Kirkastuvaa lännestä.
Oriola-KD on lääkkeiden vähittäis- ja tukkukauppaan keskittyvä suomalainen pörssiyhtiö. Yhtiö toimii tehokkaana ja luotettavana kanavana lääkevalmistajien ja kuluttajien välillä Pohjois-EuroopasOsa. Yhtiö harjoittaa lääkkeiden vähittäiskauppaa eli apteekkitoimintaa Ruotsissa, verkkoapteekkiliiketoimintaa Latviassa ja lääkkeiden tukkukauppaa Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa. Lisäksi yhtiöllä on terveys- ja hyvinvointituotteiden markkinointiliiketoimintaa Suomessa ja Baltian maissa.
Olen kirjoittanut Oriolasta keväällä Katumuspilleri tehosi käänneyhtiöön. Tuolloin pohdiskelin, onnistuuko Oriola tekemään käänteen ja vakauttamaan kulkunsa. Siltä alkaa näyttää. Osallistuin keväällä myös antiin.
Tässä alkuvuosi.
"Taloudellinen kehitys tammi-syyskuussa 2015
Liiketoiminnan volyymiä kuvaava laskutus kasvoi 7,1 (laski 2,1) % ja oli 2404,2 (2245,5) miljoonaa euroa.
Liikevaihto kasvoi 0,9 % ja oli 1205,5 (1194,6) miljoonaa euroa.
Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä kasvoi 3,0 % ja oli 62,4 (60,5) miljoonaa euroa.
Käyttökate oli 62,1 (59,5) miljoonaa euroa.
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 45,5 (44,0) miljoonaa euroa.
Liikevoitto oli 45,3 (42,9) miljoona euroa.
Liiketoiminnan nettorahavirta oli 55,1 (-19,2) miljoonaa euroa.
Tilikauden tulos oli 32,1 (28,5) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos oli 0,18 (0,17) euroa."
Oriola esitteli uutta strategiaansa elkuussa 2015.
Strategiaa perusteltiin liiketoimintaympäristön
muutoksella, missä kuluttajat ovat entistä vaativampia ja tottuneita asioimaan
24/7-maailmassa, sähköisten palveluiden tarve kasvaa ja lääkemarkkinoiden
toimijoiden roolit Smuuttuvat. Strategian ytimessä on edelleen tarkoitus toimia
linkkinä lääkeyritysten ja kuluttajien välillä, mutta perinteisen lääkejakelun ja
apteekkitoiminnan ohelle yhtiö aikoo kehittää uusia lisäarvopalveluita (ml.
verkkokauppa) kuluttajille, sairaaloille, terveyskeskuksille ja muille alan toimijoille.
Oriola satsaa verkkopalveluiden ja logistiikan parannukseen 20 miljoonaa.
Viivoitinanalyysilla eps 2015e on 0,24 ja osakekohtainen osinko 0,13. Osingonjakosuhde 54%, yield 3,17% nykyiseen kurssiin laskettuana, Oma keskikurssi on 3,74, Rauhallinen ja tätä nykyä vakaa kasvu jatkunee seuraavinakin vuosina, jos hyvin menee.
Tärkeintä on, että Venäjän harharetki loppui ja saadaan aitoa voitollisuutta, jota joku oligarkki ei mätä naamaansa. Lisään tätä kun saumaa tulee. Nyt osuus salkussa 1,1%.
Muita osavuosikatsauksia (Fortum, Kone, Wärtsilä) tutkailen parhaillaan ja ehkä lausun jotain myöhemmin.
Showing posts with label Käänneyhtiö. Show all posts
Showing posts with label Käänneyhtiö. Show all posts
Thursday, October 22, 2015
Tuesday, May 5, 2015
Huhtikuun 2015 tulos ja osingot . Tehdään aaltoja!
Huhtikuussa aloitin kaksi osto-ohjelmaa, Aspo ja Nokia.
Kirjoitan näistä erikseen myöhemmin.
Aspo Oyj on neljälle toimialalle keskittynyt monialayritys.
Telko valmistaa ja tuo maahan teollisuuden tarvitsemia muoviraaka-aineita ja kemikaaleja.
ESL-Shipping huolehtii energia-alan ja teollisuuden raaka-aineiden merikuljetuksista.
Leipurin-konserni palvelee leipomoteollisuutta sekä muuta elintarviketeollisuutta toimittamalla raaka-aineita, tuotannossa tarvittavia koneita ja valmistuslinjoja sekä leivontaan liittyvää tietotaitoa.
Kaukomarkkinat harjoittaa elektroniikan ja teollisuuskoneiden tukkukauppaa.
Yhtiö aloitti toimintansa vuonna 1929 nimellä Asunto-osakeyhtiöitten Polttoaine Osuuskunta, joka harjoitti lämmitykseen käytettävän koksin tukkukauppaa. Aspon osinkopolitiikan pitkäjänteisyyteen ja ennustettavuuteen vaikuttaa osaltaan Aspon kasvollinen omistajuus. Hallituksen ja konsernin johtoryhmän jäsenet määräysvaltayhteisöineen omistavat yhteensä noin 15 prosenttia yhtiön osakkeista. Yhtiön mukaan Aspon yhtenä tavoitteena on omistajien vaurastuttaminen.
Nokia on ollut salkussani viimeksi kesällä 2012, jolloin myin sen pois tappiolla, turhautuneena yhtiön touhuihin. Nyt kun uskaltaudun mukaan tavallaan 'uuden' yhtiön omistukseen, on peli kutakuinkin entisellään.
Yhtiön osake on perin volatiili, mutta sen verran pienellä panoksella olen mukana, että antaa mennä. Kuuluuhan jo yleissivistykseen seurata pörssimme kansainvälistä staraa.
Aspo Oyj -osuus salkussa 0,52% -keskihinta 7,68
Nokia Oyj -osuus salkussa 0,84% -keskihinta 6,75
Lisäys UPM -osuus salkussa 3,47% -keskihinta 9,89.
Lisäilin kaikkia Nordnetin superrahastoja hienoisesti. Niiden yhteen laskettu osuus on 2,7%.
Otin myös käyttöön superluotto-ominaisuuden ja onhan 0.99% laina edullista. Korkoa säätelee hajautus ja se, kuinka suuri osuus lainoitusvarasta on käytössä.
Salkun tuotto oli huhtikuussa -0,9% ja osingot poislukien -2,6%.
Tuottoa osingot poislukien kertyi vuoden alusta +17%.
Osinkokertymä huhtikuussa oli bruttona 2601 euroa.
Erittely alla. Huhtikuu on osinkojen suhteen palkitsevin vuoden kuukausista, koska suurin osa suomalaisista yhtiöistä maksaa tällöin sijoittajalle palkan.
Sinänsä asiassa ei ole merkitystä, mutta mikäli vastaisuudessa ryhdyn osinkotulolla eläjäksi, osinkovirran tasaisempi hajonta olisi ainakin psykologisesti miellyttävämpää.
Vuositasolla katsottuna osinkosummat tukevat kehitystä mukavasti.
Lisää pääomaa olen salkkuihin tallettanut vuoden alusta 2804 euroa (701e /kk) ja uudelleensijoittanut netto-osingot 3136 euroa.
Kasvua vuoden 2014 huhtikuun osinkoihin verrattuna on 18%. Vuoden alun osinkotulon kasvu on ollut 29% vastaavaan vuoden 2014 ajanjaksoon verrattuna.
Aikani on mennyt reippailuun rannoilla ja ulkometsässä sekä testaillessani uutta kameraa, jonka käyttöönotto takaa, että opin uutta päivittäin.
_________________________________________________________________________________
Sivun katselut viime kuussa
|
9 279
|
Sivun katselujen koko historia
|
169 514
|
Tunnisteet:
Aspo,
Blogit,
Huhtikuu,
Käänneyhtiö,
Kuukausiseuranta,
Nokia,
Oppimiskäyrä,
Osingot,
Osinkokertymä,
Osto,
Osto-ohjelma,
UPM,
Uuden oppiminen
Tuesday, February 10, 2015
Katumuspilleri tehosi käänneyhtiöön
Kun välttämättömyys on hyve
Oriola-KD on lääkkeiden vähittäis- ja tukkukauppaan keskittyvä suomalainen pörssiyhtiö. Yhtiö toimii tehokkaana ja luotettavana kanavana lääkevalmistajien ja kuluttajien välillä Pohjois-Euroopassa. Yhtiö harjoittaa lääkkeiden vähittäiskauppaa eli apteekkitoimintaa Ruotsissa, verkkoapteekkiliiketoimintaa Latviassa ja lääkkeiden tukkukauppaa Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa. Lisäksi yhtiöllä on terveys- ja hyvinvointituotteiden markkinointiliiketoimintaa Suomessa ja Baltian maissa.
Oriola-KD:lla on pitkä kokemus ja vahva markkina-asema sekä Suomen että Ruotsin lääkemarkkinoilla. Markkinaosuus Suomen lääkkeiden tukkukaupassa on noin 46 prosenttia ja Ruotsin lääkkeiden tukkukaupassa noin 39 prosenttia ja vähittäiskaupassa noin 19 prosenttia.
Oriola-KD Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy -pörssissä. Konsernin jatkuvien liiketoimintojen liikevaihto vuonna 2014 oli noin 1,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 2 350, joista 76 prosenttia työskentelee Ruotsin liiketoiminnoissa ja 24 prosenttia Suomessa ja Baltian maissa.
- Oriola KD Kotivut
Suurimmat osakkeenomistajat äänimäärillä mitaten
Sisäpiirirekisteri
Oriolan seikkailuja Venäjällä mm. Jukka Oksaharju on selvittänyt ansiokkaasti aiemmin.
Blogeissa on suomittu kovin sanoin yhtiön johtoa epäpätevyydestä.
"silti yhtiön ulkopuolelta löytyvien epäonnistumiseen johtaneiden syiden kokoelmasta
puuttuvat enää lähinnä tulvat ja luteet, jotta yritysjohto olisi väistänyt oman vastuunsa
täydellisesti..."
Oriola-KD tiedotti myyneensä Venäjän liiketoiminnot apteekkiketju 36.6:lle joulukuussa 2014.
Velaton kauppahinta oli 56 MEUR. Oriolaa seuranneelle uutinen oli erittäin myönteinen. Kauppahinta oli tuossa tilanteessa jopa hyvä ja osaketta pitkään varjostanut epävarmuustekijä saatiin pois päiväjärjestyksestä.
Oriola-KD laajensi Venäjän markkinoille vuosina 2008-2010 ostamalla Vitim & Co ja Moron Ltd:ltä tukku- ja vähittäiskaupan liiketoiminnat noin 154 miljoonalla eurolla ja 03Apoteka-ketjun 12 miljoonalla eurolla.
Yhteishintaa Venäjän ostoksille koitui noin 170 miljoonaa euroa.
Inderes totesi taannoin, että Venäjällä on tehty neljä vuotta putkeen tappiota ja tänä aikana vähittäiskauppaa on alaskirjattu 33 miljoonalla eurolla ja tukkukauppaa 74 miljoonalla eurolla. Venäjä-segmentin liikevaihto laski H1’14 aikana 18 % vertailukaudesta ja liiketappio kasvoi 19 miljoonan euron tasolle ilman kertaluonteisia kuluja.
Inderesin mukaan vaikeudet näyttivät edelleen syvenevän ja analyysiyhtiö uskoi tämän heikentävän yhtiön neuvotteluasemaa potentiaalista ostajaa liiketoiminnoille etsittäessä. Kauppa kuitenkin syntyi.
Vuodelta 2014 Oriola teki ihan kohtuullisen tuloksen ja jatko näyttää paremmalta. Luvuista ilmenee käänne hyvin.
Yhtiön arvioitua velattoman markkina-arvon (yritysarvon) ja liiketuloksen suhdetta EV/EBIDTA 2015e 7x voi pitää jopa huomattavan hyvänä.
Tilipäätöstiedote 2014
Ankeaksi päässeelle taseellekin (omavaraisuus 13%) tehdään sitten jotain. Ilmoitus tuli tänään 10.2.2015.
ORIOLA-KD OYJ:N HALLITUS ON PÄÄTTÄNYT 75,6 MILJOONAN EURON MERKINTÄOIKEUSANNISTA
Merkintäoikeusanti lyhyesti:
- 75,6 miljoonan euron merkintäoikeusanti Oriola-KD:n taseen vahvistamiseksi ja omavaraisuusasteen parantamiseksi
- Yksi (1) uusi A-osake jokaista täsmäytyspäivänä 12.2.2015 omistettua viittä (5) nykyistä A-osaketta kohti, ja yksi (1) uusi B-osake jokaista täsmäytyspäivänä 12.2.2015 omistettua viittä (5) nykyistä B-osaketta kohti
- Merkintähinta 2,50 euroa jokaiselta uudelta A-osakkeelta ja jokaiselta uudelta B-osakkeelta
- Oriola-KD:n osakkeilla käydään kauppaa ilman merkintäoikeuksia 11.2.2015 alkaen
- Merkintäaika alkaa 17.2.2015 ja päättyy 3.3.2015
- Kaupankäynti merkintäoikeuksilla alkaa 17.2.2015 ja päättyy 25.2.2015
Omat toimet
Osto: Oriola-KD A 200 kpl a 3,61€
Lisäksi lähden osakeantiin. Samalla katselen, voisinko hankkia edullisesti merkintäoikeuksia.
Tätä olen odottanutkin. Seikkailu on ohi.
Kun Venäjän tappiolliset toiminnat myytiin, nykyiset liiketoiminnat ovat Suomen ja Baltian lääkkeiden tukku- ja vähittäiskauppa (27 % liikevaihdosta) ja Ruotsin lääkkeiden tukku- ja vähittäiskauppa (73 % liikevaihdosta). Molemmat segmentit tekevät erinomaista kassavirtaa ja niillä on vahva markkina-asema.
Kriisiyhtiöstä sukeutuu vakaa apteekkitukkuri. Omavaraisuusastekin normalisoitunee muutamassa vuodessa, kun kukaan ei syö enää kuormasta.
Osinkoa Oriola ei vielä maksa, mutta uskon hyvällä kassavirralla ja korkealla sidotun pääoman tuotolla omistaja-arvoa syntyvän nopeasti, ellei jälleen hairahduta epärealistisiin toimiin kasvua haettaessa.
Tunnisteet:
Käänneyhtiö,
Kriisi,
Oriola-KD A,
Osakeanti,
Osto
Subscribe to:
Posts (Atom)


