Sijoitussäästäminen -mistä kohdallani on kyse -on suunnilleen yhtä jännittävää kuin seuraisi maalin kuivumista seinässä. Joskus tapahtumia tulee vilkkaammin.
Kevät on Suomessa sijoittajalle miellyttävää aikaa, kun vuotuiset osingot tulevat tilille. Veroseuraamus on kuitenkin raskas. Yli neljäsosan kuittaa valtio kirstuunsa.
Huhtikuussa tein kauppaa vähän. Lisärahaa talletin vain 184 euroa. Talletus vuoden alusta osingot poislukien on 3599 euroa eli 900€/ kk. Salkun arvo nousi lukemaan 80544€, mikä on oman pääoman ATH. Salkun oman pääoman lisäys on 7,1%.
Lainaa on 19% ja salkun kokonaisarvo on 103455€. Lainan määrä on korkeanlainen, muttei vielä hirvitä. Salkun lainoitusarvo on 65700€.
Myin Okmeticin osakkeet, vähensin YIT-omistusta puolella ja ostin lisää Prospect Capitalia ja Nokian renkaita. Kuukausituotto oli 2,3%. Vivun oman pääoman tuottoa parantava vaikutus alkaa hiipua ja velka pitänee maksaa pois vikkelästi.
Alla Morningstarin salkunseurantaa muutamia indeksejä vasten. OMXH 25 se pitää pintansa.
Tuotto
Huhtikuussa osinkoja tuli bruttona 2197 euroa. Kertymä vuoden alusta on 2832 euroa ja 12 kk kumulatiivinen kertymä 3734 euroa.
Kolmen vuoden osinkoseuranta osoittaa osinkovirran hiljalleen lisääntyvän. Pääosa osinkojen maksusta tapahtuu keväällä. Laajempi ajallinen hajautus on tavoite.
Välillä 1.5.2013 -30.4.2014 osinkojen määrä on kasvanut 40% edelliseen vuoden jaksoon verrattuma. Tavoitteeni vuodelle 2014 on 4500 euroa osinkoja, mikä taitaa olla mahdollisen rajoissa.
Omistusten erittelyä Morningstarin mukaan.
Hajautus saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta olen siihen tyytyväinen. Jatkossa tavoitteeni on lisätä amerikkalaisten ja kanadalaisten osinkoaristokraattien osuutta.
Kriittinen pohdinta:
Passiivisena pysymisen vaikeus
Verottaja tekee kaupankäyntiin perustuvan sijoitustoiminna vaikeaksi. Ainoa järkevä tapa sijoittaa olisi ostaa pienikuluisia indeksiosuusrahastoja. Kinski on kuitenkin pyrkinyt omistamaan passiivisesti laadukkaita ja hyvin defensiivisiä osinkopapereita, joskin ETF-omistusta ja passiivisia osakerahastoja on salkussa noin 17%.
Syynä tähän ristiriitaan taitaa olla harhainen kuva omasta osaamisesta, informaation seuraamisen jännittävyydestä, mielenkiintoisesta harrastuksesta ja osinkojen kertymisestä. Tulee jatkuvaa tuloa ja tätä myöten taloudellista turvaa. Asenne on epärationaalinen. Todellisuudessa sijoittamalla säännöllisesti muutamaan halpaan indeksiosuusrahastoon saisin paremman tuoton. Miksi se on niin vaikea ajatus?
Onko kuitenkin niin, että kaupanteko ja ostopaikkojen kyttääminen tuo jotain muuta lisäarvoa, sellaista mielihyvää, joka johtuu sijoituskoukkuun jäämisestä? Tunne subjektiivisesti "hyvän" kaupan jälkeen on kiihtyneen euforinen.
Tappion tullen olo vaihtuu lyhytkestoiseksi dysfooriseksi krapulaksi, josta nopeasti kehittyy äreä, vastahakoinen ja kieroontuneen nautinnollinen tyytyväisyys, kun tuli mahdollisuus jälleen kerran ostaa hyvää halvalla.-
Jos addiktio pitää olla, olkoon se arvopapereiden osto sen sijaan että pelaisi kaljapäissään hedelmäpeliä. Vai?
Kirjassaan Erilainen ote elämään - Vapaus, onni ja hyvä elämä. Havia, Lappalainen ja Rinta-Loppi suomivat ankarasti aktiivista sijoittamista.
"Suomessa pääomavero on 30 prosenttia pääomatulosta.
Mikäli pääomatulo ylittää 40 000 euroa, vero on "32 prosenttia ylittävältä osalta. Tämä tarkoittaa, että aktiivisen sijoittajan tulee saada lähes puolet (42,83 %) parempaa tuottoa kuin passiivinen sijoittaja, jotta hän saa saman hyödyn. Kuulostaako uskomattomalta? Verottaja totisesti on sijoittajan pahin vihollinen.
Tässä muutama esimerkki:
» Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 6 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 8,57 prosentin vuosituottoon, jotta molemmilla olisi saman verran rahaa kasvamassa korkoa korolle. (100 * 1,06) vs. (100 * 1,0857 - (8,57 * 0,3) = 106). Aktiivisen sijoittajan on siis päästävä 2,57 prosenttiyksikköä parempaan vuosituottoon.
» Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 8 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 11,43 prosentin tuottoon. Ero on 3,43 prosenttiyksikköä.
» Vuosituoton ollessa 10 prosenttia vaaditaan aktiiviselta sijoittajalta jo 4,28 prosenttiyksikköä kovempi tulos: 14,28 %.
» Tuoton kasvaessa 12 prosenttiin kasvaa ero jo 5,14 prosenttiyksikköön. Aktiivisen sijoittajan tulee päästä nyt huimaan 17,14 prosentin vuosituottoon. Se on 42,83 prosenttia korkeampi tuotto kuin 12 %..."
Järeita lukuja, eikä totta? Kaikki hupi maksaa. Pitänee lähteä mökille tekemään halkoja ja panemaan kasvitarha kuosiin.
____________________________________________________________________
Sivun katselut viime kuussa
|
6 831
|

