Showing posts with label Kesä. Show all posts
Showing posts with label Kesä. Show all posts

Tuesday, July 14, 2015

Kesäkuu 2015



                                     - kuin vettä selkään


Tämän kesän säät tuovat harvinaisen hyvin mieleen sijoittamisen ja ajoittamisen vaikeuden. Markkinoilla eli mökillä on oltava koko ajan. Kesä on ollut kahtena päivänä, eräänä maanantai-iltapäivänä ja sitten viime viikolla, kun nukuin pitkään. Muun ajan on satanut lähes kaatamalla. Jos emme olisi olleet paikalla, olisimme luulleet että ilma on ollut huono.

Kaupat kesäkuussa 2015

Jatkoin Kiina-uutisten runteleman Kone Oyj:n osakkeiden tankkaamista. Erät ovat pieniä ja tarkoitus on ostaa laskevaan hintaan yhden euron pykälällä alaspäin. Alle viime kevään hintoja tuskin mennään, mutta reilumman kokoisia kauppoja voinee tehdä vasta alle 30 euron tasoilla. Kone on edelleen erittäin kallis ja näkyy olevan myös kurssiherkkä. 

Yleisesti ottaen Kiinan markkinat  ovat huono mittari minkään yhtiön arvon määrittelylle. Kuplia siellä on, mutta ilmeisesti myös viranomainen on sorkkimassa kehitystä, joten tehokkuus on kaukana.

Toisalla Kissinger sivaltaa Kiinasta tyylikkäästi:

"Kissinger sanoo Kiinasta selostaessaan keskusteluja Tshou Enlain ja Maon kanssa, ettei Kiinassa ole ilmennyt periaatteellisia yhteiskunnallisia muutoksia viimeksi kuluneiden 3 600 vuoden aikana. Sellainen muutos ei ollut esimerkiksi niin sanottu kommunismi. Siinä olen eri mieltä Kissingerin kanssa, että mielestäni Mao oli Hullu keisari."
(Kemppinen 3.7.2015)

Silmiini sattui Anders Oldenburgin kriittinen kommentti Kone Oyj:n toiminnasta ja siitä, ettei pienosakasta juuri oteta huomioon. Ajatus  liittyy Partek-kauppaan ja yhtiön käyttöä suvun perimysriitojen välikappaleena.

Sijoittajan muistin oletetaan olevan pitkä ja täytynee tutkia Koneen filosofiaa enemmänkin. Olen aiemmin suositellut John Simonin kirjaa Pekka Herlinistä ja teen sen uudelleen. 

Aika näyttää onko nyt toinen aika.

3.5.2015        O KNEBV 15  a' 38,13
17.6.2015      O KNEBV 20  a' 36,49

26.6.2015      O VAIAS  25  a' 24.00

Koneen osuus salkussa oli kesäkuun lopussa 8,02% ja keskihinta nousi hiukan (31,96e).
Vaisalaa on 1,3% ja keskihinta laski (24,42e).

Osingot kesäkuu 2015



Osinkokertymä 2012-2015

Osinkojen nettokertymä on nyt noin 350 euroa kuukaudessa.
Olen siis matkalla puoliväliin tavoitteesta saada tuhannen euron  kuukausitulo nettona. Todennäköisesti nälkä kasvaa syödessä.

Salkun tuotto vuoden alusta on noin 18%.





















______________________________________________________________

Sivun katselut viime kuussa
8 911

Tuesday, September 23, 2014

Volatiilia tanssia ruusuilla Venäjän varjoissa. Koneen osto-ohjelma valmis

Täällä vietimme kesän toukokuun alusta lähtien. Lämminta riitti. Ruokana "kalaa ja pottua". Edellistä järvestä, jälkimmäistä naapuriviljelijän pellosta suoraan. Mitä muuta kaivataan, ei kai mitään. -Jos joku saa päähänsä olla kateellinen, voin kertoa, että maksan paikasta kohtuullista vuosivuokraa. En halua sitoa pääomaa turhaan. Tämä taitaa silti olla elämässä sitä ihaninta turhuutta, asuminen metsässä vailla mukavuuksia, kauppa ja markkinan humu kaukana, rauha lähellä.

On aika purkaa kesän salkkutapahtumia ja kertoa nykyajatuksista. Venäjä-pakotteet näkyvät selvästi salkkuni tilanteessa. YIT, Nokian renkaat ja nyt myös Seadrill ovat ottaneet osumaa, Fortum vähemmän. Rauhallisesti seurailen tapausten kulkua.

Heinäkuussa salkun tuotto aleni 1,9% ja vastaavasti elokuussa nousi +1,86%. Talletuksia tein heinäkuussa 926 eurolla ja elokuussa 1000 eurolla.

Arvonmuutos. Oma pääoma

30.6.2014    85843
31.7.2014    85435
31,8,2914    89068  

Vivutettu arvo 123568

Arvon lisäys vuoden alusta on 13864€ (+18,4%), mistä talletuksia 6755€ ja arvonnousua 7109€ (+9,45%). Osingoista puhdistettu tuotto vuoden alusta on 3501€ eli +6,5%. Osingot on kokonaisuudessaan sijoitettu uudelleen. Huolimatta kesäkaudesta talletus- eli säästövauhti on säilynyt hyvänä (844€/ kk).

Viivoitinanalyysin antama "ennuste" salkun arvolle vuoden lopuussa on 109864€, mikä tuskin toteutuu osingonmaksun hidastuessa syksyä kohti. Lähellä vuositavoitetta (100000€) kuitenkin käydään.


Vipu

31.8.2014 velkaosuus on 34500€ ja pääomitettu korko 729€. Salkun omistuksille määritelty lainoitusrvo on 74000€. Marginaali on siten 39500€.

Ymmärtääkseni velkavivutetun salkun marginaalin vahtiminen ja oman pääoman osuuden pitäminen riittävänä ovat avainasia.

Jos marginaali uhkaa hiipua, on lisättävä omaa pääomaa. Velan lyhentäminen alentaa riskiä.

Oman ajatteluni mukaan hajautuksen pitää olla mahdollisimman hyvä ja lisäksi portfoliossa on markkinahäiriöille hitaammin reagoivia osia, ennen kaikkea indeksirahastoja, kiinteistöjä ja vähemmmässä määrin korkorahastoja. Silti voi käydä hassusti. Vivutettu salkku ei kestä pitkää unohdusta.

Seuraavassa hahmottelen, miten käy jos markkinat romahtaisivat yhdessä yössä. Yleensä näin ei käy ja asioihin voi reagoida ajoissa. Varalla on oltava salkun ulkopuolista, helposti likvidiin muotoon saataavaa omistusta.

Laskuharjoitus Case Kinski  -"Ikävä tapaus"
Oma pääoma 89
Velkaosuus    34,5
Yhteisarvo    123,5
Lainoitusarvo 74
korot             1,4

Jos  salkun arvo romahtaa vaikkapa 60%  todennäköisesti lainoitusarvot vähenevät vielä enemmän tai lainoitus lopetetaan. Kun marginaali loppuu, saattaa rahoitusyhtiö aloittaa pakkomyynnit ellei pääomaa lisätä.

Siinä tilanteessa salkun arvo olisi  0,4 * 123,5 = 49,4 ja laina edelleen 34,5. Oman pääoman osuus -siis se mihin romahdus todellisuudessa kohdistuu on tämän jälkeen 0,4 * 89 =35,6.

Vaihtoehdot

1. Jäljellä olevat assetit myydään -jos saadaan kaupaksi - ja velanmaksun jälkeen jää 14,9  rahaa. Pyyhitään tomut vaatteista ja kokemusta rikkaampana vannotaan, että täst'edes kaikki rahat tullaan tuhlaamaan viinaan, naisiin, sämpylän syöntiin ja retkiin.

2. Otetaan jäljellä oleva raha ja sijoitetaan halventuneisiin osakkeisiin.

Jos olen laskenut väärin, pyydän välitöntä palautetta.

Eräs sangen viisas mies on sanonut velka-asiasta hyvin. Leikkaan sen tähän, koska ajatus on muotoiltu kirkkaasti ja kirjoitus on ilmestynyt julkisessa sanomalehdessä.

"...Hyväksymällä suuremman varianssin tuoton odotusarvoa saa kammettua ylöspäin. Siinä ei synny mitään "ilmaista lounasta" tai muutakaan ylimääräistä tyhjästä vaan siinä on vaakakupeissa lisätuotto vastaan lisävarianssi. 

Saatava lisätuotto-odotusarvon hinta on se lisävarianssi. Sijoittajilla on kuitenkin erilaiset riskiprofiilit, joten toisille toinen on hintaa arvokkaampi ja päinvastoin ja seurauksena jaamme ne sijoituspositiot sopivasti keskenämme.


Jos vivutat niin tuotto-odotuksesi nousee. Tämä on lähinnä tautologia."



Nimimerkki VilleU Kauppalehti 10.7.2013 (http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=229049&start=15&tstart=0)


Että näin.


Osingot

Heinäkuu 2014
PJP, VTI, KO, HTA, STAG, PSEC

Yhteensä 157€

Elokuu 2014
QQQ, MFA, PG, STAG, ARCPP, PSEC

Yhteensä 271€

Osinkokertymä vuoden 2014 alusta                  3608€
Osinkokertymä 1.9.2013 -31.8.2014                 4408€
Valuutat EUR, SEK, NOK, USD
Veroprosentti 25,5%
Osinkosuhde 1 vuosi 31.8.14 opo-arvoon  4,95% ja  koko pääoman arvoon suhteutettuna 3,6%.

Näyttää siltä, että osinkotavoite vuodelle 2014 täyttyy (4500e).

Heinä- ja elokuussa ostin lisää Nokian renkaita, hiukan Technopolista, kaikkia Nordnetin superrahastoja ja hiukan Evlin yrityslainaa. Muuten lomailimme mökillä.

Heinäkuussa aloitin uuden salkkuyhtiön osto-ohjelman.

Avance Gas Holding (AVANCE) on yksi maailman suurinpia nesteytetyn maakaasun laivaajia. Se on perustettu 2007 ja listattu Oslon pörssiin vasta  keväällä 2014. Tässä  linkki sijoittajaan, joka on tutkaillut yhtiötä tarkemminkin. Myönnän peesanneeni sumeilematta.

Alkuun ostin vain 100 kpl erän hintaan a' 153,5 NOK. Pääomistajien taustaan liittyen on lupa odotella reilua osinkopolitiikkaa. Tämä osto on tehty aika vähillä tiedoilla ja siis riskisijoitus. Osuus salkusta on 1,5%.

Olen viime päivinä lähinnä seurannut katseella salkkuyhtiöni Seadrillin taaperrusta. Ilmassa on epäluottamusta liittyen Venäjä- pakotteisiin ja yhteistyöhon Rosneftin kanssa. Lisäksi pääomistaja John Fredriksen on ajautunut erilleen entisestä neuvonantajastaan, jota pidetään imperiumin yhtenä arkkitehtinä. Tänään Bloomberg kirjoittaa asiasta.  

Osinkojen kehitys



P.S. Syyskuun alussa heivasin loputkin Elektan osakkeet laitaan. Olen jo pitkään ihmetellyt johdon lupausten ja tulosten välistä ristiriitaa.

Elekta on vuodessa syöksynyt 30% ja huhuja tuloksen manipuloinnista on alkanut liikkua. Savander on aloittanut erityistilintarkastuksen ja katsotaan rauhassa sen tulos, ennen kuin palaan asiaan.

Eilen ostin lisää Koneen osakkeita.
OSTO KNEBV 70 a' 32,31 EUR. Osuus salkusta on 7,88% ja se on toisella tilalla yksittäisistä osakkeista.

Portfolion osakeallokaatio on nähtävissä salkku-välilehdellä.






P.S.II : Lisää uutisia Seadrilliin liittyen 











Sunday, July 20, 2014

Kylmän kesäkuun jälkeen lämpenevää. Q2 2014, H1 2014



Kuvassa on  taiteilijan näkemys valtiomiehestä joka on kaukana Wall Streetistä. Muita Kaj Stenvallin synkeän älykästä ironiaa ja ajankohtaisuutta henkiviä töitä löydät täältä.

Kesäkuussakin Ukrainan kriisi kyti ja nyt ollaan jo täyden palon vaiheessa. Malesialaiskoneen alasampuminen  ja siihen liittyvä outo propagandasota saattaa uhata rauhaamme tavalla joka ei ole meille mieluisaa. Ainakin mielenrauhaa kuvaukset humalaisista, ruumiita ryöstelevistä "taistelijoista" häiritsevät; tuollaiset törkeydet ällöttävät ja saavat vihaiseksi. Sijoittaja ei ole gangsteri eikä rosvo toisin kuin eräät.

Kriisin eskaloitumisen suhteen Piksun blogisti Lars Stormbom on toiveikas. Toisaalta on kuten viisas Jukka Kemppinen toteaa "Ei venäläinen mitään niin pelkää kuin ns. kasvojen menetystä, ja Putinilta meni nyt. Sitä hän ei anna anteeksi." 

Sama kirjoittaja pohdiskelee, mahtavatko rauhaa hierovat diplomaatit ottaa huomioon, ettei kyseessä ehkä olekaan reaalipolitiikka vaan raivotauti.

Silmätään kesäkuuhun, menneeseen toiseen kvartaaliin ja alkuvuoteen 2014.  Kaupanteko kesäkuussa oli varsin vähästä lukuunottamatta että tankkasin pikkuerissä Nordnetin Superrahastoa. Ostin Seadrillä, myin osan Elektaa ja myös Orionia hiukan sekä tankkasin Nokian renkaita. Avasin pienen position American Realty Capital Properties -yhtiön etuioikeutetussa osakkeessa. Tämänhetkinen osinko on 7,07% ja se tulee maksuun kuukausittain. Vuodessa osinkoa pitäisi kertyä 142 USD.

Tämänhetkinen toimialahajautus näyttää tältä.


Olen jo aiemmin kommentoinut Portfolio ja kaupat välilehdellä hajautusta, mutta lisättäköön se tännekin.

Energiayhtiöt ovat alipainossa. Kiinteistöjen suuri edustus on tarkoituksellista, Kehittyvät ja frontiermarkkinat vaatisivat uudenlaista näkemyksen ottamista. Tälla erää pysyttelen kypsissä yhtiöissä, joiden osingonmaksukyky on hyvä.

 Eurooppakeskeisyys johtuu lähinnä suomalaisten osakkeiden suuresta osuudesta -ei lukumäärällisesti vaan korkeana painotuksena.  Kone, Elisa, Fortum, Nokian renkaat ja Orion edustavat salkusta yli 40%.

Ruotsin ohella Norja on tullut vahvasti salkkuun mukaan.Lisääntyvässä määrin huomaan kääntyväni DGI-strategiaan päin. Odottelen suurella innolla Tanskaan ja Norjaan sijoittavia Nordnetin kuluttomia superrehastoja. Siirryn jatkossa Pohjoismaissa yhtiötasolta lisääntyvästi näihin indeksirahastoihin. Tuote miellyttää. 














Laskelma ja selitelmä

Salkku 31.5.2014        83963€
Talletus kesäkuu            756€
Salkku 30.6.2014     85843€

Osingot kesäkuu 48
Uudelleensijoitettu 41

Kaupankäyntikulut 49€. Vuoden alusta 371€.
Pääomitettu korko vuoden alusta         477€.

Tulos on +755€ mikä vastaa +0,9% kasvua.

Portfolion leveroitu arvo kesäkuun lopussa oli 120343€ ja lainoituksen osuus  28,7%, koko salkusta.

Lainan määrä jaettuna oman pääoman arvolla eli nettovelkaantumisaste oli 40,2%, mitä on pidettävä korkeana yksityisen sijoittajan salkussa. Tätä kirjoitettaessa olen asiaan reagoinut ja keventänyt lainoitusastetta huomattavasti.  Nykyisellään portfolio puksuttelee 4000-5000 euron osinkoa vuosittain. 

(Vipu /  lainoitusarvo =0,49.)

Periaatteessa salkku pyörii omillaan ellei mitään poikkeuksellista satu. Anyway, lainariskiä on vähennettävä. Poikkekselliset ajat ovat näkösällä.



Q2 2014

Salkku 1.4.2014   78414E
Talletus 4-6/14    1377€
Vastaa 459 euron säästöä kuukaudessa. Lisäsin kakkoskavartaalilla pääomaa salkkuun tavanomaista laiskemmin, koska varsinkin kotimaisia osinkoja tuli tilkitsemään saumoja.

osingot Q2/14         2817€
Uudelleensijoitettu   2163€

Salkku 30.6.2014     85843€

Tulos +6052€ ~ +7,7%. 

Osingot ovat palautuneet salkkuun verojen jälkeen täysimääräisesti, joten lasken ne tulokseen mukaan.

Alkuvuosi H1 2014

1.1.2014            75204€
Talletus 1-6/14     4769€  ~ 795€ /kk
30.6.2014           85843€


H1 tulos +7,8%. 

Osingot H1 2014               3451€.
Osingot        7/13-6/14       4324€

Vuositasolla tulos näkyy olevan noin 22% Morningstarin salkkutyökalun mukaan. Se että pientä ristiriitaa todellisuuden ja Morningstarin välillä on ei ole todellisuuden vika vaan sitä, etten ilmeisesti ole ollut riittävän huolellinen tietoja syöttäessäni. Suuntaa tunnusluvut kuitenkin antavat. Yhdistelmärahastoksi tulos on kohtuullinen.




Kun verrataan portfolion tuottoa muutamaa indeksiä vasten, ei salkku häviä kovin paljon indekseille paitsi kun verrokkina on OMXH25. Taisin tehdä tyhmyyden myydessäni pari vuotta sitten OMXH25-ETFn pois.  Näkymä vuositasolta.







Kun mennään pitempään seurantaan ero vähenee. Salkun tuotto nuolee useimpia indeksejä. Tässä myös havainnolistuu miten kuuma Helsingin pörssi tällä erää on. Ostettavaa on vaikea löytää.