Showing posts with label Tavoite. Show all posts
Showing posts with label Tavoite. Show all posts

Saturday, May 3, 2014

Kun maali kuivuu seinässä -huhtikuu 2014. Sijoittaminen addiktiona


Sijoitussäästäminen -mistä kohdallani on kyse -on suunnilleen yhtä jännittävää kuin seuraisi maalin kuivumista seinässä. Joskus tapahtumia tulee vilkkaammin.

Kevät on Suomessa sijoittajalle miellyttävää aikaa, kun vuotuiset osingot tulevat tilille. Veroseuraamus on kuitenkin raskas. Yli neljäsosan kuittaa valtio kirstuunsa.

Huhtikuussa tein kauppaa vähän. Lisärahaa talletin vain 184 euroa. Talletus vuoden alusta osingot poislukien on 3599 euroa eli 900€/ kk. Salkun arvo nousi lukemaan 80544€, mikä on oman pääoman ATH. Salkun oman pääoman lisäys on 7,1%.

Lainaa on 19% ja salkun kokonaisarvo on  103455€. Lainan määrä on korkeanlainen, muttei vielä hirvitä. Salkun lainoitusarvo on 65700€.

Myin Okmeticin osakkeet, vähensin YIT-omistusta puolella ja ostin lisää Prospect Capitalia ja Nokian renkaita. Kuukausituotto oli 2,3%. Vivun oman pääoman tuottoa parantava vaikutus alkaa hiipua ja velka pitänee maksaa pois vikkelästi.

Alla Morningstarin salkunseurantaa muutamia indeksejä vasten. OMXH 25 se pitää pintansa.




Tuotto





Huhtikuussa osinkoja tuli bruttona 2197 euroa. Kertymä vuoden alusta on 2832 euroa ja 12 kk kumulatiivinen kertymä 3734 euroa.

Kolmen vuoden osinkoseuranta osoittaa osinkovirran hiljalleen lisääntyvän. Pääosa osinkojen maksusta tapahtuu keväällä. Laajempi ajallinen hajautus on tavoite.

Välillä 1.5.2013 -30.4.2014 osinkojen määrä on kasvanut 40% edelliseen vuoden jaksoon verrattuma. Tavoitteeni vuodelle 2014 on 4500 euroa osinkoja, mikä taitaa olla mahdollisen rajoissa.




Omistusten erittelyä Morningstarin mukaan.

Hajautus saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta olen siihen tyytyväinen. Jatkossa tavoitteeni on lisätä amerikkalaisten ja kanadalaisten osinkoaristokraattien osuutta.




Kriittinen pohdinta:
Passiivisena pysymisen vaikeus

Verottaja tekee kaupankäyntiin perustuvan sijoitustoiminna vaikeaksi. Ainoa järkevä tapa sijoittaa olisi ostaa pienikuluisia indeksiosuusrahastoja. Kinski on kuitenkin pyrkinyt omistamaan passiivisesti laadukkaita ja hyvin defensiivisiä osinkopapereita, joskin ETF-omistusta ja passiivisia osakerahastoja on salkussa noin 17%.

Syynä tähän ristiriitaan taitaa olla harhainen kuva omasta osaamisesta, informaation seuraamisen jännittävyydestä, mielenkiintoisesta harrastuksesta ja osinkojen kertymisestä. Tulee jatkuvaa tuloa ja tätä myöten taloudellista turvaa. Asenne on epärationaalinen. Todellisuudessa sijoittamalla säännöllisesti muutamaan halpaan indeksiosuusrahastoon saisin paremman tuoton. Miksi se on niin vaikea ajatus?

Onko kuitenkin niin, että kaupanteko ja ostopaikkojen kyttääminen tuo jotain muuta lisäarvoa, sellaista mielihyvää, joka johtuu sijoituskoukkuun jäämisestä? Tunne subjektiivisesti "hyvän" kaupan jälkeen on kiihtyneen euforinen.

Tappion tullen olo vaihtuu lyhytkestoiseksi dysfooriseksi krapulaksi, josta nopeasti kehittyy äreä, vastahakoinen ja kieroontuneen nautinnollinen tyytyväisyys,  kun tuli mahdollisuus jälleen kerran ostaa hyvää halvalla.-

Jos addiktio pitää olla, olkoon se arvopapereiden osto sen sijaan että pelaisi kaljapäissään hedelmäpeliä. Vai?

Kirjassaan Erilainen ote elämään - Vapaus, onni ja hyvä elämä. Havia, Lappalainen ja Rinta-Loppi suomivat ankarasti aktiivista sijoittamista.

"Suomessa pääomavero on 30 prosenttia pääomatulosta.

Mikäli pääomatulo ylittää 40 000 euroa, vero on "32 prosenttia ylittävältä osalta. Tämä tarkoittaa, että aktiivisen sijoittajan tulee saada lähes puolet (42,83 %) parempaa tuottoa kuin passiivinen sijoittaja, jotta hän saa saman hyödyn. Kuulostaako uskomattomalta? Verottaja totisesti on sijoittajan pahin vihollinen.

Tässä muutama esimerkki:
»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 6 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 8,57 prosentin vuosituottoon, jotta molemmilla olisi saman verran rahaa kasvamassa korkoa korolle. (100 * 1,06) vs. (100 * 1,0857 - (8,57 * 0,3) = 106). Aktiivisen sijoittajan on siis päästävä 2,57 prosenttiyksikköä parempaan vuosituottoon.

»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 8 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 11,43 prosentin tuottoon. Ero on 3,43 prosenttiyksikköä.
»  Vuosituoton ollessa 10 prosenttia vaaditaan aktiiviselta sijoittajalta jo 4,28 prosenttiyksikköä kovempi tulos: 14,28 %.
»  Tuoton kasvaessa 12 prosenttiin kasvaa ero jo 5,14 prosenttiyksikköön. Aktiivisen sijoittajan tulee päästä nyt huimaan 17,14 prosentin vuosituottoon. Se on 42,83 prosenttia korkeampi tuotto kuin 12 %..."

Järeita lukuja, eikä totta? Kaikki hupi maksaa. Pitänee lähteä mökille tekemään halkoja ja panemaan kasvitarha kuosiin.










____________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
6 831










Thursday, January 9, 2014

Tilinpäätös 2013


Kaamos alkaa olla ohi.

Sydäntalven päivät ovat kuluneet nopeasti lomailun merkeissä. Joulua vietimme tunturissa, missä postikorttimaisema pyhien aikana vaihtui vesisateeseen. Sijoitusasioita ei juurikaan ole tullut mietittyä. Kumppaneiden raportteja olen tutkaillut. Hyvin kunnioitettavia tuottotuloksia on ollut esillä, joskin muutaman maltillisesti kehittyneen yhdistelmäsalkunkin olen nähnyt.

Odotetusti Helsingin pörssi on lyönyt laudalta monet muut isommat indeksit. Joillakin pienyhtiöllä on ollut huikean korkeita kasvulukuja ja tietysti Nokian käänne on ollut suurelta osalta vaikuttamassa. Omaan salkkuun nousijoista ei sattunut kuin PKC, jonka vuosituotto on ollut yli 50%.

Joulukuussa salkku notkahti sekä kurssien kyykätessä että verotuksellisten myyntien seurauksena.

Joulukuun tuotto on -0,06%. Marras-joulukuussa myin pois kokonaan MFA:n ja Realty Incomen osakkeet. MFA palasi salkkuun useassa erässä ja sen osuus on nyt 6,60%. Koko salkun osakepaino on liki sata ja korkosijoitukset ovat käteiseen verrattavaa lyhyen koron rahastoa. 

Kiinteistöpaino on 15,30% mikä on tyydyttävää. Huomaan hermoilleeni turhan takia REIT-omistuksissa. On makuasia, oliko ”verosyistä” tapahtunut tappion ottaminen tarpeen vai ei. REIT vain näkyy olevan kovin volatiili näinä aikoina, vaikka osinkoa sellainen saattaa puksuttaa keskimäärin 6-7%.

Joulukuu
Myynti
Realty Income (O)

Osto
Orion
MFA -lisäys
XACT OMXS30

Nordnetin ETF-osto-ohjelmassa ovat lisäksi
DB X-Trackers MSCI Brazil TRN Index UCITS ETF ja
DB X-Trackers MSCI Japan Index UCITS ETF.

Talletus joulukuu 2013   2080
Salkku 30.11.2013         73173
Salkku 31.12.2013         75204

Joulukuun tulos -0,06%.

Tilinpäätös 2013

Salkku 1.1.2013 58000
Salkku 31.12.2013              75204
Talletus 1/2013 -12/2013      9546

Tulos +13,2%
Salkun arvo nousi +29,7%.

Osingot 2013                          2834
Osingot 2012                          1744

Osinkotuotto 4,88%
Osinkojen kasvu edellisvuoteen verrattuna on 62,5%.

Kaupanteko on vähentynyt oleellisesti. Kaupankäyntikulut ovat n. 0,7%.

Osakket ja sektorit. 
Vertailuindeksi Global-Flex.



Tarkempaa osake-erittelyyn palaan tuonnempana. Ja taas, ettei totuus unohtuisi. Salkun arvon kehitys.

Yhteenvetona 

vuodesta 2013 voi sanoa, että huonomminkin olisi voinut mennä. Tappioden realisointi söi tuottoa. Toteutumattoman tuoton puolella miinusta näyttää tällä erää vain VWO, joka toipunee aikananaan.

Sijoitustahtina olen kyennyt pitämään keskimäärin 795 euroa kuukaudessa.

Tavoitteena on edelleen 100k€ ylittäminen ennen vuoden loppua ja orinkotulojen lisääntyminen 4500 euroon vuodessa ja ydinsalkun kasvattaminen.

Vuoden aikana olen mielestäni oppinut valtavasti. Ennen kaikkea blogistikavereilta ja alan kirjallisuudesta, josta on erikseen nostettava esiin Jukka Oksaharjun uusin. Ajattelin ennakkotilata hetimmiten Pasi Havian ja kumppaneiden tuoreen kirjan. Matka jatkuu.

Vuodentakaisiin mietteisiin 

verrattuna tunnelma on rauhallisempi -tuli mitä tuli.

Huomaan olevani aika avuton tunnuslukujen arvioinnissa, arvonmäärityksessä ja muussa taloudellisessa viisaudessa.  Aina voi ainakin yrittää opetella lisää. Mitään suurta sijoittajagurua Kinskistä ei näillä eväillä saa. Saattaa olla, että tähänastinenkin menestys (lainausmerkeissä) on sattumaa.

Lainaus vuoden 2012 raportista: 

" Samalla tuli myytyä OP:sta siirrettyjä hyviäkin yhtiöitä pelkästä kaupanteon ilosta, mutta myös tarpeesta keventää kotimaista osakepainoa ja osakepainoa ylipäänsä. Salkusta poistuivat Nokia, AmerSports, Martela, TeliaSonera ja Orion."

Jälkiviisauden imelässä lämmössä Martela oli ainoa tolkullinen myynti. 

Meiltähän tämä käy.