Showing posts with label Superrehasto. Show all posts
Showing posts with label Superrehasto. Show all posts

Thursday, October 1, 2015

Q3 2015. Hei me heilutaan


                                  Kota Kainuun merellä


Havahduin kesäretkiltäni huomioon, ettei blogia ole aikoihin päivitetty. 

Näennaisen paljon on tapahtunut. Kurssit ovat huojuneet ja jopa pienimuotoinen romahduskin kesällä meni autuaasti ja huomaamattani ohi. 

Salkun yhteenlaskettu oma pääoma käväisi huipussaan heinäkuun lopulla ja oli 114893 euroa. 

Elokuussa Kiinan pörssin vaikeudet ja monet muut huolet painoivat kurssien optimismia ja 31.8.2015 oma pääoma oli pudonnut tasolle 102696 euroa.

Syyskuun lopussa olen lukemissa 102334 euroa. 

Salkun tuoton ja arvomuutosten seuraaminen on jonkinlaista viihdettä ja hupailua. Varsinaista vaikutusta säästämiseeni sillä ei juuri ole. Ennustamisen sijaan ostan lisää. 

Todellisuudessa sijoittamien - paremminkin säästäminen, rahojen nyplääminen piiloon sen sijaan että hummaisi ne kavereiden kanssa kuppiloissa Caprin terasseilla tai törsäisi turhuuteen - on tavattoman tylsää ja puuduttavaa hommaa. 

Ostan kuukausittain lisää osakkeita, joiden arvelen olevan hyviä sijoituksia ja pidän saaliini kasvamassa tuottoa, tekemässä lukuuni työtä, toivon mukaan ahkerasti. Sillä aikaa kun minä nukun, kuljeskelen metsissä tai mökkeilen. Tai ihan vähän hummailen.

Huolimatta maailman myrskyistä olen jatkanut ostoja. Onhan hauska ostaa silloin kun tuote on halpaa.

Ajatukseni on poimia varojen mukaan laatuyhtiöitä laskujaksoista. Omituisen ja siis ilahduttavan paljon huojuntaa hinnoissa on viime aikoin on nähty, vaikka yhtiöiden perustilanne ei ole  muuttunut. 

Romahduksen myötä hinnat, tarkemmin sanoen arvostustasot - ovat myös kohtuullistuneet. Äkkiä katsoen salkun P/E:n keskiarvo on noin 15. Jos ollaan lähempänä 10 kuin 20, voisi yhtiöitä jo sanoa halvoiksi. Omista osakkeista halvin täälä mittarilla olisi Avance Gas Holding, P/E 2,69x Reutersin mukaan.  

Talletuksissa olen pysynyt keskiarvossa. Olen saanut lisättyä pääomaa noin 750 euroa kuukaudessa ja uudelleensijoittanut osingot. 

Alla kuvaa vuoden aikana tapahtuneesta heilunnasta tuotossa. Verrokkina ova MSCI World NR- ja OMXH 25-indeksit.







Kolmen vuoden jaksolla viime aikojen kuoppaisuus käy ilmi mainiosti.




Ostot heinä-syyskuussa 2015

13.7.15  Kone       20    35,35
15.7.15  Nokia    100    6,10
17.7.15 Vaisala    30    22,99
17.7.15 Fortum    30    15,94

17.8.15  Aspo        100  7,03

14.9.15 Wärtsilä   20   36,82
22.9.15 Kone         15   34,52
24.9.15 Wärtsilä   20   34,69


Lisäksi olen tankannut hyvin pienissä erissä Nordnetin superrahastoja.

Joskus tuntuu idioottimaiselta survoa lisää rahaa sijoitussalkkuun, jonka arvo heiluu sinne tänne. 
Uskon vahvistukseksi on välillä hyvä silmäillä oman pääoman kehitystä vuosien varrella. Lähtötilanteessa oli kulutusluottoa silmät ja korvat täynnä. Nyt harkiten käytetty velkaosuus tuottaa lisää pääomaa. 


Osinkojakin on valunut tilille.



Veli velkaa ottaessa?

Olen pyrkinyt pitämään 0,99% korolla otetun velkavivun tasolla 25% koko portfolion arvosta.

Tarvittaessa siirrän erillisestä puskurirahastosta käteistä Nordnet-salkkuun, jotta 40% osuus kyseisen vipusalkun lainoitusarvosta ( juuri nyt noin 94000 euroa) ei ylity ja Nordnetin superluoton (tällä hetkellä 36000 euroa) korko pysyy kultatasolla

Miksi sitten käytän lainaa?

Salkun oman pääoman tuottoa saa edullisessa tilanteessa vivutettua ylöspäin. Laskumarkkinassa on varaa ostaa. Myyntejä kun en aio tehdä.

Huojunta lisääntyy, mutta kun pääpaino on toisaalta halvoissa indeksipapereissa ja toisaalta osinkoyhtiöissä kassavirta tasoittaa vuositasolla tilannetta. Muita velkoja ei ole. Omistusasuntoa ja muuta irtainta en laske tähän leikkiin mukaan. 

Ymmärtääkseni tämän kokoinen velka on aika pieni., jos vertaa sitä monen kanssamatkustajan satojen tuhansien asuntolainoihin, joissa kassavirtaa ei välttämättä  heru lainkaan.

Sijoituslainan korot voi vähentää verotuksessa. Velka on työkalu, joskin taiten käytettävä ja varovaisuutta vaativa.  Salkku on kestänyt tämän kesän pienoisromahduksen hyvin. 

On syytä korostaa, että puhun kaiken aikaa salkun oman pääoman arvosta, en bruttoarvosta. Sen tason voit katsastaa täältä

Siellä näkyvät myös osakemäärät ja keskikurssit.


Kiitos mielenkiinnosta.














Opinhaluisille suosittelen Ylen ohjelmasarjaa Mikä maksaa? Tässä linkki  Pertti Haaparantaa käsittelevään juttuun.



_______________________________________________________________________________


Sivun katselut viime kuussa
7 378
Sivun katselujen koko historia
212 344







Sunday, July 20, 2014

Kylmän kesäkuun jälkeen lämpenevää. Q2 2014, H1 2014



Kuvassa on  taiteilijan näkemys valtiomiehestä joka on kaukana Wall Streetistä. Muita Kaj Stenvallin synkeän älykästä ironiaa ja ajankohtaisuutta henkiviä töitä löydät täältä.

Kesäkuussakin Ukrainan kriisi kyti ja nyt ollaan jo täyden palon vaiheessa. Malesialaiskoneen alasampuminen  ja siihen liittyvä outo propagandasota saattaa uhata rauhaamme tavalla joka ei ole meille mieluisaa. Ainakin mielenrauhaa kuvaukset humalaisista, ruumiita ryöstelevistä "taistelijoista" häiritsevät; tuollaiset törkeydet ällöttävät ja saavat vihaiseksi. Sijoittaja ei ole gangsteri eikä rosvo toisin kuin eräät.

Kriisin eskaloitumisen suhteen Piksun blogisti Lars Stormbom on toiveikas. Toisaalta on kuten viisas Jukka Kemppinen toteaa "Ei venäläinen mitään niin pelkää kuin ns. kasvojen menetystä, ja Putinilta meni nyt. Sitä hän ei anna anteeksi." 

Sama kirjoittaja pohdiskelee, mahtavatko rauhaa hierovat diplomaatit ottaa huomioon, ettei kyseessä ehkä olekaan reaalipolitiikka vaan raivotauti.

Silmätään kesäkuuhun, menneeseen toiseen kvartaaliin ja alkuvuoteen 2014.  Kaupanteko kesäkuussa oli varsin vähästä lukuunottamatta että tankkasin pikkuerissä Nordnetin Superrahastoa. Ostin Seadrillä, myin osan Elektaa ja myös Orionia hiukan sekä tankkasin Nokian renkaita. Avasin pienen position American Realty Capital Properties -yhtiön etuioikeutetussa osakkeessa. Tämänhetkinen osinko on 7,07% ja se tulee maksuun kuukausittain. Vuodessa osinkoa pitäisi kertyä 142 USD.

Tämänhetkinen toimialahajautus näyttää tältä.


Olen jo aiemmin kommentoinut Portfolio ja kaupat välilehdellä hajautusta, mutta lisättäköön se tännekin.

Energiayhtiöt ovat alipainossa. Kiinteistöjen suuri edustus on tarkoituksellista, Kehittyvät ja frontiermarkkinat vaatisivat uudenlaista näkemyksen ottamista. Tälla erää pysyttelen kypsissä yhtiöissä, joiden osingonmaksukyky on hyvä.

 Eurooppakeskeisyys johtuu lähinnä suomalaisten osakkeiden suuresta osuudesta -ei lukumäärällisesti vaan korkeana painotuksena.  Kone, Elisa, Fortum, Nokian renkaat ja Orion edustavat salkusta yli 40%.

Ruotsin ohella Norja on tullut vahvasti salkkuun mukaan.Lisääntyvässä määrin huomaan kääntyväni DGI-strategiaan päin. Odottelen suurella innolla Tanskaan ja Norjaan sijoittavia Nordnetin kuluttomia superrehastoja. Siirryn jatkossa Pohjoismaissa yhtiötasolta lisääntyvästi näihin indeksirahastoihin. Tuote miellyttää. 














Laskelma ja selitelmä

Salkku 31.5.2014        83963€
Talletus kesäkuu            756€
Salkku 30.6.2014     85843€

Osingot kesäkuu 48
Uudelleensijoitettu 41

Kaupankäyntikulut 49€. Vuoden alusta 371€.
Pääomitettu korko vuoden alusta         477€.

Tulos on +755€ mikä vastaa +0,9% kasvua.

Portfolion leveroitu arvo kesäkuun lopussa oli 120343€ ja lainoituksen osuus  28,7%, koko salkusta.

Lainan määrä jaettuna oman pääoman arvolla eli nettovelkaantumisaste oli 40,2%, mitä on pidettävä korkeana yksityisen sijoittajan salkussa. Tätä kirjoitettaessa olen asiaan reagoinut ja keventänyt lainoitusastetta huomattavasti.  Nykyisellään portfolio puksuttelee 4000-5000 euron osinkoa vuosittain. 

(Vipu /  lainoitusarvo =0,49.)

Periaatteessa salkku pyörii omillaan ellei mitään poikkeuksellista satu. Anyway, lainariskiä on vähennettävä. Poikkekselliset ajat ovat näkösällä.



Q2 2014

Salkku 1.4.2014   78414E
Talletus 4-6/14    1377€
Vastaa 459 euron säästöä kuukaudessa. Lisäsin kakkoskavartaalilla pääomaa salkkuun tavanomaista laiskemmin, koska varsinkin kotimaisia osinkoja tuli tilkitsemään saumoja.

osingot Q2/14         2817€
Uudelleensijoitettu   2163€

Salkku 30.6.2014     85843€

Tulos +6052€ ~ +7,7%. 

Osingot ovat palautuneet salkkuun verojen jälkeen täysimääräisesti, joten lasken ne tulokseen mukaan.

Alkuvuosi H1 2014

1.1.2014            75204€
Talletus 1-6/14     4769€  ~ 795€ /kk
30.6.2014           85843€


H1 tulos +7,8%. 

Osingot H1 2014               3451€.
Osingot        7/13-6/14       4324€

Vuositasolla tulos näkyy olevan noin 22% Morningstarin salkkutyökalun mukaan. Se että pientä ristiriitaa todellisuuden ja Morningstarin välillä on ei ole todellisuuden vika vaan sitä, etten ilmeisesti ole ollut riittävän huolellinen tietoja syöttäessäni. Suuntaa tunnusluvut kuitenkin antavat. Yhdistelmärahastoksi tulos on kohtuullinen.




Kun verrataan portfolion tuottoa muutamaa indeksiä vasten, ei salkku häviä kovin paljon indekseille paitsi kun verrokkina on OMXH25. Taisin tehdä tyhmyyden myydessäni pari vuotta sitten OMXH25-ETFn pois.  Näkymä vuositasolta.







Kun mennään pitempään seurantaan ero vähenee. Salkun tuotto nuolee useimpia indeksejä. Tässä myös havainnolistuu miten kuuma Helsingin pörssi tällä erää on. Ostettavaa on vaikea löytää.



Tuesday, May 27, 2014

Nordnetin uusi sisäänheittotuote: kuluton Suomi-indeksi 25-rahasto



Nettipankki Nordnet lanseeraa uuden, OMXH25-osakeindeksiä seuraavan täysin kuluttoman indeksirahaston. Nimeksi on pantu aika yliampuvasti Superrahasto, mutta menköön. 

Rahasto sijoittaa varansa pääasiassa osakkeisiin ja muihin jälkimarkkinakelpoisiin osakepohjaisiin arvopapereihin. Rahasto saa käyttää johdannaisinstrumentteja osana sijoituspolitiikkaansa. 

Rahasto on osingot uudelleensijoittava, mitä erittäin merkittävää yksityskohtaa Nordnet ei rahastoesitteessään ole huomannut korostaa, vaan asia on ilmaistu epäselvästi: "Rahasto ei normaalisti jaa osinkoa."

Nordnet kattaa kaikki rahaston kulut, eli rahastossa ei ole merkintä- tai lunastuspalkkiota eikä vuosittaista hallinnointipalkkiota. Nordnet ei ansaitse rahastolla suoraan, vaan näkee rahaston markkinointikeinona uusien asiakkaiden hankkimisessa. Nordnet lanseeraa vastaavat rahastot myös Norjassa ja Tanskassa. Pohjoismaiset rahastot tulevat suomalaisten sijoittajien saataville kesän aikana.
Eroa Seligsonin vastaavaan Suomirahastoon on 0,45% hallintopalkkion verran ja vaikkapa kymppitonnin satsauselle viideksi vuodeksi säästöä näyttäisi kertyvän maltillisella 7% tuotto-odotuksella 292 euroa.

On syytä nähdä, mikä juju tässä on. Käsillä on hieno sisäänheittotuote, joka lisää asikaskuntaa, lainojen ottajia ja muutakin toimintaa yhtiössä. 


Onhan se marketin tarjouskahvikin kelvannut, miksei siis tämä.

Kinski merkitsi kerrassaan 150 eurolla. 

On niin uuden perään. 

Olisiko uusi aika koittamissa rahastosijoittajallekin? Sietämätön kulukuppaus joutaa loppua, joskaan ilmaista ei ole olemassa.

Kauppalehdessä nimimerkki Hermot Lehman ehti jo todeta asian.


"Kulutonta rahastoa ei ole, kuten ei ole ilmaista lounastakaan. Joku maksaa tämänkin rahaston kulut, mutta kuka? No tietenkin kaikki ne Nordnetin asiakkaat, jotka käyttävät jotain Nordnetin maksullisista palveluista - esimerkiksi kaikki me, jotka sijoitamme Nordnetin kautta suoraan osakkeisiin. Kyseessä on siis Nordnetin asiakaskuntansa keskuudessa suorittama tulonsiirto, jossa rahaa siirretään osakesijoittajilta indeksirahastosijoittajille."


********************************************


Edit: 


Juuri saamamme tiedon mukaan Superrahastolla on 80% lainoitusarvo, kun kaupankäynti alkaa.