Showing posts with label Phoebus. Show all posts
Showing posts with label Phoebus. Show all posts

Tuesday, July 14, 2015

Kesäkuu 2015



                                     - kuin vettä selkään


Tämän kesän säät tuovat harvinaisen hyvin mieleen sijoittamisen ja ajoittamisen vaikeuden. Markkinoilla eli mökillä on oltava koko ajan. Kesä on ollut kahtena päivänä, eräänä maanantai-iltapäivänä ja sitten viime viikolla, kun nukuin pitkään. Muun ajan on satanut lähes kaatamalla. Jos emme olisi olleet paikalla, olisimme luulleet että ilma on ollut huono.

Kaupat kesäkuussa 2015

Jatkoin Kiina-uutisten runteleman Kone Oyj:n osakkeiden tankkaamista. Erät ovat pieniä ja tarkoitus on ostaa laskevaan hintaan yhden euron pykälällä alaspäin. Alle viime kevään hintoja tuskin mennään, mutta reilumman kokoisia kauppoja voinee tehdä vasta alle 30 euron tasoilla. Kone on edelleen erittäin kallis ja näkyy olevan myös kurssiherkkä. 

Yleisesti ottaen Kiinan markkinat  ovat huono mittari minkään yhtiön arvon määrittelylle. Kuplia siellä on, mutta ilmeisesti myös viranomainen on sorkkimassa kehitystä, joten tehokkuus on kaukana.

Toisalla Kissinger sivaltaa Kiinasta tyylikkäästi:

"Kissinger sanoo Kiinasta selostaessaan keskusteluja Tshou Enlain ja Maon kanssa, ettei Kiinassa ole ilmennyt periaatteellisia yhteiskunnallisia muutoksia viimeksi kuluneiden 3 600 vuoden aikana. Sellainen muutos ei ollut esimerkiksi niin sanottu kommunismi. Siinä olen eri mieltä Kissingerin kanssa, että mielestäni Mao oli Hullu keisari."
(Kemppinen 3.7.2015)

Silmiini sattui Anders Oldenburgin kriittinen kommentti Kone Oyj:n toiminnasta ja siitä, ettei pienosakasta juuri oteta huomioon. Ajatus  liittyy Partek-kauppaan ja yhtiön käyttöä suvun perimysriitojen välikappaleena.

Sijoittajan muistin oletetaan olevan pitkä ja täytynee tutkia Koneen filosofiaa enemmänkin. Olen aiemmin suositellut John Simonin kirjaa Pekka Herlinistä ja teen sen uudelleen. 

Aika näyttää onko nyt toinen aika.

3.5.2015        O KNEBV 15  a' 38,13
17.6.2015      O KNEBV 20  a' 36,49

26.6.2015      O VAIAS  25  a' 24.00

Koneen osuus salkussa oli kesäkuun lopussa 8,02% ja keskihinta nousi hiukan (31,96e).
Vaisalaa on 1,3% ja keskihinta laski (24,42e).

Osingot kesäkuu 2015



Osinkokertymä 2012-2015

Osinkojen nettokertymä on nyt noin 350 euroa kuukaudessa.
Olen siis matkalla puoliväliin tavoitteesta saada tuhannen euron  kuukausitulo nettona. Todennäköisesti nälkä kasvaa syödessä.

Salkun tuotto vuoden alusta on noin 18%.





















______________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
8 911

Tuesday, November 25, 2014

OSTIN LISÄÄ: Nokian Tyres. Q3 14. Phoebus



Lisäsin viime perjantaina Nokian Renkaita (NRE1V.HE) salkkuun 60 kpl hintaan 23,53€. Olisihan tuota saanut halvemmallakin, mutta arvostustaso on edelleen miltei järkevä. Keskihinnaksi muotoutuu 28,41 €, joten nousuvaraa olisi. Nokian Renkaista näyttää siunautuvn kohtalainen osinkopaperi, ellei muuta. 

Perkasin yhtiön asioita ajan tasalle. Pieni kehaisu on annettava Nokian Tyresin sijoittajasivuille. Suurin osa tiedoista on sieltä.

Yhteenveto 1-9/2014

Venäjän ja IVY-maiden heikentynyt myyntivolyymi, valuuttakurssivaikutukset ja mix heikensivät yhtiön myyntiä ja keskihintaa; tämän kompensoi osittain hyvä kehitys muilla markkinoilla.


Kannattavuutta tukivat raaka-ainekustannusten, tuottavuuden ja kiinteiden kustannusten kehitys.
Kassavirta parani. Tämän seurauksena on tulossa vahva koko vuoden kassavirta.
Laajentunut jakelu ja tuotevalikoima paransivat kilpailukykyä.


NOKIAN RENKAIDEN SUORITUS 1-9/2014


Markkinaosuus parani länsimarkkinoilla

+ Henkilöautonrenkaiden kappalemääräinen myynti ennallaan, kasvua länsimarkkinoilla
+ Henkilöautonrenkaiden markkinaosuus vahvistui Pohjoismaissa, Keski-
 Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa
+ Menestys jatkui automedioiden kesä- ja talvirengastesteissä

- Myynnin arvo laski johtuen valuuttakursseista, heikommasta mixistä ja
hintamuutoksista
- Valuuttakurssit ja mix heikensivät myyntiä ja keskihintaa,
raaka-aineista kustannushyötyä

+ Raaka-ainekustannukset laskivat 13,9 % vs. 1-9/2013
+ Talvirenkaiden osuus myyntivolyymistä 80 %
+ Kiinteät kustannukset laskivat vs. 1-9/2013

- Venäjän ja IVY:n myynti laski, alueen osuus konsernin myynnistä 37 %  ->>  27 %
- Keskihinta (€/kg) laski johtuen valuuttakursseista, heikommasta mixistä ja tiukasta
hinnoitteluympäristöstä

Kapasiteettia tulevaisuuden kasvua varten

+ Vuotuinen kapasiteetti yli 20 miljoonaa rengasta vuorojärjestelyin. Mahdollisuus
nostaa edelleen 1,5 milj. kpl nykyisissä tehtaissa.
+ Henkilöautonrenkaiden tuotanto kasvoi 6 %, tuottavuus (kg/mh) parani 4 %

Vianor laajenee suunnitelmien mukaan, uudet partner-konseptit kasvussa
+ Vianor-ketju laajeni 1 302 myyntipisteeseen 27 maassa; 1-9/2014: +96 pistettä
+ Venäjällä Nokian Renkaiden jälleenmyyjäverkostoissa 3 600 myyntipistettä
+ Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) –verkosto 1-9/2014: +341 myyntipistettä.
 Yhteensä 773 pistettä yhdeksässä Keski-Euroopan maassa ja Kiinassa.

KONSERNI
Myynnin kehitys euroissa

 Pohjoismaat +1,1 %

 Venäjä ja IVY -33,5 %
 Muu Eurooppa +2,6 %
 Pohjois-Amerikka +20,2 %



Nokian Tyres aikoo edelleen laajentaa myyntiään.


Kuvasta ilmenee, että Nokian renkailla on myös Kiinassa valtuutettuja jakelijoita. Omien tuotantolaitosten lisäksi yhtiöllä on sopimusvalmistusta tehtaissa, joiden laatutaso vastaa Nokian Renkaiden vaatimuksia. Sopimusvalmistuksen osuus yhtiön renkaiden myynnistä vuonna 2013 oli noin 3 %. Kiinassa sopimusvalmistus aloitettiin Giti Tiren kanssa 2004.
Koska yhtiön sivuilta en löytänyt sopimusvalmistajista enempää, katsoin Wiisaasta Wikistä.

" Nokian Tyres licenses production of its tyres to companies in the United States(Bridgestone,
LaVergne, Tennessee plant), Slovakia (Matador, Puchov plant),  Indonesia (PT Gajah Tunggal Tbk company), and the People's Republic of China (Giti Tire), as well as contracts manufacture of agriculture and industrial tyres in Spain and India. In the past, some United States contract manufacturing was done by Cooper Tire's Findley, Ohio plant. 

Contract manufacture by Giti Tire includes production of up to 500,000 Nokian summer tyres with expansion up to 1.5 million tyres per year.


Some Nokian agricultural and industrial tyres were made under contract by the Tofan Grup in Romania for two years until December 1999, when Nokian Tyres withdrew, citing quality standards. Contract manufacture of these types of heavy tyres was then undertaken by Michelin at its Polish plant in Stomil-Olsztyn from 2000 until 2005, when Nokian began to shift contract manufacture of industrial tyres to Bridgestone's factory in Bilbao, Spain and agricultural tyres to Balkrishna Tyres in Bhiwadi, India.  With an increase in tyre demand as a result of improving economies, Nokian is considering increasing production as well as outsouring additional tyre manufacture in Asia. "




ANALYYSIT

Seuraavassa on Nokian Renkaiden avainluvut ja niiden arviodut ennusteet Inderesin mukaan. 




Myös 4-Traders -sivusto näkee arvostuslukujen muuttuneen varsin houkutteleviksi. Velkaa on vähän ja kannattavuuden arvioidaan edelleen paranevan.


Financial Ratios


Size2014e2015e
Capitalization3 165 M€-
Entreprise Value (EV)3 068 M€3 019 M€
Valuation2014e2015e
PER (Price / EPS)14,4x13,2x
Capitalization / Revenue2,27x2,24x
EV / Revenue2,20x2,13x
EV / EBITDA7,56x7,26x
Yield (DPS / Price)5,93%6,46%

Profitability2014e2015e
Operating Margin (EBIT / Sales)22,4%22,6%
operating Leverage (Delta EBIT / Delta Sales)-2,28x1,49x
Net Margin (Net Profit / Revenue)16,2%17,8%
ROA (Net Profit / Asset)19,3%20,0%
ROE (Net Profit / Equities)15,9%16,8%
Rate of Dividend85,7%84,9%
Balance Sheet Analysis2014e2015e
CAPEX / Sales  11,2%7,18%
Cash Flow / Sales (Taux d'autofinancement)22,5%22,1%
Capital Intensity (Assets / Sales)0,84x0,89x
Financial Leverage (Net Debt / EBITDA)-0,24x-0,35x




Kehitys tästä eteen päin näyttää Venäjäriskistä ja muusta kohinasta huolimatta kohtuulliselta.

Nokian Tyres itse näkee näin:




NRE ja Bridgestone

Olen pähkäillyt myös sitä, olisiko japanilaisella Bridgestonelle aikomuksia kaapata Nokian Tyres. Eiköhän markkina ole jaettu sovinnossa. Bridgestone haluaa ja myös saa poliittisesti korrektin linkin itämarkkinoille.


Huolimatta kaikenlaisesta - usein aiheellisestakin - ryssäpuheesta Nokian Tyres on vahva toimija Venäjällä ja sillä ajatellaan olevan hyvä asiantuntemus alueesta, joka on vaikea kaikille. Bridgestonen 14,99% omistusosuus pitää sen myös puhe-etäisyydellä yritykseen.



Lopuksi 

Yhtiö tarkisti ennustettaan alaspäin ja arvioi vuodelle 2014 n. 300 -320 miljoonan euron liikevoittoa. Öljyn hinnan aleneminen jopa tukee Venäjän toimintoja ruplan syöksystä huolimatta. Nokian Tyres on tärkeä myös Venäjän kansantaloudelle. Se on suurin teollisuustuotteiden viejä. 

NRE on selvästi aliarvostettu pitkän aikavälin potentiaaliin nähden. 

Osuus salkussa on nyt 10,5 %, mikä on suurin salkussani. Kone on seuraava (9,4 %).



______________________________________________________________________________

PHOEBUS

Sattumoisin päällekkäisyyksiä kuurnitessani huomasin, että Seligson & Co:n Phoebus-rahasto omistaa 3,45 % Nokian Renkaita. Olenhan sen tiennyt, mutta jotenkin unohtanut.    
- Sellaista se on.

Itselläni on muutama satanen tässä aktiivisalkuksi halvassa ja passiivisessa (Hallinnointi- ja säilytyspalkkio 0,75% p.a.) rahastossa. Suunnittelen position kasvattamista portfolion vakaaksi kivijalaksi yhdessä nykyisten ETF-rahastojen kanssa. Niitä ovat QQQ, VTI ja PJP.

Phoebuksen aktiivisuus on suhteellista. Viimeisin rahaston myynti lienee tapahtunut yli kaksi vuotta sitten. Tässä osakelistaus.

Jos et ole tutustunut aiemmin tähän laaturahastoon, katso ajaton VIDEOESITTELY  (vuodelta 2009), jossa Anders Oldenburg omaan jäljittelemättömään tyyliinsä kertoilee periaatteistaan, jotka voin siekailematta jakaa, mutta joiden noudattamiseen itsekurini ei ainakaan vielä riitä. 

Videolla hän kertoo sijoittaneensa 25 vuotta. - Nyt siis jo 30 vuotta. Phoebus-blogissa helmikuulta 2013 Oldenburg käsittelee sattumoisin erittäin ajankohtaista teemaa: kuinka bisnes selviää Venäjälla.


Tässä Oldenburg kommentoi Nokian Renkaiden toimitusjohtajan vaihtumista ja johtamisasioita enemmänkin.

Tämä mies ei isommin hötkyile. Häneltä voisi ostaa käytetyn rahasto-osuuden. 


"Nokian Renkaat pärjää Pohjoismaissa loistavasti, vaikka Continental ja Michelin tarjoavat täälläkin parhaan vastuksensa. Tämä johtuu siitä, että Nokian Renkaiden sesonkilogistiikka on ylivoimainen. Talvirenkaissa kauppiaalle kaikkein oleellisinta tietysti on, että rengasvalmistajalta saa loistavaa palvelua juuri niiden parin viikon aikana, kun renkaita asiakkaille yötä päivää myydään."


















Thursday, November 7, 2013

Salkku 7.11.2013 -päivitys

Jostain syystä en saa yläpalkissa näkyvää salkkuosiota päivitettyä. Pannaanpa tietoja siis suoraan tänne. Listaus on Morningstarin X-ray -työkalulla tehty. Indeksin virkaa edustaa lyhyt korko. Kuten nähdään, salkun voittokerroin on varsin maltillinen.



Osakesektorit. Energiaa ja päivittäiskulutustavaroita pitäisi saada lisää.


Ja vielä maantiede. Suomi on edelleen keskiössä.


Olen entistä enemmän mieltynyt Seligsonin Phoebus-rahaston rahastonhoitaja Anders Oldenburgin tyyliin ja ajatteluun. Vaikkapa tässä postissa hän jakaa näkemystään siitä, miten matemaattiset mallit tulevat vaarallisiksi vasta sitten kun niihin alkaa uskoa ja että sijoituksia pitää hoitaa kuin metsää. Omassa mielessäni sijoittaminen on kuin seuraisi maalin kuivumista.

Anders Oldenburg, olkaa hyvä!

"Todellinen Value-at-Risk on luonnollisesti yhtä kuin riskikohteisiin sijoitetun salkun arvo. Kun asioihin suhtautuu maanläheisesti ja realistisesti, hajautusta ei tule yliarvioineeksi eivätkä suuretkaan heilahtelut johda katastrofeihin."





Lopuksi salkun kehitys viimeisen vuoden ajalta. Vertailuindeksinä Osakkeet, Eurooppa, joustava.


Vuoden seuranta muutamaa indeksiä vasten. OMXH25 on vahvassa vedossa.