Showing posts with label Osinko. Show all posts
Showing posts with label Osinko. Show all posts

Saturday, May 14, 2016

Huhtikuussa maksoin velkaa


          Kevään enteitä. Vola kohdallaan.

Riskit.

Markkinariskiltä voi suojautua monin tavoin. Suojautuminen vaikkapa johdannaisilla lienee kallista ja suojaustarpeen aikataulua on mahdoton ennustaa. Ennen kaikkea johdannaisten kanssa puljaaminen menee osaamistasoni yli huimasti enkä isommin halua edes opetella.

Volatiliteetti, markkinoiden satunnainen ja arvaamaton huojuminen taas  ovat mieluummin mahdollisuus kuin uhka. Riittävä omistusten hajautus ja käteinen ovat parasta suojausta. 

Oman sijoitusportfolioni allokaatiossani korkosijoituksia on nyt vähän, kiinteistöjä (REIT) noin 15% ja loput osakepoimintoja tai osakeindeksiosuuksia. 

Rahoitusriskin alentamista velkaa maksamalla olen harkinnut jo pitkään. Nykyisen matalan korkotason kestoa ei voi ennakoida. Varteenotettava on huomata mahdollisuus ajautua maksukyvyttömyyteen liian velkaisessa salkussa.

Osakkeissa lienee nykyisin paljon sellaista rahaa, joka normaaleissa, tavanomaisissa, totutuissa, terveissä  korko-olosuhteissa olisi muualla. Roskalainoja kutsutaan eufemistisesti high yield -lainoiksi, mutta silti ne ovat roskalainoja. Vertaislainaus eli koronkiskonta ei sekään houkuttele kaikkia. Jäljelle jäävät osinko-osakkeet.

Jos ja kun turvasatamaa osinko-osakkeista hakeva riskipääoma hakeutuu muualle, osakkeiden markkina-arvot laskevat yhtä aikaa, samoin myös kiinteistöjen arvot. Korkojen noustessa osinkotasot alenevat ja velanhoitoon käytettävät osinkotulot alenevat.   

Markkinan laskiessa edelleen osakkeiden vakuusarvot romahtavat. 
Nykyisen lainoitusarvon ei tarvitse alentua rahoitusyhtiön yksipuolisella ilmoituksella enempää kuin tasolta 85 % tasolle 50 %, kun velkasijoittaja onkin jo pulassa. 


Veli Velka muuttuu veljenpojaksi niskassa. 

Tähän liittyen kevensin portfolion velkaa reippaasti. Kun sijoituslaina oli suurimmillaan 43200 euroa, se on nyt 17999 euroa. 
Koko salkun velka on 13 % kokonaisarvosta. 
Nordnet- velkatilin lainoitusarvo eli limiitti on 90 731  EUR. 

Oman pääoman keräämiseksi myin lisää osakkeita, rahastoja ja korkorahastoja lähes 24000 euron edestä ja lisäsin myös pääomaa salkkuun. Myynnit sain justeerattua niin, että veroseuraamuksia ei ule. 

Yritin jättää mahdollisimman korkean potentiaalin omaavia yhtiöitä myyntien ulkopuolelle. Portfolio on nyt vähemmän hajautettu kuin aiemmin. Alla salkkujen suurimman omistukset.

1. Nordnet


2. Seligson &Co.






Koko porfolion eri komponenttien rahoitus ajan funktiona  näyttää 8.5.2016 tältä



Huhtikuun osingot. 
Osingot tukivat myös velan alentamisen pyrkimystä.



















Osinkojen vuosieuranta.



Viimeisen vuoden ajalta netto-osingot kuukautta kohti ovat 513 euroa. Eteenpäin mennään ja matkalla tavoitteeseen -1000e/kk olen puolivälissä.

---

Ei se salkku ihan tyhjäksi jäänyt. Tässä linkki koko salkkuun.
Ellei linkki toimi, ilmoita siitä kommenttilaatikossa!

Päivitys on vähän myöhässä, koska olemme olleet mökillä kevättöissä. Puutarhassa touhuaminen ei kostaudu huonona tuloksena kuten sijoittamisessa pakkaa käymään. Olen myös innostunut opiskelemaan kokkaamista kasviskeittiössä. Siinä hyvät raaka-aineet, niiden tasapaino sekä AJOITUS ovat ratkaisevia. Maistuisiko parsa?

Näin harrastukset tukevat toisiaan. Nam.




Heleää helluntaita!












__________________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
12 072
Sivun katselujen koko historia
298 785






Sunday, April 17, 2016

Q1 2016. Polkumylly ja teurastuspuuhia.



Muuan maailmanhistorian merkkimies heittäytyi perin runolliseksi uudenvuoden yönä kauan sitten. - Kuka? (  - vastaus lopussa..*)

Joskus minä vihaan isoa kaupunkia,
kuinka kaunista ja miellyttävää on olla täällä,
joskus en koskaan haluaisi palata.

Lapset odottavat meitä ovella myrskylyhtyjen kanssa,
lumimyrsky raivoaa ulkopuolella,
kuinka paljon parempaa on tarinoida takan äärellä.

Omaatuntoani kalvaa se, että meillä ovat asiat täällä niin hyvin
mutta minun on pian palattava polkumyllyyn.



Maaliskuussa osinkoja on tullut bruttona 933 euroa, jotka verojen jälkeen palautuvat salkkuun.




Osinkokertymän näkymä ulottuu puoleen väliin huhtikuuta.

Summat linkin takana.

Seligson-salkun allokaatio.



Seligsonin salkun historiaa.





Sama aika Nordnetilla. Olen kehnompi aktiivisijoittaja kuin indeksi.



Tässä linkki koko salkkuun.

Velkaisuus.





Kuten kuviosta näkyy, sijoituslaina on roihahtanut yli äyräiden. Se kyllästyttää. Miksi polkea? Olen päättänyt tehdä asialle jotain ja ryhtyä panemaan teuraaksi osan yhtiöistä. Turhat rönsyt ja tappiolla olevat omistukset on syytä myydä.

Teurastuslista.

Alustava listaus suunnitelluista myynneistä on seuraava:

-Avance Gas Holding kokonaan. Tappiolla 36%.
-Aspo  (25%). Hyvä yhtiö, rahaa on saatava. +-
-Elisa 33%. Voitolla 120%. 
-Fortum 33%. Tappiolla 14%.
.Nokia 25%. Hiukan tappiolla.
-Nokian Renkaat 20%. Voitolla.
-Investor 100%. Omistan samoja yhtiöitä indeksin kautta.
.QQQ 100%. Voitolla 80%. Omistan yhtiöt toista kautta.


Näillä myynneillä kustannusvaikutus verotukseen olisi neutraali. Allokaatiossa pienet yhtiöt korostuvat hiukan. Nykyinen Nordnetin sijoituslaina 42000 euroa 0,99% korolla puolittuu ja koko portfolio on paremmassa asemassa tulevaa varten - on se millainen hyvänsä. Myyn vain osan ja jatkan myyntejä edelleen.

Tavoite on reilusti alle 10% vipu, jonka voisi maksaa pois kuukausittain 12 kuukauden aikana pidättymällä lisäostoista. 

Kaikki korkopositiot ajattelin myös realisoida, sen mitä kevään myynneistä enää jäi.

TAVOITE ON VELATON SALKKU.

Nämä ovat alustavia suunnitelmia.  Vaikutus tuleviin osinkotuottohin olisi 0,04* 42000 =1680. Ei kohtuutonta.

Velka on rasite.  Meno mahdolliseen taantumaan 42 k€ velkalastissa estäisi lisäostot. Koska ajoittaminen  ei onnistu, nyt on yhtä hyvä aika myydä kuin koska tahansa. 






Mitäs tuumaatte?












______________________________________________________________

Sivun katselut tänään
142
Sivun katselut eilen
352
Sivun katselut viime kuussa
11 220
Sivun katselujen koko historia
287 480
_



_______________________________________________________________

*Tuntematon runoilija on propagandaministeri ja kielen virtuoosi Joseph Goebbels päiväkirjassaan 31.12.1940. Barbarossa-suunnitelma oli valmistunut kaksi viikkoa aikaisemmin. Runo on julkaistu Paavo Rantasen teoksessa Suomi kaltevalla pinnalla. Suomentajaa ei mainita.




Tuesday, December 30, 2014

Osto-ohjelma: Tikkurila

      Tarvittaisiin vähän väriä.


Vuoden lopulla käynnistän uuden osto-ohjelman. Olen katsellut Tikkurilaa jo pitkään ja nyt päätin toimia. 

Itse asiassa minulla on aika henkilökohtainen suhde tähän yhtiöön. Toimin nuorena miehenä remonttimiehen vänkärinä eräässä teollisuuslaitoksessa ja silloin sain oikein kovennetun kautta tutustua pensselinheiluttajan elämään. Lämpökeskuksessa panssarimaalia käytettiin kaikkeen; hyvä ettei lisätty puuroon. Ainakin minulle Tikkurila on brandi. 

Osto TIKKURILA OYJ 90 kpl a' 14,50€.


Vuoden 2014 kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä yhtiön johto arvioi talouskasvun olevan edelleen heikkoa Tikkurilan markkinoilla. Yksityisen kulutuksen ja rakentamisen määrien kehitykseen odotettiin sen sijaan syntyvän suuria alueellisia eroja. Kasvu arvioitiin vähäiseksi. 

Merkittävää muutostakaan tuotteiden kysyntään ei odotettu tapahtuvan edelliseen vuoteen verrattuna. 


Tämä arvio osittautui virheelliseksi. Tikkurila antoi tulosvaroituksen.

"   Pörssitiedote

14.11.2014 klo 14.00 (CET+1)
Tikkurila laskee kuluvan vuoden ohjeistustaan
Viime viikkoina kiihtyneellä Venäjän ruplan heikkenemisellä on merkittävä kielteinen 
vaikutus Tikkurilan kuluvan vuoden euromääräiseen liikevaihtoon. Lisäksi heikentynyt 
taloustilanne on vähentänyt selvästi maalin kysyntää etenkin Venäjällä viime viikkojen 
aikana. Liikevaihdon laskulla ja heikoilla valuutoilla on kielteinen vaikutus myös kuluvan
 vuoden liikevoittoon. 
Uusi ohjeistus:
Tikkurila arvioi tilikauden 2014 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä jäävän 
vuoden 2013 tasosta.
Aiempi ohjeistus:
Tikkurila arvioi tilikauden 2014 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä säilyvän 
vuoden 2013 tasolla."

---

Huomiota herätti, että tulosvaroitus jouduttiin antamaan vain viikko osavuosikatsauksen jälkeen. Ilmeisesti ruplan nopea romahdus yllätti yhtiön, joka on sentään toiminut Venäjällä pitkään ja on siellä markkinajohtaja.

Tikkurilasta on kirjoittanut mainion analyysin 2013 Fyysikko blogissaan.

Sieltä löytyy selkolkíelisenä historia, tausta, markkina ja jopa SWOT-analyysi. Kyseinen kirjoitus on harvinaisen perinpohjainen.

Lisäksi viittaan toimitusjohtaja Erkki Järvisen 150 -vuotisesitykseen Tikkurilasta.



Tikkurilan tuloksen kasvu on ollut vakaata, keskimäärin 7-8% vuodessa.



Tikkurilan avainsanat ovat Keskittyminen, Kannattavuus ja Kasvu

Venäjäriippuvuus (30%) on selvä riskitekijä tällä erää. Toisaalta kehittyvillä markkinoilla on kasvun mahdollisuuksia.

Indersin arvion mukaan 


Maalin kulutus per henkilö tulee kasvamaan kehittyvillä markkinoilla lähemmäksi länsimaista tasoa ja Tikkurila tulee vahvojen brändien ja markkina-asemansa avulla hyötymään tästä kehityksestä
Suuri Venäjä-riippuvuus on tällä hetkellä merkittävin yhtiöön liittyvä riski
Tikkurila on tällä hetkellä arvostetu selvästi alle historiallisen tason ja laatuyhtiötä ei arvosteta lähellekään pitkän aikavälin tulospotentiaalia


Tikkurilan nykyiset ja ennustetut avainluvut (Inderes).





Huomio kiintyy vahvaan kassavirtaan, vakaaseen tuloskehitykseen, matalaan velkaantumisasteeseen ja osingonmaksukykyyn. Huolimatta ennakoidusta tulosotkahduksesta Tikkurila pärjännee kohtuullisesti ja maksanee mukavaa osinkoa. 

Laatuyhtiötä on hyvä ostaa, silloin kun se on halpaa. Jatkan ohjelmaa ensi 

vuoden puolella.





























Tuesday, November 25, 2014

OSTIN LISÄÄ: Nokian Tyres. Q3 14. Phoebus



Lisäsin viime perjantaina Nokian Renkaita (NRE1V.HE) salkkuun 60 kpl hintaan 23,53€. Olisihan tuota saanut halvemmallakin, mutta arvostustaso on edelleen miltei järkevä. Keskihinnaksi muotoutuu 28,41 €, joten nousuvaraa olisi. Nokian Renkaista näyttää siunautuvn kohtalainen osinkopaperi, ellei muuta. 

Perkasin yhtiön asioita ajan tasalle. Pieni kehaisu on annettava Nokian Tyresin sijoittajasivuille. Suurin osa tiedoista on sieltä.

Yhteenveto 1-9/2014

Venäjän ja IVY-maiden heikentynyt myyntivolyymi, valuuttakurssivaikutukset ja mix heikensivät yhtiön myyntiä ja keskihintaa; tämän kompensoi osittain hyvä kehitys muilla markkinoilla.


Kannattavuutta tukivat raaka-ainekustannusten, tuottavuuden ja kiinteiden kustannusten kehitys.
Kassavirta parani. Tämän seurauksena on tulossa vahva koko vuoden kassavirta.
Laajentunut jakelu ja tuotevalikoima paransivat kilpailukykyä.


NOKIAN RENKAIDEN SUORITUS 1-9/2014


Markkinaosuus parani länsimarkkinoilla

+ Henkilöautonrenkaiden kappalemääräinen myynti ennallaan, kasvua länsimarkkinoilla
+ Henkilöautonrenkaiden markkinaosuus vahvistui Pohjoismaissa, Keski-
 Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa
+ Menestys jatkui automedioiden kesä- ja talvirengastesteissä

- Myynnin arvo laski johtuen valuuttakursseista, heikommasta mixistä ja
hintamuutoksista
- Valuuttakurssit ja mix heikensivät myyntiä ja keskihintaa,
raaka-aineista kustannushyötyä

+ Raaka-ainekustannukset laskivat 13,9 % vs. 1-9/2013
+ Talvirenkaiden osuus myyntivolyymistä 80 %
+ Kiinteät kustannukset laskivat vs. 1-9/2013

- Venäjän ja IVY:n myynti laski, alueen osuus konsernin myynnistä 37 %  ->>  27 %
- Keskihinta (€/kg) laski johtuen valuuttakursseista, heikommasta mixistä ja tiukasta
hinnoitteluympäristöstä

Kapasiteettia tulevaisuuden kasvua varten

+ Vuotuinen kapasiteetti yli 20 miljoonaa rengasta vuorojärjestelyin. Mahdollisuus
nostaa edelleen 1,5 milj. kpl nykyisissä tehtaissa.
+ Henkilöautonrenkaiden tuotanto kasvoi 6 %, tuottavuus (kg/mh) parani 4 %

Vianor laajenee suunnitelmien mukaan, uudet partner-konseptit kasvussa
+ Vianor-ketju laajeni 1 302 myyntipisteeseen 27 maassa; 1-9/2014: +96 pistettä
+ Venäjällä Nokian Renkaiden jälleenmyyjäverkostoissa 3 600 myyntipistettä
+ Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) –verkosto 1-9/2014: +341 myyntipistettä.
 Yhteensä 773 pistettä yhdeksässä Keski-Euroopan maassa ja Kiinassa.

KONSERNI
Myynnin kehitys euroissa

 Pohjoismaat +1,1 %

 Venäjä ja IVY -33,5 %
 Muu Eurooppa +2,6 %
 Pohjois-Amerikka +20,2 %



Nokian Tyres aikoo edelleen laajentaa myyntiään.


Kuvasta ilmenee, että Nokian renkailla on myös Kiinassa valtuutettuja jakelijoita. Omien tuotantolaitosten lisäksi yhtiöllä on sopimusvalmistusta tehtaissa, joiden laatutaso vastaa Nokian Renkaiden vaatimuksia. Sopimusvalmistuksen osuus yhtiön renkaiden myynnistä vuonna 2013 oli noin 3 %. Kiinassa sopimusvalmistus aloitettiin Giti Tiren kanssa 2004.
Koska yhtiön sivuilta en löytänyt sopimusvalmistajista enempää, katsoin Wiisaasta Wikistä.

" Nokian Tyres licenses production of its tyres to companies in the United States(Bridgestone,
LaVergne, Tennessee plant), Slovakia (Matador, Puchov plant),  Indonesia (PT Gajah Tunggal Tbk company), and the People's Republic of China (Giti Tire), as well as contracts manufacture of agriculture and industrial tyres in Spain and India. In the past, some United States contract manufacturing was done by Cooper Tire's Findley, Ohio plant. 

Contract manufacture by Giti Tire includes production of up to 500,000 Nokian summer tyres with expansion up to 1.5 million tyres per year.


Some Nokian agricultural and industrial tyres were made under contract by the Tofan Grup in Romania for two years until December 1999, when Nokian Tyres withdrew, citing quality standards. Contract manufacture of these types of heavy tyres was then undertaken by Michelin at its Polish plant in Stomil-Olsztyn from 2000 until 2005, when Nokian began to shift contract manufacture of industrial tyres to Bridgestone's factory in Bilbao, Spain and agricultural tyres to Balkrishna Tyres in Bhiwadi, India.  With an increase in tyre demand as a result of improving economies, Nokian is considering increasing production as well as outsouring additional tyre manufacture in Asia. "




ANALYYSIT

Seuraavassa on Nokian Renkaiden avainluvut ja niiden arviodut ennusteet Inderesin mukaan. 




Myös 4-Traders -sivusto näkee arvostuslukujen muuttuneen varsin houkutteleviksi. Velkaa on vähän ja kannattavuuden arvioidaan edelleen paranevan.


Financial Ratios


Size2014e2015e
Capitalization3 165 M€-
Entreprise Value (EV)3 068 M€3 019 M€
Valuation2014e2015e
PER (Price / EPS)14,4x13,2x
Capitalization / Revenue2,27x2,24x
EV / Revenue2,20x2,13x
EV / EBITDA7,56x7,26x
Yield (DPS / Price)5,93%6,46%

Profitability2014e2015e
Operating Margin (EBIT / Sales)22,4%22,6%
operating Leverage (Delta EBIT / Delta Sales)-2,28x1,49x
Net Margin (Net Profit / Revenue)16,2%17,8%
ROA (Net Profit / Asset)19,3%20,0%
ROE (Net Profit / Equities)15,9%16,8%
Rate of Dividend85,7%84,9%
Balance Sheet Analysis2014e2015e
CAPEX / Sales  11,2%7,18%
Cash Flow / Sales (Taux d'autofinancement)22,5%22,1%
Capital Intensity (Assets / Sales)0,84x0,89x
Financial Leverage (Net Debt / EBITDA)-0,24x-0,35x




Kehitys tästä eteen päin näyttää Venäjäriskistä ja muusta kohinasta huolimatta kohtuulliselta.

Nokian Tyres itse näkee näin:




NRE ja Bridgestone

Olen pähkäillyt myös sitä, olisiko japanilaisella Bridgestonelle aikomuksia kaapata Nokian Tyres. Eiköhän markkina ole jaettu sovinnossa. Bridgestone haluaa ja myös saa poliittisesti korrektin linkin itämarkkinoille.


Huolimatta kaikenlaisesta - usein aiheellisestakin - ryssäpuheesta Nokian Tyres on vahva toimija Venäjällä ja sillä ajatellaan olevan hyvä asiantuntemus alueesta, joka on vaikea kaikille. Bridgestonen 14,99% omistusosuus pitää sen myös puhe-etäisyydellä yritykseen.



Lopuksi 

Yhtiö tarkisti ennustettaan alaspäin ja arvioi vuodelle 2014 n. 300 -320 miljoonan euron liikevoittoa. Öljyn hinnan aleneminen jopa tukee Venäjän toimintoja ruplan syöksystä huolimatta. Nokian Tyres on tärkeä myös Venäjän kansantaloudelle. Se on suurin teollisuustuotteiden viejä. 

NRE on selvästi aliarvostettu pitkän aikavälin potentiaaliin nähden. 

Osuus salkussa on nyt 10,5 %, mikä on suurin salkussani. Kone on seuraava (9,4 %).



______________________________________________________________________________

PHOEBUS

Sattumoisin päällekkäisyyksiä kuurnitessani huomasin, että Seligson & Co:n Phoebus-rahasto omistaa 3,45 % Nokian Renkaita. Olenhan sen tiennyt, mutta jotenkin unohtanut.    
- Sellaista se on.

Itselläni on muutama satanen tässä aktiivisalkuksi halvassa ja passiivisessa (Hallinnointi- ja säilytyspalkkio 0,75% p.a.) rahastossa. Suunnittelen position kasvattamista portfolion vakaaksi kivijalaksi yhdessä nykyisten ETF-rahastojen kanssa. Niitä ovat QQQ, VTI ja PJP.

Phoebuksen aktiivisuus on suhteellista. Viimeisin rahaston myynti lienee tapahtunut yli kaksi vuotta sitten. Tässä osakelistaus.

Jos et ole tutustunut aiemmin tähän laaturahastoon, katso ajaton VIDEOESITTELY  (vuodelta 2009), jossa Anders Oldenburg omaan jäljittelemättömään tyyliinsä kertoilee periaatteistaan, jotka voin siekailematta jakaa, mutta joiden noudattamiseen itsekurini ei ainakaan vielä riitä. 

Videolla hän kertoo sijoittaneensa 25 vuotta. - Nyt siis jo 30 vuotta. Phoebus-blogissa helmikuulta 2013 Oldenburg käsittelee sattumoisin erittäin ajankohtaista teemaa: kuinka bisnes selviää Venäjälla.


Tässä Oldenburg kommentoi Nokian Renkaiden toimitusjohtajan vaihtumista ja johtamisasioita enemmänkin.

Tämä mies ei isommin hötkyile. Häneltä voisi ostaa käytetyn rahasto-osuuden. 


"Nokian Renkaat pärjää Pohjoismaissa loistavasti, vaikka Continental ja Michelin tarjoavat täälläkin parhaan vastuksensa. Tämä johtuu siitä, että Nokian Renkaiden sesonkilogistiikka on ylivoimainen. Talvirenkaissa kauppiaalle kaikkein oleellisinta tietysti on, että rengasvalmistajalta saa loistavaa palvelua juuri niiden parin viikon aikana, kun renkaita asiakkaille yötä päivää myydään."