Showing posts with label Hunppaa tai kuole. Show all posts
Showing posts with label Hunppaa tai kuole. Show all posts

Sunday, March 13, 2016

Osingoista ja motivaatiosta


Nuorena en sopeutunut ihmisten hälinään; rakastin luonnostani mäkiä ja vuoria. Vahingossa takerruin sitten tämän maailman verkkoihin enkä päässyt niistä kolmeen vuosikymmeneen.
Häkkilintu ikävöi vanhaan metsäänsä, lammikon kala ikävöi entisiä syvyyksiään.
Nyt olen raivannut etelän rajalta erämaata ja palannut luontoon, pellon ja puutarhan ääreen.
        - Tao Yuan Ming

Edellisessä blogimerkinnässäni totesin:

"Koen jatkuvan osinkovirran motivoivana tekijänä. Rahan survominen koko ajan hupenevaan salkkuun voisi ilman osinkotuloa olla tympeää ja turhauttavaa touhua.  Pitkäaikainen omistaja ei periaatteessa saa yhtiöistään muuta tuloa, kuin osingot ja pääomapalautukset. Yhtiön tulevaisuuden arvo tai sen nousu ei omistajaa lämmitä. 

John Burr Williamsin lanseeraaman ajatuksen mukaan lehmän arvo määräytyy sen lypsämän maidon mukaan, ei sen mukaan, kuinka paljon maitoa se sisältää."

Ehkä on asiallista jatkaa keskustelua.


Ajatus voidaan haastaa seutaavasti:

Edelläoleva pätee siinä tapauksessa, että tekee kertasijoituksen, jonka jälkeen ei enää koskaan sijoita. Jos osingot sijoittaa uudelleen, niin silloin osingoista ei ole kuin haittaa, koska niistä joutuu maksamaan verot välistä ja korkoa korolle ilmiö heikkenee. 

Jos vielä otetaan verosuunnittelu huomioon, osinkojen hyöty heikkenee entisestään. On paljon parempi omistaa osingot uudelleen sijoittavaa rahastoa. Lypsykarjan lisäksi on olemassa lihakarjaa.

Osa tästä keskustelusta käytiin Sharevillessä


Epäilemättä on sekä että.


Epävarmoina aikoina moni meistä sijoittajista on pitänyt osinkotuottoa tärkeänä mittarina. Sijoittaja voi saada tuoton joko arvonnousuna tai osinkona. Osinko on konkreettista rahaa ja vuosittainen tuotto alentaa riskiä. Pörssissä ostetaan ja myydään riskiä -tuotto ei ole itsestäänselvyys.


Verotehokkuuden nimissä pyritään siirtämään verotusta tulevaisuuteen. Ei kuitenkaan ole takeita siitä, etteikö verotus ole vielä kireämpää tulevaisuudessa. 


Pienen osinkosijoittajan kannalta on tehty hyvä veromuutos, kun myyntitappion voi vähentää osinkotulosta. Etu on kovin rajallinen. Omalla kohdallani summa on noin 1785e ( 0,255 * 7000).

Eri pääomatulot pannaan samalle viivalle.

Jatkan kahta raidetta: 

osinkoyhtiöiden holdaaminen ja halvan indeksin ostaminen ajallisesti hajauttaen. 

Motivaatiosta:

"Jotta voi voittaa, on päästävä maaliin". 

 Buffet tämänkin lienee sanonut. On parempi motivoida itseä vaikka hiukan alemmalla tuotolla (osingot, tiuha ajallinen hajautus) kuin lopettaa ja lyödä läskiksi.

Sellaistakin Wiidakon Sanomissa joskus kerrotaan. Tärkeintä elämässä on silti tarina.

Humppa on parempi vaihtoehto kuin sijoittaminen virtuaaliseen kryptovaluuttaan, jolla ei voi ostaa mitään.














Thursday, June 26, 2014

Elekta ei humppaa tarpeeksi



Viimeisten parin viikon ajan olen tehnyt puutarhatöitä. Sää on ollut kamala. Keskeinen projekti on ollut ruusujen istutus ja siinä yhteydessä olen joutunut soveltamaan raadollista ohjetta kovin monelle pienelle ruusulapselle, joka tuotiin kotiansarin lämmöstä ja suojasta koleaan kainuulaiseen juhannussäähän, jossa rakeet ja lumipyry kesken kokonpolton ovat vain satunnainen tapaus suuren kesäisen suunnitelman luomisessa ja toteutuksessa.

Ohje on huumoriyhtye Eläläisten Humppaa tai kuole !


"Elekta (EKTA), on ruotsalainen sädehoitolaitteisiin keskittyvä yhtiö. Se on  maailman parhaiten pärjäävien joukossa, top 2 joukossa. 

Pääomistaja on keksinyt tuotteen, on hyvin aktiivisesti mukana yhtiön toiminnassa ja yhtiöllä on markkina-asema kunnossa ja sitä myöten myös kannattavuus on kunnossa. 

Mikä tarkoittaa että kaikki edellytykset ovat olemassa hyvään kasvuun. Tässä tapauksessa voi todeta myös että yhtiöllä on rakenteellista kasvua kun väestö vanhenee."  

- Markus Larsson, Fondita


Olen omistanut sädehoitoyhtiö Elektaa joulukuusta 2012  lähtien. Yhtiö on antanut toistuvia tulosvaroituksia ja viimeksi toukokuussa ilmoitettiin osingon leikkauksesta. Lisäosinko ei paranna vaikutelmaa siitä, että nyt on kehitys hyytynyt ainakin tältä erää. Toistuva tulosvaroitus on paitsi merkki huonosta markkinaympäristöstä myös merkki virheellisestä ohjeistuksesta. Onko johto tehtäviensä tasalla? Hyvää tuotetta tekevä yhtiö ei aina ole hyvä sijoitus. 

Lopetan stoploss-rajan ylittyessä lisäostot laskevaan kurssiin, kevennän positiota puoleen ja panen yhtiön tarkkailuosastolle.

Koko historiansa aikana yhtiö on maksanut osinkoa kaksi (2) kruunua osakkeelta eli puolentoista vuoden holdaus 6% painolla on tuottanut muutaman kympin ja  -15% tappion päälle.

Vähennys 350 kpl a' 84,90 SEK. 
Salkkuun jää 2,43 % osuus keskihinnalla 93,19 SEK.

Sorry Elekta-B ja Gammaveitsi, tällaista tää on,

Humppaa tai kuole. Katsotaan myöhemmin.



Irtaantuvien varojen arvelen päätyvän kasvavaa osinkoa maksavan energiayhtiön ostoon.

Kinder Morgan voisi olla sellainen.