Showing posts with label Onni. Hyvä elämä. Show all posts
Showing posts with label Onni. Hyvä elämä. Show all posts

Saturday, July 8, 2017

Alkuvuosi 2017. Hahmotelma happotestiksi. JL Collins


1) Kuinka varma olet siitä, että oksalla todellakin on pyitä? 2) Milloin ne ilmaantuvat, kuinka monta niitä on? 3) Mikä on riskitön korko?


Oma pääoma 30.6.2017

Nordnet              144323
Seligson              12150
OP                          1300
DeGiro                   3300
Nordea                         0

Bank Norwegian   1600

Oma pääoma yhteensä                        162673
Sijoituslaina                                            48500
Koko salkun leveroitu arvo                  211173




31.12.2016                                  191577 
Talletus vuoden alusta                     5000

Tuotto vuoden alusta               7,6%


Alla Morningstarin näkemys tuotoista muutamaa indeksiä vasten. Jostain syystä luvut eivät taaskaan täsmää, mutta syynä lienevät manuaalisen kirjaamisen pienet huolimattomuudet. Suuri kuva kyllä selviää.

Tavalliseen tapaan tuottoeroja on aina, riippuu mihin vertaa ja millä ajan hetkellä. Sijoitusharrastukseen ja se sen opiskeluun käytettyä aikaa laskiessa tuntiliksa taitaisi jäädä aika alhaiseksi.

Tuotto vuoden alusta



Viiden vuoden tuotto





OMXH CAP- ja OMX Helsinki 25 -indekseissä otetaan huomioon kaikkien kauppojen yhteenlaskettu kurssikehitys. Cap-indeksissä yksittäisen osakkeen korkein mahdollinen painoarvo on 10 prosenttia, mikä vastaa osapuilleen salkun rakennetta. Sepe lienee tuttu, samoin maailmaindeksi.

Mitään huimia ylituottoja ei näy. 



Osingot toukokuu











Osingot kesäkuu



Osinkotulojen kehitys vuodesta 2012.





Osingot vuoden alusta  olivat  5316 euroa eli 886 euroa kuukaudessa. Loppuvuosi on kuivempi. Edellinen yhden vuoden jakso toi  6515 euroa, 543 e/kk. Suunnilleen samaan taidan päästä. 
Kokonaistavoite 1343 e/kk on vielä kaukana. Tuolloin verojen jälkeen käteen jäisi osinkotuloa tonni kuussa.

Muutama sana lainoituspolitiikasta ja yleisemmin sijoitushorisontistani ja selvitymisseikkailuista markkinan myrskyisällä merellä. 

Herkkyysanalyysi on skenaarion tuloksen epävarmuuden arvioimista. Sen avulla pyritään selvittämään joko numeerisesti tai laadullisesti, kuinka herkkä mallin tulos on eri lähtöoletusten muuttamiselle. 

Salkun netto-osingot tuovat kassavirtaa ja maksavat sijoituslainaa pois noin 4800 euroa vuodessa. Kun limiitti on 50000, salkku tavallaan "kestäisi" 9% korkomenon, nykyisessä korkoympäristössä 9-kertaisesti. 

Noin 500 euron korkomenosta saan verohyvitystä ja laina lyhenee 4300 euroa vuodessa. Mikäli nykyinen korkotaso jatkuu, laina tulisi maksetuksi ilman lisätalletuksia noin 12 vuodessa. Todellisuudessa nopeamminkin, mikäli osinkokerymä kasvaa keskimääräisesti ja inflaatio syö kasvusta vain osan. Mikäli korot äkkiä nousevat, laina olisi syytä kuitata saman tien - tai ainakin nopeasti.

Jukka Oksaharjua siteeraten:
"Tässä tullaan velkasijoittamisen keskeiseen riskiin, vakuusarvojen riittävyyteen, jotta omistuksia ei tarvitse pakon edessä realisoida kurssikäyrän pohjalukemissa. Velan järkevä käyttäminen on siis mielestäni ensisijaisesti riskien hallintaa ja vasta toissijaisesti tuottojen maksimointia."(2)

Velan ja oman pääoman suhde on nyt 0,30, mikä on kieltämättä korkea gearing yksityishenkilölle varsinkin oletetulla nousukauden huipulla. Muita velkoja ei ole; tämä on niin sanottua hyvää velkaa (1).  

Lainoituksen suhteen koetan hakea kauhun tasapainoa niin, että kassavirta maksaa paitsi sijoitusvelan korot moninkertaisesti ja lisäksi lyhentää velkaosuutta maltillisissa rajoissa. 

Tiedän hyvin, että suhtautuminen velkasijoittamiseen jakaa mielipiteitä vahvasti. Tässäkin suhteessa on syytä pitää maltti ja kohtuullisuuden harkinta mukana.

Horisontti on elämän mittainen, ei sentään ikuisuus.

En näe juuri muuta mahdollisuutta, kuin kerätä käteistä talletustilille, koskapa myynteihinkään en oikein ole mielistynyt. Jos korjausliike tulee, yritän lisäillä laatuyhtiöiden osakkeita edelleen. Vahva tase, korkea oman pääoman tuotto, toimiva johto ja kasvava markkina ovat kriteereinä. Ja tietysti kohtuullinen arvostustaso.

Tarvittaessa voin lisätä nykyistä 5-6% "säästöastetta" aina 1000 euroon kuukaudessa (25%), jolla lainakin hoituisi nopeampaan. Käteisen haaliminen on työlästä, mutten raskisi vaivalla hommattuja osakesijoituksiakaan panna lihoiksi. Säästöaste on lainausmerkeissä, koska en edes huomaa automatisoituja poistoja palkkatililtä. En voi käytännössä jäädä työttömäksi. 

Muita katastrofeja voisivat olla paha sairastuminen, vammautuminen, tulipalo tai sota. Vakuutukset ovat kunnossa ja on asioita, joihin ei voi varautua. Syön ruisleivän päällä Benecolia ja otan verenpainelääkkeet aamuisin. Vietän leppoisaa elämää hyvässä seurassa seksiä unohtamatta. Synkkämielisyyteen nappaan pari kaljaa ja menen saunaan. Luonnossa samoileminen on parasta hoitoa ja lepoa mielelle ja keholle. Historian lukeminen ja tutkiminen tuovat näkökulmaa. Ukulelen soittamista en ole vielä aloittanut. 

Muutaman aiemman myyntikokeilun perusteella tiedän ,miten likvidejä osakkeet ovat. Tuskin näköpiirissä on tilanne, joissa kaikkinainen likviditeetti markkinalta katoaa niin kokonaan, etteivät Suomen tai Saksan valtionlainatkaan kelpaa ostajille, kuten kävi 2008-2009.

Käyttämäni pääomat ja omaisuuteni ovat niin pieniä, etten todellisuudessa edes välitä rahasta. Puolet salkun arvosta voi kadota ilmaan eikä se minua hetkauta. Jos lainat kaatuvat päälle, maksetaan ne pois ja jatketaan. Kun on menossa se toinen puoli, pitää sitä miettiä sitten.

Tärkeintä on harrastuneisuus ja älyllinen haaste.

Ja tietysti yhteisön tuki. Lausunkin kaikille seuraajilleni blogissa, twitterissä ja Sharevillessa kiitokset hyvistä ideoista, oivallisesta keskustelusta ja tuesta. 

Yritän tavailla laiturin nokassa Hämäläisen, Oksaharjun ja Random Walkerin Laatuguru-kirjaa ja lausua siitä jotain, jos osaan. 

Niille, joille Random Walker ei ole tuttu, panen linkin hänen loisteliaaseen blogiinsa.

Hyvää kesää!


                         











(1)

"A good debt is traditionally defined as buying something that will hopefully go up in value. So, if you’re operating a business, not every business uses debt, but a lot of business uses debt to facilitate their growth. And that’s considered good debt because, if used wisely and successfully, the business will grow even faster and will be more prosperous than if you didn’t have it."

  - JL Collins

Koko podcast täällä 

(2)

"Valtaosalle sijoittajista velkasijoittaminen ei sovi. Mikäli sijoittajan riskinottokyky ja -halu mahdollistavat velkavivuttamisen, voi erityisesti osinkopohjainen strategia maltillisella vivulla rakennettuna olla nykyisellä korkotasolla hyvinkin järkevää touhua. Riskitöntä se ei koskaan ole. 

Pelkästään kurssinousun tai pikavoittojen perässä velkasijoittaminen sisältää hyvin merkittävän riskin, koska kassavirtaa ei välttämättä tule juuri lainkaan osingoista (jotka eivät riipu kurssimuutoksista)."

https://www.nordnetblogi.fi/osinkoja-velkavivulla/18/02/2016/











_____________________________________________________________

Sivun katselut tänään
135
Sivun katselut eilen
192
Sivun katselut viime kuussa
7 295

Sivun katselujen koko historia
472 258

Saturday, May 3, 2014

Kun maali kuivuu seinässä -huhtikuu 2014. Sijoittaminen addiktiona


Sijoitussäästäminen -mistä kohdallani on kyse -on suunnilleen yhtä jännittävää kuin seuraisi maalin kuivumista seinässä. Joskus tapahtumia tulee vilkkaammin.

Kevät on Suomessa sijoittajalle miellyttävää aikaa, kun vuotuiset osingot tulevat tilille. Veroseuraamus on kuitenkin raskas. Yli neljäsosan kuittaa valtio kirstuunsa.

Huhtikuussa tein kauppaa vähän. Lisärahaa talletin vain 184 euroa. Talletus vuoden alusta osingot poislukien on 3599 euroa eli 900€/ kk. Salkun arvo nousi lukemaan 80544€, mikä on oman pääoman ATH. Salkun oman pääoman lisäys on 7,1%.

Lainaa on 19% ja salkun kokonaisarvo on  103455€. Lainan määrä on korkeanlainen, muttei vielä hirvitä. Salkun lainoitusarvo on 65700€.

Myin Okmeticin osakkeet, vähensin YIT-omistusta puolella ja ostin lisää Prospect Capitalia ja Nokian renkaita. Kuukausituotto oli 2,3%. Vivun oman pääoman tuottoa parantava vaikutus alkaa hiipua ja velka pitänee maksaa pois vikkelästi.

Alla Morningstarin salkunseurantaa muutamia indeksejä vasten. OMXH 25 se pitää pintansa.




Tuotto





Huhtikuussa osinkoja tuli bruttona 2197 euroa. Kertymä vuoden alusta on 2832 euroa ja 12 kk kumulatiivinen kertymä 3734 euroa.

Kolmen vuoden osinkoseuranta osoittaa osinkovirran hiljalleen lisääntyvän. Pääosa osinkojen maksusta tapahtuu keväällä. Laajempi ajallinen hajautus on tavoite.

Välillä 1.5.2013 -30.4.2014 osinkojen määrä on kasvanut 40% edelliseen vuoden jaksoon verrattuma. Tavoitteeni vuodelle 2014 on 4500 euroa osinkoja, mikä taitaa olla mahdollisen rajoissa.




Omistusten erittelyä Morningstarin mukaan.

Hajautus saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta olen siihen tyytyväinen. Jatkossa tavoitteeni on lisätä amerikkalaisten ja kanadalaisten osinkoaristokraattien osuutta.




Kriittinen pohdinta:
Passiivisena pysymisen vaikeus

Verottaja tekee kaupankäyntiin perustuvan sijoitustoiminna vaikeaksi. Ainoa järkevä tapa sijoittaa olisi ostaa pienikuluisia indeksiosuusrahastoja. Kinski on kuitenkin pyrkinyt omistamaan passiivisesti laadukkaita ja hyvin defensiivisiä osinkopapereita, joskin ETF-omistusta ja passiivisia osakerahastoja on salkussa noin 17%.

Syynä tähän ristiriitaan taitaa olla harhainen kuva omasta osaamisesta, informaation seuraamisen jännittävyydestä, mielenkiintoisesta harrastuksesta ja osinkojen kertymisestä. Tulee jatkuvaa tuloa ja tätä myöten taloudellista turvaa. Asenne on epärationaalinen. Todellisuudessa sijoittamalla säännöllisesti muutamaan halpaan indeksiosuusrahastoon saisin paremman tuoton. Miksi se on niin vaikea ajatus?

Onko kuitenkin niin, että kaupanteko ja ostopaikkojen kyttääminen tuo jotain muuta lisäarvoa, sellaista mielihyvää, joka johtuu sijoituskoukkuun jäämisestä? Tunne subjektiivisesti "hyvän" kaupan jälkeen on kiihtyneen euforinen.

Tappion tullen olo vaihtuu lyhytkestoiseksi dysfooriseksi krapulaksi, josta nopeasti kehittyy äreä, vastahakoinen ja kieroontuneen nautinnollinen tyytyväisyys,  kun tuli mahdollisuus jälleen kerran ostaa hyvää halvalla.-

Jos addiktio pitää olla, olkoon se arvopapereiden osto sen sijaan että pelaisi kaljapäissään hedelmäpeliä. Vai?

Kirjassaan Erilainen ote elämään - Vapaus, onni ja hyvä elämä. Havia, Lappalainen ja Rinta-Loppi suomivat ankarasti aktiivista sijoittamista.

"Suomessa pääomavero on 30 prosenttia pääomatulosta.

Mikäli pääomatulo ylittää 40 000 euroa, vero on "32 prosenttia ylittävältä osalta. Tämä tarkoittaa, että aktiivisen sijoittajan tulee saada lähes puolet (42,83 %) parempaa tuottoa kuin passiivinen sijoittaja, jotta hän saa saman hyödyn. Kuulostaako uskomattomalta? Verottaja totisesti on sijoittajan pahin vihollinen.

Tässä muutama esimerkki:
»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 6 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 8,57 prosentin vuosituottoon, jotta molemmilla olisi saman verran rahaa kasvamassa korkoa korolle. (100 * 1,06) vs. (100 * 1,0857 - (8,57 * 0,3) = 106). Aktiivisen sijoittajan on siis päästävä 2,57 prosenttiyksikköä parempaan vuosituottoon.

»  Passiivisen sijoittajan vuosituoton ollessa 8 prosenttia tulee aktiivisen sijoittajan päästä 11,43 prosentin tuottoon. Ero on 3,43 prosenttiyksikköä.
»  Vuosituoton ollessa 10 prosenttia vaaditaan aktiiviselta sijoittajalta jo 4,28 prosenttiyksikköä kovempi tulos: 14,28 %.
»  Tuoton kasvaessa 12 prosenttiin kasvaa ero jo 5,14 prosenttiyksikköön. Aktiivisen sijoittajan tulee päästä nyt huimaan 17,14 prosentin vuosituottoon. Se on 42,83 prosenttia korkeampi tuotto kuin 12 %..."

Järeita lukuja, eikä totta? Kaikki hupi maksaa. Pitänee lähteä mökille tekemään halkoja ja panemaan kasvitarha kuosiin.










____________________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
6 831










Friday, May 2, 2014

Onko se indeksointi niin paha -häh? - Kirja-arvio



Viime aikoina olen hyvin harvan kirjan lukenut yhdeltä istumalta. Eilen -vapunpäivänä näin kävi. Tämä osoittaa kirjoittajien onnistuneen luomaan helppolukuista tekstiä ja asioiden olevan mielenkiintoisia.

Kirja on Pasi Havian, Ville Lappalaisen ja Antti Rinta-Lopin kirjoittama Erilainen ote omaan talouteen - onni, vapaus ja hyvä elämä.


En osaa oikein eritellä, mitä olin odottanut. Kirja ei tarjonnut varsinaisia yllätyksiä, joskin minua ällistytti, miten vastaansanomattoman vakuuttavasti todettiin laajasti hajautetulla  indeksisijoittamisella pärjättävän parhaiten. Kvantitatiiviseen sijoittamiseen viitattiin sivulauseessa.


Tutkitusti 95% aktiivisista salkunhoitajista ei kykene lyömään ideksiä, joten pienen kustannuksen indeksirahastot ja ETF ovat suurimmalle osalle meistä tavallisista kansalaisista paras vaihtoehto. Näkemys on hyvin samantapainen Marko Erolan klassisen Paras sijoitus-kirjan kanssa. 


Kirjassa kerrotaan, että 80% pörssin liikkeistä on ammattilaisten toimeenpanemaa, joten halvalla indeksiosuusrahastolla pääsee ikäänkuin siivelle hyötymään. Allokaation käsittelyssä näkemys on varsin konservatiivinen. Kaikenlaisia sijoitushärpäkkeitä on vältettevä ja on pidettävä korkopaino tarpeeksi korkeana.


Säästämisen ja sijoittamisen neuvot ovat asiaa seuranneelle perusjuttuja, mutta ummikolle taatusti hyödyllistö tietoa.


Mielenkiintoinen nyannssi on kirjan välittämä maailmankuva. Se ei ole yltiöliberaali vaan henkii jonkinlaista uus-linkolalaisuutta, vastustaa konsumerismia eli kulutususkoa ja monin esimerkein näyttää, miten pahaa-aavistamaton oravanpyörässä kulkija ajautuu vapaaehtoiseen velkavankeuteen ja pakkotyöhön, joka riistää vaivihkaa perhearvot, vie ajan loputtomaan työntekoon ja korvaukseksi antaa kalliita keinoelämyksiä, joiden maksamiseen pitää tehdä lisää työtä. Näkökulma on virkistävän anarkistinen, survivalistinenkin. Tulee mieleen Timothy Ferris. 


"Pohjimmiltaan jokainen meistä tavoittelee elämässään onnea ja täyttymystä, kukin omalla tavallaan. Tämä tavoittelu saa meidät tekemään lähes mitä vain. Usein se johtaa täydelliseen umpikujaan ja pahimmillaan vuosikymmenien velkavankeuteen, kun luulemme onnellisuuden mystisen tilan kumpuavan ties mistä; urheiluautosta, tittelistä, luksusasunnosta ja sisustuksesta tai täydellisestä kumppanista..."


Kirjalla on kolme kirjoittajaa ja ainakin Kinskin silmään sattui muutama saumakohta, jossa tyylilaji hiukan notkahti. Toistoa on jonkin verran ja välillä paasaaminen saa tahattoman mahtipontistakin sävyä:


"Perimmäinen ongelma elämäntavassamme ja asenteissamme on se, että koemme elämän taisteluna, erilaisina yksittäisinä suoritteina, jotka on voitettava, saatava valmiiksi. Elämä ei kuitenkaan ole suoritus vaan soljuva virta toisiinsa saumattomasti liittyviä hetkiä. Tätä ymmärrystä hyödyntämällä voit tehdä itsestäsi vaivattomasti terveen, vauraan ja säästää aikaakin, kaikkea yhdessä..."


Kulutustottumuksia ja niihin liittyviä ilmiöitä, uskomuksia ja harhaisia käsityksiä tutkitaan kattavasti. Monin esimerkein osoitetaan, miten kuluttajaa höynäytetään ostamaan tarpeetonta roinaa ylihinnalla. Mielenkiintoinen on ankkuroinnen käsite:


"Meille on ominaista perustaa päätöksemme ja mielipiteemme ensimmäiseen havaintoomme tai saamaamme tiedonmuruseen. Esimerkiksi ostopäätöstä pohtiessamme ”ankkuroimme” käsityksemme hinnan kalleudesta tai halpuudesta aiemmin havaitsemaamme vastaavan tuotteen hintaan..."



 Työn merkityksen uudelleenarviointiin liittyy myös todellisen tuntipalkan määrittely.


"Rahallinen yksi yhteen -kustannus ei anna riittävän konkreettista kuvaa siitä hinnasta, jonka hankinnoista todellisuudessa maksat. Realistisemman kuvan saat, kun muutat hankintahinnan omiksi nettotyötunneiksesi. Toisin sanoen sinun on opeteltava laskemaan, miten paljon joudut viettämään aikaasi töissä (eli poissa muusta toiminnasta) voidaksesi ostaa haluamasi tuotteen tai mitä ikinä oletkaan ostamassa..."


Taloudenpitoa koskevat neuvot ovat järkeenkäyviä ja selkokielisiä. Lainaa kannattaa ottaa vain tuottaviin tarkoituksiin ja jopa asuntolaina omaan asuntoon nähdään tuottamattomana kulueränä. Auto on kallis harrastus ja suurin osa hankinnoistamme liittyy haluun tehdä vaikutus tai miellyttää muita. 


Kuten odottaa sopii, kirja on parhaimmillaan sijoittamista koskevissa luvuissa ja patistelee kutakin kohdallaan arvioimaan tilanteensa ja arvonsa ja tekemään tarpeelliset muutokset suunnitelmallisesti, omista lähtökohdista käsin.


"Sijoittaminen on hyvin yksinkertaista. Se on itse asiassa perusperiaatteeltaan jopa niin yksinkertaista, että eri tahot ovat keskittyneet tekemään siitä mahdollisimman monimutkaiselta vaikuttavan prosessin. Tässä on myös loistavasti onnistuttu, kuten talousuutisointi osoittaa.


Todella monet haluavat tehdä sijoittamisesta hyvin monimutkaista, koska se on heidän intresseissään. Mitä kernaammin annamme säästömme muiden käsiin, sitä paremmin heillä menee, meidän sijaamme."


Sijoitustavaksi suositellaan kuukausisäästämistä, tiukkaa kuluseurantaa, sijoittamista passiivisiin sijoitustuotteisiin ja harkitsemaan allokaatio tarkoin. 


Lopun yhteenveto on hyvä.


_______________________________________________________________


»  Kyseenalaista kuluttaminen arvoa tuovana tekijänä ja tutkaile vaikuttimiasi hankintoja tehdessäsi. Mikä on todellinen syysi?


»  Mitäpä jos raha ei olisi ensimmäinen pakopaikkasi elämän ongelmia ratkoessasi? Opi taitoja, arvosta kykyjä.


»  Tutki omaa arvomaailmaasi ja asenteitasi. Millaiset uskomukset ja arvotukset ovat tuoneet sinut tähän pisteeseen? Onko lopputulos positiivinen niin henkisesti kuin taloudellisesti? Oletko tyytyväinen? Jos vastaukset ovat kielteisiä, on syytä aloittaa muutoksen hakeminen saman tien. Muista kuitenkin: kiireellä ja fanaattisuudella et saavuta mitään.


»  Jos haluat jotain parempaa kuin keskiarvoelämää velkavuorineen, niin ole vähän (tai tarvittaessa enemmänkin) epänormaali. Voit vapaasti tehdä valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja, jopa niin sanotuissa suurissa asioissa, kunhan ne ovat oman arvomaailmasi ja tavoitteittesi mukaisia. Tulet kiittämään itseäsi, vaikka muut kummastelisivatkin. Kyseessä on sinun elämäsi!


»  Opettele hankkimaan tarvitsemasi harkiten ja edullisesti. Ylihinnan maksaminen on tyhmyyttä, ei rikkauden merkki. Muista myös, ettei halu ole tarve, vaikka niillä paljon yhteistä onkin.


»  Ollaksesi tyytyväinen ja onnellinen elämässäsi sinun ei tarvitse olla rikas eikä varakas. Voit itse määritellä varallisuutesi (tai varattomuutesi) tason; sen, mikä on sinulle riittävästi. Muista, että vauraus ei ole absoluuttinen euromäärä vaan elävä määre, johon elintapasi, arvosi ja valintasi vaikuttavat enemmän kuin rahojesi määrä. Suosittelemme tavoitetasoksi tukevaa ja kestävää asemaa varallisuusasteikon maltillisemmassa päässä sen sijaan, että lähtisit huimiin tavoitteisiin ja ponnisteluun kohti varallisuusasteikon ylintä kärkeä.


»  Tee taloutesi stressitesti! Sen avulla selvität ”vapautesi asteen” eli kulutusperustaisen aikavarallisuuden, joka kertoo, kuinka monta kuukautta tai vuotta voisit vaurautesi turvin elää ilman muita tuloja. Selvitä samalla, miten suuri osa nettotuloistasi päätyy säästöön. Tuo osuus kun määrittelee sen, kuinka kauan tavoitteesi saavuttaminen kestää.


»  Sijoittaminen sopii kaikille! Kaikki myös oppivat sen. Anna siis rahan tehdä työtä puolestasi ja nauti korkoa korolle -ilmiön hedelmistä.


»  Tunne omat inhimilliset ja psykologiset rajoitteesi. Yhdistämällä tiedon ja omakohtaiset kokemuksesi voit ajan myötä kehittää itseäsi niin sijoittajana kuin ihmisenä.


»  Tee sijoitussuunnitelma ja etsi juuri sinulle sopivat sijoitustuotteet. Älä kuitenkaan lykkää sijoittamisen aloittamista sillä perusteella, ettet ehdi paneutua riittävästi sijoitussuunnitelman tekoon tai tutustua erilaisiin tuotteisiin. Jos et luota itseesi, hae apua sijoituspalveluiden tarjoajilta, jotta pääset nopeasti alkuun. Kun olet tehnyt ensimmäisen sijoituksesi, voit milloin vain hioa suunnitelmiasi paremmaksi.

»  Lopuksi se kaikkein tärkein: aloita jo tänään, yksi teko kerrallaan!

Loppuarvio


Käsillä on yleistajuinen, perinpohjainen, selkokielinen, hauskasti kirjoitettu ja raikasta näkemystä ottava taloustaidon ja vaurastumisen perusteos. Viestin ydin on oman taloudellisen kohtalon haltuunottaminen, riippumattomuus. Maailman tärkein kaava auttaa siinä.






Vahva lukusuositus meille kaikille!


Suosittelen teosta esimerkiksi ylioppilaslahjaksi tai muuten vain nuorille oppaaksi elämästä. Aloita nuorena!


Koskahan tätä kirjaa luetaan peruskoulussa?



*****



Linkki perinpohjaiseen radio-ohjelmaan kirjasta löytyy täältä. Kuuntelusuositus. Todella hyvin tehty ohjelma Antin ja Pasin ajatuksista. Hiukan haastavana toimittajana Juho-Pekka Rantala.


Kohti taloudellista riippumattomuutta -blogi


Saituri. org