Showing posts with label USA. Show all posts
Showing posts with label USA. Show all posts

Wednesday, March 5, 2014

Mitä analyytikot puhuivat yli kvartaali sitten?











Seuraavassa esiintyy historian siipien havinaa. Katselin videon ja yritin ymmärtää, mitä nämä sijoittamisen ammattilaiset puhuivat. 




Tein "luentomuistiinpanoja". Niistä on toivoakseni apua muillekin. Ei nämä nyt pöllömpiä jutelleet. Paikka on ollut Sijoitus Invest Wanha Satama 12.11.-13.11.2013.


Keskustelua kävi analyytikkopaneeli yli kolme kuukautta sitten. Erityisesti jälkikeskustelu on kiintoisa. Puheenjohtajana toimi Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri.

Kimmo Rämä, Evli: 
Pankkien vakavaraisuus hyvä. Polarisaatio pohjoismaisten ja keskieurooppalaisten pankkien välillä on merkittävä. Pankkien P/B -tasot matalia. Osinkotuotto hyvä. Evli pitää Nordean kehitystä hyvänä ja nousuvaraa olisi. Ajureina toimivat pienenevä luottotappiopotentiaali ja nouseva osinkotuotto.

Rauli Juva, Nordea:
Kulutustavarat, kauppa, elintarvike. Kotimarkkinassa kysynnän ajureita ovat kuluttajaluottamus ja vähittäiskauppa. Volyymi junnaa. Luottamus heikkoa, ostovoima laskee.

Euroopassa luottamus piristyy, USA on nousussa. Yritystasolla panos muualle kuin suomivetoisiin (Kesko, Marimekko). Parhaat näkymät Nokian Renkaat, Amer, Olvi. Arvostustasot historiallisesti  korkeat. Tikkurila edullinen.

Osakepoiminta vaikeaa, ehdollisesti NRE.

Tomi, Railo, SEB:
Konepajat. Suomalaiset konepajat kalliimpia kuin ruotsalaiset. Nousuvaraa Wärtsilässä. Konecranes ja Metso -ehkä nousuvaraa. Koneella paras osinko lyhyellä aikavälillä (2013).

Vesa Engdahl, FIM:
Sijoitusstrategiasta. Pitkäkestoinen laskumarkkina loppumassa. Alennusmyyntien aika ohi. Tarvitaan tuloskasvua. P/E-kertoimet yläkantissa. BRIC tuottanut 400% 10 vuodessa, ensimmäisen aallon kehittyvä markkina tulee laskemaan. Toisen aallon frontier-markkinassa ehkä nousuvaraa, suuret riskit.

Dollari aliarvostettu 25%. USA:n korkotaso nousee lähivuosina? Valuuttasota meneillään. Jeni devalvoi.

Kulta tulossa kuplasta alas. Raaka-ainehinnoissa laskuvaraa. Kaivosalalla ollut yli-investointia.

Strategia: USA:n osakkeet salkkuun, Europpa edullinen samoin Frontier mausteeksi.
BRIC alipainoon. Kiinteistöt, yrityslainat mukaan.

*************************

Kinskin arvio nykytiedon valossa: 

USA:n korjausliike osattiin ennakoida, samoin ruplan heikentyminen. Krimin kriisi oli yllätys, jonka merkitystä ei vieläkään voi tietää. Yleinen käsitys oli, että pitkästä laskusta ollaan tulossa nousuun. Optimismi kantaa. 

Kannanotot vaikuttivat sangen asiantuntevilta ja ammattimiestä ja -naista ainakin Kinski arvostaa.

**************************

Pörssisäätiön videot ovat sangen informatiivisia. Tässä Hartwall Capitalin Langenskiöld avaa suuromistajan mietteitä.

**************************

Marika af Enehjelm puhuu valuaatiosta.














Thursday, October 3, 2013

Tilinpäätös Q3 2013 - Ohutta yläpilveä

syksy ohi väläyksessä

hyvän sadon saaneista maalaiskylistä

 ei näy jälkeäkään


-Hai Zi




Lokakuu on alkanut intiaanikesän merkeissä. Huolimatta monenlaisista uhkakuvista käänne parempaan näyttäisi olevan käsillä, vaikka makrotalouden puolelta tulee solkenaan huonoja uutisia yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Oulussa Renesas Mobilen ilmoitus taas uusien yt-neuvottelujen alkamisesta ei pahemmin yllätä mutta ei kai voi olla vaikuttamatta ilmapiiriin. Kuinka paljon on mahdettu tutkia yhtiöiden sisällä jatkuvan epävarmuuden negatiivista vaikutusta työn tuottavuuteen?

Ainakin vanhaa Nokiaa läheltä seuranneena sai selvän käsityksen muutoksesta, jonka seurauksena työpaikalla samat makuupusseissa yöpyvät koodaajat, jotka viikonloppuisin hioivat tiimitaitoja ja olivat hehkua ja intoa täynnä sekä ylpeitä omista tuotoksistaan riutuivat jatkuvassa myllytyksessä harmaankalpeiksi ja mörkeiksi puurtajiksi, joiden ainoa tavoite oli pitää pää visusti saavissa, ettei viikate vilahda. Arviointiprosessi täydensi tuhotyötä.

Leikkisästi ja hirsipuuhuumoria viljellen todettiin Oulussa olevan kaksi isoa työnantajaa: Nokia joka polttaa ihmiset loppuun ja Merikosken kuntoutuskeskus, joka elvyttelee näitä Kelan piikkiin.

Sijoitussalkun kolmas kvartaali on sujunut vauhdikkaasti. Jo oli aikakin. Q1 ja Q2 menivät mollivoittoisesti mutta nyt helpottaa.

Salkun tulos syyskuussa oli 5,2% ja koko Q3 tuotti +8,5%. Alkuvuoden tulos on kohtuullinen +9,6%. Annualisoitu Nordnetin salkun  tuotto on +15% ja Seligsonin salkun +16%.  Volatiliteetti kuukausi- ja vuositasolla on laskenut noin kymmeneen prosenttiin.

Osto:

DBXJ
XACT OMX30
CTY1S

Myynti: ARR. Myynnistä lisää aiemmassa päivityksessä.

Osingot Q3            565
Lisätty pääoma   1000

Vuoden alusta uutta pääomaa on lisätty kutakuinkin tarkkaan 500 euroa kuussa ja vuositasolla 691 euroa kuukausittain. Tavoitteessa on pysytty. Portfolion kokonaisarvo 30.9.2013 on 67946€.

Osingot vuoden alusta                       2618€.
Osingot 1.10.2012 -30.9.2013            2773€.

Suunnitelmaa

Nordnetissä on 1.10. -20.10.2013 menossa USA-kampanja, jossa pääsee alennetulla palkkiolla kiinni muutamaan  alan markkinajohtajaan. Kinskin kiikarissa on nyt XOM, joskin myös Coca-Cola houkuttelee. Saisi Team Alphan jalalle. Realty Income salkussa jo onkin.

***********************************************

Kuvatekstin haikeat säkeet kuuluvat kaikkien kiinalaisten hyvin tuntemalle, nuorena kuolleelle Hai Zille (”Meren poika) jonka oikea nimi oli Zha Haisheng. Hän kirjoitti  runonsa kuuden vuoden aikana vuosina 1983–1989. Hai Zin tekstit ovat ihmetteleviä ja kuvailevat maailmaa mystisestä näkökulmasta. Hai Zi teki suisidin menemällä junan alle 25-vuotiaana, vain muutamaa kuukautta ennen Taivaallisen rauhan aukion verilöylyä toukokuussa 1989.