Showing posts with label REIT. Show all posts
Showing posts with label REIT. Show all posts

Wednesday, February 12, 2014

Lisäys: MFA. Kommentti Kone ja Sampo


Lisäsin 300 kpl MFA Financial Inc. 300 kpl a' 7,50 USD. MFA:n keskihinta salkussa on 7,26 USD ja
 koko salkusta 8%. Kiinteistöjen osuus on nyt 16%. MFA ei ole mikään kasvuosake vaan se tuottaa hyvää kassavirtaa ja osinkoa. Dividatan tiedot täällä. Vuoden 2013 tulos julkaistaan huomenna.

Koneen osalta näyttää hyvältä. Yhtiö sai vastikään suuren tilauksen Turkista ja A. Herlin jatkaa osakeostoja. Pysytään kyydissä vaan. Sisäpiiriosto on aina hyvä merkki ja antaa signaalin luottamuksesta.

Sampo julkisti hyvän tuloksen. Osinko on mellevä.

                                                 Kuva: Kauppalehti
























Thursday, January 9, 2014

Tilinpäätös 2013


Kaamos alkaa olla ohi.

Sydäntalven päivät ovat kuluneet nopeasti lomailun merkeissä. Joulua vietimme tunturissa, missä postikorttimaisema pyhien aikana vaihtui vesisateeseen. Sijoitusasioita ei juurikaan ole tullut mietittyä. Kumppaneiden raportteja olen tutkaillut. Hyvin kunnioitettavia tuottotuloksia on ollut esillä, joskin muutaman maltillisesti kehittyneen yhdistelmäsalkunkin olen nähnyt.

Odotetusti Helsingin pörssi on lyönyt laudalta monet muut isommat indeksit. Joillakin pienyhtiöllä on ollut huikean korkeita kasvulukuja ja tietysti Nokian käänne on ollut suurelta osalta vaikuttamassa. Omaan salkkuun nousijoista ei sattunut kuin PKC, jonka vuosituotto on ollut yli 50%.

Joulukuussa salkku notkahti sekä kurssien kyykätessä että verotuksellisten myyntien seurauksena.

Joulukuun tuotto on -0,06%. Marras-joulukuussa myin pois kokonaan MFA:n ja Realty Incomen osakkeet. MFA palasi salkkuun useassa erässä ja sen osuus on nyt 6,60%. Koko salkun osakepaino on liki sata ja korkosijoitukset ovat käteiseen verrattavaa lyhyen koron rahastoa. 

Kiinteistöpaino on 15,30% mikä on tyydyttävää. Huomaan hermoilleeni turhan takia REIT-omistuksissa. On makuasia, oliko ”verosyistä” tapahtunut tappion ottaminen tarpeen vai ei. REIT vain näkyy olevan kovin volatiili näinä aikoina, vaikka osinkoa sellainen saattaa puksuttaa keskimäärin 6-7%.

Joulukuu
Myynti
Realty Income (O)

Osto
Orion
MFA -lisäys
XACT OMXS30

Nordnetin ETF-osto-ohjelmassa ovat lisäksi
DB X-Trackers MSCI Brazil TRN Index UCITS ETF ja
DB X-Trackers MSCI Japan Index UCITS ETF.

Talletus joulukuu 2013   2080
Salkku 30.11.2013         73173
Salkku 31.12.2013         75204

Joulukuun tulos -0,06%.

Tilinpäätös 2013

Salkku 1.1.2013 58000
Salkku 31.12.2013              75204
Talletus 1/2013 -12/2013      9546

Tulos +13,2%
Salkun arvo nousi +29,7%.

Osingot 2013                          2834
Osingot 2012                          1744

Osinkotuotto 4,88%
Osinkojen kasvu edellisvuoteen verrattuna on 62,5%.

Kaupanteko on vähentynyt oleellisesti. Kaupankäyntikulut ovat n. 0,7%.

Osakket ja sektorit. 
Vertailuindeksi Global-Flex.



Tarkempaa osake-erittelyyn palaan tuonnempana. Ja taas, ettei totuus unohtuisi. Salkun arvon kehitys.

Yhteenvetona 

vuodesta 2013 voi sanoa, että huonomminkin olisi voinut mennä. Tappioden realisointi söi tuottoa. Toteutumattoman tuoton puolella miinusta näyttää tällä erää vain VWO, joka toipunee aikananaan.

Sijoitustahtina olen kyennyt pitämään keskimäärin 795 euroa kuukaudessa.

Tavoitteena on edelleen 100k€ ylittäminen ennen vuoden loppua ja orinkotulojen lisääntyminen 4500 euroon vuodessa ja ydinsalkun kasvattaminen.

Vuoden aikana olen mielestäni oppinut valtavasti. Ennen kaikkea blogistikavereilta ja alan kirjallisuudesta, josta on erikseen nostettava esiin Jukka Oksaharjun uusin. Ajattelin ennakkotilata hetimmiten Pasi Havian ja kumppaneiden tuoreen kirjan. Matka jatkuu.

Vuodentakaisiin mietteisiin 

verrattuna tunnelma on rauhallisempi -tuli mitä tuli.

Huomaan olevani aika avuton tunnuslukujen arvioinnissa, arvonmäärityksessä ja muussa taloudellisessa viisaudessa.  Aina voi ainakin yrittää opetella lisää. Mitään suurta sijoittajagurua Kinskistä ei näillä eväillä saa. Saattaa olla, että tähänastinenkin menestys (lainausmerkeissä) on sattumaa.

Lainaus vuoden 2012 raportista: 

" Samalla tuli myytyä OP:sta siirrettyjä hyviäkin yhtiöitä pelkästä kaupanteon ilosta, mutta myös tarpeesta keventää kotimaista osakepainoa ja osakepainoa ylipäänsä. Salkusta poistuivat Nokia, AmerSports, Martela, TeliaSonera ja Orion."

Jälkiviisauden imelässä lämmössä Martela oli ainoa tolkullinen myynti. 

Meiltähän tämä käy.































Thursday, November 28, 2013

Osto -Okmetic, HTA, MFA

-Kestää, hevosen se jo kestää...

Harkinnan jälkeen salkkuun palaa Okmetic hinnalla 5,38. Osuus portfoliosta on 2%. Yhtiön näkymät ovat paremmat kuin keväällä 2013, jolloin myin sen osakkeet pois tulosvaroituksen jälkeen. Silti se on sama firma kuin keväälläkin, tosin aika paljon kalliimpi. Stop Loss -rajasta kiinnipitäminen on jälkikäteen ajatellen ollut typerää. Jälkiviisauden valossa aivan turha myynti oli se. 

Olisiko vihdoin syytä alkaa luottaa siihen, että kun on jonkin yhtiön tutkinut ja havainnut hyväksi ei mielipidettä kannata tilapäisten vaikeuksien vuoksi muuttaa. Ostaa osuus yhtiöstä sillä ajatuksella, ettei siitä koskaan luovu. Yksi syy Okmeticin ostoon on sen omistajaystävällinen osinkopolititiikka, mikä lupaa hyvää myös tuleville vuosille. Nettotuloksen arvioidaan lähes tuplaantuvan vuonna 2014. Piikiekkotoimiala on ollut kriisissä finanssikriisin jälkeen. Volyymit ovat elpyneet, mutta ylikapasiteetti on syönyt hintatasoa eikä markkinan arvo ole kasvanut. Suomalainen pieni toimija Okmetic on onnistunut välttämään kriisin, mihin käytännössä kaikki muut toimija ajautuivat.

Pitkällä tähtäyksellä nähtynä Okmetic on edelleen potentiaalinen menestyjä.


"Okmetic kertoi eilen jakavansa lisäosinkona 0,19 euroa osakkeelta sekä
pääomanpalautusta 0,07 euroa osakkeelta. Samassa yhteydessä yhtiön hallitus
kuitenkin päätti, ettei se tule esittämään vuoden 2014 varsinaiselle
yhtiökokoukselle osinkoa vuodelta 2013. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle,
joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 2.12.2013 on merkitty Euroclear Finland
Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osingon maksupäivä on 10.12.2013.

Käytännössä Okmetic siis maksaa ensi kevään osingot jo tämän vuoden puolella.
Osinko ja pääomanpalautus ovat yhteensä 0,26 euroa, kun ensi kevään osinkoennuste oli 0,25 euroa."

No, oppia ikä kaikki. Harakiriin ei liene aihetta. Myynti keväällä oli kuitenkin virhe, mikä täten tunnustetaan julkisesti.

Muita ostoja viime päivinä  ovat olleet entuudestaan tuttu REIT MFA (1,34%) sekä HTA (1,51%), jonka listautuminen on vielä kesken ja joka operoi omistamalla ja vuokraamalla terveydenhuollon tarvitsemia avohoitotiloja ympäri USAn. HTA -Healthcare Trust Of America Inc -on vielä pieni (2,47 mrd USD) kasvuyhtiö, mutta siltä on lupa odottaa paljon. Sillä on toimintaa 27 osavaltiossa. Suurin keskittymä on Teksasissa.





Kiinteistöjen osuus salkusta on nyt 15%. Tältä kiinteistöjen omistus näyttäisi, jos siitä muodostaisi oman portfolion. Vertailuindeksinä on Maailma, Kiinteistöt.




*Cityconin P/B on Nordnetin mukaan 0,91. HTA:n listautuminen on kesken.













Wednesday, November 13, 2013

Syyssiivous

Vaahteran lehti
putoaa. Nyt se näyttää
minulle toisen
puolensa, ja varmuuden
vuoksi vielä sen toisen.
- Ryōkan


Salkunhoidollista syistä myin yli 20% tappiolla olleen 655 kpl erän amerikkalaisen kiinteistöyhtiön MFA Financial osakkeita. Tappiota koitui tilapäisesti 920 euroa, jonka voi kuitenkin vähentää vuoden 2013 myyntivoitoista, joita on kertynyt näköjään vuoden alusta noin neljä tuhatta euroa. Summa tuntuu äkkiä arvioiden pieneltä, mutta selittyy tietoisella kaupanteon rajoittamisella. Tästä hiukan lisää tuonnempana.

Vajaan vuoden aikana MFA takoi osinkoja verot huomioon ottaen 514 euroa. Yhtiö maksaa oman ilmoituksensa mukaan osinkoa tämänhetkiseen hintaan suhteutettuna 12,2%. Kun mukaan luetaan vuonna 2013 maksetut erityisosingot vuotuinen osinkotuotto on ollut huikea 22%.

Pohjat on ilmeisesti nähty ja yhtiö on uudelleenjärjestellyt portfolionsa koronnousun varalta lyhentämällä vastuidensa duraatiota ja pienentämällä lainoitusastetta.

MFA palaa parin päivän päästä salkkuuni hiukan pienemmällä painolla. Ajattelin hajauttaa kiinteistöomistuksia osallistumalla Technopoliksen antiin ja tutkin kahta uutta REIT-yhtiötä HTA ja XIN.

Arvio vuoden 2013 myynneistä

Jälkiviisaus on viisauden imelin muoto, sanaili Huovis-Veikko. Vuoden 2013 alusta lähtien myin viisi osaketta ja vähensin yhtä. Jokainen myynti olisi saanut jäädä tekemättä. Tosin XAIN floppasi pahasti ja ARR on liian riskinen salkkuuni, joten se jouti mennä. Yhtiön johtoon ei ilmeisesti voi luottaa. 

Sen sijaan
SLG OMXH25 on lyönyt laudalta monet globaalit indeksit.
DXSU:n myynti oli hätäinen.
Okmetic antoi keväällä tulosvaroituksen mutta on taas kasvu-uralla.
PKC:n vähennys keväällä oli aivan älytön tempaus.

Olen alkanut tulla yhä vakuuttuneemmaksi muun kuin veroteknisen kaupankäynnin tarpeettomuudesta. Vuonna 2012 kaupankäyntikulut olivat peräti 0,93% salkun arvosta ja se kaikki oli tuotosta pois. Tänä vuonna kertymä on huomattavasti pienempi. Sijoitusrahastojen TKA-kulut ovat hyvin pieni osuus salkun arvosta.

Osto-ohjelma 2013-2015

Käynnistän päivittäisiä kulutustavaroita ja energiaa globaalisti jakeleviin yhtiöihin kohdistuvan pitkäaikaisen osto-ohjelman vuosille 2013-2015.

Listalla ovat tutut nimet Coca-Cola, Unilever, PG, JNJ, Exxon ja Cogate-Palmolive. Sen ohella lisään aiempia omistuksia markkinatilanteen mukaan ja myös siitä riippumatta. Ennustaa kun ei osaa.

Salkun osakepaino on erittäin korkea. Korkosijoituksia on vain nimeksi ja käteistä 5%. Ajattelen parhaaksi pitää käteistä varalla mahdollista tulevaa markkinan korjausliikettä ajatellen. Toisaalta markkinoilta pois oleminenkin tulee kalliiksi. Huomaan, ettei kokonaistalouttani hetkauta, vaikka portfolio syöksyisi tilapäisesti vaikkapa 60%. Olen näet taloudellisesti riippumaton, vaikken säästäisi latin latia. Tämä homma tuo verta poskipäille ja saa sykkeen välistä kiihtymään. Nam.-

Tämän vuoden Sijoitus-Invest 13 -tapahtuman motto on: 

Joku nousee aina.




Keskustelua


Blogspotin kommenttiosion julkaisumoottori takkuaa tai sitten en vain osaa käyttää sitä. Laiska sijoittaja on vastannut korkosijoituksia, lähinnä DXSUta koskevaan kysymykseeni:


"Tässä poliittinen, neuvoa-antamaton vastaus :) Aion tankata DXSU:ta jatkossakin kuukausittain minimisummalla eli tällä hetkellä vähän vaajaalla 300 eurolla. Heilunta siinä on kovaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei minua haittaa. Isot riskit, isot tuotot. Tämä siis täydentävänä osana muuta korkoportfoliota johon minulla kuuluu nuo molemmat Seligsonin pitkän koron rahastot. Välillä kehittyvien markkinoiden lainoista oli pakoa kun jenkkielvytyksen lopettamisesta oli huhuja. Jatkossa näitä samoja panikointeja saattaa tulla vastaan ja DXSU saattaa lasketella taas voimakkaasti. Sitä suuremmalla syyllä haluan pitää kuukausisijoituksen, sillä tähtäimeni on tässä kuviossa varsin pitkä. Eikös se ole niin, että pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi ennemmin iloita kurssien laskusta kuin noususta? :) "

kohteessa Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

Hm. Olen harkinnut palauttaa DXSU Nordnetin osto-ohjelmaan. Tuossa on järkeä. Kiitos palautteesta!








Wednesday, November 6, 2013

Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

        Tytöt rannalla. Oulu, Nallikari 2013

Salkun arvo nousi lokakuussa tasolle 70837€. Pääoman lisäys oli 938€. Tuottoa kertyi 1973€ eli +2,87%.
Tuotto vuoden alusta on 13,1% ja vuositasolla P/A% 22,2.

Talletus alkuvuoden aikana on ollut 5223€ (522€/kk) eli viidensadan egen vauhdissa olen pysynyt.

Tankkasin Nokian Renkaita ja tein tavanomaiset ETF-hankinnat Nordnetin kuukausiohjelman mukaisesti (DXBJ, DXB6, OMXS30). Seligson-salkussa lisäsin molempia brandirahastoja ja ostin kokeeksi myös seurantaan Phoenixia ja Phoebusta. Osingot PJP ja Realty Income yhteensä 27 USD.

Uutena asiana ryhdyin seurailemaan Technopolista, jonka kasvutarina on aika vaikuttava. Otin kyytiin 310 osaketta keskihintaan 4,85 ja todennäköisesti osallistun osakeantiin.

MFA on erityistarkkailussa koska se kolkuttuttelee uhkaavasti stoploss-rajaa (-19,2%). Toisaalta pohjat on kai koettu ja osinkotuotto on 11%.

**********************************

Ai niin. 2.11. blogi täytti yhden vuoden.

Sinä aikana olen seurannut markkinoita hyvin tiiviisti. Jos joku  ihmettelee nälkävuoden mittaista blogirollia oikealla sivulla voin kertoa, että aamuisin käyn kertyneet postaukset lävitse. Tietysti luettuani ensin Kalevan, Kauppalehden, Helsingin Sanomat, Taloussanomat, Arvopaperin ja Morningstarin etusivun. Oksaharjun kirjasta on paljon kirjoitettu ja lukemisen arvoinen se onkin. Tärkein opetus on, ettei hyvien yhtiöiden kurssia isommin kannata arvailla.

Tärkeä muutos on myös, että hankin salkkuun lainoitusominaisuuden. Nyt kurssihuipun aikaan sillä ei ole käyttöä mutta onpahan varalla kun 20-30 % korjausliike todennäköisesti helmikuussa 2014 tapahtuu.

Vivun käytöstä kirjoitetaan aika vähän. Voisiko joku asiaan perehtynyt tarttua haasteeseen? Tässä Kai Nymanin juttu velkavivusta vuodelta 2012:

"Yllä olevassa laskelmassa 15% lainoitusaste olisi 70% kurssipudotuksen yhteydessä johtanut pakkomyynteihin ja sijoittajan osittaiseen vararikkoon. Näin olisi käynyt kaksi kertaa viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana ja kolmasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Kannattaa siis olla varovainen. Noin 10% lainoitusaste on melko turvallinen..."











Tuesday, January 22, 2013

Tasapainoa kohti

Kylmän virran yllä usvassa kuu,
portin luona rannassa kalastajan vene ankkurissa.
Tu Mu  (803-852)















Okmetic antoi tulosvaroituksen muutama päivä sitten. Jo syksyllä vaikutti siltä, että toisen kvartaalin jälkeinen ohjeistus loppuvuodelle oli liian optimistinen. Yhtiön solar-liiketoiminnan heikkeneminen on ilmeisesti pahempi kuin on ennakoitu. Tällä erää osakkeessa ei näy nousuvaraa.  Okmeticin mukaan viime vuoden liiketulos jää 8,0 miljoonaan euroon eli 3,8 miljoonaa euroa pienemmäksi kuin edellisvuonna.
Loka-joulukuun liiketulos on 1,0 miljoonaa euroa, kun se oli vuotta aiemmin 2,3 miljoonaa euroa.
Okmeticin aiemman ohjeistuksen mukaan viime vuoden liiketulos jäisi hieman pienemmäksi kuin vuonna 2011. Pitkiä sopimuksia päättyi syksyllä.  Epi-kiekkojen kysyntä heikkeni  vuoden lopussa, joten viimeinen neljännes jäi niiden tuotannossa tappiolliseksi. Myös valuuttakurssien muutokset ja suuret kertaluontoiset kulut nakersivat varsinkin joulukuun liikevoittoa. Pitkän aikavälin strategiseksi painopistealueeksi valittujen vaativien anturikiekkojen kysyntä jatkui kuitenkin loppuvuonna vakaana.

Inderesin mukaan piikiekkotoimiala on ollut kriisissä finanssikriisin jälkeen. Volyymit ovat elpyneet, mutta ylikapasiteetti on syönyt hintatasoa eikä markkinan arvo ole kasvanut. Suomalainen pieni toimija Okmetic on onnistunut välttämään kriisin, mihin käytännössä kaikki muut toimija ajautuivat.

Pitkällä tähtäyksellä nähtynä Okmetic on edelleen potentiaalinen menestyjä. Kinski jää seuraamaan tilannetta ja keventää Okmeticin painoa salkussa. 

Myynti: Okmetic 305 kpl hintaan 4,74. Salkkuun jää 450 kpl.

Asuntolainoihin USA:ssa sijoittava MFA Financial, Inc sopii hyvin REIT-ohjelmaani. Ongelmallista on iso spredi ja korkoherkkyys, mutta vahvaa tulosta yhtiö tekee. Yli 11% osinkokin tulee varmasti pienenemään, mutta potentiaalia pitäisi olla. Yhdessä Realty Incomen kanssa REIT-osuus on nyt tasolla 12% salkusta.

Osto:MFA 300 kpl  hintaan 8,98 dollaria. Lisää MFA:n tilanteesta täällä.







Sunday, January 13, 2013




Avaan verhot, näen uuden kuun,
kiirehdin portaita alas jakamaan iloni;
arkoja sanojani ei kuule kukaan,
suvun suusta puhaltaa pohjatuuli.

-Li Tuan




Ohessa listaus tämänhetkisistä osakkkeista ja niiden maantieteellisestä painotuksesta. Korkorahastot ja valtionlainat (Joukkolainat 10,85%, käteinen 1,20% )  eivät tässä näy.

SLG OMXH25 myytiin miltei kokonaan pois, koska tavoitteena on edelleen kotimaisen osakepainon vähentäminen. Tilalle tuli lisäsiivu Realty Income Corp (O) ja VWO: ta. VWO on tähän saakka pelittänyt hyvin ja alhainen TER (0,18%) on sen etuja. En oikein tiedä, onko esimerkiksi EEM yhtään parempi. Ainakin se on kalliimpi.

REIT-osuus on nyt 6,37%. Eri lähteissä kehoitetaan hajauttamaan myös REIT, mREIT ja REIT-hybridipositioita. Tätä täytynee tutkia lähemmin. Toisaalta Realty Income vaikuttaa aika turvalliselta pitkän päälle.

Alustava tavoite sjoitusvarallisuuden kasvulle vuosille 2013 -14 on 100 000 euron ylittäminen vuoteen 2015 mennessä, kun nykyarvo on 58000 euroa.

Tiukkaa tekee. Vaatisi runsaan tonnin kuukausisäästöä noin 9% tuotto-odotuksella.Tällä erää en ole töissä vaan elelen eläketulon varassa. Autokin pitäisi vaihtaa, jos ryhdyn taas ajamaan pitkää työmatkaa "tuotannon" piiriin. Toisaalta, jos autoa ei vaihda, koituu n. 20 k€:n säästö. Nykyinen 2006 vm diedel-Octavia riittää ihan hyvin. Autoa tarvitsemme mökillä käymistä varten.

Veroprosentteja on korotettu ja hiljaiselo sijoituskirjallisuutta ja kaunokirjallisuutta, myös runoja tutkien saattaa itse asiassa tulla halvemmaksi kuin työ, josta menee veroa 51%.


Omistus
Suur-Eurooppa
Amerikat
Suur-Aasia
Paino
(%)
1.01
98.91
0.08
13.07
Fortum Oyj
100.00
0.00
0.00
9.69
PKC Group Oyj
100.00
0.00
0.00
7.48
17.99
21.08
60.93
7.34
Fiskars Oyj
100.00
0.00
0.00
6.61
Okmetic Oyj
100.00
0.00
0.00
6.50
Realty Income Corporation
0.00
100.00
0.00
6.37
UPM-Kymmene Oyj
100.00
0.00
0.00
6.36
Elekta AB
100.00
0.00
0.00
5.58
Nokian Tyres PLC
100.00
0.00
0.00
5.37
Sampo Oyj
100.00
0.00
0.00
3.43
0.00
100.00
0.00
2.75
Elisa Oyj
100.00
0.00
0.00
2.13
1.63
96.98
1.39
1.88
37.63
46.15
16.22
1.39
17.54
20.32
62.13
0.94
100.00
0.00
0.00
0.79
28.63
65.00
6.37
0.43
0.50
99.50
0.00
0.08


Wednesday, January 9, 2013

Team Alpha jos joskus jään eläkkeelle






Olen seurannut innokkaasti Seeking Alpha-blogia. Sieltä sattui silmääni ajatus Team Alpha- portfoliosta, jossa tavoitteena on taata pitkäaikainen ja tasainen tulovirta pienillä kustannuksilla. Otin tiimin seurantaan ja ajattelin ryhtyä keräilemään näitä yhtiöitä.

OMXHCAPPI tänään: -0,63%
Suurimmat muutokset:  11  7  0


pvm
26,2898
-1,69
5,35
08.01.2013
7,9520
-0,19
5,63
08.01.2013
25,6316
0,27
5,52
08.01.2013
15,5443
0,10
5,48
08.01.2013
28,3486
-0,70
5,55
08.01.2013
15,6973
0,24
5,53
08.01.2013
67,7182
0,63
5,57
08.01.2013
53,8883
-2,02
5,49
08.01.2013
15,9958
-1,09
5,45
08.01.2013
31,4100
0,02
5,53
08.01.2013
30,6370
0,08
5,52
08.01.2013
54,6536
0,01
5,56
08.01.2013
8,3423
-0,82
5,68
08.01.2013
28,9838
0,24
5,67
08.01.2013
69,6009
0,03
5,72
08.01.2013
52,4341
-0,16
5,54
08.01.2013
32,0911
0,43
5,65
08.01.2013
52,4954
0,28
5,55
08.01.2013
Yhteensä

-0,24
100



Edelläoleva on virtuaalisalkku.


___________________________________________________________________________

Osana suunnitelman toteuttamista IRL myin eilen 70 SLG OMXH25-osuutta hyvään hintaan 23,24 ja ostin 56 Realty Income Corp.-osaketta hintaan USD 41,51. Tällä hinnalla vuotuiseksi osinkotuotoksi muodostuu 4,4%. REIT-osuus portfoliossa on tämän myötä noussut tasolle 3,08%. Tavoiteallokaatiossa kiinteän omaisuuden osuus arvioitin tasolle 20%. 

Todellisuudessa ja kokonaisvarallisuus huomioiden se on jo nyt 70-80%, jos omistusasunto ja sen tapaiset otetaan huomioon. Asuntoani en nyt kuitenkaan laske mukaan, koska sitä tarvitsen paukkupakkasilla kipeästi. Jos REIT- ja mREIT-omistukset olisivat tasolla 7-10%, sekin riittäisi. 

Transaktiot tukevat strategiaani pohjoismaisen osakepainon alentamisesta edelleen.

Realty Income Corp.  (O)  on amerikkalainen kuukausittain osinkoa jakava  kiinteistöalan yritys. Tähän mennessä Realty Income on maksanut 509 peräkkäisen kuukautena osinkoa koko 43-vuotisen toimintansa aikana  se on nostanut osinkoa 69 kertaa. Realty Income listautui New Yorkin pörssiin vuonna 1994. Kuukausituloa tukee kassavirta yli 3000 kiinteistön pitkäaikaisesta vuokrasopimuksesta. Vuokrausaste on korkea, liki 97%. Yhtiö omistaa ja hallinnoi 150 johtavan alueellisen ja kansallisen kauppaketjujen ja muiden kaupallisten yritysten tiloja. Yhtiö on aktiivinen  liikekiinteistöjen ostaja. Yhtiö fuusioitui vastikään American Realty Capital Trustin kanssa. Samalla arvioidaan osingon kohoavan, jos kaikki sujuu hyvin.