Showing posts with label Salkku. Show all posts
Showing posts with label Salkku. Show all posts

Saturday, January 18, 2020

Kaikki salkut värikuvina

Stanislaw Jercy Lecin sanoin "ei typeryys ole mikään syy olla ajattelematta".


Koska osakemarkkinat ampuvat nyt ylöspäin näennäisen holtittomasti, on syytä tulevaksi muistin virkistykseksi kirjata nykytilanne allokaation ja omistusten suhteen. 

Osakepaino on 114%, velkaakin on. Käteinen on ladottu peliin mukaan, joten alan  höyläillä indeksirahastoja keveämmiksi 2- 3 % kuukausivauhtia. 

Tulen myymään vuoden aikana neljänneksen.

Osakkeet ovat likvidi omaisuuslaji ja velan väheneminen helpottaa kummasti. Sen kummempi kannanotto tulevaan ei ole kyseessä, mutta jo Waltarin Sinuhessa Kaptah huomauttaa, että koska emme tiedä mikä jumalista on olemassa, on parasta palvoa jokaista, koska "varmuus on paras". Tässä tavoite  on riskin alentaminen.

Otin kuvakaappaukset salkuista. Nordnetin pääsalkku sisältää  sijoituslainan.

Hajautus on varsin kattava, jonkun makuun yltiö-, vyö- ja henkselit- tyyppinen mutta omanipa on. 








Seligson & Co:n indeksisalkku olkoon koskematon.




OP


Osuuspankissa teen lyhyempää kauppaa hyvin laajalla osakekorilla. Näistä kaikki on ostossa ja myynnissä hyvinkin vikkelästi. Tähän asti voitot ovat kulkeutuneet Nordnetin pitkään salkkuun ja Seligsonille.







Jos portfolioon lisäisi omistusasunnon -mitä en tee - todellinen osakepaino olisi 85%.

Tällä on hyvä taapertaa uudelle vuosikymmenelle. 













Wednesday, December 7, 2016

Marraskuu. ATH, viti ja nöyrä ilma





Ajat ovat entisellään. Kaikenlaiset kriisit ja kohut puhuttavat ihmisiä, valtakunnat ja ideologiat sortuvat ja toiset näyttävät rumaa tai koreaa päätään, vaaleja tulee ja menee, myrskyjä on vesilaseissa ja valtamerillä, joukolla huudetaan maailmanloppua tai uutta messiasta ja silti mikään ei muutu. Kaikki säilyy ennallaan, rikkaat eivät lakkaa rikastumasta eivätkä köyhät köyhtymästä.

Eletään normaaliaikoja. Korko kasvaa korolle, halpa on halpaa ja kallis kallista.

Tämä resignaatiopläjäksen jälkeen todetaan että salkku on kaikkien aikojen huipussa, ATH. Satelee lunta ja itsenäisyyttä juhlitaan. Suomi on hyvä maa; 
vähän, vähiten epäonnistunut, nyökyttelevät ne ja kilistelevät lasia meidän laskuumme, sinun ja minun. Hentun Liisa taisi kadota jatkoilla. Pihtiputaan muorille haettiin patentti. Nahkurin orret ovat entisellään ja paikoillaan. Kaikki hyvin.
      
Sijoituksia  arvioidessani  ja seuratessani olen johdonmukaisesti raportoinut pääasiassa säästöjen oman pääoman kehitystä ja tavallaan jättänyt omaan arvoonsa vivutetun kokonaisarvon.

Salkun vivutetuksi arvoksi tuli marraskuun lopussa 2016 182500 euroa, mistä sijoituslainaa on 47000 euroa ja oman pääoman osuus 135500 euroa  . 


Talletuksia ja uudelleen sijoitettuja netto-osinkoja lisäsin 4692 euroa (426 e/kk) ja  uudelleen sijoitettuja netto-osinkoja kertyi 5092 euroa (keskimäärin 462 e/kk). Uutta, arkisesta elämästä sivuun jäänyttä tai salkun ansaitsemaa pääomaa salkkuun sain ujutettua yhteensä 9784 e ja korkokulujen (450,90 e) jälkeen 9333 (848 e/kk).


Sijoituslaina  kuittautuu näin eläen 848 euroa kuukaudessa ja lyhennystahtia pidän vallan kohtuullisena. Lainatasoa en aio tuosta neljänneksestä kasvattaa. 


Osinko-odotus on noin 6000 e.

Oman pääoma osuus vuoden alusta nousi 17219 e ja leveroidun salkun arvo 26500 e. Salkun vivutettu arvo kasvoi siis 22% ja oman pääoman arvo 16,9%.


Koko salkun tuotto vuoden alusta on 9% ja oman pääoman tuotto  6,2%. Lainoitusaste  on 25,7%.


Vuonna 2017 saattaa 200000 mennä rikki. Tulevaisutta en osaa arvata muuten kuin että tuskinpa mikään muuttuu. Elleivät kurssit nouse ne laskevat tai pysyvät ennallaan.



Sakun ajantasainen sisältö linkin takana.

Osingot alla.

Vivutetun arvon ja oman pääoman kehitys. Sijoituslainan otin käyttöön 2014 ja vauhti parani melkoisesti.




Viiden vuoden tuottohistoriaa muutamaa indeksiä vasten. Maailmanindeksi on vertailukohtani.




Palaan tarkemmin osakepoimintoihin vuoden tilinpäätöksessä.


Blogista

Olen pitänyt tätä päiväkirjaa yli neljä vuotta. Päivitysahti on hiipunut, pääasiassa koska olen aktiivinen Sharevillessa.

Pysykää silti kanavalla. Kiitos seuraamisesta!








________________________________________________________

Sivun katselut tänään
123
Sivun katselut eilen
438
Sivun katselut viime kuussa
9 542
Sivun katselujen koko historia
365 913

Saturday, November 15, 2014

Tehokkaat markkinat. Portfolio ja Seligson


Jos kidutat dataa riittävän kauan, se tunnustaa mitä vain.
Ronald Coase





Mikäli jollakulla meni ohi Anders Oldenburgin laittamaton ja tavattoman tervejärkinen huomautus erilaisten sijoitusstrategioiden hyödyllisyydestä tehokkailla markkinoilla, liitän sen vielä tänne. 

"En kuitenkaan usko, että millään pelkästään kvantitatiivisella mallilla pystyisi parempiin tuloksiin kuin yhdistämällä laadulliset ja määrälliset arviot yrityksestä ja sen osakkeesta.

Ja sehän on juuri sitä, mitä ammattisijoittajat ovat kautta aikain tehneet. Ja jota tehdessään he ovat keskimäärin hävinneet markkinatuotolle kulujensa verran jo ainakin 70 vuoden ajan."

_______________________________________________________________________


Olen lisännyt välilehdelle Portfolio Google Sheets-näkymän osakesalkusta. Valitettavasti Google Sheets ei ainakaan minun taidoillani tunnista rahasto-osuuksia, joita voi mutkattomasti pyöritellä Mornningstar.com -sivustolla.



Alla Seligsonin osuuksien allokaatio. Seligson-omistusten osuus on runsas 5 % koko salkun arvosta. Nykyisen ajatteluni mukaan suhteen pitäisi olla päinvastainen.

Ja kuten jokainen sijoitusblogin pitäjä tietää, askartelu blogin ja analyysien parissa pitää poissa muusta pahanteosta eli kaupankäynnistä.


































Wednesday, March 13, 2013

Sijoittamisen suloinen aloitus kuin uni valveilla

ennen kuin horsma ehtii kukkaan
alkaa kesän hiljaisuus: yö huokaa
     jää sitten henkeään pidättäen odottamaan
        että edes yksi lintu sanoisi vielä jotakin

- Kai Nieminen -







Kinskiltä on kysytty, miten hän aloitti sijoittamisen. Tässä hiukan vastausta. Ensiksi kuitenkin tärkein: sijoittaminen pitää aloittaa heti. Sitä varten tarvitaan arvo-osuustili. Avaa siis sellainen.

Aikanaan aloitin kivijalkapankissa eli OP:ssa lähinnä ostamalla Nokiaa ja muita muotiosakkeita. Välityskulut olivat aika korkeat, taisi olla 16€/kauppa ja mahdollinen tuotto menikin siis pankille. Sitten löysin Seligsonin, jonka rahastoihin lisään pääomaa kuukausittain. Niille kelpaa kymppikin kerrallaan. 

Nettivälitäjäni nykyisin on Nordnet, jonka palkkiotasoa tosin nostettiin muutama vuosi sitten, mutta joka silti on kotimaisista edullisin. Interactive Brokersia ja Lynxiä suosivat isot pojat, mutta koen Nordnetin verohallinnan kannalta helpommaksi. 

Nordnetin kulutasot menevät näin:

"Nordnetin kaupankäyntihinnasto on jaettu neljään tasoon. Maksamasi välityspalkkiotaso määräytyy edellisen kuukauden kaupankäyntiaktiviteetin (kauppojen määrä) mukaan. Palkkioluokka voi olla: 
- Taso 1 (yli 50 kauppaa edellisessä kuussa)
- Taso 2 (11–50 kauppaa edellisessä kuussa)
- Taso 3 (1–10 kauppaa edellisessä kuussa) 
- Taso 4 (0 kauppaa edellisessä kuussa)Palkkiotaso tarkistetaan kuukausittain, jos aktiviteetti on muuttunut (poikkeuksena taso 1, jolla pysyt vähintään kolme kuukautta). Aktiviteettisi mukaan voit siirtyä suoraan jopa parhaimmalle tasolle (portaaton korotus). Alaspäin tasosi voi tippua vain yhden tason kerrallaan (portaittainen aleneminen)..." 


Itse olen tasolla 3 eli teen noin 1-2 kauppaa kuussa, joskus en yhtään.

https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/pricelistFI.html

Suomen Osakesäästäjien Keskusliiton jäsenyys alentaa palkkiotasoa  tasolle 3 kun toimittaa tositteen maksetusta jäsenmaksusta Nordnetiin.

Jokainen päättää itse, minne ryhtyy sijoittamaan. Fiskars, Sampo, Nokian Renkaat, UPM, Elisa, Fortum ja muutamat muut isot ja vakaat yhtiöt näkyvät olevan salkussani. Lisäksi omistan amerikkalaisia kiinteistöyhtiöitä. 

Ennen suoraa sijoittamista kehoitan kuitenkin tutustumaan mahdollisuuteen hajauttaa salkun ydin muutamalla ETF:llä. Itselläni niitä ovat mm. VTI, VWO, PJP, QQQ ja korkopuolella DXSU. Muutamalla saa maailmanlaajuisen hajautuksen. 

Itselläni lienee osuus n. 4500-5000 eri yhtiöstä tuollaisissa pörssikaupankäynnin kohteena olevissa rahastoissa (exchange-traded fund). 

Niissäkin kulujen vahtiminen on tärkeintä. Itse suosin Vanguardia, koska firma on iso ja vakaa, kokonaiskulusuhde (TER-%) on hyvin matala, usein alle o,20% (VTI 0,05!) ja spreadi eli osto- ja myyntitarjouksen väli on pienempi NYSE:ssä kuin pienillä markkinoilla (the difference between the bid and the ask price of a security or asset).

ETF on tarpeen siksi, että Seligsonin tarjonta on kovin kapea ja ETF lisää näkyvyyttä, tietää mitä omistaa. Ulkomainen ETF voi sijoittaa osingot uudelleen tai jakaa osinkoa. Suomen verottaja kohtelee ETF-osinkoa myyntivoittona, eli alempi osinkoverokanta ei koske näitä osinkoja.

Ja sitten kun hyvin hajautettu salkun ydin on valmis, voi ryhtyä pelaamaan satelliittien, yksittäisten osakkeiden kanssa. En usko, että se on kaikille edes tarpeellista. Onhan siinä viihdearvoa enemmän kuin tylsän ideksin seuraamisessa, joskaan varsinaista järkeä yksittäisessä osakepoiminnassa ei ole (Lyhennelmä Marko Erolan teeseistä TÄÄLLÄ). Todellisuudessa hyvin harva sijoittaja kykenee voittamaan indeksin. Itse en ole niin lahjakas tai kyvykäs.

Irtorahaa ja käteiseen verrattavia lyhyitä korkorahastoja kannattaa olla sen verran, että kun kurssit taas jonain päivänä syöksyvät alas, on varaa ostaa halvalla. Aina ne kurssit uudelleen nousevat. Samoin vararahasto, sotakassa siltä varalta että auto hajoaa tai sairastuu tms. Ei tarvitse pakkomyydä osakkeita.

Noin 1000 euroa on minimisumma, jolla mielestäni kannattaa ostoja tehdä.


Esimerkki hajautuksesta. 

Tässä on ostettu 100 kpl VTI ja 100 kpl VWO 11.6.2001. Hajautettu salkku IND (sininen viiva) pärjää hyvin.








Thursday, November 8, 2012

SALKKU JA ALLOKAATIO



Allokaation tarkastelua ja itseruoskintaa

Salkussa on suomalaisia ja ruotsalaisia osakkeita sekä suorina sijoituksina että ETF-sijoitusten muodossa. Koska suomalaisten suorien sijoitusten lisäksi salkussa on suomalainen Seligsonin ETF aiheutuu tarpeetonta päällekkäisyyttä. Sen sijaan OMXS30  tasapainoittaa liian härmäkeskeistä hajautusta. Ruotsin markkinoille olisi päästävä mahdollisimman pian.


Pohjoismaisten, lähinnä kotimaisten osakkeiden määrä on kohtuuttoman suuri. Tähän on selityksenä (seli -seli) monen vuoden aikana tapahtunut osakkeiden keräily vähän mielentilan mukaan. Eikä niistä raski luopuakaan, koska osinkoa tulee joka lapusta kohtuullisesti.

Pohjoismaiset osakkeet69,5%
Muut osakkeet23,0%
Rahastot -lyhyet ja pitkät korot7,4%

ETF

OMXH25 index share  Eur 22,59                                                      6,62%
XACT OMXS30          SEK 104,54                                                   2,13% 

PowerShares Dynamic Pharmaceuticals  USD 35,86                   3,18%
PowerShares QQQ Trust, Series 1            USD 70,80                   2,11%
Vanguard MSCI Emerging Markets ETF   USD 41,28                    5,88%
Vanguard Total Stock Market ETF             USD 69,99                  11,38%

Suorat osakesijoitukset



Elekta AB ser. B SEK 95,78                  P/E  7,1  P/B 2,26   Osinko%  4,26           2,28%              
Ruotsalainen terveysteknologia-alan pörssiyritys. Kansainvälinen.
Radiologista kuvantamista ja hoitoa.

Elisa Corporation  Eur 18,00                  P/E 13,19  P/B 3,26  Osinko% 7.95            2,34%
Suomalainen viestintäpalveluyritys.  
  
Fiskars Corporation  Eur 17,66            P/E 15,82  P/B 2,41   Osinko% 3,81          7,64%            
Brändättyjen kuluttajatuotteiden toimittaja.   

Fortum Corporation  Eur 14,72           P/E 7,82   P/B 1,29      Osinko% 7,14          8,63% 
Pohjoismaiden ja Itämeren alueella toimiva yhtiö. Liiketoimintaan kuuluu sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä voimalaitosten käyttö ja kunnossapito.

Nokian Tyres Plc   Eur 32,85           P/E 12,09  P/B 3,38  Osinko%  3,88                6,25%

Nokian Renkaiden tuotevalikoimaan kuuluvat asiakkaille ja kuluttajille lisäarvoa tuottavat tuotteet, joiden kehitystyö perustuu vaativien pohjoisten olojen tuntemukseen ja erikoisosaamiseen: talvirenkaat, SUV-renkaat, metsäkone- ja metsätraktoreiden renkaat, kuorma-autojen ja bussien talvirenkaat.

Okmetic Oyj   Eur 5,82           P/E 7,8   P/B 1,3   Osinko% 6,09                            4,76%

Piikiekkojen tuottaja MEMS-antureihin.

Orion  Corporation B  Eur 16,22  P/E 13,18  P/B 5,51   Osinko% 6,66                  7,46%

Kehittää, valmistaa ja markkinoi lääkkeitä ja lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä globaaleille markkinoille.

PKC Group Oyj   Eur 15,03  P/E 12,89  P/B 1,91   Osinko% 4,35                           7,19%                                                     


Ponsse Oyj 1   Eur 6,98   P/E 10,25  P/B 2,19   Osinko% 5,68                               2,26%

Tavaralajimenetelmän metsäkoneita maailmanlaajuisesti.

Sampo Plc A   Eur 22,42   P/E 13,3  P/B 1,64   Osinko% 4,9                                   3,69%

Konsernin liiketoiminta jakautuu kahteen pääliiketoiminta-alueeseen: Vahinkovakuutusliiketoimintaa harjoittava If Vahinkovakuutus on pohjoismainen vahinkovakuutusyhtiö, jonka liiketoiminta kattaa myös Baltian maat. Henkivakuutusliiketoimintaan erikoistunut Mandatum Life toimii Suomessa ja Baltian maissa.

UPM-Kymmene Corporation   Eur 9,67  P/E 10,79  P/B 0,58     Osinko% 7,22      6,70%

Yksi maailman johtavia metsäteollisuusyhtiöitä. UPM:n liiketoiminta keskittyy painopapereihin, tarramateriaaleihin ja puutuotteisiin.

Suunnitelma


Korkojen osuutta lisää. Kehittyvien maiden pitkät korot. 
REIT. Mielellään osingot kuukausittain maksava.

Seurantalistalla 


ANH


JNJ


NRF

NYMT

Divident Aristocrats

Korko-ETF:  DXSU