto Kone
Myynti Elekta, YIT


Osto-ohjelma

Kiirettä ostoihin ei ole. Kallista on. Jonkinlaista korjausliikettä odotellaan yleisesti, vaikka kyse voi olla vain volatiliteetin lisääntymisestä.

Tässä vielä SEURANTALISTA.



















Kiitos mielenkiinnosta!

___________________________________________________________


Sivun katselut viime kuussa     9237