Showing posts with label HTA. Show all posts
Showing posts with label HTA. Show all posts

Wednesday, April 2, 2014

Vakaata huojuvaa käyntiä. Maaliskuu 2014. Q1 2014


                Vakaata elämää

Maaliskuu tarjosi kuoppaista kyytiä sijoitussalkulle kuten koko alkuvuosi. Esimerkinomaisesti alla on kuva Nordnet-salkusta, josssa heilunta oli Nordnetin mukaan 18,9%. 

Volatiliteettia lisäsivät tammikuussa USA:n taperingpelot, sittemmin Ukrainan kriisi ja viimeksi Krimin ryöstö ja sen jälkikaikuina USA:n ja EU:n pakotepuheet ja Venäjän vastapakotteiden pelko. 

Markkina on tunnetusti pelokas otus; sanonnan mukaan kuin neuroottinen kissa. Sanonta tekee vääryyttä kissojen suvulle, sillä neuroottista kissaa en ole koskaan nähnyt. Kinskin kissat ovat aina olleet vakaita egoisteja ja opportunisteja. 

Seligsonin rahastosalkku pysyi ladulla jämerämmin, koska Venäjäriskiä ei siellä ole ole kuin indikaattoriksi otettu minimaalinen erä Russian Prosperity Fundia, joka näkyy olevan nyt -40% korvilla. Oston paikka?




Maaliskuun lopussa salkun arvo on 78414€. Talletuksia osinkoja huomioimatta kertyi 1197 euroa ja tulos valui miinukselle 3,14%.

Ykköskvartaali oli lohdullisempi. Talletuksia sain tehtyä 3479€ eli 1160 euroa kuukaudessa, mikä on hyvin puristettu ja tulos jäi karvan verran miinukselle eli -0,22%.




Salkku 28.2.2014                   79720

Talletus maaliskuu                 +1197
Salkku 31.3.2014                   78414

Tulos  maaliskuu                   -2503€  ~  - 3,14%


Osingot 546€


Q1/ 2014


Salkku 1.1.2014                   75204

Talletus Q1                       3479
Salkku 31.3.2014                  78414

Tulos  Q1                        -269€   ~  - 0,22%


Osingot Q1                      634€


Kaupanteko on kuvattu erikseen välilehdellä Portfolio +kaupanteko.




Koneen ja YIT:n osto-ohjelmia jatkoin. Pidättäydyin toistaiseksiNokian renkaiden lisätankkauksesta, johon ajattelin palata osingon irtoamisen jälkeen. 

Lisäsin salkkuun norjalaista vakuutusyhtiötä Gjendidige Forskring ASA sekä amerikkalaista rahastoyhtuötä  Prospect Capital.


PSEC ainakin lupaa maksaa huimaa 12,20% osinkoa kuukausittain, mikä olisi tietysti tuntuva raha köyhälle miehelle. PSEC:n tietoihin -lähinnä mainokseen pääset täältä


Kyseessä on hyvin korkeariskinen BDC (business development corporation), julkisen kaupankäynnin kohteena oleva pääomasijoittaja joka rahoittaa pientä ja keskisuurta liiketoimintaa. Johtotiimiä pidetään pätevänä. CEO John F. Barry hankki lisää firman osakkeita.


Morningastarin kokonaiskuva:
















Thursday, December 5, 2013

Marraskuu plusmiinus nolla; ketunlenkki Orioniin

Vallihauta.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Tästä hiukan tuonnempana.

Marraskuu meni hiljaiselon merkeissä. Portfolioon tallettui uutta pääomaa 2005€, mistä osinkoja valuutanvaihdon ja verojen jälkeen 108€. Osinkoa maksoivat QQQ, MFA ja Realty Income.

Salkun arvo oli lokakuun lopussa 70837€ ja 30.11.2013 jo 73173€.

Tuottoa kertyi vaivaiset 331 euroa eli +0,47%. Tulosta painoi verotussyistä tehdystä MFA:n myynnistä realisoitunut 950 euron tappio.

Vuoden alusta tuotto on nyt +13,3% kulujen ja verojen jälkeen. 

Vuoden alusta salkun arvo on lisääntynyt 15173€ kun pääoman lisäys ja uudelleensijoitetut osingot olivat 7465€. Kuukausisäästö oli alkuvuoden aikana 679 euroa eli tavoitteessa  (500€/kk) olen pysynyt.

Osingot vuoden alusta olivat verojen jälkeen 2250€. Keskimäärin siis 205€, mikä on vallan mukava lisätulo. Ennen pitkää korkoa korolle -ilmiö alkaa toimia ja portfolio pyörii omillaan.
Osinkoverotus nousee ensi vuonna 21%, joten aion siirtää ostoni lisääntyvästi Seligsonin rahastoihin, joskin laadukkaiden osinkoyhtiöiden metsästys jatkuu.

Marraskuu 2013

Osto
DBJX
DBX6
OMXS30
Okmetic

Myynti
MFA, takaisinosto pienemmällä volyymilla.


Kaupankäyntikulut vuoden alusta olivat 474€ eli 0,65% salkun arvosta. Seuraavassa vuoden tulos verrattuna muutamaan indeksiin.



Tapahtunut joulukuussa

Verosuunnittelu jatkui. Myin vajaat 14% tappiolla olleen Realty Incomen kokonaisuudessaan. Realty Incomen arvostustaso on liian korkea, 5% kuukausiosinkoa on leikattu toistuvasti ja näkymä muutenkin on korkojennousun alla vaikea. Turvamarginaali alkaa nähdäkseni löytyä vasta tasoilla 30-31 USD, jolla voisin harkita O:n palautusta portfolioon. Veivauksen kohteena ollut MFA sen sijaan jatkaa, samoin HTA.

Ja se ketunlenkki. 

Kutakuinkin vuosi sitten myin koko Orionin osakekannan hinnalla 20,55€. Nyt olin ostoksilla hintaan 18,67€. Orionin osuus salkusta on nyt 3,8%. Alusta alkaen pidin selvänä, että Orion palaa kokoelmiini, joskin aikaa siihen meni. 

Kun ottaa huomioon hyvän -menetetyn -osingon keväällä 1,30€) voin vain happamana sanoa saaneeni alennusta 58 senttiä. Kim/Tom Lindström kirjoittivat 2012 Nordnetin blogissa:

"Orionin osakekurssi on ollut aina melko tylsä. Kurssi on ollut kuin naulittu samalle tasolle, mikä on ehkä vaikuttanut siihen, että monien mielestä osake on sijoituskohteena mielenkiinnoton. Moni unohtaa kuitenkin yhden ratkaisevan tekijän. Orion on lähes aina jakanut koko tuloksensa omistajilleen. Jos osingot olisi sijoitettu takaisin yhtiön osakkeisiin olisi keskimääräinen vuotuinen tuotto ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 14 prosenttia. Ei hullummin tylsältä sijoituskohteelta." 

Orionin kurssi Nordnetin mukaan viimeisen 3 vuoden ajalta oli tämännäköinen.



Halvemmallakin sitä olisi siis saanut. Orionin oman pääoman tuotto on Helsingin pörssin korkeimpia, P/E<14, P/B tosin yli 5 mutta osinkotuotto 7%. Ostin itselleni kotoisan joululahjan.

Orioniin yhtiönä tutustuin jo vuonna 1972 Pitkäniemen sairaalan amanuenssina. Tuskin on suuri salaisuus, että tämä yhtiö kasvatti tavoille -hyville ja myös vähemmän hyville -kymmeniä vuosikursseja lääkäreitä. 

Trahteeraukset olivat aina laadukkaita ja yhteistyö pelasi. Joku nipo väittää sitä korruptioksi, mutta viis siitä. Monta koulutustilaisuutta ja oppia olisi mennyt ohi ilman tätä suomalaista ylpeydenaihetta, kotimaista lääketehdasta. Monista yhtiön edustajista tuli henkilökohtaisia ystäviä. Pari kurssikaveriani on siellä työssä.  



Hyvää Itsenäisyyspäivää lukijoille.















Thursday, November 28, 2013

Osto -Okmetic, HTA, MFA

-Kestää, hevosen se jo kestää...

Harkinnan jälkeen salkkuun palaa Okmetic hinnalla 5,38. Osuus portfoliosta on 2%. Yhtiön näkymät ovat paremmat kuin keväällä 2013, jolloin myin sen osakkeet pois tulosvaroituksen jälkeen. Silti se on sama firma kuin keväälläkin, tosin aika paljon kalliimpi. Stop Loss -rajasta kiinnipitäminen on jälkikäteen ajatellen ollut typerää. Jälkiviisauden valossa aivan turha myynti oli se. 

Olisiko vihdoin syytä alkaa luottaa siihen, että kun on jonkin yhtiön tutkinut ja havainnut hyväksi ei mielipidettä kannata tilapäisten vaikeuksien vuoksi muuttaa. Ostaa osuus yhtiöstä sillä ajatuksella, ettei siitä koskaan luovu. Yksi syy Okmeticin ostoon on sen omistajaystävällinen osinkopolititiikka, mikä lupaa hyvää myös tuleville vuosille. Nettotuloksen arvioidaan lähes tuplaantuvan vuonna 2014. Piikiekkotoimiala on ollut kriisissä finanssikriisin jälkeen. Volyymit ovat elpyneet, mutta ylikapasiteetti on syönyt hintatasoa eikä markkinan arvo ole kasvanut. Suomalainen pieni toimija Okmetic on onnistunut välttämään kriisin, mihin käytännössä kaikki muut toimija ajautuivat.

Pitkällä tähtäyksellä nähtynä Okmetic on edelleen potentiaalinen menestyjä.


"Okmetic kertoi eilen jakavansa lisäosinkona 0,19 euroa osakkeelta sekä
pääomanpalautusta 0,07 euroa osakkeelta. Samassa yhteydessä yhtiön hallitus
kuitenkin päätti, ettei se tule esittämään vuoden 2014 varsinaiselle
yhtiökokoukselle osinkoa vuodelta 2013. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle,
joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 2.12.2013 on merkitty Euroclear Finland
Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osingon maksupäivä on 10.12.2013.

Käytännössä Okmetic siis maksaa ensi kevään osingot jo tämän vuoden puolella.
Osinko ja pääomanpalautus ovat yhteensä 0,26 euroa, kun ensi kevään osinkoennuste oli 0,25 euroa."

No, oppia ikä kaikki. Harakiriin ei liene aihetta. Myynti keväällä oli kuitenkin virhe, mikä täten tunnustetaan julkisesti.

Muita ostoja viime päivinä  ovat olleet entuudestaan tuttu REIT MFA (1,34%) sekä HTA (1,51%), jonka listautuminen on vielä kesken ja joka operoi omistamalla ja vuokraamalla terveydenhuollon tarvitsemia avohoitotiloja ympäri USAn. HTA -Healthcare Trust Of America Inc -on vielä pieni (2,47 mrd USD) kasvuyhtiö, mutta siltä on lupa odottaa paljon. Sillä on toimintaa 27 osavaltiossa. Suurin keskittymä on Teksasissa.





Kiinteistöjen osuus salkusta on nyt 15%. Tältä kiinteistöjen omistus näyttäisi, jos siitä muodostaisi oman portfolion. Vertailuindeksinä on Maailma, Kiinteistöt.




*Cityconin P/B on Nordnetin mukaan 0,91. HTA:n listautuminen on kesken.