Showing posts with label Global Pharma. Show all posts
Showing posts with label Global Pharma. Show all posts

Tuesday, March 4, 2014

Helmikuussa hyvä vire




Helmikuu 2014 jää mieleeni vilkkaan kaupankäynnin jaksona. 10.2. Nordnetissa oli 1€:n tarjouskampanja, jonka avittamana tein pieniä lisäyksiä omistuksiin. Yhdysvaltain luottamus nousumarkkinan ikuisuuteen reagoi FED:in ilmoitukseen siitä, että joukkovelkakirjojen ostoa kevennetään jälleen 10 miljadin dollarin arvosta. Kiinakin huolestutti. Syntyi lyhyt korjausliike ja pystyin ostamaan himoitsemaani Coca-Colaa kohtuullisen ison mällin. Pitkän päälle USA:n markkinan ennustettavuus säilynee hyvänä.

Tammikuun laskettelun jälkeen helmikuu tuotti +4,37% ja salkun omarahoitteinen arvo nousi 79720 euroon. Kun velkaa oli kutakuinkin 10k€, kokonaisarvo on jo 89000€. Vivun osuus on siis 11,2%.

Salkun lainoitusarvon ollessa noin 60000 en pidä vivun osuutta isona. 

Seligsonin osuus on 5010€. Lisäilin sinne korkorahastoja ja Global Pharma-indeksirahaston osuuksia. Omistukset tammikuun alussa löytyvät salkkulehdeltä.

Osto

Coca-Cola 180
Kone           80
YIT          300

Lisäys 

MFA     300
Fiskars  40
Elekta   105

Myynti 

DBX6 (Brazil)
VWO

Osingot: MFA 90 USD

Kaupankäyntikulut 2/2014 ~ -105€
Korko-54€


Seligsonin allokaatio






Koko salkun tuotto vuoden ajalta Morningstarin mukaan















Wednesday, November 6, 2013

Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

        Tytöt rannalla. Oulu, Nallikari 2013

Salkun arvo nousi lokakuussa tasolle 70837€. Pääoman lisäys oli 938€. Tuottoa kertyi 1973€ eli +2,87%.
Tuotto vuoden alusta on 13,1% ja vuositasolla P/A% 22,2.

Talletus alkuvuoden aikana on ollut 5223€ (522€/kk) eli viidensadan egen vauhdissa olen pysynyt.

Tankkasin Nokian Renkaita ja tein tavanomaiset ETF-hankinnat Nordnetin kuukausiohjelman mukaisesti (DXBJ, DXB6, OMXS30). Seligson-salkussa lisäsin molempia brandirahastoja ja ostin kokeeksi myös seurantaan Phoenixia ja Phoebusta. Osingot PJP ja Realty Income yhteensä 27 USD.

Uutena asiana ryhdyin seurailemaan Technopolista, jonka kasvutarina on aika vaikuttava. Otin kyytiin 310 osaketta keskihintaan 4,85 ja todennäköisesti osallistun osakeantiin.

MFA on erityistarkkailussa koska se kolkuttuttelee uhkaavasti stoploss-rajaa (-19,2%). Toisaalta pohjat on kai koettu ja osinkotuotto on 11%.

**********************************

Ai niin. 2.11. blogi täytti yhden vuoden.

Sinä aikana olen seurannut markkinoita hyvin tiiviisti. Jos joku  ihmettelee nälkävuoden mittaista blogirollia oikealla sivulla voin kertoa, että aamuisin käyn kertyneet postaukset lävitse. Tietysti luettuani ensin Kalevan, Kauppalehden, Helsingin Sanomat, Taloussanomat, Arvopaperin ja Morningstarin etusivun. Oksaharjun kirjasta on paljon kirjoitettu ja lukemisen arvoinen se onkin. Tärkein opetus on, ettei hyvien yhtiöiden kurssia isommin kannata arvailla.

Tärkeä muutos on myös, että hankin salkkuun lainoitusominaisuuden. Nyt kurssihuipun aikaan sillä ei ole käyttöä mutta onpahan varalla kun 20-30 % korjausliike todennäköisesti helmikuussa 2014 tapahtuu.

Vivun käytöstä kirjoitetaan aika vähän. Voisiko joku asiaan perehtynyt tarttua haasteeseen? Tässä Kai Nymanin juttu velkavivusta vuodelta 2012:

"Yllä olevassa laskelmassa 15% lainoitusaste olisi 70% kurssipudotuksen yhteydessä johtanut pakkomyynteihin ja sijoittajan osittaiseen vararikkoon. Näin olisi käynyt kaksi kertaa viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana ja kolmasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Kannattaa siis olla varovainen. Noin 10% lainoitusaste on melko turvallinen..."