Showing posts with label Kurssilasku. Show all posts
Showing posts with label Kurssilasku. Show all posts

Sunday, April 5, 2015

Maaliskuun tulos ja Q1 2015


                                   -  Sinistä valoa

Lisääntyvällä epäuskolla seuraan salkkuni oman pääoman kehitystä kevään aikana. 
Nousuprosentit ovat sellaisia, että hieman hirvittää. Tai sitten ei. Päätalon kielessä tätä sanottaisiin entiian pelaamiseksi.  

Mikä on liian hyvää ollakseen totta ei ole totta ja prosenteilla eivät elä muut kuin tilastonikkarit ja entiianpellaajat eli spekulantit. Toinen hyvin ivallisesti kaikenlaiseen veikkaamiseen suhtautunut kirjailija oli Pentti Haanpää.


Dollarin kallistuminen, öljyn hinnan lasku, yleinen kurssinousu ja osinkokiima  yhdistettyinä maltillisen velkavivun käyttöön ovat hemmotelleet salkkuani tavalla,  joka antaa aavistella, että näin ei voi jatkua tai sitten jatkuu vain. Kuka tietää. Entistä nöyrempänä alan tunnustaa kaikenlaisen sattumanvaraisuuden liittyvän elämään. Ei sitä tiedä missä puussa se piru istuu. Mahdollisesti omassani, tämän näppäimistön äärellä juuri nyt.

Alempana on linkki salkkuyhtiöiden tunnuslukuihin.

TUNNUSLUVUT

Arvostustasot ovat kohtuullisia ja vain muutama kallis yhtiö on mukana, mielestäni ansiosta kallis. On syytä huomata, että kun kyseessä on REIT, P/E-luvusta ei ole juuri haaraa.

Shillerin PE Ratio on joka tapauksessa nyt hyvin korkealla tasolla, peräti  63.9% korkeammalla kuin SP-indeksin pitkäaikainen keskiarvo.  Alan kääntää katsetta Eurooppaan ja varmuuden vuoksi etf-muodossa.

Uusi hankinta ja ostosuunnitelma

db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET     1,01 %

DXET sisältää todella hienoja yhtiöitä ja TER on vain 0,10%,


_______________________________________________________________________________


Tuloslaskelma Q1 2015 ja vuosi takautuvasti



Salkku 31.3.2014                                78414
Salkku 1.1.15                                      90322  

Salkku 31.3.15                                   112610 

Arvon muutos 1 vuodessa                 34196     ( +43,6 %)


Talletukset  2015 Q1 aikana:                          2529 

Osingot (netto) sijoitettu uudelleen                 1177 


Salkun oman pääoman kasvu yhteensä         22288 
               
Salkun oman pääoman kasvu Q1 15 (pl. osingot)     21122           (+ 27,0 %)


TUOTTO Q1  15   20,6 %

Vuoden aikana uudelleensijoitetut osingot   5003
        -"-   uusi pääoma                                      8671

TUOTTO 1 vuosi (osingot pl.)                        26,1%

Suurin osa salkun yhden vuoden tuotosta kehittyi ykköskvartaalilla 2015.

______________________________________________________________________________

Talletusten tarkastelua

Maaliskuu 2015                            900
Q1  2015                                      2529        ( 843e/kk)

Talletus 1 vuoden aikana takautuvasti       8671                     ( 723e/ kk)
Talletus 2 vuoden aikana  takautuvasti     18112                    ( 754e/ kk)

Säästöaste nettotuloista oli vajaa viidesosa, mikä on tyydyttävä taso.


Vuosittaiset brutto-osingot    
(Q1 15                                                    1429)

1 v      (4/14-3/15)                                    6215
2 v     (4/13-3/ 14)                                    3315
3 v      (4/12-3/13)                                    1707

Osinkoraportti maaliskuu 2015


Osinkokertymä vuosittain (brutto)


TUOTTO JA AIKA

Seuraavilla tuottokäyrillä on paitsi viihdearvoa, myös vihjeitä siitä, että hyvä ja kannattava yhtiö peittoaa kaikki indeksit.  Hötkyilyn välttäminen ja kaupanteosta pidättäytyminen kannattaisivat. 

Salkun eräiden osakkeiden ja rahastojen tuotto 3 vuoden aikana Morningstarin salkkuohjelman mukaan.



Salkun historiallisiksi tuotoiksi Morningstar väittää seuraavaa:



Eri indeksien ja yhtiöiden tuotoissa on selviä eroja ajan kuluessa.
Kymmenen vuoden seurannassa tuottoisin olisi ollut Kone. Toisena pitkäaikaisena menestyjänä näkyy olevan PJP eli PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF

Nokian renkaiden kiri näkyy jyrkkänä kulmakertoimena.

Osuudet salkussa:

Nokian renkaat                                                                      11,33%
Kone OYJ                                                                                7,76%
db x-trackers Euro Stoxx50 (DR) 1C     DXET                        1,01%
Vanguard Total Stock Market ETF         VTI                            6,51%
OMX Nordic 40                                                                         4,39%
PowerShares Dynamic Pharmaceuticals ETF PJP                  2,99%

Ei myynneille kesken nousun

Ainakin toistaiseksi sanon jyrkän ei primitiiviselle halulle "kotiuttaa voitot". 

Lisäilen talletuksia ja teen pieniä lisäyksiä pohjoismaisiin superrahastoihin. Käyrästössä OMX Nordic 40 edustaa osapuilleen nykyistä superrahastojen yhteenlaskettua osuutta (4,39%).

Odotan mahdollista laskumarkkinaa rauhallisesti ja valmiina jatkamaan osto-ohjemia, jotka tyssäsivät alkuunsa hillittömien kurssinousujen vuoksi,

Ostoslista

DXET
Oriola
Vaisala
Wärtsilä

Salkun nykytilaan täältä.

Jakauma kuvassa alhaalla.



Hyvää Pääsiäistä !



















___________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 738






Sunday, February 8, 2015

Fiskars - suvulla vielä leikkaa

Omaan käyttöön

Kulutustavarayhtiö Fiskarsin tulos erityisesti vuoden 2014 viimeiseltä neljännekseltä jäi pahasti ennusteista. Wärtsilän myynnin jälkeen kassa pullistelee käteistä ja johonkin se pitäisi viisaasti uudelleensijoittaa. Piensijoittajalle yksi suojaustapa on ostaa oman firman tuotteita. Vaikka yhtiön veitsiä moitittiin jossain tutkimuksessa tylsiksi, ne kyllä voi teroittaa, kun osaa konstit.  Mökillä on lapioita, kirveitä ja kuokkia iso liuta.


Fiskarsin vuosi 2014: Toiminnallinen tehokkuus edelleen hyvällä tasolla, liikevaihto heikentyi Fiskars Oyj Abp Tilinpäätöstiedote 6.2.2015 klo 8.30 Vuosi 2014 -- Liikevaihto laski 4 % 767,5 miljoonaan euroon (2013: 798,6) -- Vertailukelpoinen liikevaihto (vertailukelpoisilla valuuttakursseilla ja ilman vuonna 2013 myytyä ruukkuliiketoimintaa) pieneni 1 % -- Liiketulos (EBIT) pieneni 30 % 42,7 milj. euroon (61,0) -- Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä laski 19 % 59,6 milj. euroon (73,8) -- Kertaluonteinen voitto Wärtsilä-osakkeiden myynnistä ja uudelleenarvostuksesta 676,0 milj. euroa -- Liiketoiminnan rahavirta 87,0 milj. euroa (81,0) -- Osakekohtainen tulos 9,44 euroa (1,14) -- Operatiivinen osakekohtainen tulos (ilman Wärtsilä-osakkeiden myynti- ja arvostusvoittoa sekä sijoitusten markkina-arvon muutosta) 0,76 euroa (1,14)
-- Hallitus ehdottaa osingoksi 0,68 euroa osakkeelta (0,67 euroa maksettiin maaliskuussa 2014 ja 2,60 euron ylimääräinen osinko joulukuussa 2014)
-- Näkymät vuodelle 2015: koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan vuodesta 2014 ja liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä olevan alle vuoden 2014 tason kasvuhankkeisiin suunnattujen panostusten kasvun vuoksi

TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2014

Yhtiön suurimmat omistajat kuuluvat Ehrnroothien sukuun.ja Fiskars on vahvasti perheyhtiö.

Osakkeenomistajat

Thomson Reutersin keräämä päivitetty lyhyen ajan konsensussuositus on alipainota. Näkymää pidetään kuitenkin vakaana ja osinko sekä vahva kassa tukevat kasvuhankkeita ja keskeneräistä strategiamuutosta puhtaaksi kulutuspalveluyhtiöksi.



Omat toimet

Osuus salkusta on 2,2%. Keskihinta on nyt 18,32€ ja tilinpäätöksen jälkeinen kurssireaktio oli aika maltillisesti 5% alaspäin. Defensiivinen yhtiö pysyy salkussa ja jos pääsen lisäämään 15xx -tasoilla, harkitsen lisäämistäkin. Fiskars tunnetaan omistajaystävällisenä yhtiönä, joka maksaa kohtuullista osinkoa. 

On kiinnostavaa nähdä jatko. Aikanaan kun vietin hurvittelevaa elämää, tapasin lausua sytyttäessäni kahvin ja konjakin kanssa ison sikarin:"Se mikä kelpasi Mannerheimille, kelpaa minullekin."

Nyt kun en enää polta, hörpin välistä purkkiolutta ja kaivelen kuoppia ruusuille ja lausahdan: 

"Se mikä kelpaa Ehrnrootheille, kelpaa minullekin..."











Wärsilää Fiskars ei kai myynyt kokonaan vaan omistaa siitä vielä 5%.




























Wednesday, May 28, 2014

Elektan tulos jäi odotetusta. Ostin lisää

Sädehoitolaitteita valmistava ja syövän hoitoon perehtynyt Elekta-B on kertonut vuoden tuloksensa, joka aiheutti alkuun kurssireaktion Tukholman pörssissä. 

Lisäsin 

Ekta-B 150 kpa a' 85,00 SEK. Osuus koko salkusta on 5,87%. 

Yhtiön Q4 myynnit ovat hyvällä tasolla, USA, Kiina ja EMEA kehittyvät kaksinumeroisella kasvulla, mutta pettymykse aiheuttavat Venäjä, Latinalainen Amerikka ja Intia. Erityisesti käyttöpääoman suhteen on ollut vaikeuksia. Asia kaipaa parannusta, mitä lupaillaankin.

Vuositulos kokonaisuudessaan täällä. Q4-presentaatio täällä.

Year-end report May – April 2013/14

WED, MAY 28, 2014 07:30 CET


  • Order bookings amounted to SEK 12,253 M (12,117), equivalent to an increase of 5* percent.
  • Net sales increased 7* percent to SEK 10,694 M (10,339).
  • EBITA amounted to SEK 2,183 M (2,297) before non-recurring items of SEK -161 M (-46), equivalent to an increase of 3* percent. Currency effects amounted to SEK -175 M. A program has been launched to further streamline the organization. Non-recurring costs of SEK 100 million related to the program have been expensed in the fourth quarter.
  • Net income amounted to SEK 1,152 M (1,351). Earnings per share amounted to SEK 3.01 (3.52) before dilution and SEK 3.00 (3.52) after dilution.
  • Cash flow after continuous investments amounted to SEK 494 M (1,292). In the fourth quarter cash flow after continuous investments was SEK 1,044 M (957). Cash conversion is targeted to return to around 70 percent in fiscal year 2014/15.
  • For 2013/14, the Board of Directors proposes an ordinary dividend of SEK 1.50 (1.50) per share. In addition, the Board proposes an extraordinary dividend amounting to SEK 0.50 (0.50) per share. The Board intends to propose to the annual general meeting to renew the authorization for the Board to repurchase a maximum of 5 percent of the number of shares outstanding in Elekta AB.
Outlook
  • There are strong drivers for growth in radiation therapy. Elekta’s ambition is to continue to grow faster than the market and the financial objective of an annual net sales growth exceeding 10 percent in local currency remains unchanged.
  • Due to lower growth in some emerging markets and a focus on tighter management of working capital, net sales is expected to grow by 7-9 percent in local currency for the fiscal year 2014/15.
  • EBITA is expected to grow by 10 percent or more in local currency compared with last year. Exchange rate movements are expected to have a negative impact of approximately 2 percentage points on EBITA growth.
* Compared to last fiscal year based on constant exchange rates.

____________________________________________________________

Arvio:

Osake on ollut 9% laskussa, mutta toipunee. Lisäostot panen jäihin toistaiseksi. Osuus salkusta on riittävä. Elekta on kasvuyhtiö, joka poikkeaa muista omistuksistani jonkin verran. Yhtiö treidaa noin P/E 30xx -tasoilla, mikä on hyväksyttävää. ROE on korkea 23xx. Osinko on nykykurssilla 2,3%. Ohjeistuksen nosto kertoo johdon luottavan tulevaan.

Odotan yhtiön jatkavan kasvuaan merkittävien lääketieteellisten innovaatioiden kehittäjänä ja  toteuttajana. Omalla kapealla niche-osaamisellaan Elekta on Varianin ohella merkittävä maailmanlaajuinen sädehoitojärjestelmiin keskittynyt yhtiö.

















Sunday, February 2, 2014

Tammikuussa 2014 taisi hiukan valahtaa

              Vanha taivas jo näkyy.

Tammikuu 2014 oli tulosjulkistusten ja kohtalaisen kuoppaisen kehityksen kuukausi. Dow Jones Industrialin tappio nousi kuukaudessa 5,3 prosenttiin. S&P 500 menetti kuukaudessa arvostaan 3,6 prosenttia. Se oli Yhdysvaltain suurimmista yrityksistä koostuvan indeksin huonoin tuotto yli kahteen vuoteen. OMX Helsinki rojahti yli 4%. Onko kyseessä tavanomainen korjausliike vai jokin laajempi rommi jää nähtäväksi. Portfolio on siinä asennossa, että se kestää isommankin tuulen, ainakin toivon niin. Paniikkimyyntien sijaan on järkevää ostaa lisää halventuneita hyviä yhtiöitä. Ikuinen käteisen puute vain vaivaa. Ja kun on liikkeellä ikiholdin periaatteella, laskut ovat mahdollisuus tai kärpäsen surinaa korvissani kuin Sinuhen Kaptahilla ikään. Kaptahin hahmo on ymmärtääkseni ensimmäinen suomeksi julkaistu suurliikemiehen kuvaus.



Salkkuyhtiöistä osumaa saivat UPM -7,3%, Nokian renkaat -10,2%, PKC -4%, Orion -5%, Fortum -4%, Elisa -1% ja Okmetic -1,6%. Vastavirtaan kampesivat Technopolis ja Fiskars sekä amerikkalaiset kiinteistösijoitusyhtiöt MFA ja HTA. VWO eli Vanguard FTSE Emerging Markets ETF on rumasti punaisella jo 17% mutta olkoon. Osuus salkusta on 4,5% ja lisäämisen paikkaa odottelen. 
Tammikuussa oman pääoman tuotto jäi miinukselle -2,5%.
Salkun arvo 31.12.2013   75204
Talletus tammikuu 2014    976
Salkun arvo 31.1.2014    74315

Uusi asia: 
Kulukertymän seuranta 

Kaupankayntikulut 21€.
Korko             14€
~ 35€
Tulos -1865€   ~   2,5%
Vipua on tällä hetkellä 4963€ eli 6,7% salkun arvosta ja n. 10% lainoitusarvosta. En ole ryhtynyt laskemaan sijoitetun pääoman tuottoa koska lainoitus on tähän mennessä ollut niin hetkellistä.
Tapahtumista olen jo aiemmin raportoinut. Myin 120 kpl UPM Kymmenen osaketta -onneksi ennen pahinta dippiä. Ostin Koneen osakkeita kahdessa erässä niin että niitä on nyt 100 kpl keskihinnalla 31,80. Osuus salkusta on 4,2%. Jos kurssi menee alle kolmenkympin tankkaan lisää. Koneen tulos oli erittäin hyvä ja toimitusjohtajan vaihdos hiukan herkkään aikaan epävarman markkinan oloissa aiheutti ylimitoitetun kurssirekstion. Mitä se sellainen on että vahvan tuloksen tehneen firman osake laskee 3 euroa kolmessa päivässä? Koneen ilmiselvä yliarvostus tietysti purkautuu, mutta tuskin se on huonompi yhtiö kuin ennenkään. Vaikka jäljempänä arvellaan, että firman oman miehen valinta uudeksi johtajaksi kertoisi, ettei parempaakaan saatu, luulen että Koneen tapauksessa ei niin ole laita. Stabiili linja ja hyvä kasvu jatkunevat. Tässä mielenkiintoisessa Pörssisäätiön klipissä Kalle Soikkanen Stanton Chasesta kertoo mitä johtajanvaihdos pyrkii viestimään.    
Rupla on menettänyt arvostaan 20% vuodessa. Sillä voi olla seuraamuksia Nokian renkaiden ja Fortumin tulevaisuuteen. Ruplan heikkenemisen vaikutuksista Jukka Oksaharju kirjoittaa täällä.
Vähennys UPM 
Osto  Kone
Osingot HTA, QQQ, PJP
Verojen jälkeen 18€
Veli velkaa ottaessa, veljenpoika maksaessa, sanoo sananlasku. Olen jonkin verran pohdiskellut velkavivun käyttöä sijoittamisessa. Yleisen käsityksen mukaan osakesäästäminen muuttuu bisnekseksi siinä vaiheessa sijoittaja ottaa osakkeiden vakuuksia vastaan lainaa ja hakee korkeampaa oman pääoman tuottoa vivulla. Vivun käyttöä analysoi Kai Nyman tässä. Divident Growth Investor suosittelee varovaista velkavivun käyttöä osinko-osakkeiden hankkimiseen.
Nordnetin salkun lainoitusrvo on tällä hetkellä 49669€. Olisiko 10% siitä sopiva vivun osuus? Lainoitusominaisuuden hankin tulevia laskukausia varten. Laskevaan kurssiin ostaminen on kuitenkin yllättävän työlästä psyykkisesti. Ainakin velaksi. Harrastuskin voi olla haasteellinen.