Showing posts with label Sampo. Show all posts
Showing posts with label Sampo. Show all posts

Sunday, November 2, 2014

Lokakuu tuli ja meni. Blogi täyttää kaksi vuotta




Blogista

Marraskuun toinen päivä vuonna 2012 oli merkittävä päivä sijoittajan taipaleellani. Tuolloin aloitin pitkän pähkäilyn jälkeen julkisen sijoituspäiväkirjan pitämisen. Alusta pitäen blogin saama palaute on yllättänyt. Olen saanut pelkästään kannustavia ja ymmärtäväisiä viestejä.

Kun tämä aluksi yksityiseksi päiväkirjaksi aiottu blogi  täytti vuoden olivat tunnelmat rauhalliset. Nyt toisen vuoden merkkipaalun kohdalla puksutellaan eteen päin rajummassa aallokossa. Keli on kova.

Blogi on saanut suosiota. Yleisesti ottaen kyseessä on silkan amatöörin kirjaus opinnoistaan, tuumailuistaan ja toilailuistaan. Jos joku löytää viihdearvon lisäksi joitakin ideoita tai uusia ajatuksia, hyvä niin. Pientä yhteisöllisyyttäkin on syntynyt.

Käyntejä blogissa on yli 95000, mikä on enemmän kuin osasin odottaa. Kautta aikain suosituin käyntikohde on ollut Portfolio-sivu ja suosituin teksti on juttu Nordnetin kuluttomasta   Suomi 25 -rahastosta.

 Alkuvaiheen runoilu on saanut väistyä arkisten huolten alla, mutta kaksivuotiaan kunniaksi pieni silmäys vanhaan Japaniin. (Lähteenä olen käyttänyt milajan mainiota J-Blogia.)


"...Haikun erityispiirteitä ovat yksinkertaisuus ja säästeliäs kuvakieli, mutta haikut ovat kaikkea muuta kuin helppotajuisia. Monet japanin sanat ovat moniselitteisiä, ja useilla erimerkityksisillä sanoilla on lähes identtinen kirjoitusasu. Sillä, mitä jätetään sanomatta, on yhtä suuri merkitys kuin sillä, mitä sanotaan. Sanoja jätetään tarkoituksellisesti pois:
Pilvien huiput
ovat sortuneet mureniksi –
kuutamoinen vuori
(Matsuo Bashō)

Siinäpä sijoittajan kokemia ailahduksia mahanpohjassa, kun volatiliteetti röykyttää ja kuviteltu konkurssi kolkuttaa portilla.  

Elämä kantaa pienistä kolhuista huolimatta ja vastoinkäymisen voi nähdä kuun valaisemana vuorena. 

Ja penninvenyttäjäkin voi olla herkkätunteinen hölmö. Ruusujen kasvattamisen ohella sijoitustoimet ovat parasta ja opettavaisinta mitä voi tehdä aurinkohattu päässä ja shortsit jalassa.

Ruusuja ryhdyin harrastamaan, koska koko homma tuntui niin hirveän vaikealta. Kun häärii piikikkäiden ystävien seassa hiki otsalla on aluksi kaukana mukavuusalueelta. Vähin erin oppii lainalaisuudet. 

Riittävästi vettä ja paskaa. 

Jos sijoitustouhuissa raha on lavean psykoanalyyttisesti ja leikkimielisesti tulkittuna ulosteen symboli ja vesi markkinoiden hyökyvä vuorovesivaihtelu metafora tulee ehkä ymmärrettäväksi.

Hidas ja ajoittain tuskallinen opin tie on laajentanut mielenkiintoisella ja yllättävällä tavalla näköalaa talouden lainalaisuuksiin. Olen tutustunut erilaisten skreenien ja hakujen avulla suureen joukkoon hienoja, keskinkertaisia ja huonoja yhtiöitä, rahastoja, instrumentteja ja tuotteita. 

Nykyään pääsee reaaliajassa katsomaan kauppakeskusta Angolassa, japanilaista huuhtelevien vessojen tekijää  tai pillaritehtaan osinkohistoriaa.

Kirkkaaksi on tullut oma rajallisuus. Strategiassa pysyminen on vaikeaa. Olen rikkonut kaikkia sääntöjä. Strategiakirjauksessa sanotaan ylevästi:

"AINA KUN SAAN PÄÄHÄNI JOTAIN NEROKASTA SALKUN SUHTEEN, HENGITÄN SYVÄÄN LASKEN TUHANTEEN JA LUEN HUOLELLA LÄPI TÄMÄN SUUNNITELMAN. JOS AJATUS TUNTUU VIELÄKIN NEROKKAALTA, POHDIN VOISIKO SEN TOTEUTTAMISTA SIIRTÄÄ ESIMERKIKSI VUODELLA TAI MIELUUMMIN KAHDELLA. TÄMÄ PÄTEE ERITYISESTI MYYNTEIHIN."


Useammin kuin kerran olen tehdä pökeltänyt jotain tolkutonta ja ajatellut vasta sitten.

Omat töppöilyni olen kirjannut aivan tietoisesti, koska mielestäni on liikaa väkeä, joka ostaa halvalla, myy kalliilla eikä koskaan häviä rahaa. (Tai sitten he sijoittavat indeksiin.)

Pyrin joskun laatimaan kokonaisen kirjoituksen tekemistäni virheistä. Osaa niistä voisi sanoa konservatiiseksi varovaisuudeksi;  pelkuruudeksi, joka sitten maksaa. Ajoittaa en osaa ja virheitä tulee. Pahinta tuhoa saa aikaan kun on innokas, tyhmä ja ahkera.

Ilmeisesti kykyni poimia laadukkaita osakkeita on juuri niin huono kuin kaikki tutkimukset kertovat. Laskutaitokin taitaa olla heikonpuoleinen. 

Muuten: lukekaapa kiireesti Mika Hyttisen kirja  Vaurastu kuin Warren Buffett,  Kirjoitan siitä laajemmin kun ehdin. 

Näiden madonlukujen jälkeen viime aikojen tulokseen. 

Lokakuu 2014

Kuukauden aikana lisäsin salkkuun vain 56 euroa ja nekin Seligsonin rahamarkkinarahastoon.
Lokakuun tuotto meni tappiolle -0,47%. Salkun arvo (opo) 31.10.2014  on 88321 e.

Kuukauden aikana tein aika monta kauppaa käteisen saamiseksi.

Myynti  

SDRL, ARCP. Näistä on omat postaukset aiemmin.

Vähennys ja voittojen kotiutus. Suluissa osuus salkussa transaktioiden jälkeen.

Elisa          (3,8%)
Sampo      
PKC          (1,1%)
Fortum      (6,4)
 MFA         (5,8%)

Käytin juustohöylää vähennyksissä. Määrät eivät ole kovin merkittäviä.

Lisäys

Sampo (1,3%). Kuitattuani osamyynnillä 67% voiton ostin osakkeet takaisin.

STAG (3,4%)
AVANCE (2,0%)
Nokian renkaat (9,2%) osavuosikatsauksen jälkeisestä kurssilaskusta. 


PJP on pysytellyt hissuksiin yhtenä salkun kivijaloista Seligsonin Global Top Pharmaceutical-indeksirahaston kanssa. Kun PJP parin vuoden jälkeen on tuplannut arvonsa, tuplasin myös omistuksen.

Ostin myös hiukan jokaista Nordnetin pohjoismaista rahastoa.

Kaupankäyntikulut 99 euroa.

Osingot lokakuussa 2014

PJP, VTI, KO, HTA, STAG, ARCPP, AVANCE

Lokakuu 14                      299

alkuvuosi  14                   4409                                                     ( 441 e/kk   ennuste 31.12.   5290)

31.10.13-31.10.14            4610                                                     (409 e/kk    ennuste 31.12.    4910)

Vuoden loppuun osinkokertymä menee jonnekin noiden kahden ennusteen väliin. Fiskarsin lisäosinko on tulossa mutta muuten marras- ja joulukuu ovat aika köyhiä osinkojen suhteen.  - Keväällä on "osinkot hyvät".


Salkku 31.10.2014                                                               88321

Talletus 1.1.-31.10.2014                                                       7889

Salkku 31.12.2013                                                               75204

Tuotto vuoden alusta 2014                                                                 +5228 e              ~ +6,95%

Arvonnousu  vuoden alusta                                                              +13117 e              ~ +17,4%          

Salkku 31.10.2013                                                               70837
Talletus 1.11.2013 - 31.10.2014                                          12063
                                                
Arvonnousu  1 vuosi                                                           +17684                                 ~+24,9%

Tuotto  1.11.2013- 31.10.2014                                            +5421                                    ~ +7,9%

ARVIO

Vuoden tuotto takautuvasti on liki 8% ja oman pääoman arvo on noussut neljänneksellä. Ei paha.  Menestykseni perustuu muulimaiseen säästämiseen.                       





Kaikille tilaajille ja lukijoille lämmin kiitos! 

Pysykää kanavalla!































______________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 583




Wednesday, April 23, 2014

Tuloskausi Q1 14 alkaa. Salkun kalenteri. Koneen tulos



Tuloskausi on aluillaan. Tavallista levottomampi kevät on takana. Nokian renkaat antoi tulosvaroituksen. Salkkuyhtiöistä YIT:n tilanne kiinnostaa, samoin Okmetic.



23-04-2014 KESKIVIIKKO

Kone: osavuosikatsaus 3 kk (klo 12.30), lehdistötilaisuus (klo 14.15), analyytikkotilaisuus ja puhelinkonferenssi (klo 15.45)

"Markkinoiden tulosodotukset 

konsensusennusteen mukaan ovat: 

 Liikevaihto 1478 MEUR 
 Liikevoitto 178 MEUR 
 Osakekohtainen tulos 0,27 EUR 
 Uudet tilaukset 1697 MEUR 

Omat odotuksemme ovat pitkälti 
linjassa konsensuksen kanssa, 
mutta uusien tilauksien suhteen 
olemme varovaisempia. Taustalla 
on lähinnä huolemme Kiinan 
uuslaitemarkkinoiden 
heikentymisestä."
(Inderes)

24-04-2014 TORSTAI

Citycon: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 9.00)

Elisa: osavuosikatsaus 3 kk (klo 8.30), puhelinkonferenssi (klo 12.00)

Okmetic: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 8.00), tiedotustilaisuus (klo 8.30)

Sampo: varsinainen yhtiökokous (klo 14.00)

25-04-2014 PERJANTAI

Sampo: Osingon 1,65 e irtoaminen

YIT: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 8.00), tiedotustilaisuus, webcast ja puhelinkonferenssi (klo 10.00)


29-04-2014 TIISTAI

Orion: osavuosikatsaus 3 kk

UPM-Kymmene: osavuosikatsaus 3 kk

Fortum: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 9.00)


_________________________________________________________

Edit: Hupsista. Tulos oli parempi kuin osasi odottaa.



KONE Oyj, pörssitiedote, 23. huhtikuuta 2014 klo 12.30 Tammi-maaliskuu 2014: Ennätyskorkea saatujen tilausten taso ja vankkaa kokonaiskehitystä * Tammi-maaliskuussa 2014 saadut tilaukset olivat 1 730 (1-3/2013: 1 712) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset kasvoivat 1,0 % historiallisin valuuttakurssein laskettuna ja 5,2 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Maaliskuun 2014 lopussa tilauskanta oli 6 175 (31.3.2013: 5 823) miljoonaa euroa. * Liikevaihto kasvoi 3,1 % 1 442 (1 399) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli 6,6 %. * Liikevoitto oli 179,6 (160,4) miljoonaa euroa eli 12,5 % (11,5 %) liikevaihdosta. * Rahavirta liiketoiminnasta oli 325,4 (297,8) miljoonaa euroa. * KONE täsmentää vuoden 2014 liikevoittonäkymiään. KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 6-9 % vuoteen 2013 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein. Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 990-1 050 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2014 alun tilanteesta. Aikaisemmin KONE arvioi liikevoittonsa (EBIT) olevan 980-1 050 miljoonaa euroa.


Avainluvut ------------------------------------------------------------ | 1-3/ 1-3/ 1-12/ | | | | 2014 2013 2013 | |Saadut tilaukset Me 1 729,7 1 712,4 6 151,0 | |Tilauskanta Me 6 175,4 5 823,1 5 587,5 | |Liikevaihto Me 1 441,8 1 398,7 6 932,6 | |Liikevoitto (EBIT) Me 179,6 160,4 953,4 | |Liikevoitto (EBIT) % 12,5 11,5 13,8 | |Rahavirta liiketoiminnasta Me 325,4 297,8 1 213,1 | | | |(ennen rahoituseriä ja veroja) | |Tilikauden voitto Me 143,3 125,8 713,1 | |Laimentamaton e 0,28 0,24 1,37 | | | |osakekohtainen tulos | |Korollinen nettovelka Me -371,3 -406,5 -622,0 | |Omavaraisuusaste % 35,0 37,7 43,7 | |Nettovelkaantumisaste % -28,1 -26,6 -36,1 | ------------------------------------------------------------


"Uusissa laitteissa Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinan odotetaan kasvavan 
selvästi vuonna 2014. Kiinan markkinan odotetaan kasvavan noin 10 %."

Koneen kurssi pysynee nousussa. Nähtäväksi jää, menikö sivu suun mahdollisuus alentaa keskihintaa (30,35€).

Osuus salkusta on 8,50%.





































Wednesday, February 12, 2014

Lisäys: MFA. Kommentti Kone ja Sampo


Lisäsin 300 kpl MFA Financial Inc. 300 kpl a' 7,50 USD. MFA:n keskihinta salkussa on 7,26 USD ja
 koko salkusta 8%. Kiinteistöjen osuus on nyt 16%. MFA ei ole mikään kasvuosake vaan se tuottaa hyvää kassavirtaa ja osinkoa. Dividatan tiedot täällä. Vuoden 2013 tulos julkaistaan huomenna.

Koneen osalta näyttää hyvältä. Yhtiö sai vastikään suuren tilauksen Turkista ja A. Herlin jatkaa osakeostoja. Pysytään kyydissä vaan. Sisäpiiriosto on aina hyvä merkki ja antaa signaalin luottamuksesta.

Sampo julkisti hyvän tuloksen. Osinko on mellevä.

                                                 Kuva: Kauppalehti
























Friday, November 9, 2012

Sammon Q3 on mainio

Sammon osavuosikatsauksessa  entinen hyvä tahti jatkuu. Konsernin tammi-syyskuun 2012 tulos ennen veroja oli 1 172 miljoonaa euroa (906). Markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin laaja tulos kohosi 1 447 miljoonaan euroon (162). Trygin Suomen tomintojen ostaminen oli taas hyvä tikki johdolta.

Markkinareaktio oli odotetunlainen. Yli kolmen prosentin rojahdus. Höh.