Showing posts with label Arvo. Show all posts
Showing posts with label Arvo. Show all posts

Wednesday, January 2, 2019

Vaikea vuosi 2018 - lunta tupaan




Pimeä metsä on turvallinen, kodikas ja elävä. Onnellinen se koti, jos lumi tulee tupaan asti.  Seitsemän sijoitusvuotta on takana. Viimeisin oli tavallinen. Sellaista se on.

Salkun kehitys alasalkuittain. 
31.12.2017

Nordnet                     124370                                           
Seligson                      13770 
OP                                  5894 
Degiro                              200                      
Bank Norwegian           6293

Vuoden 2018 loppu, vuoden 2017 luvut sulkeissa.

Oma pääoma   yht     150527      (165062)      ~  - 8,9%

Markkina-arvo            196629      ( 208762)     ~  - 5,8%

Sijoituslaina (0,99%)                            46102    (49700)    
Käteinen ja lyhyet korot                        7830    (6000)    

Korollinen vieras pääoma                   38272    (43700)  ~    -12%

Huolimatta loppusyksyn kurssirytinästä hajautettu kokonaisalkkuni pärjäsi hyvin.  Syyskuun alussa salkun markkinna-arvo kolkutteli ath-tasoa ja oli 227000 euroa. 

Tässä onkin hyvä opetus: speklatiiviset voitot eivät ole voittoja, jos niitä ei realisoi. Olen hyvin huono myymään edes kovalla voitolla. Mistäpä tuon tietää. Tavoite kun on muualla: laadukkaisen yhtiöiden omistaminen ja osinkotulojen kasvattaminen.

Oma pääoma väheni 8,9% ja markkina-arvo 5,8%. 

Samaan aikaan nettovelka väheni 12% eli tavoitteen mukaisesti. Alasalkuista vivutettu Nordnet-salkku  tuli alas 13%, kun Seligsonin indeksisalkku näytti tuottoluvuksi +7,9% p.a. 

Portfolioon upposi talletuksia ja netto-osinkoja yhteensä 12673 euroa,  joten palautusprosentti on vaatimaton. siis huono. Persnettoa tuli.

Sijoitetun pääoman tuotto vuositasolla oli -11.8% ja ROE -16,5%.

Nettogearing                      25,4%
Lainoitusaste                     19,5%  


Hiukan pitemmällä sihdillä säästämistouhu näyttää kohtuullisen lohdulliselta. Seitsemässä vuodessa oma pääoma on kuusinkertaistunut.
Tuottoja tulkitessa on makuasia, mitä yksityiskohtaa korostaa. Osinkosumma kasvoi vuonna 2018 komeasti 13%. Osingot tästä.

Tavoitteet

Tammikuussa 2018 kaavailin vuoden kehitystä seuraavasti. Suluissa  toteutuma.

Tavoitteet 2018 (Toteuma 2018)

  • Sijoitussalkun arvo 224000 €  (196629   
  • Säästöprosentti 30 %  (30 %
  • Laina 50000  (46000)
  • Käteinen 12000  (7800)       
  • Nettovarallisuus 186000 €   (eläkekuukausia a* 2000 e/kk  ~  7,7 v.) (150000)
  • ei muita lainoja (ei)
  • Osingot bruttona  7000  (7300)
_______________________________________________________________________

Vuoden 2019 alustava tavoite olkoon sijoituslainan aggressiivisempi kuittaaminen. Laina on alkanut ärsyttää, koska se tuntuu liikaa määrittelevän toimintaani.

 Vipusalkun kanssa pitää olla varovainen ja seurata liikaa markkinaa, kun metsissä kahlailu olisi mukavampaa.







                                   Hyvää Uutta Vuotta!





____________________________________________________________________________


Sivun katselut tänään
96
Sivun katselut eilen
303
Sivun katselut viime kuussa
4 888
Sivun katselujen koko historia
610 508







Tuesday, January 10, 2017

Vuosi 2016. Pitkä marssi jatkuu


Vuosi on  vaihtunut. Ainakin yksi riski on toteutunut. Meille kaikille on leikattu vuosi lisää ikää makusteltavaksi. Aika ajoin on pöjöys tavoittanut, onpa vetänyt laiskansuontakin.

Sijoitusvuosi 2016 oli niin kuin kaikki vuodet: odottamaton, vakaa, myrskyisä, yllättävä, odotettu.

Jos sijoittajalauman tuntemuksista pitäisi piirtää kuva, eiköhän se ole tässä alla, VIX-indeksi eli volatiliteetti, markkinan huojunta vuoden ajalta. Heinäkuun pelkotilan käytin hyvään ostokseen, Trump -kauhuun en reagoinut. Epävarmuuden ajat ajoittuvat käyrään piikkeinä ylöspäin.
Jos katson alempana viiden vuoden VIX-lukuja, erottuu sieltä muutama jakso, joita en itse juuri huomannut. En oikein usko ajoittamiseen. En usko siihen, että voisin arvata, mikä olisi paras aika panna raha-ponit laukkaradalle kilpailemaan voitoista tai koska pienet heiveröiset, reppuselkäiset dollarit pitää lähettää kesäleirille kuntoutumaan, jotta ne palaisivat kotiin reippaina, ruskettuneina ja voimakkaina ja jopa keskenään lisääntyneinä. 

VIX-indeksi kertoo, että on on aikoja, jolloin amerikkalaisiin osakkeisiin sijoittaneet ovat olleet hermostuneita. Arvelen, että kyseessä ovat nimenomaan suuret pelurit; ne  jotka vastaavat ison pääoman osakepelistä. Lokakuu 2014. kesä 2016, toukokuu 2012... 

Itse panin dollarinpoikaset radalle helmikuussa 2012 säästösummaa tasaisesti kasvattaen. Oli tuuria tai sitten ei. 

Kokonaan toinen asia on itsevarma markkinan ennakointi. Isot miehet vakavalla naamalla profetioivat, miten osakkeet käyttäytyvät vaikkapa vuonna 2018. No Way.
Jälkikäteen voisin tietysti jotain arvatakin. Halleluja.

Talouden tunnusluvut, fundamentit ja riskit elävät koko ajan ja niiden perässä pysyminen on kuin hallinnoisi kapallista kirppuja. Ei niin vaikeaa, mutta kutittaa yhtä paljon. Jotain aivan mahdotonta voi sulkea pois, ei juuri muuta eikä sitäkään. Big Data ei toimi.

Keittiön jakkara on sijoittajan alla vaarallinen työkalu ja jäinen katu joskus tappaa tepastelijan. Talo voi homehtua, vesi vahingoittaa, suoni ratketa päässä.




Sen verran annan perään asiantuntemukselle, että kun Spiltan toi markkinoille Ruotsiin ja maailmalle sijoittavien holdingyhtiöiden rahastot. menen mukaan asianharrastuksesta ja kiinnostuksesta. Pärjäänkö niille?

Olen harrastanut markkinoiden tuumaamista ja tutkimista tasan viisi vuotta. Sitä ennen olin Osuuspankin tikkaa heittävä apina. Valitsin osakkeita lähinnä nimen perusteella: 
A Company, Eimo, Elqotec, Kyro, Larox, Oral, Okmetic. Osa nasahti kohdalleen, osa ei. 

Arvonmääritystä opiskelen edelleen. Teen älyllistä työtä ymmärtääkseni mitä en voi ymmärtää. Luen

Käyn luennoilla. Suosikkejani ovat Robert Shiller ja Aswath Demoradan. Internet on täynnä korkealaatuista ja tutkittua tietoa. 

Esimerkki: Numeroiden murskaamista (Demoradan)

Lisää tietolähteitä on esillä blogin oikeassa sivupalkissa. 

Olen oppinut  rauhallisuutta ja sen, ettei hyvien yhtiöiden ostamisella saati myymisellä ole kiire. Juna jättää vain mielikuvissa. Laadukas firma on aina hintansa väärti, ellei pyri spekuloimaan ja ole liian ahne. 

Joitain uusiakin ideoita voi testata eikä ole katastrofi, vaikka pieleen menneestä virityksestä joutuu luopumaankin. Joku pösilö sen ostaa, jos hinta on kohdallaan. Kotiuta tappiot, anna voittojen juosta, sanotaan. Tätäkin viisautta olen alkanut epäillä. Onko horisontti silloin kohdallaan ja kotiläksyt tehty?

Markkinat ovat yleensä likvidit. Paitsi jos ostaa jotain todella epälikvidiä.
Mikään ei ole liian pyhää joutuakseen teuraaksi. Pörssissä myydään riskejä, ei voittoja.

Joku guru (Aki Pyysing ?)  ilmaisi asian niin, että jos jokin yhtiö alkaa veetuttaa, se kannattaa myydä ja harkita uudelleen. Keskihinta ehkä laskee, tulee perattua fundamentit ja omistaja- ja yhtiörakenne ja johto paremmin.

Omalla kohdallani herääminen talousasioihin ja sijoittamisen aloittamiseen tapahtui hyvin myöhään. Olin kypsässä miehen iässä, ennen kuin havahduin siihen, miten korkoa korolle toimi minua vastaan. 

Tärväsin rahani tarpeettomien, mutta niin mukavien kulutus- ja elämäntapaluottojen kuluilla. Nyt käytän 25% luottovipua vain ansaintaan, vauhtipyöränä.

Huolimatta muiden hermoilusta sijoitusvuosi meni hyvin lähes kaikilla markkinoilla, joissa olin mukana.  Tanska notkahti ostohintoihin, USA meni jotenkin, Suomi myös.

Osinkotulot eivät nousseet 2016. Osinkoja tuli keskimäärin 553 euroa kuussa eli perustulon verran. Tavoite on edelleen 1000 e /kk verojen jälkeen.


OSINGOT KUUKAUSITTAIN

Salkkujen kehitys 

Yksinkertaisuuden vuoksi lasken kaikki salkut yhteen. 

Nordnetissa on yksi lainasalkku, jossa luoton korko 0,99% ( =lainoitusaste alle 40%) ja pari muuta velatonta
indeksisalkkua, joissa etf- osuuksia. Seligson menee omillaan. Sivusalkuilla pyrin 
hallitsemaan lainan riskiä.

2916 avasin pikkusalkun Osuuspankkiin, jossa on lähinnä OP:n Likvidi-rahastoa 
pahan päivän varalle ja kokeilusalkut Nordeassa (2016) ja Degirossa (2015).

Avasin myös talletustilin Bank Norwegianiin (2016), jonka korkotarjous 1,75% 
(200000 euroon asti) on aika hyvä.

Sinne pitäisi puskuria rakennella.

Monenmoista olen siis kokeillut. Vaikka puuhailu saattaa vaikuttaa kaoottiselta, se ei 
sitä ole. Käytän vyötä ja henkseleitä.

Taka-ajatuksena on, että jos ja kun salkkujen koko alkaa mennä reilusti yli 
100000 euron, vastapuoliriskiä pienentää, jos salkkuja on hajautettu eri alustoille. 


Salkku 31.12.16


Nordnet (opo)              128 937   

Seligson                        10 672

OP                            1900

Degiro                      2000

Bank Norwegian        110

Yhteensä              143509

Sijoitusvelka          48068


Vivutettu salkku   191577



Laina/ salkku-%    25,1%

Korkokokulut             499

Kaupankäynti             787

Kulut yht                   1686 = 0,88%



Talletuksia tein vuonna 2016 aiempaa vähemmän, 4200 euroa eli 350
 euroa kuussa. 

Netto-osinkoja kertyi 5217 e (434 e /kk). Oma pääomani 2015 oli 118281 ja leveroitu 
arvo 159043.

Näin koko portfolion oman pääoman tuotto oli 17,7% kulujen jälkeen.

"Tienasin" vuoden 2016 aikana 21028 e eli 1752 euroa kuukaudessa 
(58 euroa päivässä).



Hyvät kaljarahat, saa vielä silakoita ja suolaakin suun mauksi. Tuuria.

Idolini Aku Ankan tavoin ponnistelen kovasti etten tarvitsisi ryhtyä työn syrjään.

Yhtiöissä, joiden pikkuruinen osakas olen, on paljon viisaita ihmisiä ja uutteria, jolun ja 
vitsikkään näköisiä koneita, jotka pitävät  puoltani ja hoitavat  ja kiillotteleat vähiä rahojani 
visusti, huolella kuin omiaan.









Tuotot










Osakepominnat Zenostock -analyysin mukaan.







Lopuksi: 

Malkielin säännöt

1. Aloita riittävän ajoissa.
2. Muista varakassa.
3. Huolehdi varakassan tuotosta.
4. Muista verotus.
5. Ymmärrä sijoitustavoitteesi.
6. Osta omistusasunto.
7. Älä unohda joukkolainoja.
8. Unohda raaka-ainesijoitukset
9. Muista kustannusten merkitys.
10. Hajauta.


_________________________________________


Investing is like love. The first kiss is magic, 
the second is intimate, 
the third is routine. 
After that you take the girl's clothes off. 
        







Kiitos tarkkaavaisuudesta!
Hyvää sijoitusvuotta 2017!








_______________________________________________________

Sivun katselut tänään
112
Sivun katselut eilen
586
Sivun katselut viime kuussa
13 282
Sivun katselujen koko historia
381 664



Sunday, April 5, 2015

Maaliskuun tulos ja Q1 2015


                                   -  Sinistä valoa

Lisääntyvällä epäuskolla seuraan salkkuni oman pääoman kehitystä kevään aikana. 
Nousuprosentit ovat sellaisia, että hieman hirvittää. Tai sitten ei. Päätalon kielessä tätä sanottaisiin entiian pelaamiseksi.  

Mikä on liian hyvää ollakseen totta ei ole totta ja prosenteilla eivät elä muut kuin tilastonikkarit ja entiianpellaajat eli spekulantit. Toinen hyvin ivallisesti kaikenlaiseen veikkaamiseen suhtautunut kirjailija oli Pentti Haanpää.


Dollarin kallistuminen, öljyn hinnan lasku, yleinen kurssinousu ja osinkokiima  yhdistettyinä maltillisen velkavivun käyttöön ovat hemmotelleet salkkuani tavalla,  joka antaa aavistella, että näin ei voi jatkua tai sitten jatkuu vain. Kuka tietää. Entistä nöyrempänä alan tunnustaa kaikenlaisen sattumanvaraisuuden liittyvän elämään. Ei sitä tiedä missä puussa se piru istuu. Mahdollisesti omassani, tämän näppäimistön äärellä juuri nyt.

Alempana on linkki salkkuyhtiöiden tunnuslukuihin.

TUNNUSLUVUT

Arvostustasot ovat kohtuullisia ja vain muutama kallis yhtiö on mukana, mielestäni ansiosta kallis. On syytä huomata, että kun kyseessä on REIT, P/E-luvusta ei ole juuri haaraa.

Shillerin PE Ratio on joka tapauksessa nyt hyvin korkealla tasolla, peräti  63.9% korkeammalla kuin SP-indeksin pitkäaikainen keskiarvo.  Alan kääntää katsetta Eurooppaan ja varmuuden vuoksi etf-muodossa.

Uusi hankinta ja ostosuunnitelma

db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET     1,01 %

DXET sisältää todella hienoja yhtiöitä ja TER on vain 0,10%,


_______________________________________________________________________________


Tuloslaskelma Q1 2015 ja vuosi takautuvasti



Salkku 31.3.2014                                78414
Salkku 1.1.15                                      90322  

Salkku 31.3.15                                   112610 

Arvon muutos 1 vuodessa                 34196     ( +43,6 %)


Talletukset  2015 Q1 aikana:                          2529 

Osingot (netto) sijoitettu uudelleen                 1177 


Salkun oman pääoman kasvu yhteensä         22288 
               
Salkun oman pääoman kasvu Q1 15 (pl. osingot)     21122           (+ 27,0 %)


TUOTTO Q1  15   20,6 %

Vuoden aikana uudelleensijoitetut osingot   5003
        -"-   uusi pääoma                                      8671

TUOTTO 1 vuosi (osingot pl.)                        26,1%

Suurin osa salkun yhden vuoden tuotosta kehittyi ykköskvartaalilla 2015.

______________________________________________________________________________

Talletusten tarkastelua

Maaliskuu 2015                            900
Q1  2015                                      2529        ( 843e/kk)

Talletus 1 vuoden aikana takautuvasti       8671                     ( 723e/ kk)
Talletus 2 vuoden aikana  takautuvasti     18112                    ( 754e/ kk)

Säästöaste nettotuloista oli vajaa viidesosa, mikä on tyydyttävä taso.


Vuosittaiset brutto-osingot    
(Q1 15                                                    1429)

1 v      (4/14-3/15)                                    6215
2 v     (4/13-3/ 14)                                    3315
3 v      (4/12-3/13)                                    1707

Osinkoraportti maaliskuu 2015


Osinkokertymä vuosittain (brutto)


TUOTTO JA AIKA

Seuraavilla tuottokäyrillä on paitsi viihdearvoa, myös vihjeitä siitä, että hyvä ja kannattava yhtiö peittoaa kaikki indeksit.  Hötkyilyn välttäminen ja kaupanteosta pidättäytyminen kannattaisivat. 

Salkun eräiden osakkeiden ja rahastojen tuotto 3 vuoden aikana Morningstarin salkkuohjelman mukaan.



Salkun historiallisiksi tuotoiksi Morningstar väittää seuraavaa:



Eri indeksien ja yhtiöiden tuotoissa on selviä eroja ajan kuluessa.
Kymmenen vuoden seurannassa tuottoisin olisi ollut Kone. Toisena pitkäaikaisena menestyjänä näkyy olevan PJP eli PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF

Nokian renkaiden kiri näkyy jyrkkänä kulmakertoimena.

Osuudet salkussa:

Nokian renkaat                                                                      11,33%
Kone OYJ                                                                                7,76%
db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET                        1,01%
Vanguard Total Stock Market ETF         VTI                            6,51%
OMX Nordic 40                                                                         4,39%
PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF PJP                  2,99%

Ei myynneille kesken nousun

Ainakin toistaiseksi sanon jyrkän ei primitiiviselle halulle "kotiuttaa voitot". 

Lisäilen talletuksia ja teen pieniä lisäyksiä pohjoismaisiin superrahastoihin. Käyrästössä OMX Nordic 40 edustaa osapuilleen nykyistä superrahastojen yhteenlaskettua osuutta (4,39%).

Odotan mahdollista laskumarkkinaa rauhallisesti ja valmiina jatkamaan osto-ohjemia, jotka tyssäsivät alkuunsa hillittömien kurssinousujen vuoksi,

Ostoslista

DXET
Oriola
Vaisala
Wärtsilä

Salkun nykytilaan täältä.

Jakauma kuvassa alhaalla.



Hyvää Pääsiäistä !



















___________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 738