Showing posts with label Tuotto-odotus. Show all posts
Showing posts with label Tuotto-odotus. Show all posts

Friday, January 23, 2015

Laatua lisää -Wärtsilän mylly tahkoaa dollareita




En sitten innostunutkaan epälikvidistä Suomisesta. Katsotaan, onko kasvutarinassa katetta. 

Sen sijaan listalle nousi Wärtsilä. Jatkossa hiukan perusteluja mielenkiinnolle. Wärtsilä on nostanut omistaja-arvoaan vuosien ajan keskimäärin 8% vuodessa.

"Wärtsilä Oyj on kansainvälinen merenkulun ja energia-alan laitteiden, ratkaisujen ja palvelujen toimittaja, jolla on lähes 170 toimipistettä 70 maassa. Yhtiö toimittaa laivamoottoreita, -koneistoja ja -laitteistoja sekä öljy-, kaasu- ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia. Wärtsilän liiketoiminta-alueet ovat Ship Power, Power Plants ja Services. Yhtiön historia ulottuu vuonna 1834 perustettuun sahaliiketoimintaan.

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava merenkulun ja energiamarkkinoiden voimaratkaisujen toimittaja, joka tukee asiakasyrityksiä tuotteiden koko elinkaaren ajan. Wärtsilä maksimoi alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä teknologisiin innovaatioihin ja kokonaishyötysuhteeseen."



 Wärtsilä: Kotisivu

Kilpailijat

Sisäpiirirekisteri

Pääomistajat

Yritysjärjestely




Wärtsilä oli alkuvuodesta 2014 vilkkaiden ostospekulaatioiden kohteena. Aiheesta intoutui Jukka Oksaharju lausumaan:

"Ostajan on todennäköisesti tarjottava yli 50 euroa osakkeelta, koska Wärtsilän kilpailukyky on hyvä ja sillä on vahvat omistajat. Wärtsilä voi osoittaa todeksi sen, että pikatuottoja tavoittelevan kannattaa ostaa osakkeita huhuihin ja myydä niitä uutisiin."
 - Jukka Oksaharju 2014

Sama kirjoittaja ihmetteli syksyllä 2014, miksi yhtiön osake on aliarvostettu.


Infinancials-sivuston yhteenveto  katsoo Wärtsilän olevan kannattavampi kuin verrokit. Riskitaso on myös matalampi. Arvostus on alempi kuin verrokeilla ja kasvu vaimeampaa.
Seuraavan 12 kk EV/EBIDTA on sivuston mukaan 10.82.


Uusimmassa analyysissaan Inderes arvioi Wärtsilän kalliiksi laatuyhtiöksi ja listaa:

Ajurit
LNG-vallankumous, merenkulun piristyminen sekä kehittyvien markinoiden kasvava sähköntarve
Riskit
Maailmantalouden yskiminen
Arvostus
Osake ei ole edullinen, mutta laatuyhtiölle arvostus on helposti perusteltavissa -mahdollisuus myös yritysjärjestelyihin

Avainluvut; Inderes

4-traders.com on samoilla linjoilla. Konsensusennuste määrittelee tavoitehinnaksi 38,58€. Myynti kasvaa ja tase vahvistuu.




Omat toimet

21.1.2015          ~  (Edit: Vuosiluku korjattu 23.2.15)

Osto: Wärtsilä OYJ  20 kpl a' 37,88€.

EDIT 28.1.15 : Lisäys 20 kpl a' 40,35€.

EKP:n QE-päätöksen jälkeen yhtiön osake on parissa päivässä noussut yli neljän kympin, joten aliarvostus on hetkellisesti (?) purkautunut.

Alustava indikaattori-ostos oli oikeansuuntainen mutta raskaasti riittämätön. Täytyy odotella osto-ohjelman jatkamisessa aivan samoin kuin Tikkurilankin kanssa. 


***

Koneen vuosi sitten alkanut osto-ohjelma meni hyvin, kun sain keskihinnan tasolle 30.37€. 
Koneen osuus salkussa on 9,45%, millä se niukasti häviää Nokian renkaille (9,88%). Kone on plussalla 37% ja Nokian renkaat miinuksella 16%.

Yleisesti ottaen dollareita tahkoavat kansainväliset vientiyritykset ovat nyt nannaa. Markkinoiden kehityksestä minulla ei muuten ole aavistustakaan. 

Wärtsilä lienee ikiholdi.



Lopuksi CEO Björn Rosengrenin   haastattelu Nasdaq CEO Signature series -kanavalla.




















Wednesday, November 13, 2013

Syyssiivous

Vaahteran lehti
putoaa. Nyt se näyttää
minulle toisen
puolensa, ja varmuuden
vuoksi vielä sen toisen.
- Ryōkan


Salkunhoidollista syistä myin yli 20% tappiolla olleen 655 kpl erän amerikkalaisen kiinteistöyhtiön MFA Financial osakkeita. Tappiota koitui tilapäisesti 920 euroa, jonka voi kuitenkin vähentää vuoden 2013 myyntivoitoista, joita on kertynyt näköjään vuoden alusta noin neljä tuhatta euroa. Summa tuntuu äkkiä arvioiden pieneltä, mutta selittyy tietoisella kaupanteon rajoittamisella. Tästä hiukan lisää tuonnempana.

Vajaan vuoden aikana MFA takoi osinkoja verot huomioon ottaen 514 euroa. Yhtiö maksaa oman ilmoituksensa mukaan osinkoa tämänhetkiseen hintaan suhteutettuna 12,2%. Kun mukaan luetaan vuonna 2013 maksetut erityisosingot vuotuinen osinkotuotto on ollut huikea 22%.

Pohjat on ilmeisesti nähty ja yhtiö on uudelleenjärjestellyt portfolionsa koronnousun varalta lyhentämällä vastuidensa duraatiota ja pienentämällä lainoitusastetta.

MFA palaa parin päivän päästä salkkuuni hiukan pienemmällä painolla. Ajattelin hajauttaa kiinteistöomistuksia osallistumalla Technopoliksen antiin ja tutkin kahta uutta REIT-yhtiötä HTA ja XIN.

Arvio vuoden 2013 myynneistä

Jälkiviisaus on viisauden imelin muoto, sanaili Huovis-Veikko. Vuoden 2013 alusta lähtien myin viisi osaketta ja vähensin yhtä. Jokainen myynti olisi saanut jäädä tekemättä. Tosin XAIN floppasi pahasti ja ARR on liian riskinen salkkuuni, joten se jouti mennä. Yhtiön johtoon ei ilmeisesti voi luottaa. 

Sen sijaan
SLG OMXH25 on lyönyt laudalta monet globaalit indeksit.
DXSU:n myynti oli hätäinen.
Okmetic antoi keväällä tulosvaroituksen mutta on taas kasvu-uralla.
PKC:n vähennys keväällä oli aivan älytön tempaus.

Olen alkanut tulla yhä vakuuttuneemmaksi muun kuin veroteknisen kaupankäynnin tarpeettomuudesta. Vuonna 2012 kaupankäyntikulut olivat peräti 0,93% salkun arvosta ja se kaikki oli tuotosta pois. Tänä vuonna kertymä on huomattavasti pienempi. Sijoitusrahastojen TKA-kulut ovat hyvin pieni osuus salkun arvosta.

Osto-ohjelma 2013-2015

Käynnistän päivittäisiä kulutustavaroita ja energiaa globaalisti jakeleviin yhtiöihin kohdistuvan pitkäaikaisen osto-ohjelman vuosille 2013-2015.

Listalla ovat tutut nimet Coca-Cola, Unilever, PG, JNJ, Exxon ja Cogate-Palmolive. Sen ohella lisään aiempia omistuksia markkinatilanteen mukaan ja myös siitä riippumatta. Ennustaa kun ei osaa.

Salkun osakepaino on erittäin korkea. Korkosijoituksia on vain nimeksi ja käteistä 5%. Ajattelen parhaaksi pitää käteistä varalla mahdollista tulevaa markkinan korjausliikettä ajatellen. Toisaalta markkinoilta pois oleminenkin tulee kalliiksi. Huomaan, ettei kokonaistalouttani hetkauta, vaikka portfolio syöksyisi tilapäisesti vaikkapa 60%. Olen näet taloudellisesti riippumaton, vaikken säästäisi latin latia. Tämä homma tuo verta poskipäille ja saa sykkeen välistä kiihtymään. Nam.-

Tämän vuoden Sijoitus-Invest 13 -tapahtuman motto on: 

Joku nousee aina.




Keskustelua


Blogspotin kommenttiosion julkaisumoottori takkuaa tai sitten en vain osaa käyttää sitä. Laiska sijoittaja on vastannut korkosijoituksia, lähinnä DXSUta koskevaan kysymykseeni:


"Tässä poliittinen, neuvoa-antamaton vastaus :) Aion tankata DXSU:ta jatkossakin kuukausittain minimisummalla eli tällä hetkellä vähän vaajaalla 300 eurolla. Heilunta siinä on kovaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei minua haittaa. Isot riskit, isot tuotot. Tämä siis täydentävänä osana muuta korkoportfoliota johon minulla kuuluu nuo molemmat Seligsonin pitkän koron rahastot. Välillä kehittyvien markkinoiden lainoista oli pakoa kun jenkkielvytyksen lopettamisesta oli huhuja. Jatkossa näitä samoja panikointeja saattaa tulla vastaan ja DXSU saattaa lasketella taas voimakkaasti. Sitä suuremmalla syyllä haluan pitää kuukausisijoituksen, sillä tähtäimeni on tässä kuviossa varsin pitkä. Eikös se ole niin, että pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi ennemmin iloita kurssien laskusta kuin noususta? :) "

kohteessa Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

Hm. Olen harkinnut palauttaa DXSU Nordnetin osto-ohjelmaan. Tuossa on järkeä. Kiitos palautteesta!








Tuesday, August 6, 2013

Heinäkuussa salkku +4,1%




Heinäkuussa salkun kokoonpano ei muuttunut. Talletuksia ei tehty, vaikka salkkupäivityksessä muulta näyttää. Korkosijoituksesta lainattiin vastaava osuus kuin mikä on lisätty Seligsoni kahteen osakerahastoon. Osinkoja maksoivat VWO, VTI, PJP ja Realty Income yhteensä 131 USD. Euromääräisesti omistus lisääntyi tileillä yhteensä 2526 euroa ja prosentuaalisesti +4,1%. 

Salkku 31.7.2013 kipusi arvoon 64233 €. Kun talletukset olivat 1-7/2013 yhteensä 3385 jäi alkuvuoden tulokseksi +4,9%. Salkku on siis toipunut kesänotkahduksesta hyvin.

Kuukausi on hyvä esimerkki siitä, miten raha tekee työtä, kun sijoittaja köllöttelee mökkilaiturilla.















Ilman sen kummempia kommentteja panen näkyviin vielä tarkkailulistan. Näiden lisäksi listalla ovat UHT, VNQ ja VIG.


Wednesday, January 23, 2013

Seurantaa

Minä olen sinisen lootuksen
syrjäänvetäytynyt oppinut, karkotettu kuolematon;
kolmekymmentä vuotta
olen kätkenyt maineeni viinitupiin.
Hu-choun alikäskynhaltija
miksi kyselet joutavia
jälleensyntyneeltä Kultaisen Jyvän buddhalta?

Li-Po (701-762)




Päiväkirjan pitämiseen kuuluu jatkuva allokaation seuraaminen. Pyrkimys on päästä yhä vakaampaan salkkuun. Joukkolainojen ja korkojen osuus on edelleen luvattoman pieni. Vuoden 2012 osinkotuotto oli sentilleen 1743,55 euroa. Osinkoja tuli jo kahdeksana kuukautena kevääseen painottuen liittyen tietysti salkun tuolloiseen korkeaan kotimaisuusasteeseen. Vuodelle 2012 on luvassa osinkoja kuukausitta. Vuonna 2012 kuukautta kohti salkku tuotti 145 euroa. 
Tavoitteeseen eli 1000 euron kuukausittaiseen osinkotuotton on matkaa pitkästi. Maltillisella 4% tuotto-odotuksella kokonaisarvon pitäisi olla 300 000.

Omaisuusluokat 
Salkku
% pitkä
% lyhyt
% nettovar.
Osakkeet
89.18
0.00
89.18
Joukkolainat
10.31
0.05
10.26
Käteinen
0.47
0.06
0.42
Muut
0.15
0.00
0.15
Luokittelem.
0.00
0.00
0.00

Salkku
% pitkä% lyhyt% nettovar.

89.180.0089.18




Osaketoimialat

Perusmateria 9,57
Syklinen kulu 9,64
Rahoituspalv 8,29
Kiinteistöala 12,21
Viestintä 4,04
Energia 2,73
Teollisuus 3
Teknologia 18,75
Ei-syklinen k 7,04
Terveydenhuo 13,11
Julkishyödykk 11,64

EDIT:
Asiaa yön yli harkittuani vähensin Okmetic-painoa edelleen, kun stop loss-raja -15%  ylittyi uudelleen. Pyrin kurinalaisuuteen. Tämän portfolion kanssa voi elää. Tavoiteallokaatiota pitää vielä funtsia.

Myynti: Okmetic                                225 a' 4,74.            Salkussa 225
Osto: Elekta AB ser. B                        95 a'  95,60 SEK. Salkussa 395