Showing posts with label Marko Erola. Show all posts
Showing posts with label Marko Erola. Show all posts

Friday, April 5, 2019

Q1 2019 - markkina-arvo 222525 euroa

-Innostuksen hiillos hehkuu vielä

"Pörssipaniikeissa sijoittajat pyrkivät kaikin tavoin varmistamaan, että säästyvät tappioilta... vaikka heidän pitäisi murehtia sitä, jääkö heiltä loistotilaisuuksia käyttämättä."
- Howard Marks

Huolimatta päivitysten harvenemisesta blogi näyttää löytäneen uskolliset lukijansa. Kiitos teille! 

Aloitin tämän projektin melko tarkasti seitsemän vuotta sitten. Tarkoitukseni oli kokeilla, kykeneekö tavallinen ihminen lisäämään pääomaansa kohtalaisen kevyin ponnistuksin ja elintasosta sen ihmeemmin tinkimättä. Kyllä pystyy. Onhan siinä matkan varrella jotain ehkä oppinutkin. Ainakin sen, että tehokas markkina on herkkä, muutosaltis ja arvaamaton markkina. Usko omiin osakepoimijan kykyihin ei ole häävi. Helpommallakin pääsee.

Vuoden 2012 oma pääoma 21475 on paisunut  172725 euroksi eli kahdeksankertaiseksi. Markkina-arvon kasvu on saanut lisäboostia velkavivusta. 
Netto-osinkoja tulee noin 500 euroa kuussa, mikä on jo hyvä lisä.

Sijoittamiseen käytettyä omaa pääomaa - muutama satanen kuussa - olen siirtänyt osakkeisiin tasaisesti hajauttaen 84 kuukauden ajan. Kaikki osingot on uudelleen sijoitettu. Käsityksen siitä, miten kova kilpailija ainakin omalle salkulleni on ollut ja on OMH Helsinki GI saa Nordnetin tuottokäyrästä. Eriasteiset hölmöilyt osakepoiminnassa ovat armottomasti rokottanee tuottoa, samoin verot. Erityisesti myynnit osoittautuvat näin jälkikäteen hätiköidyiksi ja turhiksi.

 Silti kun sata indeksipistettä on kasvanut tasoon 187 pistettä 7 vuodessa yhdistetty vuotuinen tuotto on 9% eikä se vielä ole edes reaalituotto, joka voisi olla kai 6-7% kun kulut huomioidaan. 

Jossain oli tutkittu, että sijoittajat ovat yleensä parempia ostajia kuin myyjiä. Tämän olen myös kokenut.


Compound Annual Growth Rate:
9.35%


Kun nyt joku  lopetti osakkeisiin sijoittaminen joulukuussa 2018 kovan heilunnan säikäyttämänä jäi ilman mukavaa nousua ykköskvartaalilla. Itse rämmin mukana kursseista riippumatta täydessä lastissa ja nyt on mukava pöyhistellä, vaikka kyseessä on puhdas sattuma. Kuten miltei kaikki, mikä tapahtuu.
  
 Luin kai jo kuudennen kerran Marko Erolan kirjan Paras sijoitus: 
Osakemarkkinat ovat varmasti epävarmat. Riski sopivina annoksina on hyvästä, mutta älä ahnehdi. Mikään ei takaa tuottoja, vaikka mahdollisuutesi menestyä ovat erinomaiset. Luota tehokkaisiin markkinoihin, osta ja pidä.

Viime aikoina olen pannut rahaa tasaisesti indeksiin. 

Koko salkun tuotto ensimmäisellä kvartaalilla on +13%. Oman pääoman arvonnousua kertyi 
 14,7%. Kolmen kuukauden kehitys oli siis mahtavaa!

Salkun numerot alla, suluissa Q12018. Vuoden aikana oma pääoma on lisääntynyt  17192 euroa eli  11%.

31.3.2019
Nordnet                     141523  
Seligson                       15463
Bank Norwegian         6999
OP                                 8500
Degiro                             240

Oma pääoma            172725            (155533)  Lisäys vuodessa  17192
Laina                           49800

Markkina-arvo        222525             (204509) Lisäys vuodessa  18016
josta käteinen              8800

Korollinen vieras pääoma   41000    (42976) Velka on vähentynyt hiukan,

gearing              23,7%    (27,6%)
lainoitusaste     18,4%    (21%)

Salkun sisältöön tästä.


Osinkoja kertyi vuoden 2018 aikana 13% aiempaa enemmän. Ollaan edellen hyvällä uralla ja vähitään 10% osinkosumman kasvu (8100) on tavoitteena. Takautuvasti  vuoden ajalta osinkosumma on nyt 7900 euroa.





Hyvää kevättä, fellow investors!




Sivun katselut tänään
71
Sivun katselut eilen
165
Sivun katselut viime kuussa
4 637
Sivun katselujen koko historia
626 462



Wednesday, March 13, 2013

Sijoittamisen suloinen aloitus kuin uni valveilla

ennen kuin horsma ehtii kukkaan
alkaa kesän hiljaisuus: yö huokaa
     jää sitten henkeään pidättäen odottamaan
        että edes yksi lintu sanoisi vielä jotakin

- Kai Nieminen -







Kinskiltä on kysytty, miten hän aloitti sijoittamisen. Tässä hiukan vastausta. Ensiksi kuitenkin tärkein: sijoittaminen pitää aloittaa heti. Sitä varten tarvitaan arvo-osuustili. Avaa siis sellainen.

Aikanaan aloitin kivijalkapankissa eli OP:ssa lähinnä ostamalla Nokiaa ja muita muotiosakkeita. Välityskulut olivat aika korkeat, taisi olla 16€/kauppa ja mahdollinen tuotto menikin siis pankille. Sitten löysin Seligsonin, jonka rahastoihin lisään pääomaa kuukausittain. Niille kelpaa kymppikin kerrallaan. 

Nettivälitäjäni nykyisin on Nordnet, jonka palkkiotasoa tosin nostettiin muutama vuosi sitten, mutta joka silti on kotimaisista edullisin. Interactive Brokersia ja Lynxiä suosivat isot pojat, mutta koen Nordnetin verohallinnan kannalta helpommaksi. 

Nordnetin kulutasot menevät näin:

"Nordnetin kaupankäyntihinnasto on jaettu neljään tasoon. Maksamasi välityspalkkiotaso määräytyy edellisen kuukauden kaupankäyntiaktiviteetin (kauppojen määrä) mukaan. Palkkioluokka voi olla: 
- Taso 1 (yli 50 kauppaa edellisessä kuussa)
- Taso 2 (11–50 kauppaa edellisessä kuussa)
- Taso 3 (1–10 kauppaa edellisessä kuussa) 
- Taso 4 (0 kauppaa edellisessä kuussa)Palkkiotaso tarkistetaan kuukausittain, jos aktiviteetti on muuttunut (poikkeuksena taso 1, jolla pysyt vähintään kolme kuukautta). Aktiviteettisi mukaan voit siirtyä suoraan jopa parhaimmalle tasolle (portaaton korotus). Alaspäin tasosi voi tippua vain yhden tason kerrallaan (portaittainen aleneminen)..." 


Itse olen tasolla 3 eli teen noin 1-2 kauppaa kuussa, joskus en yhtään.

https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/pricelistFI.html

Suomen Osakesäästäjien Keskusliiton jäsenyys alentaa palkkiotasoa  tasolle 3 kun toimittaa tositteen maksetusta jäsenmaksusta Nordnetiin.

Jokainen päättää itse, minne ryhtyy sijoittamaan. Fiskars, Sampo, Nokian Renkaat, UPM, Elisa, Fortum ja muutamat muut isot ja vakaat yhtiöt näkyvät olevan salkussani. Lisäksi omistan amerikkalaisia kiinteistöyhtiöitä. 

Ennen suoraa sijoittamista kehoitan kuitenkin tutustumaan mahdollisuuteen hajauttaa salkun ydin muutamalla ETF:llä. Itselläni niitä ovat mm. VTI, VWO, PJP, QQQ ja korkopuolella DXSU. Muutamalla saa maailmanlaajuisen hajautuksen. 

Itselläni lienee osuus n. 4500-5000 eri yhtiöstä tuollaisissa pörssikaupankäynnin kohteena olevissa rahastoissa (exchange-traded fund). 

Niissäkin kulujen vahtiminen on tärkeintä. Itse suosin Vanguardia, koska firma on iso ja vakaa, kokonaiskulusuhde (TER-%) on hyvin matala, usein alle o,20% (VTI 0,05!) ja spreadi eli osto- ja myyntitarjouksen väli on pienempi NYSE:ssä kuin pienillä markkinoilla (the difference between the bid and the ask price of a security or asset).

ETF on tarpeen siksi, että Seligsonin tarjonta on kovin kapea ja ETF lisää näkyvyyttä, tietää mitä omistaa. Ulkomainen ETF voi sijoittaa osingot uudelleen tai jakaa osinkoa. Suomen verottaja kohtelee ETF-osinkoa myyntivoittona, eli alempi osinkoverokanta ei koske näitä osinkoja.

Ja sitten kun hyvin hajautettu salkun ydin on valmis, voi ryhtyä pelaamaan satelliittien, yksittäisten osakkeiden kanssa. En usko, että se on kaikille edes tarpeellista. Onhan siinä viihdearvoa enemmän kuin tylsän ideksin seuraamisessa, joskaan varsinaista järkeä yksittäisessä osakepoiminnassa ei ole (Lyhennelmä Marko Erolan teeseistä TÄÄLLÄ). Todellisuudessa hyvin harva sijoittaja kykenee voittamaan indeksin. Itse en ole niin lahjakas tai kyvykäs.

Irtorahaa ja käteiseen verrattavia lyhyitä korkorahastoja kannattaa olla sen verran, että kun kurssit taas jonain päivänä syöksyvät alas, on varaa ostaa halvalla. Aina ne kurssit uudelleen nousevat. Samoin vararahasto, sotakassa siltä varalta että auto hajoaa tai sairastuu tms. Ei tarvitse pakkomyydä osakkeita.

Noin 1000 euroa on minimisumma, jolla mielestäni kannattaa ostoja tehdä.


Esimerkki hajautuksesta. 

Tässä on ostettu 100 kpl VTI ja 100 kpl VWO 11.6.2001. Hajautettu salkku IND (sininen viiva) pärjää hyvin.








Sunday, January 27, 2013

Pelkkiä kysymyksiä


Fasaaniuros lentää hitain hitain siiveniskuin.
Armaani, totisesti tuotat minulle huolta.
Kuo Feng
- Laulujen kirja






Ensimmäinen kysymys on tärkein. - Miksi? 

Miksi sijoittaa yksittäisiin osakeisiin, kun joidenkin lähteiden,  nyt viimeksi uudelleen lukemani Marko Erolan tyrmäävän kirjan  Paras sijoitus, Itsepuolustusopas sijoittajille mukaan ajoitus on mahdotonta eikä markkinoita voi ennustaa. Tekninen analyysi hyödyttää vain niitä myyviä kauppiaita ja aktiiviset rahastot niiden liikkeellelaskijoita. Samaan mättöön kuuluu, että osakepominta on ajanhukkaa, nettipelaamiseen verrattavaa sijoittelua, kutakuinkin hyödytöntä mutta aikaa vievää puuhastelua, jolla katteettomasti yritetään tehokkailla markkinoilla löytää anomalioita ja voittaa indeksi sen sijaan, että tehtäisiin allokaatio huolella ja sijoitettaisiin indekseihin. 


Salkku tasapainotetaan kerran vuodessa ja tehdään loppuaika muuta.

"- Tätä sijoituskirjaa salkunhoitajat, meklarit ja sijoitusneuvojat eivät halua sinun lukevan! Paras sijoitus kertoo, miten voitat ammattilaiset osakemarkkinoilla ilman mitään erikoisosaamista, erityistietoa tai edes vaivannäköä. " - Näin kirjassa väitetään. Taloustoimittaja Marko Erola kuvaa kirjaansa puoliksi pamfletiksi ja puoliksi sijoitusoppaaksi.

Huolimatta provokatiivisuudestaan teoksessa on paljon hyvää. Erola korostaa osakkeiden olevan pitkässä juoksussa paras tapa taistella inflaatiota vastaan ja huomauttaa, että riski on mahdollisuus ja hajautus välttämätöntä. 

Hyvää on on myös erittäin kiivas painotus kulurakenteen vaikutuksesta pitkän aikavälin tuotto-odotukseen. 


Erola on vannoutunut indeksisijoitusten ja ETF-rahastojen puolestapuhuja ja näin pitkälti samoilla linjoilla kanssani. Oman riskisietokyvyn puntarointi ja allokaation merkitys korostuvat. 

Ennen kaikkea Erola uskoo tehokkaisiin markkinoihin ja sijoittajien kyvyttömyyteen toimia rationaalisesti. Kun koehenkilöitä ((n=1)  omissa tutkimuksissani on seurattu, tähän on helppo yhtyä. Suorastaan hupaisa on kommentti Magic Formulasta, jolla voi kylläkin voittaa indeksin, mutta mitä sijoittajan hermot eivät kestä. 

Sivistynyttä keskustelua Magic Formulasta käydään täällä.

Edellisellä kerralla joskus 2010 taisin lukaista kirjan huolimattomasti koskapa eräs sen tärkeimpiä anteja, tutustuminen Invest Funds Advisors- sivustoon jäi väliin. Sieltä löytyi suoraan elämäntianteeseeni sopiva ehdotus allokaatioksi ja mitä enemmän sitä pyörittelen, sen paremmalta se alkaa näyttää.


Perinteisten oppien mukaan soitustavoitteisiin pääsemistä helpottaa, kun  selvittää mitä nuo tavoitteet ovat. Kun luo sijoitussuunnitelman kirjalliseen muotoon, voi seurata menestystä ja kehittää edelleen suunnitelmaa. Aika paljastaa heikkoudet.


Kirjalliseen muotoon tehty sijoitussuunnitelma on myös oivallinen apuväline oman toiminnan arviontiin jälkikäteen.

Sijoitussuunnitelmasta

-Mikä on sijoitustavoite?
-Tavoitellaanko tiettyä summaa tiettyyn ajankohtaan mennessä?
-Halutaanko pääoman kasvua riskit hyväksyen vai turvallista tuottoa?
-Kuinka pitkä on sijoitushorisontti, ja millaista keskimääräistä tuottoa tavoitellaan?
-Mikä on sijoitusten allokaatio?
-jako eri arvopaperiluokkien kesken’ (osakkeet, joukkolainat, käteinen sekä mahdolliset muut sijoitukset)?
-Ovatko tavoitteet, riskinsietokyky ja realistiset tuotto-odotukset tasapainossa?
-Mitkä sijoitusinstrumentit sopivat tavoitteisiin ja sijoitettavan varallisuuden määrään?
-Kuinka sijoituksia seurataan ja hoidetaan?
-Tuleeko erityisiä verotus-, perintö- tai suojausseikkoja ottaa huomioon?

Jätän vastaamatta, vielä. Mutta tuota allokaatiokohtaa pitää tutkia.

Figure 1: IFA Index Portfolio 50 Allocation 
  100 Allocations Available to Clients
 IFA Indexes* 
(Click links for definition of IFA indexes)
Percentage
Allocation (%)
Number of Stocks
& Bonds*
Wtd Avg
Mkt Cap
(in $ Mill)*
Wtd Avg Book to Market*
12
$121,609
0.50
12
$66,628
0.94
6
$1,299
0.64
6
$1,998
0.97
6
$11,464
0.64
6
$42,585
1.17
3
$1,570
0.92
3
$1,423
1.57
1.8
$43,760
0.60
1.8
$27,295
1.05
2.4
$1,287
0.80
10
na
na
10
na
na
10
na
na
10
na
na
*As of September 30, 2012          Total:






Tämän logiikan mukaan houkuttelevinta olisi myydä kaikki osakkeet ja ostaa lisää Seligsonin indeksiosuuksia  sekä sopivia Vanguardin ETF-osuuksia. Siis indeksoida koko salkku. Ja palata asiaan 2014.

Vaan mitäs sitä sitten seuraisi ja laskisi hiki päässä? Mäkeä?









Marko Erola: Paras sijoitus. Itsepuolustusopas sijoittajille, Talentum, 214 sivua, ISBN 978-952-14-1363-6.