Showing posts with label Aspo. Show all posts
Showing posts with label Aspo. Show all posts

Thursday, October 1, 2015

Q3 2015. Hei me heilutaan


                                  Kota Kainuun merellä


Havahduin kesäretkiltäni huomioon, ettei blogia ole aikoihin päivitetty. 

Näennaisen paljon on tapahtunut. Kurssit ovat huojuneet ja jopa pienimuotoinen romahduskin kesällä meni autuaasti ja huomaamattani ohi. 

Salkun yhteenlaskettu oma pääoma käväisi huipussaan heinäkuun lopulla ja oli 114893 euroa. 

Elokuussa Kiinan pörssin vaikeudet ja monet muut huolet painoivat kurssien optimismia ja 31.8.2015 oma pääoma oli pudonnut tasolle 102696 euroa.

Syyskuun lopussa olen lukemissa 102334 euroa. 

Salkun tuoton ja arvomuutosten seuraaminen on jonkinlaista viihdettä ja hupailua. Varsinaista vaikutusta säästämiseeni sillä ei juuri ole. Ennustamisen sijaan ostan lisää. 

Todellisuudessa sijoittamien - paremminkin säästäminen, rahojen nyplääminen piiloon sen sijaan että hummaisi ne kavereiden kanssa kuppiloissa Caprin terasseilla tai törsäisi turhuuteen - on tavattoman tylsää ja puuduttavaa hommaa. 

Ostan kuukausittain lisää osakkeita, joiden arvelen olevan hyviä sijoituksia ja pidän saaliini kasvamassa tuottoa, tekemässä lukuuni työtä, toivon mukaan ahkerasti. Sillä aikaa kun minä nukun, kuljeskelen metsissä tai mökkeilen. Tai ihan vähän hummailen.

Huolimatta maailman myrskyistä olen jatkanut ostoja. Onhan hauska ostaa silloin kun tuote on halpaa.

Ajatukseni on poimia varojen mukaan laatuyhtiöitä laskujaksoista. Omituisen ja siis ilahduttavan paljon huojuntaa hinnoissa on viime aikoin on nähty, vaikka yhtiöiden perustilanne ei ole  muuttunut. 

Romahduksen myötä hinnat, tarkemmin sanoen arvostustasot - ovat myös kohtuullistuneet. Äkkiä katsoen salkun P/E:n keskiarvo on noin 15. Jos ollaan lähempänä 10 kuin 20, voisi yhtiöitä jo sanoa halvoiksi. Omista osakkeista halvin täälä mittarilla olisi Avance Gas Holding, P/E 2,69x Reutersin mukaan.  

Talletuksissa olen pysynyt keskiarvossa. Olen saanut lisättyä pääomaa noin 750 euroa kuukaudessa ja uudelleensijoittanut osingot. 

Alla kuvaa vuoden aikana tapahtuneesta heilunnasta tuotossa. Verrokkina ova MSCI World NR- ja OMXH 25-indeksit.







Kolmen vuoden jaksolla viime aikojen kuoppaisuus käy ilmi mainiosti.




Ostot heinä-syyskuussa 2015

13.7.15  Kone       20    35,35
15.7.15  Nokia    100    6,10
17.7.15 Vaisala    30    22,99
17.7.15 Fortum    30    15,94

17.8.15  Aspo        100  7,03

14.9.15 Wärtsilä   20   36,82
22.9.15 Kone         15   34,52
24.9.15 Wärtsilä   20   34,69


Lisäksi olen tankannut hyvin pienissä erissä Nordnetin superrahastoja.

Joskus tuntuu idioottimaiselta survoa lisää rahaa sijoitussalkkuun, jonka arvo heiluu sinne tänne. 
Uskon vahvistukseksi on välillä hyvä silmäillä oman pääoman kehitystä vuosien varrella. Lähtötilanteessa oli kulutusluottoa silmät ja korvat täynnä. Nyt harkiten käytetty velkaosuus tuottaa lisää pääomaa. 


Osinkojakin on valunut tilille.



Veli velkaa ottaessa?

Olen pyrkinyt pitämään 0,99% korolla otetun velkavivun tasolla 25% koko portfolion arvosta.

Tarvittaessa siirrän erillisestä puskurirahastosta käteistä Nordnet-salkkuun, jotta 40% osuus kyseisen vipusalkun lainoitusarvosta ( juuri nyt noin 94000 euroa) ei ylity ja Nordnetin superluoton (tällä hetkellä 36000 euroa) korko pysyy kultatasolla

Miksi sitten käytän lainaa?

Salkun oman pääoman tuottoa saa edullisessa tilanteessa vivutettua ylöspäin. Laskumarkkinassa on varaa ostaa. Myyntejä kun en aio tehdä.

Huojunta lisääntyy, mutta kun pääpaino on toisaalta halvoissa indeksipapereissa ja toisaalta osinkoyhtiöissä kassavirta tasoittaa vuositasolla tilannetta. Muita velkoja ei ole. Omistusasuntoa ja muuta irtainta en laske tähän leikkiin mukaan. 

Ymmärtääkseni tämän kokoinen velka on aika pieni., jos vertaa sitä monen kanssamatkustajan satojen tuhansien asuntolainoihin, joissa kassavirtaa ei välttämättä  heru lainkaan.

Sijoituslainan korot voi vähentää verotuksessa. Velka on työkalu, joskin taiten käytettävä ja varovaisuutta vaativa.  Salkku on kestänyt tämän kesän pienoisromahduksen hyvin. 

On syytä korostaa, että puhun kaiken aikaa salkun oman pääoman arvosta, en bruttoarvosta. Sen tason voit katsastaa täältä

Siellä näkyvät myös osakemäärät ja keskikurssit.


Kiitos mielenkiinnosta.














Opinhaluisille suosittelen Ylen ohjelmasarjaa Mikä maksaa? Tässä linkki  Pertti Haaparantaa käsittelevään juttuun.



_______________________________________________________________________________


Sivun katselut viime kuussa
7 378
Sivun katselujen koko historia
212 344







Thursday, May 7, 2015

Ei ihan pullamössöä - monialayhtiö Aspo


                                                                           - Nam!
Aspon kotisivulla on piensijoittajan sydäntä lämmittävä lause - kuin uunituore leipä:
"Aspon tavoitteena on kasvattaa omistajien varallisuutta kasvamalla kannattavasti ja tehostamalla pääoman tuottoa. Tavoitteen toteutumista edistää suurimpien osakkeenomistajien edustus yhtiön hallintoelimissä."

Aspo jatkaa yhtiön omin sanoin. 
Tiedot sijoittajaesityksestä 6.5.2015:

"Aspo on monialayhtiö, joka omistaa, johtaa ja kehittää liiketoimintojaan ja rakennettaan pitkäjänteisesti ilman ennalta määriteltyä aikataulua. 

 Kokonaisuus tuottaa Aspon arvon.

Liiketoiminnat palvelevat B-to-B -asiakkaita. 

Toimii Pohjois-Euroopan lisäksi kasvumarkkinoilla. 

Brändejä ovat ESL Shipping, Leipurin, Telko sekä Kaukomarkkinat. 
 Keskittyy kauppaan ja logistiikkaan.








"ASPO-KONSERNIN OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-31.3.2015

Aspo: Vahva alku vuodelle 2015


(Suluissa esitetty vuoden 2014 vastaavan ajanjakson luvut.)

Tammi-maaliskuu 2015
- Aspon vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi ja oli 4,3 Me (3,8 Me). Liikevoitto oli 3,0 Me, joka sisältää -1,3 Me Kaukomarkkinoiden liikearvon alaskirjausta.


- Liiketoiminnoista liikevoittoaan paransi eniten Telko, jonka liikevoitto oli 3,0 Me (1,8). 


ESL Shippingin liikevoitto oli hyvä, 3,3 Me (3,3 Me). Lisäksi ESL Shipping myi omistamansa vakuutusosakeyhtiö Alandian osakkeet, josta kirjattiin 4,9 Me myyntivoittoa rahoituseriin. 

Leipurin paransi liikevoittoaan 0,5 Me:oon (0,3 Me). 

Kaukomarkkinoiden liikevoittoa heikensi tappiollisen ulkomaan Industrial-liiketoiminnan myynti, minkä seurauksena Aspo alensi Kaukomarkkinat-segmentin liikearvoa ja kaupan negatiivinen tulosvaikutus Aspo-konsernille oli 1,3 Me. 

- Katsauskauden voitto oli 7,0 Me (2,4 Me). 
- Osakekohtainen tulos kasvoi ja oli 0,22 euroa (0,07 euroa)."



Toimitusjohtaja Aki Ojasen haastattelu yhtiökokouksen yhteydessä 2015.

_________________________________________________________________________

Arvio

Vertailukelpoinen liikevoitto oli linjassa odotusten kanssa, samoin osakekohtainen tulos. Positiivinen yllättäjä oli Telko, jonka 6 %:n liikevoittomarginaali on nykyisessä ympäristössä erinomainen suoritus. Telkon tulosylitys peittää alleen Kaukomarkkinoiden kehnon tuloksen ja Leipurin alavireisyyden. 

Aspon arvostus on houkutteleva. P/E-kertoimet ovat lähivuosille alle 10x ja osinkotuotot 
6 %:n tasolla. Yhtiöön liittyvät Venäjä-riskit lienee ylihinnoiteltu. 

Pidän nykyistä arvostustasoa alhaisena ja odotan sen korjaantuvan, kun yhtiö jatkaa tuloskasvuaan ja Venäjän riskiprofiili tasaantuu. Nettovelka on hallinnassa. Kasvollinen omistaja lupaa parantaa omistaja-arvoa ja toiminta vaikuttaa vakaalta. 

Kaukomarkkinat-osion suhteen jotain on tehtävä, mutta omistajan sanoin. kiirettä ei ole. 

Mielestäni Leipurin listautumisen keskeyttytäminen oli fiksu tempaus kritiikistä huolimatta ja osoittaa sekin hallituksen olevan tehtäviensä tasalla. Monialayhtiön vahvuus on vakaus yli ajan ja käsittääkseni Aspo hallinnoi tuotteidensa arvoketjua kattavasti.



                                                                                                                                   - Inderes
Reutersin mukaan:

Annual Income Statement Data

Finances - Leverage



Omat toimet

Ostin huhtikuussa Aspoa ja Q1 15 -katsauksen jälkeen kurssilaskun jälkeen lisää. 
Osuus salkussa on nyt 1,06% ja keskihinta 7,50 euroa. 

(Thomson Reutersin sivuston mukaan hintakonsensuksen mean value on 7,67 euroa.
ROE// B/PV =  17,8/ 1,98  josta vakaa tuotto olisi 8,98%. Nykyinen osinkotuotto on 5,52%.)






_________________________________________________________________________


EDIT
Tänään myös Kauppalehdessä on myötäsukainen kirjoitus Asposta.
















Tuesday, May 5, 2015

Huhtikuun 2015 tulos ja osingot . Tehdään aaltoja!


Pörssikurssit aaltoilevat siellä täällä, sijoittajalla on välillä kylmiä ja välillä kuumia väreitä, järvessä on jäätä, aurinko porottaa ja jänikset ovat popsineet ruusut. Saattoi asialla olla lähiseudulla oleileva kauriskin. Kesää kohti siis mennään.

Huhtikuussa aloitin kaksi osto-ohjelmaa, Aspo ja Nokia
Kirjoitan näistä erikseen myöhemmin.

Aspo Oyj   on neljälle toimialalle keskittynyt monialayritys. 

Telko valmistaa ja tuo maahan teollisuuden tarvitsemia muoviraaka-aineita ja kemikaaleja. 
ESL-Shipping huolehtii energia-alan ja teollisuuden raaka-aineiden merikuljetuksista. 
Leipurin-konserni palvelee leipomoteollisuutta sekä muuta elintarviketeollisuutta toimittamalla raaka-aineita, tuotannossa tarvittavia koneita ja valmistuslinjoja sekä leivontaan liittyvää tietotaitoa. 
Kaukomarkkinat harjoittaa elektroniikan ja teollisuuskoneiden tukkukauppaa. 

Yhtiö aloitti toimintansa vuonna 1929 nimellä Asunto-osakeyhtiöitten Polttoaine Osuuskunta, joka harjoitti lämmitykseen käytettävän koksin tukkukauppaa. Aspon osinkopolitiikan pitkäjänteisyyteen ja ennustettavuuteen vaikuttaa osaltaan Aspon kasvollinen omistajuus. Hallituksen ja konsernin johtoryhmän jäsenet määräysvaltayhteisöineen omistavat yhteensä noin 15 prosenttia yhtiön osakkeista. Yhtiön mukaan Aspon yhtenä tavoitteena on omistajien vaurastuttaminen. 

Nokia on ollut salkussani viimeksi kesällä 2012, jolloin myin sen pois tappiolla, turhautuneena yhtiön touhuihin. Nyt kun uskaltaudun mukaan tavallaan 'uuden' yhtiön omistukseen, on peli kutakuinkin entisellään. 

Yhtiön osake on perin volatiili, mutta sen verran pienellä panoksella olen mukana, että antaa mennä. Kuuluuhan jo yleissivistykseen seurata pörssimme kansainvälistä staraa.

Aspo Oyj -osuus salkussa 0,52%       -keskihinta 7,68
Nokia Oyj -osuus salkussa 0,84%      -keskihinta  6,75

Lisäys UPM -osuus salkussa  3,47%   -keskihinta 9,89.

Lisäilin kaikkia Nordnetin superrahastoja hienoisesti. Niiden yhteen laskettu osuus on 2,7%.
Otin myös käyttöön superluotto-ominaisuuden ja onhan 0.99% laina edullista. Korkoa säätelee hajautus ja se, kuinka suuri osuus lainoitusvarasta on käytössä.

Salkun tuotto oli huhtikuussa  -0,9% ja osingot poislukien -2,6%. 
Tuottoa osingot poislukien kertyi vuoden alusta +17%.


Osinkokertymä huhtikuussa oli bruttona 2601 euroa. 
Erittely alla. Huhtikuu on osinkojen suhteen palkitsevin vuoden kuukausista, koska suurin osa suomalaisista yhtiöistä maksaa tällöin sijoittajalle palkan. 

Sinänsä asiassa ei ole merkitystä, mutta mikäli vastaisuudessa ryhdyn osinkotulolla eläjäksi, osinkovirran tasaisempi hajonta olisi ainakin psykologisesti miellyttävämpää.




Vuositasolla katsottuna osinkosummat tukevat kehitystä mukavasti. 

Lisää pääomaa olen salkkuihin tallettanut vuoden alusta 2804 euroa (701e /kk)  ja uudelleensijoittanut netto-osingot 3136 euroa.

Kasvua vuoden 2014 huhtikuun osinkoihin verrattuna on 18%. Vuoden alun osinkotulon kasvu on ollut 29% vastaavaan vuoden 2014 ajanjaksoon verrattuna.




Aikani on mennyt reippailuun rannoilla ja ulkometsässä sekä testaillessani uutta kameraa, jonka käyttöönotto takaa, että opin uutta päivittäin. 



























_________________________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
9 279
Sivun katselujen koko historia
169 514