Showing posts with label Tutkinnassa. Show all posts
Showing posts with label Tutkinnassa. Show all posts

Friday, December 4, 2015

Marraskuun tulos




                            -  On hämäräinen tie

Salkkutapahtumia loka-marraskuussa 2015

OSTO 
- aloituserät osto-ohjelmiin (noin 750 EUR/kpl)

Okmetic
Outotec
SHB A
Inve-A

LISÄYS /TAKAISINOSTO 

Fortum L Kone  L
Tikkurila L 
Technopolis T

MYYNTI

PSEC
Technopolis

Marraskuun aikana aioin tehdä hiukan kauppaa järjestääkseni salkun verotuskuntoon. Koska kattamattomia myyntivoittoja on kertynyt parin tuhannen euron edestä, arvelin parhaaksi ottaa pari tappiota kotiin., tehdä välttämättömyydestä hyve.

Myin Technopoliksen, joka huiteli 12% miinuksella ja ostin osan jo takain.

Prospect Capitalin kohdalla tulikin sitten tenkkapoo. PSEC on valunut -33% tappiolle ostokurssiinsa verrattuna, mutta dollarin vahvistuttua tappioksi näytti tulevan vain -13%. 

Prospect Capital Corporation on amerikkalainen BDC  eli business development company.

Lainataan esittelyssä Osinkosijoittajaa vuodelta 2014:

" -- Tiivistetysti sanottuna BDC yritykset tukevat pieniä ja keskisuuria yrityksiä erilaisissa rahoitustarpeissa. Kuten Suomessakin, niin myös USA:ssa pienillä ja keskisuurilla yrityksillä voi olla vaikeuksia saada lainoja suurilta liikepankeilta. Ja usein pelkkä raha ei ole yksin tärkeää, vaan myös yritysten opastaminen yritysjärjestelyissä ja muissa isommissa liiketoimissa on BDC yritysten toimialaa.
BDC yritykset voivat tehdä myös pääomasijoituksia yrityksiin. Eli käytännössä siis tulla rahoitettavan yrityksen omistajiksi osana rahoituspakettia. Yleensä omistus on kuitenkin vain väliaikaista, eli tavoitteena on tukea yritystä kasvuun tai esimerkiksi järjestelemään yrityskauppoja, minkä jälkeen BDC yritys voi irtautua omistuksestaan todennäköisesti voitolla.
Sijoituskohteina BDC yritykset ovat mielenkiintoisia.  USA:ssa on paljon enemmän yritysmuotoja kuin Suomessa ja jokaisella yritysmuodolla on omat ominaispiirteensä. Business Development Companyt toimivat aika pitkälti samoilla periaatteilla verotuksellisesti kuin REIT yritykset. Eli yritys on käytännössä vapautettu veroista, kunhan se jakaa vähintään 90% tuloksestaan osakkaille osinkoina."
Huomattakoon, että PSEC  pärjäsi kohtuudella vaikeat vuodet 2008-2009. 

PSEC leikkasi tänä vuonna osinkoaan, jota se on maksanut kuukausittain jopa 13%.

Amerikkalaisilla sivustoilla on toistuvasti esitetty epäilyjä PSEC:in kyvystä säilyttää nykyinen muhkea osinkotaso, joskin vastikään Scott Kennedy antoi osakkeelle BUY -suosituksen ja totesi, että osaketta kaupataan 27% alennuksella (27% Discount to NAV). 

Okei, kaikki täthän asti selvää.

Myin koko PSEC-potin 500 kpl   Ne ovat tuottaneet yhteensä noin 500 dollaria vuodessa osinkoa. Kun otetaan huomioon lähes kolmen vuoden aikana saatu osinkotuotto ja dollarin vahvistuminen yli 20%:lla, jäin kaupassa itse asiassa voitolle noin 10%.

Ja nyt sitten - uskon palauduttua - pitäisi ostaa samat osakkeet takaisin. 

13% tuotto houkuttelee, toisaalta yhtiö on työläs seurattava ja riskit myös pelottavat. Tämä yritys on mitä suurimmassa määrin riski. BDC liiketoiminta on wpävarmaa liiketoimintaa, koska yritysten rahoittaminen on vaikeasti arvioitavaa riskien suhteen. Prospect Capital on onnistunut tähän asti hyvn. Maksukyvyttömyyteen päätyneitä lainoja oli vähän.

Turha asiaa on kaunistella. 
En ymmärrä, millä ilveellä tällainen yritys rahansa tekee!
Ajattelin ottaa selvää ja ostaa rahoilla sillä välin pohjoismaisiin  indekseihin sijoittavia
Nordnetin superrahastoja. Lisäksi jatkan osto-ohjelmaa Investor AB -sijoitusyhtiöön.
USA:n BDC-markkinaan palaan ilmeisesti vielä. PSEC:in osalta harkinta jatkuu.

Koko salkun arvo ja tuotto

Oma pääoma 30.11.2015    123719
Talletus marraskuu                     600
Osingot marraskuu    brutto        756
Marraskuun tuotto                   + 5,2%

Talletus vuoden alusta            7637
Osingot vuoden alusta  br.      6473


Tuotto  vuoden alusta 2015        +28,5%

Tuotto       1 vuosi takautuvasti   +24,6%
Tuotto       2 vuotta takautuvasti +42,7%

Mitä tästä pitäisi ajatella?

Sattumoisin ja syistä, joita en oikein osaa hahmottaa, salkku on ajoittain käväissyt indeksin yläpuolella. Riippuu mihin vertaa. Esimerkiksi Tanskan OMXC20-indeksille häviän kirkkaasti, kuten moni muukin indeksi. 

Tanska on pärjännyt todella hyvin.

Alla salkun yhden vuoden vertailu käyttämääni Maailma, joustavat osakkeet-indeksiin.


Alla muutamien osakkeiden kehitystä graafina.


Ja sama numeroina.



Superrahastot

Nordnet lanseerasi superrahastonsa runsas vuosi sitten. Salkussa niitä on yhteensä noin 2,6% kaikesta, eniten Norjaa ja tasaisesti muita.

Superrahastojen kehitys alusta lähtien alla. Norjaa painaa öljyn hinnan mataluus. Rahastojen kattava esittely täällä.



Osingot vuodesta 2012 lähtien. Osinkosumminen kasvu on tyydyttävää. Luvut ovat euroina brutto. Vuoden alusta tilille tulleet nettososingot, jotka menevät suoraan ykkössalkkuun olivat vuoden alusta 5341 euroa eli 485 euroa kuukaudessa.

Tavoitteeseen 1000 euroa kuukaudessa netto on siis matkaa 515 euroa. 



Oman pääoman kasvu





Tässä tuttu linkki ajantasaiseen salkkunäkymään. 

Näkyvillä ovat nyt myös nettovelkaantumisaste ja lainoitusaste. Päivävaihtelu on aika reipasta ja sen takia käytän linkkiä myös päiväkirjan tavoin tapahtumien seurantaan.




Aina joku nousee









___________________________________________________________________

Blogista sen verran että suosittelen myös Luettua -sivun seuraamista. Työkalut-linkkiluetteloa ja blogirullaa tavailen päivittäin. Kommentit ja ehdotukset ovat tervetulleita. 

Nordnetin Sharevillessä nimimerkki on Kinsk1 ja twitterissä Kinski11.



Sivun katselut eilen
278
Sivun katselut viime kuussa
9 596
Sivun katselujen koko historia
232 973
















Sunday, September 1, 2013

Elokuu miinuksella

Onnea me
kumarramme
oikuttelevaa.
Se vähenee
tai lähenee -
ja on puistattavaa!


-Catullus




Globaali hedelmäkori    

Elokuu oli sijoitusmielessä tuulinen. Monenlaista mörköä nähtiin horisontissa ja osakkeiden arvot heiluivat. FEDin toimet huolettivat, samoin Syyrian tilanne näkyy. 

Salkun tuotto jäi niukasti miinukselle elokuussa 2013. Kun salkun kokonaisarvo heinäkuun lopussa oli 64233 euroa, oli se elokuun lopussa 64214 euroa. Talletuksia tehtiin 486 euroa ja tuotto vajosi tasolle yhteensä -0.76%. Nordnet vajosi 0,9%, Seligson hiukan vähemmän.

Salkkutapahtumat:
Osto XACT OMXS30, DBXJ, DBX6
Myynti XAIN.
Osingot MFA, Realty Income, QQQ.

Luettu 
Kim Lindsröm: Puoli vuosisataa pörssin sisäpiirissä. Lindström kirjoittaa helppoa, ymmärrettävää kieltä ja osoittaa vakuuttavasti että sijoittaminen on paitsi kovaa työtä myös vaatii paneutumista ja intohimoa ja on siis enemmän kuin työtä. Onneakin tarvitaan ja pelisilmää. 
Vahva lukusuositus.

Kinski jäi tuumimaan Linströmin vastavirtaa edustavaa arviota Orionista. Hän pitää sitä edelleen vahvasti suositeltavana yhtiönä. Lindström roimii kovalla kädellä muutamia johtajia nimeltä mainiten.

Vuoden tuotot Nordnet +12,27%, Seligson +15,21%.












Nordnet-salkun kehitys elokuussa.






Sunday, March 24, 2013

Haussa ETF - tarkastelussa VIG



Istutin männyn 
ensi kertaa T'ai-hangin tiellä 

Selviän yöllä humalasta. 
Yöllinen lumi 
kirjastosta löytyy!





Pohdiskelen edelleen osakesalkun toimialahajautuksen tasapainoa. Ei-syklisen kulutuksen sijoituksia on liian vähän, samoin energiaa. 




Yksi varteenotettava mahdollisuus tasapainottaa toimiala-allokaatiota olisi Vanguard Dividend Appreciation ETF eli VIG, Vangardin osinkoyhtiöihin keskittyvä indeksiosuusrahasto. TER on maltillinen 0,10% ja spreadi isolla markkinalla hyväksyttävä. Samalla vääristymä korjautuisi. VIG painottaa sijoituksensa yhtiöihin, jotka ovat parantaneet osinkotuottoaan vähintään kymmenenä vuotena peräkkäin ja painoalueet ovat kulutustuotteet, energia ja teollisuustuotteet.


VIG-salkussa on tuttuja ja tunnettuja amerikkalaisia yhtiöitä, joista ainakin Procter & Gamble on investoimssa voimakkaasti myös kehittyville markkinoille. Kokista ja Pepsiä juodaan kaikkialla.


VIG:n sijoituspolitiikka käy ilmi jäljempänä.




Tässäpä Alpha Teamille hyvä ydin. Tuosta se käyntiin pannaan.
Kaikki ETF:n sijoitukset tässä.

















Wednesday, January 9, 2013

Team Alpha jos joskus jään eläkkeelle






Olen seurannut innokkaasti Seeking Alpha-blogia. Sieltä sattui silmääni ajatus Team Alpha- portfoliosta, jossa tavoitteena on taata pitkäaikainen ja tasainen tulovirta pienillä kustannuksilla. Otin tiimin seurantaan ja ajattelin ryhtyä keräilemään näitä yhtiöitä.

OMXHCAPPI tänään: -0,63%
Suurimmat muutokset:  11  7  0


pvm
26,2898
-1,69
5,35
08.01.2013
7,9520
-0,19
5,63
08.01.2013
25,6316
0,27
5,52
08.01.2013
15,5443
0,10
5,48
08.01.2013
28,3486
-0,70
5,55
08.01.2013
15,6973
0,24
5,53
08.01.2013
67,7182
0,63
5,57
08.01.2013
53,8883
-2,02
5,49
08.01.2013
15,9958
-1,09
5,45
08.01.2013
31,4100
0,02
5,53
08.01.2013
30,6370
0,08
5,52
08.01.2013
54,6536
0,01
5,56
08.01.2013
8,3423
-0,82
5,68
08.01.2013
28,9838
0,24
5,67
08.01.2013
69,6009
0,03
5,72
08.01.2013
52,4341
-0,16
5,54
08.01.2013
32,0911
0,43
5,65
08.01.2013
52,4954
0,28
5,55
08.01.2013
Yhteensä

-0,24
100



Edelläoleva on virtuaalisalkku.


___________________________________________________________________________

Osana suunnitelman toteuttamista IRL myin eilen 70 SLG OMXH25-osuutta hyvään hintaan 23,24 ja ostin 56 Realty Income Corp.-osaketta hintaan USD 41,51. Tällä hinnalla vuotuiseksi osinkotuotoksi muodostuu 4,4%. REIT-osuus portfoliossa on tämän myötä noussut tasolle 3,08%. Tavoiteallokaatiossa kiinteän omaisuuden osuus arvioitin tasolle 20%. 

Todellisuudessa ja kokonaisvarallisuus huomioiden se on jo nyt 70-80%, jos omistusasunto ja sen tapaiset otetaan huomioon. Asuntoani en nyt kuitenkaan laske mukaan, koska sitä tarvitsen paukkupakkasilla kipeästi. Jos REIT- ja mREIT-omistukset olisivat tasolla 7-10%, sekin riittäisi. 

Transaktiot tukevat strategiaani pohjoismaisen osakepainon alentamisesta edelleen.

Realty Income Corp.  (O)  on amerikkalainen kuukausittain osinkoa jakava  kiinteistöalan yritys. Tähän mennessä Realty Income on maksanut 509 peräkkäisen kuukautena osinkoa koko 43-vuotisen toimintansa aikana  se on nostanut osinkoa 69 kertaa. Realty Income listautui New Yorkin pörssiin vuonna 1994. Kuukausituloa tukee kassavirta yli 3000 kiinteistön pitkäaikaisesta vuokrasopimuksesta. Vuokrausaste on korkea, liki 97%. Yhtiö omistaa ja hallinnoi 150 johtavan alueellisen ja kansallisen kauppaketjujen ja muiden kaupallisten yritysten tiloja. Yhtiö on aktiivinen  liikekiinteistöjen ostaja. Yhtiö fuusioitui vastikään American Realty Capital Trustin kanssa. Samalla arvioidaan osingon kohoavan, jos kaikki sujuu hyvin.