Showing posts with label PG. Show all posts
Showing posts with label PG. Show all posts

Thursday, June 4, 2015

Toukokuu 2015. Pärjätään sano Sipilän mummo


       Dyynillemme kesä tulee kovin hitaasti. Tulppaanit ovat vasta aukeamassa.

Mitä salkulle kuuluu?

Sen voi katsoa tästä linkistä.
Osa laskee, osa nousee. 


Vuoden kuvaajassa alkuvuoden raju nousu on tasaantunut. 

Verrokkeina olevista indeksikuvaajista näkee, miten USA on eri maata. Dollarin vahvistuminen taitaa käydä tukalaksi jo siellä toimiville yrityksille. 

Esimerkinomaisesti vaikka verrattaessa salkkuyhtiöni Procter&Gamblen kehitystä Unileveriin, jota kokoelmissani ei vielä ole . vaikka pitäisi - ero eurooppalaiseen verrokkiin on huima, liki 20%, mikäli Dan Strackin artikkeliin 

Portfolion kehitys vuodessa muutamiin indekseihin verrattuna.


Morningstarin esittämät tunnusluvut portfoliolle ovat alla. 
Luvut ovat suuntaa-antavia. Olen päivittänyt sivuston tarjoamaa salkkuosiota ja lukujen pitäisi olla ainakin sinne päin. 




Tapahtui toukokuussa

Mitään isompaa raportoitavaa ei ole, paitsi että hankkiuduin eroon euro-obligaatioista ja vähensin rankalla kädellä myös yrityslainojen osuutta. Pyrin koko ajan lisäämään käteisen osuutta. 

Lisäilin entisiä osakeomistuksia, erityisesti pohjoismaisia superrahastoja. Osuus salkussa lisäyksen jälkeen on  suluissa.

Lisäys

Aspo             (1,02%)                
Kone             (7,91%)
Fortum          (5,05%)
Oriola-KD A  (1,17%)
Rahastot       (4,7%)

Osto-ohjelmista Vaisala, Wärtsilä, Tikkurila, Aspo ja myös Oriola-KD ovat pahasti kesken. mutta sietämättömän korkeat hinnat ovat olleet esteenä. Tuleeko isompaa korjausliikettä ennen vuoden 2016 syksyä jää nähtäväksi.

Osto

AT&T  (T)  0,73%. Koska en tunne yhtiötä vielä hyvin, ajan tarkkailuasemiin odottamaan lisäoston mahdollisuutta.

AT&T Inc. on  Yhdysvaltojen suurin teleoperaattori. 

Reutersin tietokannan perusteella T ei ole teleyhtiöksi mitenkään halpa jos ei kalliskaan, mutta maksaa kunnon osinkoa ja on kasvattanut osinkoaan  jo vuosikymmeniä.

Olkoon se Elisan (osuus 3,90%) ohella kannanottoni telemarkkinaan, toistaiseksi.




Osingot ja tavoite

Osingot toukokuussa olivat 495 euroa.




Osinkotulojen kehitys vuodesta 2012 alkaen. 
(Euroina brutto). 

Kertymä vuosi taaksepäin on 6542 euroa, 25,5% verokannan jälkeen 4874 e  mistä kuukausittaiseksi osinkotuloksi kertyy 406 euroa. 

Näin matka tavoitteeseen - 1000 euron verotuksen jälkeiseen kuukausittaiseen osinkovirtaan ei ole aivan puolivälissä.




DeGiro

Avasin hyvin pienellä summalla tilin DeGiro-nimiseen uuteen nettivälittäjään. 

Sivustossa on monenlaisia epäselviä kohtia, käännöstyö, grafiikka ja lay-out ovat aika alkeellisia virityksiä ja raportteja ei ole saanut, mutta pääsääntöisesti juttu näkyy toimivan. 

Sen verran sekava ja outo sivusto on,etten rohkene sitä kenellekään suositella, vaikka hinnat ovat ainakin USA:n markkinoilla hyvin halvat. Lisäarvoa Nordnetiin verrattuna ei taida tulla. En tuonne omaisuuttani laittaisi.

Linkin takana  KL:n murskaava keskustelu Degiroon littyen.

Jos halpa välittäjä kiinnostaa, Interactive Brokers lienee oikea osoite.


Hyvää kesää kaikille seuraajille!












P.S. 

En yleensä kommentoi politiikkaa. Koulutuksen leikkauksille esitän silti jyrkän vastalauseeni. 

Ilman koulutusta uhkaa käydä niin että lapset ovat sivistymättömämpiä  kuin vanhempansa. Se on huono tie ja johtaa väistämättä selkäytimen rappeutumiseen. ___________________________________________________________






Sivun katselut viime kuussa
8 460
Sivun katselujen koko historia
178 620






















Sunday, June 1, 2014

Osta, myy, lainaa, älä varasta. Toukokuu 2014 ja velkavivun kritiikki


Kesä alkaa tulla. Isommin en ole ehtinyt sijoitusasioita pohtia. Aika on mennyt mökillä ulkoilmaelämää viettäen.

Sijoitussalkun arvo nousi toukokuussa tasolle 83963€, mikä on jälleen oman pääoman ATH. Tuotto toukokuulle on +3,8% ja tuotto vuoden alusta +6,3%. Salkun arvo on noussut vuoden alusta 8779€, mikä vastaa 11,6% lisäystä.

Pääomaa talletin alkuvuonna 4010€ eli 802€/kk. Säästämisvauhti on edelleen hyvä. Nykymuotoisen portfolion historia alkaa helmikuussa 2012 ja alkuaikoina talletetut summat ovat olleet suurempia.


Laskelma
Salkku 30.4.2014  80544
Talletus toukokuu  351

Salkku 30.5.14
Nordnet  77796
Seligson   6167
Yhteensä  83963

Tulos 3068= + 3,8 %

Salkku 31.12.2013     75204
Talletus 1 .5/14         4010  (=  802 €/kk)
Tulos 799653- 75204  = 4749€ ~  +  6,31 %

12/5 * 6,31% ~  15,1% (ennuste vuositasolla).


Salkun arvon nousu  vuoden alusta  75204 eurosta 83963 euroon. Kasvua 8759€   ~ +11,6 %

Ennuste viivoitinanalyysilla salkun arvosta 12/5 * 11,92% = 27,9%  ~~ 96186 vuoden lopussa. Tällä näkymällä saattaa 100000 euron tavoite mennä rikki ennen vuotta 2015.

Leveroitu arvo 31.5.14   on 115607€.

Lainan osuus 31654€  ~27,4% salkun arvosta ja
37,7 % omaan pääomaan verrattuna. Salkun lainoitusarvo on 72785€  (+ Seligsonin omistus 6167 = 78952).

Korkoa toukokuussa maksoin  99€, Pääomitettu korko vuoden alusta 344€.

Osingot vuoden alusta 3403€.

Korkoennuste 1621€ / vuosi.


Tapahtumat

Osingot toukokuu 2014   ~   572€.



Uusia ostoja ovat STAG Industrial (REIT) ja Procter& Gamble.
Lisäyksiä Nokian Renkaat, GJF ja Elekta.







Procter & Gamble on osinkoaristokraatti. Analyysia täältä ja täältä. Ostin pienen erän lähellä 52 viikon huippuja ja odottelen rauhassa lisäostojen mahdollisuutta.

STAG Industial inc on teollisuushalleja omistava REIT, josta Brad Thomas povaa uutta Realty Incomen veroista kuukausiosingon maksajaa. Suomenkielinen mainio esittely löytyy Osinkosijoittajan blogista.

_______________________________________________________________________



Lainan osuus salkussa on päässyt karkaamaan varsin korkeaksi.

Alan hiukan aanailla, ettei pörssivälitysyhtiö ole mikään hyväntekeväisyyslaitos. Sieltä tuli höveli tarjous nostaa limiittiä, mihin myös tartuin ja shoppailin sitten mielestäni laadukkaita yhtiöitä.

Pohdin juuri, pitäisikö minun olla huolissani korkeasta lainoitusasteesta. Ihmismieli on ihmeellinen. Kun viimeksi ostin uuden auton ei 40000€ autolaina paljoa hätkäyttänyt. Se on maksettu aikoja sitten.  - Tuottavaan sijoitukseen otettu laina tuntuu jotenkin väärältä vempuloinnilta.

Asiaa ei auta nettipokeria yökaudet pelailevan sukulaismiehen varoittelu pörssihuijarin kovasta kohtalosta, leskistä, orvoista ja vararikon savuavilla raunioilla tuhkaa päälleen sirottelevasta sijoittajasta, joka kaapii paiseitaan ruukunsirpaleella.

Velkaa käyttäen olen saanut salkun oman pääoman tuottoa nostettua nopeasti. Varaa lyhennykseen on 800-1000€ kuukaudessa maailman tappiin tai niin kauan kuin elonpäiviä riittää.

Laskeskelin, että pahin skenaario, minkä vivutettu salkku kestäisi olisi 75% pörssiromahdus, mikäli lainoitusarvot pysyisivät nykyisellään (mitä ne eivät tee).

Suuren kriisin, esimerkiksi laajan kansainvälisen sodan, ydinreaktorionnettomuuden tai muun katastrofin kohdatessa paraskaan hajautus ei auttaisi vaan joutuisin pakkorealisointeihin.

Toisaalta normaalielämässä korot voi vähentää verotuksessa pääomatulosta ja jos portfolioni olisi yritys, sen nettogearing olisi turvallisella tasolla. Osinkotuotto on kohtalaisen hyvä ja salkussa on muutamia osakelajeja (PSEC, STAG), joiden osingot kuittaavat korkoa kuukausittain.

Lienee viisainta silti malttaa kaupankäynnin kanssa ja lisätä pääomaa tasaiseen tahtiin.

Jostain muistan lukeneeni sijoitusviisaan lausahduksen, että sijoittaminen voi olla hauska harrastus, jos sijoittaa omalla rahalla mutta muuttuu työksi, jos ryhdytään sijoittamaan velkarahalla,  - Ja työntekoahan tässä yritetään vältellä?

Velan käytöstä varoitellaan ja syystä. Ahneus ja pelko lyövät tässäkin kättä.

__________________________________________________________________

Ja vielä silmäys salkun arvopapereihin tuottohistorian valossa. Yllättäjä on Elisa.


Ja sama kuvana. Pidän Morningstarin salkkumanagerista. Sillä saa kaikki tiedot yhteen paikkaan.



Sivulle Seuranta, linkkejä ja työkaluja olen lisännyt seurantalistan.


_______________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
8 072



























Wednesday, November 13, 2013

Syyssiivous

Vaahteran lehti
putoaa. Nyt se näyttää
minulle toisen
puolensa, ja varmuuden
vuoksi vielä sen toisen.
- Ryōkan


Salkunhoidollista syistä myin yli 20% tappiolla olleen 655 kpl erän amerikkalaisen kiinteistöyhtiön MFA Financial osakkeita. Tappiota koitui tilapäisesti 920 euroa, jonka voi kuitenkin vähentää vuoden 2013 myyntivoitoista, joita on kertynyt näköjään vuoden alusta noin neljä tuhatta euroa. Summa tuntuu äkkiä arvioiden pieneltä, mutta selittyy tietoisella kaupanteon rajoittamisella. Tästä hiukan lisää tuonnempana.

Vajaan vuoden aikana MFA takoi osinkoja verot huomioon ottaen 514 euroa. Yhtiö maksaa oman ilmoituksensa mukaan osinkoa tämänhetkiseen hintaan suhteutettuna 12,2%. Kun mukaan luetaan vuonna 2013 maksetut erityisosingot vuotuinen osinkotuotto on ollut huikea 22%.

Pohjat on ilmeisesti nähty ja yhtiö on uudelleenjärjestellyt portfolionsa koronnousun varalta lyhentämällä vastuidensa duraatiota ja pienentämällä lainoitusastetta.

MFA palaa parin päivän päästä salkkuuni hiukan pienemmällä painolla. Ajattelin hajauttaa kiinteistöomistuksia osallistumalla Technopoliksen antiin ja tutkin kahta uutta REIT-yhtiötä HTA ja XIN.

Arvio vuoden 2013 myynneistä

Jälkiviisaus on viisauden imelin muoto, sanaili Huovis-Veikko. Vuoden 2013 alusta lähtien myin viisi osaketta ja vähensin yhtä. Jokainen myynti olisi saanut jäädä tekemättä. Tosin XAIN floppasi pahasti ja ARR on liian riskinen salkkuuni, joten se jouti mennä. Yhtiön johtoon ei ilmeisesti voi luottaa. 

Sen sijaan
SLG OMXH25 on lyönyt laudalta monet globaalit indeksit.
DXSU:n myynti oli hätäinen.
Okmetic antoi keväällä tulosvaroituksen mutta on taas kasvu-uralla.
PKC:n vähennys keväällä oli aivan älytön tempaus.

Olen alkanut tulla yhä vakuuttuneemmaksi muun kuin veroteknisen kaupankäynnin tarpeettomuudesta. Vuonna 2012 kaupankäyntikulut olivat peräti 0,93% salkun arvosta ja se kaikki oli tuotosta pois. Tänä vuonna kertymä on huomattavasti pienempi. Sijoitusrahastojen TKA-kulut ovat hyvin pieni osuus salkun arvosta.

Osto-ohjelma 2013-2015

Käynnistän päivittäisiä kulutustavaroita ja energiaa globaalisti jakeleviin yhtiöihin kohdistuvan pitkäaikaisen osto-ohjelman vuosille 2013-2015.

Listalla ovat tutut nimet Coca-Cola, Unilever, PG, JNJ, Exxon ja Cogate-Palmolive. Sen ohella lisään aiempia omistuksia markkinatilanteen mukaan ja myös siitä riippumatta. Ennustaa kun ei osaa.

Salkun osakepaino on erittäin korkea. Korkosijoituksia on vain nimeksi ja käteistä 5%. Ajattelen parhaaksi pitää käteistä varalla mahdollista tulevaa markkinan korjausliikettä ajatellen. Toisaalta markkinoilta pois oleminenkin tulee kalliiksi. Huomaan, ettei kokonaistalouttani hetkauta, vaikka portfolio syöksyisi tilapäisesti vaikkapa 60%. Olen näet taloudellisesti riippumaton, vaikken säästäisi latin latia. Tämä homma tuo verta poskipäille ja saa sykkeen välistä kiihtymään. Nam.-

Tämän vuoden Sijoitus-Invest 13 -tapahtuman motto on: 

Joku nousee aina.




Keskustelua


Blogspotin kommenttiosion julkaisumoottori takkuaa tai sitten en vain osaa käyttää sitä. Laiska sijoittaja on vastannut korkosijoituksia, lähinnä DXSUta koskevaan kysymykseeni:


"Tässä poliittinen, neuvoa-antamaton vastaus :) Aion tankata DXSU:ta jatkossakin kuukausittain minimisummalla eli tällä hetkellä vähän vaajaalla 300 eurolla. Heilunta siinä on kovaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei minua haittaa. Isot riskit, isot tuotot. Tämä siis täydentävänä osana muuta korkoportfoliota johon minulla kuuluu nuo molemmat Seligsonin pitkän koron rahastot. Välillä kehittyvien markkinoiden lainoista oli pakoa kun jenkkielvytyksen lopettamisesta oli huhuja. Jatkossa näitä samoja panikointeja saattaa tulla vastaan ja DXSU saattaa lasketella taas voimakkaasti. Sitä suuremmalla syyllä haluan pitää kuukausisijoituksen, sillä tähtäimeni on tässä kuviossa varsin pitkä. Eikös se ole niin, että pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi ennemmin iloita kurssien laskusta kuin noususta? :) "

kohteessa Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

Hm. Olen harkinnut palauttaa DXSU Nordnetin osto-ohjelmaan. Tuossa on järkeä. Kiitos palautteesta!








Wednesday, March 20, 2013

Kiinteistöistä kohti ei-syklistä kulutusta

                    
Vahvemman teoksen loin minä pronssia,
ylväämmän Egyptin faaraohautoja:
syövyttää sade ei, hillitön myrskykään
raastaa sitä ei voi, ei lukemattomat
sarjat vuosien tai aikojen vaihtelut.

-Quitus Horatius Flaccus (65-8 eKr.)
Suom. Teivas Oksala




Tavoiteallokaatiooni on kirjattu kiinteistöomistuksen osuudeksi 20%. Tänään ollaan miltei tavoitteessa.

Olen viime aikoina ostanut osuuksia amerikkalaista kiinteistöyhtiöistä (REIT). Listalla ovat Armour Residential ARR, MFA Finacial MFA ja Realty Income O. Näistä Armour Residential ja Realty Income maksavat osinkoa kuukausittain. Armour Residetialin tilanne on nyt aika tuulinen ja seuraan osakkeen kehitystä kriittisesti hold-sell- biaksessa. Joidenkin tahojen mukaan osingon alentaminen vahvistaa tasetta, joskin ihmetellään millä kuprulla yhtiön nokkamiehet onnistuivat tiputtamaan kirjanpitoarvoa niin nopeasti

Luovuin tappiolliseksi painuneesta DXSU:sta, joka on ollut pienoinen pettymys. Valtionlainat kehittyville markkinoille eivät ainakaan ETF-muodossa taida olla minun juttuni. Raha pitää panna poikimaan vaikka vuokratuottoa ja niinpä ostin pitkään seuraamani kotimaisen kiinteistöyhtiö Cityconin osakkeita pienen nipun 980 kpl hintaan 2,44€. 

Citycon versus muut samantyyliset kotimaiset yhtiöt monimuuttuja-analyysin valossa näkyvät jäljempänä. Spondaa en tunne ja tuotto näyttäisi kehittyvän tahmeasti. Kuten huomataan, Citycon ja Technopolis ovat monessa suhteessa liki identtisiä. Ero on siinä, että Citycon omistaa, vuokraa ja kehittää kauppakeskuksia ja Technopolis nimensä mukaisestikin vuokraa tiloja teknologiayrityksille. 

Cityconin vastikään onnistuneesti sujunut osakeanti tulee ilmeisesti pienentämään yhtiön riskiprofiilia ja siten nostaa markkinoiden luottamusta. Osake tarjonnee vakaata osinkotuottoa ja osakkeen arvostus on kohtuulliseksi luokiteltava verrokkeihin nähden (Inderes).



Tämänhetkinen osakkeiden allokaatio toimialoittain. Ei-syklinen kulutus on seuraava kehittämiskohde. Todennäköisesti ryhdyn hankkimaan Team Alphan mukaisia arvopapereita. Niissä on paljon päivittäiskulutustavaraan ja arkiseen elämänmenoon keskittyviä toimialoja. Ensimmäisinä mieleen tulevat Procter & Gamble PG, Colgate- Palmilive CL, Unilever ja JNJ ja ilman muuta myös Diageo plc DEO. Hyvä viina on aina hintansa väärti.















Kiinteistösalkun perusta tässä.
















Liityin Suomen Osakesäästäjien Keskusliiton jäseneksi. Jäsenyys tarjoaa kohtuuhinnalla muutamia etuja, joista Nordnetin Kompassi-analyysikirjasto ei ei ole vähäisin. Maksutta saa käyttöön myös WinTrade-kaupankäytnityökalun, joka ainakin ensi vilkaisulla on näkymältään levoton ja epäilemättä houkuttele turhaan kaupankäyntiin. Onhan se perin ammatillisen näköinen. Pitänee hommata pari näyttöä lisää ja ryhtyä huhkimaan paitasillaan. Heko heko.
Kompassin analyysityökalu vaikuttaa äkkiä katsoen toimivalta, joskin tiedot taitavat perustua pitkälti konsensusennusteisiin ja ennusteinä niihin lienee syytä suhtautuakin. Mukaan tulee pari lehteä, Viisas raha ja Kauppalehden perjantainumero. Nordnetissa edut kytkeytyivät päälle parin tunnin jälkeen ilmoittamisesta, mistä suuri kiitos asiakaspalvelulle; Thomas toimi tapansa mukaan sukkelasti.
Nordnet
Edut Osakesäästäjien Keskusliiton jäsenille
  • automaattisesti vähintään palkkiotaso 3 (esim. Suomen osakemarkkinat min. 7 € / 0,15 %)
  • reaalikainen WinTrade-kaupankäyntisovellus veloituksetta (arvo 9 eur/kk)*
  • Kompassi-analyysikirjasto veloituksetta (arvo 20 eur/kk)
Jos olet Osakesäästäjien jäsen ja haluat edut käyttöösi, toimita kopio vuoden 2013 jäsenmaksusta Nordnetin asiakaspalveluun. Asiakaspalvelumme kytkee edut päälle. Voit tarkistaa kytketyn jäsenetusi kirjautumalla Nordnetin palveluun. Jos kohdassa Salkku > Asetukset palkkioluokassasi lukee Taso 1–4, jäsenetu ei ole vielä käytössäsi.

Esimerkki WinTrade-näkymästä. Kai tuota oppii käyttämään kun pyörittelee. Näkyy sisältävän maksullisia palveluja reaaliaikaisiin kursseihin esimerkiksi USA:ssa. Noinkohohan on hyötyä, jos tekee 1-2 kauppaa kuukaudessa?