Showing posts with label Poliittinen riski. Show all posts
Showing posts with label Poliittinen riski. Show all posts

Monday, February 2, 2015

Tammikuun tulos ja hajamietteitä passiivisuudesta

       
                                                                                                              -Draaman jäljet

Salkkuni tuottavat kohtuullisen hyvää kassavirtaa ja omistaja-arvokin lisääntyy. Tammikuu oli silti aika poikkeuksellinen. Tuottoa yhdelle kuukaudelle tuli yli 11%. 

Sehän tekisi 132% vuodessa - tai sitten ei.


Salkku 31.12.14    90322
Talletus  tammi         773
Salkku 31.1.15    100658

Tuotto  + 10336   ~ + 11,4%

Takautuvan 1 vuoden tuottokin näyttää paremmalta. 
Helppoa kuin heinänteko, sanotaan. Itse heinäpellolla hikoilleena en ole samaa mieltä.

Salkku   31.1.14    74315           
Talletus 2/14-1/15   9356
Salkku 31.1.15     100658

1 vuoden tuotto     +16987  ~  +22,8%

Osingot tammikuussa 2015
QQQ                        
PJP
HTA
STAG
PSEC

233,81 USD  ~  199€
Verojen jälkeen 172€

Morningastarin käyrää vuoden 2014 kehityksestä muutamia indeksejä vasten. Vuositasolla 
SP 500 on ylivoimainen.





Kolmen vuoden kehitys. Portfolio alkaa hiljakseen pärjätä indeksille. Tammikuun jyrkkenevä tulosparannus näkyy selvästi myös salkussa. Kyseessä lienee paitsi kurssinousu myös dollarin vahvistuminen.





Siis ottaako rahat ja juosta?

Ei ole mitään syytä olettaa, että nousu jatkuu. Laskusta ei voi sanoa mitään.

Viime vuosina on ollut monta hetkeä, jolloin markkinoilta poistuminen olisi käynyt kalliiksi.
Tuotot voivat tulla lyhyinä jaksoina, jopa muutamassa päivässä. Tällainen jakso oli muiden muassa tammikuussa 2015.

Noista Morninstarin käyristä ei salkun arvon raju huojunta niin näy toisin kuin Nordnetin TWR-käyrässä.



Pyrin vastaisuudessa olemaan passiivinen. Passiivinen sijoittaminen ei ole samaa kuin osakepeli, jossa pyritään arvaamaan, koska olisi edullinen aika ostaa ja myydä. Ajatuksen tässä muodossa on esittänyt mm. Mika Hyttinen.

Ajoittaminen ei omien kokemusteni perusteella kannata, koska siinä olen niin harvoin oikeassa. Tulevaisuus yllättää pääsääntöisesti aina ja usein tavalla, jota en osannut kuvitellakaan. 

Ja näitähän tulee: Krim, Kreikka, öljyn hinta, raaka-aineiden hinnat, ydinvoimalaonnettomuus, ISIS ja monta muuta. 

Yksi tunnetuista passiivisen sijoittamisen puolesta esitetyistä tilastofaktoista on alla oleva taulukko. 


Sijoituspalveluyritys Charles Schwab laski kuinka SP 500-indeksin sijoitusten tuotot vuosilta 1996-2011 riippuvat muutamista päivistä jolloin indeksi nousi rajusti.




Taulukon mukaan SP 500–indeksin keskimääräinen vuosituotto vuosina 1996-2011 on ollut 7,8 prosenttia. 

Jos tuotoista vähennetään 10 eniten tuottanutta päivää, laskee keskimääräinen tuotto 4,1 prosenttiin, eli lähes puolet tuotoista häviää
Jos tuotoista poistetaan 40 eniten tuottanutta päivää, jää sijoitussalkku jo pakkaselle yli 2 prosenttia.

Tämä on tunnettu ja erittäin merkittävä tulos. 
(Olen lainannut tässä Salkunrakentaja-sivuston artikkelia  Osta ja pidä -sijoitusstrategia on lyömätön.)

Tietysti tällä on merkitystä mitä suuremmassa määrin kurssien huojuntaa eli volatiliteettia esiintyy. Näin ajatellen kurssitasojen huojunta ei olisikaan synonyymi riskille vaan riski liittyy myös markkinoilta poistumiseen menetetyn tuoton vaihtoehtoiskustannuksen takia. 

Pasi Havia on kirjoittanut riskistä paremmin, joten ohjaan sen kirjoituksen äärelle. Itsellenikin riski on lähinnä rahan kokonaan menettämisen vaara.

Omat ajatukseni passiivisuuden hyödyistä ovat lähinnä karvalakkiversioita viisaampien oppineiden ideamaailmoista, joskin hiljakseen alan ne sisäistää eli uskoa näiden totuuksien koskevan myös minua, keskivertoa parempaa sijoittajaa ja osakepoimijaa jumalan armosta.




































______________________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
14 685



Tuesday, January 13, 2015

FORTUM: Venäjä on meidän kotimarkkinaa

         Veden voima on valtaisa. Kovaan kallioon uurtuu polku.

12.1.2015 

Lisäys Fortum 50 kpl a' 17,41€. Osuus salkussa nyt 6,45%. Ajattelin ostaa vielä lisää, mutta pienissä erissä. Voi olla, että osingon irtoamisen jälkeen Fortumia saa halvallakin.

Fortum teki rohkean liikun. Luulenpa, että se saa arvostusta myös vastapuolelta. Peli on kovaa mutta rehtiä. Kuula joukkoineen ansaitsee onnittelut jälkikäteenkin.


"Neljän yhtiön välisessä järjestelyssä Fortum saa enemmistöosuuden perustettavasta venäläisestä vesivoimavoimayhtiöstä ja siirtää yhteisyritys TGC-1:n lämpövoimalat kaasujätti Gazpromin omistukseen.
Osana kuviota Fortum on valmis investoimaan noin 250 miljoonaa euroa Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen, jonka vähemmistöosakas on venäläinen Rosatom."
(Arvopaperi 2.12.2014)

Olihan sitä jo odotettu, ainakin mikäli Anders  Oldenburgiin on uskomista. Ja miksipä ei uskoisi, tunnetusti rehellinen ja viisas mies kun hän on.

Kyse on Fortumin jo joulukuun alussa tapahtuneesta koplauksesta, jolla mitä ilmeisimmin CEO Timo Kuulan johdolla Fortum saa huiman määrän vesivoimaa lähialueelta ja tavattoman halvalla. 

Oldenburgilta suora lainaus tämän jipon eduista:


"1. Pitkään kestänyt hankala pattitilanne TGC-1:ssä ratkeaa
2. Fortum saa hallintaansa TGC-1:n pitkällä tähtäimellä arvokkaimman osan
3. Kaupan rakenteessa on keskipitkällä aikavälillä ”poliittinen suojaus”
4. Ostettava kapasiteetti on kuranttia eikä vaadi äkillisiä jätti-investointeja
5. Epävarmuus Fortumin tulevasta rahankäytöstä vähenee
6. Fortumin arvo pitkän aikavälin sijoituksena nousee selvästi (osakekurssi tuskin heti)

Edellyttäen siis, että kauppa toteutuu.-"


Tämä järjestely tarkoittaa, että venäläiset maksavat Fortumille siitä, että se lähtee mukaan Fennovoimaan. Lisäksi Fortum pääsee myymään asiantuntijapalveluja Fennovoimalle.

Katsokaapa tarkasti Fortumin  webcast  asiasta.

Kaikista kiinnostavimpia ovat kysymykset. Siellä Kuula sanoo jännän lauseen:  "Venäjä on meidän kotimarkkinaa." Kuulan esiintyminen on ihailtavan selkeää. Toivottavasti mies palaa vielä kunnossa sorvin ääreen. Häntä tarvitaan.

Sama vielä kalvojen muodossa (Fortum 2.12.2014):

webcastin kalvot


Fortumin valuaatiosta:

Inderesin laskemat tunnusluvut ovat alla.




Tärkeä luku EV/EBIDTA on noin 12,xx ja osinkotuotto kuuden prosentin pinnassa

 4-Tradersin  ennusteen mukaan konsensus arvon kehityksestä kulkee 14,00 ja 23,50€ välillä. Oma keskihintani on 14,78€ lisäyksen jälkeen. 

Maltillisen osinko-odotuksen 1,08 mukaan osinkotuotto olisi 7,3%, mitä pidän riskin ottamisen väärtinä.


Venäjäriski

Poliittinen riski on ilman muuta olemassa. Toisaalta jos jokin valtio ryhtyy kansallistamaan naapurin valtionyhtiöitä, ollaan muutenkin lirissä. Suomi ei ole Krim.

Salkkuuni sisältyy venäjäriskiä suoraan edustavia yhtiöitä seuraavasti:

Nokian Renkaat    9%
Fortum                  6,4%
Tikkurila                2,3%

Näistä aion vielä lisätä Fortumia ( 9%) ja Tikkurilaa (6%).
Pitkällä aikavälillä uskon yhtiöiden lisäävän omistaja-arvoa tuntuvasti.

Tämä on kai sitä näkemyksen ottamista.


***

Ai niin. Sitten jippo numero kaksi:
(Tämä on ennustus:)


Fortum hakee seuraavalta hallitukselta ja eduskunnalta uutta ydinvoimalalupaa,

sillä Fortumin Loviisan ydinvoimalat ovat poistumassa käytöstä parinkymmenen vuoden 

päästä. Win-win-win.









Tuesday, November 25, 2014

OSTIN LISÄÄ: Nokian Tyres. Q3 14. Phoebus



Lisäsin viime perjantaina Nokian Renkaita (NRE1V.HE) salkkuun 60 kpl hintaan 23,53€. Olisihan tuota saanut halvemmallakin, mutta arvostustaso on edelleen miltei järkevä. Keskihinnaksi muotoutuu 28,41 €, joten nousuvaraa olisi. Nokian Renkaista näyttää siunautuvn kohtalainen osinkopaperi, ellei muuta. 

Perkasin yhtiön asioita ajan tasalle. Pieni kehaisu on annettava Nokian Tyresin sijoittajasivuille. Suurin osa tiedoista on sieltä.

Yhteenveto 1-9/2014

Venäjän ja IVY-maiden heikentynyt myyntivolyymi, valuuttakurssivaikutukset ja mix heikensivät yhtiön myyntiä ja keskihintaa; tämän kompensoi osittain hyvä kehitys muilla markkinoilla.


Kannattavuutta tukivat raaka-ainekustannusten, tuottavuuden ja kiinteiden kustannusten kehitys.
Kassavirta parani. Tämän seurauksena on tulossa vahva koko vuoden kassavirta.
Laajentunut jakelu ja tuotevalikoima paransivat kilpailukykyä.


NOKIAN RENKAIDEN SUORITUS 1-9/2014


Markkinaosuus parani länsimarkkinoilla

+ Henkilöautonrenkaiden kappalemääräinen myynti ennallaan, kasvua länsimarkkinoilla
+ Henkilöautonrenkaiden markkinaosuus vahvistui Pohjoismaissa, Keski-
 Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa
+ Menestys jatkui automedioiden kesä- ja talvirengastesteissä

- Myynnin arvo laski johtuen valuuttakursseista, heikommasta mixistä ja
hintamuutoksista
- Valuuttakurssit ja mix heikensivät myyntiä ja keskihintaa,
raaka-aineista kustannushyötyä

+ Raaka-ainekustannukset laskivat 13,9 % vs. 1-9/2013
+ Talvirenkaiden osuus myyntivolyymistä 80 %
+ Kiinteät kustannukset laskivat vs. 1-9/2013

- Venäjän ja IVY:n myynti laski, alueen osuus konsernin myynnistä 37 %  ->>  27 %
- Keskihinta (€/kg) laski johtuen valuuttakursseista, heikommasta mixistä ja tiukasta
hinnoitteluympäristöstä

Kapasiteettia tulevaisuuden kasvua varten

+ Vuotuinen kapasiteetti yli 20 miljoonaa rengasta vuorojärjestelyin. Mahdollisuus
nostaa edelleen 1,5 milj. kpl nykyisissä tehtaissa.
+ Henkilöautonrenkaiden tuotanto kasvoi 6 %, tuottavuus (kg/mh) parani 4 %

Vianor laajenee suunnitelmien mukaan, uudet partner-konseptit kasvussa
+ Vianor-ketju laajeni 1 302 myyntipisteeseen 27 maassa; 1-9/2014: +96 pistettä
+ Venäjällä Nokian Renkaiden jälleenmyyjäverkostoissa 3 600 myyntipistettä
+ Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) –verkosto 1-9/2014: +341 myyntipistettä.
 Yhteensä 773 pistettä yhdeksässä Keski-Euroopan maassa ja Kiinassa.

KONSERNI
Myynnin kehitys euroissa

 Pohjoismaat +1,1 %

 Venäjä ja IVY -33,5 %
 Muu Eurooppa +2,6 %
 Pohjois-Amerikka +20,2 %



Nokian Tyres aikoo edelleen laajentaa myyntiään.


Kuvasta ilmenee, että Nokian renkailla on myös Kiinassa valtuutettuja jakelijoita. Omien tuotantolaitosten lisäksi yhtiöllä on sopimusvalmistusta tehtaissa, joiden laatutaso vastaa Nokian Renkaiden vaatimuksia. Sopimusvalmistuksen osuus yhtiön renkaiden myynnistä vuonna 2013 oli noin 3 %. Kiinassa sopimusvalmistus aloitettiin Giti Tiren kanssa 2004.
Koska yhtiön sivuilta en löytänyt sopimusvalmistajista enempää, katsoin Wiisaasta Wikistä.

" Nokian Tyres licenses production of its tyres to companies in the United States(Bridgestone,
LaVergne, Tennessee plant), Slovakia (Matador, Puchov plant),  Indonesia (PT Gajah Tunggal Tbk company), and the People's Republic of China (Giti Tire), as well as contracts manufacture of agriculture and industrial tyres in Spain and India. In the past, some United States contract manufacturing was done by Cooper Tire's Findley, Ohio plant. 

Contract manufacture by Giti Tire includes production of up to 500,000 Nokian summer tyres with expansion up to 1.5 million tyres per year.


Some Nokian agricultural and industrial tyres were made under contract by the Tofan Grup in Romania for two years until December 1999, when Nokian Tyres withdrew, citing quality standards. Contract manufacture of these types of heavy tyres was then undertaken by Michelin at its Polish plant in Stomil-Olsztyn from 2000 until 2005, when Nokian began to shift contract manufacture of industrial tyres to Bridgestone's factory in Bilbao, Spain and agricultural tyres to Balkrishna Tyres in Bhiwadi, India.  With an increase in tyre demand as a result of improving economies, Nokian is considering increasing production as well as outsouring additional tyre manufacture in Asia. "




ANALYYSIT

Seuraavassa on Nokian Renkaiden avainluvut ja niiden arviodut ennusteet Inderesin mukaan. 




Myös 4-Traders -sivusto näkee arvostuslukujen muuttuneen varsin houkutteleviksi. Velkaa on vähän ja kannattavuuden arvioidaan edelleen paranevan.


Financial Ratios


Size2014e2015e
Capitalization3 165 M€-
Entreprise Value (EV)3 068 M€3 019 M€
Valuation2014e2015e
PER (Price / EPS)14,4x13,2x
Capitalization / Revenue2,27x2,24x
EV / Revenue2,20x2,13x
EV / EBITDA7,56x7,26x
Yield (DPS / Price)5,93%6,46%

Profitability2014e2015e
Operating Margin (EBIT / Sales)22,4%22,6%
operating Leverage (Delta EBIT / Delta Sales)-2,28x1,49x
Net Margin (Net Profit / Revenue)16,2%17,8%
ROA (Net Profit / Asset)19,3%20,0%
ROE (Net Profit / Equities)15,9%16,8%
Rate of Dividend85,7%84,9%
Balance Sheet Analysis2014e2015e
CAPEX / Sales  11,2%7,18%
Cash Flow / Sales (Taux d'autofinancement)22,5%22,1%
Capital Intensity (Assets / Sales)0,84x0,89x
Financial Leverage (Net Debt / EBITDA)-0,24x-0,35x




Kehitys tästä eteen päin näyttää Venäjäriskistä ja muusta kohinasta huolimatta kohtuulliselta.

Nokian Tyres itse näkee näin:




NRE ja Bridgestone

Olen pähkäillyt myös sitä, olisiko japanilaisella Bridgestonelle aikomuksia kaapata Nokian Tyres. Eiköhän markkina ole jaettu sovinnossa. Bridgestone haluaa ja myös saa poliittisesti korrektin linkin itämarkkinoille.


Huolimatta kaikenlaisesta - usein aiheellisestakin - ryssäpuheesta Nokian Tyres on vahva toimija Venäjällä ja sillä ajatellaan olevan hyvä asiantuntemus alueesta, joka on vaikea kaikille. Bridgestonen 14,99% omistusosuus pitää sen myös puhe-etäisyydellä yritykseen.



Lopuksi 

Yhtiö tarkisti ennustettaan alaspäin ja arvioi vuodelle 2014 n. 300 -320 miljoonan euron liikevoittoa. Öljyn hinnan aleneminen jopa tukee Venäjän toimintoja ruplan syöksystä huolimatta. Nokian Tyres on tärkeä myös Venäjän kansantaloudelle. Se on suurin teollisuustuotteiden viejä. 

NRE on selvästi aliarvostettu pitkän aikavälin potentiaaliin nähden. 

Osuus salkussa on nyt 10,5 %, mikä on suurin salkussani. Kone on seuraava (9,4 %).



______________________________________________________________________________

PHOEBUS

Sattumoisin päällekkäisyyksiä kuurnitessani huomasin, että Seligson & Co:n Phoebus-rahasto omistaa 3,45 % Nokian Renkaita. Olenhan sen tiennyt, mutta jotenkin unohtanut.    
- Sellaista se on.

Itselläni on muutama satanen tässä aktiivisalkuksi halvassa ja passiivisessa (Hallinnointi- ja säilytyspalkkio 0,75% p.a.) rahastossa. Suunnittelen position kasvattamista portfolion vakaaksi kivijalaksi yhdessä nykyisten ETF-rahastojen kanssa. Niitä ovat QQQ, VTI ja PJP.

Phoebuksen aktiivisuus on suhteellista. Viimeisin rahaston myynti lienee tapahtunut yli kaksi vuotta sitten. Tässä osakelistaus.

Jos et ole tutustunut aiemmin tähän laaturahastoon, katso ajaton VIDEOESITTELY  (vuodelta 2009), jossa Anders Oldenburg omaan jäljittelemättömään tyyliinsä kertoilee periaatteistaan, jotka voin siekailematta jakaa, mutta joiden noudattamiseen itsekurini ei ainakaan vielä riitä. 

Videolla hän kertoo sijoittaneensa 25 vuotta. - Nyt siis jo 30 vuotta. Phoebus-blogissa helmikuulta 2013 Oldenburg käsittelee sattumoisin erittäin ajankohtaista teemaa: kuinka bisnes selviää Venäjälla.


Tässä Oldenburg kommentoi Nokian Renkaiden toimitusjohtajan vaihtumista ja johtamisasioita enemmänkin.

Tämä mies ei isommin hötkyile. Häneltä voisi ostaa käytetyn rahasto-osuuden. 


"Nokian Renkaat pärjää Pohjoismaissa loistavasti, vaikka Continental ja Michelin tarjoavat täälläkin parhaan vastuksensa. Tämä johtuu siitä, että Nokian Renkaiden sesonkilogistiikka on ylivoimainen. Talvirenkaissa kauppiaalle kaikkein oleellisinta tietysti on, että rengasvalmistajalta saa loistavaa palvelua juuri niiden parin viikon aikana, kun renkaita asiakkaille yötä päivää myydään."