Showing posts with label Tikkurila. Show all posts
Showing posts with label Tikkurila. Show all posts

Friday, December 4, 2015

Marraskuun tulos




                            -  On hämäräinen tie

Salkkutapahtumia loka-marraskuussa 2015

OSTO 
- aloituserät osto-ohjelmiin (noin 750 EUR/kpl)

Okmetic
Outotec
SHB A
Inve-A

LISÄYS /TAKAISINOSTO 

Fortum L Kone  L
Tikkurila L 
Technopolis T

MYYNTI

PSEC
Technopolis

Marraskuun aikana aioin tehdä hiukan kauppaa järjestääkseni salkun verotuskuntoon. Koska kattamattomia myyntivoittoja on kertynyt parin tuhannen euron edestä, arvelin parhaaksi ottaa pari tappiota kotiin., tehdä välttämättömyydestä hyve.

Myin Technopoliksen, joka huiteli 12% miinuksella ja ostin osan jo takain.

Prospect Capitalin kohdalla tulikin sitten tenkkapoo. PSEC on valunut -33% tappiolle ostokurssiinsa verrattuna, mutta dollarin vahvistuttua tappioksi näytti tulevan vain -13%. 

Prospect Capital Corporation on amerikkalainen BDC  eli business development company.

Lainataan esittelyssä Osinkosijoittajaa vuodelta 2014:

" -- Tiivistetysti sanottuna BDC yritykset tukevat pieniä ja keskisuuria yrityksiä erilaisissa rahoitustarpeissa. Kuten Suomessakin, niin myös USA:ssa pienillä ja keskisuurilla yrityksillä voi olla vaikeuksia saada lainoja suurilta liikepankeilta. Ja usein pelkkä raha ei ole yksin tärkeää, vaan myös yritysten opastaminen yritysjärjestelyissä ja muissa isommissa liiketoimissa on BDC yritysten toimialaa.
BDC yritykset voivat tehdä myös pääomasijoituksia yrityksiin. Eli käytännössä siis tulla rahoitettavan yrityksen omistajiksi osana rahoituspakettia. Yleensä omistus on kuitenkin vain väliaikaista, eli tavoitteena on tukea yritystä kasvuun tai esimerkiksi järjestelemään yrityskauppoja, minkä jälkeen BDC yritys voi irtautua omistuksestaan todennäköisesti voitolla.
Sijoituskohteina BDC yritykset ovat mielenkiintoisia.  USA:ssa on paljon enemmän yritysmuotoja kuin Suomessa ja jokaisella yritysmuodolla on omat ominaispiirteensä. Business Development Companyt toimivat aika pitkälti samoilla periaatteilla verotuksellisesti kuin REIT yritykset. Eli yritys on käytännössä vapautettu veroista, kunhan se jakaa vähintään 90% tuloksestaan osakkaille osinkoina."
Huomattakoon, että PSEC  pärjäsi kohtuudella vaikeat vuodet 2008-2009. 

PSEC leikkasi tänä vuonna osinkoaan, jota se on maksanut kuukausittain jopa 13%.

Amerikkalaisilla sivustoilla on toistuvasti esitetty epäilyjä PSEC:in kyvystä säilyttää nykyinen muhkea osinkotaso, joskin vastikään Scott Kennedy antoi osakkeelle BUY -suosituksen ja totesi, että osaketta kaupataan 27% alennuksella (27% Discount to NAV). 

Okei, kaikki täthän asti selvää.

Myin koko PSEC-potin 500 kpl   Ne ovat tuottaneet yhteensä noin 500 dollaria vuodessa osinkoa. Kun otetaan huomioon lähes kolmen vuoden aikana saatu osinkotuotto ja dollarin vahvistuminen yli 20%:lla, jäin kaupassa itse asiassa voitolle noin 10%.

Ja nyt sitten - uskon palauduttua - pitäisi ostaa samat osakkeet takaisin. 

13% tuotto houkuttelee, toisaalta yhtiö on työläs seurattava ja riskit myös pelottavat. Tämä yritys on mitä suurimmassa määrin riski. BDC liiketoiminta on wpävarmaa liiketoimintaa, koska yritysten rahoittaminen on vaikeasti arvioitavaa riskien suhteen. Prospect Capital on onnistunut tähän asti hyvn. Maksukyvyttömyyteen päätyneitä lainoja oli vähän.

Turha asiaa on kaunistella. 
En ymmärrä, millä ilveellä tällainen yritys rahansa tekee!
Ajattelin ottaa selvää ja ostaa rahoilla sillä välin pohjoismaisiin  indekseihin sijoittavia
Nordnetin superrahastoja. Lisäksi jatkan osto-ohjelmaa Investor AB -sijoitusyhtiöön.
USA:n BDC-markkinaan palaan ilmeisesti vielä. PSEC:in osalta harkinta jatkuu.

Koko salkun arvo ja tuotto

Oma pääoma 30.11.2015    123719
Talletus marraskuu                     600
Osingot marraskuu    brutto        756
Marraskuun tuotto                   + 5,2%

Talletus vuoden alusta            7637
Osingot vuoden alusta  br.      6473


Tuotto  vuoden alusta 2015        +28,5%

Tuotto       1 vuosi takautuvasti   +24,6%
Tuotto       2 vuotta takautuvasti +42,7%

Mitä tästä pitäisi ajatella?

Sattumoisin ja syistä, joita en oikein osaa hahmottaa, salkku on ajoittain käväissyt indeksin yläpuolella. Riippuu mihin vertaa. Esimerkiksi Tanskan OMXC20-indeksille häviän kirkkaasti, kuten moni muukin indeksi. 

Tanska on pärjännyt todella hyvin.

Alla salkun yhden vuoden vertailu käyttämääni Maailma, joustavat osakkeet-indeksiin.


Alla muutamien osakkeiden kehitystä graafina.


Ja sama numeroina.



Superrahastot

Nordnet lanseerasi superrahastonsa runsas vuosi sitten. Salkussa niitä on yhteensä noin 2,6% kaikesta, eniten Norjaa ja tasaisesti muita.

Superrahastojen kehitys alusta lähtien alla. Norjaa painaa öljyn hinnan mataluus. Rahastojen kattava esittely täällä.



Osingot vuodesta 2012 lähtien. Osinkosumminen kasvu on tyydyttävää. Luvut ovat euroina brutto. Vuoden alusta tilille tulleet nettososingot, jotka menevät suoraan ykkössalkkuun olivat vuoden alusta 5341 euroa eli 485 euroa kuukaudessa.

Tavoitteeseen 1000 euroa kuukaudessa netto on siis matkaa 515 euroa. 



Oman pääoman kasvu





Tässä tuttu linkki ajantasaiseen salkkunäkymään. 

Näkyvillä ovat nyt myös nettovelkaantumisaste ja lainoitusaste. Päivävaihtelu on aika reipasta ja sen takia käytän linkkiä myös päiväkirjan tavoin tapahtumien seurantaan.




Aina joku nousee









___________________________________________________________________

Blogista sen verran että suosittelen myös Luettua -sivun seuraamista. Työkalut-linkkiluetteloa ja blogirullaa tavailen päivittäin. Kommentit ja ehdotukset ovat tervetulleita. 

Nordnetin Sharevillessä nimimerkki on Kinsk1 ja twitterissä Kinski11.



Sivun katselut eilen
278
Sivun katselut viime kuussa
9 596
Sivun katselujen koko historia
232 973
















Thursday, November 5, 2015

Q3 15 Tikkurila. Lisäys



        Narri vai yllättäjä?




Tikkurila on vahva alueellinen toimija, joka keskittyy Pohjoismaihin ja itäiseen Eurooppaan. 

Tärkeimmät markkinat ovat Venäjä, Ruotsi, Suomi ja Puola, jotka muodostavat noin 80 prosenttia konsernin liikevaihdosta. 

Tikkurila on markkinajohtaja kauppa- ja rakennusmaaleissa Venäjällä, Ruotsissa, Suomessa ja Baltian maissa. 

Tikkurila luottaa toiminnassaan vahvoihin brändeihin ja elinkaariajattelua tukeviin kestäviin tuotteisiin. 

Vahva laatumielikuva ja markkinajohtajuus ovat yhtiön tärkeimpiä kilpailuetuja.

Tikkurila keskittyy korkeamman laatu- ja hintaluokan maaleihin, joita tuotetaan yhdeksässä maassa 12 tuotantoyksikössä. Eniten tuotantokapasiteettia on Venäjällä, missä yhtiö on toiminut 1970-luvulta lähtien.  Venäjä on Tikkurilan suurin yksittäinen markkina.

                                                                           - Tikkurilan kotisivut


Olen kirjoittanut Tikkurilasta aiemmin kohtalaisen laajasti joulukuussa 2014. Tuolloin totesin:

Huomio kiintyy vahvaan kassavirtaan, vakaaseen tuloskehitykseen, matalaan 
velkaantumisasteeseen ja osingonmaksukykyyn. Huolimatta ennakoidusta tulosotkahduksesta  Tikkurila pärjännee kohtuullisesti ja maksanee mukavaa osinkoa. 

Mitäpä tuohon lisäämistä. 
Tikkurilan Q3 15 raportti oli odotusteni mukainen. Lyhyesti sanoen nuiva. Venäjällä 
tuli takkiin, West paikkasi.

Tammi-syyskuu 2015 



- Liikevaihto laski 6,5 prosenttia 480,7 miljoonaan euroon (1-9/2014: 514,0).


- Liikevoitto (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä oli 70,0 (77,4) miljoonaa euroa eli 14,6 

(15,0) prosenttia liikevaihdosta.

- Liikevoitto (EBIT) oli 72,0 (77,6) miljoonaa euroa eli 15,0  (15,1) prosenttia

liikevaihdosta.

- Osakekohtainen tulos oli 1,19 (1,28) euroa.



Pitkällä aikavälillä tätä laatuyhtiötä ei arvosteta tarpeeksi ajatellen pitkän aikavälin 

tulospotentiaalia. 

Tikkurila ei vie Venäjältä mitään, johtuen EU:n kemikaaleja rajoittavasta 

lainsäädännöstä. Venäjän laskeva kulutus vaikuttaa suoraan tulokseen. Ei siis saada 

positiivisia suoria vaikutuksia parempaan kilpailukykyyn liittyen.

Pidemmällä aikavälillä Venäjän vientikilpailukyky oletettavasti paranee nostaen koko

talouden ja hyödyntää Tikkurilaakin. Meneekö siihen viisi vai kymmen vuotta, en

tiedä. 

Lisäsin pienen erän hintaan 16,16. Keskihinta 15,22, osuus 1,29%.



Seuraavassa Reutersin tietokantaan perustuvat luvut.





















P.S- Lukekaapa muuten uudelleen Fyysikon hieno analyysi Tikkurilasta!
On sen arvoinen.




















Tuesday, January 13, 2015

FORTUM: Venäjä on meidän kotimarkkinaa

         Veden voima on valtaisa. Kovaan kallioon uurtuu polku.

12.1.2015 

Lisäys Fortum 50 kpl a' 17,41€. Osuus salkussa nyt 6,45%. Ajattelin ostaa vielä lisää, mutta pienissä erissä. Voi olla, että osingon irtoamisen jälkeen Fortumia saa halvallakin.

Fortum teki rohkean liikun. Luulenpa, että se saa arvostusta myös vastapuolelta. Peli on kovaa mutta rehtiä. Kuula joukkoineen ansaitsee onnittelut jälkikäteenkin.


"Neljän yhtiön välisessä järjestelyssä Fortum saa enemmistöosuuden perustettavasta venäläisestä vesivoimavoimayhtiöstä ja siirtää yhteisyritys TGC-1:n lämpövoimalat kaasujätti Gazpromin omistukseen.
Osana kuviota Fortum on valmis investoimaan noin 250 miljoonaa euroa Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen, jonka vähemmistöosakas on venäläinen Rosatom."
(Arvopaperi 2.12.2014)

Olihan sitä jo odotettu, ainakin mikäli Anders  Oldenburgiin on uskomista. Ja miksipä ei uskoisi, tunnetusti rehellinen ja viisas mies kun hän on.

Kyse on Fortumin jo joulukuun alussa tapahtuneesta koplauksesta, jolla mitä ilmeisimmin CEO Timo Kuulan johdolla Fortum saa huiman määrän vesivoimaa lähialueelta ja tavattoman halvalla. 

Oldenburgilta suora lainaus tämän jipon eduista:


"1. Pitkään kestänyt hankala pattitilanne TGC-1:ssä ratkeaa
2. Fortum saa hallintaansa TGC-1:n pitkällä tähtäimellä arvokkaimman osan
3. Kaupan rakenteessa on keskipitkällä aikavälillä ”poliittinen suojaus”
4. Ostettava kapasiteetti on kuranttia eikä vaadi äkillisiä jätti-investointeja
5. Epävarmuus Fortumin tulevasta rahankäytöstä vähenee
6. Fortumin arvo pitkän aikavälin sijoituksena nousee selvästi (osakekurssi tuskin heti)

Edellyttäen siis, että kauppa toteutuu.-"


Tämä järjestely tarkoittaa, että venäläiset maksavat Fortumille siitä, että se lähtee mukaan Fennovoimaan. Lisäksi Fortum pääsee myymään asiantuntijapalveluja Fennovoimalle.

Katsokaapa tarkasti Fortumin  webcast  asiasta.

Kaikista kiinnostavimpia ovat kysymykset. Siellä Kuula sanoo jännän lauseen:  "Venäjä on meidän kotimarkkinaa." Kuulan esiintyminen on ihailtavan selkeää. Toivottavasti mies palaa vielä kunnossa sorvin ääreen. Häntä tarvitaan.

Sama vielä kalvojen muodossa (Fortum 2.12.2014):

webcastin kalvot


Fortumin valuaatiosta:

Inderesin laskemat tunnusluvut ovat alla.




Tärkeä luku EV/EBIDTA on noin 12,xx ja osinkotuotto kuuden prosentin pinnassa

 4-Tradersin  ennusteen mukaan konsensus arvon kehityksestä kulkee 14,00 ja 23,50€ välillä. Oma keskihintani on 14,78€ lisäyksen jälkeen. 

Maltillisen osinko-odotuksen 1,08 mukaan osinkotuotto olisi 7,3%, mitä pidän riskin ottamisen väärtinä.


Venäjäriski

Poliittinen riski on ilman muuta olemassa. Toisaalta jos jokin valtio ryhtyy kansallistamaan naapurin valtionyhtiöitä, ollaan muutenkin lirissä. Suomi ei ole Krim.

Salkkuuni sisältyy venäjäriskiä suoraan edustavia yhtiöitä seuraavasti:

Nokian Renkaat    9%
Fortum                  6,4%
Tikkurila                2,3%

Näistä aion vielä lisätä Fortumia ( 9%) ja Tikkurilaa (6%).
Pitkällä aikavälillä uskon yhtiöiden lisäävän omistaja-arvoa tuntuvasti.

Tämä on kai sitä näkemyksen ottamista.


***

Ai niin. Sitten jippo numero kaksi:
(Tämä on ennustus:)


Fortum hakee seuraavalta hallitukselta ja eduskunnalta uutta ydinvoimalalupaa,

sillä Fortumin Loviisan ydinvoimalat ovat poistumassa käytöstä parinkymmenen vuoden 

päästä. Win-win-win.









Tuesday, December 30, 2014

Osto-ohjelma: Tikkurila

      Tarvittaisiin vähän väriä.


Vuoden lopulla käynnistän uuden osto-ohjelman. Olen katsellut Tikkurilaa jo pitkään ja nyt päätin toimia. 

Itse asiassa minulla on aika henkilökohtainen suhde tähän yhtiöön. Toimin nuorena miehenä remonttimiehen vänkärinä eräässä teollisuuslaitoksessa ja silloin sain oikein kovennetun kautta tutustua pensselinheiluttajan elämään. Lämpökeskuksessa panssarimaalia käytettiin kaikkeen; hyvä ettei lisätty puuroon. Ainakin minulle Tikkurila on brandi. 

Osto TIKKURILA OYJ 90 kpl a' 14,50€.


Vuoden 2014 kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä yhtiön johto arvioi talouskasvun olevan edelleen heikkoa Tikkurilan markkinoilla. Yksityisen kulutuksen ja rakentamisen määrien kehitykseen odotettiin sen sijaan syntyvän suuria alueellisia eroja. Kasvu arvioitiin vähäiseksi. 

Merkittävää muutostakaan tuotteiden kysyntään ei odotettu tapahtuvan edelliseen vuoteen verrattuna. 


Tämä arvio osittautui virheelliseksi. Tikkurila antoi tulosvaroituksen.

"   Pörssitiedote

14.11.2014 klo 14.00 (CET+1)
Tikkurila laskee kuluvan vuoden ohjeistustaan
Viime viikkoina kiihtyneellä Venäjän ruplan heikkenemisellä on merkittävä kielteinen 
vaikutus Tikkurilan kuluvan vuoden euromääräiseen liikevaihtoon. Lisäksi heikentynyt 
taloustilanne on vähentänyt selvästi maalin kysyntää etenkin Venäjällä viime viikkojen 
aikana. Liikevaihdon laskulla ja heikoilla valuutoilla on kielteinen vaikutus myös kuluvan
 vuoden liikevoittoon. 
Uusi ohjeistus:
Tikkurila arvioi tilikauden 2014 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä jäävän 
vuoden 2013 tasosta.
Aiempi ohjeistus:
Tikkurila arvioi tilikauden 2014 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä säilyvän 
vuoden 2013 tasolla."

---

Huomiota herätti, että tulosvaroitus jouduttiin antamaan vain viikko osavuosikatsauksen jälkeen. Ilmeisesti ruplan nopea romahdus yllätti yhtiön, joka on sentään toiminut Venäjällä pitkään ja on siellä markkinajohtaja.

Tikkurilasta on kirjoittanut mainion analyysin 2013 Fyysikko blogissaan.

Sieltä löytyy selkolkíelisenä historia, tausta, markkina ja jopa SWOT-analyysi. Kyseinen kirjoitus on harvinaisen perinpohjainen.

Lisäksi viittaan toimitusjohtaja Erkki Järvisen 150 -vuotisesitykseen Tikkurilasta.



Tikkurilan tuloksen kasvu on ollut vakaata, keskimäärin 7-8% vuodessa.



Tikkurilan avainsanat ovat Keskittyminen, Kannattavuus ja Kasvu

Venäjäriippuvuus (30%) on selvä riskitekijä tällä erää. Toisaalta kehittyvillä markkinoilla on kasvun mahdollisuuksia.

Indersin arvion mukaan 


Maalin kulutus per henkilö tulee kasvamaan kehittyvillä markkinoilla lähemmäksi länsimaista tasoa ja Tikkurila tulee vahvojen brändien ja markkina-asemansa avulla hyötymään tästä kehityksestä
Suuri Venäjä-riippuvuus on tällä hetkellä merkittävin yhtiöön liittyvä riski
Tikkurila on tällä hetkellä arvostetu selvästi alle historiallisen tason ja laatuyhtiötä ei arvosteta lähellekään pitkän aikavälin tulospotentiaalia


Tikkurilan nykyiset ja ennustetut avainluvut (Inderes).





Huomio kiintyy vahvaan kassavirtaan, vakaaseen tuloskehitykseen, matalaan velkaantumisasteeseen ja osingonmaksukykyyn. Huolimatta ennakoidusta tulosotkahduksesta Tikkurila pärjännee kohtuullisesti ja maksanee mukavaa osinkoa. 

Laatuyhtiötä on hyvä ostaa, silloin kun se on halpaa. Jatkan ohjelmaa ensi 

vuoden puolella.