Showing posts with label Vuosihuolto. Show all posts
Showing posts with label Vuosihuolto. Show all posts

Tuesday, January 10, 2017

Vuosi 2016. Pitkä marssi jatkuu


Vuosi on  vaihtunut. Ainakin yksi riski on toteutunut. Meille kaikille on leikattu vuosi lisää ikää makusteltavaksi. Aika ajoin on pöjöys tavoittanut, onpa vetänyt laiskansuontakin.

Sijoitusvuosi 2016 oli niin kuin kaikki vuodet: odottamaton, vakaa, myrskyisä, yllättävä, odotettu.

Jos sijoittajalauman tuntemuksista pitäisi piirtää kuva, eiköhän se ole tässä alla, VIX-indeksi eli volatiliteetti, markkinan huojunta vuoden ajalta. Heinäkuun pelkotilan käytin hyvään ostokseen, Trump -kauhuun en reagoinut. Epävarmuuden ajat ajoittuvat käyrään piikkeinä ylöspäin.
Jos katson alempana viiden vuoden VIX-lukuja, erottuu sieltä muutama jakso, joita en itse juuri huomannut. En oikein usko ajoittamiseen. En usko siihen, että voisin arvata, mikä olisi paras aika panna raha-ponit laukkaradalle kilpailemaan voitoista tai koska pienet heiveröiset, reppuselkäiset dollarit pitää lähettää kesäleirille kuntoutumaan, jotta ne palaisivat kotiin reippaina, ruskettuneina ja voimakkaina ja jopa keskenään lisääntyneinä. 

VIX-indeksi kertoo, että on on aikoja, jolloin amerikkalaisiin osakkeisiin sijoittaneet ovat olleet hermostuneita. Arvelen, että kyseessä ovat nimenomaan suuret pelurit; ne  jotka vastaavat ison pääoman osakepelistä. Lokakuu 2014. kesä 2016, toukokuu 2012... 

Itse panin dollarinpoikaset radalle helmikuussa 2012 säästösummaa tasaisesti kasvattaen. Oli tuuria tai sitten ei. 

Kokonaan toinen asia on itsevarma markkinan ennakointi. Isot miehet vakavalla naamalla profetioivat, miten osakkeet käyttäytyvät vaikkapa vuonna 2018. No Way.
Jälkikäteen voisin tietysti jotain arvatakin. Halleluja.

Talouden tunnusluvut, fundamentit ja riskit elävät koko ajan ja niiden perässä pysyminen on kuin hallinnoisi kapallista kirppuja. Ei niin vaikeaa, mutta kutittaa yhtä paljon. Jotain aivan mahdotonta voi sulkea pois, ei juuri muuta eikä sitäkään. Big Data ei toimi.

Keittiön jakkara on sijoittajan alla vaarallinen työkalu ja jäinen katu joskus tappaa tepastelijan. Talo voi homehtua, vesi vahingoittaa, suoni ratketa päässä.




Sen verran annan perään asiantuntemukselle, että kun Spiltan toi markkinoille Ruotsiin ja maailmalle sijoittavien holdingyhtiöiden rahastot. menen mukaan asianharrastuksesta ja kiinnostuksesta. Pärjäänkö niille?

Olen harrastanut markkinoiden tuumaamista ja tutkimista tasan viisi vuotta. Sitä ennen olin Osuuspankin tikkaa heittävä apina. Valitsin osakkeita lähinnä nimen perusteella: 
A Company, Eimo, Elqotec, Kyro, Larox, Oral, Okmetic. Osa nasahti kohdalleen, osa ei. 

Arvonmääritystä opiskelen edelleen. Teen älyllistä työtä ymmärtääkseni mitä en voi ymmärtää. Luen

Käyn luennoilla. Suosikkejani ovat Robert Shiller ja Aswath Demoradan. Internet on täynnä korkealaatuista ja tutkittua tietoa. 

Esimerkki: Numeroiden murskaamista (Demoradan)

Lisää tietolähteitä on esillä blogin oikeassa sivupalkissa. 

Olen oppinut  rauhallisuutta ja sen, ettei hyvien yhtiöiden ostamisella saati myymisellä ole kiire. Juna jättää vain mielikuvissa. Laadukas firma on aina hintansa väärti, ellei pyri spekuloimaan ja ole liian ahne. 

Joitain uusiakin ideoita voi testata eikä ole katastrofi, vaikka pieleen menneestä virityksestä joutuu luopumaankin. Joku pösilö sen ostaa, jos hinta on kohdallaan. Kotiuta tappiot, anna voittojen juosta, sanotaan. Tätäkin viisautta olen alkanut epäillä. Onko horisontti silloin kohdallaan ja kotiläksyt tehty?

Markkinat ovat yleensä likvidit. Paitsi jos ostaa jotain todella epälikvidiä.
Mikään ei ole liian pyhää joutuakseen teuraaksi. Pörssissä myydään riskejä, ei voittoja.

Joku guru (Aki Pyysing ?)  ilmaisi asian niin, että jos jokin yhtiö alkaa veetuttaa, se kannattaa myydä ja harkita uudelleen. Keskihinta ehkä laskee, tulee perattua fundamentit ja omistaja- ja yhtiörakenne ja johto paremmin.

Omalla kohdallani herääminen talousasioihin ja sijoittamisen aloittamiseen tapahtui hyvin myöhään. Olin kypsässä miehen iässä, ennen kuin havahduin siihen, miten korkoa korolle toimi minua vastaan. 

Tärväsin rahani tarpeettomien, mutta niin mukavien kulutus- ja elämäntapaluottojen kuluilla. Nyt käytän 25% luottovipua vain ansaintaan, vauhtipyöränä.

Huolimatta muiden hermoilusta sijoitusvuosi meni hyvin lähes kaikilla markkinoilla, joissa olin mukana.  Tanska notkahti ostohintoihin, USA meni jotenkin, Suomi myös.

Osinkotulot eivät nousseet 2016. Osinkoja tuli keskimäärin 553 euroa kuussa eli perustulon verran. Tavoite on edelleen 1000 e /kk verojen jälkeen.


OSINGOT KUUKAUSITTAIN

Salkkujen kehitys 

Yksinkertaisuuden vuoksi lasken kaikki salkut yhteen. 

Nordnetissa on yksi lainasalkku, jossa luoton korko 0,99% ( =lainoitusaste alle 40%) ja pari muuta velatonta
indeksisalkkua, joissa etf- osuuksia. Seligson menee omillaan. Sivusalkuilla pyrin 
hallitsemaan lainan riskiä.

2916 avasin pikkusalkun Osuuspankkiin, jossa on lähinnä OP:n Likvidi-rahastoa 
pahan päivän varalle ja kokeilusalkut Nordeassa (2016) ja Degirossa (2015).

Avasin myös talletustilin Bank Norwegianiin (2016), jonka korkotarjous 1,75% 
(200000 euroon asti) on aika hyvä.

Sinne pitäisi puskuria rakennella.

Monenmoista olen siis kokeillut. Vaikka puuhailu saattaa vaikuttaa kaoottiselta, se ei 
sitä ole. Käytän vyötä ja henkseleitä.

Taka-ajatuksena on, että jos ja kun salkkujen koko alkaa mennä reilusti yli 
100000 euron, vastapuoliriskiä pienentää, jos salkkuja on hajautettu eri alustoille. 


Salkku 31.12.16


Nordnet (opo)              128 937   

Seligson                        10 672

OP                            1900

Degiro                      2000

Bank Norwegian        110

Yhteensä              143509

Sijoitusvelka          48068


Vivutettu salkku   191577



Laina/ salkku-%    25,1%

Korkokokulut             499

Kaupankäynti             787

Kulut yht                   1686 = 0,88%



Talletuksia tein vuonna 2016 aiempaa vähemmän, 4200 euroa eli 350
 euroa kuussa. 

Netto-osinkoja kertyi 5217 e (434 e /kk). Oma pääomani 2015 oli 118281 ja leveroitu 
arvo 159043.

Näin koko portfolion oman pääoman tuotto oli 17,7% kulujen jälkeen.

"Tienasin" vuoden 2016 aikana 21028 e eli 1752 euroa kuukaudessa 
(58 euroa päivässä).



Hyvät kaljarahat, saa vielä silakoita ja suolaakin suun mauksi. Tuuria.

Idolini Aku Ankan tavoin ponnistelen kovasti etten tarvitsisi ryhtyä työn syrjään.

Yhtiöissä, joiden pikkuruinen osakas olen, on paljon viisaita ihmisiä ja uutteria, jolun ja 
vitsikkään näköisiä koneita, jotka pitävät  puoltani ja hoitavat  ja kiillotteleat vähiä rahojani 
visusti, huolella kuin omiaan.









Tuotot










Osakepominnat Zenostock -analyysin mukaan.







Lopuksi: 

Malkielin säännöt

1. Aloita riittävän ajoissa.
2. Muista varakassa.
3. Huolehdi varakassan tuotosta.
4. Muista verotus.
5. Ymmärrä sijoitustavoitteesi.
6. Osta omistusasunto.
7. Älä unohda joukkolainoja.
8. Unohda raaka-ainesijoitukset
9. Muista kustannusten merkitys.
10. Hajauta.


_________________________________________


Investing is like love. The first kiss is magic, 
the second is intimate, 
the third is routine. 
After that you take the girl's clothes off. 
        







Kiitos tarkkaavaisuudesta!
Hyvää sijoitusvuotta 2017!








_______________________________________________________

Sivun katselut tänään
112
Sivun katselut eilen
586
Sivun katselut viime kuussa
13 282
Sivun katselujen koko historia
381 664



Thursday, October 9, 2014

Syyskuu ja Q3 14 - tulos laahaa


      - punertaa




Talletukset, arvo, tuotto, osingot


Salkun tuotto syyskuussa oli -1,7%. Talletuksia tein 1079€. 

Oman pääoman arvo oli 88622€.


Q3 2014 talletin 3041€,
Arvonnousu 2779 ja tuotto siis - 0,3 %. 


Vuoden alusta talletukset olivat 7833€  eli hyvät 870€ kuukaudessa. 

Arvo nousi 13418 euroa, siis +17,8%. ja tuottoa tuli +7,4%.



Tulosta huononsi Nokian Renkaiden ja muutaman muunkin osakkeen kurssien lasku. Venäjä kummittelee.

Renkaiden ostoa jatkan silti edelleen pienissä erissä pilkkien ja luottamukseni yhtiön tulevaisutteen on säilynyt.

Elekta meni myyntiin stop loss-rajan rikkouduttua ja sen jälkeen kun epäily yhtiön luovasta tilinpidosta  syntyi. Myin myös YIT:n loppuerän.

Tappiollinen seikkailu on ollut Seadrill Ltd, jonka vaiheita olen selostanut aiemmassa merkinnässä.  

Aika näyttää, hätäilinkö turhaan. Jos - niin onnea voittajille. Sitä off shore- toiminnassa tarvitaan. 


Vuoden alusta talletukset olivat 7833€  eli hyvät 870€ kuukaudessa. 

Arvo nousi 13418 euroa, siis +17,8%. ja tuottoa tuli +7,4%.


Syyskuusta 2013 arvonnousua tapahtui 30,4 % ja tuottoa sain 11.5 %. Aivan tuuleen en siis ole kylvänyt rahojani, joskin tuotto on hidastunut kaiken aikaa. Tämä pätee osinkopoimintoihini. 

Seligsonin rahastosalkku puksuttaa tasaista +20 % annualisoitua tuottoa. Noinkohan pitäisi vetää johtopäätökset?


Ilahduttavaa on, että vuositasolla olen kyennyt säästämään keskimäärin yli 1000 euroa kuukaudessa. 

Tapahtumat

Syyskuun osingot euroina               232
Osingot Q3 2014                             659              
Osingot vuoden alusta                   4110
Osingot Q413 - Q314                   4327
Pääomitettu korko vuoden alusta    856




Osingot lisääntyvät vuosittain




Kaupanteko

Osto Kone
Myynti Elekta, YIT


Osto-ohjelma

Kiirettä ostoihin ei ole. Kallista on. Jonkinlaista korjausliikettä odotellaan yleisesti, vaikka kyse voi olla vain volatiliteetin lisääntymisestä.

Tässä vielä SEURANTALISTA.



















Kiitos mielenkiinnosta!

___________________________________________________________


Sivun katselut viime kuussa     9237


Wednesday, April 3, 2013

Kevättä kohti -Q1. Osaamattoman valitus.



Miten paljon asioita, miten kiireisiä! Taivas ja maa kiertävät ratojaan, 
aikaa on vähän. 
Kymmenentuhatta vuotta on liian pitkä aika pohdittavaksi: 
tartu vain tähän aamuun ja iltaan!


- Mao Tse-tung (1893-1973)




Vuodenvaihteen jälkeen suunnanmuutos kohti vakaampaa salkkua on jatkunut. Arvonnousu on kohtuullista. Onhan sitä tuottoakin muutama prosentti.


Tavoite 100 k€ 2014 lopussa on vielä kaukana. Indeksiä portfolio ei juuri hätyyttele. Verrattuna vuoden loppuun 2011 (21475€) mistä katson järjellisen sijoittamisen alkaneen salkun arvo on +290,7%. 




Salkun vuosihuollosta muutama sana.

Erinomaisessa kirjoituksessaan salkun vuosihuollosta Jukka Oksaharju antaa yksityiskohtaiset ohjeet salkun tuottavuuden laskemisesta.

Näin laskien Kinskin portfolion tulostuotto on 5,08%, P/E 19,9 ja osingonjakosuhde 59,4%. Tarkastelu vastaa tilannetta, jossa salkun strategiamuutos on vielä täysin kesken ja asiaan lienee viisaampaa palata syksymmällä. Suurin osa salkun uusista ostoista on tehty vasta kesän 2012 jälkeen.


Paljon parranpärinää ovat aiheuttaneet hallituksen kehysriihen linjaukset osinkoverojen osittaisen verovapauden poistamisesta ja näin piensijoittajien kurittamisesta peräti 43% osinkoveron korotuksella.

Koskapa asia näyttää olevan vielä vaiheessa, Kinski ei käytä energiaa tähän enempää. Ulkomaisista ETF-sijoituksista on tähänkin saakka maksettu 30% mukaan, joten jäitä hattuun. Epäilemättä jatkossa siirryn lisääntyvästi sijoittamaan Seligsonin rahastojen kautta. Tämänhetkinen pienehkö Seligson-omistus kehrää ihan mukavaa annualisoitua tuottoa 29,72%.
         



Ostoslistalla: VIG
Lisäksi Nordnetissa on huhtikuun alusta lähtien sopimus kuukausiostoista Kiinaan (DBX9), Indonesiaan (XAIN) ja Brasialiaan (DBX6) sijoittavista DB X-Trackers -ETF -osuuksista muutamalla satasella.


Vae victis; per aspera ad astra

Ja lopuksi valitteluosioon. Kaikkiin hyviin blogeihin pitää kirjata tyytymättömyyden ilmauksia. Nyt on niiden aika. Kuten tarkkaavainen lukija, jos sellaista yleensä on, on pannut merkille Kinskin tavattoman kömpelyyden eräissä perustaidoissa. 

Miten helkutissa Bloggeriin laitetaan sivulinkki, jos haluaisi vaikka kiinteän salkkuomistuksen jonnekin yläpalkkiin? Miten korrelaatio lasketaan? Miten se aikapainotettu tuotto taas menikään? Miten riski lasketaan? Taulukkolaskenta on silkkaa hepreaa ja grafiikkaa on käsittämättömän vaikeaa siirtää nettiin. Miten salkkua voi seurata Google Financen linkin kautta reaaliajassa? Ei voi tietää.

Kun on akateemisesti vallan toiselle alalle koulutettu maalaismies tällaisten juttujen opiskeleminen omin päin on varsin veemäistä, joskin palkitsee kun hoksaa jonkin itsestäänselvyyden, jonka nykynuoret oppivat jo peruskoulussa. Harjoitus siis jatkukoon.

Siinäpä niitä kehittämisen painopistealueita.

Tässä koko portfolio.