Showing posts with label Rahastot. Show all posts
Showing posts with label Rahastot. Show all posts

Saturday, December 5, 2015

Nousee vai nouseeko


Olisiko osakevälittäjien välinen kilpailu vihdoin käynnistymässä myös kivijalkapankkien osalta? Toivoa sopii. Toivo on hauras kuin yksiöinen jää.

Huonolla valmistelulla ja onnettomalla sekoilulla käynnistetty ja höystetty  hallintarekisteri-uudistus sai tunnetun loppunsa. Joku voi sanoa että ansaitusti. Kuinka pitkäksi aikaa asia haudataan, näyttää aika. Allekirjoittaneella ei ole hallintarekisteriin mitään erikoista kantaa. 

Jo nyt kuka tahnsa voi halutessaan panna rahansa rahastoihin, indeksiosuusrahastoihin tai ulkomaisten välittäjien hoiviin uteliaiden katseilta piiloon, Joidenkin rahastojen osalta jopa piiloon itseltään ja kulut ne vasta hyvin onkin piilotettu. 

Halpavälittäjistä  Lynx ja DeGiro toimivat kotimaisella kielelläkin. Lynxistä ei ole kokemusta, mutta DeGiron tili on karu kuin kainuulainen ladonseinä ja raportointi askeettista. Nordnet toimii mielestäni hyvin.

Ymmärrykseni mukaan hallintarekisteri olisi vain purkanut yhden monopolin lisää ja ehkä lisännyt kilpailua..

Nyt kulukilpailuun lähtee isänmaan nimessä OP. Pro Patria!

"Tänään, Suomen itsenäisyyspäivän aattona, julkistetulla Suomi nousuun  –avauksella haluamme 

kiinnittää huomiota kotimaiseen omistukseen ja rohkaista meitä jokaista sijoittamaan niin 

tulevaisuuteemme kuin kotimaahammekin. Poistamme ei-ammattimaisilta sijoittajilta Helsingin 

pörssiin listattujen kotimaisten yhtiöiden kaupankäyntikulut OP-verkkopalvelussa sekä tarjoamme 

osaketutkimuksen analyysitiedon maksutta kaikille maaliskuun 2016 loppuun. Poistamme myös 

merkintäpalkkiot kotimaisiin osakkeisiin sijoittavien rahastojemme osalta."


Kinskille kulufriikkinä tällainen liki ilmainen tarjouskahvi maistuu. Kotimaisten osakkeiden säilyttäminen OP:n arvo-osuustillä tosin maksaa perustasolla "sijoittaja" 1.6 euroa kuukaudessa.

Pitänee avata arvo-osuustili saman tien. Maanantaina voin ryhtyä katselemaan pitoon menevää tavaraa. Säästö kauppaa kohti 0,25% + 8 eur. - Pannaan harkintaan. Ainakin OP:n asiakkaalle tämä on hyvä tapa tutustua osakesijoittamiseen. Kulut tietysti palaavat kampanjan jälkeen. 

OP:n osaketutkimus on myös laadukasta. Tässä linkki OP:n valitsemiin laatuyhtiöihin.
Sieltä pääsee äkkinäisempikin makuun.

Toiseen ongelmaan, aktiivisten rahastojen kohtuuttomaan ja läpinäkymättömään kulurakenteeseen kivijalkapankeilla ei näköjään ole halua puuttua edes isänmaan edun nimissä. Ajatus ei tietenkään ole omani. Aiheesta on kirjoitettu paljon. Tässä etevän sijoituskirjailija Mika Hyttisen laittamaton  lausuma rahastoista. 

Lukekaa se tarkkaan, samoin kuin hänen oivallinen kirjansa Vaurastu kuin Warren Buffet. 

Olisiko Finanssivalvonnan syytä aktivoitua? Jokainen meistä saa tietysti maksaa esimerkiksi hienosta rahastonhoidosta miten paljon tahansa, mutta ennen kaikkea rahastojen kaupankäntikuluista ja muista lisukkeista täytyisi kertoa asiakkaalle avoimesti vaikkapa TKA-luvun* avulla.







____________________________________________________________________

Kokonaiskulut / TKA

Kaikki rahastopääomasta veloitettavat kulut (TER + kaupankäyntikulut + mahdolliset muut kulut) prosenttilukuna keskimääräisestä pääomasta tarkastelujaksolla. 

TKA ei kuitenkaan sisällä mahdollisia rahaston maksettavaksi koituvien lähdeverojen ja transaktioverojen kustannuksia. 

Osakelainauksesta mahdollisesti saatavia lisätuottoja ei lasketa pois TKA-luvusta.


Saturday, November 15, 2014

Tehokkaat markkinat. Portfolio ja Seligson


Jos kidutat dataa riittävän kauan, se tunnustaa mitä vain.
Ronald Coase





Mikäli jollakulla meni ohi Anders Oldenburgin laittamaton ja tavattoman tervejärkinen huomautus erilaisten sijoitusstrategioiden hyödyllisyydestä tehokkailla markkinoilla, liitän sen vielä tänne. 

"En kuitenkaan usko, että millään pelkästään kvantitatiivisella mallilla pystyisi parempiin tuloksiin kuin yhdistämällä laadulliset ja määrälliset arviot yrityksestä ja sen osakkeesta.

Ja sehän on juuri sitä, mitä ammattisijoittajat ovat kautta aikain tehneet. Ja jota tehdessään he ovat keskimäärin hävinneet markkinatuotolle kulujensa verran jo ainakin 70 vuoden ajan."

_______________________________________________________________________


Olen lisännyt välilehdelle Portfolio Google Sheets-näkymän osakesalkusta. Valitettavasti Google Sheets ei ainakaan minun taidoillani tunnista rahasto-osuuksia, joita voi mutkattomasti pyöritellä Mornningstar.com -sivustolla.



Alla Seligsonin osuuksien allokaatio. Seligson-omistusten osuus on runsas 5 % koko salkun arvosta. Nykyisen ajatteluni mukaan suhteen pitäisi olla päinvastainen.

Ja kuten jokainen sijoitusblogin pitäjä tietää, askartelu blogin ja analyysien parissa pitää poissa muusta pahanteosta eli kaupankäynnistä.