Showing posts with label Tappio. Show all posts
Showing posts with label Tappio. Show all posts
Tuesday, October 7, 2014
Rahat pois
Mutta minähän halusin vain istua verannalla syksyisen iltapäivän auringon säteissä keinutuolissa viileää olutta siemaillen.
...Mutta aurinko aiheuttaa melanoomaa, keinutuoli voi keikahtaa ympäri, pää kolahtaa, lasi kaatua tai olut pilata maksan. Riskit voivat toteutua. Niitä on hallittava.
Turvallisuusuhkien poistamisen jälkeen minä sitten könötän turvavöihin kytkettynä lattiaan pultatussa tuolissa pyöräilykypärä päässä sateessa ja kaljakin on loppunut.
Myynnissä hyvä osake.
Keväällä iskin silmäni todelliseen löytöön. Tässäpä herkkupala. Tasaista osingonkasvua ja verrokkeihin nähden hyvä, uusi kalusto. Ohjaimissa taitavaksi tunnettu tiimi, puikoissa kasvollinen pääomistaja, vanha kettu. Arvosijoittajan unelma.
Tunnuslukuja:
ROE 47,7
ROI 22
P/E 2,95
P/S 2,36
P/B 1,15
Dividend Yield 16.1
Dividend Yield - 5 Year Avg. 8.05
Dividend 5 Year Growth Rate 25.3
Payout Ratio(TTM) 11.1
Myin tämän herkkupalan. Kyseessä on tietysti Seadrill Ltd.
Kun tarkemmin perkaa, osinkohistoria ei olekaan niin vakuuttava, Yhtiön lainataakka on raskas.
Seadrillin osinkohistoria ja täällä tarkempi erittely historiasta.
Ostin yhtiötä laskevaan kurssiin kesäkuusta lähtien useaan otteeseen. Huonoja uutisia on riittänyt.
Tor Olav Troemin ero, öljyn hinnan lasku, pääomistajan mahdolliset terveysongelmat ja Ukrainan kriisiin liittyvät Venäjä-pakotteet. huolestuttavat.
Seadrill on hyvä, joskin velkainen yhtiö, joka kärsii off shore -markkinan yleisestä heikkoudesta. Laitteiden käyttöasteet ja päiväansiot alenevat ja Seadrillin talousjohtaja varoitti viime kuussa, että huonot ajat kestävät vielä ainakin pari vuotta.
Tuleva öljyn hinnan kehittyminen ratkaisee, kuinka nopeasti ala toipuu. Tavoitehintoja on alennettu ja yleisesti veikkaillaan, että osinkoa joudutaan leikkaamaan viimeistään 2016, minne on runsas vuosi aikaa. Osinkojen leikkaamista rahastot eivät katso hyvällä ja saattaa olla, että nykyisessä myyntiaallossa on kyse paitsi bulleropaniikista myös sellaisesta, mitä minä en tiedä. Salaliittoteoriat Venäjän panemisesta polvilleen öljyn hintaa manipuloimalla tuskin pitävät paikkaansa.
Oslon pörssissä osakkeen kurssi on laskenut vuoden ylimmästä arvosta 285 NOK arvoon 160 NOK eli 44%. Noustakseen takaisin samalle tasolle Seadrillin pitäisi nousta 124 NOK eli nykyhinnasta +78%, mikä on aika kova nakki.
Jotta pääsisin omilleni (216 NOK) osakkeen arvon pitäisi nousta 56 NOK eli +35%. Tämä ei ole mikään mahdottomuus sykliselle osakkeelle, päin vastoin on jopa todennäköistä että nousu tapahtuu jollain aikavälillä.
Öljyala on syklistä ja nykyisessä epävakauden tilassa ei ole mitään varmuutta että toipuminen tapahtuisi nopeasti.
Kun piti valita, haluanko jatkaa ostoja laskevaan kurssiin vai lähteä jäähylle, valitsin jälkimmäisen.
Myynti:
Seadrill Ltd 190 kpl. Keskihinta 216 NOK, myyntihinta 160 NOK. Transaktiokulut yhteensä 332 NOK, osingot ennen veroja 872 NOK, Ennen myyntiä SDRL edusti salkussa 3,1% osuutta.
Tappio 10640 NOK - 1298€
Seadrill: kurssi 1 vuosi
Jokaisessa pilvessä on reunansa.
On tarpeen tuoda asian tämäkin puoli esiin, jotta tappion ottamisen idea hiukan avautuisi. Olen saanut salkun ulkopuolisesta lähteestä pääomatuloa 4k€. Tulosta on jo pidätetty pääomavero ja ensi vuoden verotuksessa vero kuittaantuu tällä myyntitappiolla.
Olisikohan aika ryhtyä vakaisiin osingonkasvattajiin, Niitä ovat vaikkapa Coca-Cola, PG, Kelloggs tai Colgate-Palmolive ja REIT-osastolta Realty Income. Norjassakin on monta hyvää ja vakavaraista firmaa.
Kuljenko lauman mukana? Kyllä vain. Silloin kun se on järkevää. En pidä riskistä enkä lyö vetoa. Sijoittajat hokevat jonkun amerikkalaisen äijän -jonka nimeä en nyt saa mieleeni -muka lanseeraamaa ajatusta, että pitäisi olla ahne kun muut pelkäävät.
On syytä muistaa myös sanonnan suomalainen ja arkijärkisempi versio, se joka puhuu ahneen lopusta.
Palataanpa syksyiselle lasiverannalle, lämpösäteilijän ja kissan kupeeseen. Keinutuolin sijaan taidan valita laiskanlinnan, sytyttää kynttilän ja kohdistaa muutaman lämpöisen ajatuksen arktisen Karan meren ahavoituneille öljynporaajille. Kyllä te pärjäätte ilman minun pennosiani.
Taidanpa kietoa kaulaliinan ja vaihtaa villasukat.
Aika nostaa lasi tappiolle. Cheers!
Tuönohjaaja toimeliaana.
Tunnisteet:
Ennuste,
Huumori,
Jälkiviisaus,
Korjausliike,
Markkinahäiriö,
Myynti,
Realty Income Corp,
Seadrill Ltd,
Tappio
Saturday, May 3, 2014
Kun maali kuivuu seinässä -huhtikuu 2014. Sijoittaminen addiktiona
Sijoitussäästäminen -mistä kohdallani on kyse -on suunnilleen yhtä jännittävää kuin seuraisi maalin kuivumista seinässä. Joskus tapahtumia tulee vilkkaammin.
Kevät on Suomessa sijoittajalle miellyttävää aikaa, kun vuotuiset osingot tulevat tilille. Veroseuraamus on kuitenkin raskas. Yli neljäsosan kuittaa valtio kirstuunsa.
Huhtikuussa tein kauppaa vähän. Lisärahaa talletin vain 184 euroa. Talletus vuoden alusta osingot poislukien on 3599 euroa eli 900€/ kk. Salkun arvo nousi lukemaan 80544€, mikä on oman pääoman ATH. Salkun oman pääoman lisäys on 7,1%.
Lainaa on 19% ja salkun kokonaisarvo on 103455€. Lainan määrä on korkeanlainen, muttei vielä hirvitä. Salkun lainoitusarvo on 65700€.
Myin Okmeticin osakkeet, vähensin YIT-omistusta puolella ja ostin lisää Prospect Capitalia ja Nokian renkaita. Kuukausituotto oli 2,3%. Vivun oman pääoman tuottoa parantava vaikutus alkaa hiipua ja velka pitänee maksaa pois vikkelästi.
Alla Morningstarin salkunseurantaa muutamia indeksejä vasten. OMXH 25 se pitää pintansa.
Tuotto
Huhtikuussa osinkoja tuli bruttona 2197 euroa. Kertymä vuoden alusta on 2832 euroa ja 12 kk kumulatiivinen kertymä 3734 euroa.
Kolmen vuoden osinkoseuranta osoittaa osinkovirran hiljalleen lisääntyvän. Pääosa osinkojen maksusta tapahtuu keväällä. Laajempi ajallinen hajautus on tavoite.
Välillä 1.5.2013 -30.4.2014 osinkojen määrä on kasvanut 40% edelliseen vuoden jaksoon verrattuma. Tavoitteeni vuodelle 2014 on 4500 euroa osinkoja, mikä taitaa olla mahdollisen rajoissa.
Omistusten erittelyä Morningstarin mukaan.
Hajautus saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta olen siihen tyytyväinen. Jatkossa tavoitteeni on lisätä amerikkalaisten ja kanadalaisten osinkoaristokraattien osuutta.
Kriittinen pohdinta:
Passiivisena pysymisen vaikeus
Verottaja tekee kaupankäyntiin perustuvan sijoitustoiminna vaikeaksi. Ainoa järkevä tapa sijoittaa olisi ostaa pienikuluisia indeksiosuusrahastoja. Kinski on kuitenkin pyrkinyt omistamaan passiivisesti laadukkaita ja hyvin defensiivisiä osinkopapereita, joskin ETF-omistusta ja passiivisia osakerahastoja on salkussa noin 17%.
Syynä tähän ristiriitaan taitaa olla harhainen kuva omasta osaamisesta, informaation seuraamisen jännittävyydestä, mielenkiintoisesta harrastuksesta ja osinkojen kertymisestä. Tulee jatkuvaa tuloa ja tätä myöten taloudellista turvaa. Asenne on epärationaalinen. Todellisuudessa sijoittamalla säännöllisesti muutamaan halpaan indeksiosuusrahastoon saisin paremman tuoton. Miksi se on niin vaikea ajatus?
Onko kuitenkin niin, että kaupanteko ja ostopaikkojen kyttääminen tuo jotain muuta lisäarvoa, sellaista mielihyvää, joka johtuu sijoituskoukkuun jäämisestä? Tunne subjektiivisesti "hyvän" kaupan jälkeen on kiihtyneen euforinen.
Tappion tullen olo vaihtuu lyhytkestoiseksi dysfooriseksi krapulaksi, josta nopeasti kehittyy äreä, vastahakoinen ja kieroontuneen nautinnollinen tyytyväisyys, kun tuli mahdollisuus jälleen kerran ostaa hyvää halvalla.-
Jos addiktio pitää olla, olkoon se arvopapereiden osto sen sijaan että pelaisi kaljapäissään hedelmäpeliä. Vai?
Kirjassaan Erilainen ote elämään - Vapaus, onni ja hyvä elämä. Havia, Lappalainen ja Rinta-Loppi suomivat ankarasti aktiivista sijoittamista.
"Suomessa pääomavero on 30 prosenttia pääomatulosta.
Mikäli pääomatulo ylittää 40 000 euroa, vero on "32 prosenttia ylittävältä osalta. Tämä tarkoittaa, että aktiivisen sijoittajan tulee saada lähes puolet (42,83 %) parempaa tuottoa kuin passiivinen sijoittaja, jotta hän saa saman hyödyn. Kuulostaako uskomattomalta? Verottaja totisesti on sijoittajan pahin vihollinen.
Tässä muutama esimerkki:
» Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 6 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 8,57 prosentin vuosituottoon, jotta molemmilla olisi saman verran rahaa kasvamassa korkoa korolle. (100 * 1,06) vs. (100 * 1,0857 - (8,57 * 0,3) = 106). Aktiivisen sijoittajan on siis päästävä 2,57 prosenttiyksikköä parempaan vuosituottoon.
» Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 8 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 11,43 prosentin tuottoon. Ero on 3,43 prosenttiyksikköä.
» Vuosituoton ollessa 10 prosenttia vaaditaan aktiiviselta sijoittajalta jo 4,28 prosenttiyksikköä kovempi tulos: 14,28 %.
» Tuoton kasvaessa 12 prosenttiin kasvaa ero jo 5,14 prosenttiyksikköön. Aktiivisen sijoittajan tulee päästä nyt huimaan 17,14 prosentin vuosituottoon. Se on 42,83 prosenttia korkeampi tuotto kuin 12 %..."
Järeita lukuja, eikä totta? Kaikki hupi maksaa. Pitänee lähteä mökille tekemään halkoja ja panemaan kasvitarha kuosiin.
____________________________________________________________________
Sivun katselut viime kuussa
|
6 831
|
Tunnisteet:
Aktiivinen sijoittaminen,
ETF,
Hajautus,
Onni. Hyvä elämä,
Osingot,
Osinkoaristokraatit,
Passivinen sijoittaminen,
Salkunseuranta,
Sijoituskirja,
Sijoitussuunnitelma,
Tappio,
Tavoite
Wednesday, January 23, 2013
Seurantaa
Minä olen sinisen lootuksen
syrjäänvetäytynyt oppinut, karkotettu kuolematon;
kolmekymmentä vuotta
olen kätkenyt maineeni viinitupiin.
Hu-choun alikäskynhaltija
miksi kyselet joutavia
jälleensyntyneeltä Kultaisen Jyvän buddhalta?
Li-Po (701-762)
syrjäänvetäytynyt oppinut, karkotettu kuolematon;
kolmekymmentä vuotta
olen kätkenyt maineeni viinitupiin.
Hu-choun alikäskynhaltija
miksi kyselet joutavia
jälleensyntyneeltä Kultaisen Jyvän buddhalta?
Li-Po (701-762)
Päiväkirjan pitämiseen kuuluu jatkuva allokaation seuraaminen. Pyrkimys on päästä yhä vakaampaan salkkuun. Joukkolainojen ja korkojen osuus on edelleen luvattoman pieni. Vuoden 2012 osinkotuotto oli sentilleen 1743,55 euroa. Osinkoja tuli jo kahdeksana kuukautena kevääseen painottuen liittyen tietysti salkun tuolloiseen korkeaan kotimaisuusasteeseen. Vuodelle 2012 on luvassa osinkoja kuukausitta. Vuonna 2012 kuukautta kohti salkku tuotti 145 euroa.
Tavoitteeseen eli 1000 euron kuukausittaiseen osinkotuotton on matkaa pitkästi. Maltillisella 4% tuotto-odotuksella kokonaisarvon pitäisi olla 300 000.
Omaisuusluokat
| Salkku | ||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| % pitkä | % lyhyt | % nettovar. | |||||||||||||||||||||||||||
| 89.18 | 0.00 | 89.18 | |||||||||||||||||||||||||||
| Perusmateria | 9,57 |
| Syklinen kulu | 9,64 |
| Rahoituspalv | 8,29 |
| Kiinteistöala | 12,21 |
| Viestintä | 4,04 |
| Energia | 2,73 |
| Teollisuus | 3 |
| Teknologia | 18,75 |
| Ei-syklinen k | 7,04 |
| Terveydenhuo | 13,11 |
| Julkishyödykk | 11,64 |
EDIT:
Asiaa yön yli harkittuani vähensin Okmetic-painoa edelleen, kun stop loss-raja -15% ylittyi uudelleen. Pyrin kurinalaisuuteen. Tämän portfolion kanssa voi elää. Tavoiteallokaatiota pitää vielä funtsia.
Myynti: Okmetic 225 a' 4,74. Salkussa 225
Osto: Elekta AB ser. B 95 a' 95,60 SEK. Salkussa 395 .
Tunnisteet:
Allokaatio,
Li Po,
Salkunseuranta,
Stop loss,
Tappio,
Tavoiteseuranta,
Tuotto-odotus
Sunday, January 6, 2013
Tulos ja allokaatio 31.12.2012. Torjuntatappio.
Omistus
|
Osakkeet
|
Joukkolainat
|
Käteinen
|
Muut
|
Luokittelem.
|
|
Salkusta analysoitu prosentteina:
|
100.00
|
|||||
0.00
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
6.39
|
|
Elekta AB
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
6.20
|
Elisa Oyj
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
2.16
|
0.41
|
93.53
|
4.71
|
1.35
|
0.00
|
0.84
|
|
0.00
|
96.13
|
3.87
|
0.00
|
0.00
|
2.54
|
|
0.00
|
48.94
|
50.92
|
0.13
|
0.00
|
1.68
|
|
Fiskars Oyj
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
6.71
|
Fortum Oyj
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
9.85
|
Nokian Tyres PLC
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
5.53
|
Okmetic Oyj
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
6.63
|
PKC Group Oyj
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
7.42
|
99.82
|
0.00
|
0.18
|
0.00
|
0.00
|
2.83
|
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
1.90
|
|
Sampo Oyj
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
3.40
|
0.00
|
96.69
|
3.31
|
0.00
|
0.00
|
0.48
|
|
98.81
|
0.00
|
1.19
|
0.00
|
0.00
|
0.43
|
|
98.55
|
0.00
|
1.45
|
0.00
|
0.00
|
1.37
|
|
98.76
|
0.00
|
1.02
|
0.22
|
0.00
|
1.68
|
|
99.66
|
0.00
|
0.34
|
0.00
|
0.00
|
6.57
|
|
0.00
|
0.00
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.17
|
|
UPM-Kymmene Oyj
|
100.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
0.00
|
6.47
|
98.30
|
0.00
|
0.23
|
1.47
|
0.00
|
5.55
|
|
99.69
|
0.00
|
0.30
|
0.01
|
0.00
|
13.20
|
|
(Piirakkaa luetaan vastapäivään.)
Sijoitusvuosi 2012 oli varsin poikkeksellinen. Siirtyminen Nordnetin asiakkaaksi sai alkuun hiukan haitallistakin sävyä, kun matalista kuluista innostuneena innostuin veivaamaan tarpeettomasti. Samalla tuli myytyä OP:sta siirrettyjä hyviäkin yhtiöitä pelkästä kaupanteon ilosta, mutta myös tarpeesta keventää kotimaista osakepainoa ja osakepainoa ylipäänsä. Salkusta poistuivat Nokia, AmerSports, Martela, TeliaSonera ja Orion.
Lyhyen vierailun portfoliossa tekivät Elecster, Ponsse ja Market Vectors Russia ETF.
Kahden ensinmainitun ongelmana näyttää olevan erittäin huono likviditteetti. Kauppaa käydään hyvin matalilla volyymeilla ja silläkin on riskinsä.
Tavoitteena on ollut riskitason alentaminen ja siinä olen jossain määrin onnistunut. Nokiasta eroon pääseminen tuli kalliiksi ja se näkyy tuloksessa. Osingot tulivat apuun ja ilman niitä tappio olisi suurempi. Osakkeista on maksettu verot ja ne on sijoitettu uudelleen.
Karu laskelma. Sijoitusomaisuus on kasvanut 163 % joten tyydyttävä tähän on. Kuukausisijoitus on niinkin korkea kuin 2952 euroa, mutta vuonna 2013 tahti hidastunee.
| 2011 lopussa | |
| Korot | 2150 |
| Osakkeet | 19325 |
| Yhteensä | 21475 |
| 2012 lopussa | |
| Seligson | 1970 |
| Korot | 4507 |
| Osakkeet | 51010 |
| Yhteensä | 57487 |
| Lisäykset | 35220 |
| Osingot | 1346 |
| Yhteensä | 36566 |
| Sijoitukset | 58041 |
| ARVO 1.13 | 57487 |
| TAPPIO | 554 |
| TAPPIO-% | 0,95% |
Kitkerää huumoria viljellen voi todeta, että suurella työllä ja vaivalla harrastettu sijoituspuuhailu on saanut aikaan liki saman tuloksen kuin jos rahaa olisi makuutettu käyttelytilillä.
Salkun ytimen muodostavat korkoinstrumentit, indeksiosuudet ja Globaali ETF-hajautus. Osakepoimintaa edustavat pohjoismaiset osakkeet.
| DXSU | 6,39 | ||
| Evli yrityslain | 0,84 | ||
| Fim Euro | 2,54 | ||
| Fim KorkoAc | 1,68 | ||
| Slgs Euro Co | 0,48 | ||
| Slgs AAA | 0,17 | 12,1 | |
Elekta |
6,2 | ||
| Elisa | 2,6 | ||
| Fiskars | 6,71 | ||
| Fortum | 9,85 | ||
| NRE | 5,53 | ||
| Okmetic | 6,63 | ||
| PKC | 7,42 | ||
| Sampo | 3,4 | ||
| UPM | 6,47 | 54,81 | |
PTH |
2,83 | ||
| QQQ | 1,9 | ||
| S. Gl Brands | 0,43 | ||
| S. Gl Prarm | 1,37 | ||
| S. Kehittyv | 1,68 | ||
| S.OMXH25 | 6,57 | ||
| VWO | 5,55 | ||
| VTI | 13,2 | 32,16 |
P.S. Edit 7.1.2013: Kiitos Lääkärille kommentista.
Lyhyt vastaus: Nokiaa myin 1000 kpl joskus heinäkuussa tasolla 1.99 uskon loputtua. Olin ostanut sitä putoavaan kurssiin itse asiassa liki kolme vuotta. Keskihinta oli myyntihetkellä 5,12 joten siitäpä on helppo laskea.
Subscribe to:
Posts (Atom)





