Showing posts with label Kuukausiseuranta. Show all posts
Showing posts with label Kuukausiseuranta. Show all posts

Sunday, April 8, 2018

Q3 2018



         -    Poncho says Hello. Poncho on amsterdamilaisen Cafe Van Beerenin isäntä.

Sijoituspäiväkirja 8.4.18

Alkuvuosi on ollut markkinoilla täynnä tapahtumia, mutta omaan toimintaan tällä ei ole ollut vaikutusta. Elämä sujuu omissa uomissaan. Markkinoiden volatiliteetti on lisääntynyt ja syitä epävarmuuteen löydetään päivittäin. 

Inflaation pelko, korkotason nousu, kauppasodan uhka ja poliittinen, eri osapuolten keskinäinen ärhentely jatkuvat. Joku Bond myrkytettiin, mutta taitaa toipua. Diplomaatit muuttavat urasuunnitelmiaan. Diktaatorit kutsuvat toisiaan kylään. Syyrian julma sota jatkuu. Kyllä meidän kelpaa.  

Jotkut ounastelevat suurempaakin korjausliikettä. Eletään silti tukevasti reaalitalouden nousukautta ja luottamus on korkealla, joskin hiipumaan päin. Autokaupoissa potkitaan renkaita, kuppiloissa pauhaa räppi ja asuntoesittelyissä on tungosta. 

Silti pelätään pahinta, sitä suurinta, sitä suurta.

Vertauskohtana voisi olla vaikka ihmisen onnellinen ja tyytyväinen elämä. Kuten tämä omamme, minun ja Ladyn. Lomaillaan, pidetään siestaa, korkataan Pilsner Urquell.

Pitäisikö surra jo etukäteen että ehkä tämä joskus loppuu? Mielestäni ei. Huolta on kuitenkin pidettävä siitä, etten ajaudu velkojen takia tilttiin, maksukyvyttömyyteen ja muuhun kurjuuteen. 

Etten joudu kulkemaan ruotivaivaisena keppi kädessä mieron tielle. Ripottelemaan raunioiden tuhkaa päälleni, kaapimaan paiseitani ruukun sirpaleilla ja kiroamaan Mammonan jumalan, joka on minut hyljännyt. Kun naapurit, suku ja kylän miehet kulkevat ohi lottukuponkia viemään, salille tai viinakauppan ja irvailevat, että katsokaa katsokaa, tuossa on se mies, joka sijoitti.

Sen vuoksi on kerättävä käteistä.

Osittainen korjausliike tai tasokorjaus on jo tapahtunut. Eurooppalaisissa osakkeissa erityisesti päivittäistavaroiden ja terveydenhuollon indeksit ovat laskeneet.  Järkeni mukaan riskitaso laskee aina, kun ylihintaa puhalletaan pois tai ainakin vähemmäksi.

Isommin en ole osakeriskiä lisännyt. Pyrin edelleen maksamaan velkaa, Laadin käteiseen kohdistuvan aikatalun ja suunnittelen omatekoisen korkosuojauksen rakentamista.

Kevääseen mahtuu yksi myynti ja yksi veroveivaus ja muutama osto,

Myynnit

Citycon OYJ

Luovuin kokonaan heikkolaatuisesta kiinteistöyhtiö Cityconista. Kuittasin tappiota jonkiverran verohyvitystä varten.


Ostot

Orion
Kone
Hoiva
Siili
Nokia
Nordea
Vincit
Technopolis



Uusi pääoma Q1 2018  

Netto-osingot  1416
Talletus             445
Yhteensä         1861       -- 620 /kk

Salkun kehitys

Q1 2018

Salkku 31.12.17       163600  
Salkku 31,3,18         155533   

Ensimmäisellä kvartaalilla salkku on tappiolla 6%.

31.3.2018

Nordnet   135839
Seligson     13024
OP               3300
BN               3500

Oma pääoma          155533           -  josta käteinen 6000

Sijoituslaina              48976           

Korollinen vieras pääoma 42976

Salkun brutto         204509

gearing   27,6%
lainoitusaste  21%

TAVOITE on kunnianhimoinen.

Tavoitteet 2018

  • Sijoitussalkun arvo 220000 € (kasvua 5%)
  • Säästöprosentti 30 %  (5000 osakkeet, 6000 Bank Norwegian ja OP) 
  • Laina 50000  
  • Käteinen 12000        
  • Nettovarallisuus 182000 €
  • ei muita lainoja 
  • Osingot bruttona  6800 


____________________________________________________________________

Sivun katselut tänään
177
Sivun katselut eilen
144
Sivun katselut viime kuussa
7 189
Sivun katselujen koko historia
548 340


Sunday, September 3, 2017

Elokuu 2017



         Jokainen joka aamupimeällä panee saappaat jalkaan ja lähtee on sen ansainnut, että hänen tekemisiään kunnioitetaan, oli hän varas, johtaja, sairas, työläinen, eläkkeellä tai kuollut.
                  - Wiidakon Sanomat 2006

Sijoittaminen - paremminkin säästäminen, rahojen puuhakas askartelu piiloon sen sijaan että tuhlaisi ne turhuuteen - on tavattoman tylsää ja puuduttavaa hommaa. Se käy ihan työstä. Kokeilkaa vaikka itse. Varsinkin kun säästämisen voi nykyisin automatisoida. Ajoittaa kun ei kannata ja ennustaa ei osaa. 

Ostan kuukausittain lisää osakkeita, joiden arvelen olevan hyviä sijoituksia ja pidän saaliini kasvamassa tuottoa, tekemässä lukuuni työtä, toivoakseni ahkerasti. Sillä aikaa kun minä nukun, kuljeskelen metsissä tai muuten vain oleilen. Tai ihan vähän wiftailen.

Huolimatta maailman myrskyistä olen jatkanut ostoja. Onhan järkevää ostaa silloin kun tuote on halpaa. Kun kurssit laskevat, laskee myös riskitaso. Pörssi lienee ainoa kauppa, josta asiakkaat poistuvat, kun alennusmyynti alkaa. 

Tavoitteeni on poimia varojen mukaan laatuyhtiöitä laskujaksoista, mutta alennusta on kesän aikana tullut vasta 2 -3%, joten olen ostanut Nätti-Jussin tapaan "vähän". Mukana oleminen on parasta ja motivoivaa.


Oma pääoma 30.8.2017

Nordnet             137570 
Seligson              11784
OP                          2989
DeGiro                         0
Nordea                         0
Bank Norwegian   2560

Oma pääoma yhteensä                        154903

Sijoituslaina                                            49900
Lainoitusaste                                           24,4%

Koko salkun leveroitu arvo                  204803

Opo 31.12.2016                                   143509

Salkun oman pääoman arvo on noussut vuoden alusta 11394 euroa.

Talletus vuoden alusta oli 6000 euroa (750 e/kk),  tästä netto-osingot 4314 e. 
Oman pääoman tuotto vuoden alusta oli  +3,7%. Kesädippi on koetellut salkkua hiukan. Vuositasolla tuotto on edelleen +17% ja viiden vuoden tuotto +97%. Annualisoituna tuotoksi asettuu noin +14%.

Velkasalkun lainoitusarvo on   136961 euroa. Tasapainoilen noin 36% velkaosuudella
ja kultataso 0.99% säilyy. Pidän yllä nykyistä vipuastetta  noin 500 euron vuotuisilla korkokuluilla. 

Käteisen osuus on tällä erää 3,2%.
Tarkoituksena olisi lisätä käteisen osuutta (OP, Bank Norwegian)  edelleen. 

Kesän aikana ostelin pieniä eriä lähes kaikkia salkun osakkeita Nordnetin kampanjassa. Muutin kaikki Degiron osakkeet käteiseksi, koska puljaaminen monen eri alustan kanssa on yhtä tyhjän kanssa, mentaalista kirjanpitoa.


Kokonaiskuvassa salkun oma pääoma on lisääntynyt kohtalaisen rivakasti takaiskuista huolimatta. 






Nordnetin osakepoimintasalkun alkuvuosi.





Osingot

Heinäkuu:  KO, HTA, MFA, STAG -yht 279
Elokuu:       PG, STAG, HCP  -yht  53

Kumulatiiviset osingot linkin takana.



______________________________________________________________

Tässä vielä Laatuguru-kirjasta lainattu kuva osingon laadusta-. 




 Salkussa on kaikkia 1- ja 2-kategorian osakkeita lukuunottamatta L&T, Raisio, YIT ja Tieto.
L&T on jo kiikarissa, alkuerät Olvia olen jo hankkinut.

Kaikista 1-ryhmän osakkeista osto-ohjelma on käynnissä ja menossa ikuiseen holdiin. Näiden lisäksi lisäilen Orionia, Konecranesia, Wärtsilää, Technopolista ja UPM:aa.

Linkki Sharevilleen.











____________________________________________________________________________

Sivun katselut tänään
172
Sivun katselut eilen
283
Sivun katselut viime kuussa
7 388
Sivun katselujen koko historia
488 236















Saturday, July 8, 2017

Alkuvuosi 2017. Hahmotelma happotestiksi. JL Collins


1) Kuinka varma olet siitä, että oksalla todellakin on pyitä? 2) Milloin ne ilmaantuvat, kuinka monta niitä on? 3) Mikä on riskitön korko?


Oma pääoma 30.6.2017

Nordnet              144323
Seligson              12150
OP                          1300
DeGiro                   3300
Nordea                         0

Bank Norwegian   1600

Oma pääoma yhteensä                        162673
Sijoituslaina                                            48500
Koko salkun leveroitu arvo                  211173




31.12.2016                                  191577 
Talletus vuoden alusta                     5000

Tuotto vuoden alusta               7,6%


Alla Morningstarin näkemys tuotoista muutamaa indeksiä vasten. Jostain syystä luvut eivät taaskaan täsmää, mutta syynä lienevät manuaalisen kirjaamisen pienet huolimattomuudet. Suuri kuva kyllä selviää.

Tavalliseen tapaan tuottoeroja on aina, riippuu mihin vertaa ja millä ajan hetkellä. Sijoitusharrastukseen ja se sen opiskeluun käytettyä aikaa laskiessa tuntiliksa taitaisi jäädä aika alhaiseksi.

Tuotto vuoden alusta



Viiden vuoden tuotto





OMXH CAP- ja OMX Helsinki 25 -indekseissä otetaan huomioon kaikkien kauppojen yhteenlaskettu kurssikehitys. Cap-indeksissä yksittäisen osakkeen korkein mahdollinen painoarvo on 10 prosenttia, mikä vastaa osapuilleen salkun rakennetta. Sepe lienee tuttu, samoin maailmaindeksi.

Mitään huimia ylituottoja ei näy. 



Osingot toukokuu











Osingot kesäkuu



Osinkotulojen kehitys vuodesta 2012.





Osingot vuoden alusta  olivat  5316 euroa eli 886 euroa kuukaudessa. Loppuvuosi on kuivempi. Edellinen yhden vuoden jakso toi  6515 euroa, 543 e/kk. Suunnilleen samaan taidan päästä. 
Kokonaistavoite 1343 e/kk on vielä kaukana. Tuolloin verojen jälkeen käteen jäisi osinkotuloa tonni kuussa.

Muutama sana lainoituspolitiikasta ja yleisemmin sijoitushorisontistani ja selvitymisseikkailuista markkinan myrskyisällä merellä. 

Herkkyysanalyysi on skenaarion tuloksen epävarmuuden arvioimista. Sen avulla pyritään selvittämään joko numeerisesti tai laadullisesti, kuinka herkkä mallin tulos on eri lähtöoletusten muuttamiselle. 

Salkun netto-osingot tuovat kassavirtaa ja maksavat sijoituslainaa pois noin 4800 euroa vuodessa. Kun limiitti on 50000, salkku tavallaan "kestäisi" 9% korkomenon, nykyisessä korkoympäristössä 9-kertaisesti. 

Noin 500 euron korkomenosta saan verohyvitystä ja laina lyhenee 4300 euroa vuodessa. Mikäli nykyinen korkotaso jatkuu, laina tulisi maksetuksi ilman lisätalletuksia noin 12 vuodessa. Todellisuudessa nopeamminkin, mikäli osinkokerymä kasvaa keskimääräisesti ja inflaatio syö kasvusta vain osan. Mikäli korot äkkiä nousevat, laina olisi syytä kuitata saman tien - tai ainakin nopeasti.

Jukka Oksaharjua siteeraten:
"Tässä tullaan velkasijoittamisen keskeiseen riskiin, vakuusarvojen riittävyyteen, jotta omistuksia ei tarvitse pakon edessä realisoida kurssikäyrän pohjalukemissa. Velan järkevä käyttäminen on siis mielestäni ensisijaisesti riskien hallintaa ja vasta toissijaisesti tuottojen maksimointia."(2)

Velan ja oman pääoman suhde on nyt 0,30, mikä on kieltämättä korkea gearing yksityishenkilölle varsinkin oletetulla nousukauden huipulla. Muita velkoja ei ole; tämä on niin sanottua hyvää velkaa (1).  

Lainoituksen suhteen koetan hakea kauhun tasapainoa niin, että kassavirta maksaa paitsi sijoitusvelan korot moninkertaisesti ja lisäksi lyhentää velkaosuutta maltillisissa rajoissa. 

Tiedän hyvin, että suhtautuminen velkasijoittamiseen jakaa mielipiteitä vahvasti. Tässäkin suhteessa on syytä pitää maltti ja kohtuullisuuden harkinta mukana.

Horisontti on elämän mittainen, ei sentään ikuisuus.

En näe juuri muuta mahdollisuutta, kuin kerätä käteistä talletustilille, koskapa myynteihinkään en oikein ole mielistynyt. Jos korjausliike tulee, yritän lisäillä laatuyhtiöiden osakkeita edelleen. Vahva tase, korkea oman pääoman tuotto, toimiva johto ja kasvava markkina ovat kriteereinä. Ja tietysti kohtuullinen arvostustaso.

Tarvittaessa voin lisätä nykyistä 5-6% "säästöastetta" aina 1000 euroon kuukaudessa (25%), jolla lainakin hoituisi nopeampaan. Käteisen haaliminen on työlästä, mutten raskisi vaivalla hommattuja osakesijoituksiakaan panna lihoiksi. Säästöaste on lainausmerkeissä, koska en edes huomaa automatisoituja poistoja palkkatililtä. En voi käytännössä jäädä työttömäksi. 

Muita katastrofeja voisivat olla paha sairastuminen, vammautuminen, tulipalo tai sota. Vakuutukset ovat kunnossa ja on asioita, joihin ei voi varautua. Syön ruisleivän päällä Benecolia ja otan verenpainelääkkeet aamuisin. Vietän leppoisaa elämää hyvässä seurassa seksiä unohtamatta. Synkkämielisyyteen nappaan pari kaljaa ja menen saunaan. Luonnossa samoileminen on parasta hoitoa ja lepoa mielelle ja keholle. Historian lukeminen ja tutkiminen tuovat näkökulmaa. Ukulelen soittamista en ole vielä aloittanut. 

Muutaman aiemman myyntikokeilun perusteella tiedän ,miten likvidejä osakkeet ovat. Tuskin näköpiirissä on tilanne, joissa kaikkinainen likviditeetti markkinalta katoaa niin kokonaan, etteivät Suomen tai Saksan valtionlainatkaan kelpaa ostajille, kuten kävi 2008-2009.

Käyttämäni pääomat ja omaisuuteni ovat niin pieniä, etten todellisuudessa edes välitä rahasta. Puolet salkun arvosta voi kadota ilmaan eikä se minua hetkauta. Jos lainat kaatuvat päälle, maksetaan ne pois ja jatketaan. Kun on menossa se toinen puoli, pitää sitä miettiä sitten.

Tärkeintä on harrastuneisuus ja älyllinen haaste.

Ja tietysti yhteisön tuki. Lausunkin kaikille seuraajilleni blogissa, twitterissä ja Sharevillessa kiitokset hyvistä ideoista, oivallisesta keskustelusta ja tuesta. 

Yritän tavailla laiturin nokassa Hämäläisen, Oksaharjun ja Random Walkerin Laatuguru-kirjaa ja lausua siitä jotain, jos osaan. 

Niille, joille Random Walker ei ole tuttu, panen linkin hänen loisteliaaseen blogiinsa.

Hyvää kesää!


                         











(1)

"A good debt is traditionally defined as buying something that will hopefully go up in value. So, if you’re operating a business, not every business uses debt, but a lot of business uses debt to facilitate their growth. And that’s considered good debt because, if used wisely and successfully, the business will grow even faster and will be more prosperous than if you didn’t have it."

  - JL Collins

Koko podcast täällä 

(2)

"Valtaosalle sijoittajista velkasijoittaminen ei sovi. Mikäli sijoittajan riskinottokyky ja -halu mahdollistavat velkavivuttamisen, voi erityisesti osinkopohjainen strategia maltillisella vivulla rakennettuna olla nykyisellä korkotasolla hyvinkin järkevää touhua. Riskitöntä se ei koskaan ole. 

Pelkästään kurssinousun tai pikavoittojen perässä velkasijoittaminen sisältää hyvin merkittävän riskin, koska kassavirtaa ei välttämättä tule juuri lainkaan osingoista (jotka eivät riipu kurssimuutoksista)."

https://www.nordnetblogi.fi/osinkoja-velkavivulla/18/02/2016/











_____________________________________________________________

Sivun katselut tänään
135
Sivun katselut eilen
192
Sivun katselut viime kuussa
7 295

Sivun katselujen koko historia
472 258

Sunday, May 7, 2017

Huhtikuu +2%. Kiuru livertää


    Kiuru yltyi kiskomaan ylärekisteristä kaksoistrillejä ja piiskutuksia pienen kolmesataa kertaa minuutissa tikittävän, muutaman gramman painoisen linnunsydämensä kyllyydestä.


  
Vappu yllätti ja meni ohi huomaamatta. Takatalvi kiusaa ainakin täällä pohjoisessa. Ranskassa äänestettiin presidentistä. Vaihdoin kesärenkaat liian varhain ja söin parsaa. Näillä ilmiöillä on suunnilleen saman verran uutisarvoa omassa mielessäni. Kesän enteitä ovat muutamat lämpimät päivät ja lintujen paluu hyisille rannoille.

Portfolio

Sijoitusblogin pitäminen on paradoksi. Parasta on, jos ei ole raportoitavaa. Osakesalkkuni elää nyt kiusallisen  vahvaa nousua. Sille ei juuri mitään mahda. Riskitasot nousevat. Onneksi hermoiluun taipuvaisille riittää monta ahdistuksen paikkaa myös tulevaisuudessa ja itselleni ostotilaisuuksia. Kun yllätykset ovat varmoja, ovatko ne enää yllätyksiä?

Sijoitin kaikki saadut osingot uudelleen. Pyrin lisäämään käteisen osuutta, mistä täytynee tulla vuoden 2017 teema. 

Salkun suojausta mietin, mutta tuskinpa veikkaaminen kannattaa, kun ei osaa. Joka kevät näitä samoja ounasteluja olen mähkinyt ja romahdus tulee tai on tulematta. Mukana oleminen on pääasia.

Oma pääoma 30.4.2017

Nordnet               143 054
Seligson                12130
Nordea                     2000
Degiro                      3500
OP                            1400
Bank Norwegian       900

Yhteensä              162894
Laina                      53500
Vivutettu salkku  215984

Salkun vivutettu arvo 

31.3.2017                         208182 
31.12.2016                       191577

Lainoitusaste 24,8%



Huhtikuu 2017
Pääoman lisäys 2646 
               
josta 
netto-osingot   2163            
talletus                483                                 

Lisäys vuoden alusta 3982  eli noin 995 e kuukautta kohti. Tavoitteeksi asetan 10000 euron lisäyksen vuoden loppuun mennessä, pääasiassa käteisenä.

Huhtikuun tuotto  +2%
ja tuotto vuoden alusta +11%.

Kulut vuoden alusta olivat 309 e eli 0,14% koko salkun arvosta.
Kulukuri kannattaa.


Brutto-singot huhtikuussa 2017 olivat yhteensä  2839 euroa. 
Suurimmat osingot maksoi Nokian Renkaat.
    



















Alla olevassa linkissä on koko osinkokertymä vuodesta 2012.  Osinkojen  kasvu on tasaantunut.  

Osingot vuodesta 2012 lähtien.

Allokaatio:
Salkussa on osakkeita ja hyvin vähän käteistä.














Viiden vuoden seurannan perusteella portfolio on pysynyt kohtuullisesti indeksien kyydissä.

Kokonaissalkun yksityiskohtiin tästä.



_____________________________________________________________________

Lue, et luule.


Charlie Munger kutsuu Buffettia oppimiskoneeksi. Lukiessa tieto ja viisaus kumuloituu, hieman kuin korkoa korolle. On syytä pitää tämä mielessä, kun seuraavan kerran pohtii riittääkö aika lukemiseen.












__________________________________________________________

Sivun katselut tänään
389
Sivun katselut eilen
404
Sivun katselut viime kuussa
15 792
Sivun katselujen koko historia
450 627