Showing posts with label Seadrill Ltd. Show all posts
Showing posts with label Seadrill Ltd. Show all posts

Sunday, November 2, 2014

Lokakuu tuli ja meni. Blogi täyttää kaksi vuotta




Blogista

Marraskuun toinen päivä vuonna 2012 oli merkittävä päivä sijoittajan taipaleellani. Tuolloin aloitin pitkän pähkäilyn jälkeen julkisen sijoituspäiväkirjan pitämisen. Alusta pitäen blogin saama palaute on yllättänyt. Olen saanut pelkästään kannustavia ja ymmärtäväisiä viestejä.

Kun tämä aluksi yksityiseksi päiväkirjaksi aiottu blogi  täytti vuoden olivat tunnelmat rauhalliset. Nyt toisen vuoden merkkipaalun kohdalla puksutellaan eteen päin rajummassa aallokossa. Keli on kova.

Blogi on saanut suosiota. Yleisesti ottaen kyseessä on silkan amatöörin kirjaus opinnoistaan, tuumailuistaan ja toilailuistaan. Jos joku löytää viihdearvon lisäksi joitakin ideoita tai uusia ajatuksia, hyvä niin. Pientä yhteisöllisyyttäkin on syntynyt.

Käyntejä blogissa on yli 95000, mikä on enemmän kuin osasin odottaa. Kautta aikain suosituin käyntikohde on ollut Portfolio-sivu ja suosituin teksti on juttu Nordnetin kuluttomasta   Suomi 25 -rahastosta.

 Alkuvaiheen runoilu on saanut väistyä arkisten huolten alla, mutta kaksivuotiaan kunniaksi pieni silmäys vanhaan Japaniin. (Lähteenä olen käyttänyt milajan mainiota J-Blogia.)


"...Haikun erityispiirteitä ovat yksinkertaisuus ja säästeliäs kuvakieli, mutta haikut ovat kaikkea muuta kuin helppotajuisia. Monet japanin sanat ovat moniselitteisiä, ja useilla erimerkityksisillä sanoilla on lähes identtinen kirjoitusasu. Sillä, mitä jätetään sanomatta, on yhtä suuri merkitys kuin sillä, mitä sanotaan. Sanoja jätetään tarkoituksellisesti pois:
Pilvien huiput
ovat sortuneet mureniksi –
kuutamoinen vuori
(Matsuo Bashō)

Siinäpä sijoittajan kokemia ailahduksia mahanpohjassa, kun volatiliteetti röykyttää ja kuviteltu konkurssi kolkuttaa portilla.  

Elämä kantaa pienistä kolhuista huolimatta ja vastoinkäymisen voi nähdä kuun valaisemana vuorena. 

Ja penninvenyttäjäkin voi olla herkkätunteinen hölmö. Ruusujen kasvattamisen ohella sijoitustoimet ovat parasta ja opettavaisinta mitä voi tehdä aurinkohattu päässä ja shortsit jalassa.

Ruusuja ryhdyin harrastamaan, koska koko homma tuntui niin hirveän vaikealta. Kun häärii piikikkäiden ystävien seassa hiki otsalla on aluksi kaukana mukavuusalueelta. Vähin erin oppii lainalaisuudet. 

Riittävästi vettä ja paskaa. 

Jos sijoitustouhuissa raha on lavean psykoanalyyttisesti ja leikkimielisesti tulkittuna ulosteen symboli ja vesi markkinoiden hyökyvä vuorovesivaihtelu metafora tulee ehkä ymmärrettäväksi.

Hidas ja ajoittain tuskallinen opin tie on laajentanut mielenkiintoisella ja yllättävällä tavalla näköalaa talouden lainalaisuuksiin. Olen tutustunut erilaisten skreenien ja hakujen avulla suureen joukkoon hienoja, keskinkertaisia ja huonoja yhtiöitä, rahastoja, instrumentteja ja tuotteita. 

Nykyään pääsee reaaliajassa katsomaan kauppakeskusta Angolassa, japanilaista huuhtelevien vessojen tekijää  tai pillaritehtaan osinkohistoriaa.

Kirkkaaksi on tullut oma rajallisuus. Strategiassa pysyminen on vaikeaa. Olen rikkonut kaikkia sääntöjä. Strategiakirjauksessa sanotaan ylevästi:

"AINA KUN SAAN PÄÄHÄNI JOTAIN NEROKASTA SALKUN SUHTEEN, HENGITÄN SYVÄÄN LASKEN TUHANTEEN JA LUEN HUOLELLA LÄPI TÄMÄN SUUNNITELMAN. JOS AJATUS TUNTUU VIELÄKIN NEROKKAALTA, POHDIN VOISIKO SEN TOTEUTTAMISTA SIIRTÄÄ ESIMERKIKSI VUODELLA TAI MIELUUMMIN KAHDELLA. TÄMÄ PÄTEE ERITYISESTI MYYNTEIHIN."


Useammin kuin kerran olen tehdä pökeltänyt jotain tolkutonta ja ajatellut vasta sitten.

Omat töppöilyni olen kirjannut aivan tietoisesti, koska mielestäni on liikaa väkeä, joka ostaa halvalla, myy kalliilla eikä koskaan häviä rahaa. (Tai sitten he sijoittavat indeksiin.)

Pyrin joskun laatimaan kokonaisen kirjoituksen tekemistäni virheistä. Osaa niistä voisi sanoa konservatiiseksi varovaisuudeksi;  pelkuruudeksi, joka sitten maksaa. Ajoittaa en osaa ja virheitä tulee. Pahinta tuhoa saa aikaan kun on innokas, tyhmä ja ahkera.

Ilmeisesti kykyni poimia laadukkaita osakkeita on juuri niin huono kuin kaikki tutkimukset kertovat. Laskutaitokin taitaa olla heikonpuoleinen. 

Muuten: lukekaapa kiireesti Mika Hyttisen kirja  Vaurastu kuin Warren Buffett,  Kirjoitan siitä laajemmin kun ehdin. 

Näiden madonlukujen jälkeen viime aikojen tulokseen. 

Lokakuu 2014

Kuukauden aikana lisäsin salkkuun vain 56 euroa ja nekin Seligsonin rahamarkkinarahastoon.
Lokakuun tuotto meni tappiolle -0,47%. Salkun arvo (opo) 31.10.2014  on 88321 e.

Kuukauden aikana tein aika monta kauppaa käteisen saamiseksi.

Myynti  

SDRL, ARCP. Näistä on omat postaukset aiemmin.

Vähennys ja voittojen kotiutus. Suluissa osuus salkussa transaktioiden jälkeen.

Elisa          (3,8%)
Sampo      
PKC          (1,1%)
Fortum      (6,4)
 MFA         (5,8%)

Käytin juustohöylää vähennyksissä. Määrät eivät ole kovin merkittäviä.

Lisäys

Sampo (1,3%). Kuitattuani osamyynnillä 67% voiton ostin osakkeet takaisin.

STAG (3,4%)
AVANCE (2,0%)
Nokian renkaat (9,2%) osavuosikatsauksen jälkeisestä kurssilaskusta. 


PJP on pysytellyt hissuksiin yhtenä salkun kivijaloista Seligsonin Global Top Pharmaceutical-indeksirahaston kanssa. Kun PJP parin vuoden jälkeen on tuplannut arvonsa, tuplasin myös omistuksen.

Ostin myös hiukan jokaista Nordnetin pohjoismaista rahastoa.

Kaupankäyntikulut 99 euroa.

Osingot lokakuussa 2014

PJP, VTI, KO, HTA, STAG, ARCPP, AVANCE

Lokakuu 14                      299

alkuvuosi  14                   4409                                                     ( 441 e/kk   ennuste 31.12.   5290)

31.10.13-31.10.14            4610                                                     (409 e/kk    ennuste 31.12.    4910)

Vuoden loppuun osinkokertymä menee jonnekin noiden kahden ennusteen väliin. Fiskarsin lisäosinko on tulossa mutta muuten marras- ja joulukuu ovat aika köyhiä osinkojen suhteen.  - Keväällä on "osinkot hyvät".


Salkku 31.10.2014                                                               88321

Talletus 1.1.-31.10.2014                                                       7889

Salkku 31.12.2013                                                               75204

Tuotto vuoden alusta 2014                                                                 +5228 e              ~ +6,95%

Arvonnousu  vuoden alusta                                                              +13117 e              ~ +17,4%          

Salkku 31.10.2013                                                               70837
Talletus 1.11.2013 - 31.10.2014                                          12063
                                                
Arvonnousu  1 vuosi                                                           +17684                                 ~+24,9%

Tuotto  1.11.2013- 31.10.2014                                            +5421                                    ~ +7,9%

ARVIO

Vuoden tuotto takautuvasti on liki 8% ja oman pääoman arvo on noussut neljänneksellä. Ei paha.  Menestykseni perustuu muulimaiseen säästämiseen.                       





Kaikille tilaajille ja lukijoille lämmin kiitos! 

Pysykää kanavalla!































______________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
10 583




Tuesday, October 7, 2014

Rahat pois



Mutta minähän halusin vain istua verannalla syksyisen iltapäivän auringon säteissä keinutuolissa viileää olutta siemaillen.

...Mutta aurinko aiheuttaa melanoomaa, keinutuoli voi keikahtaa ympäri, pää kolahtaa, lasi kaatua tai olut pilata maksan. Riskit voivat toteutua. Niitä on hallittava.

Turvallisuusuhkien poistamisen jälkeen minä sitten könötän  turvavöihin kytkettynä lattiaan pultatussa tuolissa pyöräilykypärä päässä sateessa ja kaljakin on loppunut.

Myynnissä hyvä osake. 

Keväällä iskin silmäni todelliseen löytöön. Tässäpä herkkupala. Tasaista osingonkasvua ja verrokkeihin nähden hyvä, uusi kalusto. Ohjaimissa taitavaksi tunnettu tiimi, puikoissa kasvollinen pääomistaja, vanha kettu. Arvosijoittajan unelma.

Tunnuslukuja:
ROE 47,7
ROI   22
P/E    2,95
P/S 2,36
P/B   1,15

Dividend Yield 16.1
Dividend Yield - 5 Year Avg. 8.05
Dividend 5 Year Growth Rate 25.3
Payout Ratio(TTM) 11.1

Myin tämän herkkupalan. Kyseessä on tietysti Seadrill Ltd.


Kun tarkemmin perkaa, osinkohistoria ei olekaan niin vakuuttava, Yhtiön lainataakka on raskas.

Seadrillin  osinkohistoria ja täällä tarkempi erittely historiasta.

Ostin yhtiötä laskevaan kurssiin  kesäkuusta  lähtien useaan otteeseen. Huonoja uutisia on riittänyt.

Tor Olav Troemin ero, öljyn hinnan lasku,  pääomistajan mahdolliset terveysongelmat ja Ukrainan kriisiin liittyvät Venäjä-pakotteet. huolestuttavat.

Seadrill on hyvä, joskin velkainen yhtiö, joka kärsii off shore -markkinan yleisestä heikkoudesta. Laitteiden käyttöasteet ja päiväansiot alenevat ja Seadrillin talousjohtaja varoitti viime kuussa, että huonot ajat kestävät vielä ainakin pari vuotta.

Tuleva öljyn hinnan kehittyminen ratkaisee, kuinka nopeasti ala toipuu. Tavoitehintoja on alennettu ja yleisesti veikkaillaan, että osinkoa joudutaan leikkaamaan viimeistään 2016, minne on runsas vuosi aikaa. Osinkojen leikkaamista rahastot eivät katso hyvällä ja saattaa olla, että nykyisessä myyntiaallossa on kyse paitsi bulleropaniikista myös sellaisesta, mitä minä en tiedä. Salaliittoteoriat Venäjän panemisesta polvilleen öljyn hintaa manipuloimalla tuskin pitävät paikkaansa.

Oslon pörssissä osakkeen kurssi on laskenut vuoden ylimmästä arvosta 285 NOK arvoon 160 NOK eli 44%. Noustakseen takaisin samalle tasolle Seadrillin pitäisi nousta 124 NOK eli nykyhinnasta +78%, mikä on aika kova nakki.

Jotta pääsisin omilleni (216 NOK) osakkeen arvon pitäisi nousta  56 NOK eli  +35%. Tämä ei ole mikään mahdottomuus sykliselle osakkeelle, päin vastoin on jopa todennäköistä että nousu tapahtuu jollain aikavälillä.

Öljyala on syklistä ja nykyisessä epävakauden tilassa ei ole mitään varmuutta että toipuminen tapahtuisi nopeasti.

Kun piti valita, haluanko jatkaa ostoja laskevaan kurssiin vai lähteä jäähylle, valitsin jälkimmäisen.

Myynti:

Seadrill Ltd  190 kpl. Keskihinta 216 NOK, myyntihinta 160 NOK. Transaktiokulut yhteensä 332 NOK, osingot ennen veroja 872 NOK, Ennen myyntiä SDRL edusti salkussa 3,1% osuutta.

Tappio 10640 NOK  - 1298€


Seadrill: kurssi 1 vuosi

Jokaisessa pilvessä on reunansa.

On tarpeen tuoda asian tämäkin puoli esiin, jotta tappion ottamisen idea hiukan avautuisi. Olen saanut salkun ulkopuolisesta lähteestä pääomatuloa 4k€. Tulosta on jo pidätetty pääomavero ja ensi vuoden verotuksessa vero kuittaantuu tällä myyntitappiolla.

Olisikohan aika ryhtyä vakaisiin osingonkasvattajiin,  Niitä ovat vaikkapa Coca-Cola, PG, Kelloggs tai Colgate-Palmolive ja REIT-osastolta Realty Income. Norjassakin on monta hyvää ja vakavaraista firmaa.

Kuljenko lauman mukana? Kyllä vain. Silloin kun se on järkevää. En pidä riskistä enkä lyö vetoa. Sijoittajat hokevat jonkun amerikkalaisen äijän -jonka nimeä en nyt saa mieleeni -muka lanseeraamaa ajatusta, että pitäisi olla ahne kun muut pelkäävät.

On syytä muistaa myös sanonnan suomalainen ja arkijärkisempi versio, se joka puhuu ahneen lopusta.

Palataanpa syksyiselle lasiverannalle, lämpösäteilijän ja kissan kupeeseen. Keinutuolin sijaan taidan valita laiskanlinnan, sytyttää kynttilän ja kohdistaa muutaman lämpöisen ajatuksen arktisen Karan meren ahavoituneille öljynporaajille. Kyllä te pärjäätte ilman minun pennosiani. 
Taidanpa kietoa kaulaliinan ja vaihtaa villasukat.

Aika nostaa lasi tappiolle. Cheers!




































Tuönohjaaja toimeliaana.







Friday, June 13, 2014

Osto: Seadrill Limited -syvänmeren porausta




















Vaikuttava laivasto.

Olen jo pitkään seuraillut Bermudalle rekisteröidyn syvänmeren oljynporauskalustoa tarjoavan Seadrillin toimintaa. Yhtiö tekee verrokkeihin nähden korkeaa tulosta, kasvaa kannattavasti, sijoittaa moderneihin ja havälaatuisiin syvänmeren aluksiin ja on nyt tiettävästi sopinut riitansa Norjan verottajan kanssa sopimuksella, jonka yksityiskohtia ei julkaistu.

Seadrill on hyvä osingonmaksaja ja viimeisen tulosjulkistuksen Q12014 yhteydessä ilmoitettiin osingon nostosta. Seadrillin osakkeella tehdään kauppaa sekä New Yorkin että Oslon pörsseissä.

Osinkoa maksetaan neljä kertaa vuodessa ja osinkotuotto nykyhinnalla on 10,3%, dollarikurssilla pyöreät yksi dollari kvartaalia kohti.



Yhtiön johtoa pidetään osaavana ja omistajayhtävällinen osinkopolitiikka sekä omien osakkeiden takaisinostot lupailevat hyvää jatkossakin.

Yhtiö on kärsinyt laivastonsa kalustorikoista viime vuonna mutta nyt johto on luvannut asiaan parannusta. Hyviä sopimuksia on tehty ja lisää kasvua odotetaan. Velan osuutta on syytä pitää silmällä.

Seadrillin velanhoitokykyä ja kykyä kasvattaa osinkoaan pohditaan tässä Motley Foolin kirjoituksessa. Siinä viitataan myös Seadrillin ja sen tytätyhtiön North Atlantic Drillingin (NADL) toukokuussa 2014 tekemään yhteistyösopimukseen Rosneftin kanssa.

Aikailu ja tuumaaminen käyvät joskus kukkaron päälle, Niinpä jouduin maksamaan muutaman kruunun enemmän kuin viime viikolla kun nyt ostin aloituserän. Kesän mittaan teen lisäostoja.

Osto
SDRL 77 kpl a' 238,40 NOK.

Tästä vain sitten keskihintaa alentamaan, vaikka tällä erää osake on parin prosentin nousussa.

Tunnusluvut täältä.

Tässä Seeking Alphasta napattu jo vanhempi taulukko ennen Q114 julkistusta.

Osuus salkusta on 1,87%. Osto tasapainottaa allokaatiota lisäämällä energiasektoria, jonka osuus on edelleen luvattoman pieni, vain 2,75% salkun kokonaisarvosta.

___________________________________________________________________

Hifistelijöille elävää kuvaa Meksikon seudulla poraavasta lautasta West Pegasus.