Showing posts with label MFA. Show all posts
Showing posts with label MFA. Show all posts

Thursday, December 5, 2013

Marraskuu plusmiinus nolla; ketunlenkki Orioniin

Vallihauta.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Tästä hiukan tuonnempana.

Marraskuu meni hiljaiselon merkeissä. Portfolioon tallettui uutta pääomaa 2005€, mistä osinkoja valuutanvaihdon ja verojen jälkeen 108€. Osinkoa maksoivat QQQ, MFA ja Realty Income.

Salkun arvo oli lokakuun lopussa 70837€ ja 30.11.2013 jo 73173€.

Tuottoa kertyi vaivaiset 331 euroa eli +0,47%. Tulosta painoi verotussyistä tehdystä MFA:n myynnistä realisoitunut 950 euron tappio.

Vuoden alusta tuotto on nyt +13,3% kulujen ja verojen jälkeen. 

Vuoden alusta salkun arvo on lisääntynyt 15173€ kun pääoman lisäys ja uudelleensijoitetut osingot olivat 7465€. Kuukausisäästö oli alkuvuoden aikana 679 euroa eli tavoitteessa  (500€/kk) olen pysynyt.

Osingot vuoden alusta olivat verojen jälkeen 2250€. Keskimäärin siis 205€, mikä on vallan mukava lisätulo. Ennen pitkää korkoa korolle -ilmiö alkaa toimia ja portfolio pyörii omillaan.
Osinkoverotus nousee ensi vuonna 21%, joten aion siirtää ostoni lisääntyvästi Seligsonin rahastoihin, joskin laadukkaiden osinkoyhtiöiden metsästys jatkuu.

Marraskuu 2013

Osto
DBJX
DBX6
OMXS30
Okmetic

Myynti
MFA, takaisinosto pienemmällä volyymilla.


Kaupankäyntikulut vuoden alusta olivat 474€ eli 0,65% salkun arvosta. Seuraavassa vuoden tulos verrattuna muutamaan indeksiin.



Tapahtunut joulukuussa

Verosuunnittelu jatkui. Myin vajaat 14% tappiolla olleen Realty Incomen kokonaisuudessaan. Realty Incomen arvostustaso on liian korkea, 5% kuukausiosinkoa on leikattu toistuvasti ja näkymä muutenkin on korkojennousun alla vaikea. Turvamarginaali alkaa nähdäkseni löytyä vasta tasoilla 30-31 USD, jolla voisin harkita O:n palautusta portfolioon. Veivauksen kohteena ollut MFA sen sijaan jatkaa, samoin HTA.

Ja se ketunlenkki. 

Kutakuinkin vuosi sitten myin koko Orionin osakekannan hinnalla 20,55€. Nyt olin ostoksilla hintaan 18,67€. Orionin osuus salkusta on nyt 3,8%. Alusta alkaen pidin selvänä, että Orion palaa kokoelmiini, joskin aikaa siihen meni. 

Kun ottaa huomioon hyvän -menetetyn -osingon keväällä 1,30€) voin vain happamana sanoa saaneeni alennusta 58 senttiä. Kim/Tom Lindström kirjoittivat 2012 Nordnetin blogissa:

"Orionin osakekurssi on ollut aina melko tylsä. Kurssi on ollut kuin naulittu samalle tasolle, mikä on ehkä vaikuttanut siihen, että monien mielestä osake on sijoituskohteena mielenkiinnoton. Moni unohtaa kuitenkin yhden ratkaisevan tekijän. Orion on lähes aina jakanut koko tuloksensa omistajilleen. Jos osingot olisi sijoitettu takaisin yhtiön osakkeisiin olisi keskimääräinen vuotuinen tuotto ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 14 prosenttia. Ei hullummin tylsältä sijoituskohteelta." 

Orionin kurssi Nordnetin mukaan viimeisen 3 vuoden ajalta oli tämännäköinen.



Halvemmallakin sitä olisi siis saanut. Orionin oman pääoman tuotto on Helsingin pörssin korkeimpia, P/E<14, P/B tosin yli 5 mutta osinkotuotto 7%. Ostin itselleni kotoisan joululahjan.

Orioniin yhtiönä tutustuin jo vuonna 1972 Pitkäniemen sairaalan amanuenssina. Tuskin on suuri salaisuus, että tämä yhtiö kasvatti tavoille -hyville ja myös vähemmän hyville -kymmeniä vuosikursseja lääkäreitä. 

Trahteeraukset olivat aina laadukkaita ja yhteistyö pelasi. Joku nipo väittää sitä korruptioksi, mutta viis siitä. Monta koulutustilaisuutta ja oppia olisi mennyt ohi ilman tätä suomalaista ylpeydenaihetta, kotimaista lääketehdasta. Monista yhtiön edustajista tuli henkilökohtaisia ystäviä. Pari kurssikaveriani on siellä työssä.  



Hyvää Itsenäisyyspäivää lukijoille.















Wednesday, November 13, 2013

Syyssiivous

Vaahteran lehti
putoaa. Nyt se näyttää
minulle toisen
puolensa, ja varmuuden
vuoksi vielä sen toisen.
- Ryōkan


Salkunhoidollista syistä myin yli 20% tappiolla olleen 655 kpl erän amerikkalaisen kiinteistöyhtiön MFA Financial osakkeita. Tappiota koitui tilapäisesti 920 euroa, jonka voi kuitenkin vähentää vuoden 2013 myyntivoitoista, joita on kertynyt näköjään vuoden alusta noin neljä tuhatta euroa. Summa tuntuu äkkiä arvioiden pieneltä, mutta selittyy tietoisella kaupanteon rajoittamisella. Tästä hiukan lisää tuonnempana.

Vajaan vuoden aikana MFA takoi osinkoja verot huomioon ottaen 514 euroa. Yhtiö maksaa oman ilmoituksensa mukaan osinkoa tämänhetkiseen hintaan suhteutettuna 12,2%. Kun mukaan luetaan vuonna 2013 maksetut erityisosingot vuotuinen osinkotuotto on ollut huikea 22%.

Pohjat on ilmeisesti nähty ja yhtiö on uudelleenjärjestellyt portfolionsa koronnousun varalta lyhentämällä vastuidensa duraatiota ja pienentämällä lainoitusastetta.

MFA palaa parin päivän päästä salkkuuni hiukan pienemmällä painolla. Ajattelin hajauttaa kiinteistöomistuksia osallistumalla Technopoliksen antiin ja tutkin kahta uutta REIT-yhtiötä HTA ja XIN.

Arvio vuoden 2013 myynneistä

Jälkiviisaus on viisauden imelin muoto, sanaili Huovis-Veikko. Vuoden 2013 alusta lähtien myin viisi osaketta ja vähensin yhtä. Jokainen myynti olisi saanut jäädä tekemättä. Tosin XAIN floppasi pahasti ja ARR on liian riskinen salkkuuni, joten se jouti mennä. Yhtiön johtoon ei ilmeisesti voi luottaa. 

Sen sijaan
SLG OMXH25 on lyönyt laudalta monet globaalit indeksit.
DXSU:n myynti oli hätäinen.
Okmetic antoi keväällä tulosvaroituksen mutta on taas kasvu-uralla.
PKC:n vähennys keväällä oli aivan älytön tempaus.

Olen alkanut tulla yhä vakuuttuneemmaksi muun kuin veroteknisen kaupankäynnin tarpeettomuudesta. Vuonna 2012 kaupankäyntikulut olivat peräti 0,93% salkun arvosta ja se kaikki oli tuotosta pois. Tänä vuonna kertymä on huomattavasti pienempi. Sijoitusrahastojen TKA-kulut ovat hyvin pieni osuus salkun arvosta.

Osto-ohjelma 2013-2015

Käynnistän päivittäisiä kulutustavaroita ja energiaa globaalisti jakeleviin yhtiöihin kohdistuvan pitkäaikaisen osto-ohjelman vuosille 2013-2015.

Listalla ovat tutut nimet Coca-Cola, Unilever, PG, JNJ, Exxon ja Cogate-Palmolive. Sen ohella lisään aiempia omistuksia markkinatilanteen mukaan ja myös siitä riippumatta. Ennustaa kun ei osaa.

Salkun osakepaino on erittäin korkea. Korkosijoituksia on vain nimeksi ja käteistä 5%. Ajattelen parhaaksi pitää käteistä varalla mahdollista tulevaa markkinan korjausliikettä ajatellen. Toisaalta markkinoilta pois oleminenkin tulee kalliiksi. Huomaan, ettei kokonaistalouttani hetkauta, vaikka portfolio syöksyisi tilapäisesti vaikkapa 60%. Olen näet taloudellisesti riippumaton, vaikken säästäisi latin latia. Tämä homma tuo verta poskipäille ja saa sykkeen välistä kiihtymään. Nam.-

Tämän vuoden Sijoitus-Invest 13 -tapahtuman motto on: 

Joku nousee aina.




Keskustelua


Blogspotin kommenttiosion julkaisumoottori takkuaa tai sitten en vain osaa käyttää sitä. Laiska sijoittaja on vastannut korkosijoituksia, lähinnä DXSUta koskevaan kysymykseeni:


"Tässä poliittinen, neuvoa-antamaton vastaus :) Aion tankata DXSU:ta jatkossakin kuukausittain minimisummalla eli tällä hetkellä vähän vaajaalla 300 eurolla. Heilunta siinä on kovaa, mutta pitkällä aikavälillä se ei minua haittaa. Isot riskit, isot tuotot. Tämä siis täydentävänä osana muuta korkoportfoliota johon minulla kuuluu nuo molemmat Seligsonin pitkän koron rahastot. Välillä kehittyvien markkinoiden lainoista oli pakoa kun jenkkielvytyksen lopettamisesta oli huhuja. Jatkossa näitä samoja panikointeja saattaa tulla vastaan ja DXSU saattaa lasketella taas voimakkaasti. Sitä suuremmalla syyllä haluan pitää kuukausisijoituksen, sillä tähtäimeni on tässä kuviossa varsin pitkä. Eikös se ole niin, että pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi ennemmin iloita kurssien laskusta kuin noususta? :) "

kohteessa Lokakuu 2013 +2,9%. Blogi täyttää vuoden

Hm. Olen harkinnut palauttaa DXSU Nordnetin osto-ohjelmaan. Tuossa on järkeä. Kiitos palautteesta!








Wednesday, March 20, 2013

Kiinteistöistä kohti ei-syklistä kulutusta

                    
Vahvemman teoksen loin minä pronssia,
ylväämmän Egyptin faaraohautoja:
syövyttää sade ei, hillitön myrskykään
raastaa sitä ei voi, ei lukemattomat
sarjat vuosien tai aikojen vaihtelut.

-Quitus Horatius Flaccus (65-8 eKr.)
Suom. Teivas Oksala




Tavoiteallokaatiooni on kirjattu kiinteistöomistuksen osuudeksi 20%. Tänään ollaan miltei tavoitteessa.

Olen viime aikoina ostanut osuuksia amerikkalaista kiinteistöyhtiöistä (REIT). Listalla ovat Armour Residential ARR, MFA Finacial MFA ja Realty Income O. Näistä Armour Residential ja Realty Income maksavat osinkoa kuukausittain. Armour Residetialin tilanne on nyt aika tuulinen ja seuraan osakkeen kehitystä kriittisesti hold-sell- biaksessa. Joidenkin tahojen mukaan osingon alentaminen vahvistaa tasetta, joskin ihmetellään millä kuprulla yhtiön nokkamiehet onnistuivat tiputtamaan kirjanpitoarvoa niin nopeasti

Luovuin tappiolliseksi painuneesta DXSU:sta, joka on ollut pienoinen pettymys. Valtionlainat kehittyville markkinoille eivät ainakaan ETF-muodossa taida olla minun juttuni. Raha pitää panna poikimaan vaikka vuokratuottoa ja niinpä ostin pitkään seuraamani kotimaisen kiinteistöyhtiö Cityconin osakkeita pienen nipun 980 kpl hintaan 2,44€. 

Citycon versus muut samantyyliset kotimaiset yhtiöt monimuuttuja-analyysin valossa näkyvät jäljempänä. Spondaa en tunne ja tuotto näyttäisi kehittyvän tahmeasti. Kuten huomataan, Citycon ja Technopolis ovat monessa suhteessa liki identtisiä. Ero on siinä, että Citycon omistaa, vuokraa ja kehittää kauppakeskuksia ja Technopolis nimensä mukaisestikin vuokraa tiloja teknologiayrityksille. 

Cityconin vastikään onnistuneesti sujunut osakeanti tulee ilmeisesti pienentämään yhtiön riskiprofiilia ja siten nostaa markkinoiden luottamusta. Osake tarjonnee vakaata osinkotuottoa ja osakkeen arvostus on kohtuulliseksi luokiteltava verrokkeihin nähden (Inderes).



Tämänhetkinen osakkeiden allokaatio toimialoittain. Ei-syklinen kulutus on seuraava kehittämiskohde. Todennäköisesti ryhdyn hankkimaan Team Alphan mukaisia arvopapereita. Niissä on paljon päivittäiskulutustavaraan ja arkiseen elämänmenoon keskittyviä toimialoja. Ensimmäisinä mieleen tulevat Procter & Gamble PG, Colgate- Palmilive CL, Unilever ja JNJ ja ilman muuta myös Diageo plc DEO. Hyvä viina on aina hintansa väärti.















Kiinteistösalkun perusta tässä.
















Liityin Suomen Osakesäästäjien Keskusliiton jäseneksi. Jäsenyys tarjoaa kohtuuhinnalla muutamia etuja, joista Nordnetin Kompassi-analyysikirjasto ei ei ole vähäisin. Maksutta saa käyttöön myös WinTrade-kaupankäytnityökalun, joka ainakin ensi vilkaisulla on näkymältään levoton ja epäilemättä houkuttele turhaan kaupankäyntiin. Onhan se perin ammatillisen näköinen. Pitänee hommata pari näyttöä lisää ja ryhtyä huhkimaan paitasillaan. Heko heko.
Kompassin analyysityökalu vaikuttaa äkkiä katsoen toimivalta, joskin tiedot taitavat perustua pitkälti konsensusennusteisiin ja ennusteinä niihin lienee syytä suhtautuakin. Mukaan tulee pari lehteä, Viisas raha ja Kauppalehden perjantainumero. Nordnetissa edut kytkeytyivät päälle parin tunnin jälkeen ilmoittamisesta, mistä suuri kiitos asiakaspalvelulle; Thomas toimi tapansa mukaan sukkelasti.
Nordnet
Edut Osakesäästäjien Keskusliiton jäsenille
  • automaattisesti vähintään palkkiotaso 3 (esim. Suomen osakemarkkinat min. 7 € / 0,15 %)
  • reaalikainen WinTrade-kaupankäyntisovellus veloituksetta (arvo 9 eur/kk)*
  • Kompassi-analyysikirjasto veloituksetta (arvo 20 eur/kk)
Jos olet Osakesäästäjien jäsen ja haluat edut käyttöösi, toimita kopio vuoden 2013 jäsenmaksusta Nordnetin asiakaspalveluun. Asiakaspalvelumme kytkee edut päälle. Voit tarkistaa kytketyn jäsenetusi kirjautumalla Nordnetin palveluun. Jos kohdassa Salkku > Asetukset palkkioluokassasi lukee Taso 1–4, jäsenetu ei ole vielä käytössäsi.

Esimerkki WinTrade-näkymästä. Kai tuota oppii käyttämään kun pyörittelee. Näkyy sisältävän maksullisia palveluja reaaliaikaisiin kursseihin esimerkiksi USA:ssa. Noinkohohan on hyötyä, jos tekee 1-2 kauppaa kuukaudessa?







Tuesday, January 22, 2013

Tasapainoa kohti

Kylmän virran yllä usvassa kuu,
portin luona rannassa kalastajan vene ankkurissa.
Tu Mu  (803-852)















Okmetic antoi tulosvaroituksen muutama päivä sitten. Jo syksyllä vaikutti siltä, että toisen kvartaalin jälkeinen ohjeistus loppuvuodelle oli liian optimistinen. Yhtiön solar-liiketoiminnan heikkeneminen on ilmeisesti pahempi kuin on ennakoitu. Tällä erää osakkeessa ei näy nousuvaraa.  Okmeticin mukaan viime vuoden liiketulos jää 8,0 miljoonaan euroon eli 3,8 miljoonaa euroa pienemmäksi kuin edellisvuonna.
Loka-joulukuun liiketulos on 1,0 miljoonaa euroa, kun se oli vuotta aiemmin 2,3 miljoonaa euroa.
Okmeticin aiemman ohjeistuksen mukaan viime vuoden liiketulos jäisi hieman pienemmäksi kuin vuonna 2011. Pitkiä sopimuksia päättyi syksyllä.  Epi-kiekkojen kysyntä heikkeni  vuoden lopussa, joten viimeinen neljännes jäi niiden tuotannossa tappiolliseksi. Myös valuuttakurssien muutokset ja suuret kertaluontoiset kulut nakersivat varsinkin joulukuun liikevoittoa. Pitkän aikavälin strategiseksi painopistealueeksi valittujen vaativien anturikiekkojen kysyntä jatkui kuitenkin loppuvuonna vakaana.

Inderesin mukaan piikiekkotoimiala on ollut kriisissä finanssikriisin jälkeen. Volyymit ovat elpyneet, mutta ylikapasiteetti on syönyt hintatasoa eikä markkinan arvo ole kasvanut. Suomalainen pieni toimija Okmetic on onnistunut välttämään kriisin, mihin käytännössä kaikki muut toimija ajautuivat.

Pitkällä tähtäyksellä nähtynä Okmetic on edelleen potentiaalinen menestyjä. Kinski jää seuraamaan tilannetta ja keventää Okmeticin painoa salkussa. 

Myynti: Okmetic 305 kpl hintaan 4,74. Salkkuun jää 450 kpl.

Asuntolainoihin USA:ssa sijoittava MFA Financial, Inc sopii hyvin REIT-ohjelmaani. Ongelmallista on iso spredi ja korkoherkkyys, mutta vahvaa tulosta yhtiö tekee. Yli 11% osinkokin tulee varmasti pienenemään, mutta potentiaalia pitäisi olla. Yhdessä Realty Incomen kanssa REIT-osuus on nyt tasolla 12% salkusta.

Osto:MFA 300 kpl  hintaan 8,98 dollaria. Lisää MFA:n tilanteesta täällä.