Showing posts with label Ajoittaminen. Show all posts
Showing posts with label Ajoittaminen. Show all posts

Wednesday, April 8, 2020

Q12020 Miestä päiväksi ja koiraa viikoksi




Salkkujen arvo on tullut vuoden alusta alas 21% eli 36 k€. Vola on hirmuista. En ole tehnyt muuta kuin pysynyt nahoissani, makaillut ritsillä ja kantanut riskiä. Päivävaihtelut ovat ajoittain tuhansia euroja suuntaansa. Tässä tilanteessa ei auta kuin ostella lisää halventuneita osakkeita, kun rahaa sattuu olemaan. Päähuomio on ollut laadussa. Markkina ei ole vieläkään kovin halpa, joskin alelaarissa on jo tavaraa. 

Erityisesti USA pysyy sietämättömän korkeissa lukemissa. Shillerin PE on 25.
Lisätty osakeriskiä pienillä summilla OP:ssa.

Fortum
Neste
Nokian Renkaat
Revenio
Wärtsilä
Qt
Maailman indeksi

Kaikkien salkkujen yhteenlaskettu pääoma on 167000 euroa ja markkina-arvo 27000€ lainan kanssa 194000€. 

Nettogearing on 16%. Nordnetin superluoton korko on 0,99%. Rahoitustilanne on siis ainakin toistaiseksi tyydyttävä. 

Tappiota on turha vielä laskea; saattaa tippua vielä 50%, mutta nousee heti kun jotain lohdullista aletaan diskontata ja arvellaan että kyllä tästä selvitään. 

Vakuusarvojen laskun varalle pohdin toimia. riippumaton marginaali on pantava hakuun kun käteinen on vähissä. Seligsonin salkku on vielä kolmanneksen voitolla. Siitä on turha myydä mitään.  

Uusille sijoittajille tämä on oppimisen tilaisuus. Tämän jälkeen on rokotettu liiallista ylimielisyyttä ja riskin ahnehtimista vastaan. Vahvaa mahaa tämä vaatii, onneksi sitä on, vahvuutta ja mahaa.

Suositeltavaa on ottaa iisisti ja pitää jonkinlaista päiväkirjaa tuntemuksista. Se on tärkeä historiallinen dokumentti joskus myöhemmin. Fyysiset kivut ja yöllist kauhut ovat tärkeimmät raportoitavia. Vaikka olsi tervekin.


ihmisen mieli kehittää kuviteltuja kauhuja. Harmi voi saada mahan sekaisin. Mitään hätää ei kuitenkaan ole, kun pysyy aloillaan, jatkaa sitten matkaa, pesee kätensä ja on varovainen. 

Vyötäkin voi kiristää.







Saturday, February 29, 2020

Kun aurinko paistaa

       ja jää kimaltaa kuin jalokivi.

Lyhyesti voin todeta, että tämänkaltaisissa tilanteissa, kun markkinoilla vallitsee eräänlainen joukkohysteria, olen ostanut osakkeita. Samoin teen nyt.”
- Kim Lindström

Markkinoilla on nähty heiluntaa ja korjausliikkeen merkit ovat ilmassa. Lehtien kirkuvat  otsikot kertovat paksuin pölkkykirjaimin sijoittajien paniikista, romahduksesta ja maailmanlopun varmasta saapumisesta pienen ilkeän viruksen muodossa. Muita riskiskenaarion elementtejä  ovat väestön lisääntyvä kuolemankauhu, koulujen ja työpaikkojen sulkeminen, elintarvikkeiden loppuminen, logistiikkaketujen murtuminen, rajojen sulkeutuminen, brexit, jo kertaalleen sovittu kauppasota, Turkin toimet Syyriassa. Lisäksi Eurooppa japanisoituu, tuotot hiipuvat. Narratiivi on hyvä mutta väärä.


Edelleen ylihinnoiteltuja osakkeita myydään hiukan kalliimmalla kuin kolme vuotta sitten. Osinkoja alkaa kohta sadella arvo-osuustileille.

Palaan sijoitusuunnitelmani tekstiin:

"Pyrin poistamaan tappiot nopeasti. Osakkeesta ja tilanteesta riippuen siedän tappiota -15% (päivitys 30.1.2014 -35%) asti. Jos kyseessä on osinkoaristokraatti tai laadukas yhtiö, pyrin laskuissa ostamaan lisää ja alentamaan keskikurssia. Koko markkinan korjausliikkeen näen tilaisuutena, en myyntien aiheena. Tavoite on, ettei osakkeita tarvitsisi myydä lainkaan. Hajautan." 
Salkun (spekulatiivinen) markkina-arvo on 223384 euroa eli ath-lukemista on tultu alas  -14%.
Velkaa on 31900 € ja kokonaisgearing 16,5%. Portfolio kestää isonkin kurssilaskun ilman margin callia.
Ei ole syytä hötkyillä. Jää nähtäväksi, millaisen shokin korona talouteen tekee. Ilman muuta kyseessä on musta joutsen, joka on niin musta, etteivät kaikki sitä näe. Lisäilen indeksirahastoja kuukausiohjelman mukaisesti. Business as usual?


Discalimer: Saatan olla väärässäkin. Jos et saa unta, siirry InvestingIslandSuomi-sivulle.


Sunday, May 7, 2017

Huhtikuu +2%. Kiuru livertää


    Kiuru yltyi kiskomaan ylärekisteristä kaksoistrillejä ja piiskutuksia pienen kolmesataa kertaa minuutissa tikittävän, muutaman gramman painoisen linnunsydämensä kyllyydestä.


  
Vappu yllätti ja meni ohi huomaamatta. Takatalvi kiusaa ainakin täällä pohjoisessa. Ranskassa äänestettiin presidentistä. Vaihdoin kesärenkaat liian varhain ja söin parsaa. Näillä ilmiöillä on suunnilleen saman verran uutisarvoa omassa mielessäni. Kesän enteitä ovat muutamat lämpimät päivät ja lintujen paluu hyisille rannoille.

Portfolio

Sijoitusblogin pitäminen on paradoksi. Parasta on, jos ei ole raportoitavaa. Osakesalkkuni elää nyt kiusallisen  vahvaa nousua. Sille ei juuri mitään mahda. Riskitasot nousevat. Onneksi hermoiluun taipuvaisille riittää monta ahdistuksen paikkaa myös tulevaisuudessa ja itselleni ostotilaisuuksia. Kun yllätykset ovat varmoja, ovatko ne enää yllätyksiä?

Sijoitin kaikki saadut osingot uudelleen. Pyrin lisäämään käteisen osuutta, mistä täytynee tulla vuoden 2017 teema. 

Salkun suojausta mietin, mutta tuskinpa veikkaaminen kannattaa, kun ei osaa. Joka kevät näitä samoja ounasteluja olen mähkinyt ja romahdus tulee tai on tulematta. Mukana oleminen on pääasia.

Oma pääoma 30.4.2017

Nordnet               143 054
Seligson                12130
Nordea                     2000
Degiro                      3500
OP                            1400
Bank Norwegian       900

Yhteensä              162894
Laina                      53500
Vivutettu salkku  215984

Salkun vivutettu arvo 

31.3.2017                         208182 
31.12.2016                       191577

Lainoitusaste 24,8%



Huhtikuu 2017
Pääoman lisäys 2646 
               
josta 
netto-osingot   2163            
talletus                483                                 

Lisäys vuoden alusta 3982  eli noin 995 e kuukautta kohti. Tavoitteeksi asetan 10000 euron lisäyksen vuoden loppuun mennessä, pääasiassa käteisenä.

Huhtikuun tuotto  +2%
ja tuotto vuoden alusta +11%.

Kulut vuoden alusta olivat 309 e eli 0,14% koko salkun arvosta.
Kulukuri kannattaa.


Brutto-singot huhtikuussa 2017 olivat yhteensä  2839 euroa. 
Suurimmat osingot maksoi Nokian Renkaat.
    



















Alla olevassa linkissä on koko osinkokertymä vuodesta 2012.  Osinkojen  kasvu on tasaantunut.  

Osingot vuodesta 2012 lähtien.

Allokaatio:
Salkussa on osakkeita ja hyvin vähän käteistä.














Viiden vuoden seurannan perusteella portfolio on pysynyt kohtuullisesti indeksien kyydissä.

Kokonaissalkun yksityiskohtiin tästä.



_____________________________________________________________________

Lue, et luule.


Charlie Munger kutsuu Buffettia oppimiskoneeksi. Lukiessa tieto ja viisaus kumuloituu, hieman kuin korkoa korolle. On syytä pitää tämä mielessä, kun seuraavan kerran pohtii riittääkö aika lukemiseen.












__________________________________________________________

Sivun katselut tänään
389
Sivun katselut eilen
404
Sivun katselut viime kuussa
15 792
Sivun katselujen koko historia
450 627








Sunday, April 17, 2016

Q1 2016. Polkumylly ja teurastuspuuhia.



Muuan maailmanhistorian merkkimies heittäytyi perin runolliseksi uudenvuoden yönä kauan sitten. - Kuka? (  - vastaus lopussa..*)

Joskus minä vihaan isoa kaupunkia,
kuinka kaunista ja miellyttävää on olla täällä,
joskus en koskaan haluaisi palata.

Lapset odottavat meitä ovella myrskylyhtyjen kanssa,
lumimyrsky raivoaa ulkopuolella,
kuinka paljon parempaa on tarinoida takan äärellä.

Omaatuntoani kalvaa se, että meillä ovat asiat täällä niin hyvin
mutta minun on pian palattava polkumyllyyn.



Maaliskuussa osinkoja on tullut bruttona 933 euroa, jotka verojen jälkeen palautuvat salkkuun.




Osinkokertymän näkymä ulottuu puoleen väliin huhtikuuta.

Summat linkin takana.

Seligson-salkun allokaatio.



Seligsonin salkun historiaa.





Sama aika Nordnetilla. Olen kehnompi aktiivisijoittaja kuin indeksi.



Tässä linkki koko salkkuun.

Velkaisuus.





Kuten kuviosta näkyy, sijoituslaina on roihahtanut yli äyräiden. Se kyllästyttää. Miksi polkea? Olen päättänyt tehdä asialle jotain ja ryhtyä panemaan teuraaksi osan yhtiöistä. Turhat rönsyt ja tappiolla olevat omistukset on syytä myydä.

Teurastuslista.

Alustava listaus suunnitelluista myynneistä on seuraava:

-Avance Gas Holding kokonaan. Tappiolla 36%.
-Aspo  (25%). Hyvä yhtiö, rahaa on saatava. +-
-Elisa 33%. Voitolla 120%. 
-Fortum 33%. Tappiolla 14%.
.Nokia 25%. Hiukan tappiolla.
-Nokian Renkaat 20%. Voitolla.
-Investor 100%. Omistan samoja yhtiöitä indeksin kautta.
.QQQ 100%. Voitolla 80%. Omistan yhtiöt toista kautta.


Näillä myynneillä kustannusvaikutus verotukseen olisi neutraali. Allokaatiossa pienet yhtiöt korostuvat hiukan. Nykyinen Nordnetin sijoituslaina 42000 euroa 0,99% korolla puolittuu ja koko portfolio on paremmassa asemassa tulevaa varten - on se millainen hyvänsä. Myyn vain osan ja jatkan myyntejä edelleen.

Tavoite on reilusti alle 10% vipu, jonka voisi maksaa pois kuukausittain 12 kuukauden aikana pidättymällä lisäostoista. 

Kaikki korkopositiot ajattelin myös realisoida, sen mitä kevään myynneistä enää jäi.

TAVOITE ON VELATON SALKKU.

Nämä ovat alustavia suunnitelmia.  Vaikutus tuleviin osinkotuottohin olisi 0,04* 42000 =1680. Ei kohtuutonta.

Velka on rasite.  Meno mahdolliseen taantumaan 42 k€ velkalastissa estäisi lisäostot. Koska ajoittaminen  ei onnistu, nyt on yhtä hyvä aika myydä kuin koska tahansa. 






Mitäs tuumaatte?












______________________________________________________________

Sivun katselut tänään
142
Sivun katselut eilen
352
Sivun katselut viime kuussa
11 220
Sivun katselujen koko historia
287 480
_



_______________________________________________________________

*Tuntematon runoilija on propagandaministeri ja kielen virtuoosi Joseph Goebbels päiväkirjassaan 31.12.1940. Barbarossa-suunnitelma oli valmistunut kaksi viikkoa aikaisemmin. Runo on julkaistu Paavo Rantasen teoksessa Suomi kaltevalla pinnalla. Suomentajaa ei mainita.




Saturday, March 12, 2016

Helmikuussa 2016

             

            

                                      - huimaa menoa  
Salkun seuranta

Helmikuussa kertyi talletuksia 1255 euroa (tammikussa 820, alkuvuonna yhteensä 2075 e). Alkuvuoden netto-osingot 627 euroa olen sijoittanut uudelleen. Silti salkun arvo laski. 

29.2.2016  oli oman pääoman osuus salkussa 111685 euroa.  
Helmikuun tuotto on   -2,6%  ja tuotto vuoden alusta  -7,4%. 

Vuoden takaiseen verrattuna tuotto on  hivenen miinuksella (- 0,12%).

Helmikussa ostin tasaisesti kaikkia pohjoismaisia superrahastoja sekä Handelsbankenin USA- ja Eurooppaindeksirahatoja. Lisäsin Fortumia alle 12 euron hintaan ja samoin Avance Gas Holdingin osakkeita hintaan 79 NOK. 

Koko salkun p/e -ennuste on laskujeni mukaan 15,9. Ei  erityisen kallista enää. Samoin osoittaa TINPIE  -indeksi.

Salkun arvo notkuu kuten ennenkin. Salkun oman pääoman ATH oli 123000 euroa marraskuussa 2015.  Volaa piisaa.

Kulut 2015


Palkkiot 2015
Välityspalkkiot EUR344.00
Välityspalkkiot NOK178.20
Välityspalkkiot SEK279.90
Välityspalkkiot USD49.15

Välityspalkkiot yhteensä (EUR)  EUR **439.05
Korot                                                                                       659

Yhteensä                                                                                1098

Kun salkun koko 1.1.2015 oli 90322,  kokonaiskulusuhteeksi saan inhorealistisesti arvioiden 1,2%.  Kauppaa on käyty liikaa. Tavoite olkoon 0,8%.

Oma pääoma



Tuottohistoria

Alla oleva graafi kuvaa koko salkkuni historiaa neljän vuoden ajalta, eli siitä kun tämän harrastuksen tosimielellä aloitin. 

Kuten jokainen erilaisten rahastojen tuottohistorioita ihmetellyt on havainnut, saadaan mikä tahansa näyttämään tuottavalta - riippuu mihin vertaa. 

Tässä on mukana pääasiallinen vertailuindeksini MSCI World NR USD

Parempaakaan en ole löytänyt. Olen käyttänyt sitä alusta pitäen. Näyttää kuin olisin pysynyt tahdissa mukana. 

Näin lyhyellä ajalla kyse on tietysti sattumasta.




Morningstarin salkkuominaisuus auttaa hallitsemaan kokonaisuutta. 




Salkun 10 suurinta omistusta alla.





Osingot helmikussa 426 euroa brutto.






Osinkokertymä näkyy täällä.

Havainnekuva kertymästä alla. 


Osinkojen määrä lisääntyy hiljalleen.  Viime aikoina olen ostanut pajon kasvuindeksiosuuksia, joten osinkojen määrän kasvu on vaimenemassa. 

Maali näkyy jo

Tämän vuoden osinkoennuste on 7000 euroa, joten 18000 euron vuosittaiseen osinkotavoitteeseen on matkaa. Pääomaa pitäisi tuossa tilanteessa olla 450000€, jotta 4% voi ottaa ulos pääomaan koskematta. 

Seligsonin laskuri antaa seuraavan ennusteen, jos nykyiseen portfolioon (111000) lisätään pääomaa 1400 euroa kuukaudessa (1000 e kuukausitalletus + 400 e osingot uudelleen sijoitettuna):



Siihen vielä 8 vuotta lisää niin on miljoona kasassa!


Yksittäisistä osakepoiminnoistani kaikki yhtiöt maksavat osinkoa. Osinkotulojen järkevyydestä voi olla monta mieltä, koskapa verottaja niistä rankaisee. 

Koen jatkuvan osinkovirran motivoivana tekijänä. Rahan survominen koko ajan hupenevaan salkkuun voisi ilman osinkotuloa olla  tympeää ja turhauttavaa touhua. 

Pitkäaikainen omistaja ei periaatteessa saa yhtiöistään muuta tuloa, kuin osingot ja pääomapalautukset. Yhtiön arvon muutokset eivät omistajaa lämmitä. 

John Burr Williamsin lanseeraaman ajatuksen mukaan lehmän arvo määräytyy sen lypsämän maidon mukaan, ei sen mukaan, kuinka paljon maitoa se sisältää. 




Palataan vielä tuottoihin.

 Indeksit eria aloilla ja eri alueilla kehittyvät eri tahtiin. 
Alla olevaan kuvaan keräsin oman salkun indeksiosuusrahastot. Isoin omistus on Vanguardin USA- etf ja toiseksi suurin Seligson & Co Global Top 25 Pharmaceuticals-rahasto. 

Molemmat ovat menestyneet hyvin ja molempiin kannattaa lisätä pääomaa jatkossakin. 

Palkankorotus ilman työtä, into ja uteliaisuus

Osingoihin ja tuottavuuden seurantaan projisoituvat ja myös realisoituvat omat toiveet ja haaveet. 

Minut motivoi löysäilyyn, joutilaisuuteen ja luovaan meditaatioon ajatus siitä, että vuosittain saan pienoisen palkanlisän, kun eurot ja dollarit raatavat puolestani. Aika on niin kallista, ettei minulla ole enää varaa myydä sitä niin paljon kuin ennen. Toisaalta käytän hyvinkin paljon tunteja asioiden seuraamiseen ja tutkiskeluun. Se on elämäntapa.

Kaikkia muita kehotan kaikin mokomin paiskimaan työtä, uurastamaan läpi projekteja, suunnittelupalavereita ja strategiaseminaareja sekä nostamaan painetta tauottomalla deadline - jumppalla parhaan kykynsä mukaan.  

Ajamaan autolla unenpöpperössä ruuhkissa ja lumimyrskyssä, loskassa ja kovalla kiireellä! Syömään kuivia sämpylöitä ynseiden neitien silmien alla huoltamoilla ja litkimään kitkerää kahvinsumppia. Tapaamaan epäkiitollisia asiakkaita ja väsyneitä työkavereita. Olemaan hyödyksi yhteiskunnalle. (1)

Pitäähän se pois muusta pahanteosta.  -  Itse en viitsi. Käännän kylkeä, jos sataa.

Olenko siis laiska? Miten sen ottaa. Luen, kirjoitan, otan selvää ja opiskelen usein kellon ympäri, välillä taas kelkkailen hangilla tai istun tulilla.  Mielensisäinen prosessi ei keskeydy. 

Sanassa sanotaan: 
"Älä sulje puivan härjän suuta."

Lisään: 
Into miehen tiellä pitää. Into ja intohimoinen uteliaisuus.

P.S.
Hyttisen Mika on kirjoittanut uuden kirjan. Samaa asiaa käydään lävitse tässä puheessa eli luennossa Tampereen yliopistolla. 

Katsokaa ihmeessä!


P.S. II


Osallistuin arvauskisaan. Ei käynyt faksi.












_______________________________________________________



Sivun katselut viime kuussa
10 058
Sivun katselujen koko historia
272 535


________________________________________________________

1)  Aiemman työn kuvaus.




Sunday, February 7, 2016

Tammikuu, kuuraparta, risukasa


            
Kovin huojuvaista on ollut kehitys osakemarkkinoilla viimeisen vuoden aikana. Alla Nordnetin osinko-osakkeita sisältävän salkun graafi näytteeksi. Tätä taustaa vasten salkun tuoton tiheä seuranta on aika tyhjänpäiväistä touhua. Olen jatkanut tasaisia osakeostoja kuukausittain keleistä piittaamatta. 

Osto

Kone 31 kpl a' 37,06    Keskihinta  33,12  Osuus 11,5%.
Superrahastot Norja, Tanska, Ruotsi, Suomi.


Koko salkun koostumuksen näet täältä.




Tammikuun 2016 tuotto notkahti alkuun rajusti mutta palautui hiukan. Salkun oma pääoma laski 820 euron talletuksesta huolimatta vuodenvaihteesta 3,5% ja oli 31.1.2016 113356 euroa.

Kun vertaan tilanteeseen vuosi sitten on voitot syöty.

Salkun historian alusta lähtien talletuksia on ollut keskimäärin 960 euroa kuukaudessa 85 kuukauden ajan alkaen tammikuusta 2009. 

Seitsemän vuoden ajalta tuottoa  on kerynyt 39% (31999 euroa) eli keskimäärin 5,6% vuodessa.

Kaavio ei ole loppupäästään mittakaavassa. Vuoden alun lasku on ollut paljon nopeampi.



Morningstarin kaaviosta näkee kuukausitasolla, miten volatiilia kehitys on.  Alla viimeiset kolme vuotta muutamaa indeksiä vasten. Yhtenä verrokkina hyvin menestynyt OMXC 20 (superrahastoTanska osuus salkussa 2,1%) ja toisena mittatikkuna SP 500 TR (osuus 5,4%).


Tuloskausi alkoi. 
Pääosin jälki oli hyvää. Yksittäisistä osakkeista Elisa OYJ on menestynyt oikein hyvin.  Osuus salkussa  4,45%. Keskihinta 14,73, tuotto +116%. 

Elisan tulos 2015 oli jonkin verran odotettua parempi ja osinko avokätinen.
Elisa johto arvioi, että yhtiön koko vuoden 2016 liikevaihto ja käyttökate ennen kertaeriä ovat samalla tasolla kuin vuonna 2015. 

Ohjeistus on varsin pehmeä.
Mobiilidatan, ict-palvelujen ja uusien verkkopalvelujen sekä tehtyjen yritysostojen odotetaan kasvattavan liikevaihtoa.
Koko vuoden investointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta. Elisan rahoitusasema ja maksuvalmius ovat hyvät.  
- (Inderesin mukaan)




Gjensidige Forsikring

Osuus salkussa 2,15%. Keskihinta NOK 118,70, tuotto +2,7%.

Norjalaisvakuuttaja Gjensidige raportoi  Q4-tuloksensa 3.2.2015. Yhtiön liikevoitto jäi odotettua heikommaksi johtuen alhaisista sijoitustuotoista (tot: NOK 611m; kons: NOK 706m), mutta laadullisesti raportti näyttää vahvalta. 84 %:n yhdistetty kulusuhde oli odotuksia parempi ennen kaikkea vahvan vakuutusmaksutuottojen kasvun ansiosta (+5,4 % v/v). 

Korvauskustannukset olivat hieman koholla, mutta eivät kovin kaukana normaalista tasosta, huolimatta Norjan säävahingoista. Muuten suotuisa vahinkofrekvenssi kompensoi kasvaneiden suurvahinkojen määrää. 

Operatiivinen tehokkuus oli hieman vertailujaksoa heikompi erityisesti IT-panostuksista johtuen. NOK 8,40 osinko oli odotuksia korkeampi (konsensus: 7,75) ja tarjoaa tammikuun lopun päätöskurssilla 6 %:n tuoton. 
- (OP:n mukaan)


Muihin tuloksiin palaan myöhemmin.

Osingot. 
Tammikuun osingot 260. Nousua edellisestä tammikuusta 30%.




Löysin Henri Elolta uuden motivoivan laskutavan:  Netto-osingot ovat 15,19 euroa PÄIVÄSSÄ nukuin tai valvoin. Se on jo lähes puolet arkimenoista.





***



Hyvää laskiaista! Laskeminen on hauskaa ja siinä kuluu aika.














____________________________________________________________


Sivun katselut tänään
183
Sivun katselut eilen
376
Sivun katselut viime kuussa
12 652
Sivun katselujen koko historia
260 069