Showing posts with label 2019. Show all posts
Showing posts with label 2019. Show all posts

Sunday, November 3, 2019

Blogi seitsemän vuotta




                 Seitsemän lihavaa vuotta


2.11.2019

Aloitin sijoittamistani käsittelevän blogin pitämisen tasan seitsemän vuotta sitten. Ahkeralla säästämisellä vuoden lopun 2012 oma pääoma 75k on liki kolminkertaistunut ja on nyt 192k. 


Osinkosumma bruttona takautuvasti vuoden ajalta on 7827 euroa. Gearing on 25% ja lainoitusaste 20%.


 Kuvio auttaa pitämään katseen pitkässä pelissä. 

Oman pääoman kasvu on vuodesta 2012 ollut 18% p.a. Ahkera säästäminen tuo tulosta. Yhtiötkin panevat parastaan. 


TWR-tuotoksi Nordnet väittää 11% mikä muuten häviäisi OMX Helsinki GI:lle. Luvut 4.11.2012 -3.11.2019 väliseltä ajalta. 

Lieneekö tuolla niin suurta väliä, on riittävästi? 

Osinkoja rapsahtelee tänä vuonna liki 8k ja sitä lukua seuraan. Tavoite 16k v ( tonni kuussa käteen) on vielä kauana!


Pidän yllä Morningstar.fin sivustolla portfolion tietoja ja sieltä löytyi  lista kymmenen suurimman omistuksen performanssista ajan yli. Huolimatta laajasta hajautuksesta ydinsalkku on aika keskitetty. Annan voittojen juosta.



Aloitin tarkemman sijoitusten seurannan helmikuussa 2012. Tuottoa voi verrata  moneen indeksiin mutta pääsuunta käy kuitenkin ilmi.





Verotus ja välineet


Vuoden 2018 verotuksessa sain lävitse kaikki tekemäni vähennykset: 
sijoituslainan korot, osittainen työhuonevähennys, sijoittaja.fi äjäsenyys. Inderes Premium-jäsenyys, Kauppalehti ja sen sijoittajapaketti, Talouselämä-lehti ja pari sijoituskirjaa.

Paras apuväline ovat kuitenkin yhtiöiden sijoittajasivut, osavuosikatsaukset, vuosikertomukset ja myös sosiaalisen median ryhmät Facebookin Sijoittamalla vauraaksi-ryhmä ja Shareville, Sijoitustieto, Salkunrakentaja ja runsas blogien aluskasvillisuus, minne löytyvät linkit vierestä: "Blogit-pitkä lista". 

Arvon määritystä koetan opiskella ahkerasti  Youtuben yliopistosivuilta ja viihdyn paremmin siellä kuin kirjoista opettelemalla.

Suosikkejani ovat Aswath Damoradanin videot -ja kuten Aswath sanoo, matka on ikuinen. Lukekaa myös kommenttikentät!  Ymmärrän miksi monet ihmiset hurmaantuvat näistä. Niin teen itsekin.

"Valuation is the bridge between stories and numbers."


Ennuste 
seuraavan seitsemän vuoden päästä viivoitinanalyysilla, samalla säästöasteella 700 e/kk ja tavoitetuotolla 7% antaisi Seligsonin laskurilla markkina-arvoksi 383k. Nykyisellä 3,3 osinkotuotolla odotettavissa olisi noin 13000 e brutto-osinkoja vuodessa.

Tällaiset laskelmat ovat hiukan turhia. Tulevasta kun emme tiedä. 

Kiitos kaikille seuraajille! Jatketaan matkaa. 

Tarina antaa sijoituksille sielun. Älä piilottele virheitäsi ja harhaluulojasi äläkä rääkkää dataa liikaa. Se tunnustaa mitä vain. 


_________________________________________________________________________



Sivun katselut tänään
266
Sivun katselut eilen
220
Sivun katselut viime kuussa
6 534
Sivun katselujen koko historia
667 749


Sunday, October 20, 2019

Tulosta tulee pieninä puroina. Peliä peliä

Näkymä Nordnetin salkusta. Uudella Nordnet-sivulla vertailuindeksi on valitettavsti OMXH-hintaindeksi.


20.10.2019

Nordnetin salkun markkina-arvo on 202492 euroa ja siinä oma pääoma  152490 euroa. OP:n testisalkku on 18000 euron arvoinen, Seligsonin indeksisalkussa on 16500 euroa. Bank Norwgianin puskuri on kutistunut  3200 euroon koska olen polttanut käteistä markkinalle.

Kaikkien salkkujen markkina-arvo on 240192 euroa, omaa pääomaa 190190 e ja sijoitusvelkaa  49977 e. 

Korollista vierasta pääomaa on käytössä 45777 euroa ja gearing on  24%. Osinkoja tileille on tuloutunut nettona 5516. Kaikki osingot on sijoitettu uudelleen ja uutta pääomaa osinkojen ja talletusten muodossa olen lisännyt yhteensä 14719 euroa eli 1472 euroa kuukaudessa. 

Säästöaste on peräti 33%. 

Mitään tarvetta näin tiukkaan tahtiin ei olisi, mutta olen intounut ostelemaan tiheällä ajallisella hajautuksella houkuttelevimpia laatuosakkeita OP:n salkkuun. Listalla ovat Sampo, Nordea, Wärtsilä ja eQ.

Mietin välillä osakeriskin alentamista, mutta ajoittaminen on perin hankalaa. Jos hassusti kävisi ja markkina sakkaisi totaalisesti, saisin aika pikaisesti lisää lainaa ilman poikki menemisen riskiä. Ei se pelaa joka pelkää.


Kehitys

Markkina-arvo    20.10.2019             240192  
      
Markkina-arvo    31.12.2019              196629

Lisätty pääoma  1.1.-20.10.2019         14719

Kokonaistuotto vuoden alusta              28844 e    ~   +14,7%


Alla kokonaissalkun historiaa syyskuuhun 2019 asti



Tuloskausi on alussa. Tähän astisista Elisa teki hyvän tuloksen ja osin siitä syystä osake on hinnoiteltu korkealle. Silti pysyy salkussa. 

Elisa OYJ      keskikurssi  23,93  197 kpl  osuus 4,0 %  viimeisin 48,94. Tuotto 109%.

Tuloskauden jatkuessa olisi varmaan syytä silmätä kokonaisrakennetta ja allokaatiota. Palaan siihen.















Sunday, May 5, 2019

Huhtikuu 2019 -salkku 230097


Sijoittajan valtatie on kaikkea muuta kuin sileä.

Salkun markkina-arvo oli huhtikuun lupussa 230097 euroa. Alas kuitenkin ollaan matkalla. Se kuuluu asiaan.

Pitkällisen puurtamisen tuloksena osinkosummat alkavat kasvaa.
Huhtikuussa brutto-osinkoja kertyi jo 4311 euroa. Siinä on tilipäivän makua.
Huhtikuun osingot lisääntyivät vertailukuukauteen nähden 22%.




Salkku 30.4.2019

Nordnet                          147993 
Seligson                            15826                             
Bank Norwegian               7299
OP                                      9027          
Degiro                                  240
Nordea                                   90
Oma pääoma                 180475      (30.4.2018  159179. Lisäys 21279)       

Laina                                49622

Markkina-arvo              230097      (30.4.2018   208969. Lisäys 21128)    
        
josta käteinen                  9500         (30.4.2018 8478)

vieras korollinen pääoma   40122   (30.4.2018  41312)

gearing                               22%   (25,9%)

lainoitusaste                       17,4%   (19,8%)

Vuoden alusta
Talletukset        5000
Netto-osingot    4500

Uusi pääoma yht 9500  (2375 e/kk)

Kun 31.12.2018  oma pääoma oli  150527
tuotto vuoden alusta 13%.  Vuoden tuotto takautuvasti  +6%.  


Hyvää kevään jatkoa!




_________________________________________________________________________________


Sivun katselut tänään
113
Sivun katselut eilen
227
Sivun katselut viime kuussa
5 630
Sivun katselujen koko historia
632 356



Friday, April 5, 2019

Q1 2019 - markkina-arvo 222525 euroa

-Innostuksen hiillos hehkuu vielä

"Pörssipaniikeissa sijoittajat pyrkivät kaikin tavoin varmistamaan, että säästyvät tappioilta... vaikka heidän pitäisi murehtia sitä, jääkö heiltä loistotilaisuuksia käyttämättä."
- Howard Marks

Huolimatta päivitysten harvenemisesta blogi näyttää löytäneen uskolliset lukijansa. Kiitos teille! 

Aloitin tämän projektin melko tarkasti seitsemän vuotta sitten. Tarkoitukseni oli kokeilla, kykeneekö tavallinen ihminen lisäämään pääomaansa kohtalaisen kevyin ponnistuksin ja elintasosta sen ihmeemmin tinkimättä. Kyllä pystyy. Onhan siinä matkan varrella jotain ehkä oppinutkin. Ainakin sen, että tehokas markkina on herkkä, muutosaltis ja arvaamaton markkina. Usko omiin osakepoimijan kykyihin ei ole häävi. Helpommallakin pääsee.

Vuoden 2012 oma pääoma 21475 on paisunut  172725 euroksi eli kahdeksankertaiseksi. Markkina-arvon kasvu on saanut lisäboostia velkavivusta. 
Netto-osinkoja tulee noin 500 euroa kuussa, mikä on jo hyvä lisä.

Sijoittamiseen käytettyä omaa pääomaa - muutama satanen kuussa - olen siirtänyt osakkeisiin tasaisesti hajauttaen 84 kuukauden ajan. Kaikki osingot on uudelleen sijoitettu. Käsityksen siitä, miten kova kilpailija ainakin omalle salkulleni on ollut ja on OMH Helsinki GI saa Nordnetin tuottokäyrästä. Eriasteiset hölmöilyt osakepoiminnassa ovat armottomasti rokottanee tuottoa, samoin verot. Erityisesti myynnit osoittautuvat näin jälkikäteen hätiköidyiksi ja turhiksi.

 Silti kun sata indeksipistettä on kasvanut tasoon 187 pistettä 7 vuodessa yhdistetty vuotuinen tuotto on 9% eikä se vielä ole edes reaalituotto, joka voisi olla kai 6-7% kun kulut huomioidaan. 

Jossain oli tutkittu, että sijoittajat ovat yleensä parempia ostajia kuin myyjiä. Tämän olen myös kokenut.


Compound Annual Growth Rate:
9.35%


Kun nyt joku  lopetti osakkeisiin sijoittaminen joulukuussa 2018 kovan heilunnan säikäyttämänä jäi ilman mukavaa nousua ykköskvartaalilla. Itse rämmin mukana kursseista riippumatta täydessä lastissa ja nyt on mukava pöyhistellä, vaikka kyseessä on puhdas sattuma. Kuten miltei kaikki, mikä tapahtuu.
  
 Luin kai jo kuudennen kerran Marko Erolan kirjan Paras sijoitus: 
Osakemarkkinat ovat varmasti epävarmat. Riski sopivina annoksina on hyvästä, mutta älä ahnehdi. Mikään ei takaa tuottoja, vaikka mahdollisuutesi menestyä ovat erinomaiset. Luota tehokkaisiin markkinoihin, osta ja pidä.

Viime aikoina olen pannut rahaa tasaisesti indeksiin. 

Koko salkun tuotto ensimmäisellä kvartaalilla on +13%. Oman pääoman arvonnousua kertyi 
 14,7%. Kolmen kuukauden kehitys oli siis mahtavaa!

Salkun numerot alla, suluissa Q12018. Vuoden aikana oma pääoma on lisääntynyt  17192 euroa eli  11%.

31.3.2019
Nordnet                     141523  
Seligson                       15463
Bank Norwegian         6999
OP                                 8500
Degiro                             240

Oma pääoma            172725            (155533)  Lisäys vuodessa  17192
Laina                           49800

Markkina-arvo        222525             (204509) Lisäys vuodessa  18016
josta käteinen              8800

Korollinen vieras pääoma   41000    (42976) Velka on vähentynyt hiukan,

gearing              23,7%    (27,6%)
lainoitusaste     18,4%    (21%)

Salkun sisältöön tästä.


Osinkoja kertyi vuoden 2018 aikana 13% aiempaa enemmän. Ollaan edellen hyvällä uralla ja vähitään 10% osinkosumman kasvu (8100) on tavoitteena. Takautuvasti  vuoden ajalta osinkosumma on nyt 7900 euroa.





Hyvää kevättä, fellow investors!




Sivun katselut tänään
71
Sivun katselut eilen
165
Sivun katselut viime kuussa
4 637
Sivun katselujen koko historia
626 462