Täällä vietimme kesän toukokuun alusta lähtien. Lämminta riitti. Ruokana "kalaa ja pottua". Edellistä järvestä, jälkimmäistä naapuriviljelijän pellosta suoraan. Mitä muuta kaivataan, ei kai mitään. -Jos joku saa päähänsä olla kateellinen, voin kertoa, että maksan paikasta kohtuullista vuosivuokraa. En halua sitoa pääomaa turhaan. Tämä taitaa silti olla elämässä sitä ihaninta turhuutta, asuminen metsässä vailla mukavuuksia, kauppa ja markkinan humu kaukana, rauha lähellä.
On aika purkaa kesän salkkutapahtumia ja kertoa nykyajatuksista. Venäjä-pakotteet näkyvät selvästi salkkuni tilanteessa. YIT, Nokian renkaat ja nyt myös Seadrill ovat ottaneet osumaa, Fortum vähemmän. Rauhallisesti seurailen tapausten kulkua.
Heinäkuussa salkun tuotto aleni 1,9% ja vastaavasti elokuussa nousi +1,86%. Talletuksia tein heinäkuussa 926 eurolla ja elokuussa 1000 eurolla.
Arvonmuutos. Oma pääoma
30.6.2014 85843
31.7.2014 85435
31,8,2914 89068
Vivutettu arvo 123568
Arvon lisäys vuoden alusta on 13864€ (+18,4%), mistä talletuksia 6755€ ja arvonnousua 7109€ (+9,45%). Osingoista puhdistettu tuotto vuoden alusta on 3501€ eli +6,5%. Osingot on kokonaisuudessaan sijoitettu uudelleen. Huolimatta kesäkaudesta talletus- eli säästövauhti on säilynyt hyvänä (844€/ kk).
Viivoitinanalyysin antama "ennuste" salkun arvolle vuoden lopuussa on 109864€, mikä tuskin toteutuu osingonmaksun hidastuessa syksyä kohti. Lähellä vuositavoitetta (100000€) kuitenkin käydään.
Vipu
31.8.2014 velkaosuus on 34500€ ja pääomitettu korko 729€. Salkun omistuksille määritelty lainoitusrvo on 74000€. Marginaali on siten 39500€.
Ymmärtääkseni velkavivutetun salkun marginaalin vahtiminen ja oman pääoman osuuden pitäminen riittävänä ovat avainasia.
Jos marginaali uhkaa hiipua, on lisättävä omaa pääomaa. Velan lyhentäminen alentaa riskiä.
Oman ajatteluni mukaan hajautuksen pitää olla mahdollisimman hyvä ja lisäksi portfoliossa on markkinahäiriöille hitaammin reagoivia osia, ennen kaikkea indeksirahastoja, kiinteistöjä ja vähemmmässä määrin korkorahastoja. Silti voi käydä hassusti. Vivutettu salkku ei kestä pitkää unohdusta.
Seuraavassa hahmottelen, miten käy jos markkinat romahtaisivat yhdessä yössä. Yleensä näin ei käy ja asioihin voi reagoida ajoissa. Varalla on oltava salkun ulkopuolista, helposti likvidiin muotoon saataavaa omistusta.
Laskuharjoitus Case Kinski -"Ikävä tapaus"
Oma pääoma 89
Velkaosuus 34,5
Yhteisarvo 123,5
Lainoitusarvo 74
korot 1,4
Jos salkun arvo romahtaa vaikkapa 60% todennäköisesti lainoitusarvot vähenevät vielä enemmän tai lainoitus lopetetaan. Kun marginaali loppuu, saattaa rahoitusyhtiö aloittaa pakkomyynnit ellei pääomaa lisätä.
Siinä tilanteessa salkun arvo olisi 0,4 * 123,5 = 49,4 ja laina edelleen 34,5. Oman pääoman osuus -siis se mihin romahdus todellisuudessa kohdistuu on tämän jälkeen 0,4 * 89 =35,6.
Vaihtoehdot
1. Jäljellä olevat assetit myydään -jos saadaan kaupaksi - ja velanmaksun jälkeen jää 14,9 rahaa. Pyyhitään tomut vaatteista ja kokemusta rikkaampana vannotaan, että täst'edes kaikki rahat tullaan tuhlaamaan viinaan, naisiin, sämpylän syöntiin ja retkiin.
2. Otetaan jäljellä oleva raha ja sijoitetaan halventuneisiin osakkeisiin.
Jos olen laskenut väärin, pyydän välitöntä palautetta.
Eräs sangen viisas mies on sanonut velka-asiasta hyvin. Leikkaan sen tähän, koska ajatus on muotoiltu kirkkaasti ja kirjoitus on ilmestynyt julkisessa sanomalehdessä.
"...Hyväksymällä suuremman varianssin tuoton odotusarvoa saa kammettua ylöspäin. Siinä ei synny mitään "ilmaista lounasta" tai muutakaan ylimääräistä tyhjästä vaan siinä on vaakakupeissa lisätuotto vastaan lisävarianssi.
Saatava lisätuotto-odotusarvon hinta on se lisävarianssi. Sijoittajilla on kuitenkin erilaiset riskiprofiilit, joten toisille toinen on hintaa arvokkaampi ja päinvastoin ja seurauksena jaamme ne sijoituspositiot sopivasti keskenämme.
Jos vivutat niin tuotto-odotuksesi nousee. Tämä on lähinnä tautologia."
Nimimerkki VilleU Kauppalehti 10.7.2013 (http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=229049&start=15&tstart=0)
Että näin.
Osingot
Heinäkuu 2014
PJP, VTI, KO, HTA, STAG, PSEC
Yhteensä 157€
Elokuu 2014
QQQ, MFA, PG, STAG, ARCPP, PSEC
Yhteensä 271€
Osinkokertymä vuoden 2014 alusta 3608€
Osinkokertymä 1.9.2013 -31.8.2014 4408€
Valuutat EUR, SEK, NOK, USD
Veroprosentti 25,5%
Osinkosuhde 1 vuosi 31.8.14 opo-arvoon 4,95% ja koko pääoman arvoon suhteutettuna 3,6%.
Näyttää siltä, että osinkotavoite vuodelle 2014 täyttyy (4500e).
Heinä- ja elokuussa ostin lisää Nokian renkaita, hiukan Technopolista, kaikkia Nordnetin superrahastoja ja hiukan Evlin yrityslainaa. Muuten lomailimme mökillä.
Heinäkuussa aloitin uuden salkkuyhtiön osto-ohjelman.
Avance Gas Holding (AVANCE) on yksi maailman suurinpia nesteytetyn maakaasun laivaajia. Se on perustettu 2007 ja listattu Oslon pörssiin vasta keväällä 2014. Tässä linkki sijoittajaan, joka on tutkaillut yhtiötä tarkemminkin. Myönnän peesanneeni sumeilematta.
Alkuun ostin vain 100 kpl erän hintaan a' 153,5 NOK. Pääomistajien taustaan liittyen on lupa odotella reilua osinkopolitiikkaa. Tämä osto on tehty aika vähillä tiedoilla ja siis riskisijoitus. Osuus salkusta on 1,5%.
Olen viime päivinä lähinnä seurannut katseella salkkuyhtiöni Seadrillin taaperrusta. Ilmassa on epäluottamusta liittyen Venäjä- pakotteisiin ja yhteistyöhon Rosneftin kanssa. Lisäksi pääomistaja John Fredriksen on ajautunut erilleen entisestä neuvonantajastaan, jota pidetään imperiumin yhtenä arkkitehtinä. Tänään Bloomberg kirjoittaa asiasta.
Osinkojen kehitys
P.S. Syyskuun alussa heivasin loputkin Elektan osakkeet laitaan. Olen jo pitkään ihmetellyt johdon lupausten ja tulosten välistä ristiriitaa.
Elekta on vuodessa syöksynyt 30% ja huhuja tuloksen manipuloinnista on alkanut liikkua. Savander on aloittanut erityistilintarkastuksen ja katsotaan rauhassa sen tulos, ennen kuin palaan asiaan.
Eilen ostin lisää Koneen osakkeita.
OSTO KNEBV 70 a' 32,31 EUR. Osuus salkusta on 7,88% ja se on toisella tilalla yksittäisistä osakkeista.
Portfolion osakeallokaatio on nähtävissä salkku-välilehdellä.
P.S.II : Lisää uutisia Seadrilliin liittyen
Showing posts with label Evli. Show all posts
Showing posts with label Evli. Show all posts
Tuesday, September 23, 2014
Volatiilia tanssia ruusuilla Venäjän varjoissa. Koneen osto-ohjelma valmis
Tunnisteet:
Arvo,
Elekta,
Evli,
Kesä,
Kone,
Kuukausiseuranta,
Markkinahäiriö,
Myynti,
Osingot,
Osto,
Seadrill,
Superreahastot,
Technopolis,
Venäjä,
Vipu
Wednesday, March 5, 2014
Mitä analyytikot puhuivat yli kvartaali sitten?
Seuraavassa esiintyy historian siipien havinaa. Katselin videon ja yritin ymmärtää, mitä nämä sijoittamisen ammattilaiset puhuivat.
Tein "luentomuistiinpanoja". Niistä on toivoakseni apua muillekin. Ei nämä nyt pöllömpiä jutelleet. Paikka on ollut Sijoitus Invest Wanha Satama 12.11.-13.11.2013.
Kimmo Rämä, Evli:
Pankkien vakavaraisuus hyvä. Polarisaatio pohjoismaisten ja keskieurooppalaisten pankkien välillä on merkittävä. Pankkien P/B -tasot matalia. Osinkotuotto hyvä. Evli pitää Nordean kehitystä hyvänä ja nousuvaraa olisi. Ajureina toimivat pienenevä luottotappiopotentiaali ja nouseva osinkotuotto.
Rauli Juva, Nordea:
Kulutustavarat, kauppa, elintarvike. Kotimarkkinassa kysynnän ajureita ovat kuluttajaluottamus ja vähittäiskauppa. Volyymi junnaa. Luottamus heikkoa, ostovoima laskee.
Euroopassa luottamus piristyy, USA on nousussa. Yritystasolla panos muualle kuin suomivetoisiin (Kesko, Marimekko). Parhaat näkymät Nokian Renkaat, Amer, Olvi. Arvostustasot historiallisesti korkeat. Tikkurila edullinen.
Osakepoiminta vaikeaa, ehdollisesti NRE.
Tomi, Railo, SEB:
Konepajat. Suomalaiset konepajat kalliimpia kuin ruotsalaiset. Nousuvaraa Wärtsilässä. Konecranes ja Metso -ehkä nousuvaraa. Koneella paras osinko lyhyellä aikavälillä (2013).
Vesa Engdahl, FIM:
Sijoitusstrategiasta. Pitkäkestoinen laskumarkkina loppumassa. Alennusmyyntien aika ohi. Tarvitaan tuloskasvua. P/E-kertoimet yläkantissa. BRIC tuottanut 400% 10 vuodessa, ensimmäisen aallon kehittyvä markkina tulee laskemaan. Toisen aallon frontier-markkinassa ehkä nousuvaraa, suuret riskit.
Dollari aliarvostettu 25%. USA:n korkotaso nousee lähivuosina? Valuuttasota meneillään. Jeni devalvoi.
Kulta tulossa kuplasta alas. Raaka-ainehinnoissa laskuvaraa. Kaivosalalla ollut yli-investointia.
Strategia: USA:n osakkeet salkkuun, Europpa edullinen samoin Frontier mausteeksi.
BRIC alipainoon. Kiinteistöt, yrityslainat mukaan.
*************************
Kinskin arvio nykytiedon valossa:
USA:n korjausliike osattiin ennakoida, samoin ruplan heikentyminen. Krimin kriisi oli yllätys, jonka merkitystä ei vieläkään voi tietää. Yleinen käsitys oli, että pitkästä laskusta ollaan tulossa nousuun. Optimismi kantaa.
Kannanotot vaikuttivat sangen asiantuntevilta ja ammattimiestä ja -naista ainakin Kinski arvostaa.
**************************
Pörssisäätiön videot ovat sangen informatiivisia. Tässä Hartwall Capitalin Langenskiöld avaa suuromistajan mietteitä.
**************************
Marika af Enehjelm puhuu valuaatiosta.
Tunnisteet:
Analyysi,
Analyytikkopaneeli,
BRIC,
Dollari,
EM,
Ennuste,
Evli,
FIM,
frontier,
Nordea,
Pörssisäätiö,
Pörssisäätiön sijoituskoulu,
Rupla,
SEB,
Sijoitus Invest,
USA,
Valuaatio
Subscribe to:
Posts (Atom)


