Showing posts with label Osakepaino. Show all posts
Showing posts with label Osakepaino. Show all posts

Saturday, January 11, 2020

2019

Nordnet-salkku. Lisäksi osakkeita on OP:ssa ja rahastoja Seligsonilla.

Vuonna 2019 sijoitussalkun markkina-arvo lisääntyi 42274 euroa (+21%) 204100 euroon ja ja oma pääoma peräti 57353 euroa (+38%) 238897 euroon. Uutta rahaa netto-osinkojen ja talletusten muodossa lisäsin kaikkiaan 18000 e. 

Näin oman pääoma tuotoksi tulee komeasti +26% ja sijoitetun pääoman tuotto on +12%.

Taustalla oli  tappiollinen vuosi 2018

Kun katson tuottolukuja vuodesta 2017 alkaen ne tasaantuvat indeksin tasolle eli ovat noin 10% p.a.

                                       2019                      2018                     lisäys

Oma pääoma              204100                 150527               57353     lisäys  +38%
Markkina-arvo             238897                196629               42274     lisäys  +21%

laina (0,99%)               34797                    46102            Laina pieneni  11305  euroa eli 24%.    
  
Käteinen                     1500                        7830             

Korollinen vieras pääoma                       33297            

Lainaosuus väheni   24%. Sopiva luoton lyhennysnopeus  voisi jatkossa olla netto-osingon (6000 euroa) verran vuodessa, Tavoitan nyt Nordnetin kiristyneet luottoehdot halvimmalle superluotolle (0,99%). Näin matalilla osinkotuotoilla seuraavna tason 2,5% korko olisi kannattamatonta.

Koko salkun gearing  (lainaraha/ oma pääoma)   16,3%  

Nordnetin  luottonäkymä alla. 

Oikealla näkyvät myös suurimmat omistusosuudet. Kehnosti pärjänneestä  Nokian Renkaista lähti suurin osa myyntiin. 

Ilahduttavasti Vaisala on kirinyt merkittävän kokoiseksi positioksi ilman sen kummempia lisäyksiä. Koneen suuri osuus heikentää hiukan hajautushyötyä, mutta antaa koneen käydä.



Nykyinen salkku on kasattu nollilta (tai sen alle) helmikuussa 2012. Opo kasvaa, laina lyhenee.

Osingot kumulatiivinen 2012-2019.
Tärkeä asia tässä salkussa on kasvava kassavirta. Näitä numeroita voin tiirailla, jos haluan lyödä läskiksi ja myydä kaikki laitaan.Osinkotuotto on 3,2%. Suurin osa vuoden 2019 lisäyksistä osui indeksiin.


Vuoden 2020 tavoitteena olkoon oman pääoman kasvu tasolle 230k€ ja osinkojen 10% kasvu.
Salkkuun tästä.


Toivotan seuraajille hyvää Uutta Vuotta! Aina kannattaa aloittaa. Niin minäkin tein.



Edit 12.1.2020

Kommenttiosio näyttää taas takkuileva, Kommentist Sharevilleen, kiitos!
Kinsk1

Sunday, January 27, 2013

Pelkkiä kysymyksiä


Fasaaniuros lentää hitain hitain siiveniskuin.
Armaani, totisesti tuotat minulle huolta.
Kuo Feng
- Laulujen kirja






Ensimmäinen kysymys on tärkein. - Miksi? 

Miksi sijoittaa yksittäisiin osakeisiin, kun joidenkin lähteiden,  nyt viimeksi uudelleen lukemani Marko Erolan tyrmäävän kirjan  Paras sijoitus, Itsepuolustusopas sijoittajille mukaan ajoitus on mahdotonta eikä markkinoita voi ennustaa. Tekninen analyysi hyödyttää vain niitä myyviä kauppiaita ja aktiiviset rahastot niiden liikkeellelaskijoita. Samaan mättöön kuuluu, että osakepominta on ajanhukkaa, nettipelaamiseen verrattavaa sijoittelua, kutakuinkin hyödytöntä mutta aikaa vievää puuhastelua, jolla katteettomasti yritetään tehokkailla markkinoilla löytää anomalioita ja voittaa indeksi sen sijaan, että tehtäisiin allokaatio huolella ja sijoitettaisiin indekseihin. 


Salkku tasapainotetaan kerran vuodessa ja tehdään loppuaika muuta.

"- Tätä sijoituskirjaa salkunhoitajat, meklarit ja sijoitusneuvojat eivät halua sinun lukevan! Paras sijoitus kertoo, miten voitat ammattilaiset osakemarkkinoilla ilman mitään erikoisosaamista, erityistietoa tai edes vaivannäköä. " - Näin kirjassa väitetään. Taloustoimittaja Marko Erola kuvaa kirjaansa puoliksi pamfletiksi ja puoliksi sijoitusoppaaksi.

Huolimatta provokatiivisuudestaan teoksessa on paljon hyvää. Erola korostaa osakkeiden olevan pitkässä juoksussa paras tapa taistella inflaatiota vastaan ja huomauttaa, että riski on mahdollisuus ja hajautus välttämätöntä. 

Hyvää on on myös erittäin kiivas painotus kulurakenteen vaikutuksesta pitkän aikavälin tuotto-odotukseen. 


Erola on vannoutunut indeksisijoitusten ja ETF-rahastojen puolestapuhuja ja näin pitkälti samoilla linjoilla kanssani. Oman riskisietokyvyn puntarointi ja allokaation merkitys korostuvat. 

Ennen kaikkea Erola uskoo tehokkaisiin markkinoihin ja sijoittajien kyvyttömyyteen toimia rationaalisesti. Kun koehenkilöitä ((n=1)  omissa tutkimuksissani on seurattu, tähän on helppo yhtyä. Suorastaan hupaisa on kommentti Magic Formulasta, jolla voi kylläkin voittaa indeksin, mutta mitä sijoittajan hermot eivät kestä. 

Sivistynyttä keskustelua Magic Formulasta käydään täällä.

Edellisellä kerralla joskus 2010 taisin lukaista kirjan huolimattomasti koskapa eräs sen tärkeimpiä anteja, tutustuminen Invest Funds Advisors- sivustoon jäi väliin. Sieltä löytyi suoraan elämäntianteeseeni sopiva ehdotus allokaatioksi ja mitä enemmän sitä pyörittelen, sen paremmalta se alkaa näyttää.


Perinteisten oppien mukaan soitustavoitteisiin pääsemistä helpottaa, kun  selvittää mitä nuo tavoitteet ovat. Kun luo sijoitussuunnitelman kirjalliseen muotoon, voi seurata menestystä ja kehittää edelleen suunnitelmaa. Aika paljastaa heikkoudet.


Kirjalliseen muotoon tehty sijoitussuunnitelma on myös oivallinen apuväline oman toiminnan arviontiin jälkikäteen.

Sijoitussuunnitelmasta

-Mikä on sijoitustavoite?
-Tavoitellaanko tiettyä summaa tiettyyn ajankohtaan mennessä?
-Halutaanko pääoman kasvua riskit hyväksyen vai turvallista tuottoa?
-Kuinka pitkä on sijoitushorisontti, ja millaista keskimääräistä tuottoa tavoitellaan?
-Mikä on sijoitusten allokaatio?
-jako eri arvopaperiluokkien kesken’ (osakkeet, joukkolainat, käteinen sekä mahdolliset muut sijoitukset)?
-Ovatko tavoitteet, riskinsietokyky ja realistiset tuotto-odotukset tasapainossa?
-Mitkä sijoitusinstrumentit sopivat tavoitteisiin ja sijoitettavan varallisuuden määrään?
-Kuinka sijoituksia seurataan ja hoidetaan?
-Tuleeko erityisiä verotus-, perintö- tai suojausseikkoja ottaa huomioon?

Jätän vastaamatta, vielä. Mutta tuota allokaatiokohtaa pitää tutkia.

Figure 1: IFA Index Portfolio 50 Allocation 
  100 Allocations Available to Clients
 IFA Indexes* 
(Click links for definition of IFA indexes)
Percentage
Allocation (%)
Number of Stocks
& Bonds*
Wtd Avg
Mkt Cap
(in $ Mill)*
Wtd Avg Book to Market*
12
$121,609
0.50
12
$66,628
0.94
6
$1,299
0.64
6
$1,998
0.97
6
$11,464
0.64
6
$42,585
1.17
3
$1,570
0.92
3
$1,423
1.57
1.8
$43,760
0.60
1.8
$27,295
1.05
2.4
$1,287
0.80
10
na
na
10
na
na
10
na
na
10
na
na
*As of September 30, 2012          Total:






Tämän logiikan mukaan houkuttelevinta olisi myydä kaikki osakkeet ja ostaa lisää Seligsonin indeksiosuuksia  sekä sopivia Vanguardin ETF-osuuksia. Siis indeksoida koko salkku. Ja palata asiaan 2014.

Vaan mitäs sitä sitten seuraisi ja laskisi hiki päässä? Mäkeä?









Marko Erola: Paras sijoitus. Itsepuolustusopas sijoittajille, Talentum, 214 sivua, ISBN 978-952-14-1363-6.


Wednesday, December 12, 2012

Salkunhuoltoa ja matkoille lähtöä




Huolimatta OMX Helsingin ripeästä noususta pitkin viikkoa aloin joulusiivouksen merkeissä panna salkkua järjestykseen. Vähensin Fiskarsia keskikurssilla 15,79 ja myin Ponssen kokonaan kurssiin 5,82. Aikomukseni on tuplata DXSU:n osuus ja ostella myös lisää europohjaisia korkorahastoja. Nyt salkussa ovat

Evli Likvidi B, Evli yrityslaina, FIM Euro, FIM Korko-optimaattori Acc, ja FIM Real.

Korkojen osuus koko salkusta on 12,34%,  kun mukaan lasketaan DXSU. Osakepaino on edelleen liian korkea ja salkulla on korkea riski elämäntilanteeni huomioonottaen. Sitäpaitsi en oikein jaksa uskoa nykyisen positiivisen vireen jatkuvan. Pelottaa, että menee liian hyvin. Kinskin ostonappula on ollut pohjassa jo kauan ja nyt malttia. Vaikka osa tuotoista leikkautuisikin pois, tärkeämpää on se, ettei menetä paljon. Stop loss 10% on turhan rohkeaa peliä.

Olen näet saavuttanut sen autuuden tilan, jota kaikki sijoittajat pitävät silmämääränään. Olen taloudellisesti riippumaton. Työtä ei tarvitse tehdä ja sijoittaminen on lähinnä harrastus muiden joukossa. Niinpä olen ryhtynyt ostamaan Seligsonin halpoja indeksiosuuksia ja yrityslainoja, joista toivoakseni rakentelen ikiliikkujan, ikiholdin, joka hoitaa itsensä ilman sormen heilautusta.

-Heh heh.








Kaupat
Kurssi
Salkussa transaktion jälkeen

MYYNTI Fiskars 15,79
3,79%

MYYNTI Ponsse 5,82
0,00%

OSTO Okmetic 5,15
7,98%

OSTO DXSU 301,23
7,16%