Showing posts with label Okmetic. Show all posts
Showing posts with label Okmetic. Show all posts

Thursday, April 24, 2014

Myynti: Okmetic, Q1 14 Elisa, Citycon




Myin eilen Okmetic-omistukseni ennen Q1-julkistusta. Myyntihinta oli 4,54€ per osake. Osuus salkusta oli vain 1,6%. Tuottamaton rönsy, jonka kauppahinnalla voi lyhentää lainaosuutta.

Inderesin mukaan yhtiö on "kärsivälliselle sijoittajalle". Kärsivällisyys loppui nyt.
Osavuosikatsaus kuvastaa huononevaa tulosta ja  kauniita lupauksia paremmasta huomisesta.

Suhteeni Okmeticiin on ollut perin ambivalentti ja ehkä on parempi ottaa etäisyyttä ristiriitaisia tunteita aiheuttavaan instrumenttiin. Johtoryhmän antelias palkkiopolitiikka mietityttää. Suomen ulkopuolelta löytyy parempaa tulosta tekeviä yhtiöitä ja Suomestakin Kone..

OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 31.3.2014: LIIKEVAIHTO KASVUSSA, ERITYISESTI ANTURIKIEKKOJEN KYSYNTÄ VAHVAA
Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.
TAMMI-MAALISKUU LYHYESTI:
  • Liikevaihto 17,4 (16,4) miljoonaa euroa, kasvua 6,1 %.
  • Kiekkoliiketoiminnan toimitukset 17,5 (15,5) miljoonaa euroa, kasvua 13,0%.
  • Liiketulos 0,9 (1,4) miljoonaa euroa eli 5,3 % (8,4 %) liikevaihdosta.
  • Tilikauden tulos 0,6 (1,2) miljoonaa euroa.
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos 0,04 (0,07) euroa.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta 0,6 (0,8) miljoonaa euroa.
Oman pääoman tuotto oli 4,4 (7,8) prosenttia.

Elisa teki hyvän tuloksen. Sen osuus on 7,5% joten lisäystarvetta ei ole.

Cityconin tuloksessa käyvät ilmi valuuttatappiot ja toisaalta hieno kulukuri. ilahduttavaa on operatiivisen tuloksen paraneminen. Osuus 3,11%.

Yhteenveto vuoden 2014 tammi-maaliskuusta verrattuna vuoden 2013 vastaavaan
jaksoon 
- Liikevaihto laski 61,3 miljoonaan euroon (Q1/2013: 62,9 milj. euroa) johtuen
lähinnä divestoinneista ja heikommasta Ruotsin kruunusta. 
- Nettovuokratuotot kasvoivat 0,3 miljoonaa euroa eli 0,8 % ja olivat 40,7
miljoonaa euroa (40,4 milj. euroa), johtuen lähinnä tiukasta hoitokulujen
hallinnasta. Lisäksi leuto talvi vähensi hoitokuluja.  Vertailukelpoisten
kohteiden nettovuokratuotto kasvoi 1,2 miljoonaa euroa eli 3,9 % ilman
heikentyneen Ruotsin kruunun vaikutusta. Lisäksi kehityshankkeet kasvattivat
nettovuokratuottoja 0,4 miljoonalla eurolla. 
- Tulos/osake oli 0,08 euroa (0,07 euroa).
- Operatiivinen tulos (EPRA Earnings) kasvoi 2,6 miljoonaa euroa eli 13,4 %
lähinnä korkeampien nettovuokratuottojen ja matalampien rahoitus- ja hallinnon
kulujen ansiosta. Operatiivinen tulos/osake (EPRA EPS, basic) oli 0,051 euroa
(0,052 euroa). 
- Liiketoiminnan nettorahavirta/osake nousi 0,06 euroon (0,05 euroa).

_______________________________________________________________________

Koneen tulevaisuus huolestuttaa Inderes-analyysitaloa.

Inderesin mukaan Koneen arvostustaso on lähes kaikilla mittareilla haastava, tosin se voidaan perustella yhtiön erinomaisella laadulla. Lyhyellä tähtäimellä osakkeelle on kuitenkin enemmän negatiivisia kuin positiivisia triggereitä, Inderes arvioi.
Inderes laskee Koneen suosituksen tasolle ”lisää”


























Wednesday, April 23, 2014

Tuloskausi Q1 14 alkaa. Salkun kalenteri. Koneen tulos



Tuloskausi on aluillaan. Tavallista levottomampi kevät on takana. Nokian renkaat antoi tulosvaroituksen. Salkkuyhtiöistä YIT:n tilanne kiinnostaa, samoin Okmetic.



23-04-2014 KESKIVIIKKO

Kone: osavuosikatsaus 3 kk (klo 12.30), lehdistötilaisuus (klo 14.15), analyytikkotilaisuus ja puhelinkonferenssi (klo 15.45)

"Markkinoiden tulosodotukset 

konsensusennusteen mukaan ovat: 

 Liikevaihto 1478 MEUR 
 Liikevoitto 178 MEUR 
 Osakekohtainen tulos 0,27 EUR 
 Uudet tilaukset 1697 MEUR 

Omat odotuksemme ovat pitkälti 
linjassa konsensuksen kanssa, 
mutta uusien tilauksien suhteen 
olemme varovaisempia. Taustalla 
on lähinnä huolemme Kiinan 
uuslaitemarkkinoiden 
heikentymisestä."
(Inderes)

24-04-2014 TORSTAI

Citycon: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 9.00)

Elisa: osavuosikatsaus 3 kk (klo 8.30), puhelinkonferenssi (klo 12.00)

Okmetic: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 8.00), tiedotustilaisuus (klo 8.30)

Sampo: varsinainen yhtiökokous (klo 14.00)

25-04-2014 PERJANTAI

Sampo: Osingon 1,65 e irtoaminen

YIT: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 8.00), tiedotustilaisuus, webcast ja puhelinkonferenssi (klo 10.00)


29-04-2014 TIISTAI

Orion: osavuosikatsaus 3 kk

UPM-Kymmene: osavuosikatsaus 3 kk

Fortum: osavuosikatsaus 3 kk (n. klo 9.00)


_________________________________________________________

Edit: Hupsista. Tulos oli parempi kuin osasi odottaa.



KONE Oyj, pörssitiedote, 23. huhtikuuta 2014 klo 12.30 Tammi-maaliskuu 2014: Ennätyskorkea saatujen tilausten taso ja vankkaa kokonaiskehitystä * Tammi-maaliskuussa 2014 saadut tilaukset olivat 1 730 (1-3/2013: 1 712) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset kasvoivat 1,0 % historiallisin valuuttakurssein laskettuna ja 5,2 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Maaliskuun 2014 lopussa tilauskanta oli 6 175 (31.3.2013: 5 823) miljoonaa euroa. * Liikevaihto kasvoi 3,1 % 1 442 (1 399) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli 6,6 %. * Liikevoitto oli 179,6 (160,4) miljoonaa euroa eli 12,5 % (11,5 %) liikevaihdosta. * Rahavirta liiketoiminnasta oli 325,4 (297,8) miljoonaa euroa. * KONE täsmentää vuoden 2014 liikevoittonäkymiään. KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 6-9 % vuoteen 2013 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein. Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 990-1 050 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2014 alun tilanteesta. Aikaisemmin KONE arvioi liikevoittonsa (EBIT) olevan 980-1 050 miljoonaa euroa.


Avainluvut ------------------------------------------------------------ | 1-3/ 1-3/ 1-12/ | | | | 2014 2013 2013 | |Saadut tilaukset Me 1 729,7 1 712,4 6 151,0 | |Tilauskanta Me 6 175,4 5 823,1 5 587,5 | |Liikevaihto Me 1 441,8 1 398,7 6 932,6 | |Liikevoitto (EBIT) Me 179,6 160,4 953,4 | |Liikevoitto (EBIT) % 12,5 11,5 13,8 | |Rahavirta liiketoiminnasta Me 325,4 297,8 1 213,1 | | | |(ennen rahoituseriä ja veroja) | |Tilikauden voitto Me 143,3 125,8 713,1 | |Laimentamaton e 0,28 0,24 1,37 | | | |osakekohtainen tulos | |Korollinen nettovelka Me -371,3 -406,5 -622,0 | |Omavaraisuusaste % 35,0 37,7 43,7 | |Nettovelkaantumisaste % -28,1 -26,6 -36,1 | ------------------------------------------------------------


"Uusissa laitteissa Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinan odotetaan kasvavan 
selvästi vuonna 2014. Kiinan markkinan odotetaan kasvavan noin 10 %."

Koneen kurssi pysynee nousussa. Nähtäväksi jää, menikö sivu suun mahdollisuus alentaa keskihintaa (30,35€).

Osuus salkusta on 8,50%.





































Thursday, November 28, 2013

Osto -Okmetic, HTA, MFA

-Kestää, hevosen se jo kestää...

Harkinnan jälkeen salkkuun palaa Okmetic hinnalla 5,38. Osuus portfoliosta on 2%. Yhtiön näkymät ovat paremmat kuin keväällä 2013, jolloin myin sen osakkeet pois tulosvaroituksen jälkeen. Silti se on sama firma kuin keväälläkin, tosin aika paljon kalliimpi. Stop Loss -rajasta kiinnipitäminen on jälkikäteen ajatellen ollut typerää. Jälkiviisauden valossa aivan turha myynti oli se. 

Olisiko vihdoin syytä alkaa luottaa siihen, että kun on jonkin yhtiön tutkinut ja havainnut hyväksi ei mielipidettä kannata tilapäisten vaikeuksien vuoksi muuttaa. Ostaa osuus yhtiöstä sillä ajatuksella, ettei siitä koskaan luovu. Yksi syy Okmeticin ostoon on sen omistajaystävällinen osinkopolititiikka, mikä lupaa hyvää myös tuleville vuosille. Nettotuloksen arvioidaan lähes tuplaantuvan vuonna 2014. Piikiekkotoimiala on ollut kriisissä finanssikriisin jälkeen. Volyymit ovat elpyneet, mutta ylikapasiteetti on syönyt hintatasoa eikä markkinan arvo ole kasvanut. Suomalainen pieni toimija Okmetic on onnistunut välttämään kriisin, mihin käytännössä kaikki muut toimija ajautuivat.

Pitkällä tähtäyksellä nähtynä Okmetic on edelleen potentiaalinen menestyjä.


"Okmetic kertoi eilen jakavansa lisäosinkona 0,19 euroa osakkeelta sekä
pääomanpalautusta 0,07 euroa osakkeelta. Samassa yhteydessä yhtiön hallitus
kuitenkin päätti, ettei se tule esittämään vuoden 2014 varsinaiselle
yhtiökokoukselle osinkoa vuodelta 2013. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle,
joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 2.12.2013 on merkitty Euroclear Finland
Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osingon maksupäivä on 10.12.2013.

Käytännössä Okmetic siis maksaa ensi kevään osingot jo tämän vuoden puolella.
Osinko ja pääomanpalautus ovat yhteensä 0,26 euroa, kun ensi kevään osinkoennuste oli 0,25 euroa."

No, oppia ikä kaikki. Harakiriin ei liene aihetta. Myynti keväällä oli kuitenkin virhe, mikä täten tunnustetaan julkisesti.

Muita ostoja viime päivinä  ovat olleet entuudestaan tuttu REIT MFA (1,34%) sekä HTA (1,51%), jonka listautuminen on vielä kesken ja joka operoi omistamalla ja vuokraamalla terveydenhuollon tarvitsemia avohoitotiloja ympäri USAn. HTA -Healthcare Trust Of America Inc -on vielä pieni (2,47 mrd USD) kasvuyhtiö, mutta siltä on lupa odottaa paljon. Sillä on toimintaa 27 osavaltiossa. Suurin keskittymä on Teksasissa.





Kiinteistöjen osuus salkusta on nyt 15%. Tältä kiinteistöjen omistus näyttäisi, jos siitä muodostaisi oman portfolion. Vertailuindeksinä on Maailma, Kiinteistöt.




*Cityconin P/B on Nordnetin mukaan 0,91. HTA:n listautuminen on kesken.













Wednesday, November 13, 2013

Syyssiivous

Vaahteran lehti
putoaa. Nyt se näyttää
minulle toisen
puolensa, ja varmuuden
vuoksi vielä sen toisen.
- Ryōkan


Salkunhoidollista syistä myin yli 20% tappiolla olleen 655 kpl erän amerikkalaisen kiinteistöyhtiön MFA Financial osakkeita. Tappiota koitui tilapäisesti 920 euroa, jonka voi kuitenkin vähentää vuoden 2013 myyntivoitoista, joita on kertynyt näköjään vuoden alusta noin neljä tuhatta euroa. Summa tuntuu äkkiä arvioiden pieneltä, mutta selittyy tietoisella kaupanteon rajoittamisella. Tästä hiukan lisää tuonnempana.

Vajaan vuoden aikana MFA takoi osinkoja verot huomioon ottaen 514 euroa. Yhtiö maksaa oman ilmoituksensa mukaan osinkoa tämänhetkiseen hintaan suhteutettuna 12,2%. Kun mukaan luetaan vuonna 2013 maksetut erityisosingot vuotuinen osinkotuotto on ollut huikea 22%.

Pohjat on ilmeisesti nähty ja yhtiö on uudelleenjärjestellyt portfolionsa koronnousun varalta lyhentämällä vastuidensa duraatiota ja pienentämällä lainoitusastetta.

MFA palaa parin päivän päästä salkkuuni hiukan pienemmällä painolla. Ajattelin hajauttaa kiinteistöomistuksia osallistumalla Technopoliksen antiin ja tutkin kahta uutta REIT-yhtiötä HTA ja XIN.

Arvio vuoden 2013 myynneistä

Jälkiviisaus on viisauden imelin muoto, sanaili Huovis-Veikko. Vuoden 2013 alusta lähtien myin viisi osaketta ja vähensin yhtä. Jokainen myynti olisi saanut jäädä tekemättä. Tosin XAIN floppasi pahasti ja ARR on liian riskinen salkkuuni, joten se jouti mennä. Yhtiön johtoon ei ilmeisesti voi luottaa. 

Sen sijaan
SLG OMXH25 on lyönyt laudalta monet globaalit indeksit.
DXSU:n myynti oli hätäinen.
Okmetic antoi keväällä tulosvaroituksen mutta on taas kasvu-uralla.
PKC:n vähennys keväällä oli aivan älytön tempaus.

Olen alkanut tulla yhä vakuuttuneemmaksi muun kuin veroteknisen kaupankäynnin tarpeettomuudesta. Vuonna 2012 kaupankäyntikulut olivat peräti 0,93% salkun arvosta ja se kaikki oli tuotosta pois. Tänä vuonna kertymä on huomattavasti pienempi. Sijoitusrahastojen TKA-kulut ovat hyvin pieni osuus salkun arvosta.

Osto-ohjelma 2013-2015

Käynnistän päivittäisiä kulutustavaroita ja energiaa globaalisti jakeleviin yhtiöihin kohdistuvan pitkäaikaisen osto-ohjelman vuosille 2013-2015.

Listalla ovat tutut nimet Coca-Cola, Unilever, PG, JNJ, Exxon ja Cogate-Palmolive. Sen ohella lisään aiempia omistuksia markkinatilanteen mukaan ja myös siitä riippumatta. Ennustaa kun ei osaa.

Salkun osakepaino on erittäin korkea. Korkosijoituksia on vain nimeksi ja käteistä 5%. Ajattelen parhaaksi pitää käteistä varalla mahdollista tulevaa markkinan korjausliikettä ajatellen. Toisaalta markkinoilta pois oleminenkin tulee kalliiksi. Huomaan, ettei kokonaistalouttani hetkauta, vaikka portfolio syöksyisi tilapäisesti vaikkapa 60%. Olen näet taloudellisesti riippumaton, vaikken säästäisi latin latia. Tämä homma tuo verta poskipäille ja saa sykkeen välistä kiihtymään. Nam.-

Tämän vuoden Sijoitus-Invest 13 -tapahtuman motto on: 

Joku nousee aina.




Keskustelua


Blogspotin kommenttiosion julkaisumoottori takkuaa tai sitten en vain osaa käyttää sitä. Laiska sijoittaja on vastannut korkosijoituksia, lähinnä DXSUta koskevaan kysymykseeni:


"Tässä poliittinen, neuvoa-antamaton vastaus :) Aion tankata DXSU:ta jatkossakin kuukausittain minimisummalla eli tällä hetkellä vähän vaajaalla 300 eurolla. Heilunta siinä on kovaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei minua haittaa. Isot riskit, isot tuotot. Tämä siis täydentävänä osana muuta korkoportfoliota johon minulla kuuluu nuo molemmat Seligsonin pitkän koron rahastot. Välillä kehittyvien markkinoiden lainoista oli pakoa kun jenkkielvytyksen lopettamisesta oli huhuja. Jatkossa näitä samoja panikointeja saattaa tulla vastaan ja DXSU saattaa lasketella taas voimakkaasti. Sitä suuremmalla syyllä haluan pitää kuukausisijoituksen, sillä tähtäimeni on tässä kuviossa varsin pitkä. Eikös se ole niin, että pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi ennemmin iloita kurssien laskusta kuin noususta? :) "

kohteessa Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

Hm. Olen harkinnut palauttaa DXSU Nordnetin osto-ohjelmaan. Tuossa on järkeä. Kiitos palautteesta!








Tuesday, January 22, 2013

Tasapainoa kohti

Kylmän virran yllä usvassa kuu,
portin luona rannassa kalastajan vene ankkurissa.
Tu Mu  (803-852)















Okmetic antoi tulosvaroituksen muutama päivä sitten. Jo syksyllä vaikutti siltä, että toisen kvartaalin jälkeinen ohjeistus loppuvuodelle oli liian optimistinen. Yhtiön solar-liiketoiminnan heikkeneminen on ilmeisesti pahempi kuin on ennakoitu. Tällä erää osakkeessa ei näy nousuvaraa.  Okmeticin mukaan viime vuoden liiketulos jää 8,0 miljoonaan euroon eli 3,8 miljoonaa euroa pienemmäksi kuin edellisvuonna.
Loka-joulukuun liiketulos on 1,0 miljoonaa euroa, kun se oli vuotta aiemmin 2,3 miljoonaa euroa.
Okmeticin aiemman ohjeistuksen mukaan viime vuoden liiketulos jäisi hieman pienemmäksi kuin vuonna 2011. Pitkiä sopimuksia päättyi syksyllä.  Epi-kiekkojen kysyntä heikkeni  vuoden lopussa, joten viimeinen neljännes jäi niiden tuotannossa tappiolliseksi. Myös valuuttakurssien muutokset ja suuret kertaluontoiset kulut nakersivat varsinkin joulukuun liikevoittoa. Pitkän aikavälin strategiseksi painopistealueeksi valittujen vaativien anturikiekkojen kysyntä jatkui kuitenkin loppuvuonna vakaana.

Inderesin mukaan piikiekkotoimiala on ollut kriisissä finanssikriisin jälkeen. Volyymit ovat elpyneet, mutta ylikapasiteetti on syönyt hintatasoa eikä markkinan arvo ole kasvanut. Suomalainen pieni toimija Okmetic on onnistunut välttämään kriisin, mihin käytännössä kaikki muut toimija ajautuivat.

Pitkällä tähtäyksellä nähtynä Okmetic on edelleen potentiaalinen menestyjä. Kinski jää seuraamaan tilannetta ja keventää Okmeticin painoa salkussa. 

Myynti: Okmetic 305 kpl hintaan 4,74. Salkkuun jää 450 kpl.

Asuntolainoihin USA:ssa sijoittava MFA Financial, Inc sopii hyvin REIT-ohjelmaani. Ongelmallista on iso spredi ja korkoherkkyys, mutta vahvaa tulosta yhtiö tekee. Yli 11% osinkokin tulee varmasti pienenemään, mutta potentiaalia pitäisi olla. Yhdessä Realty Incomen kanssa REIT-osuus on nyt tasolla 12% salkusta.

Osto:MFA 300 kpl  hintaan 8,98 dollaria. Lisää MFA:n tilanteesta täällä.